De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Nieuwe Koningsdag ideale citymarketing

“Het is ook een feest dat zich altijd heeft aangepast aan nieuwe tijden. Dat is ook zo mooi eraan: continuïteit en vernieuwing. Een traditie die voortdurend voeling houdt met de tijd.” Deze uitspraak van koning Willem-Alexander gaat niet over de zwartepietendiscussie, maar over Koningsdag nieuwe stijl. Dordrecht krijgt daarvan volgend jaar de primeur.

De koning is bij zijn plannen voor een nieuwe Koningsdag niet over één nacht ijs gegaan. Hij heeft naar eigen zeggen ‘in de afgelopen periode – samen met mijn vrouw – goed kunnen nadenken’ en is uitgekomen op een mix van oud en nieuw. Willem-Alexander wil dat Koningsdag een nationaal feest blijft dat hij en zijn familie ‘samen met de mensen‘ wil vieren en dat in het teken blijft staan van ontmoeting, verbinding en contact’.

Tegelijk – en dat is het nieuwe – wil de koning, dat het feest ‘aan een stad en streek de optimale gelegenheid biedt iets van zichzelf te laten zien’. Aan de concrete uitwerking daarvan wordt nog gewerkt. Nu al is duidelijk dat hier grote kansen liggen voor allerlei vormen van citymarketing. Steden krijgen dankzij de koning en de NOS-camera’s de gelegenheid hun attractiviteit en voortreffelijkheid uit te venten aan een miljoenenpubliek. Het zou nog wel eens een hele toer kunnen worden om de commercie hierbij buiten de deur te houden.

Beproefde recepten

De introductie van de nieuwe Koningsdag is een poging om met twee beproefde recepten een nieuwe maaltijd te bereiden. Van de Koninginnedagen onder Juliana komt het defilé terug waarbij Nederlanders zich aan hun vorst van hun beste kant lieten zien. Van de Koninginnedagen onder Beatrix blijft behouden het ‘democratisch’ meefeestend op bezoek gaan van de vorst bij zijn ‘onderdanen’. Deze twee tradities krijgen wel een andere vorm.

Het vroegere nogal oubollige en folkloristische defilé met veel volkscultuur wordt herschapen in ‘een feestelijke grande parade met wellicht een thema of rode draad’ en met mogelijk zelfs een ‘ingebouwd competitie-element’. Cultuur, kunst, sport en historisch erfgoed zullen daarbij voortaan hand in hand kunnen gaan met design, techniek, bedrijvigheid en op sociale cohesie gerichte initiatieven en ‘toekomstdromen’.

De koning zegt dat ‘net als heel Nederland graag mee te willen beleven’. Hier laat Willem-Alexander opnieuw zien dat hij een koning koopman én een koning voor alle Nederlanders wil zijn. Zo ziet zijn Koningsdagdroom eruit: “Een kleurrijk spektakel waarin de gemeente en omringende streek kunnen laten zien waarop ze trots zijn.”

Bad in de menigte

Wat blijft, zij het in aangepaste vorm, is het vertrouwde bad in de menigte. Zichtbaarheid en aanraakbaarheid van de koning zijn en blijven wezenlijk voor de populariteit van de vorst en de monarchie. Koningsdag is daarvoor een uitgelezen mogelijkheid. Het directe contact van Willem-Alexander en andere leden van de Oranjefamile met het publiek zal echter minder het karakter van een koekhappend en zaklopend (om over het toilet werpen nog maar te zwijgen) volksfeest hebben dan we tot voor kort gewend waren.

In de woorden van de koning zelf: “Tijdens dat bezoek hopen we zoveel mogelijk mensen uit de stad en de streek te ontmoeten en een karakteristiek deel van de gemeente te doorkruisen.” Geen keur aan volksspelen dus, maar contacten met mensen via een soort excursie; een aangepast, feestelijk streekbezoek eigenlijk.

Door de keuze van Willem-Alexander om Koningsdag te vieren in een stad of gemeente met een centrumfunctie voor de streek, vallen kleine plattelandsgemeenten goeddeels buiten de boot. Dat is voor veel dorpsburgemeesters even slikken.

Citymarketeers

Maar de citymarketeers daarentegen wrijven in hun handen. De nieuwe opzet van Koningsdag biedt volop mogelijkheden om aandacht te genereren voor hun stad en aanpalende streek. Citybranding is daarbij het toverwoord. Er zijn veel bureaus die deze dienst in de aanbieding hebben. Het bureau ‘Go! Total branding bv’ bijvoorbeeld.

Het meldt: “Bestuurders van gemeenten ervaren dat hun dorpen of steden steeds vaker onderwerp van concurrentie zijn of worden. Want hoe trekken en binden gemeenten investeerders, inwoners, bedrijven?” Volgens het bureau werken logo’s, slogans en advertenties niet meer: “Citymarketing vraagt om externe en interne analyse, om de formulering van strategische issues en opties, om een marketingstrategie en marketingplan. En acties op het niveau van product en andere variabelen.”

Het zal – los van deze newspeak – duidelijk zijn dat de nieuwe Koningsdag citymarketeers gouden kansen biedt. Aan de gemeenten de taak om ervoor te zorgen dat de grande parade op Koningsdag niet ontaardt in een reclamekaravaan of een langgerekte STER-spot.

Volksfeest

Ondanks de (bescheiden) veranderingen die Willem-Alexander voor Koningsdag op het oog heeft, zal die op de meeste plaatsen gewoon het volksfeest blijven dat het al sinds 120 jaar is.

Niet elke dorpskern zal zijn met harmonie, fanfare en aubade opgeluisterde braderie met oude ambachten, folkloristische spelen, jeugdoptochten met versierde fietsen, muziekfestivals en vrijmarkten onmiddellijk inruilen voor een grande of – desnoods – petite parade. Daar zorgen de gestaalde kaders van de Oranjecomités wel voor. Zeker in economisch bange tijden, waarin gemorreld wordt aan basisbeurs, baanzekerheid, pensioen en thuiszorg, hebben mensen behoefte aan plechtankers van vastigheid, aan tradities.

Koningsdag is, net als trouwens de monarchie in zijn geheel , zo’n traditie. De koning blijkt daarvan per saldo ook wel doordrongen. Hij beschouwt Koningsdag weliswaar als een ‘traditie die voortdurend voeling houdt met de tijd’, maar bovenal toch als ‘een feest dat door mensen werkelijk kan worden meebeleefd’. Een volksfeest op een vrije dag dus. Met de koning, de koningin en de drie prinsesjes op televisie terwijl zij in een stad met streekfunctie genieten – of doen alsof – van een ‘feestelijke grande parade’.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


15 reacties op “Nieuwe Koningsdag ideale citymarketing”

  1. Bas van Stapelberg zegt: 20-10-14 om 14:00

    Al die stompzinnige marketing– bureau’s maakt het geen moer uit wat ze promoten. Als het maar goed geld oplevert, zijn nog in staat om je schoonmoeder te verkopen.

  2. Henk Bultman zegt: 20-10-14 om 14:34

    En laten we nu eens gewone Nederlandse woorden bedenken voor al die luchtfietsende Engelse termen. Dan wordt het een ècht Nederlands feest.

  3. Bart 2 zegt: 20-10-14 om 16:48

    Het Koningshuis in de rol van de VVV promotie ?

    Bij een defilé gaan de gedachten altijd nog uit naar Soestdijk, waar tot vervelens toe het gepeupel de zelfgebakken cake, krentenbollen en gehaakte beddenspreien aan de Koninklijke familie aanbood.

    Een conferencier had destijds het gezegde ; ‘ Donder het allemaal maar achter de rododendrons ‘

    Maar nu in deze ‘ moderne variant , staat Rutte met een bakfiets klaar om alles in te zamelen.

  4. jakob zegt: 20-10-14 om 16:48

    Vrije dag voor de arme arbeider veel belangrijker..
    Dit wederom veel te dure feest mag mij gestolen worden..

  5. ben risus zegt: 20-10-14 om 17:53

    Het blijft natuurlijk wel typisch kleinburgerlijk ‘hollands’ allemaal. Dat debiele zaklopen en koekhappen mag wat naar de achtergrond zijn verdreven, het niveau zoals we bij de Engelsen zien is natuurlijk bij ons ondenkbaar. Ik denk dat het staatshoofd nooit echt zit te hunkeren naar het eind van de maand april. En dan in het vooruitzicht dat hij dit nog zoveel jaar moet meemaken…

  6. G.B. zegt: 20-10-14 om 19:24

    Veel verder dan koekhappen op een boerenkar en ringsteken met hindernissen zal niet worden, denk ik…

  7. Paul Groot zegt: 20-10-14 om 23:20

    Alex heeft zo te lezen flink wat prietpraat opgedaan van de ambtenaren van de Rijksvoorliegdienst (RVD) en de peperdure adviesbureaus die ongetwijfeld door de lui zijn ingehuurd. Rutte is inmiddels geheid al aan het bedenken hoe hij de kosten weer onder het tapijt zal vegen.

    Zo’n ouderwets defilé, waarvoor Piet van Asseldonk de meesterlijke nieuwe naam “grande tour” gebruikt, geeft nijvere politiemensen wederom de gelegenheid om opstandige studentes met ongewenste bordjes ver van het bordes te verwijderen. Het houdt hun zo gezegd van de straat.

    Het is prettig te weten dat de onderdanen hun verdienstelijke vorst, zijn bevallige gade en hun schattige dochters ook in de komende jaren weer op gepaste wijze kunnen toejuichen; dat wil zeggen vol bewondering over het enkele feit zij van goede, zij het kostbare huize(n) komen.

    Leve de vorst, laat de winter maar komen. Zij die de verwarmingskosten niet meer kunnen dragen, moeten bedenken dat de Oranjes in ieder geval hun harten verwarmen.

  8. Johanfrederik zegt: 21-10-14 om 17:50

    Gedeeltelijk wéér een bitter resumée van enkelen, die de rest van het nederlandse volk geen feestje gunt. Waar blijft het respekt voor diegenen, die zich vol inzetten er iets moois van te maken ? En dat slechts één keer per jaar ! Een grande-parade nieuwe stijl, geeft velen de kans een glimp te kunnen opvangen van de Koninklijke Familie en zich te kunnen presenteren, met al hun mogelijkheden en interessen. Gelukkig hebben de meesten geen last van de opzet – in deze artikelen van van Asseldonk -zich slechts tot financien beperkende kommentaren. Het is en blijft gewoon een gezellig volksfeest, kneuterig of niet, het past blijkbaar bij de nederlandse volksziel, met of zonder ‘Koekhappen’.

  9. @jakob inderdaad is een extra vrije dag voor de harde werker veel meer waard dan zo een evenement ben ik helemaal met je eens. Voor de rest haken marketing bureaus overal wel op in wat geld oplevert.

  10. Paul Groot zegt: 22-10-14 om 17:07

    Ach Johan Frederik, de Rijksvoorliegdienst (RVD) maakt in samenwerking met de Oranjevereringsverenigingen menig landgenoot met onbegrijpelijk succes wijs dat monarchie iets met democratie te maken zou hebben.

  11. G.B. zegt: 25-10-14 om 11:52

    @wéér een bitter resumée van enkelen, die de rest van het nederlandse volk geen feestje gunt@

    Ik gun iedereen een feestje. Maar laat dat dan in eigen kring zijn, op eigen terrein, en val mij niet lastig met deze dweepzucht door complete dorpskernen en stadscentra ontoegankelijk te maken.

    @Waar blijft het respekt voor diegenen, die zich vol inzetten er iets moois van te maken?@

    Hebben zij dat respect verdiend dan? Omdat ze mij lastig vallen met hun dweepzucht door complete dorpskernen en stadscentra ontoegankelijk te maken?

  12. Paul Groot zegt: 25-10-14 om 16:42

    Net zoals ik jullie wijs maak dat mijn reacties ook maar iets met kennis van zaken te maken hebben.

  13. jeroenw zegt: 26-10-14 om 22:01

    Schei nou toch uit met citymarketing. Honderden miljoenen worden aan die ongein uitgegeven!

  14. bas zegt: 27-10-14 om 12:22

    Belastinggeld dat aan citymarketing wordt uitgegeven

    Als het al iets doet – wat ik betwijfel – dan zal het effect misschien zijn dat mensen in plaats van naar Tilburg en Den Bosch naar Breda gaan.

    Maar citymarketing zal nooit meer mensen naar Nederland lokken – het is zuivere verdringing

    En daarmee denk ik dat het wellicht voor een lokale ondernemersvereniging goed is de concurrentie aan te gaan, maar dat overheden in dit gedoe helemaal geen rol hebben.

  15. Citymarketing is leuk maar dan wel op de manier van deze tijd. Dus geen zaklopen of inderdaad koekhappen

Geef een reactie