De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Nieuwe semi-elektrische Opel voorkomt strandangst

Nergens ter wereld zal de Opel Ampera de komende weken zo zichtbaar zijn als in de driehoek Schiphol-Den Haag-Noordwijk. Opel heeft daar de komende vijf weken zijn Ampera-basiskamp. 1100 journalisten, relaties en vip’s worden ingevlogen om de auto aan den lijve te ondervinden.

Kijk daarom niet raar als u op de snelweg A-12 een Ampera achter een vrachtwagen ziet kleven. De bestuurder is dan waarschijnlijk bezig met een zuinigheidswedstrijd en aan het slipstreamen. Het is namelijk een sport op zich om zo lang mogelijk volledig elektrisch te rijden. De route Den Haag-Zoetermeer-Alphen-Lisse-Noordwijk is de plek waar de 1100 genodigden die uitdaging aangaan en de winnaar kan aan het eind van de rit een ingelijste Ampera als trofee mee naar huis nemen.

Strandangst

De prijs ging overigens aan mijn neus voorbij. Na 72 kilometer zag ik het eindstation (een beachclub in Noordwijk) opdoemen en was de stroom op. 500 Meter voor de finish werd ik gedegradeerd tot benzinerijder en veranderde de muisstille Ampera in een ‘ouderwetse’ auto. Maar dan wel een ouderwetse auto met een energiecentrale aan boord. Pluspunt: ik haalde Noordwijk zonder dat ik onderweg last had van strandangst.

Eerder dit jaar reed ik een week volledig elektrisch in een Nissan Leaf. Wat toen vooral bleef hangen was die ‘strandangst’: de vrees om onderweg stil te vallen. Die strandangst is bij de Ampera niet aan de orde. Opel afficheert de Ampera weliswaar als een elektrische auto, maar er slaat een hulpmotor aan als de batterijen leeg zijn. Dat heeft voor de bestuurder een groot voordeel: de actieradius is in plaats van enkele tientallen kilometers ineens honderden kilometers en dat is een rustgevende gedachte. Waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het toch als een nederlaag voelt als de auto na 72 kilometer elektrisch rijden ineens geluid -en daarmee ook CO2- begint te produceren.

Succes

Hoe succesvol de Ampera zal worden is nog moeilijk in te schatten. Jeroen Maas van Opel Nederland: “Wij komen uit een roerige periode en deze auto kan heel veel voor ons merk doen omdat we technologisch voorloper zijn. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd. Dat zal ons geen windeieren leggen”.

Er zijn ook beren op de weg naar succes. De technologie moet zich in de praktijk nog bewijzen en het is ook nog niet duidelijk of de auto last gaat krijgen van kinderziekten. Maar het grootste nadeel is de prijs. De Ampera kost bijna 45.000 euro en da’s voor de gemiddelde leaseklant een fors bedrag. Om het over particulieren maar niet te hebben.

Hybrides van Toyota zijn veel goedkoper en Audi’s, Mercedessen en BMW’s van 45.000 euro hebben een mooier afgewerkt en beter functionerend dashboard. Zij moeten het echter stellen zonder de helpende hand van de overheid. Wie ziet hoeveel kleine, zuinige Aygo’s, C1′s en 107′s er op de Nederlandse wegen rijden, begrijpt hoe doorslaggevend de stimulans door de overheid kan zijn.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


12 reacties op “Nieuwe semi-elektrische Opel voorkomt strandangst”

  1. Ron zegt: 30-06-11 om 23:23

    Inderdaad heb ik de auto al zien rijden. Alleen hij is niet drempelproef. Vele malen schuurde de onderkant over de drempels. Met name de weg langs de duinen in Noordwijk. Terwijl de maximumsnelheid van 60 km/u niet werd gespasseerd. Ik reed er in een open auto voor en kon dus duidelijk horen wat er gebeurde. Bij de volgende Ampera precies het zelfde. Dus de drempels zijn te hoog, of de auto te laag. Ik ben bang voor het laatste

  2. Bas zegt: 01-07-11 om 08:59

    De drempels zijn geheid ouder als de auto

  3. jochem zegt: 02-07-11 om 13:05

    Ik woon in Noordwijk en het verschil tussen drempel en duin is erg klein zeker op de Duinweg waar u het over heeft.

  4. Het is ergens wel grappig om te zien hoe alle autofabrikanten hun best doen om onder druk van de milieu lobby en de publieke opinie op electromotoren over te stappen.
    Wat ze echter vergeten is dat een electrische wagen vele malen meer vervuilend is dan een traditionele dieselmotor.
    Niet alleen de auto zelf kost veel meer ‘energie’ om te bouwen, maar bevat ook veel rotzooi in de vorm van de accu’s, die maar een X aantal keer kunnen worden opgeladen en leeggereden, met een steeds verder dalende actieradius tot gevolg.
    Ook is de stroom die de auto verbruikt vermoedelijk gewoon opgewekt met dezelfde olie als er in een verbrandingsmotor van een auto gaat. Deze stookt men nu op om een turbine aan te drijven die electriciteit opwekt.
    Hierbij gaat dus 2x zoveel overhead verloren als bij de rechtstreekse verbranding in een auto.
    Kortom: spaar het milieu en rij diesel.
    Natuurlijk met extra belasting van uw democratisch gekozen kabinet…

  5. Tjsa,

    ik weet niet wat je hier van moet zeggen,

    electrisch rijden of diesel het moet maar eens uitgezocht worden!

  6. frank zegt: 17-08-11 om 19:08

    ik vind het een goed idee dat meerdere fabrikanten met een variatie op elektrische auto’s komen maar het geheel valt of staat met de nodige subsidie van de overheid en de fiscale voordelen via de belastingdienst. ook is het belangrijk dat er voldoende wordt geinvesteerd in nieuwe accu techniek om de acceratius te verlengen.wel is het idee van opel een mooie techniek want je staat nooit zonder stroom.

  7. Bas zegt: 18-08-11 om 09:19

    Het geheel valt of staat met subsidies

    Yep, en dat is wat mij betreft het grote probleem. Kijk naar de opmerkingen van Zilverprijs – ik denk dat hij iets ze negatief is – maar het probleem blijft, dat je stroom moet opwekken in een centrale (daar verbrandt de brandstof alleen beter als in ee nverbrandingsmotor) en dat die stroom dan getransporteerd moet worden, opgeslagen en afgegeven.

    Een electrische auto heeft snel 300 kg aan accu’s bij zich. Accu’s de gebaseerd zijn op zware metalen en misschien ook nog sterk zuur. gifbommen, dus.

    De hoeveelheid van die metalen op aarde is niet bar groot, dus of het mogelijk is het miljard auto’s op aarde te voorzien van accu’s? Ik den van niet

    Dan zijn die zware accu’s natuurlijk niet gusnig voor de prestaties van de auto: ze moeten in beweging gezet worden, dat kost energie, en ze moete nweer afgeremd worden, hetgeen extra grote remmen betekent. Ja, die remenergie wordt weer opgeslagen (niet alles, maar wellicht 80 %) maar die technologie maakt het geheel weer zwaarder.

    Er is dus een begrenzing aan hoe ver je kunt komen. Daar is niets aan te doen, en als die accu’s gestandaardiserd zijn – duurt nog effe – dan zal het oplaadprobleem opgevangen worden: door het gehele accupakket uit te wisselen. Zoals vroeger de paarde nvan de postkoets werden vervangen.

    Nadeel daarvan is dat de accu’s uitwisselbaar moeten zijn – dit betekent dat veel ruimte in de auto niet gebruikt kan worden.

    Het idee van een auto op stroom uit het stopcontact zal uiteindelijk vastlopen.

    Auto’s waarin brandstof wordt omgezet in stroom en dan die stroom de auto aandrijft, die zullen de strijd winnen – al zijn die er nog niet

    Want de omzetting van brandstof in stroom, die nu nog niet direct kan, zal op termijn wel lukken, en zeer efficiënt blijken. Van een electromotor is dat al bekend, dat die efficiënt is.

    Ik denk dat je dan zuto’s gaat zien met 2 of 4 motoren, op de wielen. Computergestuurd, uiteraard

  8. het lijkt mij dat bij de prijs voor de Ampera gelijk de levensduur en vervangins-prijs van de accu`s moet worden vermeld zoals dat langzamerhand ook het geval is bij drukkers voor computers. Die prijs moet (omgerekend) bij de km-prijs worden opgeteld.

  9. Peter zegt: 13-12-11 om 12:55

    Opel geeft acht jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket van de Ampera.
    Dat betekent dus daarna een vele duizenden euro’s kostende onderhoudspost. Dit wetende zal de afschrijving zeer hoog zijn, want wie koopt nu een 2e hands auto waarvan je weet dat je al snel een nieuwe set accu’s moet kopen. Dit wordt een mislukt project. Sowieso gaat elektrissch niet werken en het is nog een milieuvervuilender dan benzine of diesel. Je moet daarvoor het totaalplaatje bekijken en niet alleen de uitstoot van de auto zelf. Dat doen alleen de milieufreaken.

  10. Bas zegt: 13-12-11 om 15:42

    @ peter

    Inderdaad, alleen een freak denkt voor het milieu op te komen zonder goed te rekenen.

    Een auto gaat iets van 12 jaar mee – dus zeker meer dan die Ampera pakketten. Goed er zullen op termijn gebruikte pakketten aangeboden worden, uit aanreidingen en uit auto’s die het pakket niet opgereden hebben.

    Maar de eerste 10, 12 jaar zal dat toch zeer bescheiden zijn – want eerst schade en dan pas aanbod

    Ook kan ik aan de buitenkant van een accu kan niet zien hoe oud, of hoeveel opladingen, hij gehad heeft, en dus is die tweede hands markt twijfelachtig.

    Er zullen dan ook veel niet afgebruikte accu’s in re afvalstroom komen. Hopelijk zijn ze recyclebaar. Ik schrijf hopelijk, want hoewel je voor recycling kunt ontwerpen, de chemische processen met het metaal zijn soms niet terug te draaien – of alleen met heel veel energie / vervuiling

  11. Bart zegt: 24-02-12 om 16:32

    Alle sombere verhalen over elektrisch rijden ten spijt; in december heb ik een nieuwe ampera besteld en deze wordt eind maart/begin april afgeleverd. Ik verheug me daar nu al op. Niet alleen omdat alle commotie over te hoge benzineprijzen straks volledig aan mij voorbijgaat, maar ook omdat de Ampera een ontzettend mooie auto is. Wellicht schuilt waarheid in de stellingen elders op dit forum dat op termijn een vervanger voor accu’s rendabeler zal zijn, maar voorlopig is dit een perfecte tussenoplossing.

  12. Niet alleen omdat alle commotie over te hoge benzineprijzen straks volledig aan mij voorbijgaat, maar ook omdat de Ampera een ontzettend mooie auto is.