De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Droomkoets voor de koning

Prinsjesdag is het jaarlijkse hoogfeest van de democratie én de monarchie. In die volgorde. Zo’n vaste dag in het jaar – de derde dinsdag van september – nestelt zich in het nationale geheugen. Ook het moment is goed: zomer en vakanties zijn voorbij. De dagen korten. Herfst en winter liggen op de loer. Toch hebben zon en zomer zich nog niet gewonnen gegeven.

Op Prinsjesdag komen koning (staatshoofd) en gekozen volksvertegenwoordigers van Eerste en Tweede Kamer broederlijk en feestelijk uitgedost (hoedjes!) in de Ridderzaal bijeen voor een ceremonie met een serieus doel: het presenteren van de politieke plannen voor het komende jaar via Troonrede en Miljoenennota. Op Prinsjesdag wordt de zeer beperkte politieke rol van de koning, die doorgaans achter paleisdeuren verborgen blijft, een heel klein beetje zichtbaar.

Bovenal echter is Prinsjesdag de dag waarop iedereen die dat wil dichtbij de koning in zijn gouden koets kan komen. De symboolwaarde voor de constitutionele monarchie van dat buiten Prinsjesdag maar hoogstzelden gebruikte voertuig valt niet te onderschatten. Daarom verdient het idee overweging om de nieuwe koning, bij wijze van verlaat nationaal geschenk, een nieuw rijtuig te geven voor min of meer dagelijks gebruik: een droomkoets voor de koning.

Gouden koets

De monarchie in ons land is niet rijkelijk voorzien van tot de volksverbeelding sprekende symbolen. De koning draagt nooit een kroon. De hermelijnen koningsmantel wordt, ondanks gesputter van de Partij voor de Dieren, alleen bij de inhuldiging van een vorst uit de mottenballen gehaald. Regalia als kroon, rijksappel, rijkszwaard, rijksstandaard en scepter liggen bij die gelegenheid enkel wat doelloos en sullig op een fluwelen kussen.

Paleizen en koninklijke verblijven zijn er veel te veel (Huis ten Bosch, Noordeinde, Paleis op de Dam, Het Loo, Eikenhorst, Drakensteyn) om als sprekend symbool voor de monarchie te kunnen dienen. Het haalt het allemaal niet bij de gouden koets. Koningin Wilhelmina kreeg het rijtuig in 1898 als inhuldigingsgeschenk van Amsterdam en gebruikte het voor het eerst bij haar huwelijk in 1901.

De koets wordt sindsdien steeds minder in plaats van meer gebruikt. Zelfs bij de inhuldiging van een nieuwe koning blijft hij in de koninklijke stallen. Behoudens bijzondere omstandigheden komt het monumentale rijtuig alleen nog maar op straat met Prinsjesdag en bij het huwelijk van een beoogd troonopvolger, zoals na Wilhelmina met Juliana, Beatrix en Willem-Alexander gebeurde.

Vroeger werden beoogde troonopvolgers (Juliana en Beatrix) ook nog met de gouden koets naar hun doopplechtigheid gereden. Met die traditie is geruisloos gebroken: Willem-Alexander en Amalia gingen per auto in plaats van per gouden koets naar hun doop. Volgens protocol wordt de gouden koets alleen met acht paarden bespannen als een regerend koning (m/v) erin zit. In de andere gevallen (huwelijk en doop) zijn dat er ‘slechts’ zes. Overigens zijn twee paarden meer dan genoeg om het vehikel te trekken.

Om de gouden koets behalve op Prinsjesdag in gebruik te kunnen zien, zullen we moeten wachten op het huwelijk van de Prinses van Oranje (Amalia). Intussen doorkruisen koning en koningin, afgezien van die enkele keer dat ze met een helikopter, het regeringsvliegtuig, de koninklijke bus of de koninklijke trein gaan, met hofauto’s (Volvo S80) het land. Dat kan mooier en beter.

Droomkoets

De gouden koets op Prinsjesdag moet blijven, maar naast de (blad)gouden en de andere koetsen is er plaats voor een dagelijks, handzaam alternatief koninklijk (auto)rijtuig. Dat kan geen door paarden getrokken koets zijn: te omslachtig en te weinig diervriendelijk. Te denken valt – naar analogie van de Pausmobiel – aan een Koningsmobiel: een speciaal ontworpen herkenbaar en representatief automobiel waarmee koning en koningin zich tijdens hun vele bezoeken in het land comfortabel, veilig en goed zichtbaar voor het volk kunnen verplaatsen.

Net als de gouden koets, gebouwd door de Nederlandse koetsen- en autofabrikant Spyker, zou de Koningsmobiel, behalve duurzaam en innovatief, zoveel mogelijk van Nederlands fabricaat moeten zijn: koop Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar. Het wemelt in ons land van (industrial) designers en onze technische universiteiten, die steeds meer studenten trekken, maakten al naam met superzuinige zonneauto’s.

Een modern vormgegeven Koningsmobiel, elektrisch of met zonne-energie aangedreven en vervaardigd van superlichte kunststoffen, zou in binnen- en buitenland opzien baren en een visitekaartje van het Nederlandse kunnen op technisch en vormgevingsgebied kunnen zijn. Dat past bij de nieuwe koning die bevordering van handel en innovatie immers tot zijn taken zegt te rekenen. Je zou zo’n droomkoets voor de koning bovendien als een tastbare en bruikbare uitwerking van het droomboek voor de koning kunnen zien.

De handige marketeers van de Nationale Postcode Loterij zorgen wel weer voor de benodigde gelden. En passant kan zo bewezen worden dat de dromen voor de koning ook werkelijkheid kunnen worden en niet hoeven te vervluchtigen tot dat vrijblijvende type voornemens en idealen waarmee de weg naar de hel geplaveid is.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


10 reacties op “Droomkoets voor de koning”

  1. Iedereen die dicht bij de koning wil zijn, kan het me niet voorstellen maar deze Hekking mentaliteit heerst er wel in Den Haag. Het zijn eigenlijk zielige mensen die zonder wachtgeld nergens zouden zijn.

  2. Ik ga toch voor de gouden koets, mits de APK op orde is. Een bijvoorbeeld loslopend wieletje kunnen we tijdens de toer (tour?) niet gebruiken.
    Bovendien wil ik de waxinelichthoudergooier(s) hun pretje niet bederven.
    In alle gevallen moeten we stoppen met dromen, heb het al eens eerder geopperd: voor dromen kunnen we naar Droomvlucht in de Efteling….en nu ik het opschrijf….dat is DE plek voor de koets, koning en dies al meer zij……

  3. Derk de Jong zegt: 10-09-13 om 16:39

    Heeft Nederland niks anders te doen dan over dit soort onzin te schrijven? Wij betalen voor de hele “Poppenkast” vertoning van W.A. Laat hij maar eens beginnen met belasting te betalen, i.p.v. het volk alleen te laten opdraaien voor de crisis.

  4. bas zegt: 10-09-13 om 17:33

    citaat
    Prinsjesdag is het jaarlijkse hoogfeest van de democratie én de monarchie. In die volgorde

    aangezien monarchie niet democratisch is, heb ik de rest maar niet gelezen.

    Wat zou ik het fijn vinden als we een gekozen staatshoofd zouden hebben – idealiter volgens Duits model, dus geen baas van het land, maar iemand die alleen het land vertegenwoordigt

    Maar ik vrees dat ik het niet als meemaken, of ik moet erg oud worden.

  5. Gerrit Jan Wielinga zegt: 10-09-13 om 17:55

    Er staat vast nog wel ergens een Dafje in een schuur.

  6. Lenie Trouw zegt: 11-09-13 om 11:23

    Een jaar na de geboorte van haar vierde kind werd Juliana staatshoofd. Een mogelijk vijfde kind (en dan een zoon) zou een andere opvolger dan Beatrix opgeleverd hebben. Anders gezegd: bij elke nieuwe dochter van Juliana bleef Beatrix “beoogde troonopvolger”. De grondwet veranderde (pas) in de jaren tachtig in de richting van “eerstgeborene” (in plaats van de eerste zoon) als beoogde opvolger.

  7. Kijk uit Derk straks staat Ivo voor de deur met de AIVD.

  8. M.Koo zegt: 12-09-13 om 18:59

    Droommobiel:

    Voor beide een Segway met oranle wielen en een Gouden stuurtje?

    Kunnen ze zichzelf besturen

  9. Derk de Jong zegt: 13-09-13 om 01:02

    Dan moet hij toch ver reizen, want ik woon GELUKKIG niet meer in Nederland. Maar betaal wel belasting via mijn pensioen. Dus ik help het volk wel een beetje uit de crisis. Nu W.A. nog.

  10. Rob Leurs- Kout zegt: 23-09-13 om 02:05

    Ik neem aan dat er voldoende auto’s ter beschikking van de majesteiten staan. Ik kan me niet voorstellen dat beiden erg veel zin hebben om in een vrij opzichtige auto rondgereden te worden. In deze tijd van crisis een beetje dure liefhebberij.

Geef een reactie