De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Elfstopcontactentocht (12): nog lang niet klaar

Louis Dekker

Vijf procent van de Nederlandse automobilisten overweegt de komende jaren een elektrische auto aan te schaffen, blijkt uit een onderzoek in opdracht van voorlichtingsbureau Milieu Centraal. Vijf procent. Dat lijkt weinig, maar het is best veel als je aan het rekenen slaat.

Rekenen heb ik sinds deze week weer erg goed onder de knie. Daarover hoef ik niet meer te schrijven. Ik verwijs naar de andere elf blogs. Vijf procent, dat betekent ongeveer 380.000 elektrische auto’s.
 
Even bellen met Bart van Thienen van Nissan Nederland, importeur van de elektrische auto waarmee ik deze week elf stopcontacten zocht. Die elf stopcontacten daar bedoelden we elf uitzendingen van het Radio 1 Journaal mee, maar het duurde even voor de gemiddelde luisteraar die link had gelegd.
 
“380.000? Dan hebben we de komende jaren te weinig elektrische auto’s beschikbaar!”, zegt de Nissan-man vrolijk.  Hij ziet de zon alweer in het water schijnen. Maar goed, onderzoeken waarin de term ‘overwegen’ prominent aanwezig is, daar moet je niet teveel gewicht geven. We zullen zien. Kijken-niet-kopen is ook een overweging, denk ik.
 
Ik vraag me af of we deze week mensen op een elektrisch idee hebben gebracht. Hebben we de massa aangemoedigd of ontmoedigd? Ik weet het antwoord niet, maar ik weet wel dat het onderwerp erg leeft. Om de haverklap werd ik herkend. “Bent u die meneer van de elektrische tocht op Radio 1? Ik volg u de hele week al.”  Het gebeurde echt meerdere keren per dag. We waren dicht bij onze luisteraar.  Het was een fantastisch avontuur. Elektrisch rijden is leuk, omdat pionieren een adrenalinestoot geeft.
 
Zelf blijf ik hinken op twee gedachten. De auto rijdt fantastisch, is rustgevend, blijkt verslavend. Doet me denken aan oud-CNV-voorman Doekle Terpstra die altijd woorden van liefde sprak over zijn Renault Espace, zijn ‘tempel’. Tenminste, dat meen ik me te herinneren. En toch is het niks voor mij. Of nog niet. Omdat ik niet in een stad woon, laat staan in een metropool. In ben geen Randstedeling. Als ik de auto pak leg ik relatief veel kilometers af. Vandaar die steeds terugkerende strandangst. Sommige reaguurders noemen het strandtangst. Benieuwd hoe het woord de Van Dale gaat halen.
 
Ach, er zijn veel meer nadelen op te sommen. Elektrisch op vakantie gaan? Kansloze missie. De infrastructuur is nog lang niet klaar. Er zijn niet alleen te weinig oplaadpalen, ze zijn vooral tergend traag en staan op onlogische plekken. Best leuk, zo’n paal langs de A2, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand urenlang in het ‘Stehcafe’ van De Lucht-West tussen Zaltbommel en Den Bosch wil vertoeven.
 
Opladen is een crime voor mensen die flexibel moeten zijn. Van leeg naar vol in 8 uur is dramatisch. En al zouden de 10.000 beloofde oplaadpunten er zijn (de teller staat nog niet eens op 300), dan nóg kan ik me niet voorstellen dat we massaal van paal naar paal gaan rijden. Paalhoppen. Wel weer een mooi woord.

Snelladers van de Nederlandse firma Epyon kunnen uitkomst bieden, maar gebruik wordt afgeraden door veel autofabrikanten. Fisker ziet het niet zitten, Nissan spreekt van een ‘noodscenario’, omdat het slecht is voor de levensduur van het prijzigste onderdeel van de elektrische auto: het batterijpakket.
 
De conclusie: Nederland is er nog niet klaar voor. De auto beviel prima, maar het blijft akelig dat de actieradius in de praktijk rond de 100 kilometer blijft steken. En 100 is eigenlijk 2 x 50 want je wilt toch thuiskomen. Wat dat betreft is de strategie van andere merken, zoals Opel, wellicht kansrijker: een ‘range-extender’ (noem het een hulpmotor die wél brandstof gebruikt) zorgt dat we dan kunnen doorrijden als de stroom op is. ‘t Is een beetje een nep-elektrische auto, maar het zou me verlossen van de strandangst. Er komen straks ook fabrikanten met benzinemotoren op de proppen die 40 à 50 kilometer per liter kunnen rijden. Ook interessant en groen.
 
Er leiden dus meerdere wegen naar Rome. De elektrische route is misschien de groenste, maar duurt veel langer en je komt zeker beren op de weg tegen. Maar een pionier laat zich daar niet door afremmen.

Lees ook de andere weblogs die verslaggever Louis Dekker schreef tijdens zijn Elfstopcontactentocht van deze week met een Nissan Leaf.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


15 reacties op “Elfstopcontactentocht (12): nog lang niet klaar”

  1. Bob Janssen zegt: 09-04-11 om 10:11

    Interessant stukje. Het overtuigt wel. Ik zou ook geen 100% elec. aangedreven aandurven. wel jammer want het lijkt zo’n mooi vooruitzicht om nooit meer te tanken bij de akelige Shell en soortgelijke maffiose brandstof dealers. Wat mij ook weerhoudt is toch wel het uiterlijk van de meeste electra auto’s. De Fisker is mooi maar niet 100% electrisch en erg duur. De Tesla lijkt ook wel mooi en mogelijk betaalbaar maar niet 100% electrisch.
    Ik ben het wel eens met de conclusie dat het allemaal nog erg lang zal gaan duren….helaas…

  2. Els Kronenburg zegt: 09-04-11 om 10:32

    Juist voor wie in de relatieve bushbush woont (mijn woonplaats midden in Rivierenland kwalificeert daarvoor) lijkt de elektrische auto me voorlopig wél ideaal als tweede auto. En bijna iedereen hier heeft twee auto’s, omdat je nu eenmaal voor bijna alles de auto nodig hebt. Ik kan met een actieradius van 100 km prima uit de voeten voor alle kleinere ritjes, en dan zijn er zo ongemerkt toch vrij veel – ik ga ‘s winters niet 10 km enkele reis naar Tiel fietsen voor een boodschap, bijvoorbeeld. En openbaar vervoer ontbreekt hier zo goed als, er gaat om de paar uur een buurtbus, maar dan moet je niet na 5 uur ‘s middags of op zondag ergens heen willen. ;-) Maar ook voor bezoek aan de dichtstbijzijnde ‘grote steden’, zoals Utrecht of Den Bosch, is 100 km ruim voldoend.

  3. Louis zegt: 09-04-11 om 10:42

    Els, ik woon in jouw relatieve bushbush, Rivierenland. Het hangt uiteraard ook van je beroep af of je elektrisch uit de voeten kunt. Dat kon ik deze week niet echt, maar ik heb natuurlijk de grens opgezocht. Dat was een essentieel onderdeel van het pionieren.
    Ik voorspel dat de elektrische auto de ideale 2e (!) auto kan worden. Dat was een van de conclusies vanochtend in de laatste minuten van het Radio 1 Journaal, met de presentator live achter het stuur. De link:

    http://nos.nl/audio/231725-ele.....e-nos.html

  4. Oplaadpalen? haha! Langs elk spoor staan ook palen. Sommigen al 100 jaar. Zonder akkus, zonder “strandangst”.

    Ga eens in de buurt van je werk wonen. Amusementscentrum Hilversum moet nog heel veel leren.

    @Bob Janssen en Els Kronenburg:

    Verslaafd aan maffiose brandstof dealers. Je vreet bovendien ruimte met twee roestverzamelingen voor de deur. Betalen zul je. :D

  5. G.B. zegt: 09-04-11 om 11:55

    Een goede serie reportages.
    Ze hebben mij ervan overtuigd dat ik voorlopig nog wel een jaartje of wat blijf dieselen.

    @Maar ook voor bezoek aan de dichtstbijzijnde ‘grote steden’, zoals Utrecht of Den Bosch, is 100 km ruim voldoend.@ Je moet dan wel lang genoeg ter plaatse blijven om op te laden, tenzij je op een lading heen en weer kunt.

  6. Rendement huidige benzinemotor: 10-15%
    Rendement huidige elektromotor: 40-55% (vanwege het rendement van de elektriciteitscentrale)
    Rendement toekomstige benzinemotor: 60%
    ‘De rest’ gaat dus allemaal als warmte verloren. Vandaar dat een auto eigenlijk een oventje op wielen is.

    Volgens het Technisch Weekblad 12 (26 maart 2011) hebben onderzoekers van Michigan State University een nieuw type verbrandingsmotor ontwikkelt. De schokgolfmotor, met een rendement van maarliefst 60%. Het komt er op neer dat de motor niet meer uit cilinders bestaat maar uit een kamer met een schoepenwiel met zo’n 16 kamers erin. Maar op één punt wordt de zuurstof en de brandstof binnen gelaten en op een ander punt de gassen weggelaten. Door het roteren van het rad, hoeft dit maar op één plek. De mootor is ook nog eens lichter in gewicht. Scheelt 20% in gewicht op de hele auto. Volgend jaar hebben ze een prototype klaar voor een kleine auto.

    De toekomst?

  7. Louis zegt: 09-04-11 om 13:19

    Klimaat,
    Je kraamt de hele week al onzin uit. Zeiken om het zeiken noem ik dat. En ik zal je één kijk in de keuken geven: een verslaggever hoeft niet in Hilversum te wonen: ik kan overal werken. Onderweg, thuis, etc. Is heel goed voor het klimaat, echt waar. Alleen zinvolle kilometers.

    Ik hoop dat je verder een fijn weekend hebt. De lucht is blauw. Profiteer en pak ‘ns een halfvol glas. Of lees de alinea van Marcel. Die voegt wel wat toe.

  8. Bas zegt: 09-04-11 om 14:21

    @ Marcel

    Als ik het goed begrijp is die schokgolfmoter een motor zonder krukas – het zwaarste onderdeel van een automotor

    Een normale verbrandingsmotor heeft cilinders waarin de zuiger per te verbranden portie, meen ik, 2 maal heen en weer gaat: naar beneden om het verbrande gasmengsel te verwijderen, omhoog om nieuw mengsel ana te zougen, dan weer naar beneden voor de benodigde compressie en dan, eindelijk omhoof door de verbranding (gecontroleerde explosie)

    Vervang je die door een systeem zonder krukas – dus zonder dubbele compressie, dan zal dat heel veel energie schelen

    Maar ik blijf erbij dat een stroomcentrale efficiënter kan zijn dan een verbrandingsmotor – indien je de verliezen door de accu en het stroomtransport niet mee zou hoeven te tellen. Uiteraard moet je dat wel doen, en daarom denk ik nog steeds, dat indien de accusystemen genoeg verbeterd zouden zijn, dat dan een elektrische auto groener zou zijn als een auto met verbrandingsmotor.

    Ik vrees alleen dat die benodigde verbetering wel eens heel moeilijk zou zijn, en dan wordt die schokgolfmotor natuurlijk heel erg interessant

  9. @Marcel. Koeling blijft noodzakelijk. Met elektrisch draadgebonden transport (trein, tram, metro en eventueel trolleybus) kan de koeling gebruikt worden voor verwarming. Warmtekrachtkoppeling heet dat. Er kan zelfs mee gekoeld worden (absorptiekoeling). Met een rijblik is dat ten ene male onmogelijk.

    Verder heb ik al aangegeven dat rekuperatie bij het remmen bij auto beperkingen heeft i.v.m. capaciteit van de akku. Het draadgebonden transport kent dat probleem niet. De Zwitsers kenden al een “Nützstrombremse” in 1930. Toen jullie nog in je vaders verrekijker zaten. Remt één lok, dan profiteren er anderen van. Sociaal energiemanagement noem ik dat.

    Bij de automaffia onbekend.

    Tenslotte neemt rijblik dat alleen voor woon/werkverkeer gebruikt wordt alleen maar ruimte in. Knap asociaal. Op zich ook weer leuk. Als je ratten in een kleine ruimte opsluit vreten ze elkaar op. Dat gebeurt ook op de weg. Hier in mijn straat breken regelmatig ruzies uit, worden er slaloms gereden en zo meer.

  10. Verder heb ik wat op het internet rondgespit over die “shockwave engine” van Marcel. marcel heeft ook een dikke duim.

    Dit staat er op de site hierover. “The new engine uses a disc which channels gas and air around to generate electricity, reducing gas consumption by 90 percent”.

    http://www.escapistmagazine.co.....rgy-Crisis

    Nemen we dus het huidige rendemnt van een verbrandingsmotor in het gunstigste geval 15%. Dan is de uitkomst bij gebruik van die sensationele “shockwave motor” hooguit 30% en geen 60%. Wishfull thinking noemt men dat.

    Wat zeggen de Duitsers ook weer? Waar men al meer dan 25% van de stroom duurzaam opgewekt wordt. Auto? Auslaufmodell.

    En dan hebben we het niet eens over de vrachtwaggel gehad. Wanneer wordt die elektrisch? :D

  11. Bart zegt: 10-04-11 om 09:31

    Deutsche Bundesbahn heeft recent een overeenkomst gesloten met Citroen voor levering van de Zero- de elektrische Citroen, dit alleen voor het z.g. voor en na transport nabij de treinstations.

    Dus men kan ook in een eerste fase duidelijkheid geven en keuzes maken over laadpunten en de actieradius in dit specifieke gebruik.

    In Nederland blijven wij altijd zo vrijblijvend met enerzijds de commercie = 10.000 laadpunten, en de markt = 300 laadpunten.
    Met verder de mentaliteit van ‘hap – snap en piep piep knor beleid van de overheid ‘ in dit soort zaken.

    Verder complimenten voor dit mooie iniatief met het pionieren in nieuwe ( te ontwikkelen) technieken.

    Gezien de enorme inspanningen en ontwikkelingen van vele autofabrikanten in hybride, elektrische, waterstofcellen, en diverse lean burning motor technieken, verwacht ik wel een doorbraak in deze moderne techniek.

  12. Louis van Rasten zegt: 10-04-11 om 12:04

    De invoer van een electrische auto is op zich een goed plan maar er is nog veel info nodig hetgeen door de overheid dient te worden uitgevoerd. Ook is er de wil van de overheid nodig om dergelijke maatregelen te stimuleren.

    Maar zoals menigeen weet loopt de overheid niet bepaald warm voor dergelijke stimuleringsmaatregelen in de vorm van subsidies. Kijk bijvoorbeeld maar naar de subsidieregelingen voor windmolens, zonnepanelen en andere alternatieven om een milieuvriendelijker systeem te kunnen bewerkstelligen. Wij lopen achter met het buitenland. Duitsland bijvoorbeeld loopt al decennia voorop wanneer het om dit soort projecten gaat. Daar is op bijvoorbeeld bijna elke huis een zonnepaneel te vinden.

    Terugkomend op bovenstaand artikel vind ik tevens dat er meer punten moeten komen voor het opladen van elektrische stroom. Ook zal er meer onderzoek nodig zijn om het lange opladen te kunnen verkorten immers de gemiddelde oplaadtijd is acht uur en hier zit menigeen automobilist niet op te wachten.

    Kortom, het systeem en elektrische auto’s is goed en zal zeker een milieubesparend effect opleveren doch aan de andere kant is er ook nog veel werk aan de winkel in de vorm van onderzoek maar zeker ook de nodige stimulans vanuit de overheid.

  13. Eric zegt: 11-04-11 om 15:10

    Leuke reportage, maar de wagen wordt dus “verkeerd” gebruikt.
    Het is een forenzenauto, 8 uur opladen (‘s nachts) ‘s ochtends naar werk, ‘s avonds terug (hoe ver woont de gemiddelde NLer van zijn werk? <30km? Prima!) en weer opladen die hap.
    Dat is een ander scenario als ik-moet-even-naar-leeuwarden ja, maar voor lange afstand rijders en veelrijders zijn behoorlijk efficiente diesels ontwikeld.
    ;-)
    Verder is het een “zweitwagen”, want voor het weekeind of de vakantie is de actieradius te klein.
    Oh ja, als hij 100km bereik heeft, is de “actieradius” dus max. 50km, tenzij U terug wilt duwen.

  14. De elektrische auto gaat in de toekomst veel meer zijn dan alleen een voertuig. Het wordt de transportabele opslag van elektrische energie. De toenemende aandacht voor duurzame energiebronnen als zon, wind en warmte kent in Nederland een beperking: we kunnen het overschot aan opgewekte energie niet opslaan. De elektrische auto gaat daarin verandering brengen.

    Als technologiebedrijf hebben wij sinds kort de iMiEV in bezit. Een 100% elektrische auto van Mitsubishi, die in onze situatie 100% op zonne-energie rijdt. De energie wordt namelijk toegeleverd uit ons 400m2 tellende zonnepanelen bedrijfsdak. Daarnaast gebruiken wij de auto waarvoor hij ontwikkeld is: korte afstanden, stads- en regiovervoer. Onze ervaringen zijn positief.

    De overgang naar elektrisch rijden is wat ons betreft te vergelijken met de overgang van paart en wagen naar de brandstofmoter. Heel lang geleden. Met voor en tegenstanders en – zoals altijd met nieuwe introducties – met aanloopuitdagingen. Vast staat dat fossiele brandstoffen schaarser worden, terwijl zon en wind non-stop energie toeleveren. Het mag een gekleurde mening zijn, maar wij zijn ervan overtuigd dat “all electric” de toekomst is. En de elektrische auto maakt daar onderdeel van uit

  15. erwin zegt: 14-04-11 om 22:14

    Auto’s die op organisch brandstof rijden hebben helemaal geen toekomst Marcel. Het raakt op en wordt daardoor steeds duurder. Alternatieven moeten daarom gezocht worden en electriceit kan een alternatief zijn maar moet nog sterk verbeterd worden. Maar tot nu toe is het het beste wat we op dit moment kunnen gebruiken en is redelijk schoon. Dus wen er alvast maar aan want electrice rijden komt eraan.

Geef een reactie