De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

8 producten die de Facebook-generatie niet koopt

Generation Y, de Facebook-generatie, koopt hele andere producten dan hun ouders. Daardoor zal het consumentengedrag in de komende jaren dramatisch veranderen. De website 24/7 selecteerde acht producten die uit de gratie van jonge Amerikanen raken.

De eerste effecten zijn al merkbaar, wanneer Amerikaanse jongeren een keuze moeten maken tussen de auto en het internet, laat 46 procent de auto staan.

Online
Eenmaal online verandert het gedrag ook snel. Jongeren maken minder gebruik van e-mail, te formeel, ze chatten liever via Facebook. Jongeren in Nederland en Polen lopen hiermee in de EU voorop, maar liefst 91 procent van de jonge internetters is actief op sociale netwerken en stuurt dan voornamelijk tekstberichtjes.

Door de opkomst van sociale media lezen veel jongeren het nieuws via Facebook of Twitter. Kranten zijn de dupe. Slechts 7 procent van de 18 tot 24-jarige Amerikanen geeft aan de dag ervoor een krant te hebben gelezen.

Laptop op de bank
Dat geldt ook voor de traditionele televisie, Amerikaanse jongeren kijken van alle leeftijdsgroepen het minst televisie. Het aantal jongeren in Nederland die meer dan 20 uur per week televisie kijken is gedaald van 34 procent in 1997 naar 21 procent in 2008. Daarvoor in de plaats komt het online televisie kijken. Op een laptop kan dat ook op de bank, een computer op een bureau is dan niet meer nodig.

Ook de vaste telefoon zal de komende decennia niet overleven. Nu hebben veel huishoudens nog een vaste en een mobiele telefoon, maar die verhouding loopt terug. Daardoor zijn steeds meer mensen afhankelijk hun mobiele telefoon.

Bier
Niet alleen op digitaal gebied verandert er veel. Opvallend is bijvoorbeeld dat Amerikaanse jongeren inmiddels light-bier verkiezen boven normaal bier. In Nederland vrij onbekend, in de VS niet weg te denken. Het Amerikaanse merk Budweiser schat zelfs dat 40 procent van de twintigers nooit gewoon bier heeft gedronken. In de hoogtijdagen voor bier, eind jaren tachtig, was dat slechts 15 procent. Ook in Nederland loopt de bierconsumptie al jaren terug.

Een gezonde trend is een daling van het aantal rokers. In de VS daalde het aantal rokers tussen de 18 en 25 jaar sneller dan in iedere andere leeftijdsgroep. In Nederland ligt dat anders. Hier rookt ongeveer een op de drie twintigers en dat aantal blijft al enkele jaren gelijk.

Jongeren blijken hun leven heel anders in te richten dan hun ouders. Met een light-biertje en hun laptop op de bank. Twitterend en chattend want zelfs de telefoon moet eraan geloven.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


15 reacties op “8 producten die de Facebook-generatie niet koopt”

  1. Des zegt: 30-04-12 om 18:43

    Een nieuwe generatie, een nieuwe samenleving, een samenleving zonder samen zijn, zonder glimlach, zonder oogcontact, zonder die stem. Een samenleving waarin de communicatie tussen mensen gereduceerd is tot een druk op een knop, veilig in de beschutting van onze digitale wereld. Een ‘hit and run’ samenleving waarin we de confrontatie wel aan kunnen gaan maar waarvan we het verloop (gelukkig) kunnen negeren. Natuurlijk; wie heeft er een auto nodig als je niet van plan bent iemand te gaan bezoeken. Natuurlijk; alcohol en nicotine zijn slecht voor de mens maar zij waren vaak wel een van de smeermiddelen in een samenleving waarin mensen ‘face to face’ met elkaar communiceren. Achter je computer, tablet of telefoon heb je geen ‘smeermiddelen’ nodig alleen de privacy van de digitale samenleving. Een nieuwe generatie, ik weet het, het is hun goede recht maar geef mij maar die glimlach, die mooie ogen en die verleidelijke stem, mijn tijd zal het wel duren.

  2. @Des

    Dat heb je prima verwoord.

  3. Merel zegt: 30-04-12 om 20:43

    Gemengde gevoelens. aan de ene kant inderdaad veel onpersoonlijker contact. Ook de confrontatie vaker aangaan zonder de gevolgen hiervan inzien en/of bemerken. Cyberpesten is hier een goed voorbeeld van. Die jongen laats uit Sneek die een ‘dreigtweet’ had gestuurd, waardoor de hele politie op school staat. Toen ik op de middelbare school zat, schreef ik een briefje met ongeveer dezelfde inhoud en gaf dat, als de leraar het niet zag, aan mijn buurman. Deze grinnikte erom, begreep dat ik er even doorheen zat, en verfrommelde het papiertje vervolgens of schreef iets grappigs terug… Het is nu dus allemaal veeel openlijker, iedereen kan het lezen.

    Toch zie ik veel positieve dingen aan deze ontwikkelingen. Roken en drinken smeermiddelen? je kan ook plezier hebben zonder die 2 dingen. Een feit welk ik in mijn vriendenkring dagelijks bemerk. Die vriendenkring trouwens, houdt je veel makkelijker bij elkaar door af en toe eens te chatten via facebook. Want ja de een woont in Tilburg de ander in Zutphen en ik woon in Wolvega (friesland) dus even langsgaan…tja.

  4. Job zegt: 01-05-12 om 07:17

    @ Des

    Guttegut, wat een standaardreactie. Standaard, omdat het lijkt alsof iedereen die er wat minder mee heeft, de ‘nieuwe’ manier van communicatie maar kil en onpersoonlijk vinden. En standaard, omdat elke nieuwe generatie hetzelfde commentaar krijgt van de vorige: vroeger was alles beter! Tikkeltje bekrompen. Hadden ze vroeger al een passende uitspraak voor bedacht: ‘Wat een boer niet kent, …’. Zal wel door een boerenzoon of boerendochter bedacht zijn.

    Het is jammer dat u zo ‘oordelend’ reageert. Ik zou u willen aanmoedigen om er wat meer voor open te staan. Ook dan kan het natuurlijk zijn dat het ‘nieuwe’ u niet past, maar regaeer dat dan niet af op een hele generatie die hier prima tevreden mee is.

  5. Bart zegt: 01-05-12 om 07:59

    Ja ik zie ze met regelmaat , ook wat ouderen , altijd maar gebogen over het schermpje , met de vingertips rollend over het beeldscherm om de tweets, twitters en boodschappen van jan en alleman ” direct te kunnen lezen.

    Cyberzombies , en slaven :)

    Echte stilte is het mooiste geluid ter wereld.

  6. Julia zegt: 01-05-12 om 13:22

    Als jongere van deze facebookgeneratie, zoals het zo mooi wordt verwoord in bovenstaand artikel, zit ik nu achter mijn bureau te schrijven. Het verhaal heeft echter natuurlijk een kern van waarheid en herkenning. Wel weet ik (als student en onderdeel van generatie Y) nog dat het, het aantal jongeren DAT, in plaats van, zoals deze auteur schrijft; het aantal jongeren die… moet zijn.
    Zo blijkt nos.nl (mijn nieuwsbron) toch ook niet meer wat ik ervan verwacht en moet wellicht t.z.t. een ouderwets krantenabonnement heroverwegen.

    Desbetreffende stukje: “Het aantal jongeren in Nederland die meer dan 20 uur per week televisie kijken is gedaald van 34 procent in 1997 naar 21 procent in 2008. Daarvoor in de plaats komt het online televisie kijken. Op een laptop kan dat ook op de bank, een computer op een bureau is dan niet meer nodig.”

  7. Kevin zegt: 02-05-12 om 09:15

    @Des: Het feit dat je deze reactie post op het INTERNET zegt toch eigenlijk al genoeg. Het is blijkbaar ook belangrijk en niet meer weg te denken in jou leven.

  8. Jess zegt: 02-05-12 om 14:50

    Leuk artikel. Heel herkenbaar, want ik behoor zelf ook tot generatie Y. Sinds iedereen in mijn vriendengroep Facebook heeft, is onze vriendengroep juist hechter geworden: je spreekt elkaar vaker en daardoor maken we ook vaker afspraken elkaar ‘in het echt’ te zien. En daarentegen hecht ik nog wel veel waarde aan de krant aangezien je merkt dat je toch meer weet dan mensen die alleen nieuwssites checken. Maar light-bier…Nee, dat is niks voor mij…

  9. Tim zegt: 02-05-12 om 18:00

    Gut gut, wat een bekrompen reactie Job. Voel je je aangevallen? Ik snap Des heel goed. Niet dat ik geen gebruik maak van Feestboek, maar dat komt meer omdat ik een deel van mijn vrienden anders helemaal niet meer zie. Allemaal kinderen nu. Toen ik ze alleen had reisdeik half Nederland met ze af. Nu ze zelf kleintjes hebben, zie ik niemand meer. (Krijg wel vaak te horen hoe knap het was dat ik daar wel tijd voor had). Maar ik snap het best hoor. Het is onpersoonlijker. Alleen gadget-mensen zullen dat nooit toegeven. Het is ook sneller, doeltreffender soms (communicatieproblemen daargelaten, een persoonlijk gesprek is altijd veiliger omdat je dan elkaars reactie ook kan aflezen aan emoties) en soms best grappig. En op de een of andere manier zijn mensen opener op Feestboek dan in het echt. Hier is mijn leven, op straat, pak aan! Of je het nu leuk vindt of niet. Soms leuk, soms vraag je je af waarom je die mensen in vredesnaam kent. Al met al heb ik niet te klagen, maar snap ik de nostalgische sentimenten en het heimwee naar vroegah best. Het is menselijk, probeer dat eens te zijn?

  10. Een ander probleem van de Facebook generatie is dat een nieuwere hype net zo snel kan groeien als Facebook. Waar jaren geleden Hyves nog erg populair was werd deze hype snel verdreven door Facebook. Komt er een nieuwe hype dan zal Facebook waarschijnlijk net als Hyves ook veel gebruikers verliezen.

    Wat betreft scepsis over Facebook was het al duidelijk op dit beleggersforum: http://beursig.nl/forum/viewto.....#038;t=145

    De tijd zal het gaan leren of Facebook een blijver is.

  11. Vincent zegt: 27-06-12 om 14:17

    Net zoals het leven ook onpersoonlijker werd toen mensen een telefoon in huis kregen. Mensen kwamen nooit meer buiten en spraken niet meer met elkaar in het echt. Alleen nog maar via de telefoon. En natuurlijk nog iets eerder, toen men brieven ging schrijven. Niemand reisde meer naar een ander toe. Waarom zou je, je kon net zo gauw even een brief schrijven…

  12. saspeet zegt: 09-11-12 om 13:32

    de regering smult van sociale media.
    het motto, geef ze brood en spelen wordt al te graag beantwoord.

    mensen slijten hun leven in een living-room met de gewenste luxe.
    precies de plek waar de overheid je wil hebben.
    zo veroorzaakt men minder overlast op straat en heeft het heel druk met zogenaamd belangrijke zaken.
    sochtends weer racend naar het werk om op eieren te lopen om je baan te behouden en savonds bij de kroost op de bank uithuilen.

    samenscholing is al verboden, jammer dat we zo de revolutionaire betogingen van de jaren tachtig verleren.

    1x in de 4 jaar naar de stembus betert je leven niet.
    het leven moet je aanpakken en leven, dat doe je niet vanuit je
    LIVING ROOM.

  13. Facebook is inderdaad nogal onpersoonlijk op bepaalde momenten. Zeker als er veel emotie komt kijken bij een bepaalde gebeurtenis dan is facebook, e-mail en elke andere geschreven communicatie te formeel en teveel verstoken van gevoel.

    Ik ben zelf een fanatieke facebook gebruiker, maar ik mag ook nog heel graag bij vrienden langs gaan. Als er belangrijke dingen gebeuren, hele leuke dingen of soms hele vervelende dingen dan bespreek ik die niet primair op facebook, maar persoonlijk.

    Het hele verhaal dat de jeugd van tegenwoordig het liefste achter hun computer zit is denk ik toch wel wat overdreven.

  14. Jannenman zegt: 12-11-12 om 22:21

    Mijn reactie is verdwenen en dat vind ik toch wel een beetje gek. Ik wees erop dat deze vorm van contact, die op een of andere manier de betiteling ‘sociale media’ en ‘sociaal netwerk’ heeft gekregen, eigenlijk niet zo sociaal is in vergelijking met wat hiervoor was en aldus noemde ik het a-sociale media. Ik zie niet in wat er bezwaarlijk is dat zo te benoemen? Veel mensen zitten dood te gaan in hun hok met computer en zijn erg eenzaam. Ruimte voor discussie of normaal gesprek is er amper op/in deze nieuwe contacten als twitter en facebook, het zijn veel meer statusuitingen en peer pressure.

  15. Volgens Darwin zal niet de sterkste niet de slimste maar ‘the most adaptive’ uiteindelijk overleven. Ja, de wereld verandert snel en online communicatie, shoppen, bankieren en boodschappen doen zijn heel gewoon. De enige weg is mee veranderen.

Geef een reactie