De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Speculeren over abdiceren

AMSTERDAM-BEATRIX-SWEELINCKZo aan het begin van een nieuw jaar en aan de vooravond van de 73ste verjaardag van Beatrix mag het wel weer een keertje: speculeren over het abdiceren van de koningin. Dat is en blijft een verrukkelijk (journalistiek) gezelschapsspel. Hoe dan ook wordt de troonswisseling voor ons land een mega-event.

Wanneer we het gaan meemaken, dát  bepaalt de koningin en zij alléén. Waar zij zich bij haar beslissing wel of niet af te treden door laat leiden, daarnaar kunnen we slechts gissen.  Dat doen we dan ook en we noemen het speculeren.  Feit is dat de aankondiging van haar troonsafstand een maand of drie voor haar feitelijke aftreden zal komen. Die tijd, zo leert de ervaring,  is nodig voor de organisatie van een ordentelijke troonswisseling.

 
Bij eerdere speculaties over abdicatie speelden steevast deze elementen een rol:  de leeftijden van de koninklijke hoofdrolspelers, de politieke stabiliteit in het land, de vorderingen bij de voorbereiding op het ambt van de Prins van Oranje, het aantreden van een nieuwe vice-president van de Raad van State in 2012 en de groots opgezette viering in 2013 van ‘200 jaar Koninkrijk der Nederlanden’.

Politieke situatie

 

De  leeftijden van Beatrix  (bijna 73) en de Prins van Oranje (bijna 44) bieden niet bijster veel houvast. Wat immers maakt een jaartje meer of minder uit?  Weliswaar trad Beatrix aan toen ze 42 was en Juliana op 39-jarige leeftijd, maar mensen worden ouder en gaan ook langer werken. Dat Beatrix op 30 april aanstaande 31 jaar op de troon zit en haar moeder ook 31 jaar koningin was toen ze aftrad, kan een aanwijzing zijn, maar ook niet meer dan dat.

Beatrix lijkt gezond en plezier in haar werk te hebben en Willem-Alexander heeft nog erg jonge kinderen en is samen met Máxima druk in de weer eerdere kritiek op zijn persoon en handelen in het boek der vergetelheid te doen belanden.

Neen, dan de politieke situatie in ons land. Die is, zoals Beatrix tijdens de voorbije kabinetsformatie aan den lijve heeft ondervonden, ronduit gecompliceerd. Een belangrijk ijkpunt worden de provinciale verkiezingen op 2 maart, want die maken duidelijk of het zittende minderheidskabinet-Rutte (VVD,CDA), dat het moet hebben van PVV-gedoogsteun, zal kunnen rekenen op de werkbare meerderheid in de Eerste Kamer. Die heeft het nu niet.

Meer in het algemeen worden die provinciale verkiezingen ook een populariteitspoll voor premier Rutte en de zijnen. Pakt die voor het kabinet goed uit, dan wordt  de politieke situatie in Nederland vermoedelijk een stuk stabieler en het klimaat voor een troonswisseling vriendelijker.

Het zou voor de koningin zelfs een duwtje in de rug kunnen betekenen om dan plaats te maken voor een leeftijdsgenoot als staatshoofd naast de premier. Zowel Willem-Alexander als Mark Rutte zijn geboren in 1967. Beatrix zelf bewaart  goede herinneringen aan de samenwerking met generatiegenoot Ruud Lubbers in de eerste jaren van haar koningschap.

 
2011- 2012 – 2013

 

 

Zoiets zou een rol kunnen spelen. 2011 zou dus een mooi abdicatiejaar kunnen worden. Maar een aankondiging van haar aftreden op of aan de vooravond van  Koninginnedag 2011 (een zaterdag) ligt ietsje minder voor de hand, want een groot deel van de koninklijke familie is vrijdag 29 april druk met het huwelijk in Londen van de Britse prins William met Kate Middleton.

De verjaardag van Willem-Alexander op 27 april zou echter een goed alternatief kunnen zijn. De troonswisseling zou dan meteen na de zomervakantie dit jaar zijn beslag kunnen krijgen.

Bij elke speculatie over de abdicatie worden ook de jaren 2012 en 2013 onder de loep genomen. Begin januari 2012 gaat de belangrijkste adviseur van Beatrix, vice-president  (onderkoning) Herman Tjeenk Willink van de Raad van State met pensioen. Over zijn opvolging – Piet Hein Donner? Job Cohen? – wordt ook al volop gespeculeerd. Het ligt niet echt voor de hand de nieuwe koning op te schepen met een nog niet volop ingewerkte topadviseur. Exit 2012 dus.

Komt 2013. Dat is het jaar waarin op grootscheepse wijze wordt herdacht en gevierd dat Nederland 200 jaar een koninkrijk is. Een mooie start voor een nieuwe koning, zou je denken. In 2013 ook verschijnen officiële, wetenschappelijke biografieën van de koningen Willem I, Willem II en Willem III. Wie kan die beter in ontvangst nemen dan koning Willem IV? Of zouden het te veel Oranjefeesten in één jaar worden? Overdaad schaadt.

En misschien vindt Beatrix – ze is dan 75 jaar -  het einde van het monarchaal jubileumjaar 2013 juist  wel een mooi moment om haar aftreden aan te kondigen, waarna de troonswisseling in het voorjaar van 2014 zijn beslag zou kunnen krijgen.

 
Het blijft speculeren. Inderdaad. Eerst maar eens afwachten hoe de samenstelling van de Eerste Kamer wordt en of de ietwat verhitte politieke gemoederen in het land na de verkiezingen begin maart wat zullen afkoelen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


34 reacties op “Speculeren over abdiceren”

  1. Teun zegt: 06-01-11 om 15:58

    Abdicatie is prima..hoog tijd zelfs, doch troonswisseling? Je moet er toch niet aan denken!!

    Denk na Nederland: een monarchie is belachelijk ouderwets en staat haaks op het begrip ‘ democratie’ !

  2. André Evers zegt: 06-01-11 om 19:00

    Volgens mij vergeet de heer Van Asseldonk één belangrijke optie in de hele discussie: de mogelijkheid dat Beatrix helemaal niet aftreedt, maar blijft zitten tot het bittere einde, net als Willem II en Willem III. Tot nu toe deden alleen Willem I, Wilhelmina en Juliana troonsafstand. Dus waarom zou Hare Majesteit de stand nu niet weer gewoon op 3-3 brengen?

  3. keuleniscool zegt: 06-01-11 om 21:39

    Het circus Koningshuis kost ons meer dan 500 MILJOEN euro per jaar .
    Ik weet wel een betere besteding voor dit bedrag .
    Leve de republiek !

  4. F. Markestein zegt: 06-01-11 om 23:06

    Misschien abdiceert koningin Beatrix wel helemaal niet. Want het mag wel maar het moet niet. Kijk naar Engeland, koningin Elizabeth is inmiddels 84 en bereidt zich voor op haar zestig-jarig jubileum in 2012. En wat ik zo hoor en lees over andere Europese vorstenhuizen is het bijna nergens gewoonte om af te treden. Koningen sterven in het harnas, om het zo maar eens te zeggen. Hiermee bedoel ik niet dat ik een voorstander ben van dat systeem, ik kan me voorstellen dat iemand eens verlost wil zijn van de druk, maar ik wil maar zeggen dat aftreden geen panacee is.

  5. Ik denk 2012. Maar wat mij betreft mag ze eigenlijk nog wel tot in 2015 regeren (hoewel ik dus denk dat Willem-Alexander in 2012 de koning wordt)

  6. dickjan peters zegt: 07-01-11 om 11:11

    Het blijft inderdaad speculeren, en alle elementen die een rol kunnen spelen zijn mooi op een rijtje gezet.
    Ik hoop op de laatstgenoemde optie, voorjaar 2014. De Koningin doet het geweldig, en ik denk dat ervaring een heel belangrijke factor is.Dit, en het feit dat zij er kennelijk veel plezier in heeft, maakt dat ik hoop dat zij nog enkele jaren aanblijft.

  7. bas zegt: 07-01-11 om 13:43

    In een republiek heb je dit geneuzel niet

    Abdicatie? graag. Maar dan: Leve de Republiek. Of, voor mw van Oranje junior, Viva la Republica

  8. Alois zegt: 07-01-11 om 13:46

    Het blijft natuurlijk altijd speculatie. Bij Juliana waren de laatste jaren, zeker na 1976 duidelijke tekenen van vermoeidheid te bespeuren. Beatrix lijkt steeds beter in haar rol te gaan zitten en er nog duidelijk de kracht voor te hebben. Dus het zou mij niks verbazen dat ze Vorstin blijft tot haar laatste snik. In 2011 staan er 3 staatsbezoeken in het voorjaar en een bezoek aan de Antillen in het najaar gepland, dus dit jaar zal er geen troonswisseling zijn!! Mocht er sprake van abdicatie zijn dan komt 2013/14 toch eerder in zicht!! Vergeet ook niet dat Paleis op de Dam, middelpunt van deze gebeurtenis nog tot eind dit jaar misschien zelfs volgend jaar nog in de steigers staat. Daarbij opgeteld is dat het centrum van Amsterdam 1 grote bouwput is. Dat geeft in deze media-cratische wereld geen mooi plaatje af aan het buitenland plus dat met zoveel braakliggend terrein in de stad er genoeg materiaal voor handen is voor rellen en opstand. In deze tijden van mondiale crises zijn er genoeg mensen boos en gefrustreerd en zullen een Troonswisseling met de bijgaande feestelijkheden en uiterlijk vertoon van de Monarchie, aan kunnen grijpen tot het uiten van hun ongenoegens. Een herhaling van 30 april 1980 lijkt mij niet gewenst. Daarnaast hebben de Oranjes al flink wat incidenten tegen hun gekeerd gekregen de laatste paar jaar. Moge het HM gegeven zijn om nog lang onze Vorstin te blijven!!

  9. Alex zegt: 07-01-11 om 14:47

    Wel amusant dat enkele hier gelijk kreten over het net gooien weg met de monarchie en “ze” kosten 500 miljoen per jaar. Welnu uit onderzoek blijkt dat het Koninklijk huis ons “slechts” 134 miljoen per jaar kost (ruw geschat) wat al aanzienlijk minder is, daarbij wordt geschat dat het gehele Koninklijke huis ons 3 tot 4 miljard euro per jaar oplevert. Zelfs wanneer u niet koninklijk gezind bent kun u niet ontkennen dat het “merk Beatrix” economisch gezien zichzelf terugbetaald.

  10. Andre de Jong zegt: 07-01-11 om 16:05

    Meneer van Asseldonk het gaat Willem Alexander niet lukken de kritiek over hem in het boek van de vergetelheid te doen belanden. Kritiek op hem zal er altijd blijven, met zijn jetsetleven en graaiersmentaliteit.
    @Dickjan hoe weet u dat Beatrix het goed doet? U weet helemaal niet wat zij doet, dat mogen wij niet weten. Alles gebeurt achter gesloten deuren. Wij weten ook helemaal niet weten wat zij iedere maandagmiddag met de premier bespreekt. Volgens Frits Wester ging Balkende regelmatig met een plan A naar Beatrix en kwam hij met een plan B terug. Dat is het “Geheim van Noordeinde” Zij doet het ook echt niet meer met plezier, maar het feit dat haar onnozel verwende zoontje dit helemaal niet aan kan, daarom zit zij er nog steeds.
    De constitutionele monarchie is een troebel ondemocratisch systeem en wij hebben recht op een transparant systeem.
    Daarom moet er helemaal geen abdicatie plaatsvinden, maar een afschaffing van dit systeem. Vindt u soms ook dat massamoordenaar Zorreguieta daar bij aanwezig mag zijn? Nederland is zo langzamerhand verworden tot een criminele dictatuur. De bewonders van dit land zijn alleen maar goed om met hun zuurverdiende geld deze stinkend rijke uitkeringdtrekkers van nog meer geld te voorzien. Ik zou mijn geld nog liever in de Noordzee smijten.

  11. Ellen Verhaar zegt: 08-01-11 om 02:33

    In haar overwegingen om af te treden, neemt de koningin wellicht ook de eventuele abdicatie van haar collega’s in Spanje, Noorwegen, Denemarken, Belgie en Zweden mee. Die hebben ongeveer dezelfde leeftijd als onze koningin Beatrix.

  12. 6 September 2013, zijn alle dingen er klaar voor; Amsterdam, Paleis op de Dam, Amalia 10 jaar, oud genoeg om het te doorgronden en mee te krijgen. Inhuldigings data van Juliana & Wilhelmina, kortom Nederland is dan toe aan Koning Willem IV & Koningin Maxima !

  13. Johanna L zegt: 08-01-11 om 12:22

    Blijven zitten tot haar dood zeer onwaarschijnlijk daar het renoveren van Drakesteyn dan onnodig zou zijn. De Koningin is toch ook een modernere vorstin die weet dat er een tijd komt dat het beter is dat ze terugtreed.

  14. Mark zegt: 08-01-11 om 17:41

    Hulde voor ons Oranjehuis. Ze doen het geweldig. Hét visitekaartje voor Nederland in het buitenland. Door de Oranjes heeft (piep)klein Nederland duidelijk onderscheidend vermogen.

    De republikeinen, zoals Teun en keuleniscool, gooien graag met modder maar zeggen niets. Dat de oranjes en democratie samen gaan is allang bewezen. Je moet er toch niet aan denken dat we een Wilders als president zouden kunnen krijgen.. Daarnaast zijn de werkelijke kosten voor ons koningshuis veel lager. Lees het Rapport van Gerrit Zalm. Zeker wanneer je we de feitelijke opbrengsten daar tegen over zet, mede door de kracht van een monarchie. Ik vermoed dat de heren republikeinen beter naar onze oosterburen kunnen verhuizen wanneer ze graag in een republiek willen wonen. Dan zijn ze gelijk van hun probleem af.

    Ik gok op 2013. Dat wordt een mooi Oranje jaar!

  15. reactie zegt: 09-01-11 om 14:24

    Het circus Koningshuis kost ons meer dan 500 MILJOEN euro per jaar .

    - Dit is zo’n eentonige reactie van iemand die blijkbaar niet van bronnen checken houdt.
    Want kijk dan ook eens naar de opbrengsten. Doordat de Prins van Oranje mee ging op Economische missie naar Oman twee jaar geleden heeft het de Nederlandse bedrijven voor 5 MILJARD euro extra aan investeringen en handelingen kunnen krijgen.

    Dit komt niet direct maar indirect ook weer ten goede voor het land en de samenleving.

    Het excuus van, “het kost teveel” is dan ook geen reden!

    Blijf kijken naar beide kanten!

  16. bas zegt: 10-01-11 om 12:59

    Mark zegt: 08-01-11 om 17:41
    Hulde voor ons Oranjehuis. Ze doen het geweldig. Hét visitekaartje voor Nederland in het buitenland. Door de Oranjes heeft (piep)klein Nederland duidelijk onderscheidend vermogen.

    Dat de oranjes en democratie samen gaan is allang bewezen. Je moet er toch niet aan denken dat we een Wilders als president zouden kunnen krijgen..

    Ik kan alleen maar concluderen dat Mark een onjuiste definitie van democratie heeft

    Zou de meerderheid van Nederlanders Wilders steunen – en hij heeft maar 1 op de 6 stemmen, dus die meerderheid is er niet – dan zou hij inderdaad de president zijn – ongeacht wat Mw Van Oranje daar van vindt

    Of de Oranjes en democratie samengaan? Zover ik weet – het is niet mijn vak – zijn juist de documenten die daar helderheid in kunnen brengen nog steeds niet openbaar

    Zelf heb ik het gevoel dat als ze openbaar zouden zijn, dat dan de meest koningsgezinden nog zullen schrikken. Dat is speculeren, maar net zulk speculeren als wat Mark doet.

    Alleen, indien Oranje en democratie echt samenging, dan zouden die documentne ook wel openbaar zijn, nietwaar?

  17. Tja zegt: 10-01-11 om 15:19

    Ik ben niet echt koningshuis gezind maar ik wordt het steeds meer. Ik wil geen identiteitsverlies en dat is keihard aan het gebeuren. Ieder dag worden we meer Europa en minder Nederland. Ik ben daar tegen, dus laat de Oranjes lekker zitten.

  18. Mark zegt: 10-01-11 om 21:04

    @ Bas: Ik ben heel benieuwd naar jou definitie van democratie. De mijne: letterlijk betekend democratie: demos: volk krateo: regeren (grieks) m.a.w. het volk regeert. En dat is nu precies wat er in dit land gebeurd. De koningin heeft totaal geen (politieke)macht. Dat ministers gevoelig zijn voor de mening van Beatrix dat is het probleem van de ministers. De koningin is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk. Dan komen de bekende argumenten weer van o.a. de formatie’s e.d. Ook dan is de minster(-president) verantwoordelijk. Volgens mij is mijn definitie dus zeer juist. In Nederland regeert het volk. (Staten-Generaal, provincies, waterschappen, gemeenten.) We zijn 1 van de meest democratische landen op deze aardbol. Een koningshuis is goed voor de stabiliteit van het land. Neem als voorbeeld onze zuiderburen. De koning houdt daar de boel enigszins nog bijeen. Ik ben benieuwd over welke documenten jij het hebt. De documentatie (o.a.wetten) die beatrix ondertekend namens Nederland komen democratisch tot stand. Ik zie geen probleem. Het functioneert uitstekend. Dat is geen speculeren.

  19. bas zegt: 11-01-11 om 14:33

    Mark – inderdaad, democratie houdt in dat het volk regeert.

    Maar op het moment dat de ministers verantwoordelijk zijn voor daden van de koning, als de koning strafrechtelijk, en zelfs civielrechtelijk niet aangepakt kan worden, is het goed mis

    Dat heeft niets met democratie te maken

    Op het moment, Mark, dat de koning van België het land bijeenhoudt, dan regeert het volk dus niet. Dus is op dat moment het land niet democratisch.

    Ik zou wel eens willen weten wat er op maandagmiddag bekonkelt wordt tussen de pm en Mw Van Oranje. Maar ik mag het niet weten, en dan kan ik er ook geen mening over hebben, is het idee

    Zolang als een PM bereid is kennis te nemen van een mening van een niet gekozenstaatshoofd, is het land in mijn ogen niet democratisch

    Want de PM moet kennis nemen van wat wij, de burgers vinden.

  20. Tja zegt: 11-01-11 om 14:35

    Wat mij vooral opvalt in de huidige wereld is dat we absoluut niet willen dat een ander zich met ons bemoeit. Gebeurt dat wel, dan gaan we schreeuwen en stampvoeten en een zondebok zoeken. Het is zelfs al zover dat er bepaalde meerderheidsbeslissingen genomen worden (democratisch) die vervolgens via de rechter worden aangevochten terwijl we toch gewoon met elkaar besloten haden dat de meerderheid de dienst uitmaakt. maar stiekem willen we dat alleen als het ons uitkomt.

    Het koningshuis is een visitekaartje naar buiten. Het geeft een “familie” gevoel (althans, mij wel). In buien dat ik geen bemoeizucht wil en even niet in een familie stemming ben dan kan ik erop afgeven soms. Maar onder de streep heb ik liever een gezinshoofd voor 30 jaar dan elke vier jaar een nieuwe opportunist. Dat gezinshoofd geeft ons dat beetje meer dan die andere landen. Want laten we heel eerlijk zijn, de Oranjes zijn van het volk en geen dictators. En daar moeten we gewoon heel blij mee zijn en niet zo over zeuren. We hebben het goed. We hebben een “mama” die ons ieder jaar een standje geeft over ons gedrag en ons een beetje bij de les probeert te trekken. Dat ik die mama niet aardig vind, dat doet niet terzake. Ze is er wel voor de mensen die er waarde aan hechten , en voorlopig is dat een meerderheid en wat mij betreft, ondanks anymositeit die ik soms voel jegens “adel” zitten ze er nog 100 jaar.

  21. Andre de Jong zegt: 11-01-11 om 20:37

    Het visitekaartje van Nederland? Zij hebben allerlei connecties met nazi-figuren. Familieleden die fout waren en zijn, bv. Bernhard. Mabel, Zorreguieta. Banden heeft met de occulte Malteser Ridders, leugens over giga-vermogens en een giga uitkering ontvangt, daar geen belasting over betaalt, terwijl zij veel miljoenen in het buitenland op de bank heeft staan. sowieso nergens voor betaalt, niet voor haar paleizen, ook niet voor het onderhoud, geldt ook voor haar boot, betaalt niet voor zorg, heeft geëist dat er een vleugel van een Haags ziekenhuis altijd beschikbaar voor de familie is, uiteraard zonder daarvoor te betalen, buitengewone privileges ontleent aan goddelijke uitverkoring, althans dat laatste beweert zijzelf, zo arrogant is dat ze met “majesteit” aangesproken wil worden, zij op een bel drukt voordat zij de gang opgaat, want zij wil geen personeel tegenkomen, haar zuster helpt met het ontduiken van belasting, nergens verantwoordelijk voor is, gaat zij in de fout is de premier verantwoordelijk, geen DNA af wil staan omdat ze bang is dat dan uitkomt dat zij helemaal geen oranje erfgenaam is, gaat stampvoeten als zij haar zin niet krijgt, ons maant op het milieu te letten, terwijl zij groot aandeelhoudster van de Shell is, elk jaar deelneemt aan de Bilderbergconferentie, we niet mogen weten wat daar besproken wordt, helemaal nooit mogen weten wat zij iedere maandagmiddag bespreekt met de premier. Kort samengevat zo ver boven de bevolking staat. Dit is geen visitekaartje en geen familiegevoel.

  22. de vries klaas zegt: 11-01-11 om 23:13

    Ik denk dat we zeker nog wel 10 jaar kunnen wachten. 2021 dus. De Koningin is dan 83 bij leven en welzijn. Een keurige leeftijd voor een Vorstin om het Hoge Ambt over te dragen aan een volgende generatie!

  23. Oranjefan zegt: 12-01-11 om 17:04

    Meneer Tja heeft helemaal gelijk, we hebben idd besloten dat de meerderheid de dienst uitmaakt in dit land; het idiote is dat het vaak de mensen zijn die NIET gaan stemmen, die het niet eens zijn met wat de (democratisch gekozen) meerderheid besloten heeft. Thanks for nothing zou ik zeggen tegen die schreeuwers.
    En verder: hebben de repu’s onder ons wel eens gecheckt wat de installatie van een nieuwe president ELKE 4 JAAR kost?!? Dat is heel veel. In de US bijv gaat er meer geld in om dan in menige maatschappelijke geldstroom, dus daar ga je echt niet rijker van worden als burger.
    En dan nogmaals: ondanks dat Beatrix een mening heeft, zoals elk weldenkend mens, heeft dit binnen haar functie als staatshoofd geen politieke kleur, en is dus de enige bindende factor voor ons allemaal. Dat is een groot goed en iets om heel zuinig op te zijn. Beatrix rulez!

  24. Mark zegt: 13-01-11 om 13:46

    @ Andre de Jong.. Lekker speculatief allemaal. Ik zie geen enkel arugment. Verwijs eens naar bewijzen. Dat Beatrix geen personeel wil tegenkomen. Wat een onzin allemaal! De “boot” betaalt ze bijv. zelf. Met jouw reactie verlies je in mijn ogen totaal je geloofwaardigheid. Ik proef een frustratie omdat je zelf niet in een paleis kunt wonen, je niet doormiddel van een geldverslindende campange aan de zogenaamde MACHT kan komen en HÉT visitekaartje voor ons land kunt zijn? President de Jong? Nee.. Oranje boven!

  25. Tja zegt: 13-01-11 om 15:03

    @Andre

    Zo is het leven. Het is niet eerlijk, het zuigt, het doet naar tegen je, je krijgt niets gratis en heb je pech win je ook nooit iets. Werk je hard, is het geen garantie dat het beter wordt. Ga je ook alle directeuren in Nederland afzetten, of “werken die wel hard” dan en doen die alles eerlijk? Laat me niet lachen. Het leven is een diamant: Wonderschoon en keihard.

    En in dat alles wil ik graag iemand waarbij ik het gevoel heeft dat het haar iets kan schelen. Rutte interesseert het namelijk geen reet of ik morgen in de goot gevonden wordt. Die roept bezuinigen en trekt de stekker eruit bij de kansarmen of mensen die pech hebben. Zelfs als Bea niet oprecht is, dan geeft ze dat gevoel in ieder geval nog en hoop doet leven.

    Los van het feit dat ik Bea helemaal niet zo aardig vind, moet je haar wel beoordelen op resultaat en op Bea. Niet op voorouders. Overigens was Juliana een hele lieve koningin. Ik hoor iedereen alleen Bernard roepen, maar Juliana was onze koningin en niet Bernard (die ik ergens best wel mocht). Maxima en Alexander zelfde. Moet iemand maar niet verliefd worden omdat voorouders fout waren? Dan kan je half Nederland wel leegschuiven en op een booreiland zetten. Mabel, zelfde.

    En die DNA test is natuurlijk te zot voor woorden. Wat als het nu zo is dat ze het niet rechtmatig is. Wat dan nog? Iemand heeft besloten dat het goed was de monarchie voort te zetten en dus is er een kleine geboren en dus hebben we Bea nu. C’est la vie. Niet meer over praten, meer dan 100 jaar geleden. Uberhaupt wie geeft een ander het recht stamhoofd te zijn? Je voorouders hadden een grotere grot dan de mijne? maar dat wil niet zeggen dat een bepaalde situatie niet wenselijker is dan het alternatief. Ik weet niet hoeveel landen in de wereld hebben problemen met gekozen staatshoofden. Nu zouden we er dan een hebben met… 51% van de stemmen? Ook een lekker gezonde situatie. Dus zolang een meerderheid zich kan vinden in een koningshuis, is dat de situatie. En ja, een beetje familiegevoel. Niet zoals je echte familie, al verkopen sommige liberalen die nog voor een kwartje als ze er beter van kunnen worden.

  26. Alois zegt: 13-01-11 om 17:52

    @Tja, ja dat is wel,eens waar ik bang voor ben dat onze Vorstin in dit geval Beatrix Armgard Wilhelmina, niet oprecht is, kennende de de complot theorieen ala de Illuminatie, de Maltezer Ridders, de Bilderberg clique met daar aanhangend de Nieuwe Wereld Orde (NWO)!!!
    Echter zijn Monarchieen door de hele mondiale geschiedenis heen aanwezig geweest en ook constant onderhevig aan de ontwikkelingen des Tijds!! Deed een Monarch het niet goed, dat kwam er Revolutie. Er is menig koninklijk hoofd van romp gescheiden!! Denken we nu echt dat dit loge lompe Instituten zijn die niet van de geschiedenis leren, zich niet vormen langs deze lijnen, zich niet mee ontwikkelingen in wat goed is?? Onze Monarchie komt voort uit een Republiek in een vrijheidsstrijd, eerst tegen de spaanse onderdrukkers, toen de fransen!! Met de overwinning op Napoleon werd Europa opnieuw ingericht en verdeeld, De natie-Staat maakte toen zijn opwachting en werden de voormalige Republiek der Verenigde Nederlanden( die overigens in die tijd ook onder de leiding van de Oranjes als Stadhouders stonden)samengevoegd tot het Koninkrijk der Nederlanden. De familie die jaren lang stadhouders waren geweest en het verzet hadden geleid werden aangewezen al dan niet gevraagd om deze taak op zich te nemen!!
    Tijden veranderen. Zo ook de Monarchie!! Er wordt altijd maar gemuggezift op de positie van HM en Haar famile, echter wie luistert naar Beatrix haar toespraken door de jaren heen, ontdekt daar een lijn. Zo zegt Beatrix bv in haar Inhuldigingsrede op 30 april 1980, dat Het Koningsschap een functie is waar geen mens om vragen zou!! Dat zij daar enkel zit om de Gemeenschap te dienen!! En meer profetisch zegt Zij dan al dat er nog nooit zoveel verschillende culturen en mensen van een andere achtergrond in ons land bevinden. Dat (en nu formuleer ik dit in eigen woorden) als we niet alle zeilen van de welbekende hollandsche tolerantie bij zetten , dit in de toekomst hoe dan ook tot problemen gaat leiden. Tevens benoemt Zij dat als iets in deze tijd zeker is, is het de Onzekerheid, bij het besef dat de mensheid in 1 klap de aarde kan vernietigen( koude oorlog in de jaren 80)Ik kan mij geen Vorst bedenken die in de Inauguratie rede zulke uitspraken heeft gedaan. Niemand hoor je hierover. Als dus HM zoveel macht zou hebben als sommige beweren, zo fout en slecht is als weer sommige zeggen, dan had Zij hieraan allang wat gedaan of het juist erger gemaakt!!
    De naam Beatrix, betekent: Zij die Gelukkig maakt!!!
    Me dunkt dat ze daar haar best voor doet en om voor een baan 24 uur per dag het hele jaar door, je hele leven lang klaar te moeten staan…………………..Dat doet niet iemand Haar snel na!! En ik gun hun die luxe en het inkomen. Ik hoop dat het HM gegeven is om nog lang onze Landsvrouwe te mogen zijn!! Oranje Boven

  27. Alois zegt: 13-01-11 om 18:21

    het verhaal dat gaat over dat Beatrix idd een bel indrukt als Zij zich door het Paleis gaat verplaatsen zodat Zij geen personeel hoeft tegen te komen heb ik vaker gehoord, maar waarom valen we hierover?? elke omhooggevallen tv star of grote popartiest heeft ook zo zijn of haar nukken of wensen bij optredens of als ze ergens verblijven. Daar hoor je wederom niemand over. Echter doet een Monarch dit dan zou dit ineens een punt van discussie zijn!! Ik kan me heel goed voorstellen als je al je hele leven in The Public Eye moet doorbrengen je zo’n ding invoert. Zeker als je na een nacht slecht slapen omdat er bv een kabinetsformatie niet vlot, door het gekonkel van de politicie, je in ochtendjas op je sloffen, met je haar in de krullers omdat je later op de dag weer een ontvangst hebt, je naar de ontbijtzaal begeeft!!!

  28. bas zegt: 13-01-11 om 19:37

    Of Bea afstamt van Willem van Oranje – nooit gehoord dat er twijfel over is, en dat zal mij ook een rotzorg zijn. Het systeme monarchie deugt niet, en dat is niet te compensere ndoro evt kwaliteit van de huidige troonwarmhoudster.

    @ Oranjefan – wat de USA doet, moet de USA weten. Ik ben een uitgesproken voorstander van een republiek – naar Duits model, zoals altijd komt de wijsheid uit het oosten.

    De Duitse president is een oudere politicus, aan het einde van de carriëre. Een persoon met gezag. Ouder, dus na de termijn leven ze niet erg lang meer: relatief weinig bewakingskosten voor oud-presidenten.

    Ik kan mij niet herinneren dat er ooit een uitgebreide benoeming is geweest, in elk geval is er op de NL TV geen aandacht aan besteed

    En wat mij ook erg aanstaat, de opvattingen van de presidient zijn wel bekend – want hij of zij (het is tot op heden altijd een man geweest, helaas, maar dat zal waarscijnlijk niet zo blijven) heeft geen macht.

    Fors minder als onze koningin. Wel zo prettig, want naast een voorstander van een republiek ben ik ook een tegenstander van teveel macht bij een persoon – zeker als die weinig gecontroleerd wordt (zoals de president van de USA, of van Frnakrijk)

  29. Andre de Jong zegt: 16-01-11 om 10:36

    Ik word onpasselijk als men de woorden vorstin of hare majesteit gebruikt. De arrogantie en het verheven gevoel dat daar achter schuilgaat en de nederigheid van een onderdaan die deze titulatuur gebruikt. Ik zal mezelf nooit tot zoiets verlagen. Hahaha zij zit hier om de gemeenschap te dienen?! Zij zit hier om macht uit te oefenen en zo op allerlei achterbakse manieren haar vermogen te vergroten en veilig te stellen. Dat wij in een financiele crisis zitten, zullen zij niets van merken. Zij ontvangen nog steeds hun riante uitkering van ons zuurverdiende geld. Zij hebben zoveel priveleges. Men heeft daar werkelijk geen idee over. Ik ben een sociaal voelend mens. Als ik lees hoe zij leven en handelen dan ga ik echt over mijn nek. Zij hebben geen idee hoe de samenleving echt in elkaar zit. Als je nooit tegengesproken wordt en iedereen buigt voor je en geeft je gelijk, dan wordt je een “raar mens” niet niets begrijpt van het normale leven.

  30. jonarhan zegt: 16-01-11 om 22:54

    leve de monarchie en het koninklijkhuis!!!!!!!!!!

  31. Tja zegt: 17-01-11 om 10:54

    @Andre

    Ik buig voor niemand, echt niet. Noem ze koning, keizer, president, generaal of wat ook. Ook niet voor mijn baas. Ik verhuur mezelf en doe mijn taak zoals afgesproken. Niets meer, niets minder, behalve wanneer ik het idee heb hem of zijn gezin ermee te kunnen helpen en het mij verder niet een nadeel oplevert waar ik het niet mee eens ben.

    Dus koningin? Ik doe het voor mijn land, niet voor mijn koningin. Maar mijn land is een koninkrijk, de stabiliteit en het algemeen fatsoen worden gediend door dat koningshuis. niet door de opportunisten die politici zijn. Als het aan onze regering lag (die we nu hebben) was het ieder voor zich en …niet eens God voor ons allen. Als je dat niet ziet, verdien jij schijnbaar genoeg in de maand. Als het aan de koningin lag, hadden we niet ook goede tijden gehad.

    Beatrix heeft niets met deze crisis te maken. Helemaal niets, geen seconde. Dat er financiele crisis is komt door opportunistische mensen die juist een vrije markt willen zodat ze nog meer kunnen scheppen zonder er verantwoordelijkheid voor te nemen. Als er iemand in dit land iets te verliezen heeft is het het koninklijk huis. Niet de regering. Die zitten een paar jaar en verkassen dan naar een multinational of krijgen een duurbetaalde baan in een gemeente of in de EU.

    Nederland als koninkrijk met inwoners of Nederland als product waarbij de mensen er niet toe doen en alleen het resultaat telt. En val je af…jammer voor je.

    Ik weet niet, maar ik ga voor de eerste optie. En ik lach bij de woorden “onderdanen”. Ben een vrij mens. Wij weten hier in Europa niet eens wat “onderdaan zijn” is. We hebben het heel erg goed weet je. En betalen daar een hele kleine prijs voor. Maar willen altijd maar meer.

  32. Alois zegt: 18-01-11 om 16:34

    Beste Andre,
    ik begrijp je zienswijze, echter zit je nog niet teveel vast in de denkramen van hoe monarchieen waren in oude tijden?? Zou het niet zo zijn dat de koninklijke hoofden leren van het verleden?? Voor mij is het een vanzelfsprekendheid om zo over de Koningin te praten, had zij haar werk niet goed gedaan dan had ik dat ook kunnen zeggen, net zoals jij je mening mag geven. Was dat een paar honderd jaar geleden niet geheel anders?? stja, wat zijn privilges?? Wij kunnen nu naar een snackbar lopen en daar een fricandel speciaal bestellen, dronken een kroeg uit waggelen, Als er vanmiddag nog een fabriek ontploft met een aantal dodelijke slachtoffers hoef jij, als je niet in het betreffende gebied woont niet je plannen aan te passen, Hm of 1 van de familieleden moet dat wel want zij dienen daar naar toe te gaan of nationaal te verschijnen om een toespraak te houden. Heb je wel eens naar interviews met Trix gekeken??? Ik vind dat zij heel open en oprecht is, en dat zij heus wel beseft in welke positie zij zich bevinden. Het levert luxe en mogelijkheden op maar ook beperkingen.
    Ondanks dat er veel dingen in ons land niet in de haak zijn en er dingen niet goed gaan ben ik blij in zulk een rijk en redelijk vrij land te mogen leven. Count your blessings!! En welke directeur van willekeurig welk bedrijf is niet bezig om zijn vermogen te vergroten?? denk de Oranjes zijn best vermogend zodat zij morgen de stekker uit hun positie kunnen trekken, om ergens anders lekker te leven zonder al dat gezeur van ontevreden onderdanen. De wereld zit al moeilijk genoeg in elkaar dus ik vind het Oranje Boven een mooie fijne nederlandse geruststelling!!

  33. Peter (Canada) zegt: 13-03-11 om 04:13

    Ofdat and wanneer Koningin Beatrix aftreed is alleen haar zaken en niemand anders. Ik hope zij will keep de titel als Koningin Moeder Beatrix. Waarom niet?

  34. Andre zegt: 26-08-11 om 20:04

    Ik denk toch aan 6 september 2012. Als het rustig is ten minste in de politiek. 6 September is een mooie koninklijke datum:
    - inhuldiging koningin Wilhelmina;
    - inhuldiging koningin Juliana;
    - geboortedag prins Claus;
    - vlak voor het jublileumjaar en Prinsjesdag.
    6 September markeert het einde van een periode van een rij koninginnen.
    + De nieuwe vice-president van de Raad van de State zit er dan alweer een tijdje.

Geef een reactie