De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De stille triomf van Beatrix & zoon

Koningin Beatrix wordt 74 jaar en Willem Alexander en Máxima zijn 10 jaar getrouwd. Het leidt tot een golf publiciteit. Die illustreert dat eerdere kritiek aan het adres van de vorstin en haar beoogde opvolger goeddeels is weggeëbd.

Discussies over ‘modernisering’ van de monarchie en invoering van een ceremonieel koningschap zijn vastgelopen in een moeras van partijpolitieke tegenstellingen.

De kwestie van de omstreden strandvilla van Willem-Alexander in Mozambique is uit de wereld nu de Prins van Oranje die voor een symbolisch bedrag van de hand heeft gedaan.

Koningin en premier hebben aanvallen van PVV-leider Geert Wilders over de te ‘groene’ kerstboodschap van Beatrix en over het dragen van een hoofddoek door de vorstin bij haar staatsbezoeken aan de VAE en Oman doeltreffend gepareerd. En dan zijn er nog een paar opvallende personeelswijzigingen in de omgeving van de koningin die uitzicht bieden op een ‘nieuwe start’ voor de monarchie in ons land.

Alle reden voor een stille triomf voor Beatrix en Willem-Alexander, al blijft het op eieren lopen, want de tijden dat de monarchie een rustig bezit was,keren niet meteen terug. Mondige burgers staan daar borg voor.

 

Grote gedoger

Politiek en publicitair heeft de laatste clash tussen Beatrix en Geert Wilders gunstig uitgepakt voor de vorstin. Krantencommentaren ter linker- en ter rechterzijde en opiniepeilingen bevestigen dat beeld. Het dragen van een hoofddoek tijdens haar staatsbezoeken aan VAE en Oman kwam Beatrix te staan op een kritische tweet en Kamervragen van de PVV, maar die misten doel.

Krachtig ondersteund door premier Mark Rutte mocht zij de bewering van Geert Wilders dat zo’n hoofddoek te zien is als steun voor de onderdrukking van vrouwen afdoen als ‘echte onzin’. De ‘grote gedoger’ van de monarchie (Geert Wilders achtervolgt Beatrix al een paar jaar met stekelige kritiek, maar zegt tegelijk niet van de monarchie af te willen.) telde zijn knopen en is een toontje lager gaan zingen.

Dat de SP van Emile Roemer hem electoraal aan het aftroeven is zal daar stellig mee te maken hebben. De SP is ook voor een ceremonieel koningschap, maar roert op dit front niet echt de trom. Die partij zegt steeds dat de kwestie, gelet op de economische crisis, geen prioriteit heeft en dat niet te negeren valt dat een overgrote meerderheid van het volk voorstander van de monarchie is.

 

Geheime wapen

Onverkort blijft intussen het ‘geheime wapen’ van de Oranjes doel treffen. De populariteit van prinses Máxima taant niet en bereikt steeds nieuwe hoogten. Bij gelegenheid van de tiende verjaardag van haar huwelijk met Willem-Alexander bejubelen met name de veel gelezen roddelbladen haar met uitgebreide fotoreportages en extra bijlagen.

Maar ook de ‘serieuze’ pers en de publieke en commerciële televisie laten zich niet onbetuigd en weten dat ze lezers en kijkers trekken met verhalen over Máxima. Zo zendt de NOS een documentaire uit over tien jaar Willem-Alexander en Máxima en herhaalt zij de hoogtepunten uit de live reportage van hun huwelijk. Natuurlijk is er de kwestie van het omstreden verleden van Máxima’s vader Jorge Zorreguieta, die dezer dagen 84 jaar wordt, maar dat wordt de prinses niet echt aangerekend.

Voor de ‘uitzonderlijk communicatieve kwaliteiten die de afgelopen tien jaar haar werk als prinses der Nederlanden hebben gekenmerkt’ is Máxima zelfs de Machiavelliprijs toegekend. Op 8 februari zal zij die met een toespraak in ontvangst nemen. Nederland kijkt intussen met spanning uit naar het moment dat prinses Máxima koningin wordt.

 

Benoemingen

Gunstig voor de koningin en haar beoogd opvolger is het voorts dat – na procedureel gerommel – op 1 februari een nieuwe onderkoning aantreedt in de persoon van de scherpzinnige regent, monarchist en jurist Piet Hein Donner (CDA). Hij immers kent alle krochten van de Haagse politiek en ambtenarij en heeft de afgelopen jaren ook nog eens bewezen niet wars te zijn van politieke moddergevechten. Iets wat in het gepolariseerde klimaat van de huidige Nederlandse politiek mooi meegenomen is voor een vice-president van de Raad van State en adviseur van de koning(in).

Zijn voorganger Herman Tjeenk Willink (PvdA) kreeg bij zijn vertrek uitbundige lof toegezwaaid van koningin Beatrix en was op zijn beurt complimenteus voor haar met deze uitspraak in de Volkskrant: “Ik hoor nooit iemand zeggen, dat het huidig staatshoofd haar ambt niet goed uitoefent.’

Pikanter en onverwachter is de benoeming van de plaatsvervangend directeur-generaal van de Rijksvoorlichtingsdienst Chris Breedveld (49 jaar) tot de nieuwe directeur van het Kabinet der Koningin.

Breedveld is nu eens géén jurist of diplomaat op die post, maar een communicatiedeskundige. Hij geldt als een vertrouweling van met name Willem-Alexander en Máxima en leidde hen door lastige publicitaire situaties. Geen wonder dat diens benoeming meteen in verband gebracht wordt met de komende troonswisseling.

 

Pensioen

Of de 74-jarige Beatrix serieus aan haar pensioen denkt en werkt, weten we niet. In EM, het blad van de Erasmusuniversiteit zegt hoogleraar Maatschappijgeschiedenis Maria Grever dat speculeren daarover geen zin heeft. Niettemin doet ze toch een duit in het zakje door te zeggen dat 2014 in dit verband ‘een interessant, maar weinig genoemd jaartal’ is, want dan is het precies 200 jaar geleden dat koning Willem I op 30 maart werd ingehuldigd. “In 2015 hebben we 125 jaar vorstinnen achter de rug. Daar is ook wat voor te zeggen.

Willem-Alexander heeft iets met getallen, hij trouwde zelf niet voor niets op 02-02-2002”, aldus Grever. Volgens de hoogleraar zal Willem-Alexander de monarchie informeler maken en dichter bij de mensen brengen. “Hij zal de moderne media effectiever gaan gebruiken”, legt ze uit.

Een communicatiedeskundige (Chris Breedveld) als directeur van het Kabinet past daar natuurlijk naadloos bij. Die zal de nieuwe monarch wellicht ook min of meer van het imago kunnen bevrijden dat de Oranjes te kosmopolitisch, te elitair, te multicultureel en te veel pro Europa zijn.

Er zijn voortekenen dat er naar een troonswisseling wordt toegewerkt. Dat ligt ook voor de hand met een 74 jarige vorstin die haar 75ste levensjaar aanvangt en met een bijna 45 jarige Prins van Oranje die klaar lijkt voor zijn nieuwe baan. 45 is trouwens ook een mooi rond getal en 2012 is voor iemand die trouwde op 02-02-2002 al helemaal een prachtig getal. Maar om met volksschrijver Gerard Reve te spreken: “We weten het niet.” Nog niet.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


28 reacties op “De stille triomf van Beatrix & zoon”

  1. A.House zegt: 27-01-12 om 13:56

    Een koningshuis is al jaren niet meer van deze tijd.
    Het is een sprookje voor de ouderen, doch de jeugd toekomst ervaart een koningshuis als geen toegevoegde waarde.

  2. bas zegt: 27-01-12 om 14:49

    klopt, A. House

    En over 25 jaar zal de bevolking ook heel anders over het koningsschap en koninklijk huis denken dan nu

    Dat heeft te maken met de voortschrijdende ideeën over deomocratie, maar ook, denk ik, met de kwaliteiten van de vervuller van het koningsschap

    Goede kans dat Willem IV – die inmiddels onvermijdelijk is – de laatste zal zijn.

    Of ben ik nu optimistisch?

  3. Rosa zegt: 27-01-12 om 15:39

    Ik ben het met mijn 2 bovenposters eens, een koningshuis is helemaal niet meer van deze tijd.
    Van mij mogen het dan ook snel afschaffen. Ik heb laatst eens gezien hoeveel aan uitkering ze krijgen. rond de 5000 euro!!!
    En dan zijn er mensen die honger lijden in eigen land omdat de uitkeringen worden verlaagd, de huur en zorgtoeslag wordt verlaagt.
    Wij moeten wel belasting betalen, maar het koningshuis niet.
    Lekker corrupt.
    Daarbij hoorde ik ook dat die boot van hun, waar wij zogenaamd niet meer aan meebetalen, dus alsnog betaald wordt door het volk. Het wordt onder het kopje defensie geplaatst.
    Echt… geef mij maar een republiek. In verhouding kost het minder. We betalen dan alsnog wel de president, maar we hoeven niet alle kinderen, ooms, tantes neven nichten te betalen, want dat vind ik gewoon je reinste SHIT!

  4. hanneke zegt: 27-01-12 om 16:04

    ik ben blij met ons koningshuis, en nee het is niet iets voor ouderen. Ik ben 25, dus nog geen oudere…. Het is iets wat ons allemaal verbindt in deze roerige tijden. net zoals we bij het EK/WK allemaal het wilhelmus staan te brullen en in oranje shirts enzovoorts rondlopen!
    Andere mensen mogen daar zeker anders overdenken, maar dit is mijn mening

  5. Kan het niet zo zijn dat er ooit geen politiek Den Haag meer zal zijn en wel een koning en koningin met zijn en haar raadgevers.
    Zo populair staat de politiek er ook niet voor, en de diplomaten van tegenwoordig dansen toch maar rond en naar de pijpen van diegenen die sjoemelen met het gemeenschapsgeld.
    Diplomaten zijn puppets on a string, aanwezig om het volk bezig te houden en af te leiden, op een bepaalde koers te zetten, zand in de ogen te strooien.

  6. peter zegt: 28-01-12 om 11:10

    met geld kun je stabiliteit en status kopen.
    vooral als je het zomaar krijgt van de burgertjes.
    koningshuizen,nederland,europa, euro en andere bekrompen onzin is zo bekrompen en uit de tijd.
    weg met al lokale leidertjes,de wereld is van iedereen.
    laten we ons gaan gedragen als 1 wereld zonder zelfverheerlijking van zelfverklaarde elite met hang naar eigen cultuurtjes.

  7. Hans zegt: 28-01-12 om 11:12

    U wilt dat iedereen gelooft dat de kritiek minder is geworden. Maar dat is absoluut niet waar. De kritiek groeit nog steeds. Vooral nu de crissis steeds meer voelbaar wordt en men ziet dat de Oranjes gewoon door gaan met hun luxe leventje en niet bereid zijn iets in te leveren. Dat is één punt, maar men is zich ook bewust dat een democratie pas bestaat als wij een gekozen staatshoofd krijgen en niet op basis van geboorte, waarbij we ook nog eens opgezadeld zitten met een uitgebreide familie die allerlei privileges krijgen. Dat kon misschien in de Middeleeuwen, maar nu is men daar niet meer van gediend. Het bewijs van kritiek is duidelijk op de a.s. koninginnendag. De beveiligingsmaatregelen zijn ver over de top. Men wil zelfs huiszoeking gaan doen bij de bevolking en als men niet meewerkt volgt er een arrestatie. Spelen dit soort zaken omdat het koningshuis zo populair is? Nee dit bewijst duidelijk het tegendeel. Van mij mag de monarchie vandaag ook verwijnen. Graag zelfs.

  8. Leander zegt: 28-01-12 om 14:23

    Niet mee eens.
    Een koningshuis ‘hoort’ gewoon bij Nederland. Aan wie hebben wij onze Nederlandse staat te danken? Juist, aan de stadhouder Willem. Daarna bloeide uit die familie het koningshuis en de koninklijke familie op. Het heeft een positieve bijdrage aan ons land. En bovendien, we hebben toch een democratie? We kunnen toch stemmen? Zo hebben we met de koninklijke familie een stabiele factor in de samenleving. Waar we respect voor moeten hebben!

  9. Hans A. zegt: 28-01-12 om 14:38

    Zolang Willem Alexander met Máxima hun koninklijke functie dicht bij het volk en zonder politieke kleur uit weten te oefenen blijft het koningshuis een symbool van nationale saamhorigheid, ook in de toekomst. Maar als ze de neus in de politiek gaan steken loopt het vroeger of later mis.

  10. Ricardo zegt: 28-01-12 om 15:40

    Dit stukje lijkt wel geschreven door de RVD zelve. Ik had echt niet de indruk dat Rutte alert reageerde maar dit pas deed nadat de koningin het zelf deed. Wilders beet zich ook eens in eigen staart, maar zijn kritiek op de extreem hoge kosten en onduidelijke politieke positie van het koningshuis is allang geland bij brede delen van de bevolking. Bovendien sluiten de opvattingen van de PVV goed aan bij wat diverse andere partijen al langer vinden.

    Het koninklijk huis heeft wel degelijk een ietwat lastig imagoprobleem waarbij sentimenten zeer snel kunnen kantelen. Dit zagen we al rond de villa plannen van de kroonprins en – prinses. Het beeld van snel moraliserend zijn voor anderen maar jetsetterig luxe voor zichzelf is nooit ver weg. Dat zag je weer goed aan veel reacties op de kerstboodschap van de koningin. Die inderdaad in enigszins schril contrast stond met de feitelijke levensstijl van de Oranjes. Had zij b.v. ook eens aangegeven wat zij zelf meer voor het milieu ging doen dan was de toon wat minder pedant en eenzijdig geweest. En zelfs de populariteit van Maxima kan wel degelijk wat gaan lijden onder een mogelijk nieuw proces, in Nederland en Argentinië, tegen haar ultra nationalistische vader ten tijde van de fascistische Argentijnse Junta. Met nieuwe media aandacht komen dan ook oude vragen terug. Zoals wat Maxima werkelijk wist, wilde weten of ervan vindt.

    De komst van Donner lijkt inderdaad mede ingegeven door een aanstaande troonswisseling, die overigens nog best een paar jaar kan uitblijven. Maar zowel Donner als de kroonprins moeten zich nog bewijzen in een politiek landschap dat nog maar weinig lijkt op de ‘zee van’ stabiliteit waarop koningin Beatrix nog rustig kon bouwen aan haar eigen positie en toekomst binnen het bestel. Ook die rust lijkt haar zoon niet te krijgen. Al zal zijn inauguratie vast niet met dezelfde onrust gepaard gaan als die van Beatrix in 1980.

  11. Axel zegt: 28-01-12 om 22:40

    Ik ben het oneens met bovenstaande reacties. Bij gebrek aan beter gaat mijn voorkeur uit naar onze parlementaire monarchie. Nu al zien we dat beleidsmakers meer gestuurd lijken door spoeddebatten, twitterberichten en betwistbare peilingen dan een bestendige lange termijn visie, voor het algemene belang en boven de eigen carriere drang. Het vorstenhuis moet na velen jaren wel verantwoording afleggen van haar daden aan een kritisch volk met haar vertegenwoordiging en gedraagt zich er ook naar. Kon ik dat bij de gemiddelde beleidsmaker ook maar terug zien. Voor mij dus liever geen republiek zolang we vrijheid en verantwoording van elkaar denken te kunnen scheiden.

  12. Sam Koeman zegt: 28-01-12 om 23:46

    @bas
    Ik denk helaas van wel. Aan Willem IV zal het overigens niet liggen. Hij is zo ongeveer alles wat niet aanvaardbaar wordt geacht in een moderne maatschappij met een mechanistisch wereldbeeld. De Nederlandse maatschappij huldigt hard werken en voor jezelf een inkomen verdienen. Dan draag je bij aan de maatschappij. Uitkeringen zijn voor mensen die vanwege omstandigheden niet kúnnen werken en misbruik daarvan moet worden afgestraft. Het idee dat God bepaalde mensen een hogere positie heeft gegeven sterft uit. Er is alleen maar ‘de natuur’ en die brengt geen rangorde aan in mensen.

    Zoals ik al zei is Willem IV hier de tegenpool van. Hij moet net als zijn moeder de schijn ophouden dat hij door God is aangewezen, dat is zijn staatsrechtelijke legitimatie. Niet voor niets staat er boven wetten ‘regerend bij de gratie Gods’. Ook eet hij uit de staatsruif terwijl het een gewone gezonde veertiger is die kan werken. Zijn watermanagement wordt over het algemeen gezien als een bijbaantje zodat Willem-Alexander geen schade kan berokkenen en de functie van kroonprins, waar hij zo vorstelijk voor wordt betaald, is in essentie nog steeds niets anders dan wachten. Geen wonder dat sommigen hem ‘uitschelden’ als een bijstandstrekker.

    De vraag is of politici hier wat aan willen veranderen. Immers, zij zijn onderdeel van het politieke systeem en willen het politieke systeem vaak zo houden omdat zij juist de macht hebben gekregen door de manier waarop het systeem nu werkt. Misschien speelt de angst voor het onbekende, voor ‘hoe het dan moet?’ ook een rol. Dat is enerzijds heel menselijk, maar anderzijds zouden de leiders van ons land daar overheen moeten kunnen stappen. Maar de angst voor verandering is bij onze politici nog altijd groter dan het land afhelpen van het grote defect in het politieke bestel: dat afkomst er helaas nog altijd toe doet of je het hoogste bestuurlijke ambt mag bekleden of niet.

  13. Henk K zegt: 29-01-12 om 19:25

    De toegevoegde waarde van het Koningshuis is stabiliteit en presentatie naar “buiten” En het is een vergissing te veronderstellen dat een president goedkoper zou zijn en democratischer.
    En zouden die hun land beter presenteren ? Ik herinner me een Oostenrijks, een Israëlische en nu een Duitse president ! En wie, met welke belangen investeert in de 4 jaarlijkse kosten voor de Amerkaanse Presidentsverkiezingen ? De Verenigde Naties zijn niet eens democratisch, Zie de Veiligheidsraad waar de Overwinnnaars van WO 2 nog steeds Veto-recht hebben ! Nee dan is ons koningshuis een redelijk stabiele factor in een tumultueuse wereld waar wij voorlopig alleen maar baat bij hebben.

  14. Hennie zegt: 29-01-12 om 19:50

    Nee, je kunt beter elke vier jaar die miljoenen verslindende campagnes hebben waarbij de kandidaten elkaar over en weer van de meest walgelijke dingen beschuldigen en dan mensen als president krijgen die niet weten waar ze over praten. :S

    Je kunt van ons koningshuis zeggen dat het niet meer van deze tijd is. Ze zijn inderdaad niet gekozen, maar feit is wel dat ze grondig worden opgeleid voor de functie die ze moeten gaan vervullen, dat ze ons land goed vertegenwoordigen in het buitenland en dat ze een stabiele factor zijn in ons eigen land.

  15. bas zegt: 30-01-12 om 10:22

    @ Hennie

    Moddergooien is een Amerikaanse sport, die ik niet begrijp. Ik denk dat in de Nederlandse verhoudingen het gooien met modder vooral de gooier diskwalificeert

    Voor wat betreft de wandaden door buitenlandse presidenten, Henk, Bernhard had 3 buitenechtelijke kinderen. In een tijd dat dat ook als wandaad werd gezien.

    Heb je 100 mensen, dan zitten er mensen tussen met geheimen. Of het nu 100 vuilnismannen zijn of 100 presidenten, ik denk niet dat dit uitmaakt.

    Hooguit het soort geheimen. Immers, heb je geen macht, dan kan je die ook niet misbruiken. Dus het soort misdaden dat vuilnismannen pleegt is anders.

    Maar hoog of laag in de samenleving: er zit tuig tussen. Helaas

  16. Geert zegt: 30-01-12 om 12:41

    In onze tijd hebben we een algemeen volksgeloof en dat is: de mondige burger en democratie (volkswil).Het is begin, midden en einde en voor iedereen verplicht er in te geloven. Gelukkig is er een wil en een gezag dat er boven staat. De wil en het gezag van de God van de Bijbel. In die God en Zijn Zoon geloof ik. Hij gaf ons dit vorstenhuis en ondanks alle gebreken mogen we er dankbaar voor zijn. En de democratie…? Ach….
    vandaag zus en morgen zo en ieder huppelt de massa achterna.Waar is de wijsheid?

  17. Sam Koeman zegt: 31-01-12 om 02:39

    @Hennie
    @Henk K
    Op wat voor manier zorgt de koningin voor stabiliteit? En over wat voor stabiliteit hebben jullie het? Toch niet economische stabiliteit zeker? of veiligheid? Ik denk dat stabiliteit wordt veroorzaakt door een welvarende maatschappij waarin mensen ondanks de malaise nog altijd brood, tv en een -kennelijk- voldoende mate van inspraak hebben. Maar daar draagt erfopvolging niet aan bij.

  18. Ricardo zegt: 31-01-12 om 13:37

    Ach, het is met het koningshuis een beetje als met de euro: argumenten voor en tegen zijn uit den treure gewisseld en wat overblijft is vooral een kwestie van geloof of ongeloof in werkelijk nut en noodzaak. Vooral wat het opbrengt en kost verhit de gemoederen regelmatig. Aan het (voort) bestaan wordt veel minder getwijfeld.

  19. bas zegt: 31-01-12 om 13:58

    @ Geert

    als jij de bijbel – ik bedoel met name jouw interpretatie ervan – meer gezag geeft dan onze wetten, dan heb je een probleem.

    Gelukkig maar

    Want die bijbel is voor heel veel uitleggen vatbaar, en dan wordst het een puinhoop. Mijn bewijs? De geschiedenis van Europa. Een vat vol oorlogen

    Nee, we hebben een rechterlijke macht nodig, die de wetten uitlegt. En wat je met de bijbel doet? Dat is iets voor thuis.

    Uiteraard zal het je mening over enkele zaken kleuren, zoals euthanasie. Maar dan zijn we neuzen aan het tellen, en is de meerderheid het niet met je eens? Dan heb je pech.

    Dat is het probleem met veel mensen die zich baseren op hun uitleg van de bijbel: die willen niet erkennen dat ze niet beslissen wat er gebeurt. En dat verklaart deze reactie

  20. Hans zegt: 31-01-12 om 17:28

    @Grondig opgeleid voor deze functie? Het afstudeerscript van WA ligt achter slot en grendel, dat mogen wij niet zien. Nee men zorgt wel dat hij omringd wordt met bekwame adviseurs, die wij ook allemaal moeten betalen. En nee de stabiliteit in NL hebben wij echt niet aan hen te danken. NL staat weer op zijn kop als Beatrix zich in het openbaar vertoont met Zorreguieta. Leuke familie heeft zij.
    Eem president is wel degelijk miljoenen goedkoper. Vorige jaar is dat nog berekend door een onafhankelijke organisatie. Beatrix verdient 27 meer dan de Duiste president. Maar zulke zaken wil men schijnbaar niet lezen. We mogen ook veel niet lezen. We hebben de afgelopen tijd 600.000 euro moeten betalen om duistere zaken van de familie die het daglicht niet konden verdragen niet naar buiten te brengen. Zo stabiel zijn ze. Omdat we voor de gek worden gehouden en mensen al die propaganda niet doorzien.

  21. Sander zegt: 01-02-12 om 11:51

    Het gaat helemaal niet om de kosten van koningschap of republiek, onzinnig om het daar over te denken. Het Koningshuis kunnen we zo goedkoop maken als we zelf willen, en een republiek zo duur als we zelf willen.
    Dus waar gaat dit over. Kom alsjeblieft met fatsoenlijke argumenten.

    De essentie van koningschap vs. republiek, is of je meer waarde hecht aan een democratisch staatshoofd, of liever een onafhankelijk staatshoofd hebt die geen politieke achtergrond heeft, maar een van jarenlange voorbereiding op internationale vertegenwoordiging.

    Ik snap best dat erfopvolging voor sommigen een probleem is, maar vertel mij eens: wat heb ik aan een president, zijnde meestal een oud-politicus wiens houdbaarheidsdatum al lang verstreken is? Moet ik daar trots op zijn, zoals ik trots ben op mijn Koningin? Na 4 jaar is ‘ie toch weer weg. De functie van samenbindend staatshoofd vervalt als het geen Koning is. En juist in een tijd waarin de Nederlandse identiteit steeds verder zoek raakt, is er behoefte aan samenbinding.

  22. Paul zegt: 03-02-12 om 02:17

    Laten er nou eens een keer ophouden met al dat gezeur over ONS koningshuis. Ze zijn er nu eenmaal… en BESEF eens een keer dat deze mensen er ook niet voor hebben gekozen.Het zijn …en blijven gewone mensen ( althans voor zover mogelijk proberen ze dat ook te zijn ) . Ik kan me voorstellen dat ze ook wel eens hebben gewenst (of nogsteeds) dat ze eens niet van koninklijke bloed geweest zouden zijn. Ik ben niet super koningsgezind , maar ik ben er met alle tradities die er bij horen wel trots op dat we koningshuis hebben.
    Dat ze wel eens “een steekje laten vallen ” is te wijten aan het feit ,
    dat fouten maken nogsteeds menselijk is .Alleen omdat het HUN betreft wordt alles zo breed uitgemeten en in een weegschaaltje gelegd. En begrijp me niet verkeerd…. , ik ben het ook niet met alles eens , en sommige zaken kunnen indeze tijd van slechte economie best wat minder. Een “Groene Dreak ” voor zoveel geld laten opknappen ( een paar jaar geleden ) waar ze misschien een keer per jaar mee weg gaat ( als ze dat al doet ) hoef voor mij ook niet . Voor dat zelfde geld kan ze ook een behoorlijke schuit ( al dat niet met beveiliging ) huren (heel wat keren zelfs ). Het is maar een voorbeeld.
    Maar ik ben nog steeds wel trots op hun en wil zeker niet met ze ruilen . Ik kan gewoon naar Ven D als ik dat wil of naar AH als ik eens zin heb in chips of wat dan ook of eens gewoon lekker de stad in om the shoppen of naar de kroeg als ik wil. Hun kunnen dat allemaal niet . En zeker niet zonder camera in hun nek of een andere journalist die in hun nek loopt te hijgen of constant aan je kop loopt te zeuren voor die ene mooie foto. NEEEEE geef mijn protie maar aan fikkie . Zij hebben er ook niet voor gekozen . En wees er eens trots op dat je in een tijd leeft van “Prins Willem van Oranje “.
    En wees er ook eens trots op dat je straks kunt zeggen dat we een Koning hebben ipv een Koningin ( met alle respect voor….. ).
    Ik wil het zeker NIET verromantizeren , maar we moeten eens niet zo met z’n alle zeuren en zeveren.
    Ik kan me niet voorstellen dat ze in andere landen ook zo lopen af te geven op hun koningshuis . Althans ik hoor er eigenlijk nooit wat over.
    Maar ja dit is Nederland he…….
    Nederlanders hebben nu eenmaal altijd wel wat te Zeuren.. te Zeiken …. en te Zeveren…….
    En als ze dat niet hebben zijn ze….. of ziek….of ze zoeken we iets .!!!!!
    En ja , ik geef eerlijk toe…….. de Media doet daar graag aan mee.
    Want als we het koningshuis afschaffen………gaan we weer lopen zeuren over hoezeer we alle tradities en feesten missen. ( denk aan Koninginnedag ) en over hun leuk toen alles eigenlijk was.
    Laat het gewoon zoals het al honderden jaren is …..en geniet ervan ipv van alles steeds af te kraken .
    Ik heb soms zelfs medelijden met ze…omdat ze er zelf ook niet voor gekozen hebben om die rol te vervullen en die naam te ( moeten ) dragen .( en elke dag “je eigen kop ” op tv te zien.Met alles wat erbij hoort).

    Denk daar maar eens over na….en verplaats je eens in hun positie.
    Ik denk dat veel meningen bijgesteld zullen worden .
    En ik ga ze echt niet lopen verdedigen .. want nogmaals…ook bij hun zou het best allemaal wat minder mogen.Zeker wel……
    Maar ik wil zeker NIET met ze ruilen .

    Paul uit Eindhoven

  23. @Paul
    Jij gaat anders ook aardig te keer!

  24. republikein zegt: 06-02-12 om 20:15

    Wat een eindeloos Oranje-geneuzel.
    Leve de Republiek !!!

  25. Paul uit Eindhoven zegt: 06-02-12 om 21:58

    Okay Anouk, je hebt misschien gelijk .
    Daarvoor mijn welgemeende excuses.
    Ik wildde er niemand mee kwetsen of beledigen , maar ik zat me bij het lezen van alle berichten behoorlijk op te winden. Het maaktte me soms zelfs boos .
    Vandaar mijn behoorlijk ( soms aanvallende ) woordkeuze.
    Mijn woordkeuze was misschien niet altijd juist ,
    maar mijn mening is er niet minder oprecht door.
    gr. Paul

  26. ellen zegt: 19-02-12 om 01:08

    Mensen vinden het romantisch om het idee te hebben dat er een koning of koningin is, prinsjes en prinsesjes.
    Oude romantiek, een stuk gezelligheid.Een soort vaderlands verbondenheids gevoel.Een soort gevoel van mascotte te hebben. Een familie die je kan koesteren, maar ook kan bekritiseren als er wat vervelends gebeurt. Maar dat hoort bij een familie, en zij zijn onze familei.
    Lekker vertrouwd, net als Unox.
    Of sinterklaas.
    Presidenten wisselen, maar het koningshuis is vast, en blijft bestaan

  27. helena zegt: 21-02-12 om 00:46

    Leve ONS Koningshuis!!!!!!!!!!!!!!!!!11 Schandalen vind men overal!!! Maar kijk eens naar de laatste tientallen jaren……………………..Weinig in ons kleine landje. Of alleen opgeblazen verhalen om het Koningshuis onderuit proberen te halen!!! WIE ZONDER ZONDEN IS(lees ZONDER FOUTEN) …WERPE DE EERSTE STEEN!!!!!!!!!!!!! dit voor de ;brave medeburgers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  28. Als je ziet hoe ” men” door middel van het tv programma Blauw Bloed
    probeert de Nederlandse bevolking te beinvloeden . Daar gruw ik van.
    De uiterst slijmerige journalist Jeroen Snel die dit programma presenteert. Je zou haast denken dat ie solliciteert naar een baantje
    bij het Hof. De man is 200 jaar te laat geboren.

Geef een reactie