De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

NOS en Wikileaks (2): achter de schermen

wikileaks

Vanaf vorige week vrijdag publiceren wij, net als RTL en NRC, de documenten die wij de WikiLeaks mogen noemen: de Amerikaanse rapportages van ambassades naar het State Department, het ministerie van Buitenlandse Zaken. En soms vanuit de VS naar de hoofdsteden; de omgekeerde route dus.
(RTL en NRC hebben de documenten niet van WikiLeaks, maar van de Noorse krant Aftenposten)

Een aantal feiten en antwoorden:

 

• Inmiddels hebben we de beschikking over plusminus 3250 ‘cables’ tussen Den Haag en Washington. Daar zijn inmiddels bijna 7.000 cables bijgekomen die over Afghanistan gaan en dus meer inhouden dan alleen ‘Nederlandse’ rapportages. Die cables hebben we op basis van onze afspraken met WikiLeaks gekregen

• De stelling van de hoofdredacteur van de NRC (in zijn krant en in De Wereld Draait Door, vrijdag jl.) dat WikiLeaks beperkende voorwaarden stelt lijkt mij de facto niet juist. RTL-hoofdredacteur Harm Tazelaar heeft dat met zoveel woorden in De Wereld Draait Door van maandag gezegd. De NOS zou ook geen beperkende voorwaarden accepteren en is 100 procent vrij in zijn journalistieke benadering en keuzes.

• Wij publiceren alle cables waarop wij –en de collega’s van Nieuwsuur- onze verhalen baseren. Soms gaan daar wat extra uren mee gemoeid, maar alles komt op de site, zodat iedere bewering die wij doen, en ieder citaat, te checken is.

• Het gaat om de Amerikaanse samenvatting, versie en visie van –bijvoorbeeld- gesprekken met Nederlandse diplomaten en ministers; er is geen absolute waarheid. Mijn persoonlijke noot: het lijkt mij sterk dat de Amerikanen voortdurend net verkeerd samenvatten, maar dat moet blijken.

• Wij leggen de verhalen die wij publiceren altijd voor aan betrokkenen. Ministers, departementen bijvoorbeeld. Meestal reageren ze niet. Of blijven ze bij de vaststelling: ‘dit is de Amerikaanse samenvatting’.

• Wij halen alleen namen weg (zo hebben we dat met WikiLeaks afgesproken), als we mogen aannemen dat genoemde personen in levensgevaar zouden kunnen gaan verkeren na publicatie van de cables. (en in een enkel geval: telefoonnumers bijv). Dat er ‘gedoe’ ontstaat, of dat er ongemakkelijke gesprekken kunnen volgen, is geen reden tot het weglaten van namen.

• We mogen aannemen -tot het tegendeel blijkt- dat ambtenaren opereren binnen de ministeriële verantwoordelijkheid. Desondanks kiezen we ervoor (ook gelet op bovenstaande) ook hun namen te publiceren gegeven de prominente rol die zij als adviseur of diplomaat spelen in de contacten met de VS. Het lijkt ons goed te kunnen laten zien hoe er achter de schermen wordt geopereerd. Dat blijkt sterk uit het Afghanistandossier: er is meer dan politieke beweging alleen

• Voor ons is WikiLeaks een logische partner: de authentieke bron van de cables. Bovendien vind ik het interessant aansluiting te zoeken bij deze digitale beweging-van-onderop, van wie veel leden geen of weinig vertrouwen meer hebben in de wijze waarop de instituties hun rol en verantwoordelijkheid invullen. Dat is overigens niet onze agenda: wij willen laten zien wat er gebeurt, hoe het werkt

• Niet veel verhalen passen in de categorie ‘breaking news’. Dat is misschien vanuit journalistiek oogpunt jammer, maar de waarde zit hem in de schets, de inkleuring, de context, het opereren. In een samenleving als de onze handelen ministers, en dus ook hun ambtenaren, in opdracht van hun kiezers. En natuurlijk hebben zij recht op een zekere vertrouwelijkheid om te kunnen opereren en is er een zekere spanning met openbaarheid. Naar mijn overtuiging is –tot nu toe- de waarde van openbaarmaking groter dan die van de bescherming van het vertrouwelijke karakter van de gesprekken.

• Sommige verhalen zullen we op radio en tv publiceren; sommige dossiers lenen zich voor publicatie op de website. Check ze daar.

• Om mijn hoofdredactionele verantwoordelijkheid te kunnen waarmaken zie ik alle cables zelf, voordat wij (en WikiLeaks op hun site) ze publiceren.

• En tot slot: ik vind het publiceren van de cables geen journalistieke wedstrijd tussen concurrenten. Vind het goed dat zo veel mogelijk journalistieke organisaties hun werk doen. Eerdere WikiLeaks-verhalen bij Bas Paternotte (HP/De Tijd); ook Argos (VPRO-radio) heeft op basis van de documenten al verhalen gemaakt (via onze site terug te vinden).

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


23 reacties op “NOS en Wikileaks (2): achter de schermen”

  1. Bastiaan Paternotte FTW!!

  2. Een psychopaat dient zich te verantwoorden voor de rechter i.v.m. meervoudige verkrachting en moord.
    Gedurende de terechtzitting onderbreekt hij het requisitoir van de officier van justitie herhaaldelijk met
    ‘Ik ben onschuldig aan alles wat je zegt’
    De rechter grijpt uiteindelijk in, ‘…maar u heeft toch al een volledige bekentenis afgelegd
    tijdens de eerdere onderzoeksverhoren?’
    ‘Ja, maar die bekentenis was een diplomatiek ambtsbericht’….

  3. kerstster zegt: 20-01-11 om 18:06

    Wat goed dat jullie voor kwaliteit gaan!

  4. Bericht wikileaks ook over de zeespiegelstijging?

    Hilversum aan zee. Blijf gassen, blijf in Rotterdam, Leiden en Amsterdam wonen, dan komt alles goed.

  5. jos zegt: 21-01-11 om 10:30

    Wat ik totaal niet snap, is dat er op de gehele NOS website echt geen enkele manier is om artikelen en video’s te delen (doormailen, tweeten, Facebook). Ik weet niet hoor maar het is 2011 en op deze manier is de NOS wel erg bezig om de Wikileaks documenten en informatie niet te verspreiden… Ben benieuwd wat de beweegredenen van de NOS in deze zijn; waarom geen mogelijkheid bieden om artikelen etc. te delen??

  6. Jack Russel zegt: 21-01-11 om 15:18

    Citaat: “Om mijn hoofdredactionele verantwoordelijkheid te kunnen waarmaken zie ik alle cables zelf, voordat wij (en WikiLeaks op hun site) ze publiceren.”

    Die notitie tussen haakjes, bevalt me niet. Ik geloof wel dat Wikileaks zijn cables bekijkt, he he natuurlijk, maar ik geloof ook dat Wikileaks ze gewoon allemaal uiteindelijk publiceert in een bepaalde volgorde, en niet filtert zoals de NOS ons hier voorzichtig wil doen geloven.

    Een verschuilende opmerking zo tussen haakjes, Maar als er dingen niet gepubliceert worden door de NOS vawege zogenaamde hoofdredacrionele verantwoordelijkheid, is dit mensen info onthouden uit angst voor je eigen hagje.
    Maar niet getreurd mensen, het komt in ieder geval een keer uit. En dan kan wikileaks de de totale verantwoordelijkheid dragen zoals de NOS het prefereerd doormiddel van het “tussen haakjes” genoteerde. Kunnen we later toch nog de Amerikanen onder ogen komen.

  7. Hans Laroes zegt: 21-01-11 om 15:23

    @ jack russel: misverstadn. wikileaks en wij publiceren zelfde versie. wikileaks checkt of wij geen fake-cable in handen hebben, en of we niet (wat kennelijk eens is gebeurd) te veel info weghalen. als we het totaal oneens zijn publiceren wij niet en zij wel (is niet voorgekomen nog); dus iedereen kan checken wat wij doen en wat wiileaks doet. niemand kan zich verbergen.

  8. barbara klaster zegt: 21-01-11 om 15:34

    Voor mij is het niets anders dan het lezen van het dagboek van een ander; iets wat je niet behoort te doen. Er vervolgens over gaan publiceren is zeer zeer onbehoorlijk. Zullen we ook de interne mails van jullie redactie eens opduikelen en openbaar maken? liefst met veel ” name and shame”.

  9. Jack Russel zegt: 21-01-11 om 16:00

    @Hans Laroes

    Ja, als de NOS publiceert, dan natuurlijk dezelfde versie, anders heb je gedonder natuurlijk. Het gaat mij om de dingen die niet worden gepubliceerd omdat de NOS het er niet mee eens is, ondanks dat je het eigenlijk niet oneens kan zijn met de waarheid.
    Ik bedoel hier dus niet het filteren in een bepaald onderwerp, maar het filteren van de onderwerpen specifiek. Dus het ene onderwerp wel, en het andere niet publiceren. maar dat is nog niet voorgekomen dan.

    Ik begrijp ook wel dat de NOS enigzins onder politieke druk staat door met name de VS.

  10. Lauwerens zegt: 21-01-11 om 16:08

    Ik vind het een goede ontwikkeling dat op deze manier de waarheid boven tafel gehaald kan worden. Daarom pluspunten voor de NOS dat ze dit serieus nemen!

  11. illuminati zegt: 21-01-11 om 16:10

    barbara, het gaat hier om belangrijke zaken, dat is wel wat anders dan prive mails van de nos.
    Er zullen vast weleens mailtjes tussen zitten die interessant zijn maar zij regeren de aarde niet.
    het witte huis en alle andere politiek zooi wel, en zij vertellen het volk dan doodleuk allemaal onzin verhalen.
    Nu komen we tenminste een beetje achter de waarheid, nog lang niet de gehele maar het is beter dan niets.
    En als je dan zo wilt zeuren dat het niets anders is dan een dagboek van een ander, misschien moet je dan eens naar de anne frank stichting toe om daar te klagen.

  12. Jack Russel zegt: 21-01-11 om 16:12

    @barbara klaster
    Onzin, Het gaat over de “dingen” die er politiek en bestuurlijk toe doen, uitgevoerd door hooggeplaatste mensen die soms over leven en dood van de gewone burger beschikken. Het gaat hier over het welzijn en de rechten van de mens over de hele wereld.

  13. Hans Laroes zegt: 21-01-11 om 16:18

    @jack russel: ik ervaar geen enkele druk

  14. Wim zegt: 21-01-11 om 17:06

    Een cable van wikileaks is maar één bron. Voor verantwoorde journalistiek is minimaal een tweede bron nodig. Hoe gaat de NOS met dit beginsel om? Het departement (AZ, Def. Buza) geeft geen enkele inhoudelijke reactie, is dus geen bron. De betrokken ambtenaar houdt zijn kiezen op elkaar. Voor zover ik weet heeft alleen Timmermans iets toegegeven. Blijft mijn vraag: waar is uw tweede bron?

  15. Binwa zegt: 22-01-11 om 00:06

    @Wim,

    Ik denk toch dat de theorie en de praktijk die je hanteert niet redelijk is. Er is geen enkele overheid, die zal bevestigen of de cables wel of niet echt zijn, maar uitgand van inhoud kunnen we er op vertrouwen dat deze cables kloppen. Twee bronnen zijn niet altijd voldoend omdat men kun samenspannen om “ïets” te creeeren.

    je vertrouwt het of je vertrouwt het niet, daar gaat het om!

    Groeten,

    Binwa

  16. barbara klaster zegt: 22-01-11 om 07:45

    @ Iluminati;

    Ten eerste ” zeur” ik niet; als je mening van een ander op die manier afdoet ben je geen haar beter dan de mensen die je veroordeelt, ten tweede heeft het Dagboek van Anne Frank een geheel andere waarde, ten derde; hoe meer er op deze manier in de openbaarheid gebracht wordt, hoe geheimzinniger echt Top overleg zal worden. De wereld , en de besturing daarvan grijpt dermate in elkaar internationaal gezien, daar heb jij geen idee van. Ik wellicht iets meer na 10 jaar in het Midden Oosten gewoond te hebben en nu in Rusland.

  17. barbara klaster zegt: 22-01-11 om 07:48

    Voor de redactie; ondanks de ” spelregels” mag ” Illuminati” lekker anoniem blijven en ik geef netjes mijn eigen naam? Ten tweede, opeens mag er wel ” op de man ” gespeeld worden omdat ik een mening geef die jullie niet willen horen?

  18. barbara klaster zegt: 22-01-11 om 08:05

    Als de journalisten in de westerse wereld hun werk goed doen, en dat doen ze, is er voldoende openheid om als burger optimaal geinformeerd te zijn. Elk besluit is een ingewikkeld doch democratisch samenspel van economische en politieke waarheden en wensen, het is zinloos en onheus de diverse persoonlijke overwegingen achteraf lukraak als op zich zelfstaand te presenteren. Het zal hoogstens nog meer media-angst creeeren bij de bestuurders en het spel zal zich immer meer binnenkamers afspelen . ( Zie Davos overleg). Vanuit je nederlandse stoel achter de krant kun je je oordeel veel te snel klaar hebben.

  19. bla zegt: 22-01-11 om 09:59

    Oeps, sorry voor mijn rare reactie gisteren! Heb de filmpjes van de presentatie van het kabinet al gevonden.

  20. jan zegt: 22-01-11 om 12:48

    waarom draaien de wereldbollen in het wikileaks logo de verkeerde kant op, omdat het de omgedraaide wereld is?

  21. Susanne zegt: 23-01-11 om 17:08

    Is het vragen om commentaar aan een tweede bron, in dit geval AZ of BuZa dan niet voldoende?

  22. rob zegt: 24-01-11 om 16:13

    Zoals “Jan” al op 22 januari jl. opmerkte: steeds als wikileaks berichten op het journaal komen, draaien de wereldbollen de verkeerde kant op – ze horen naar het oosten (waar de zonopkomt) te draaien, niet naar het westen.

    Of krijgen we binnenkort nog een wikileaks onthulling dat de aarde toch in het centrum van het heelal staat?

  23. Van de Vijver zegt: 24-01-11 om 21:47

    Laatst hoordeik de heer Laroes op de radio vertellen waarop de Wikileaks worden gelezen.Onder andere noemde hij: de Nederlandse politiek alsook Geert Wilders. Mijn vraag is wanneer het journaal het “nieuws” over Geert Wilders gaat brengen. Als het journaal dat kort voor de statenverkiezingen doet, laadt het de verdenking op zich politiek te bedrijven.

Geef een reactie

 

    • Weblog Hoofdredactie

      Dit is het weblog van de hoofdredactie van NOS Nieuws. Die bestaat uit hoofdredacteur Marcel Gelauff, plaatsvervangend hoofdredacteur Giselle van Cann en de adjunct-hoofdredacteuren Aletta Oosten en Bart Leferink.
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.
    • RSS NOS Nieuws

      • Auto rijdt tankstation België binnen, Nederlander omgekomen 23/01/2018
        Op de snelweg E40 bij Gent is een auto binnengereden bij de winkel van een tankstation. Volgens Belgische media is een Nederlander daarbij om het leven gekomen. De man van middelbare leeftijd stond koffie te drinken met twee Nederlandse collega's toen het ongeluk gebeurde. De collega's raakten zwaargewond. Zij zijn niet in levensgevaar. Dronken De […]
      • Culemborg en OM betalen voor gouden tip autobranden 23/01/2018
        Culemborg en het Openbaar Ministerie trekken samen 20.000 euro uit voor de gouden tip over autobranden in die gemeente. Sinds 2015 zijn daar meer dan 70 auto's in vlammen opgegaan. De politie heeft nog niemand aangehouden. "Het is moeilijk dit soort zaken op te lossen", zegt teamchef Erik Bomhof van de politie. "Door de branden gaat veel […]
      • Kapitein Kooij vaart liever niet langs Somalië zonder beveiliging 23/01/2018
        "Als de zee een beetje op z'n gemak is, sta ik op de brug van het schip te genieten van de sterrenhemel, de rust en de schoonheid", zegt kapitein Johan Kooij. "Alhoewel ik 72 ben, vind ik het nog steeds fantastisch om te doen. Op bijna alle plekken in de wereld, maar niet meer in de Golf van Aden, daar bij Somalië. Zonder beveiliging is h […]
      • Neil Diamond heeft parkinson en stopt met touren 23/01/2018
        De Amerikaanse zanger Neil Diamond stopt per direct met optreden omdat bij hem parkinson is vastgesteld. De ziekte maakt het voor Diamond (76) moeilijk om te reizen en grote optredens te geven. Op advies van zijn dokter is het laatste deel van zijn jubileumtournee daarom afgelast. Mensen die kaartjes hadden voor Diamonds concerten in Australië en Nieuw-Zeela […]
      • Schouten: boeren frauderen met aantal kalfjes per koe 23/01/2018
        Boeren manipuleren op grote schaal met de registratie van het aantal melkkoeien dat zij hebben. Dat schrijft minister Schouten in een brief aan de Tweede Kamer. Zij melden vaker dan het geval is dat een koe twee- of meerlingen heeft gekregen. Een boer kan zo meer melkkoeien houden dan wettelijk is toegestaan. Dat is in meerdere opzichten profijtelijk. De ins […]
      • Groot gaslek in centrum van Londen 23/01/2018
        In het centrum van Londen zijn 1450 mensen geëvacueerd uit een hotel en een nachtclub vanwege een groot gaslek. Dat werd ontdekt in Craven Street, een zijstraat van de Strand. Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen. Volgens de brandweer is een hoofdleiding gaan lekken. De oorzaak ervan is nog onbekend. "Monteurs proberen het lek te dichten. Er […]