De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Tijd voor aanpassing!

Glenn Eduard BontenbalSpelers en deskundigen op de woningmarkt geven hun visie op de vastzittende woningmarkt. Wat moet er gebeuren om uit het dal te komen?

Deze keer Glenn Eduard Bontenbal, commercieel adjunct-directeur Bontenbal Bouw B.V.

Volgens Darwin heeft geen enkele soort het recht op overleving. Toch is het goed om zuinig te zijn op de categorie middelgrote bouwbedrijven in deze crisis.  Dat zijn juist de partijen die in staat zijn te brengen wat er nodig .

2009 was het jaar van Charles Darwin en ook het jaar waarin de omgeving van bouwbedrijven ingrijpend veranderde. Sindsdien eist de klant zijn recht op klantgerichte bouw op. Voor aannemers is het tijd voor aanpassing! Darwin zei: “zij die zich het best kunnen aanpassen, hebben de meeste kans te overleven”.

Voor de samenleving is het belangrijk dat bouwbedrijven snel klantgerichter gaan werken. We moeten zorgvuldig omgaan met ruimte en willen dus woningen die lang in de woonbehoefte blijven voorzien. Daarnaast is overleving van bouwbedrijven op korte termijn belangrijk voor behoud van werkgelegenheid en vakmanschap.

Omschakelen

Middelgrote ondernemingen kunnen bij uitstek goed omschakelen. Op het eerste gezicht lijkt dat misschien niet zo. Maar al te vaak gaat het om degelijke bouwbedrijven die al jaren op dezelfde manier werken. Wie beter kijkt, ziet dat juist deze bedrijven het in zich hebben zich in de gewenste richting aan te passen. De overzichtelijke schaal van de bedrijven maakt een snelle effectieve koerswijziging mogelijk. Door de grote betrokkenheid van de medewerkers kan dat snel worden doorgevoerd. Het bedrijf heeft daarnaast voldoende omvang om te investeren in noodzakelijke kennis, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.

Bouwondernemingen uit de middencategorie kunnen snel voldoen aan de kritische vraag van de woonconsument. Zij kennen de lokale markt en zijn daardoor in staat te bouwen waar op lange termijn behoefte aan is. Ze zijn voldoende flexibel met hun structuur van korte lijnen om klantgericht te werken. Betrokkenheid en ambachtelijke vakkennis zorgen voor de noodzakelijke hoge bouwkwaliteit.

Zoals gezegd heeft geen soort het recht om te overleven. Achteraf zal de balans opgemaakt worden. De verantwoordelijkheid tot aanpassing ligt bij de partijen zelf. Veel bedrijven werken daar nu keihard aan. Voor de maatschappij is het van belang dat middelgrote bedrijven van gemeenten, lokale opdrachtgevers en banken de tijd voor aanpassing krijgen om hun meerwaarde voor de nieuwe woningmarkt waar te maken.

Deze gastbijdrage maakt deel uit van Wonen in een Blog, een blogreeks over de woningmarkt.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “Tijd voor aanpassing!”

  1. Bas zegt: 20-04-11 om 09:03

    Een vreemd stukje

    Enerzijds wordt gepleit voor de tucht van de markt – waar ik het hartgrondig mee eens ben, maar anderzijds wordt gepleit voor beschermen van een bepaalde groep van ondernemingen omdat die zo veelzijdig zijn en zo aanpassingsgericht

    een onderneming die zich weet aan te passen aan nieuwe omstandigheden zal het altijd redden: dus dieheeft geen bescherming of steun nodig

    Ja, er zou een heleboel moeten veranderen in de bouw. Ik heb ene paar jaar terug een verbouwing laten doen en kreeg onlangs op grond daarvan een enquete

    Mijn antwoord, grof samengevat? Ik geef de onderneming een 5 – maar zou wel terugkomen, omdat ik het gevoel heb dat een 5 eignelijk nog netjes is in de bouw, waar op basis van mijn criteria een 4 het gemiddelde is.

    Het werk werd goed uitgevoerd, door prettige mensen, maar de communicatie was gewoon slecht.

  2. Ricardo zegt: 20-04-11 om 09:17

    Op korte termijn is er veel steun voor de bouw. Kom daar maar eens om als je kijkt naar de bezuinigingen op Defensie en de kunst. Mee eens dat bouwbedrijven eens echt klantvriendelijk moeten gaan werken. Maar niet dat de kwaliteit altijd zo hoog is. Er wordt mi. (te) vaak slordig gewerkt en herstel bij klachten al even zo vaak slecht behandeld. Komt dit misschien omdat vaklui vaak zoveel bijklussen dat het eigenlijke werk eronder lijdt? Want hoe je het wendt of keert, de bouw kent altijd een flink grijs circuit. Zie ook het soms schrijnende verschil in arbeidsvoorwaarden voor eigen en elders in Europa ingehuurd personeel.

Geef een reactie