De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Het raadsel Máxima

Prinses Máxima tijdens staatsbezoek aan DuitslandPrinses Máxima begint uit te groeien tot een cultfiguur. De belangstelling voor haar is massief en massaal. Ze lijkt wel een popidool, zo populair is ze: veruit het meest geliefde lid van de koninklijke familie. In tien jaar tijd heeft ze Nederland stormenderhand veroverd. Over het geheim van haar succes – charme, ambitie, temperament, intelligentie, charisma – is al veel geschreven en gespeculeerd. Maar wie het Argentijnse burgermeisje uit gegoede kring écht is en wat haar wezenlijk drijft, dat weten we bij lange na niet en kunnen we haar ook niet vragen. Dat is het raadsel Máxima.

Portret van een prinses

Vanwege de veertigste verjaardag van de prinses (17 mei) en het feit dat tien jaar geleden haar verloving met Willem-Alexander bekend gemaakt werd, krijgt Nederland nu iets meer van Máxima Zorreguieta te zien. Programmamaker Etienne Glebbeek van de NOS heeft haar maandenlang van dichtbij met de camera mogen volgen en presentator Dominique van der Heyde interviewde de prinses verschillende keren.

In de film ‘Máxima, portret van een prinses’ is de vrouw van onze toekomstige koning geportretteerd als ‘een moderne vrouw die het moederschap combineert met een maatschappelijke carrière’. We krijgen daarin dingen te zien en te horen die we eerder niet hoorden en zagen. Daardoor kunnen we haar beter leren kennen. Maar met mate natuurlijk.

Alles wat prinses Máxima doet en zegt valt immers onder de ministeriële verantwoordelijkheid en uiteraard hecht zij aan de privacy van haarzelf en die van haar gezin. Het raadsel Máxima zal vooralsnog niet opgehelderd worden. Dat is maar goed ook, want opgehelderde raadsels zijn geen raadsels meer en een (populaire) prinses kan niet zonder raadsels, verdichtsels en mythes. Ook hier geldt: het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.

Charme en professionaliteit

Wie Máxima bezig ziet, wordt hoe dan ook getroffen door haar professionaliteit. Maar is ook haar charme professioneel? Natuurlijk ligt de waarheid ergens tussen die twee uitersten in. Maar waar? We zullen het niet weten. Als Máxima, opgeleid als econoom en indertijd werkzaam bij een internationale bank, zich inzet voor microkrediet en inclusive finance, speelt dan haar ambitie de hoofdrol of haar idealisme om iets te kunnen betekenen voor mensen in achterstandssituaties?

Nog eentje: als Máxima zich tijdens werkbezoeken in het kader van het Oranjefonds inlevend en betrokken toont met mensen in netelige omstandigheden, is dat dan vooral bedrevenheid of vooral gedrevenheid? Ook bij haar veelvuldige representatieve taken aan de zijde van de koningin en de prins van Oranje trekt Máxima de aandacht naar zich toe door de (soms gedurfde en onorthodoxe) manier waarop ze zich kleedt en presenteert. Is dat natuurlijke charme dan wel charisma of voert ijdelheid hier de boventoon? Waarschijnlijk van allebei wat. We weten het niet en hoeven het ook niet te weten.

Wie we zien, is steeds een toekomstige Nederlandse koningin die geniet van haar bijzondere positie en van haar werk en daar op een serieuze, professionele en intelligente manier in opgaat.

Charisma

Prinses Máxima heeft zichtbaar geen hekel aan de aandacht die ze krijgt, maar ze heeft zichtbaar óók geen hekel aan de aandacht die ze anderen geeft. Telkens weer is het die combinatie van bedrevenheid en gedrevenheid, die mix van professionalisme en idealisme, die mengeling van liefde en berekening misschien wel. Dat zou wel eens de kern van het charisma kunnen zijn, waarmee ze eerst Willem-Alexander en daarna Nederland heeft veroverd. Maar een raadsel blijft het.

Intussen dient zich wél de vraag aan wat het met een mens doet, als die zo mateloos bewonderd en bejubeld wordt. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen. Het is een bekend gegeven dat mensen die veel succes hebben en mede daardoor meer en meer afgeschermd leven van de buitenwereld, zoals met leden van de koninklijke familie sowieso het geval is, gemakkelijk in de val lopen van zelfoverschatting. Kritiek bereikt hen dan niet meer. En zelfoverschatting is het begin van karakterbederf met populariteitsdaling als gevolg.

Voor Máxima zelf – en daarmee voor de monarchie – zou het goed zijn als haar contacten met de buitenwereld, zoals ze die dankzij haar werk heeft, ook na de troonsbestijging van Willem-Alexander gecontinueerd zouden kunnen worden. Het gevaar dat die activiteiten af en toe politiek omstreden zouden kunnen zijn/worden, moet daarbij maar op de koop toe genomen worden.

Laat het raadsel Máxima maar niet een oplossing krijgen waarbij ze van haar voetstuk valt. Daar is zij noch haar koninklijke familie, noch Nederland mee gediend.

De film ‘Máxima, portret van een prinses’ van Etienne Glebbeek is op maandag 16 mei aanstaande te zien op Nederland 1 van 20.30 tot 21.20 uur.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


45 reacties op “Het raadsel Máxima”

  1. Che zegt: 10-05-11 om 11:04

    In werkelijkheid gewoon de dochter van een lid van een dictatoriaal regime, die helemaaaal niet geweten heeft waar dit regime mee bezig was zoals mensen laten verdwijnen en vermoorden, terwijl hij er zelf werkte en waarschijnlijk zijn handtekeningen voor geplaatst heeft.
    Hoe makkelijk kun je zo`n leugen verkopen aan dit landje der blinden? Als onze prins haar maar leuk vindt, dan is ineens alles ok, en staan de mensenrechten ineens op de tweede plaats. Hij is niet een beetje dom, maar het Nederlandse volk is een beetje dom.

  2. Laten we kinderen niet laten boeten voor de fouten van de ouders! Gun ieder een eigen leven en identiteit.

  3. catsor11 zegt: 10-05-11 om 12:01

    @ Che: je hebt het goed geschreven: ‘dochter van’. Waarom haar aanspreken op iets wat haar vader al dan niet heeft gedaan??

  4. Plonk zegt: 10-05-11 om 12:19

    Is ze echt zo populair of is dat een door de pers gecreeerde mythe …ik denk het laatste ;)

    leuk gezegde: een appel valt niet ver van de boom

    Nog een?
    Zoals de oude zongen piepen de jongen.

    Koekje? :-)

  5. Che zegt: 10-05-11 om 12:23

    Zij(WA en M)ondersteunen die leugen en laten die voortbestaan.

  6. Ricardo zegt: 10-05-11 om 12:36

    Natuurlijk blijft het een interessante vraag wat Maxima werkelijk denkt over de ‘bruine’ periode van haar vader. Wanneer ontdekte zij de werkelijkheid van het regime? Heeft ze met hem er ooit over gesproken, vond ze het al opgroeiend of later erg? Heeft het haar leven beinvloed?Het is niet echt gevraagd en omfloerst beantwoord voor zij prinses werd en nu zullen we nooit meer antwoord krijgen. Indertijd een gemiste kans.

    Natuurlijk moeten kinderen niet eindeloos belast worden met het verleden van hun ouders. Goed dat Maxima dus de kans kreeg op een eigen leven weg van die donkere dagen. Tot nu toe ook van nut en betekenis tot ver buiten de privesfeer. De koningin lijkt terecht trots op oa. deze schoondochter en heeft mi. als oma van diverse kleinkinderen zichtbaar een nieuw en vaak vreugdevol leven. Want mij valt op dat de ernstige en verantwoordelijke Beatrix in haar functie de laatste jaren spontaner, ontpannender en minder formalistischer lijkt dan ooit.

  7. chanel zegt: 10-05-11 om 12:40

    Het is natuurlijk meestal wel zo, dat kinderen enkele karaktereigenschappen erven van hun ouders. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor Maxima. Bij haar is bij mij inmiddels wel duidelijk geworden, dat ze er erg opgesteld is om alle aandacht naar zich toe te trekken en dat lukt haar behoorlijk. Als zij de koninklijke familie gaan vormen, zal zij in hun doen en laten een heel belangrijke rol spelen en ik denk niet dat dat zo positief is. Die dure huizen, zijn in mijn ogen ook terdege haar ideeën geweest en op haar initiatief en Willem Alexander kan absoluut niet tegen haar op. Jammer dat men in NL niet in staat is om door alle schone schijn heen te kijken.

  8. Tja zegt: 10-05-11 om 12:50

    Deugt een mens tot het tegendeel bewezen is, of deugt een mens per definitie niet?

    Op mij komt Maxima over als een deugdelijke persoonlijkheid die contact niet schuwt en zeker haar best doet om erbij te horen en in het plaatje te passen. Dat daarbij wellicht verborgen schaamtes zitten over wat haar vader wel of niet heeft gedaan daar ga ik niet over speculeren. Dat maakt me niet dom, eerder verstandig en respectvol. Want zolang ze geen misstap begaat ben ik de laatste die haar prive moet bekritiseren.

  9. Tja zegt: 10-05-11 om 12:53

    Overigens zie ik in Maxima dingen terug die ik graag in Beatrix ook had gezien (maar niet vond na Juliana). Dus ik zie het allemaal duidelijk rooskleuriger dan Che. Als ik dan een koningin moet hebben, dan graag een hartelijke die haar emoties laat zien.

  10. Hans zegt: 10-05-11 om 12:59

    In het land der domme blijven ze oude koeien uit de sloot halen in de hoop daarmee hun sociale gedrag te kunnen profileren. Het is dom kinderen verwijten te maken over wat hun ouders hebben gedaan Che! Het zegt daarmee meer over de schrijver dan over het geschrevene.

  11. bas zegt: 10-05-11 om 13:49

    @ Che

    De dochter moet je niet kwalijk nemen voor wat haar vader aan misdaden begaan heeft – maar dat hij niet bij gelegenheden welkom is, lijkt mij logisch

    Toch, de vader was geen bankovervaller die schone schijn maakte, hij was een lid van een misdadige regering, die zich hoogstwaarschijnlijk niet geschaamd heeft voor zijn daden

    en dus ben ik er zeker van dat hij zijn dochter met zijn waarden heeft opgevoed.

    De dochter in kwestie heeft een verklaring afgelegd die mij persoonlijk totaal niet heeft overtuigd – beter gezegd, heeft overtuigd dat de verklaring gelogen was.

    Haar man, WA, is de kleinzoon van een corrupte man, maar die man was niet trots op zijn daden, zal de achterliggende normen en waarden niet aan zjin nageslacht hebben meegegeven (alhoewel, wellicht een stuk arrogantie) en dus kan je WA niet kwalijk nemen dat zijn grootvader niet deugde.

    Maar ik ben ervan overtuigd dat Maxima haar kinderen op gaat voeden met de normen waarmee ze zelf opgevoed is.

    Ik ben hartsochtelijk republikein, en eigenlijk kan ik dit alleen maar toejuichen. Want een mini-Zorreguiega zal niemand als koningin willen :)

  12. Dat is nu kunst: altijd wat aan de verbeelding overlaten.
    Misschien zijn wij dat in Nederland wat verleert?
    We zijn veelal te grofstoffig om een mysterie te cultiveren, laat staan in stand te houden.

  13. wiebe van der land zegt: 10-05-11 om 15:01

    je kunt een mens uiteindelijk alleen beoordelen op haar/zijn daden. wat weten wij van de beweegredenen van onze buurman, onze partner? Uiteindelijk net zo weinig als van die van Maxima. Haar “daden” zijn prima, haar woorden ook. Soms is het goed met de ogen van de buurman naar jezelf te kijken. Vooral als die opmerkt dat in jouw huis niet iedereen hetzelfde is, een ongemakkelijke waarheid??

  14. Igor zegt: 10-05-11 om 15:37

    Wel moet ze niet te ver bejubeld worden door alles en iedereen, is nooit goed zoiets. Laat Nederland maar lekker blijven zoals het is, net als in Engeland met een prachtig instituut en ouderwets is ook leuk.

  15. John zegt: 10-05-11 om 16:02

    Stammen wij niet allemaal af van slavenhandelaars?
    Is de Gouden Eeuw het resultaat van eerlijke handel geweest?

    Laat Maxima verantwoording dragen voor haar eigen gedrag, en dat lijkt mij (van een afstand beoordeeld)niet verkeerd.

  16. F. Markestein zegt: 10-05-11 om 16:02

    Wie is er volledig gekend door anderen? Is niet iedereen uiteindelijk een raadsel, zelfs voor zijn naasten? Maxima is niet alleen de liefde maar ook de meesterzet van Willem-Alexander en ze doet in haar belangstelling voor anderen authentiek aan. Niettemin ben ik er met Chanel, 12:40 van overtuigd dat niet alleen haar man enthousiast was over het dure huis in Mozambique. En wat haar vader betreft, zijn daden zijn haar niet kwalijk te nemen maar waarom is bij politici als Cohen en Rutte ineens het idee ontstaan dat hij welkom zou moeten zijn bij de toekomstige inhuldiging van het nieuwe Nederlandse staatshoofd? Zorreguita zelf is wel degelijk verantwoordelijk voor het vervullen van een functie in een zeer fout en gewelddadig regime en hoort daarom niet aanwezig te zijn bij officiële aangelegenheden in Nederland.

  17. Tja zegt: 10-05-11 om 16:10

    Ik kan uit vrij betrouwbare bron melden dat de dochters van WA best okay zijn. De dochter van vrienden van ons heeft er tegen een gezegd:

    Je kan niet elke dag een prinsesje zijn

    En daar werd niet met arrogantie op gereageerd. Dus het zal allemaal best wel meevallen. Dus laat die mensen met rust, het zijn ook mensen, en beoordeel ze op wat ze doen en niet op wat ze zouden kunnen zijn.

  18. marinde zegt: 10-05-11 om 16:24

    Wat vind ik het knap dat jullie zoveel zaken zeker weten!

  19. Che zegt: 10-05-11 om 16:24

    Als Maxima zo`n menslievend en begaan is, waarom gaat ze dan niet een keer de `dwaze moeders` op de la Plaza de Mayo in Argentinie bezoeken?
    En dan ter plekke toegeven dat het regime inclusief haar vader fout is geweest? Dat heeft ze namelijk nog steeds niet gedaan en zou ze wel moeten doen in deze publieke functie. Dus neem ik aan dat ze nog steeds achter haar vader en dat regime staat. Tot dan is het een vervelend raadsel.

  20. gerlize zegt: 10-05-11 om 16:33

    Maxima is gewoon super!!!!!!!

  21. Conny zegt: 10-05-11 om 16:52

    Geef mij maar Leontine, een veel leukere vrouw met meer klasse!
    Begrijp echt niet wat ze zo bijzonder aan Maxima vinden. Ik weet je mag de kinderen niet veroordelen op dingen die de ouders hebben gedaan. Maar ze dragen wel hun genen!

  22. Conny zegt: 10-05-11 om 16:54

    Is ze echt zo populair of is dat een door de pers gecreeerde mythe …ik denk het laatste!

  23. Tja zegt: 10-05-11 om 17:45

    ‘t Is maar waar je over praat. Wat gebeurd is, is gebeurd. Misschien is ze wel een beetje té popi. Trouwens, WA is toch ook een ‘gewone’ man die recht heeft op de vrouw van zijn dromen. Laten we het allemaal maar een beetje relativeren.

  24. Slim zegt: 10-05-11 om 18:20

    Ja, Maxima bedekt alles met een glimlach en die heeft ze. Daar worden ook de minder leuke dingen mee bedekt.

  25. Margriet zegt: 10-05-11 om 20:17

    Natuurlijk kan Maxima geen koningin worden. Claus was toch ook geen koning? Je kunt niet tegelijkertijd een koning en een koningin hebben. Of vervangen we Alexander voor Maxima? Zij koningin, hij prins-gemaal?

  26. Chewy zegt: 10-05-11 om 21:00

    Tja Che (lijkt wel de naam van die vrijheidsstrijder, die in een ander land lekker soldaatje kon spelen. Iets anders was hem niet gegeven), je kom zeker uit Amsterdam waar je ooit de kroning tot een feest maakte. Goed idee een republiek, zoiets als Frankrijk en Italië zijn wel goeie voorbeelden met hun presidenten. Ooit komt een nazaat van de zonnekoning orde op zaken stellen. Geef Nederland toch wat het verdient, Willem onze koning en Maxima onze koningin.

  27. Laten wij als Christenen bidden voor het vorstenhuis en niet steeds
    kritiek hebben. Koningin Wilhelmina geloofde ook in Jezus Christus
    en Nederland moet weer tot het Christendom gaan behoren, dan zullen wij het goede zien in vele zaken en vrede zal ons deel zijn.

  28. EAST zegt: 10-05-11 om 22:18

    Kijk eens naar een grote kleine man. Hij verloor zijn oorlog bij Moskou en zakte daarbij zowel letterlijk als figuurlijk door het ijs.
    Hij gaf ons wel een heel groot voorbeeld: hij stak zijn hand in eigen boezem!!
    Waarin is dan een kleine man groot?
    Met andere woorden: Verbeter de wereld en begin bij jezelf!
    Che veel succes daarmee.

  29. daaf zegt: 11-05-11 om 07:14

    De reacties van tegenstanders staan bol van de veronderstellingen. Ze zal wel het zelfde karakter hebben. Ik weet zeker dat ze haar kinderen met dezelfde normen en waarden opvoed als haar vader.
    Jullie weten helemaal niets. Het enige dat je weet is wat je ziet. Dat is voor mij open en spontanevrouw die in haar gevoel staat, emotie toont en haar best doet.
    Als ik Maxima zie kan ik me niet voorstellen dat ze door een distator is grootgebracht. Volgens mij heeft ze een hele leifdevolle Nanny gehad en zag ze haar vader nooit.

  30. Het is te hopen dat al diegene die Maxima verwijten, wat haar vader wel of niet heeft gedaan, zelf een vader hebben van ongesproken gedrag. Zodat zij in iedergeval deze voor een zoon of dochter zo pijnlijke uitspraken worden gevrijwaard.

  31. John zegt: 11-05-11 om 08:59

    Er zijn meer mooie leuke dochters .. maar het schijnt dat de film/foto/schijf media zo van het koningklijke huis houdt .. maar op welke manier kijken ze naar haar ?? Hou toch op met het aanprijzen van een onpersoonlijk talent dankzij een oud idee van een heerser en on/mens/persoon .. iemand geleeft , duizenden jaren geleden .. het hebben van een status karakter bedekt niet of – teveel – .. de lading. Want zij die optreden en leven in een gouden kooi doen zich mooier voor dan die wie ze zijn . ( ze durven ook niet anders ).

    Mbt jouw intergriteit ter verduidelijking . We discrimineren hier niemand maar beziet de situatie in het juiste perspectief .. wat dan ook , het koningschap is een (edel) spel, voor onderdanen … en buitenstaanders … leven die invloeden in een donkere sfeer .. want mensen beleven het donkere sprookje , kijken naar een eenzaam licht.

  32. John zegt: 11-05-11 om 09:09

    Ik schaam mij niet , want ik ben heerser die slachtoffer werd van een gek absoluut , ik voelde mijn heerser .. die werd een spel van anderen en machteloos …

  33. Che zegt: 11-05-11 om 09:34

    Waar blijven jullie nou als met je journalistieke vrijheid? heeft Bea er een stokje voor gestoken? Als je over de`dwaze moeders` op de la Plaza de Mayo in Argentinie begint, vervallen jullie in een akelig stilzwijgen. Zielig.

  34. John van Dokkumburg zegt: 12-05-11 om 10:26

    Allemaal ,

    Een Manager in goede gewoonten is ook een edel beroep .
    Welk beroep of functie vind u heel belangrijk ?
    Hiermee kan men in zichzelf zien of alles logisch ofwel natuurlijk functioneerd .

    Wat ik weet is dat er in de natuur niet eeuwig dezelfde koning aan de sterke macht is .. hoe is dit te rijmen met de logica en vrije wil van iemand van een koningklijk huis ?? Kan er meer over kwijt maar laat het hier maar even bij .

    Laat je gedachten hier maar eens over gaan ..

    De Kooi .

  35. Che zegt: 12-05-11 om 12:02

    @Chewy
    Nee, een afkorting van gereserveerd, maar dan verkeerd gespeld ha ha.

  36. bas zegt: 12-05-11 om 20:25

    Che

    Als je iets over die oranjes zegt dat niet 100 % lovend is, wordt je door sommigen afgebrand

    Maar, kom je met argumenten, zoals ik hierboven deed, dan zwijgen ze. Want de oranje fanclub heeft geen argumenten. Hooguit een gevoel van verering, maar tsja, dat deel ik dus niet

    kortom, laat ze maar. Maar ik wil wel opmerken dat Nederland, dat altijd roept dat het mensenrechten belangrijk vindt, opmerkelijk stil is waar het de Dwaze Moeders betreft

    Want vallen niet zo lekker meer, namelijk. Precies zoals je zelf al opmerkte. Maxima, va a la plaza de Mayo – por su reputatíon

    Ik schrijf het maar in het Spaans, wellicht dat het dan overkomt

  37. G.B. zegt: 13-05-11 om 13:03

    Hendrik was prins, Bernhard was Prins, Claus was Prins… en nu moeten we Maxima straks koningin noemen, van de tweede kamer?
    Met alle respect voor Maxima, maar dat gaat mij te ver.
    Een koning of koningin is een staatshoofd. Zij niet.

  38. Rob zegt: 14-05-11 om 19:08

    is geen raadsel.

    Ik woon in Argentinië en hier zijn de mensen nog mensen. Dus niet zoals wij allemaal “schroefjes” zijn van de grote “machine” genaamd economie.
    Wij zijn afgetraind om te werken -te gehoorzamen-. Hier daarentegen heb je een overgrote meerderheid van authentieke mensen zoals Europa ze niet meer kent.

    Ik ben dan ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg blij daar niet meer te zijn, en nog blijer dat ik hier ben.

    succes ermee

  39. arzubel zegt: 14-05-11 om 22:45

    Ik vind Maxima top, vriendelijk, mooi, altijd enthousiast bij elk bezoek.
    Maar ik vind dat prinsen met adel moeten trouwen, tegenwoordig kiezen ze altijd meisjes-jongens uit het volk, adel heeft generaties andere opvoeding in zich. Bekijk de stambomen van de adel, honderden jaren alleen van adel op adel en wat nu? De waarde van de staamboom daalt.

  40. Joop zegt: 16-05-11 om 10:56

    ‘Laat het raadsel Máxima maar niet een oplossing krijgen waarbij ze van haar voetstuk valt. Daar is zij noch haar koninklijke familie, noch Nederland mee gediend.’

    Omdat de waarheid wel eens tegen kan vallen moeten we maar niet proberen het raadsel op te lossen?

    Nederland is dus niet gediend met de waarheid maar beter af met geloven in een sprookje?!

  41. bas zegt: 16-05-11 om 17:37

    adel heeft generaties andere opvoeding in zich

    vreemde stelling

    ik voel mij niet verantwoordelijk voor mijn vaders fouten, en ik wil ook niet op zijn lauweren rusten

    in mijn perfecte wereld begon iederee necht gelijk. dat kan natuurlijk niet, want dan zou je ouders hun kinderen moeten afnemen, en dat is niet alleen zeer onwenselijk, kinderen hebben net zo goed liefde als voedsel nodig. Afgenomen kinderen missen die liefde

    Maar om nu het doorgeven van de vershcillen door de generaties heen te gaan bevorderen, neen

    Dat is ook een deel van mijn problemen met een monarchie. Daarnaast zijn er ook problemen van transparantie – waarom gebeuren dingen? We mogen niet weten wat de invloed van het staatshoofd is – maar die is er wel degelijk. En tenslotte is het waanzinnig duur

    voorbeeld: een monarchie zit met potentieële opvolgers die beschermd moeten worden, net als hun kinderen. Een republiek heeft net zoveel potentiële opvolgers als staatsburgers, dus die hoef je niet te bewaken. Je hebt echter wel ex-presidenten, maar dat zijn er nooit veel:

    Frankrijk? Ik dacht 3. Duitsland? 4 of 5, net als de USA

    veel minder, nietwaar?

    Ze ontvangen ook duidelijk minder

  42. John van Dokkumburg zegt: 16-05-11 om 17:52

    Het Maaksel werd Raadsel .. is zij geen natuurdokter dan is ze geen raadsel voor mij .

  43. Geert de Wit zegt: 08-06-11 om 01:08

    Je kunt Maxima de daden van haar vader niet aanrekenen. Doordat Maxima nooit en te nimmer afstand nam van die daden, valt haar wel het een en ander aan te rekenen. Ze nam geen afstand doch prees haar vader voor hetgeen hij in het Videlaregime deed: hij deed zijn best

  44. Thea zegt: 02-05-12 om 17:33

    Een slechte boom brengt geen goede vruchten en een slechte boom geen goede. Raar is dat alleen mbt maxima hierop een uitzondering gemaakt. Beatrix met foute vader, zoon van Van Tonningen, kinderen van NSB-ers allemaal worden ze in relatie met hun slechte boom gelinkt. Zelfs adel met roofridders. Ik vind een uitzondering maken voor deze dame te gevaarlijk. Helaas denken veel: wat van ver komt maakt bemind. Maar de leugen geregeerd en charisma maakt blind. 1 ding wordt wel duidelijk uit maxima’s populariteit: Dat nederland klaar is voor een president. De oranje liefhebbers zijn vooral fan om maxima en zij is en blijft iemand die niet van adel is.

  45. anna zegt: 22-06-13 om 16:25

    Het koningshuis wordt door vele Nederlanders aanzien als het gouden kalf. Pas op voor onze portemonees. Overal waar ze komen is het op jouw en mijn kosten, en hun bankrekening dikt aan.

Geef een reactie