De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Elfstopcontactentocht (9): een hamburger voor een kilowattje

DashboardDe blauwe lampjes moeten knipperen. Dat is een teken dat de Leaf aan het opladen is. Maar door de zon zie ik niets en de teller van de auto blijft al een tijdje op 25 km staan. Het zal toch niet gebeuren…


Ik zit in Lelystad bij McDonalds. We hadden de vestiging van de hamburgergigant uitgekozen, omdat hij een aparte laadpaal heeft. Het is de tussenstop op weg naar Leeuwarden. De navigatie was onduidelijk, mevrouw TomTom snapte het niet denk ik. Kortom ik heb de afslag gemist. Normaal geen kind over boord, maar een afslag missen in Lelystad is vrij dramatisch. Je rijdt meteen 20km om, want zo lang duurt het voordat er weer een afslag is. En u weet dat elke kilometer stroom kost en dat stroom kostbaar is in een elektrische auto.

Stroombusiness
Met nog maar 20 km op de teller rijd ik de McDrive op. Of ik een bestelling heb, vraag de stem uit het kastje. Shirley heet ze. “Een slokje stroom”, zeg ik. We hebben vooraf over de tekst nagedacht. Shirley is een beetje in de war. Na een korte stilte zegt ze: ”Dat hebben we hier niet, hoor.”

Uiteindelijk weet ze zich de oplaadpaal te herinneren, die haar baas nog niet zolang geleden heeft neergezet. Hij is daarmee één van de weinige ondernemers in Nederland die zich in de stroombusiness waagt.

Wat Epyon betreft, waar we eerder op de dag mee spraken, kan het niet snel genoeg gaan. Maandag openen ze feestelijk een nieuwe snelle oplaadpaal in Amsterdam. Als het aan Epyon ligt komen er komend jaar tientallen snelle oplaadpalen bij.

Voorlopig heb ik daar niets aan. Een natje en een droogje heb ik wel bij de  hamburgergigant, maar stroom? Een hamburger voor een kilowattje stroom.

Reportage in Radio 1 Journaal:

Download Snelladers moeten elektrisch rijden makkelijker maken

Lees ook de andere weblogs die verslaggever Louis Dekker schreef tijdens zijn Elfstopcontactentocht van deze week met een Nissan Leaf.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


3 reacties op “Elfstopcontactentocht (9): een hamburger voor een kilowattje”

  1. dat wordt zonnecellen plakken , op je dak en motorkap, werkt heel wat beter dan zegeltjes sparen….

  2. Gaan we even een rekensommetje maken.

    Voor een elektrisch rijblik met een motor van 40 KW, die een uurtje moet rijden, is (laat ik het redelijk houden) 20 KWu nodig. ‘s nachts opladen is in dit geval met PV-panelen (daar waar de dom gehouden Hollander het eerst aan denkt) NIET mogelijk.

    Stel IN DE ZOMER opladen doe je dan overdag in 8 uur. Dat is 2.5 KWu per uur. Er zijn dus PV-panelen met een vermogen van 2.5 KW nodig. Het rendement van de blauwe platen is 15%. Er “valt” 1 KW op één vierkante meter. 15% daarvan is 150 watt. Er is dus 16 m2 nodig. Voor een uurtje rijden, niet eens overdag, want dan moet je opladen.

    Dit alles onder ideale omstandigheden. Over de winter durf ik niet eens te praten. Laadverliezen? Tja….

    Hoe gek moet je zijn om dat op je dak te planten? Laat staan op je autodak. 8 x 2 m.

  3. Yldau zegt: 08-04-11 om 12:01

    @Klimaat

    Wat is jou oplossing voor het energie vraagstuk?

Geef een reactie