De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

NedCar en het beladen drieletterwoord

Minister Verhagen stapt in zijn BMW na zijn bezoek aan NedCar

Niemand zal het on the record in een microfoon bevestigen, maar in Born beginnen ze een beetje moe te worden van BMW. De Duitse autofabrikant houdt alle partijen die betrokken zijn bij de overname van NedCar aan het lijntje. Betrouwbare bronnen bevestigen dat BMW al dagenlang broedt op een zogenoemde Letter of intent, een intentieverklaring waarin staat dat de Duitse autofabrikant vanaf 2014 auto’s wil bouwen in Born. De intentie is er al een tijd, maar het staat nog niet op papier. Er wordt gewikt, gewogen, herschreven en door een leger van juristen en advocaten getriplechecked.

En zo gebeurde het dat de brief waar iedereen op zat te wachten, gisteren niet kwam. Het werkbezoek van demissionair minister Verhagen werd daardoor voor veel betrokkenen een teleurstelling. “Ik hoopte op een klein beetje witte rook, maar hij had niks te melden. Alweer niet”, verzuchtte een werknemer.

Minister in BMW

“De sleutel naar de redding van NedCar ligt in vele handen”, zei Maxime Verhagen gisteren bij de poort van de Limburgse autofabriek. De minister doelde daarmee onder meer op Mitsubishi, overnamekandidaat VDL, vakbonden en de overheid, maar noemde BMW niet. Ja, toen hij in z’n ambtsauto stapte zei hij desgevraagd dat we niet moesten denken dat hij daarmee een statement wilde maken. “Die heb ik al een tijd. Ik zit in een BMW omdat luchtvering mijn rug ontlast.”

BMW. Het is inmiddels een beladen drieletterwoord. Gisteren heb ik interviews gedaan met nagenoeg iedereen die een sleutelrol speelt bij het reddingsplan. De minister, VDL-topman Wim van der Leegte, NedCar-fabrieksdirecteur Joost Govaarts en onderhandelaars van vakbonden FNV Bondgenoten en de Unie. Die betrokkenen hebben met elkaar afgesproken dat bepaalde zaken niet met de media worden gedeeld. En, zeer opvallend, dat één woord niet in de mond wordt genomen: het verboden drieletterwoord BMW.

Verbale strijd

Het is aandoenlijk om te merken hoe iedereen z’n best doet de afkorting te omzeilen. Een dag na de D-day die geen D-day bleek heb ik de interviews nogmaals beluisterd. Ruim 20 minuten audio. Niemand neemt BMW in de mond. Alleen ondergetekende. Ook opvallend: niemand ontkent dat het om BMW draait. Zo ontstaat een leuke verbale strijd die niet veel oplevert maar toch veelzeggend is.

Vraag: “Wacht u nu op een signaal van BMW?” Antwoord: “ik kan veel zeggen over VDL en Mitsubishi, maar niets over die andere partij.”

Vraag: “Verwacht u vandaag een intentieverklaring uit Beieren? Antwoord: “Ik hoop dat de andere partij het begin van een signaal zal laten zien zodat meer duidelijkheid kan worden gegeven aan de mensen.”

Vraag: “Bepaalt BMW nu het lot van 1500 werknemers?” Antwoord: “Ik kan over die partij geen informatie geven. Ik wil die broedende kip niet storen. Ik weet niks.”

Vraag: “Is het wachten nu op een stap van BMW?” Antwoord: “Daar kan ik niks over zeggen. We willen de kansen die er zijn niet om zeep helpen. Ik doe geen mededelingen over individuele partijen.”

Vraag: “Zit VDL in de wachtkamer tot BMW ja zegt?” Antwoord: “U kunt het blijven proberen, maar u begrijpt dat vertrouwelijkheid in dit stadium erg belangrijk is.”

Google Alert

Het mooiste antwoord kwam gisteren van de mediaschuwe hoofdrolspeler in het overnamedossier: VDL-topman Wim van der Leegte. “Er is mij een spreekverbod opgelegd”, zei hij. Zijn lichaamstaal verraadde dat hij liever vandaag dan morgen de VDL-vlag in Born laat wapperen, maar hij moet wachten. “Het kan nog wel een maand duren. Ik heb zeker nog enkele weken nodig.”

Het is duidelijk waarom alle betrokkenen het drieletterwoord omzeilen. Ze zijn doodsbang dat degene die iets over BMW zegt via een Google alert in de bestuurskamer van de autofabrikant belandt. Eén opmerking, één zin kan de onderhandelingen doen stranden. Er staan 1500 banen op het spel en voor dat belang wil ik m’n woorden best op een weegschaal leggen”, zegt Henk van Rees van FNV Bondgenoten.

Enkele minuten geleden ging m’n telefoon. “Er schijnt vandaag toch een telefoontje uit Duitsland te komen”, zei een bron. “Uit het hoofdkantoor van BMW zeker”, vroeg ik. Het antwoord: “Daar weet ik officieel niets van.”

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “NedCar en het beladen drieletterwoord”

  1. Hans Crooy zegt: 27-06-12 om 14:21

    Weten wat voor belang ervan afhangt, kan ik als lezer niet anders concluderen, dan dat de schrijver van bovenstaand stuk een onverantwoordelijke eikel is. Hij is er bovendien, getuige zijn uitlatingen, ook nog vreselijk trots op een GROTE eikel te zijn. Waarom willen we in Nederland toch altijd de grote jongen uithangen, door anderen uit te dagen.Dit valt in mijn archief onder het hoofdstuk riooljournalistiek.
    Het gaat om het behoud van banen, waar meer dan 1000 gezinnen van afhankelijk zijn!

  2. andre zegt: 27-06-12 om 14:49

    Het schijnt, dat Toyota in Frankrijk wil gaan produceren. Waarom heeft men deze autofabrikant niet benaderd voor de produktie in Born ??