De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Elfstopcontactentocht (7): Jan Lammers vreet stroom

Mathieu Meijer  - Circuitfotografie.nlEr hangt mist op het circuit van Zandvoort. Jan Lammers komt vijf minuten na ons aangereden in z’n Porsche.

Bart van Thienen van Nissan rekent, voordat we beginnen, voor dat de race maximaal 20km kost. Zo rekenen we de hele dag, hoeveel kilometer kost het.

Volgens de rekenmethode van Bart van Thienen krijgt de auto ook energie van hard remmen. “En Jan rijdt niet alleen hard, hij remt ook hard.” De auto regenereert, zo noemt hij het.

In de stad zien we dat ook, door vaker te remmen geef je als het ware energie aan de auto terug. “Ik schat in”, gaat hij verder, “dat jullie aan het eind van de rit nog 80 km over hebben.” De teller staat nu op 97 km.

Mathieu Meijer  - Circuitfotografie.nl

Jan kijkt al naar de auto en wil weg. In de controlekamer van het race circuit is iedereen klaar. “Een motor op vier wielen”, grapt een controller. “Hé, daar staat ie al”, roept iemand anders wijzend op één van de vele TV schermen, waar de blauwe Leaf inderdaad is te zien. “Ik heb anders niks gehoord.” Humor op het circuit.

Risico nemen
Louis opent het gesprek, nu zittend naast de bestuurder, pardon coureur Jan Lammers. “Racen is risico nemen”, zegt Louis. Jan corrigeert meteen. “Racen is heelhuids thuis komen het liefst zonder over vangrails of over andere auto’s heen te klimmen.” Jan wil de wielen horen. “Een aparte ervaring”, zegt hij al na een paar honderd meter. “Absoluut leuk rijden.”

Mathieu Meijer  - Circuitfotografie.nlHet vreet wel stroom. Nog niet eens halverwege de eerste ronde zijn we al 20 km op de teller kwijt. Voor de radioreportage zijn racegeluiden wel leuk. Louis laat Jan het raampje open draaien. De topsnelheid gaat van 140 km, het oude record naar 160 km  en dan remmen voor de Tarzanbocht. Jan Lammers remt laat. Het geluid van piepende banden, de geur van rubber het hoort bij racen op Zandvoort.

Louis sombert over terug naar Amsterdam. “Die man vreet stroom.” Jan, eeuwige optimist als hij is, zegt: ik kom je wel halen als je echt strandt. Op de finishplaats staat Bart van Thienen met de bekende zwart-wit geblokte vlag en de 11 stopcontacten testrace wordt officieel afgevlagd.

Finish gehaald.

Foto’s: Mathieu Meijer  - Circuitfotografie.nl

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


10 reacties op “Elfstopcontactentocht (7): Jan Lammers vreet stroom”

  1. peppi zegt: 06-04-11 om 18:42

    Porsche!
    En waar sombert Louis trouwens _over_? Of moet ik dat dan zelf invullen?

  2. Jan zegt: 06-04-11 om 18:59

    Het maakt niet uit of je gedurende korte tijd krachtig afremt of gedurende lagere tijd minder krachtig remt. de terurgevoerde hoeveelheid energie blijft hetzelfde. Vergeet niet na elke remactie volgt weer een acceleratie.

  3. En dat kunnen tram en trein al 100 jaar.

  4. Louis zegt: 06-04-11 om 21:05

    Ik somberde over de actieradius, as usual. We zijn als een elektrische slak over de A9 gekropen om het lot niet te tarten. Laadpaal Amsterdam gehaald met nog 13 kilometer stroom over. Dat leverde wel vermanende piepjes op, afkomstig uit het dashboard.

    Het was inderdaad een Porsche :-)
    Vergeef ons af en toe een tikfout. Zeker op een dag dat het om snelheid draait.

    En @ klimaat: ik hoop dat je het niet stoort dat ik op je hormoontjes maar niet reageer. Eigenlijk snap ik je ook niet.

  5. kokki zegt: 07-04-11 om 00:07

    @peppi
    Louis sombert over de terugweg naar Amsterdam (of ze het wel zullen halen)

  6. mereille zegt: 07-04-11 om 10:29

    Hoi Louis,

    Ik begrijp je angst voor een lege batterij helemaal. Zelf heb ik het geluk wel eens in een Think te mogen rijden en ik kan je verzekeren dat is die angst nog groter.
    Maar ik heb wel een belangrijke vraag. Vindt je het leuk om in de elektrische auto te rijden? Zie je buiten de angst om nog bijzondere/ leuke/ mooie/ goede aspecten aan een elektrische auto die de angst compenseren?

    Groetjes Mereille

  7. Redactie Economie zegt: 07-04-11 om 14:13

    Dag Mereille,

    Ik hink op twee gedachten, de hele week al. Het rijdt fantastisch, echt waar. Pionieren is sowieso heel bijzonder, een permanente adrenalinestoot. Maar voor mij zijn de nadelen vooralsnog groter dan de voordelen. Daarbij moet je wel bedenken dat ik net buiten de Randstad woon. Als ik een Amsterdammer was…

    Louis

  8. Yldau zegt: 07-04-11 om 14:27

    Beste Louis,

    Superactie dat je dit hebt gedaan. Zelf rijd ik sinds okotber elektrisch (omgebouwde VW Golf) en de strandangst al gewaarheid zien worden, eenmalig. Met laatste procentje bij een tankstation aangekomen, alwaar ik vriendelijk wat 220V mocht “tanken”. En nog gratis koffie ook.
    Ik verrijd dagelijks gemiddeld 180km en ben errug blij met mijn huidige 3-fase lader die het allemaal wat sneller doet verlopen (0 tot 100% in 4 uur).
    Ondanks alle laadperikelen wil ik eingelijk niet meer anders, het rijdt zooo ontzettend relaxed als je bestemming in range is.

    Daarnaast wil ik nog even opmerken dat alle begin moeilijk is en dat we dus juist met zijn allen moeten experimenteren met alle nieuwe technieken. Wat nog niet is bedacht moet nog komen!

    Met vriendelijke groet,
    Yldau de Boer

    Electricity is like Faith. You can’t see it, but you can see the light. ~ Unknown author.

  9. Redactie Economie zegt: 08-04-11 om 00:24

    Is die Golf van een oud vrouwtje geweest? Of heeft Ruud Lubbers er wat blauwe maandagen in gereden?

    Louis

  10. Yldau zegt: 08-04-11 om 11:28

    Hoi Louis,

    Die golf is van de pool die Essent heeft rondrijden om ervaring op te doen met elektrische auto’s en de infrastructurele uitdagingen (!) die daar bij komen kijken.

    Oude vrouwtjes moet je dat elektrisch rijden overigens niet aan doen, die kunnen niet zo goed tegen 145 op de snelweg. Ok uitzonderingen daargelaten ;)

    Groet,
    Yldau

Geef een reactie