De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Elfstopcontactentocht (8): Mag ik even opladen?

Ondernemer Ruud Koornstra op een conferentie in Utrecht, 2010. Het komend jaar worden er 3000 nieuwe elektrische auto’s in Nederland gebouwd. Groene ondernemer Ruud Koornstra, promotor en door sommigen ook evangelist van het elektrisch rijden genoemd, gaat ze bouwen. In Lochem, in de Achterhoek.

En hij zoekt nog een naam. “Suggesties zijn welkom”, zegt hij tijdens de opname. “Ja het is een prijsvraag, wie de leukste naam verzint krijgt een prijs.” Ik heb er al één: de Lochomotion.

Koornstra is aan komen rijden in zijn elektrische leenauto. Z’n ‘normale’ elektrische Lotus, mag van de garagist de weg niet op. “Versleten banden”, meldt hij.

De elektrische leenauto van Ruud Koornstra

De ondernemer behoort tot de optimistische soort. “Het glas is nooit half leeg. Elk raam dat open kan, is een mogelijk oplaadpunt. Je moet van de situatie gebruikmaken. Als ik ergens een uur kom vergaderen dan rol ik m’n snoer uit en komt er 30km in m’n accu. Als ik twee uur praat zit er 60km in. Da’s toch mooi.” 

Contacten
Bovendien zorgt het snoer aan de auto voor de nodige sociale contacten. “Ik heb heel vaak gezegd “dag mevrouw, mag ik even komen opladen bij U?” En hij heeft nog een argument: “De huidige benzineprijs helpt ook. Een litertje kost tegenwoordig 1,72 euro. Voor nog geen vier euro heb ik een volle tank elektrisch.”

Download Louis Dekker in gesprek met Ruud Koornstra

Met een volle tank gaan we op naar de laadpaal in Amsterdam, de snelle paal. En dan gaat het beginnen. “It giet oan.” We gaan proberen Leeuwarden te halen. Via Flevoland op naar de hoofdstad der Friezen.

Lees ook de andere weblogs die verslaggever Louis Dekker schreef tijdens zijn Elfstopcontactentocht van deze week met een Nissan Leaf.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


3 reacties op “Elfstopcontactentocht (8): Mag ik even opladen?”

  1. Amsterdam RAI heeft 4 oplaadpunten in de RAI-garages, t.w. P1 en P7.

  2. En als ik nou niet in de RAI moet zijn!! De tegenstanders van het OV jammeren altijd dat het OV rijdt van waar ik niet ben, naar waar ik niet naar toe wil.

    Geldt ook voor het elektrisch rijblik. Als ik naar het bos wil, of naar de Rijnoever, dan is daar geen stopcontact. Met de fiets kom ik er wel. Eventueel neem ik de fiets mee in de ELEKTRISCHE trein!!

    Het is zelfs mogelijk om met de ELEKTRISCHE trein naar bv Bernina Diavolezza of Alp Grüm kan. Bij het laatste station is zelfs geen autoweg. Evenals in Zermatt, waar je je blik in Täsch mag parkeren. Verder met de ELEKTRISCHE trein!!

    De ELEKTRISCHE trein hoef took niet opgeladen te worden. Oplaadpunt uit!

  3. @Klimaat: Als je naar een RAI-congres gaat, heb jij in ieder geval een parkeer- EN laadplek voor je auto. Tijdens jouw congres laadt die elektrische auto van jou op. Uiteraard is het nog beter met OV te komen, t.w. trein, tram (straks NZ-lijn) of fiets.

Geef een reactie