Europa met open vizier tegemoet treden
Ik las onlangs de uitkomsten van een interessant onderzoek van het Centraal Planbureau. Daaruit bleek dat 80 procent van de Nederlanders het een goede zaak vindt dat Nederland lid is van de Europese Unie, veruit het hoogste cijfer van alle lidstaten.
Wat ook bleek is dat mensen de voordelen van Europa vooral in overkoepelende termen benoemen, zoals ‘vrede’ en ‘open grenzen’. De ‘bedreigingen’ daarentegen, bijvoorbeeld op het terrein van immigratie, zijn in de beleving heel concreet. De steun is daardoor ‘broos’, aldus de onderzoekers.
Het beste antwoord daarop is eerlijkheid en duidelijkheid, over de voordelen van Europa én over zaken die beter kunnen en moeten. Wat niet helpt, is de houding van sommige partijen die vinden dat Nederland Europa de rug moet toekeren. Daar heb ik helemaal niets mee. Met zo’n houding doen we niet alleen Europa tekort, maar ook onszelf. Ik kies voor het open vizier.
Waarom?
Omdat Europa een uniek en geslaagd experiment is dat ons vrede heeft gebracht na de zwartste bladzijde uit de Europese geschiedenis.
Omdat de interne markt elke Nederlander gemiddeld 2000 euro per jaar rijker maakt; veel meer dan Europa ons kost.
Omdat het een illusie is te denken dat Nederland met zijn open, internationale economie het wel in zijn eentje kan rooien.
Omdat de euro een sleutel tot stabiliteit is gebleken en we ervoor moeten zorgen dat dit zo blijft.
Omdat we samen veel meer kunnen bereiken dan alleen: in de bestrijding van de economische crisis, de klimaatdiscussie, de vernieuwing van onze energiebronnen en andere grote vragen van deze tijd.
En omdat we waakzaam moeten zijn dat Europa geen dingen doet die beter in de lidstaten gedaan kunnen worden.
Ik kan het lijstje moeiteloos langer maken. Nederland heeft als een van de zes grondleggers van de Europese Unie steeds vanuit een positief-kritische grondhouding bijgedragen aan een sterk Europa. Uit welbegrepen eigenbelang én omdat we ons verantwoordelijk voelen voor internationale stabiliteit en solidariteit.
Europa is nog lang niet af en verdient op 4 juni een positieve en weloverwogen keuze van zoveel mogelijk mensen. Voor dat Europa blijf ik me uit volle overtuiging inzetten.
Jan Peter Balkenende (CDA) is sinds 2002 minister-president.

Nu ook graag een lijstje met nadelen/bedreigingen, zodat men een weloverwogen beslissing kan nemen
Zeer geachte heer Balkenende,
Ik ben het met u eens als u alle zaken op noemt waarom U met een open vizier naar Europa kijkt.
Echter, vrees ik dat een bepaald gedeelte van de Nederlandse bevolking niets heeft met die opsomming over Europa en alleen maar kijkt naar wat er in hun ‘Nederlandse’ situatie moet veranderen. Er wordt dan geen rekening gehouden met de wat abstractere waarden van Europa omdat het simpelweg niet in het referentiekader ligt.
Op deze constatering spelen andere (populistische) partijen in. Misschien kunt u aangeven wat u concreet voor deze groep gaat veranderen (in hun eigen ‘thuis’ situatie) zodat Europa ook voor hen gaat leven!
hoogachtend,
Harm Buisman
“En omdat we waakzaam moeten zijn dat Europa geen dingen doet die beter in de lidstaten gedaan kunnen worden.”
Waarom dan voor het nieuwe grondwetverdrag zijn? (die overigens 95% hetzelfde is als de grondwet waar Nederlanders NEE tegen zeiden)
In dat verdrag trekt Europa juist steeds meer dingen naar zich toe. Met aanmoediging van het CDA, overigens. Die zijn helemaal niet zo kritisch gebleken de afgelopen jaren, zeker ook niet als het om de miljardenverspilling met landbouwsubsidies voor overproductie gaat (de grootste post op de begroting in Brussel).
Europa wil ons steeds vaker verplichten onderwijs, woningbouw en zorg in de uitverkoop te doen en te pas en te onpas liberalisering en marktwerking door te drukken. Ik zeg samenwerking prima, maar nee tegen eenwording en bemoeienis. Minder Brussel.
Ik heb niet zo veel op met dit soort verhalen,de situatie zoals het nu is is;De rijken worden rijker de armen (jan modaal)wordt armer(elke nederlander gem 2000 per jaar rijker ?????),de samenleving verloederd,de handhavers van de wet zijn bang en laks, de werkeloosheid stijgt,want straks zijn er plentie geslaagde jongeren en waar moeten die aan de slag? want veel banen zijn al bezet door 60+ers die door moeten werken tot misschien wel 67jaar, en die eigenlijk op de camping moeten genieten van hun welverdiende rust.
Nee zo ga ik echt geen stem uitbrengen!
groeten bert
“Premier Balkenende vindt dat politici eerlijk en duidelijk over de voor- en de nadelen van Europa moeten spreken. Op die manier kan de “broze steun” voor de Europese Unie worden verbeterd.” Jan Peter doet met deze uitspraak net alsof hij zelf géén politicus is. Hij claimt impliciet dat alleen hij eerlijk is en beticht iedereen die er anders over denkt van oneerlijkheid. Dat valt tegen van deze CDA-politicus die het zo vaak over normen en waarden heeft.
Jammer is dat Balkenende alleen de voordelen van bijvoorbeeld het Verdrag van Lissabon benadrukt. CDA en PvdA luisteren niet naar 61,6% van de kiezers die tijdens het referendum in 2005 oordeelden dat er aan de EU-Grondwet meer na- dan voordelen zitten. Balkenende wil meer Brussel, hij is eurofiel. De SP wil minder invloed van Brussel, is eurokritisch. Maar de SP is niet Eurofoob. We willen Europa niet de rug toekeren. Dat kan ook moeilijk, want we wonen er. De premier doet zijn landgenoten tekort, want die vinden in meerderheid dat Nederland beter af is met minder Brussel. Europese samenwerking prima, maar geen dictaten uit Brussel!
Het is maar beter als Balkenende gaat doen waar hij voor is ingehuurd, de uitvoerende macht uitoefenen, en de politieke koers aan de keuze kiezer zelf over laat. Op 4 juni is er weer een kans.
Zeer geachte heer Balkenende,
Ik heb een vraag aan u. Ik ben een Nederlander die oorspronkelijk uit Kroatie komt.
Waarom wordt Kroatie geen EU lid. Is het waar dat u tegen zo´n kleine land als Slovenie niets kunnen doen, die manipulieren en willen dat stuk zee van onze land nemen maar dat krijgen ze niemals want het gehoort ze niet. het is onze land en wij geven onze land niet zo makkelijk weg.
Daarnaast waarom beschermen jullie niet de Nederlanders wat betreft werkloosheid. Er zijn zoviel mensen uit Polen, Roemenien en Bulgaririen die in onze land werken voor minimum en daardoor zijn wij werkloos. Waarom wordt niet zo´n wetregeling gemaakt voor alle nieuwe EU-lieden , dat ze 10 jaar of meer niet in andere EU-landen kunnen werken maar dat ze in hun eigen land moeten werk vinden.Wij blijven zonder werk en die werkloosheid wordt grooter.
En help Kroatien zodat die snel in EU komt, dat zijn beste mensen uit de vormalige Joegoslavie en dat is zo´n land die veel EU kan helpen.
met vriendelijke groet,
Dit is bizar, ik dacht niet dat ik ooit de dag zou meemaken dat ik het volledig eens zou zijn met meneer Balkenende. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!
De brutaliteit kent zeker ook geen grenzen meer
En over die vredes-leugem, we zijn gewoon in oorlog, net als de meeste EU-landen
Zoals al eerder bewezen in 2005 is het blijkbaar niet relevant wat de bevolking van Nederland denkt als het om Europa gaat. In 2005 werd de Europese grondwet verworpen door het Nederlands volk. In plaats van de mening van uw bevolking in acht te nemen heeft u alsnog de grondwet ingevoerd alleen zat deze nu in een ander jasje. Ik wil niet zeggen dat de Europese unie een slechte zaak is. Internationale samenwerking is een must als het draait om bijvoorbeeld de economie en de bestrijding van zware criminaliteit. Ik ben tegen het feit dat Europa ons wetten wil opdringen die voor ons Nederlanders niet relevant zijn of zelfs geheel indruisen tegen onze manier van leven. Nederland moet afleren klakkeloos te accepteren wat Brussel dicteert en ook kritiek durven hebben op de stand van zaken in sommige Europese lidstaten. Een ding is hetzelfde, zowel op Europese als Nationale schaal krijgen politici te veel betaald, staan ze te ver van de burgers af en hebben ze te veel banden met het bedrijfsleven. Europa is best oke maar zoals het nu gaat dan liever weg ermee.
Buitengewoon vreemd dat het CDA-verkiezingsprogramma zo eurosceptisch is! Klopt dus geen hout van, typisch CDA!
Karel
De voordelen die de minister-president hier noemt zijn vooral economisch van aard. Ik denk dat de meeste Nederlanders aan het nut van die economische samenwerking ook niet twijfelen. Vrede vindt men over ‘t algemeen ook heel mooi, al is die vrede natuurlijk relatief: we hebben wel degelijk conflicten met landen buiten Europa, en anderzijds staan we ook op erg goede voet met landen die niet eens in de EU zitten.
Maar goed, het economische, daar worden we blijkbaar het gelukkigst van. Maar Europa is veel meer dan dat! Ik ben bang dat Europa met al z’n logheid en megalomanie uiteindelijk de poten onder onze democratie vandaan zaagt. Democratie werkt, denk ik, het beste kleinschalig. Nu moeten we allerlei verdragen uit Europa slikken of stikken – het recht op amendement is kennelijk afgeschaft – en wordt er zelfs over gesproken om de verantwoordelijkheden van de nationale parlementen nog verder in te perken. Het kunstje dat de heren politici – de minister-president incluis – ons met die democratisch weggestemde grondwet geleverd hebben geeft ook al niet veel vertrouwen voor de toekomst.
Daarom sluit ik me dan toch maar aan bij de barse eurosceptici: economische samenwerking is prima, maar veel verder hoeft ‘t wat mij betreft niet te gaan. Kleinschaligheid is in een democratisch Europa juist onze grootste kracht.
(Quote) Ik las onlangs de uitkomsten van een interessant onderzoek van het Centraal Planbureau. Daaruit bleek dat 80 procent van de Nederlanders het een goede zaak vindt dat Nederland lid is van de Europese Unie, veruit het hoogste cijfer van alle lidstaten. (/Unquote)
Tja. Er zijn leugens, grote leugens en peilingen.
Nu doet dhr. Balkenende of partijen als PVV en Newropeans tegen de EU zijn en zijn cda voor. Dat is een stukje misleiding daar ook partijen als de PVV voor Europa zijn. Echter wel met reele nuances zoals ‘Wel EU, maar zonder Turkije ‘ en ‘Wel EU maar met minder EU ambtenaren en EU regels en EU macht ‘. Deze nuance is ook in de 2de kamer zoek. Gevestigde partijen vinden zichzelf goed en vinden hun oppositie tegenhangers als met name PVV en bv lijst Verdonk minderwaardig. Dat vind ik niet getuigen van enig historisch dan wel democratisch besef.
>En omdat we waakzaam moeten zijn dat Europa geen dingen doet die beter >in de lidstaten gedaan kunnen worden.
Onder andere om die reden zeiden de inwoners van Nederland, Frankrijk en Ierland bij meerderheid “Neen” tegen de Europese grondwet.
Intussen heeft u die grondwet door onze strot gedrukt en kunnen we alleen maar hopen dat de Ieren het verzet nog een tijdje volhouden. U en uw collega’s hebben de democratie overboord gesmeten en de kiezer verraden. Met woorden kon u de kiezer niet overtuigen en dus werd de kiezer de mond gesnoerd. Het is een schande dat u in dit stukje nog over een open vizier durft te spreken. Het CDA mag wat mij betreft zwaar onderuit gaan over 2 weken en daarna nog eens in 2010.
Beste mijnheer Balkenende,
Fijn om te lezen dat u het volk weer nodig hebt, alleen om te stemmen natuurlijk,ook fijn dat u zich voor het Europees belang “met volle overtuiging” inzet ,
mocht u tijd over hebben wilt u dan ook eens aan de Nederlanders denken die amper nog kunnen rondkomen?
Door de Euro, dure zorgverzekering en tal van andere zaken zijn er veel mensen op of onder de armoedegrens gekomen, ik heb vroeger van huis uit geleerd: regel eerst de zaakjes thuis voor je je met zaken buiten de deur bemoeit.
Met Vriendelijke groet,
een a.o.w.-er
Ik zou onze premier aanraden om eens met zijn EP-lijsttrekker Wim van de Camp aan tafel te gaan zitten, want dit staat echt haaks op het eurokritische CDA-verhaal wat ik tot nu toe heb gehoord!
Er is in mijn optiek maar 1 plaats voor echte pro-Europese retoriek en dat is op http://www.d66.nl !
2002: de euro: Nu is één euro 0.45 cent in guldens waard.
Hoe kan het zijn dat Nederland de gulden zo duur heeft ingewisseld voor de euro. Voor 1 euro moest worden betaald 2,02.. gulden. De ouderen m.n. zijn niet (meer) instaat om deze vermogensdeling te repareren.
Volgens mij is er er maar één partij die ECHT ondubbelzinnig pro-Europees is, en dat is D66. Deze draai van het CDA doet daar niets aan af.
Dat CDA is ook niet te volgen! Dit staat echt haaks op het verhaal van de EP-lijsttrekker van het CDA (van de Camp).
Echt typisch CDA: als men merkt dat haar eurokritische boodschap niet aankomt, draaien ze gewoon om!
Ik ga voor het eerst in jaren stemmen op D66. Moet er niet aan denken dat het CDA mijn stem krijgt.
Als een individu een land uitlevert aan een vreemde mogendheid, dan wordt diegene gestraft als landverrader. Doch gebeurt dit van overheidswege, dan schijnt het allemaal maar zo te kunnen.
Wanneer mag een Nederlander zich weer Nederlander voelen?
Wanneer mag een Nederlander weer trots zijn op zijn/haar van oudsher geliefde vaderland?
Het wordt tijd dat er weer een gezonde dosis patriottisme onder de Nederlanders gaat heersen en dat de Nederlander weer vol trots kan zeggen: “Ik ben een Nederlander en niet een onderdeel van … wat dan ook”.
Het is weer verkiezingstijd, dus de grote christelijke leider daalt weer neder om zijn spruitjeslucht op de straten te verspreiden!
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, geen CDA in ieder geval en geen antipartij als SP of PVV.
Als Jan P Balkenende zich met zoveel anima zou inzetten voor Nederland,dan zou de regering op velerlei gebieden meer doelen bereiken,maar met zijn besluitenloosheid heeft de regering Balkenende in deze regeerperiode nog geen enkel doelstelling gehaald…het zou beter zijn af te treden dan kan de minister President meer tijd voor zijn stokpaardje ,de EU gebruiken..want president zijn is één,regeren is weer wat anders…
Beste Balkenende,
Al eerder heeft het Nederlandse volk tegen de Europese “grondwet” gestemd. U heeft deze uitkomst niet serieus genomen. Nu probeert u opnieuw een vinger tussen de deur te krijgen. Ik hoop dat u dat niet gaat lukken. Europa kost Nederland erg veel geld; veel meer dan dat we er voor terug krijgen. Nog steeds zijn er landen, die het zonder Europa kunnen. Denk o.a. aan Zwitserland. Uiteraard heb ik niets tegen een goede samenwerking, maar dan wel op duidelijk afgebakende gebieden. De huidige samenwerkingsvorm reikt te ver en is enorm bureaucratisch. Dat wordt door de ongeremde toelating van allerlei landen nog veel erger. We worden nu al overspoeld door veel landen uit het voormalige Oostblok. Ik heb niet gezien dat u de capaciteiten heeft om Nederland goed te verkopen. Uw voorkeur voor de toelating van Turkije doet voor mij de deur dicht.
Ik stem PVV.
Het CDA moet is leren eerlijk naar de mensen te zijn,
zolang dat niet zo is ben ik TEGEN EUROPA en bij ons moeten de
eerste 2000€ moeten nog komen!
Beste heer J.P. Balkenende,
In de hoop dat u deze reacties leest, lees ik alleen maar de voordelen die u opsomt in uw betoog. En begrijpelijk als voorstander. Wat ik echter mis binnen Europa zijn de christelijke normen. Niets, maar dan ook niets wijst erop dat in het zogenoemde verdrag daarin iets terugkomt. In mijn rechtenstudie hier in NL constateer ik ook een verdere afdwaling. Ik zie helaas zo weinig van de identiteit van het CDA terug met betrekking tot het Christen zijn. In Europa wordt daar met geen woord over gerept. Hoe is dat mogelijk?
Wynold
Ik heb van mijn levensdagen niet kunnen bevroeden dat het CDA ooit in staat zou zijn me ervan te overtuigen dat ik voor de verkiezingen van het EP op de SP moet gaan stemmen….
De huidige EU-’leiders’ hebben niet eens het lef om met open vizier te strijden, het is voornamelijk een verzameling Bilderbergers die elkaar warm houden in het diepste geheim.
De EU Grondwet wordt verpakt in een nieuwe kaft en wordt er op Sovjet-achtige wijze doorgedrukt, omdat ‘onze’ leiders weten dat ze geen schijn van kans maken in een referendum.
Geachte heer Balkenende,
Zolang ‘Europa’ het meest gesloten, geldverslindende en ondemocratische bastion ter wereld is, op Noord-Korea na, en waar de posten worden verdeeld via het ‘Good old boys netwerk’ waarin de christendemocraten een belangrijke rol spelen, kan ik ‘Europa’ onmogelijk met open vizier tegemoet treden.
De misdadige privatiseringsgolf, waardoor zieken, gehandicapten, de ouderen en niet de vergeten de werknemers in de zorg de dupe zijn, en nog veel meer, komt ook van dat ‘prachtige’ Europa. Het Europa dat U voorstaat is niet het mijne, in de vuilnisbak ermee.
Quote uit artikel:
“Wat niet helpt, is de houding van sommige partijen die vinden dat Nederland Europa de rug moet toekeren. Daar heb ik helemaal niets mee. Met zo’n houding doen we niet alleen Europa tekort, maar ook onszelf.”
Wat niet helpt is het feit dat U ons, na het referendum over de EU grondwet, de rug toekeerde en de EU grondwet als verdrag er door drukte EN op de kansel in de tweede kamer verklaarde dat de “mening van de burger niet nodig is en daarbij ongewenst”. Daar deed U ons dus tekort mee! En niet alleen dat. Onder Uw verantwoording is ook onze financiele souvereigniteit verkwanselt!
Ik ben er dan ook een voorstander van om U, en Uw kompanen, voor HOOGVERRAAD voor een tribunaal te brengen!!!
ik maak mij heel erg veel zorgen over europa, namelijk het opkomende christen faschisme.
europa gaat net als amerika een grote moordkuil van idiote fundamentalisten worden die alles naar hun hand gaan zetten.
nu europa 1 is geworden kunnen zij hun werk makkelijker over de grenzen doorvoeren en zoals u al heeft gezien wordt alles verstopt onder de naam “democratie“ en kunnen ze als partij vertegenwoordigd zijn.
gebruik makend van …net als toen…een nieuw communicatie middel (internet) en onbegrenst reizen om hun plan te kunnen vormgeven.
democratie is een teer orgaan , het kan namelijk van binnen uit vernietigd worden.(stel dat iedereen op de criminele partij stemt.. of..ros van tonningen was ook democratisch gekozen in 1935)…zal als iedereen op christelijke partijen stemt, en dat gebeurt overal omdat zij altijd een grote groep achterban hebben die totaal niets om een politieke visie geeft maar gewoon “van huis uit“ dit doen zoals hun wordt opgelegd, dit net zo een bende zal worden als in amerika .
eigenlijk mag het niet zo zijn dat religieuze partijen hier participeren.
ten meer omdat de ideen die zij vertegenwoordigen geen basis vormen om politiek mee te bedrijven.
religieus zijn..is iets heel anders dan een politieke stroming aanhangen zoals socialist, liberalist, e.d.
zij profileren zich als politieke partij en parasiteren op het democratische systeem terwijl zij niets meer zijn dan een belangenorganisatie die er op uit is om hun verwrongen ideen op te leggen aan iedereen die hier woont ten koste van alle vrijheden die onze oma`s en opa`s en vaders en moeders in de voorgaande jaren hard bevochten hebben!
zoals baas in eigen buik, rechten van homo`s cq potten….geen verderfelijke ideen op scholen aan kinderen introduceren (bijbel les zoals het cu laatst wilde)..en nog veel meer van dit soort voorbeelden, en wetsveranderingen die het de organisatie makkelijker maken zich in de financiele wereld in te dringen, e.d..
in amerika bijvoorbeeld is het onmogelijk in de helft van de staten als niet gelovige een overheidsbaan te krijgen.
tevens heb je moeite met het vinden van een baan en het behouden van je baan als niet gelovige.
ook wordt stalking en harrisement toegepast om iemand die niet kerkelijk is, het leven onmogelijk te maken. (waarom denk je dat obama ineens christen is geworden).
bedrijven en politiek is daar geinfiltreerd door grote groepen fundamentalisten die politieke beslissingen kunnen afdwingen ten gunste van hen.
tevens is het duidelijk dat de christelijke doctrine , niet in staat is met zijn eigen geschiedenis klaar te komen gezien zij er op dit moment alles aan doen een schandvlek uit te poetsen betreffende de deal tussen hitler en het vaticaan.
waarbij niet geschuwd wordt dit op de rug van niet gelovigen te schuiven…
gezien dat zij dit al zo`n 64 jaar na dato willen doen zal het vast zo zijn dat ze er ervaring in hebben,
en zo zal de kerk nog wel vaker geschiedenis vervalsing hebben toegepast waar wij niets van weten.
tevens wil ik nog effe de aandacht op de geschiedenis en het heden richten…
het christendom is 1 van de meest aggressieve geloven door de geschiedenis heen met de hoogste body count.
tot op de dag van vandaag zijn zij niet eens instaat met zichzelf in vrede te leven en komen er zo nu en dan oude lijken uit de kast zetten met getuigenis van ongelovelijke voorvallen waar de honden geen brood van lusten..
tevens worden er constant beledigingen geuit naar mensen die niet geloven b.v. in het normloosheids en waardeloosheids debat..waarin verklaard werd dat het niet zo goed met nederland ging omdat men niet meer in een hogere macht gelooft.
tevens hoe kan je als politicus verklaren dat de bijbel gods woord is en dat zijn wil op aarde zal uitgevoerd worden….dan is ie gewoon het koninkrijk gods in het koninkrijk der nederlanden aan het infiltreren….en dat willen we toch niet?? oja en het boek wat vol staat van moord en doodslag zowel als herhaaldelijke genocide van mens dier en plant wordt door onze minister president moraliserend en inspirerend gevonden en ook verklaarde hij dat je niet zonder kan functioneren…….
hoe mogen in vredesnaam mensen die dit soort visie aanhangen europa gaan lijden.
dit zal dus op hele grote schaal gaan gebeuren en van europa een religieuze dictatuur maken.
dus, hoedt u voor de relifaschistiese soldaten van het 4e rijk !!!!
Het is Jammer, dat ik mij stoor aan Uw gedragingen en uitlatingen, zijnde beloftes, kreten als respect ( van het CDA zou men eerder Liefde en eerlijkheid wensen, respect moet je verdienen )In mijn ogen verdient u geen respect, U verschuilt u achter mooie ( weliswaar altijd dezelfde kreten als, overtuiging, respect, vernieuwing, bijvoorbeeld en we ), nee het is U, U denkt en waarschijnlijk in alle overtuiging, dat U goed bezig bent, Ik echter moet u teleurstellen, ik zie hier niets van terug, U heeft de crisis niet eens zien aankomen, U neemt genoegen met excuses van banken ( zie berichtgeving van de burger op de volgende link http://www.nujij.nl/balkenende-wil-dat-meer-bankiers-excuses-aanbieden.5667043.lynkx ( zover ze komen ) en laat de burger voor alles opdraaien, Hoe wilt U dezelfde burger dan motiveren te gaan stemmen voor een nog groter bolwerk, als U, als Premier niet eens weet wat normen en waarden zijn, naar de burger toe. U heeft de capaciteit nog niet om de waarheid en eerlijkheid daar te leggen waar hij hoort, U hoort uzelf graag praten, maar vergeet er wat bij te doen, Ik ben in U teleurgesteld en heb dan ook totaal geen vertrouwen in U, Respect heb ik voor de medelander en mezelf die het gat in de begroting straks gaan opvullen, want die hebben het volgens U verdiend. Ik kan nog wel even doorgaan, maar zoek een baan die bij U past en verlos ons van Uw sluwheid. Nog 1 voorbeeld dan, U als MP, heeft er nog steeds niet voor gezorgd dat de wachtgeldregeling voor ministers, zonder uitzondering ophoud te bestaan en dat ze na 1 jaar solliciteren, elke baan moeten aanvaarden die er is, dat bedoel ik nu met eerlijkheid daar te leggen waar deze hoort, het is misschien iets kleins in Uw ogen, maar het steekt.
Ik onderteken dan ook met veel teleurstelling, uw inzichtelijk vermogen te vergroten door een keer goed te gaan slapen en terug te keren naar uw gezin en de politiek de rug toe te keren.
J.F.G. van den berg
Beste Premier,
Ik ben het helemaal met u mee eens.
Volgens mij zijn “Vrede, Veiligheid ,Stabiliteit en Welvaart” van de essences van Europa Unie.
Dus ik kies voor Europa !
Sinds wanneer moeten partijen aan de premier hun programma’s ter goedkeuring voorleggen?
Balkenende denkt een grote broek aan te mogen trekken. Hij vergeet dat een grote broek vooral laat zien dat de drager nog klein is.
Deze man is reeds 6 jaar premier, en demnkt dat hij de baas van het land is. Ik zou willen dat we verkiezingen voor de tweede kamer hadden
Het zou ook een grote fout zijn om Europa de rug toe te keren, anders worden er besluiten over onze hoofden genomen en nu kunnen we zelf invloed uit oefenen, maar het moet ook geen probleem zijn, dat andere partijen daar anders over denken, we zijn een democratisch land!
Mijn ogen zijn ook open gegaan om te denken, dat we wel zonder Europa kunnen.
Voor een sterke economie en en andere belangrijke zaken, hebben we een sterk Europa nodig. Ik denk dat het ook helpt tegen de crisis.
Je kunt ook zien hoe belangrijk is voor de veiligheid van Europa om samen te werken. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Europese landen nog oorlog met elkaar gaan voeren.
Maar het moet niet verder gaan dat goed samenwerken, we moeten wel zelf de baas blijven over ons land en ik denk dat andere landen dat ook wel vinden.
Eerlijk gezegd was ik ook eerst tegen de invoering van de euro, maar nu niet meer. Het blijkt een hele sterke munt te zijn (volgens mij sterker dan de gulden) en hij is ook nog eens geldig in de meeste landen van Europa.
Ik vind dat Kroes ook geweldig werk heeft verricht voor Europa en ik ga zeker stemmen voor de Europese verkiezingen.
Helemaal mee eens meneer Balkenende!! Ik hoop volgende week op een goede opkomst, en een nederlaag voor de PVV. Leve de EU!
Samenwerken Ja, Superstaat Nee !
“Vrede” betekent geen oorlog.
“Stabiliteit” betekent : duurzaam en harmonische ontwikkeling van economie en culturen
“Veiligheid” betekent :samen werken om criminelen en terriorisme te
bestrijden.
“Welvaart “betekent :een sterk en ontwikkeld economie en culturen.
het is alleen jammer datte we met de euro om de wisselkoers zijn genaaid…dan hadden wij sterker gestaan….
oja, europa, beste robert , gaat christen faschistisch grondgebied worden zolang de gastheer met zijn soldaten gods het voor het zeggen hebben….
hebjij niet gemerkt wat er allemaal veranderd is op straat??
criminelen worden nog steeds niet opgepakt maar wij wel..voor stomme dingen…
het is een schande dat mensen die in rare dingen geloven een politieke partij mogen hebben en hun dogma alsmede dwang straf en tucht, gekomen uit hun bekrompen ideen, mogen implementeren op deze maatschappij…
hoedtu voor de relifaschistische soldaten van het 4e rijk !!!
Samenwerken Ja, Superstaat Nee !
Of mag ik niet meer meedoen, Daan?
Excuses voor het feit dat ik ook mijn mening heb, en aangezien dat niet jouw mening is, mag ik dan nu niet meer meepraten? Een beetje verdiepen in de geschiedenis van Europa, en met name Nederland zou gee kwaad kunnen, Daan. Ook Hitler probeerde zijn opponenten (mond)dood te maken. Jij gaat hier al aardig op lijken moet ik zeggen.
Het lijkt hier wel op een censuur. Hoe anders is te begrijpen dat er niemand, maar ook niemand het durft te hebben over de oorlog in Irak en Afganistan. De schuldigen moeten nog berecht worden, afgezien van het feit dat er vele EU-vertegenwoordigers en bestuurders deze oorlog hebben gesteund, martelingen hebben toegestaan en vele rechten van de mens hebben met Balkenende normen en waarden teniet gedaan.
Ook is het feit dat deze meneer een ambivalente samenleving heeft gecreërd. De christelijkheid en andere geloof is als seculier verkocht (de staat en geloof horen gescheiden te zijn), derhalve is het alleen mogelijk dat gelovigen een maatschappelijke functies vervullen en zich niet bezig moeten houden met landsbestuur door een niet bestaand artefact. Van mij mag iedereen geloven wat die wil, maar geen politiek geloof (die is alleen goed om oorlogen te voeren en mensen geestelijk schizofrein te maken). Voorbelden te aanschouwen in Bush en Balkenende met hun christelijke moraal op oorlogspad). De ambivalentie schuilt in het opleggen van ireële kracht die er boven de mensen uitsijgd en dat daarop sancties berusten; bij het beledigen van deze kracht, ook nog wettelijke bestraft wordt niet geschuwd!!!!
Als wetenschapper boven 55 kun je alleen nog de post bezorgen en minder dan een minimumsalaris verdienen; de werkende uit voormalige oostblok mogen nog meer per uur verdienen, maar als ze klagen dan worden ze het land uitgezet en de werkgevers worden beboet. Waaron niet hetzelfde voor Nederlandse arbeiders die nog minder verdienen?
Ik kan niet wachten dat het narjaar is en dan kijken of meneer Balkenende gelijkwaardig berecht wordt, gelijk andere oorlogsvoerders die in Scheveningen zitten?
ah…reli dus….
jij mag rustig in jouw onzichtbare vriendje geloven , hoor….
maar geen unie van diverse landen lijden..dat gaat helemaal fout.
overal janpetertjes die in achterkamertjes de toko aan het opdelen zijn en zorgen dat de verderfelijke organisatie die “kerk“ heet meer macht krijgt en zo toch kinderen van andersdenkenden dat smerige boek dat zo geweldig wordt gevonden door jullie, kan opdringen.
dan heeft de jesus jugend er weer een soldaat bij om ingezet te kunnen worden ten gunste van het grote eind doel…
wereld overheersing.
of niet soms??
Waarom stelt u dat Europa een experiment is? …
Waarom worden voordelen die met een simpel samenwerkingsverband te behalen zijn vertaald naar maatregelen die de cultuur bedreigen?
Wanneer wordt er een vuist op tafel geslagen en worden er constructieve maatregelen genomen om de man in de straat een veilig gevoel te geven?
Waarom stel je dit Europa mooier voor dan het is?
Waarom heeft u Nederland zijn stem ontnomen om voor zichzelf bepalen wat het wil? Dat is namelijk nog het meest onbegrijpelijke van uw beleid. Ik kan mijzelf niet meer los maken van de opinie dat ik door u verraden ben en dat de democratie onrecht is aangedaan.
U en dit EU zal mijn steun nimmer krijgen. Ik ben overtuigd dat de genoemde punten niets met de EU te maken hebben en dat de EU het uitgangspunt is voor een centrale dictatuur welke langzaam gestalte wordt gegeven.
Wie is uw koning ? u heeft veel kennis van besturen en een inteligentie van boven gemiddeld. maar waarom wilt u eigenlijk zo boven de geldwet ( een fictive fantasie wet ) besturen ? Wat is er mis met de rechten van de zwakkere broeder (in huidig economisch maatstaven) maar echtere en betere mens ? want een echt mens gelooft in zichzelf maar u gelooft in een Europa nietwaar . dat is inherent aan de uitoefening van een vak .. uw vak .
Als ik het begrijp dan is vrede vooral een vak .. hoeveel hebben er vandaag de dag nog een eerlijk vak ? hoeveel zijn er echt geoefend in samen delen of onderhouden van de sociale oefening laat staan club ? Wist u dat vele vakken in oorlog met mijn levenlogica staan , velen vakken en facatures roepen een anti democratisch bestaan toe die een anti democratisch bedrijf leiden . In een vorige bijdrage op dit blog heb ik gesteld dat iedereen gelijke kansen moet krijgen .. en dat topfuncties als bijbaantjes beschouwd moeten worden … (mijn slot onderaan deze tekst gaat er even op door )
Wat ik democratisch vind is dat mensen niet voor de markt leven maar verbeteren voor een persoonlijke ontwikkeling .. deze vorm van ontplooing bestaat niet in het beginsel uit cijfers en letters , uit globaal gesteld .. een marktdenken .. want als dit DE (mijn) spil van al mijn gedachten en positief denken zou moeten zijn , wil ik alleen nog aan mezelf denken .. en hier draaid het de EU namelijk om .. moet ik aan mezelf denken .. moet ik geleerd worden dat ik eerstes ga en dan de anderen .. Nou meneer Balkenende dit europa en wij incl. denken zo . De politiek leert zichzelf het zo . weet u , we hadden het daarnet over een vak .. en dat is de leider van een vak , en daarop een vak en daarop een vak ..enz .. hoeveel vrede heeft u met een vak dat uw vak ( rol en de uitoefening ) niet leuk vind ? Hoeveel procent van de Nederlander(s) staat in oorlog met uw (eigen) persoonlijke idee betreffende eerlijkheid , God en de schepping .. hoeveel basisleven ( handenrarbeid )kent u nog ? Zou het niet veel eerlijker zijn als u de lasten van de minst geachte banen een stuk of wat keren per dag zou ondergaan ? Ik zeg dit niet om uw baan uit te schudden .. maar om u eigengeloof te ontnuchteren .. vrede met uw vak .. Europa daar zul je alle vakken voor moeten kiezen … en dan is de eenwording van de EU belangrijker dan een EU ( die leeft van bevolking aanwassen , ons gek laat maken met allerlij nieuwe snufjes en wetteloos gecorrigeerd met regeltjes ( rookverbod / beveiliging / milieu regels zodat alles op papier vooraf word bepaald omdat ? .. omdat we wanneer we het anders doen logischer doen , de markt zouden kunnen verstoren .. wij banen zouden verliezen / opheffen kortom , het staats inkomen zou minder worden en dus over is.
Deze EU leeft in een waan met fictive materieele waarden .. en dat hoog te houden immers anders zou de wereld toch ook wel bij de EU kunnen )Geld (de vrijheid ) en daarmee gere;ateerde macht is de binder wat zal een mut aardappels kosten op een land waar bijna niets op kan groeien maar een verder van (industiele) grondstof rijk land ? En daar geef je alles (vanwat je niet (meer) eten kunt) voor op toch ? maar hier is dit alles beklonken en aldus klaar en het andere idee (shows) en het nieuwe ding- al (fictief) welvaart omdat we het basis hebzucht systeem al voor elkaar hebben .. alles voor het isolatieve individue om daarmee mij tot een tevreden mens te maken .. wat een verantwoordelijkheid naar mijn lichamelijk functioneren en mijn vrede !
Sorry maar deze vrede is een ontevredenheid en werkt .. naar ontevredenheid .
Deze EU is sinterklaas uit een onbekend land .. maar ik weet waarachtig waar zij haar inkopen doet en dus dat vredes sprookje geloof ik niet meer in ! Europa is en bestaat uit een fictief belang en is daarmee allang een rust – en banenfictie . Tav deze waarden is de waarde van het beroep als zodaning nog nooit zo laag geweest , het kan wel beter als je ieders persoonlijke (ontwikkeling) zelfbegeleiding eventueel graag met uitleg en eigen logica aanvult … logische gezondheid zal verdergaan dan vrede of onwaardevolle veiligheid we zijn al in de dangerzone dus wat nou veiligheid .. Logica wil ook dat elk individue een even of gelijkwaardige positie heeft en er geen voorkruipers voor een specifieke baan bestaan .. stel dat je veel gestudeerd hebt .. dan bewijs je maar dat je studie niet zo belangrijk is dan ze jou voor hebben gehouden .. om gelukkig aan Nederland en de EU of wereld te bouwen dus iedereen meehelpen en iedereen krijgt een bonus maar de een wat meer dan de ander .( Jan Piet of Klaas , vrouwen of volwassen kinderen meehelpen is de gezonde en vanzelfsprekende economische wet ) dus in iededrgeval .. ook studie en bollebozen moeten voor een werk blindelings achteraansluiten .. eens kijken hoe verstandig dus nuttig en inspirerend die studie en bijdrage in de groep losweekt want dan leert men de vaste topfuncties met het nodige prive voorrecht maar af want die zijn in iedergeval toch helaas , fictief .
de bottom line van wat hier allemaal tot nu toe is gepasseerd is
elitair voorrecht en vriendjes politiek….
net als hoe het werkt in de kerk.
hoedt u voor de relifaschistische soldaten van het 4e rijk !!!
Naast normen en waarden heeft de premier van Nederland ( lees van de politici ) een heel belangrijk beginsel uit het oog verloren: “De Deugden”.
Zonder deugden geen werkbare samenleving, een land vol tijdbommen: de ene keer in Apeldoorn, de andere keer misschien als de Koningin de Hermitage opent via de Amsterdamse grachten. Ik herinner me een overval op het postkantoor 20 jaar terug met een speedboot die ze niet te pakken kregen. Stel je eens voor er gaat een mafkees met springstof in zo’n bootje zitten?
Zolang politici zich niet met politie bezig houden, de wet dus, en maar klooien in de economie, onderwijs zal het nog eeuwen duren voordat de Christelijke God zijn Oordel zal laten vallen, ja vallen, niet vellen, want dat gebeurt al eeuwen.
UVW is bezig mensen bij te brengen dat ze leven om te werken; voor Balkenende aantrad was het normaal te leven om te werken. Waar moeten al die scholieren die nu bezig zijn voor hun diploma? Zij hebben een keuze om studie te volgen, maar geen keuze om een betrekking te krijgen relevant aan hun opleiding. Volgens het UVW moet je alles kunnen doen, ziek astmathisch of wat dan ook, niet belangrijk een bachelor of een master, niet van toepassing, gewoon vegen en schrobben (gelijk aan gedetineerden en gehandicapten). Maar die gedetineerden zijn eigenlijk nog beter dan al die graaiers en oorloogsvoerders!!! Die ook nog geholpen worden door het geld van onschuldige burgers om hun activiteiten voort te zetten en hun zakken te blijven vullen met hun ad – hoc economie. Daar heb je geen diploma’s voor nodig. Dus mensen, ga massal gokken, het is niets anders dan die spelletjes op beurs. Geen rechten van de mens, maar voer meteen de rechten van goden in met al die bevoorrechte aristocratie, autocratie en andere verheven kerkvorsten die mits anders denkend jullie zullen tuchtigen. Als de rechten van de mensen echt tellen, zullen we de oorlogsmisdadigers berechten.
…was het normaal te werken om te leven…
Geachte heer Balkenende,
U schijft dat we er gemiddeld € 2000,00 op vooruit zijn gegaan en dat Europa ons meer opleverd dan dat het ons kost, hoe kan het dan dat ik overal hoor dat Nederland een grote netto betaler is?
En meneer Balkenende, waarom geld dit dan niet voor Chronisch zieken en Gehandicapten, waarom gaan zij er steeds verder op achteruit?
De omrekening naar de EURO deugd niet, alles is te duur geworden waardoor de burger koopkracht heeft ingeleverd!
We hebben een ontkoppeling van de uitkering met de lonen meegemaakt, dan kregen we er bruto niets bij maar de belasting ging wel omhoog en hielden we netto weer minder over!
Onder de WVG hadden wij vergoedingen welke nu het onder de WMO valt niet meer krijgen, weer minder koopkracht!
Bij de invoering van het eigen risico voor de zorg, beloofde U Compensatie voor Chronisch zieken en Gehandicapten!
Wij hebben deze maand € 465,00 eigen risico betaald voor drie personen, en krijgen in november voor één persoon € 50,00 Compensatie, deze belofte van U was dus ook niet veel waard?
Zo kan ik nog heel lang doorgaan met maatregelen en wetten te noemen van de overheid waar wij het slachtoffer van worden.
Is het niet een kerntaak van de overheid om de zwaksten in de samenleving te beschermen?
Hoelang gaat dit afbraakbeleid nog door?
Of is het de bedoeling dat wij staks geen middelen van bestaan meer hebben in Nederland en Europa?
Is dit nu Chritelijk beleid.
U dwingt mij nu om tegen Europa te stemmen, dank U wel meneer Balkenende?
Ronald.
Je werkt om te leven, werken is een woord wat afstamt van het Indo-Germaanse war, warrigheid etc. Om niet in de war te raken van de draaimolen van het leven, hebben hogere intelligenties bedacht dat we kunnen werken om structuur te brengen in ons denken en daarbij de mensheid van nut te zijn. Ik zal het maar niet over war hebben want oor-log, betekent simpel: niet luisteren…dan voelen.
Waar in de tweede wereldoorlog zovelen hun leven voor hebben gegeven, n.l. vrijheid en soevereiniteit, wordt door met name het CDA en de PvdA nu, in ruil voor een paar leuke baantjes bij de EU, verkwanseld. Ook de teloorgang van onze nuts-bedrijven wordt, onder het mom van “het moet van de EU” door deze partijen volmondig gesteund. Het ondemocratisch optreden van Balkenende en Bos inzake het Verdrag van Lissabon (is toch gewoon de EU grondwet maar dan met een andere naam)heeft het vertrouwen van de Nederlandse burger in de politiek alleen maar geschaad.Als de leden van de Tweede Kamer pretenderen volksvertegenwoordiger te zijn, moeten zij inderdaad het volk vertegenwoordigen en het weggeven van onze soevereiniteit alsnog verdedigen. Indien zij dat nalaten, hadden we net zo goed nog een deel kunnen blijven van 3de Rijk.
reactie op Seculare…
kijk dat valt allemaal te doen als critisch geluid wordt onderdrukt door een spirituele macht…
dan kunnen de elitairen onder hun gewoon hun gang gaan.
Het lijkt me een geod idee om eu- stembiljet naar Den Haag te sturen.
“En omdat we waakzaam moeten zijn dat Europa geen dingen doet die beter in de lidstaten gedaan kunnen worden.”
Dingen als “hoe krom mogen komkommers zijn”, “mogen er wel dubbeldekkerbussen rijden”, “moet ik bier importeren als staat terwijl ik al 600 jaar een traditioneel “Rheinheitsgebot” heb, “wanneer mag iets chocolade heten, Parmaham of Feta”. Ik weet het niet, maar iemand heeft hier decennia lopen slapen.
Inmiddels komt zo’n 60% van de wetgeving uit Europa, iets waar geen Nederlander inspraak in heeft gehad. En ons parlement? Dat slaapt gewoon door en laat de Europese ballen zonder mokken door. Zegt braaf ja als er nog meer zeggenschap aan Europa gegeven wordt, zelfs als de eigen bevolking daar tegen is.
Lastig he, democratie.. Het wordt tijd dat de regering een ander volk kiest.
Jammer, meneer Balkenende, dat u zich ook bedient van die “EU brengt vrede en welvaart” leugens. De NAVO bracht vrede en handel brengt welvaart. Er is geen enkele correlatie tussen het bestáán van de EU enerzijds en vrede en welvaart anderzijds. Jammer dat u ook het belachelijke ‘EU levert meer op dan het kost’ argument gebruikt, want ook dat klopt niet. Want dat onderzoek rekent namelijk alle handelseffecten aan de EU toe en dat lijkt me onterecht. De EU kost ons meer dan het oplevert (vooral kost het ons onze nationale parlementaire democratie, verraden door de Nederlandse politieke elite).
En daarbij, de EU is niet democratisch en de meerderheid van de Nederlanders is wel vóór samenwerking in Europa, maar tégen politieke integratie en het antidemocratische Lissabon Verdrag dat u tegen onze zin (maar op bevel van Brussel) er heeft doorgedrukt. Dat zal de geschiedenis u zwaar aanrekenen.
EEG: ja
EU: nee
Kan me nog de stem van het volk herinneren, die zij toch echt NEE Heer Balkenende. Leuk dat u en uw volgelingen dat er vervolgens doordrukken, maar dat wordt niet vergeten.
Voor ieder positief onderzoek zijn er tien negatieve te vinden, en vice versa. en CDA is nogal negatief.
Zolang het mishandelen van dieren (stierenvechten, religieus slachten) in Europa officieel is toegestaan (immers cultureel bepaald), moet ik niets, maar dan ook niets van de EU hebben.
De lijsttrekker van de ChristenUnie voor de Europese verkiezingen Peter van Dalen zegt dat de economische crisis het gevolg is van de secularisatie. De credietcrisis, de energiecrisis, de milieucrisis, het is volgens Van Dalen allemaal terug te voeren op het verdwijnen van god uit Europa. Als je gods geboden serieus neemt en god in de schepping eert, is het niet allemaal ikke ikke ikke, aldus de lijsttrekker.
In de crisis ziet Van Dalen mogelijke kansen om de secularisatie te stoppen. Diverse commentaringen en lezingen wijzen erop dat er weer een roep is om ‘moreel besef’. Ook in Amerika is men erg geschrokken over wat er de laatste jaren gebeurd is. Misschien leidt dit allemaal dat mensen tot de conclusie komen dat de bijbel misschien helemaal niet zo ouderwets nog niet is.
De ChristenUnie is een regeringspartij.
Nog een keertje, het “volk”heeft geen nee gekozen bij het referendum.
Van de 40% die is gaan stemmen heeft 40% ja gestemd. Dus een meerderheid heeft geen nee gestemd.( de 60% die niet is gaan stemmen en de 40% van de mensen die wel is gaan stemmen.)
Het heeft me even wat tijd gekost, maar ik wil alsnog het lijstje van de heer Balkenende volgen.
• Quote: Omdat Europa een uniek en geslaagd experiment is dat ons vrede heeft gebracht na de zwartste bladzijde uit de Europese geschiedenis….
Uhhh? De Europese Unie als zodanig is opgericht in 1993 en die zou ons vrede hebben gebracht. Wie is “ons”? Nederland? Dat neem ik voor het gemak maar aan en ook dat met “de zwartste bladzijde” WO II wordt bedoeld. Omdat het “vrede” was zaten onze jongens in ex-Joegoslavië, Irak en Afghanistan. In vredestijd zijn ze nog nooit zo vaak de oorlog in gestuurd, al is dat niet door de EU gedaan. Dat was dan wel niet door een kabinet “Balkenende”, maar wel door een CDA-kabinet.
• Quote: Omdat de interne markt elke Nederlander gemiddeld 2000 euro per jaar rijker maakt; veel meer dan Europa ons kost.
Is dit als humoristische opmerking bedoeld? Die is dan niet erg geslaagd en de humor ontgaat me ten enenmale. Aan de onderkant van de maatschappij heeft niemand € 2000, per jaar nog wel, ontvangen. Als dat wèl het geval zou zijn, zouden de voedselbanken inmiddels veel minder klandizie hebben in plaats van steeds meer. Ik, als Janneke Modaal, heb daar ook nooit iets van gemerkt. Wie dan wel? Dat moeten dan de rijken geweest zijn, een paar procenten van de Nederlandse bevolking. En als het om een gemiddeld bedrag van € 2000 per Nederlander gaat, dan zijn dus die paar rijken er wel een aantal tonnen rijker op geworden!
• Quote: Omdat het een illusie is te denken dat Nederland met zijn open, internationale economie het wel in zijn eentje kan rooien.
Vóór de oprichting van de EU heeft Nederland het ook altijd gerooid, behoorde Nederland tot de rijke landen, al werd de waarde van de NLG jarenlang kunstmatig te laag gehouden ten opzichte van de DEM, zoals bleek na de invoering van de euro.
• Quote: Omdat de euro een sleutel tot stabiliteit is gebleken en we ervoor moeten zorgen dat dit zo blijft.
De euro, die ons door onze strot is geduwd, is een sleutel tot stabiliteit gebleken, maar voor ons Nederlanders (ik weet niet hoe dat in andere eurolanden is) is de koopkracht er wel beduidend op achteruit gegaan. Eén ding is door de euro eenvoudiger geworden: het betalen in de andere eurolanden waar men geen verschillende portemonnees met diverse valuta’s meer nodig heeft.
• Quote: Omdat we samen veel meer kunnen bereiken dan alleen: in de bestrijding van de economische crisis, de klimaatdiscussie, de vernieuwing van onze energiebronnen en andere grote vragen van deze tijd.
Dat had ook met multilaterale verdragen gekund, zonder dat “Brussel” alle touwtjes, touwen en kabels in handen had gekregen.
• Quote: En omdat we waakzaam moeten zijn dat Europa geen dingen doet die beter in de lidstaten gedaan kunnen worden.
Dat is dus precies de vinger leggen op het ondemocratische gehalte van “Brussel”. “Brussel” dicteert en de Nederlandse regering volgt klakkeloos, onder het mom van een positief-kritische grondhouding. Positief? Ja, ten opzichte van de EU, die inmiddels het logge, geldverslindende (denk alleen maar aan Straatsburg) wangedrocht is geworden dat het nu is. Nee, ten opzichte van de eigen bevolking die dit wangedrocht (h)erkent en dit Europa niet wil accepteren zoals het geworden is. En kritisch? Als er kritiek van de Nederlandse regering is, dan is het op de Nederlandse bevolking, die niet wil wat de regering wil. Maar aan dit laatste heeft de Nederlandse regering ronduit maling!
Mijnheer Balkenende, ook ík kan het lijstje moeiteloos langer maken. Dat zal er alleen wel heel anders uitzien als uw lijstje met drogredenen.
Daan, die lijsttrekker van de CU (en soortgelijkdenkenden) is dan ook niet goed wijs. Iets wat niet bestaat kan immers niet verdwijnen. Als je trouwens de bijbel en soortgelijke boeken serieus volledig zou uitvoeren, zou het er voor niet-gelovigen (mensen zoals ik die rationeel kunnen denken en dus geen fantasie-vriendje nodig hebben) zeer slecht uitzien. Volgens de christenen kom ik immers in de ‘hel’ (die trouwens niet bestaat) en zal ik eeuwig branden omdat ik durf te beweren dat hun fantasie-vriendje niet bestaat.
Volgens moslims ben ik minderwaardig omdat ik weiger te geloven dat een of andere moordenaar cq oorlogshitser een ‘perfect mens’ was. Je wordt niet vrolijk van het lezen van de bijbel of de koran, die boeken (en met name de koran) staan vol met opdrachten aan de gelovigen om de ongelovigen van alles en nog wat aan te doen. Een van de boeken roept zelfs op tot ‘vermoord de ongelovigen waar je ze vind’. Degene die dat zei die is trouwens de grote ‘profeet’ dus dan weet je het wel.
En al die ‘religies’ claimen zogenaamd zo ‘vreedzaam’ te zijn. Ja zolang je precies doet wat zij willen wel ja, maar o wee als je dat niet doet. Waarom verachtten we wel fascisme en communisme maar niet christendom en islam terwijl die laatste twee door de geschiedenis heen voor veel meer ellende hebben gezorgd?
ik kan niets meer neerschrijven ..ik ben gecensureerd…
@Helena, ik sta perplex, U vertelt het verhaal zoals ik het zou willen kunnen doen. Perfecte reactie op de propaganda van JP.
Als u lid bent van een politieke partij, het maakt me niet uit welke, heeft u mijn stem u in de volgende kamerverkiezingen.
Overigens is het niet alleen de EU waar de bevolking geheel anders over zaken denkt als de regering. De nu verkochte en te verkopen energiebedrijven is een voorbeeld een andere.
Ook in hier wil de meerderheid van de bevolking niet verkopen, maar de politiek draaft door omdat zij met de vrijkomende middelen, hun blunders van de afgelopen perioden kunnen wegpoetsen.
Denk in deze aan Amsterdam met de Noord-Zuid lijn.
Probleem blijft: stemmen of niet. Ik ben bang dat iedere stem, voor of tegen, zal worden uitgelegd als een “winst voor een democratisch europa”.
O tempo, o mores. (Marcus Tulius Cicero).
De Duitse bisschop Mixa zei tijdens zijn paastoespraak dat het Nationaal Socialisme van Hitler en het totalitaire communisme van Stalin bewijzen dat het atheïsme inhumaan is. ‘Zonder god is alles toegestaan’, zei hij, de Russische schrijver Dostojevski citerend.
Het is binnen de kerk al een lange traditie om Hitler voor te stellen als een atheïst. Het is echter algemeen bekend dat Hitler een katholiek was. Het boek Mein Kamp laat zien dat de drijfveer van Hitler om het jodendom en het marxisme (atheïsme) uit te roeien de christelijke religie was. Dit was de voornaamste reden dat Hitler door de kerk en het Vaticaan werd gesteund. Tot de dag van vandaag is hij nooit geëxcommuniceerd voor zijn wandaden.
De huidige paus Benedictus werkt aan de heiligverklaring van de zogenaamd ‘Hitlerpaus’ Pius XII. Het schuiven van de schuld voor de Tweede Wereldoorlog op het atheïsme werkt als een strategie om het Vaticaan en met name Pius II te zuiveren van zijn verantwoordelijkheid.
De opmerking van de bischop inspireren om bijbelpassages te citeren die gaan over de plunderingen en genocides die zijn gepleegd in de naam van de bijbelse god, die persoonlijk beval om steden en volkeren te plunderen en uit te roeien als ze zich niet vrijwillig aan zijn heerschappij wilden onderwerpen. Met god kan iedere gruweldaad worden toegestaan en geprezen. Geen enkele van gods gruwelijke daden zijn ooit door de geestelijkheid veroordeeld. Het is juist dit taboe op kritiek en zelfreflectie die religie en alle totalitaire ideologieën zo gevaarlijk maken.
is het misschien niet interressant voor u als (ik denk dat u journalist bent) medewerker van de nos een onderzoekje te starten naar het reilen en zeilen van deze organisaties en wat hun plannen zijn met het eu gebeuren??
lijkt mij heel leuk om te lezen ……
het originele artikel….
Bischof Mixas Atheisten-Predigt empört Nichtgläubige
Von Markus Becker
War “praktizierter Atheismus” mit schuld an den Massenmorden von Nazis und Kommunisten? In seiner Osterpredigt hat der umstrittene Bischof Walter Mixa Nichtgläubige gegeißelt – deren Verbände reagieren entrüstet. Sie werfen Mixa Ignoranz und Geschichtsklitterung vor.
Hamburg – Nur keine PR ist schlechte PR, heißt es oft. In diesem Sinne kann Walter Mixa auf einen gelungenen Ostersonntag zurückblicken. Einmal mehr ist es dem Bischof gelungen, in die Schlagzeilen zu kommen – und seine Kritiker gegen sich aufzubringen.
Diesmal war der Augsburger Bischof sogar besonders erfolgreich: In Medien landauf, landab ist nun von einem “aggressiven Atheismus” zu lesen. Die Wortfügung stammt aus einer Pressemitteilung des Bistums Augsburg – in der vom aggressiven Atheismus (ohne Anführungszeichen) die Rede ist.
RELIGIONSSTREIT: BISCHOF MIXA UND DIE ATHEISTEN
Fotostrecke starten: Klicken Sie auf ein Bild (9 Bilder)
Worin besteht die Aggression? Mixa: “Die Unmenschlichkeit des praktizierten Atheismus haben im vergangenen Jahrhundert die gottlosen Regime des Nationalsozialismus und des Kommunismus mit ihren Straflagern, ihrer Geheimpolizei und ihren Massenmorden in grausamer Weise bewiesen.” In genau diesen Systemen seien “Christen und die Kirche besonders verfolgt” worden.
Der Bischof weiter: “Wo Gott geleugnet oder bekämpft wird, da wird bald auch der Mensch und seine Würde geleugnet und missachtet.” Und: “Eine Gesellschaft ohne Gott ist die Hölle auf Erden.”
“Perfide Argumentation”
Kritiker werfen Mixa vor, er verfälsche die Geschichte. Die Behauptung des Bischofs, aus dem Glauben erwachse automatisch Humanität, sei “völlig unhaltbar”, meint Rudolf Ladwig, Vorsitzender des Internationalen Bundes der Konfessionslosen und Atheisten (IBKA). Mixas Worte seien Teil einer “langfristigen Kirchenstrategie, die Geschichte der eigenen Institution hinsichtlich des Faschismus historisch unkorrekt zu entlasten”.
Die NS-Diktatur habe sich gegen Kommunisten, Sozialdemokraten, Liberale, Gewerkschafter, Juden, Sinti, Homosexuelle, Behinderte und andere gerichtet. “Es war mitnichten die Diktatur einer dezidierten Atheistenbewegung”, so Ladwig. “Widerstand gab es aus den Kirchen nur von Einzelnen.”
Sowohl das Bistum Augsburg als auch die Deutsche Bischofskonferenz wollten auf Nachfrage von SPIEGEL ONLINE keinen Kommentar zur Predigt und der Kritik daran abgeben.
IHRE MEINUNG IST GEFRAGT
Diskutieren Sie über diesen Artikel
Auch der Philosoph Michael Schmidt-Salomon, Vorstandssprecher der humanistischen Giordano-Bruno-Stiftung, kritisierte Mixa scharf: “Wenn man weiß, dass in der Nazi-Zeit gerade den Juden Gottlosigkeit vorgeworfen wurde, erkennt man, wie perfide die Argumentation Mixas ist.” Vielmehr seien Freidenker-Verbände von den Nazis aufgelöst, bekennende Atheisten verfolgt worden.
Gottlose Nazis?
Mixas Behauptung, das nationalsozialistische Regime sei “gottlos” gewesen, hält Schmidt-Salomon für irreführend: Die Ideologie der Nazis basiere zu großen Teilen auf christlichen Traditionen – darunter die des Antijudaismus. Das könne man unter anderem in Hitlers “Mein Kampf” nachlesen. “Die Mehrheit der Nazi-Elite verstand sich nachweislich als christlich”, meint Schmidt-Salomon.
MEHR ÜBER…
Walter Mixa Atheist Agnostiker Gott Religion Katholizismus Fjodor Dostojewski
zu SPIEGEL WISSEN Zwar gab es im Nationalsozialismus eine Reihe unterschiedlicher Strömungen, die vom Nihilismus über den Neopaganismus und die germanische Mythologie bis hin zum Hinduismus reichten. Atheismus spielte bei den Nazis keine nennenswerte politische Rolle. Das zeigte sich auch organisatorisch: In der SS waren bekennende Atheisten unerwünscht, das gleiche galt für die NSDAP. “Zu behaupten, der Nationalsozialismus sei gottlos, ist eine grandiose Geschichtsverfälschung”, so Schmidt-Salomon. Falls Mixa es nicht besser wisse, lege er eine “ungeheure Bildungslosigkeit” an den Tag.
Das Verhältnis der katholischen Kirche zu den Nazis war ambivalent: Einzelne Geistliche suchten die offene Konfrontation mit dem Regime, was in manchen Fällen zu Verfolgung und Ermordung führte. Andere machten bereitwillig mit, die meisten taten überhaupt nichts. Eine systematische Verfolgung von Christen fand im “Dritten Reich” nicht statt – ganz zu schweigen von einer “besonderen Verfolgung von Christen und Kirche”, von der Mixa in seiner Osterpredigt sprach.
“Ohne Gott ist alles erlaubt!”, zitierte Mixa den russischen Schriftsteller Fjodor Dostojewski. Tatsächlich musste die Religion aber oft als Rechtfertigung für Kriege herhalten.
Trend gegen die Kirche
Es war nicht das erste Mal, dass Mixa den Nationalsozialismus für argumentative Zwecke bemüht. Erst Ende Februar brachte der Bischof laut einem Zeitungsbericht die Zahl der ermordeten Juden in Zusammenhang mit der Anzahl der Abtreibungen in den vergangenen Jahrzehnten. Auch zur Selbstverteidigung ist das Bistum Augsburg schnell mit Nazi-Vergleichen bei der Hand. Als die Grünen-Politikerin Claudia Roth Mixa einen “durchgeknallten Oberfundi” nannte,erkannte der Sprecher des Bistums darin “faschistoide Züge” und erklärte, eine solche Wortwahl erinnere an die Propaganda-Hetze der Nationalsozialisten gegen die katholische Kirche.
oja, en op tv elke zondag ochtend hoor je ook van die verwijzingen naar hoe zondig en slecht wij atheisten wel niet zijn…
wij worden al zij die zaad verspillen, zij die door het slijk kruipen cq..onder t zand kruipen…(wij gaan naar de hel..lekker puh..eigen schuld) maar de rij beledegingen van religieuzen gaart nog verder…de crisis is door “de matelozen“ veroorzaakt,, en dan zie je ze zo elkaar aankijken zij begrijpen wel wat daar gezegd wordt.!!
en de rij is nog veel uitgebreider..
dus start maar s effe een onderzoekje en plant dat maar op deze site..lijkt me heel nuttig.!!
het complete artikel
http://www.assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/WorkingDocs/Doc07/EDOC11297.htm
samenvatting
“Creationisme gevaar voor democratie”
STRAATSBURG – Het creationisme – de opvatting dat God de aarde in zes dagen heeft geschapen – vormt een ‘ernstige bedreiging” voor de mensenrechten. Dit staat in een rapport waarover de Raad van Europa op 26 juni zal debatteren en stemmen, meldt het Nederlands Dagblad.
Het rapport, opgesteld door de raadscommissie voor Cultuur, Wetenschap en Onderwijs, veroordeelt scherp het geloof in een Schepper en een geschapen wereld. Het geloof is ontstaan uit een ontkenning van de evolutietheorie, aldus het rapport; het is niet gebaseerd op feiten en is absoluut onwetenschappelijk.
‘Het creationisme is absoluut ongeschikt voorwetenschappelijk onderwijs’, luidt de conclusie van het rapport. ‘Als we niet oppassen, bedreigt het creationisme de mensenrechten, die immers een hoeksteen vormen voor de Raad van Europa’, menen de samenstellers. Aanhangers van het creationisme willen volgens de auteurs van het rapport de democratie vervangen door theocratie. Op deze ‘ernstige bedreiging’ door ‘religieuze fundamentalisten’ moet de Raad reageren ‘voor het te laat is’.
‘Intelligent design’ als variant op het creationisme is ‘niet minder gevaarlijk’. Het advies is dan ook creationisme niet als wetenschappelijke discipline te erkennen.
Het rapport geeft een stand van zaken over de acceptatie van het creationistische gedachtegoed in verschillende Europese landen. Daaruit zou blijken dat het scheppingsverhaal niet wijdverbreid is en over het algemeen wordt afgewezen, maar nu vanuit de Verenigde Staten dreigt over te waaien naar Europa.
De Standaard,
20 juni 2007
als u dit alles gelezen heeft, zal het u duidelijk worden dat religieuzen nooit een plaats mogen krijgen in de leiding van europa.
m vr grtz…daantje…
oer-atheist.
Erwin Teusink zegt: 27-05-09 om 11:39
60% nam niet eens de moeite om te gaan, die kunnen we dus mooi vergeten, en van de overige 40% die wel is gaan stemmen zegt 60% nee.
Ik snap best wel dat er mensen zijn die voor het gemak de uitslag maar even anders uitleggen, maar de cijfers zijn nogal hard, het referendum had als uitkomst NEE.
Het tweede referendum wat democratisch gezien had moeten volgen werd maar even geskipped, de kans was groot dat er weer NEE gestemd zou worden.
Alleen de democratie naar je hand zetten, wat in dit geval is gebeurd door de regering wordt hoop ik keihard afgestraft.
Dhr balkenende heeft een hoge hoed op van moraal, eer en geweten. Maar welk democratisch eer en geweten heeft het huidige CDA eigenlijk nog?
En aangezien we dat nu mooi met de EU verkiezingen duidelijk kunnen maken is de kans vrij groot dat er heel veel mensen op de nationale hofnar Wilders gaan stemmen.
Hebben ze toch echt aan hun eigen electoraal gedraai te danken.
@ Ethereal, klopt de uitslag was nee, maar om te zeggen dat HET VOLK tegen was is pertinent onwaar.
ik had al voorstellen betreffende straf…maar dat is helaas weg gehaald…
deze partijen zijn er alleen mbv corruptie en manipulatie gekomen.
Geachte heer Balkenende,
U hebt helaas uw geloofwaardigheid bij mij verloren. Dit komt niet door uw partij of uw geloof, maar helaas door de acties die u zelf de laatste jaren hebt tentoongespreid.
Behalve het negeren van de wil van uw volk, tot meerdere keren aan toe, wekt u keer op keer de indruk dat u zichzelf boven de rest van de Nederlandsche bevolking verheft. Een beetje zoals de Paus in het vaticaan soms pleegt te doen.
Aangezien wij hier leven in een democratie, heb ik daar nog het meeste moeite mee. En vooral daar juist u moraal, eer en geweten te pas en te onpas pleegt te gebruiken als een zwaard om de andere partijen mee om de oren te slaan.
Laat mij u vertellen, mijn grootste fout in mijn leven is altijd geweest dat ik mij teveel aan mijn idealen vast hou, die ridderlijkheid, een hoog gehalte moraal en geweten, en vooral eerlijkheid als belangrijkste dingen in het leven bevatten. Ik mis dat bij u. U zegt het wel, maar u meent het niet. Niet met heel uw ziel. Ga daar maar eens over denken.
leuk docutje ..om maar eens te beginnen….
http://www.youtube.com/watch?v=ZHABaK7LXYU&feature=related
nog zo n voorbeeld van onze geweldige gristelijke medemens (mens ???)
levensgevaarlijk !!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Fc8XS-PxFFA&feature=related
wij hebben toch wetten tegen terroristen??
wij hebben ook onze eigen taliban waarop deze wetten kunnen worden toegepast.!!!!!
ik had zojuist een vergelijking getrokken tussen de christenfundamentalistische idealen van de europese reli partijen en de idealen van gebaarde jongens in afganistan, maar die is verwijderd.
@Erwin Teusink
is voor discussie vatbaar, en die discussie zal dan gehaait weer gaan waarom de 60% niet is gaan stemmen. Dat vindt ik nou niet zo interessant eerlijk gezegd, doe niet aan koffiedik kijken. Kun je uitleggen naar gelang je zelf wilt.
Feit blijft dat een ieder de kans heeft gekregen zijn voorkeur aan te geven. Het VOLK stemt in een referendum. heet ook Volks-referendum.
De simpele conclusie dat het VOLK dus nee zij is nogal simpel verdedigbaar met harde feiten.
Een verschil van bijna 20% is niet niks in een bak met miljoenen stemmen, gaat niet om een paar honderd stemmen immers.
En dat is precies de reden waarom we de EU dus door de strot gedrukt krijgen. Goed of slecht is niet eens van belang hier, het gaat om de democratie die hier ernstig geweld is aangedaan.
Ze kunnen draaien wat ze willen, dat vergeet niemand in een echte democratie!!
@Daantje, ca 1000 priesters worden niet vervolgd voor kindermisbruik; hier te lezen: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/opinieplein/zwart-wit/article4746591.ece
Maar het mag niet gezegd wordenk, op straffe van godslaster die alsnog zal blijven bestaan: helaas mogen we het niet zeggen op lasten van godslastering die blijft handhaafd: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/5/28/280509_godslastering.html
heyt is dus heel duidelijk dat het hier om een faschistiese organisatie gaat die met het woord god domme mensen gebruikt om er zelf beter van te worden…dus dat moet beschermd worden…..
religie is een staat binnen een staat met eigen wetten en regels alsmede eigen doelstellingen en targets…
kristelijke partijen zijn er dus om deze te behalen over de rug van het land waar ze de macht hebben..
hiervoor wordt de wetgeving van het land oneindig aangepast en verkracht totdat tegenstand bij wet verboden wordt gemaakt..
Hier boven zijn twee bijdragen gevoegd (er wordt eerst gecensureerd)?!
zouden ze toch zien dat daantje gelijk heeft??
erwin, door manipulatie op het spirituele vlak zullen mensen in de echte wereld (realiteit), hun handelen overeenstemmen met de spirituele opdracht die ze mee hebben gekregen.(stemgedrag)
religie zegt wel geen politieke macht te zijn maar dat zijn ze wel omdat ze duidelijk de boodschap verspreiden (wat er gedaan moet worden)en als resultaat hebben ze politieke partijen in de leiding gekregen die hun doelen moeten verwezelijken.(er waren er die gingen bidden voor verbod op homosexualiteit enz..enz..enz..en zagen het als bewijs voor het bestaan van god omdat er 3 reli partijen in den haag zaten )
gezien religie een grote wereldwijde beweging is zijn ook fondsen beschikbaar uit andere landen (amerika) die ingezet kunnen worden om invloed op de hele omgeving (een land) te kunnen uit oefenen.
en zoals ze nu bezig zijn het voormalige oostblok te bewerken zoals je zondag ochtend kan zien op tv, waar een amerikaanse voorganger de schapen aan het bewerken is.
waar denk je dat de funds vandaan komen voor het cu wetenschappelijk centrum…(of de creatsionisten folder en nog meer van dat soort activiteiten zoals dat bekeren van het voormalige oostblok??)
ik zit hierbij te denken aan die amerikaanse creatsionisten bewegingen die pseudo wetenschap promoten als waarheid.
je ziet dat er kosten noch moeite gespaart wordt om iedereen onder een spirituele leiding te krijgen omdat dat gewoon voor hun makkelijker is en het de leiding van de organisatie dik geld oplevert.
geld = macht = nog meer geld. (kerk collectes)
aan de anderekant van de wereld gebeurt precies het zelfde..met olie dollars worden tot in elke uithoek reli vertegenwoordigingen opgezet om maar mensen te kunnen sturen voor het ene grote doel
wat religie heeft…iedereen onder de leiding..en dan heeft de leiding een goed leven want “wij zijn niet voor niets de leiding…god heeft daarvoor gezorgd“ zoals heel vaak gespeeld wordt.
Je kan ook de algemene vraag stellen waarom mensen vallen voor misleidende retoriek en bedrog en hun eigenbelang opofferen voor een euforische leugen.
en waarom mensen zo dom zijn om er in te trappen.
politici maken er heel veel gebruik van…pim fortuiyn verklaarde ook op een bepaald moment op tv dat hij gezonden was door god….
de pvv en de reli partijen schermen steeds met joods kristelijke normen en waarden…
ik wist echter niet dat barbaren normen en waarde hadden !!!!!
maar los van dat, je ziet, als je zulke dingen verklaart, rekenen zij er op dat er meer mensen op hun gaan stemmen…wat dus ook gebeurt want anders had het geen nut gehad om zulke dingen te zeggen.
waarom mensen niet gaan stemmen en dan andere partijen als lachende 3e weglopen met de overwinning komt omdat er geen enkele partij een serieus concept heeft wwar mensen het de moeite vinden om op te stemmen…
dus erwin,
verdeel en heers tactieken…
de pvda, werd vroeger zo geinfiltreerd door links dat ze de hand niet op de knip konden houden en de doelgroep ,de arbeider, in de steek hebben gelaten.door alle funds te verkwanselen aan werk-onwilligen.
(zeer populair dus en had veel stemmen)
vvd was alleen voor de rijke elite…dus helemaal geen rechten voor de werknemer…(vandaar dat zij ook kleiner bleven)
hadden we nog extremer links ppr en psp..(tot in het staats subversieve af)alleen voor idiote idealisten met geitewollen sokken)
cpn….net zo erg, en wat erger is..toen de muur viel hadden ze die partij moeten opheffen maar dat wilden ze ook weer niet omdat de salaris strook best wel aardig was..(communisten?)..en ze toen maar groen links zijn gaan heten voor het gemak, en de bankrekening…..
en van tijd tot tijd splintergroeperingen die stof doen op waaien in een spectaculaire actie en na een paar jaar weer inelkaar storten omdat iedereen ziet dat t nergens op slaat…
heeft alles bijelkaar enorm veel geld en verwarring gekost,.
ik zie nu alleen nog brood in 1 beweging …(die onanks verschillende “spirituele“ opvattingen (dus moslims, kristenen,en iedereen die ik ben vergeten, niet gelovigen,)) het belang van het land gaan dienen en niet meer zoals vroeger (nu) een partijstelsel gebaseerd op diverse ongrijpbare idealen zoals het aanhangen van een financiele filosofie (politieke idiologie) of een religieuze filosofie.
er moet nu hout gehakt worden om alles recht te trekken en dat voor de komende (hopelijk) vele generaties nakomelingen van ons allemaal , een wereld te maken waar veilig in geleefd kan worden , gestudeerd, gewerk, en oud in geworden kan worden zonder dat er organisaties zijn die invloed op het leven van de mens kan uitoefenen…
zelfs de wet moet daarvoor inboeten want met de pan-dimensionale rechten van elk leven in het onmetelijke universum , is het slecht gesteld.
bedrijven en organisaties die wetgeving kunnen afdwingen boven elk recht van de mens moeten terug worden gefloten..en de voorrechten ongedaan gemaakt worden…
tevens moet een groep er boven staan die de overwegingen controleert en aftoetst op evenwichtigheid….en ethiek.
daan zegt: 29-05-09 om 11:30 (en al die andere)
Ben je nu eindelijk klaar met niets zeggen?
Ik ben heel goed in onsamenhangend schrijven, maar ik heb me meerdee gevonden.
Verder wel alles goed met je?
Wij zijn in Nederland geen 2000 euro rijker geweest. Sinds de euro waarschijnlijk 2000 euro armer.
En wie helpt bij het invullen van Duitse en Nederlandse belastingpapieren? Er is niet een regel gelijk over EU gesproken. Wij hebben nog nooit renteaftrek gehad in NL of Duitsland. Wij mochten alleen maar betalen… En niet omdat we zo’n geweldig salaris hadden.
Nee, wij zijn vertrokken naar Noorwegen en hopen nu maar dat die het niet in hun hoofd halen om bij de EU te gaan. Sindsdien zijn wij erop vooruit gegaan. Waarschijnlijk hebben onze kinderen hier een betere toekomst dan in Nederland.
De opkomst is niet belangrijk, want als 70% komt stemmen voor de Tweede Kamer laten we ook niet 30% van de zetels leeg.
Wat mij verbaast en verwondert in de kritieken die velen uiten over de europese verkiezingen is het feit dat niemand lijkt te beseffen dat van buiten Europa gezien, b.v.China,de VS,Japan e.a.de Europese gemeenschap een indruk geeft van een gezelschap waarin men het maar moeilijk met elkaar eens kan worden. Iedereen is het eens dat de Europese landen nauw met elkaar moeten samenwerken maar niemand wil ook maar iets van zijn eigenheid en identiteit prijs geven.Dit is in wezen een tegen stelling want men kan moeilijk samenwerken ter bereiking van een doel zonder dat men iets van de eigenheid over te laten aan groep waarmme men zijn doel wil bereiken. Bijvoorbeeld, een voetbal elftal bereikt niets als elk lid van het elftal maar zijn eigen zin doet en zich niets aantrekt van de overeengekomen spelregels.Om de orde te handhaven gedurende het spel is een de scheidsrechter nodig.In wezen geldt dit onverkort ook de voor samenwerking tussen de landen in de EU.Ook daar missen we een gezamelijke wens om ook samen voor een algemeen aanvaarde doel te werken en dan komt men er niet onderuit om iets van de eigen identiteit over te laten aan de gezamelijkheid.Zoals het nu is missen we de sturing en ordening van een scheidsrechter.Dat is wat de meeste naties buiten Europa:opvalt:er is geen duidelijke ene Europese stem in de presentatie naar buiten de EU.Aanvankelijk, in het begin van de EEG is gedacht aan een federaal bestuur.Velen zijn daar mordicus tegen maar wel op valse gronden die alleen zijn ingegeven door onze absolute weigering om ook maar iets van onze ïdentiteit af te staan aan de groep.Daardoor geeft de EU nu de buitenstaander een indruk van een rommelig zootje waarin men maar heel moeilijk tot consensus komt.Zoals de EU nu werkt hebben landen als China en de VS het gevoel dat men met die club weinig kan bereiken.M.a.w.Europa wordt voor die landen minder belangrijk ondanks het feit dat Europa nu de sterkste economie heeft, op dit moment sterker dan de VS.Volgens mij zullen de Europeanen toch op een of andere wijze een duidelijker signaal moeten geven wie of op welke manier het continent zich met een stem aan deze geglobaliseerde wereld presenteert.Zoals de wereld politiek er nu voor staat bepalen de VS en China in toenemende mate de wereld politiek en telt Europa steeds minder mee.Er wordt gemakkelijk vergeten dat alleen China een bevolking heeft die omvangrijker is dan de bevolkingsomvang van de VS +Europa + Australie samen.We hebben het dan nog niet over de 1 mld uit India en tenslotte de ca 1 mld Afrikanen die graag naar Europa of Amerika, kortom naar rijke landen willen, het immigratie probleem!Verder vergeet men in Nederland dat de mensen in India en China oude beschavingen zijn die duidelijk terug komen op de wereld.Toen Europeanen nog in beestenvellen liepen bezaten deze landen,en ook Perzie,al een geordend bestuur systeem.Momenteel is Europa bezig aan terugtocht vanuit de glorieuze 17e tot 20er eeuwen.Als dit zo doorgaat worden wij zeker niet rijker!! (zie ook “De eeuw van Azie” van Kishore Mbubani).
A.L.van dale zegt: 29-05-09 om 14:08
Uw betoog lijkt te staven op het kapitalisme, er vanuit gaande dat de economische situatie de enige factor is die de leefbaarheid in een land bepaalt.
Het probleem lijkt mij onder meer het kapitalisme, alle ismes herbergen een totalitaire systeem in zich, dat laat geen enkele concessie toe, ook democratie niet.
Het referendum, of zo je wilt de volksstemming voor of tegen Europa werd door Nederland met NEE geen Europa beantwoord, duidelijk teken aan de wand.
Vervolgens wordt het doorgedrukt door een logisch vervolg referendum niet te houden.
Nu meld balkenende in dit stuk dat 80% wel een goed gevoel heeft over europa!
Nederland gaf naar mijn idee aan nog niet klaar te zijn voor Europa, en we waren niet de enige. laat ik even achterwege of europa nou zo slecht of zo goed is als men pretendeert. enkel de basis waarop europa staaft momenteel.
Als je een elftal bij elkaar zet wat nog niet klaar is om samen te werken(training) kun je winst vergeten. Europa verliest de voetbalwedstrijd wegens gebrek aan adequate training.
Daarnaast is er een hele luide roep naar moraal, eer en geweten, en dat is nou niet iets wat ons kabinet(inclusief gerechterlijke macht) momenteel laat zien, ze buitelen als een stel kinderen over elkaar heen, de éne nar wil nog leuker uit de hoek komen dan de andere, maar het is hofnar Wilders die het sociale gevoel aanprikt, en vervolgens weer op zijn onbewoonde eiland gaat zitten toekijken, en de rest maar ronddobberen.
Balkenende is echt geen toonbeeld van eer en geweten, hij heeft een lief koppie, en zal in de privee sfeer best een toffe peer zijn, maar het sociale aspect en het effect daarvan in groot opzicht ziet of kent hij niet.
ethereal,….dank je……ik kan dus zo minister president worden…
mijnheer van dale,
ik ben dus ook van mening dat het voormalige oost europa de graan en fruitschuur van de eu moet worden…..vanwege het gunstige klimaat.
dan kan het westen van europa de technische kant van de economie voor zijn rekening nemen.
daan zegt: 29-05-09 om 16:44
Als de diverse economische markten een gelijkwaardig beloningssysteem zouden kennen was dat misschien mogelijk, alhoewel ik zo snel niet kan bedenken hoe je dat logistiek dan aan moet gaan pakken, dat wordt een logistiek drama, hoe ga je “verse” producten aanleveren door heel Europa?
Waarom moeten economische markten uberhaupt gecentreerd worden, een opmerking als “vanwege het gunstige klimaat” is niet op alle landbouw producten van toepassing, sommige producten willen koude, andere warmte maar wel schaduw, enzovoort.
Europa is een op kapitalistische ideeën gedreven grootmacht die zijn mensen uitzuigt.
Moet fout gaan, o verrek gaat al fout.
Een samenwerking is misschien nog wel een uitkomst binnen europese lidstaten, maar dan zal toch de basis eerst eens gelijk moeten zijn. laten we alleen al alle belastingstelsels eens bekijken binnen Europa.
@Daan, welke partij heeft je prioriteit?
@Sengen, Noorwegen lijkt mij een schitterend land, helaas ook een constitutionele monarchie (als ik ga verhuizen, dan naar een republiek).
@ Ethereal, de redenatie die ik in deze verkondig, is al eens eerder gebezigd door koning Willem 1. Toen hij de grondwet voorlegde aan de staten generaal van de verenigde Nederlanden, zijn de Waalse edelen weggebleven. Hierop zei de koning dat zij die niet zijn komen stemmen, geacht werden voor te hebben gestemd. Dit werd al snel arithmetique hollandaise genoemd. Natuurlijk als het Ja kamp had gewonnen, had ik ook gezegd dat het volk voor gestemd had. Zo hypocriet ben ik nu ook wel weer.
Maar even serieus, de reden dat veel mensen nee hebben gestemd heeft ook te maken met de historisch lage populariteit van Balkenende en co.
Niet alleen dit, maar het speelde wel degelijk een rol.
mijn eigen partij….
dictator daan..
wist je dat je alle euro parlementariers kan ontslaan??
je zet daar studenten van de vu neer en je ken zo alles regelen tegen een stage vergoeding..ipv een vet salaris voor die uitvreters..
dito met politici..
treinen zullen heen en weer rijden tusse het voormalige oostblok , seculare….
Het probleem met de minister president is dat hij met die positieve opmerking en houding wel erg laat komt .Hij had dat al 5 a 6 jaar eerder moeten doen en toen al veel duidelijker zijn voorkeur publiekelijk
via regering en kamer aan de Nederlanders moeten overbrengen.Zowel regering als kamer zijn veel te laat begonnen om het idee en doel van EU
in discussie te brengen en het publieke debat te stimuleren.Dan zou het Nederlandse volk langer de kans hebben gehad de kritiek te geven en vooral, te wennen aan het begrip Europese gemeenschap.Kamer en regering hadden dan ruimer de tijd gehad om ook echt hun mening te spuien.Ik heb het gevoel dat een aantal andere landen ook te laat zijn begonnen te discussieren over nut en mogelijke nadelen op het punt van verlies van nationale identiteit.Ik heb sterk de indruk dat dit element heel veel Nederlanders zwaar op de maag ligt.Bovendien zijn wij qua omvang ook nog een klein land in vergelijking met onze buren en wij hebben dus maar een relatief kleine stem in Europese parlement.
Internationale samenwerking met 27 landen die allen een eigen taal en cultuur hebben is per slot van zake
een enorme opgave om bij gebrek aan een gemeenschappelijke taal onderling te communiceren.Voorts houden mensen niet zo erg van verandering in het bijzonder niet als ze niet weten of de nieuwe situatie wel net zo goed is als onze huidige rijke en verwende samenleving.
Want men realiseert zich niet dat het Nederlandse volk erg verwend is m.b.t.sociaal beleid, inkomens beleid en vele andere voordelen van een rijke en goed georganiseerde samenleving.Men vraagt zich dus af blijft dat wel zo als we ons realiseren dat er nu mondiaal landen als China en India die snel groeien en een elk een bevolking hebben van elk meer dan 1MLD inwoners.Dat is elk meer dan de bevolkingen van de VS + Europa + Australie samen.Die lonken allen naar de westerse rijkdom en die zijn allen bereid om hard te werken voor minder geld dan wij gewend zijn.
Zoals de zaken nu lopen wordt Europa als men onderling blijft steggelen over de eigen interne problemen en te weinig kijkt buiten de eigen grenzen minder serieus genomen.Europa is nog steeds het rijkste continent op deze wereld maar politiek verliest het mondiaal invloed.In China is dat ook al eens publiekelijk gezegd.Alle in de 17e t/m de 20e eeuw opgebouwde invloed en macht van de Europese staten zijn we dan aan het verliezen en ik vrees dat dat nooit meer terug komt.Dat geldt eigenlijk voor alle Europese staten maar Nederland met zijn open economie zal dat sterk merken.De Europese verkiezingen moeten op den
duur tot een EU komen dat in wereld politiek met een stem spreekt, de stem van Europa.Dan pas wordt Europa als partij in de wereld politiek serieus genomen.Ik vrees dat Europa dan wel op moet schieten.
@Daan, ik kan je niet echt serieus nemen (VU=Balkenende c.s.) christelijk gereformeerd. Wat heeft dat Nederland “goed” gedaan; een massale uittocht van atheïsten en andersdenkenden (het opsluiten van cartoonisten, Arjan moest vertrekken en met Theo is de vrijheid van spreken in Nederland ook vermoord), nu nog kijken wat er met Wilders gaat gebeuren? Niet dat ik voor zijn éénzijdige retoriek ben, maar vrijheid van spreken moet hij hebben.
Als je om de rechten van de mens geeft, dan kun je niet tolereren dat de goden bevoorrecht zijn en exclusieve wettelijke bescherming nodig hebben en dat geldt ook voor de aristocratie, theocratie en autocratie die deze goddelijke wetten in bescherming nemen en zo de mensen in kasten verdelen / refo =retour feodalisme.
Wat bedoel je met “reinen zullen heen en weer rijden tusse het voormalige oostblok , seculare….”????
het is makkelijker een grote hoop burocraten er op na te houden die niets beslissen…dan zelf iets te forceren….
Erwin Teusink zegt: 30-05-09 om 11:00
Dan is die zienswijze aan vernieuwing toe. Aangezien we een verplicht minimum opkomst hebben, wil een referendum uberhaupt gelden zitten we al in revisie 2.0
en dat is maar goed ook, aangezien een referenda door die zienswijze wel heel simpel te manipuleren is, kwestie van hoe is de vraagstelling
Hoe goed Balkenende het ook mag bedoelen, hij is niet bij machten om verder te kijken dan economische structuren, mensen laten zich nou eenmaal moeilijk dwingen, die kun je enkel met zachte hand in de juiste richting zetten.
Balkenende probeert het op dwingeland achtige wijze, in meer europese landen zie je dit overigens, en overal zie je de zelfde ellende opkomen, kijk enkel naar onze zuiderburen, die buitelen helemaal over elkander heen om niets.
Niet de economie staat voorop, de mens staat voorop, met als instrument economie, draai dat om en je krijgt enge dingen, oorlogen, grootgraaiers, mao’s poetin’s, onrust, geweld, en meer van dat non-morealistisch gedrag.
China is een leuk voorbeeld, langzaam stijgen daar de lonen, aangezien die mensen langzaam aan het juk “communisme” af doen, en ook zij willen Werken om te leven, en niet leven om te werken.
Iedereen moet zijn steentje bijdragen.
dit is een tegenstrijdige gedachten als voorbeeld.
1. Arbeidsplekken tekort.
Oplossing.
Langer werken voor ouderen.
Jongeren werkeloosheid met subsidie aanvallen.
Wie bedenkt dit in vredesnaam?
@ Van Dale, ik ben het helemaal me u eens. Ik zou nog een stukje verder willen gaan; al die mensen die nu te hoop lopen tegen verdere intergratie van de EU, zullen aan hun achter-kleinkinderen moeten uitleggen waarom ze wonen in het Afrika van de tweeentwintigste eeuw.
@Ethereal zegt:”dit is een tegenstrijdige gedachten als voorbeeld.
1. Arbeidsplekken tekort.
Oplossing.
Langer werken voor ouderen.
Jongeren werkeloosheid met subsidie aanvallen.
Wie bedenkt dit in vredesnaam?”
WIE? Dat hebben ze al in de II-e WO bedacht met slogan: Arbeid maakt vrij! Kon je niet werken, werd je vergast (eerst aan Rutten vragen of je het mag zeggen)? Thans door Italiaanse politicus opnieuw gepromoot en hier door de CU c.s. “samen werken samen leven” alleen bedoelt voor gezinnen?! Zeer aan te bevelen te te lezen een belgische website:neetegendeeuropesegrondwetpuntbe!
als je nu als land je zelf probeert te redden gaan het niet goed.
20 jaar geleden wel..
het schijnt dat als je je groter maakt en allianties aangaat, het beter gaat.
dus dit schijnt de oplossing te zijn….groeien.
maar…..20 jaar geleden begonnen de eerste grote fusies van banken en verzekerings maatschappijen om sterker te staan…echter nu zie je dat als er 1 valt vanwege stommiteiten (die alleen mensen die voor economie gestudeerd hebben kunnen uithalen) een enorm aantal instellingen is getroffen…
dit is een wiskundige wetmatigheid…dynamische wiskunde kun je hier op los laten.
als je nu de vergelijking trekt met europa…zal het zelfde gebeuren.
een “ lichaam“ kan alleen bestaan als het boven de ondergrens van existentie blijft, en onder de bovengren.
dwz als je te klein bent wordt je opgegeten door een grote, en als je te groot bent is het moeilijk om voedsel te vinden (kleinen) en ga je dood van de honger…
puur wiskunde toepassing..
dit valt ook op financiele wereld toe te passen.
kapitalisme…is alleen instaat goed te functioneren als het ongeremd kan blijven groeien..op het moment dat de wereld te klein is, ken er dus niet meer gegroeid worden…en zien we (net als bij de grote bank en verzekerings fusies 20 jaar geleden) dat het nu toch fout gaat.
communisme heeft het zelfde probleem…maar daar begonnen ze dus direct om zich van de wereld af te sluiten, wat dus vergelijkbaar is als met de situatie van het kapitalisme nu, geen groei.
dus direct ten dode opgeschreven…
er is een duidelijke verandering van toepassing van “economie“ nodig om te overleven.
anders blijven wij in een foute economische gedragsspiraal hangen.
m.a.w. is het wel zo slim om eu door te zetten??
moeten we niet een ander systeem uitdokteren voordat we wereldwijd gaan samenwerken??
tevens is dit het recept van de evolutie….moest ik ook nog even zeggen…
kapitalisme is een jager die te goed prooi vangt…waardoor hij op jangere termijn zal verhongeren omdat op een gegeven moment geen prooidieren meer zijn..
communisme is een prooidier dat te goed zijn jagers ontloopt en daarom alle grasvelden kaalvreet…waardoor hij ook verhongert.
als 1 van de 2 wegvalt is de rest van het biotoop ook in gevaar.!!!!
Seculare zegt: 31-05-09 om 15:17
O dat komt van voor de tweede wereldoorlog, Heel handig om dat dan maar te gaan herhalen.
En het erge is dat sinds de tachtiger jaren dit soort tegenstrijdigheden hoogtij vieren binnen besluitvorming, voorzover er al wat besloten wordt dan.
Ook leuk om te zien dat Wilders standpunten van andere partijen kan stelen, die vervolgens geen stelling meer durven te nemen, ja een rutte die exact het verkeerde plaatst.
“Oude jongens krentenbrood” dat is er van ons bestuur geworden.
Gaat vanzelf een keer fout, kapitalisme is van oorsprong fascisme in een nieuw jasje, met een ietwat andere voor opbouw, eindresultaat zal hetzelfde zijn!!
oeps, wat is er nu ook alweer in amerika gebeurd??
weer een voorbeeld van onze geweldige fijnbesnaarde religieuze medemens met zijn geweldige normen en waarden…
zij mogen niet europa leiden !!!!
kerk en staat moeten ten alle tijden gescheiden blijven..
infiltratie moet bestreden worden.
hoedt u voor de relifaschisten van het 4e rijk !!!
Geachte heer Balkenende.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om de geschiedenis niet te herhalen.
De huidige tekorten aan werkplekken kun je niet oplossen door de vraag naar werkplekken nog verder te overbelasten.
het Subsidiëren van enorme hoeveelheden werkplekken is een korte termijn visie die mijns inziens niet getuigt van enig inzicht of historisch besef/inzicht.
Daarnaast dreigt er ook nog bezuinigd te worden op educatie, meneer Balkenende de economie gaat slecht(instrument tot doel gemaakt FOEI) jongeren zijn niet dom meneer Balkenende, zij blijven langer op school als de economische stabiliteit verslechtert, stimuleer dat maar eens, hebben we in het heden ook meteen de technische know-how in huis om te innoveren, enige wat de economie zal redden is het aanboren van nieuwe onontgonnen markten, en daar heb je kennis voor nodig.
Zou u daar op in willen spelen, door jongeren de mogelijkheid te geven tot betere educatie, rijk of arm mag niet uitmaken.
Dat mag best wat kosten.
Uw beoogde tekorten komen voort uit de huidige “subsidie drift”(en dan ook echt alles gewoon).
Niet uit de economie.
Bij de weg doe die pensioen-potten eens her-indexeren, kom nog steeds op een 109% dekking, er zit nog steeds meer geld in dan er ooit in is gestopt, de aangekondigde daling van pensioenen is domweg geoorloofde diefstal, middels slim goochelen met getalletjes.
Doe eens gek, en zet u eens in om de opleidingen en daaraan gerelateerde diploma’s binnen de europese unie op eenzelfde niveau te krijgen, dan hoeven nederlandse afgestudeerde apothekers niet naar school in belgie omdat hier de opleiding ontoereikend is voor hun eisen.
Zou het van komen, heer Balkenende cum suis voor de rechter te brengen voor de genocide gepleegd in Irak en Afganistan; lees hier verder:
http://www.hetbeklag.nl/Aangifte_Balkenende_cums_suis_genocide_juni_2009.html
Socialisme is eenvoudigheid boven de ingewikkelde wetten te stellen. Als zij de primaire behoeften van de mens in kaart zouden brengen dan zal blijken dat geld (secondair voorwaarde en dus niet relevant aan de behoefte) daarin helemaal geen rol krijgen .
Secondaire behoeften daarintegen, alles wat het mensdom ons aanpraat , dat een rad voor de gedachtige ogen draait ( een permanente staat van dakloosheid ).. (Te) weinig – geld – ( definitie van schijn vrijheid als universeel kind – het politieke heersende middel) de grootste ongelovige ( ) is een nee pleiter van gelijke rechten en kansen .. zij heeft wel de primaire leef regels overschreden . Secondair kan dus niet ook primair ontlasten , zij ligt altijd dwars tav de eerste in de lijst .
Hieruit is duidelijk geworden dat de politiek niet werkelijk mensen kan motiveren en activeren en dus moet dit van de mensen uitgaan . Wat (politiek) nodig zal zijn is primair moet alles mogen want dit is logisch maar dat vraagt om sociale acceptatie met de primaire spelregels die mensen in hun eigenwaarde ( zoals je bent) en vrije leven laat . In de macht moet deze intentie verwekt en al (her) beleeft .. want het Plan is om te kunnen leven en niet voor agressie dwz de wil om jezelf of de ander te veranderen – je ego op te richten of in neder te buigen .
Daarom zouden moeder kinderen vrijer moeten (ont)willen) opvoeden en niet als remmende cel over hun nakroost mogen waken !
Zo zal de politiek niet de secondaire taak in het heelal mogen uitvoeren maar eerst een primaire mogen vervullen en slechts een secondaire als bijrol .
Leer het kind zelfstandigheid door met hen vroeg een eigen verantwoordelijkheid te delen over de primaire zaken maar oefening is hierbij levensgevaarlijk ( het is namelijk niet een reeel levensbeginsel maar slechts uit en van een secondaire (schijnveilige) wereld ), maar soms ontkom je niet aan methodes aangaande een – partnerschap met aarde – en hier de wet – liever naakt (te leren) dan in namaak !!
Wat ik hier zeggen wil is dat de landen in Brussel – steeds ongelovelijker en raddraaier worden , geen samenwerken maar een individue dove organisatie (gedragen door de geld markt) zij is en blijft de slinkse omleidende praktijk want op essentieel vlakken nutteloos en functioneerd zij averechts .
relidieuezen,…mogen nooit een land besturen.!!!
Er bestaat veel onwetendheid en er zijn veel misverstanden over de islam’, aldus CDA kandidate voor de Europese verkiezingen Rena Netjes in een interview op de website van de omstreden imam Fawaz, Al-Yaqeen, waar eerder interviews stonden met Harry van Bommel (SP) en Tofik Dibi (GroenLinks).
Netjes studeerde o.a. Arabisch en is getrouwd met een moslim: ‘ik trof in Nederland niet zo’n respectabele man als ik in hem heb gevonden’. Netjes zegt zich ‘hard te maken tegen discriminatie en racisme. Ik wil het opnemen voor moslims. Ik steek mijn nek voor jullie uit’.
Netjes over de islam: ’Mohammed heeft een aantal vrouwenrechten ingevoerd die er voorheen niet waren’. Netjes stelt voorts: ‘ik vind het in islamitische landen veel gezelliger dan in Nederland. Wat ik ook waardeer is dat moslims heel serieus met hun geloof omgaan en heel veel respect voor God hebben’.
Over vrouwenrechten in islamitische landen: ‘ik denk dat het probleem vooral bij de vrouwen zelf ligt, ze pakken hun rechten te weinig. Mannen zullen die namelijk niet snel opgeven…‘
Netjes vindt het prima als moslima’s weigeren een hand te geven: ‘de meeste ziektes worden overgebracht, omdat we elkaar de hand schudden’.
Terwijl Balkenende zichzelf in het Calvijnjaar Calvinist durft te noemen komt er ook een andere kant van Calvijn aan het licht. Anarchiel.com geeft een opsomming van de gewelddadige onderdrukkinsgmethodes van Calvijn waarmee hij zijn religieuze hervormingspolitiek aan het volk oplegde.
Calvijn richtte het consistorie op, de protestantse inquisitie, die andersdenkenden liet martelen en ze dwong hun mening te herzien. Beruchte executies en martelingen staan op zijn naam.
Hij liet onder andere Michael Servet ombrengen vanwege zijn opvattingen over de drie-eenheid. In de polemiek die hierover losbrandde zei Calvijn dat hij het als zijn plicht zag de ware godsdienst te verdedigen. Dit is het tegenovergestelde van godsdienstvrijheid en tolerantie, waar Calvijn vaak mee wordt geassocieerd.
Wanneer een kind niets van jouw vak begrijpt , dan heb je een egoistisch vak ( dus voor je eigenheidje ) , denk niet dat we ons gekheid aanpraten als we geen politiek meer hebben want we worden er namelijk rijker door ! Zie nu een – niet – egoist , wat krijgt hij makkelijk vrienden !
daan zegt: 03-06-09 om 10:37
Voordat je iets ropet misschien beter even in de geschiedenis duiken. Calvijn heeft Servet niet laten executeren. Hij had daar zelfs de macht en de bevoegdheden niet toe.
Het is een mooi streven. Het gaat nooit lukken. Neem nou de manier waarop de media diverse politici interviewen. Hierin kun je al zien welke politici wel of geen voorkeur hebben van de media. Ik vind persoonlijk het zeer misselijk dat wij met zijn alle elke dag werken en belasting betalen. Vroeger betaalde men belasting vanwege de verzorging staat. Nu de verzorging staat niet meer bestaat, of bijna niet meer, vraag ik mij af waar al die belasting blijft. Neem nou het feit dat er politiemensen worden aangevallen. Logisch aan de ene kant. De politie treitert de werkende samenleving, door achterbaks in de bosjes te staan met een lasergun, en zo iedereen die van zijn of haar werk komt, of gaat, te bekeuren voor 10 km per uur te hard. Jongeren horen deze achterbakse manier en uiten dit tegenover de politie met geweld. Neem nou het feit dat we een minister president hebben dit smsjes deelt met Jan en Yolanthe, waar gaat het over ? Neem nou het feit dat Wilders straks een grote partij wordt en dat alle andere partijen alleen maar macht willen en eigenlijk niets voor de werkende samenleving wil doen. Doordat dit de kijk is van de werkende samenleving, wordt Wilders zo groot, hoe eng ook ! Neem nou het feit dat er allang middelen zijn voor gratis energie en dat er allang methoden zijn voor vervoer zonder uitstoot, maar dan zijn er bedrijven die niks meer verdienen aan de hardwerkende samenleving. Neem het feit dat multinationals de politiek bepalen. Neem het feit dat de werkende samenleving niet achterlijk is, alleen men kan er niets aan doen. Neem het feit dat het oude Egypte en de opvattingen van de elite van nu, niet zoveel verschillen. De werkende samenleving zijn slaven. Wij mogen werken en verdienen geld, de helft van dat geld betalen we weer terug en als we dan iets kopen, betalen we daar ook weer over terug. Belasting betalen is niet erg, als het naar de verzorgingsstaat gaat, maar waar gaat het nu heen ? Al die miljarden die per dag binnen komen. Neem het feit dat het fileprobleem niet opgelost mag worden. Dan wordt er minder verdiend aan de hardwerkende samenleving. Neem het feit dat we met zijn allen voor de gek worden gehouden en dat we het allemaal accepteren. Neem nou het feit dat als er iemand opstaat die de boel wil omgooien, hij wordt omgelegd, waar je nooit meer iets van hoort. Neem het feit dat de economische crisis geregisseerd is. Neem het feit dat de Nederlandse overheid zoveel geld pompt om een bank overeind te houden, terwijl dat geld beter naar een andere bank had kunnen gaan, waar steeds meer gezinnen moeten aankloppen of terug naar de hardwerkende samenleving, zodat deze kunnen gaan kopen en uitgeven. Neem het feit ook eens dat onafhankelijke journalistiek bijna niet meer bestaat. Neem het feit hoe erg alles naar de klote is als je er goed over nadenkt. Neem het feit dat we het toch allemaal wel slikken, dat men er niets aan hoeft te doen, men heeft ons afhankelijk gemaakt van producten en daardoor slikken we alles, zolang we maar producten kunnen hebben, die we met zijn allen produceren. Neem het feit dat technologie wordt tegengehouden om ervoor te zorgen dat wij blijven betalen aan bedrijven die hun “oude” producten aan ons kwijt willen blijven raken. Neem het feit dat alles wat ik opschrijf iedereen wel eens denkt. Sorry, 1 Europa, laten we eerst eens onze eigen orde op zaken stellen hier in Nederland, en ook in alle andere landen. Maar ja, de multinational lobby in 1 Europees parlement is veel makkelijker dan in verschillende landen te lobbyen.
brian,het feit dat jij dit nu denkt is het resultaat van het verspreiden van foute waarheden..waar de kerk altijd zeer goed in is geweest…
Angstretoriek en terrorismeclichés
Gisterenavond sprak Balkenende bij Knevel en Van den Brink over het belang van de Europese verkiezingen: zowel terroristen als de klimaatverandering hebben zonder Europa vrij spel. Kennelijk ziet Balkenende de toekomst angstaanjagend somber in, en is een stem voor Europa de enige manier om dit naderende onheil af te wenden.
In dit NOS-blog roept Balkenende op om eerlijk over de voor- en nadelen van Europa te spreken. Toch weet hij alleen wat voordelen op te sommen. Bij Knevel en Van den Brink gaat hij nog een stapje verder: kritiek op Europa mag, zolang het maar positief is. Europa heeft ons immers vrede gebracht na de zwartste bladzijde uit de Europese geschiedenis. Met dit opgeheven vingertje maakt Balkenende ons wijs dat een negatieve houding jegens Europa onvermijdelijk tot rampspoed en oorlog leidt.
Het argument van Balkenende om voor Europa te stemmen leunt zwaar op het angstcliché van terrorisme en rampzalige klimaatveranderingen. Voor dit non-argument krijgt Balkenende de eerste rode vaagtaalkaart. Immers, van een premier mag je toch wel betere argumenten verwachten. In het geval van Europa zou dat niet zo moeilijk moeten zijn.