De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De feiten over Noorwegen

In NRC Handelsblad van maandag staat een stukje van Frits Abrahams waarin hij de suggestie wekt dat NOS Nieuws nauwelijks of geen (adequate) aandacht heeft besteed aan de aanslagen in Noorwegen van alweer enkele weken geleden. En dat je bij groot nieuws vooral niet bij de NOS moet zijn.

Er staat onder meer : alleen de NOS-tv liet ons de eerste dagen met rust. En ook: Als de wereld vergaat, is dat bij de NOS een klein onderwerp.

Daarom de feiten over de eerste dagen Noorwegen bij de NOS even op een rij:

  • Vrijdag aan het eind van de middag werden de twee aanslagen in Noorwegen gepleegd. Vanaf vrijdagavond hadden we twee verslaggevers met ondersteuning in Noorwegen. Vrijdagavond deed één van die verslaggevers live verslag vanuit Noorwegen in Nieuwsuur en in het late NOS Journaal. De andere deed verslag op de radio.
  • In de nacht van vrijdag op zaterdag werd bekend dat er mogelijk 80 doden waren.
  • Zowel zaterdag als zondag hebben wij vanaf 09.00 uur ‘s ochtends op tv elk uur extra bulletins gemaakt die ‘s middags werden gecombineerd met schakelingen in een totaalprogramma met de Tour de France. Beide avonden waren er ‘s avonds drie extra Journaals op Nederland 1. Al die bulletins gingen voor bijna 100% over Noorwegen.
  • Het NOS Journaal van 18.00 uur en 20.00 uur ging op beide dagen vrijwel volledig over Noorwegen.
  • Dan de radio. Op Radio 1 waren er voortdurend updates, naast de reguliere uitzendingen.
  • Internet: op http://nos.nl/dossier/260674-aanslagen-noorwegen/thema/liveblogs-het-nieuws-van-minuut-tot-minuut/ is vrijdag, zaterdag en zondag voortdurend een liveblog bijgehouden. Deze liveblogs hadden natuurlijk ook een prominente plek op NOS.nl. Verder verslagen, getuigen, analyses en verwijzingen.
  • Op Journaal24 hebben we (als aanvulling) langdurig de Noorse tv doorgezet.

Abrahams zegt verder dat hij alles wat wij uitzonden allang had gezien op de BBC en CNN. Zonder enig voorbeeld te geven. Ik heb hem gevraagd om dat te onderbouwen. Daar zag hij geen aanleiding voor.

Dat is uiteraard zijn keuze, maar wij zouden dat anders doen, namelijk beweringen onderbouwen, voordat je ze doet.

Nu zal Abrahams zeggen: je had de hele dag op tv live moeten gaan uitzenden, want dit was net zo groot als 9/11. Want dat vindt-ie namelijk.

Dat laatste ben ik niet met hem eens (verre van zelfs) en dat ook hoeft niet, maar laten we het daar dan over hebben. Op basis van feiten.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


31 reacties op “De feiten over Noorwegen”

  1. Ivar zegt: 10-08-11 om 08:24

    Ik vond juist dat de NOS op een goede manier verslag heeft gedaan. Ik woon zelf 200km van Oslo maar was ten tijde van de aanslagen even terug in Nederland. Daar zette ik Vrijdag middag de TV aan en kon ik meteen alles volgen. Ik heb toen dagenlang de NOS liveblogs gevolgd en die waren net zo snel ge-update als de Noorse blogs en de website van Dagens Nyheter (Zweeds).
    Ik vind het juist een pluspunt dat de NOS niet zulke hysterische verslagen doet zoals bijvoorbeeld CNN. Ik ben inmiddels weer terug in Scandinavië en ik heb niet het idee dat de NOS iets gemist heeft in de rapportages.

  2. Bedekovic Margit zegt: 10-08-11 om 08:48

    Ik volg NOS Nieuws altijd uit München en ik vond het uitstekend hoe over Noorwegen verslag uitgebracht werd.Ik zeg het maal in het Duits,dat kan ik beter…ich fand,es herrschte tiefe Betroffenheit und es wurde,obwohl ständig darüber berichtet wurde,viel Rücksicht auf die Familien und die Jugendlichen genommen,was bei Reportern und Journalisten ja oft nicht so wichtig scheint.De Nederlanders hebben da een mooi woord..er wordt veel respect voor de kwetsbaren jongeren getoont,was volgens mij heel erg noodzakelijk was en nog iets,ich hatte den Eindruck,daß auch besonders darauf geachtet wurde,daß die Extrem rechten daraus keine Freuden ziehen konnten,sondern im Gegenteil zum Nachdenken gezwungen wurden.M.B.62 jaar,arts

  3. Bas zegt: 10-08-11 om 08:55

    Eerlik gezegd? Ik vind dat er heel erg veel aandacht aan de aanslagen besteed is.

    Persoonlijk vond ik het niet nodig om al die aandacht aan de herdenkingen te besteden, bijvoorbeeld.

    Ja, het is erg, ja, het was een schok. Maar die herdenkingen – en dat vond ik ook op 11/9/01 – dat is voor mij geen nieuws

  4. (Een andere) Bas zegt: 10-08-11 om 09:20

    Net zo groot als 9/11? Volgens mij komt er sinds WO 2 niets in de buurt van 9/11. Zonder 9/11 geen oorlog in Afghanistan en Irak, geen schuldencrisis in de VS a.g.v. deze oorlogen, geen Nederlandse regering die valt over Afghanistan, geen (moord op) Fortyun, geen moord op van Gogh, geen Wilders, etc.

  5. A. de Jong zegt: 10-08-11 om 10:01

    Ik vond de aandacht voor de aanslagen heel goed. Ik was juist blij met de herdenkingen. Ik vond de aanslagen verschrikkelijk, en hoewel ik het niet kon verstaan gaven de herdenkingen wel rust en kon ik meevoelen en meeleven. Alleen de taalbarière was mijn probleem, ik miste het dat het niet vertaald werd. Verder vond ik het terecht voor de Noren en hun familie in Nederland dat zij het zo uitgebreid konden volgen. (Ik ken iemand die familie in Noorwegen heeft.)

    Ik vind ook dat het niet het niveau van 11/09 had en heel correct is dat het geen propaganda voor Rechts Extremisten werd. Ik vond het wel fijn direct mijn nieuwschierigheid naar het manuscript te kunnen bevredigen, en dat kon doordat de NOS het vlot toegankelijk maakte, en ik zo snel een eigen oordeel er over kon ontwikkelen en afwijzen, maar dat doe je dan op eigen inzicht en niet slechts nav wat je verteld wordt, dat vind ik heel belangrijk. Ook het nieuws dat nasijpelt weet mij te bereiken.

    Nee, ik heb niet het idee dat ik me zorgen moet maken over de Dag des Oordeels en of ik die zal mislopen. Ik zet dan gewoon Journaal24 aan en lees NOS.nl en vertrouw erop dat ik alles te weten kom !

  6. Lia zegt: 10-08-11 om 10:35

    De NOS heeft het prima gedaan, ik heb zelf af en toe op de sites van Noorse kranten gekeken, daar stond in ieder geval de eerste paar dagen niet veel meer dan op de NOS tv en site te horen en te lezen was.

  7. Fouad el Haji zegt: 10-08-11 om 10:55

    Afgezien van het voorbeeld van de aanslagen in Noorwegen, kan ik me aardig vinden in het beeld dat Frits Abrahams schetst. Te meer omdat het bevestigt hoe de NOS zelf sinds jaar en dag werkt onder het motto van het nieuws van de straat en het nieuws van dichtbij. Daarnaast heb ik begin dit jaar een NOS verslaggever zelf horen verklaren dat, toen de Arabische revolte uitbrak, het NOS budget voor het ter plaatse verslaan van het nieuws, binnen twee weken op was. Dus zelf als de feiten t.a.v. Oslo hout snijden, hoeft dat het betoog van Abrahams in zn algemeenheid niet te ontkrachten.
    Is het erg dat wereldnieuws minder prominent wordt gebracht? Het is vervelend als je daardoor een tweede viool moet spelen en meer op Hart van Nederland gaat lijken. Maar het is wel een logisch gevolg van de opkomst van mondiale en krachtige 24 uurs-nieuwszender die met een netwerk van honderden correspondenten altijd boven op het nieuws zitten.
    Wreekt dit zich? Je merkt duidelijk het verschil in mate waarin verslaggevers ingevoerd en geinformeerd zijn. Dit verschil is soms gewoon heel groot.

  8. Thijs zegt: 10-08-11 om 11:22

    Ik ben het niet eens met Abrahams wat betreft de specifieke berichtgeving omtrent het drama in Noorwegen. Echter, (en helaas) soms kan ik mij ook behoorlijk ergeren aan de berichtgeving van de NOS. Dat komt door een aantal zaken: Het gevoel dat je (wat betreft niveau) naar het jeugdjournaal zit te kijken; de ongenuanceerdheid van sommige nieuwslezers- voorbeeld: “De oorlogsmisdadiger X is vandaag aangekomen bij het Internationale Strafhof in Den Haag.” (het gaat om een verdachte en niet om iemand die reeds is veroordeeld); Dan is er nog een onbegrijpelijk zwijgen over bepaalde onderwerpen. Voorbeeld: De stille bankrun die op dit moment gaande is in Griekenland. Volgende punt: De inbreng van de mening van ogenschijnlijk onafhankelijke experts. Voorbeeld: Ten tijde omtrent de berichtgeving betreffende de Mexicaanse griep had men meerdere malen een expert in de studio (wiens naam mij is ontschoten) , die achteraf innige (financiele) banden blijkt te hebben met de farmaceutische industrie. En dan nog een niet inhoudelijk punt: Het open decor achter de nieuwslezer. Ik heb geen behoefte om een medewerker zich uitgebreid te zien uitrekken en geeuwen als ik naar het nieuws kijk en luister. Ik vermoed dat men met een open decor tevens de openheid van de NOS wil suggereren, maar mijn inziens hebben beide zaken niets met elkaar van doen.

  9. Ed Harms zegt: 10-08-11 om 11:26

    Ook ik heb het stukje van Abrahams met verbazing gelezen. Met name zijn opmerking over de “jonge, onervaren verslaggever” (@wol) zijn m.i. onterecht. Zaterdag 20 uur werd een goede, want vooral sterk duidende reportage uitgezonden.

  10. Marcel Gelauff zegt: 10-08-11 om 11:28

    @ Fouad el Haji
    Ik weet niet wat die verslaggever precies bedoelde, maar als dat zo was, hadden we nu al lang met uitzenden moeten stoppen. En waren we bv niet met extra verslaggevers in NY op de beurs en nu in Engeland. Maar natuurlijk is het zo dat organisaties als CNN en BBC veel groter zijn en veel ruimere budgetten hebben. Dat is echt onvergelijkbaar met NOS Nieuws.

  11. Rene Hoogerwerf zegt: 10-08-11 om 11:54

    Ach ik denk maar zo,
    Abrahams schrijft niet voor niets voor een relatief kleine regionale krant met meer pretenties dan inhoud.

  12. Jan Noorman van Lieshout zegt: 10-08-11 om 12:25

    Sorry maar ga hier toch gewoon boven staan. Ik woon zelf in het buitenland en heb het nieuws omtrent de aanslagen in Noorwegen op de voet en vanaf het eerste moment uitstekend kunnen volgen via de media van de NOS, internet, journaal en journaal 24. Wanneer nu een journalist een wel erg domme opmerking maakt, en hierin zijn mening geeft, die kennelijk gevormd wordt door een stuk informatiegebrek, dan denk ik dat de NOS daar bovenstaat en de schouders ophaalt. Mij schiet dan gelijk die reclame te binnen van vroeger op de TV “Zo’n kind geef je toch een ….”

  13. Tja zegt: 10-08-11 om 14:06

    Je geeft zijn mening zo meer waarde dan het verdient. Ik had het gewoon lekker naast me neer gelegd.

  14. Dat de NOS haar best gedaan heeft verslag te doen van Noorwegen staat buiten kijf. Het had alleen absoluut beter gekund.

    Via het twitteraccount van de Noorse dagbladjournalist @rtege was de informatie (bij bronnen gecheckt) beter dan via de NOS.

    Simpelweg dit twitteraccount bijhoudend had de nos.nl redactie sneller en adequater de informatie up to date kunnen brengen. Helaas gebeurde dat niet. Een gemiste kans.

  15. Bart zegt: 10-08-11 om 19:44

    Beste NOS , beschouw de mening van meneer Abrahams als een mening van de 16 miljoen burgers in dit land.

    Ik lees diverse malen per dag het NOS nieuws, die betreffende middag kon ik direct life doorschakelen via een log naar de Noorse televisie, daarna de gruweldaad op het eiland kunnen vernemen.

    Daarna is het voor mij niet meer noodzakelijk mij dagelijk , weken lang me te laten “informeren” door z.g. Noorwegen specialisten, en ander logen en gogen welke denken een verklaring te hebben gevonden.

    En ja zo’n NRC krantje is toch iedere dag ‘oud nieuws ‘ of niet soms , de nieuwswaarde of betrouwbaarheid is de waan van de dag.

  16. SevenCirkel zegt: 10-08-11 om 19:46

    Iemand die achter de waarheid probeert te komen volgt sowieso meerdere kanalen, om zo op betere wijze een mening/denkbeeld te kunnen vormen. Dus…

  17. ldbroersma zegt: 10-08-11 om 20:38

    Ik vind dat de NOS de aanstichter is geweest van de discussie die daarna op gang kwam tussen links en rechts door heel nadrukkelijk en direct een verband te leggen naar Wilders. Ronduit stookgedrag en een blaam voor de zogenaamd objectieve verslaglegging. Jullie mogen je diep diep schamen.

    En laat hierbij gezegd zijn dat ik geen fan ben van Wilders.

  18. Bas zegt: 11-08-11 om 12:15

    Wie de aanstichter is, dat weet ik niet. Maar het feit dat een gek iets doet wilt nog niet betekenen dat de inzichten waarop hij zegt zich te baseren gwevaarlijk zijn.

    En ja, wie de aanstichter is van de verscherping van het islamdebat in NL, die moet zich schamen. whoever

  19. Ted zegt: 11-08-11 om 18:28

    Het begint dus steeds meer mensen op te vallen, net als de ramp in Japan,het HELE weekend stond toen op TT dat het aantal slachtoffers nog steeds niet bekent was….

    Richten jullie maar geheel op pedofielen-nieuws dan hoe je vanzelf geen kijker of luisteraar over

  20. SevenCirkel zegt: 11-08-11 om 20:31

    @Marcel Gelauff
    Mag ik vragen wat het nut is om elke keer het journaal af te sluiten met een nietszeggend, zoetsappig stukje zonder ook maar iets van nieuwswaarde?

    Dit is overigens een serieuze vraag. Geen nos-bashing.

  21. Maxim Chepelev zegt: 12-08-11 om 01:24

    Ik kijk het nieuws niet omdat het leuk is, maar de maatschappelijke ontwikkelingen niet alleen wil weten, maar ook begrijpen. Daarbij zijn meerde invalshoeken, betrokkenheid en diepte noodzakelijk.

    Het live verslag van CNN had iets van een hersenloze sensatie en spektakel die je in een reality-show verwacht. Constant herhalende beelden van in bloed doorweekte mensen die met haast worden weggedragen, rondslingerend papier en verschillende Al-Qaida experts aan de lijn. Je zou een beker met popcorn toepasselijk vinden als dit een zoveelste action-thriller van Columbia Pictures zou zijn. Maar dat was het niet.

    NOS daartegen, had zoals altijd talloze meningsvragen aan mensen die er niets mee te maken hebben. Als iets wat vooroordelen en stigmatiseren doet versterken, dan is het wel een mening, wat eigenlijk een oordeel is gebaseerd op een mening van iemand die een oordeel moet geven aan iets wat hij zelf van dichtbij niet meegemaakt heeft. Maar dit maakt wel altijd een leuk debat los, waar een hele uitzending, misschien wel twee of drie helemaal aan zijn toegewijd; dit alles natuurlijk weer gebaseerd is op assumpties, meningen die dan nog op andere meningen gebaseerd zijn, want wanneer hoor je inhoudelijke, diepte interview met iemand die echt een massa-moordenaar of een terrorist is. En dan heb ik niet alleen over NOS, maar de hele journalistieke informatiestroom die ik door mijn radio en televisie binnenkrijg.

    We zijn niets anders gewend, iedereen roept maar wat. Hoe kan je in een discussie enige vorm van inzicht en verbreding van je algemene kennis verwachten als iedereen die betrokken is zelf nooit met een mitrailleur door zijn buurt-super voor de gein heeft lopen knallen? Je kunt niets anders dan gissen maar we roepen het met zo veel overgave en overtuiging alsof we het uit ervaring weten.

    Op euronews, heb ik een fragment gezien over een ophef die een filmregisseur heeft gemaakt door op een persconferentie te zeggen: “ik begrijp Hitler”. Wat mij shokkeerd is niet dat hij dit zei, maar dat er niemand een verschil lijkt te weten tussen begrijpen en mee eens zijn. Hoe egocentrisch ben je, om aan te nemen dat je alleen iets kunt begrijpen, als jij dit ook goed vind. Een wat voor gebrek aan richtingsgevoel van principiële morele normen en waarden van mensheid moet je hebben als je denkt dat door te lezen van Mein Kampf zelf een nazi wordt? -dan heb je wel een heel slappe ruggengraat. Je zal vast wel een deeltje van die hersenloze kudde geweest kunnen zijn.

    Door hele tijd maar in je eigen gelijk te leven zal de kennis van de dingen om je heen niet groter maken, want om Hitler te begrijpen, zal je toch moeten zien dat hij niet hetzelfde beeld op de werkelijkheid moest hebben om zijn meningen en daden te rechtvaardigen. En illusie is niet hetzelfde als hallucinatie, maar een overtuiging dat jou beeld op de werkelijkheid de enige vorm van waarheid is en iedereen daarbuiten is het kwaad. Kwaad die de intense gevoel van haat niet vanuit je visie, maar uit mensen komt die gewoon eenmaal slecht willen zijn. Als je haatgevoelens niet als een dreigend gebrek aan zelfbeheersing erkent, die vanuit gevoel van machteloosheid ontstaat is zinnigheid ver te zoeken. Bij een gezond, verstandelijk mens zal een belletje moeten rinkelen dat hoog oplopende emoties een product van je eigen geest zijn die je visie op de werkelijkheid zeer sterk beïnvloed. Het zou voor mij wel gek klinken dat een tiran of een gestoorde psychopathische maniak dit aan zichzelf gaat toegeven als hij daar ook naar gaat handelen. Veel eerder is de neiging te denken dat je eigen kwelling van haat, een toedoen van een oorzaak van buitenaf is. In plaats van zoeken naar zinnelijkheid, zul je toch moeten geloven dat anderen gewoon zoveel anders zijn dan jij, en hun hele leven toewijden om jou zoveel mogelijk te leed bezorgen om het puntje bij paaltje te krijgen, om aan je leed een oorzaak te kunnen geven.
    Als je dit begrijpt, dan begrijp je hoe je van de werkelijkheid distantieert, in een geleidelijk proces door het leven in eigen wereld. Je zult toch echt ergens diep van binnen bang en onzeker geweest moeten zijn om uit de hand gelopen angst met klare verstand te accepteren. Hierin schuilt het gevaar om alleen te kunnen luisteren naar dingen die je alleen wilt horen, en een irrationele angst dat je misschien toch naast kan zijn. En iedere confrontatie is dan een wedstrijd tussen wie gelijk of ongelijk heeft door met beste argumenten te komen. In plaats van het zoeken naar oplossing is het een strijd om aan te geven waarom de ander fout is, dan eigen kant uit te leggen. Want die zul je toch eerst aan jezelf durven toegeven. En dan is confrontatie de uitkomst van de grootste deel van je sociale-interacties die eigenlijk bedoeld zijn om die weg te nemen. Na een subsequent sociaal- isolement om de confrontaties te mijden is een zelfbehoundende vicieuze-cirkel van confrontaties die als oppressie door distantiëring, opkropping en vermijding van zelf-kritiek, en kritiek van anderen als aanval beschouwen de groeiende gevoel van onrechtvaardigheid voeden.

    De bereidheid om naar een psychisch gestoorde te luisteren is al misschien genoeg om er niet eentje te worden. En om iedere kant in perspectief kunnen zetten zal je toch moeten begrijpen waarom de nazi’s het verbranden van boeken als zinnig beschouwden.

    Dit alles is mijn eigen mening, eenzijdige, kortzichtige, oppervlakkige oordeel die niets anders is dan mijn poging om de eindeloze bombardement van berichten, interviews, meningen, onderzoeken, discussies, debatten en opinion-peilen aan elkaar te praten. Ik zal niet alles goed of niet overal gelijk hebben, misschien klopt er geen ene woord van. Dit kan helemaal, want in mijn leven maak ik van die dingen zelf niet zo vaak mee. Er zal wel iemand in deze hele epidemie van mond-diarree binnen de opinie-journalistiek ooit ergens een punt hebben.

    Een ding weet ik: ik wind mij helemaal niet op over dingen die lees of zie als deze mijn verstand te boven gaan. Wel over schaarste aan informatie om iets ervan te begrijpen.

  22. peter zegt: 12-08-11 om 11:12

    wat zitten ze te zeuren over aandacht voor noorwegen.
    elke keer als het nieuws opent met onzin over de welvaart in het westen, vraag ik me af of er die dag geen kindjes in Afrika van de honger en andere geregiseerde ellende zijn gestorven.
    de nos is toch van de staat,wat verwacht je dan, dat ze objectief nieuws gaan brengen. wat een naïviteit. wil je realistische feiten ontdekken zul je het nieuws via verschillende bronnen en of landen moeten inwinnen en heel veel filteren.
    op onze scholen worden onze kinderen al geprepareerd om van nut voor de maatschappij te kunnen zijn, volgens de richtlijnen van onze lieve staat.zo kan de jeugd de nieuwe normen en waarden aan hun ouders opdringen.dit noemt men brainwashen. de samenleving is aan alle kanten rot, alles draait om eigen belang en geld.
    Het ultieme antwoord op alle ellende van deze wereld is dat er overal een economie achterzit, waar natuurlijk niet iedereen beter van kan worden.het liefst de beroemde 1 procent van de wereldbevolking die de helft van de wereld bezitten.denk maar aan de stelling van ons Nederland dat we met zijn allen nog nooit zo rijk zijn geweest, … maar ook nog nooit zoveel schuld hadden. deze stelling zegt alles over die verdeling, wat nou geld rondpompen,laat me niet lachen.
    Hoe meer nieuws je van een bepaald onderwep krijgt te weten, hoe minder je er van gaat snappen. de wereld hangt aan elkaar van list en bedrog en stapjes van de kinderopvang tot en met het vrij besteden van eigen werkuren of thuiszorg of subsidies of giro 555 of industrie of oorlog zijn verbonden door jawel 1 grote conspiracy theory die wordt beschermd door de verdeel en heers tactiek.
    succes

  23. Zo zie je maar weer, dat de meest gerenommeerde columnisten de grootst mogelijke onzin kunnen verkopen. Ik snap daarom niet, dat je er (en nog wel zo uitvoerig) op reageert. Ik vond met name Jeroen Wollaars van meet af aan prima op dreef.

  24. Jan zegt: 14-08-11 om 16:37

    Wat me vooral opviel is dat de NOS niemand heeft die Noorse verhoudingen goed kan duiden. Het gaat vooral via andere landen als Denemarken. Wanneer je Noorwegen iets beter van binnen kent merk je dat het zoiets is als een Noor die in Brussel gestationeerd is en de Belgische verhoudingen goed kent en dan Nederlands nieuws er ineens bij moet doen.
    De uitspraak van zoiets als de naam Utøya blijft ook te wensen overlaten.
    Er is naar vermogen goed verslag gedaan van de gebeurtenissen.

  25. Ricardo zegt: 15-08-11 om 12:37

    Ik heb ook geen kritiek behalve wellicht wat Jan hierboven ook zegt: een goed in de Noorse verhoudingen ingevoerde correspondent was blijkbaar moeilijk te vinden. Op zich toch niet vreemd voor een zo dunbevolkt, rijk en stabiel land waar weinig opzienbarends gebeurt behalve de toekenning en uitreiking van de Nobelprijzen.

  26. Jan zegt: 18-08-11 om 01:47

    In Noorwegen wordt maar een Nobelprijs uitgereikt. In een land als Denemarken zitten wel twee correspondenten van de Nederlande publieke omroep. Bij het begin van de Olympische Spelen 1994 zat er bij Studio Sport een dame van de universiteit die Noors doceerde om dingen van de Noorse cultuur uit te leggen en Noorse namen uit te spreken.
    Utøya wordt uitgesproken als Ut-euj-a (ut-ui-ja) ut – buiten, uit øy – eiland a – het
    De correspondenten in Denemarken spreken øy als in het Deense tøj (kleding) uit waardoor het voor een Noor meer op “de onkleding” (niet ontkleding)lijkt en maken van UT-øy-a u-TøJ-a

  27. tjsa, je kan er lang en kort over praten..

  28. jos zegt: 21-08-11 om 16:03

    Wat mij al lange tijd opvalt is dat het onmogelijk is om een nieuwsbericht (niet de video’s) te delen danwel te mailen. Op de gehele NOS site is bij geen enkel nieuwsbericht de mogelijkheid om te delen aanwezig. Doen jullie dit met een bepaalde reden? Er is niet eens een mail-dit-artikel knop!? Ik snap het gewoon niet; het is 2011, iedereen is actief op social media en jullie maken het gewoon onmogelijk om met een eenvoudige klik iets te delen op die kanalen.

  29. Jan zegt: 21-08-11 om 21:23

    Weer zoiets bij Nieuwsuur. Youngstorget zou het Jongerenplein betekenen. Het plein is genoemd naar Jørgen Young. Youngplein dus.

  30. Edmond V.O. Katusz zegt: 19-09-11 om 23:17

    Het nieuws neem ik tot mij uit zeer diverse bronnen, dus niet de het NOS Journaal alleen. De traditie van het 20:00 uur Journaal is bij mij reeds lang ter ziele. Dat Journaal is een van de bronnen en niet meer dan dat, soms zelfs minder.

    Waaraan ik mij gestoord heb is die ellenlange herdenking in Noorwegen. In plaats daarvan had men wel eens aandacht aan dat veerbootongeluk in Rusland kunnen besteden. Daar waren pakweg 120 slachtoffers.

    Evenals Thijs om 11:22 erger ik mij ook aan een aantal andere zaken. Neem inderdaad weer Rusland; komt slechts zelden aan de orde. Als dat al het geval is dan is het te kort, te veel gericht op een Amerikaans standpunt of worden de Russen belachelijk gemaakt. Te vaak klinkt daarbij ook een ouderwetse Koude Oorlogs-rethoriek door. Neem dat lullige filmpje waarin Gagarin wordt opgetild door Chroestjov. Ha, ha, die rare Russen toch; alsof er geen ander materiaal was.

    In navolging van SevenCirkel: Kunnen we ook volgend jaar eens ophouden met de geldverspilling van de zomercolumns. Leuke bijverdienste voor de makers in den vreemde, maar eigenlijk een belediging van de kijkers. Alsof er minder nieuws is in de zomer. Zoiets.
    Gegroet, Edmond V. O. Katusz

  31. Jannenman zegt: 28-09-11 om 20:18

    Hallo Meneer Gelauff,

    Ik weet even niet hoe ik u anders moet bereiken, maar aangezien u een der hoofdredacteuren bent:

    Dhr Visscher heeft vandaag de bulk van mijn reacties verwijderd, terwijl deze niet in strijd zijn met de regels zoals die in het rechtse frame staan vermeld.
    Aangezien ik de nos juist heb geprezen de laatste jaren om hun houding mbt deze reacties, mn de openheid en het minimaal toepassen van censuur, valt dit mij erg tegen. Is dit nieuw beleid tav de reacties of rijdt Dhr Visscher hier een ‘scheve schaats’ ?
    mvg

Geef een reactie

 

    • Weblog Hoofdredactie

      Dit is het weblog van de hoofdredactie van NOS Nieuws. Die bestaat uit hoofdredacteur Marcel Gelauff, plaatsvervangend hoofdredacteur Giselle van Cann en de adjunct-hoofdredacteuren Aletta Oosten en Bart Leferink.
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.
    • RSS NOS Nieuws

      • Brand in Loonse en Drunense Duinen nog niet geblust 19/07/2018
        Nog steeds is de brand in de Loonse en Drunense Duinen niet geblust. De brand in het natuurgebied in Noord-Brabant brak gistermiddag uit. De brandweer is de hele nacht bezig geweest, maar het vuur is nog niet overal gedoofd. Een gespecialiseerd brandweerteam uit Overijssel gaat het gebied in om de kleine brandhaarden die er nog zijn 'uit te kloppen […]
      • 'Verdachten van gifgasaanslag Skripal bekend' 19/07/2018
        Britse onderzoekers denken te weten wie de zenuwgasaanval op oud-spion Sergej Skripal hebben uitgevoerd, meldt het Britse persbureau Press Association. Het gaat om Russen die met beelden van bewakingscamera's zijn achterhaald, heeft een bron bij het onderzoek aan PA laten weten. De personen op die beelden zijn gekoppeld aan douanegegevens over reizigers […]
      • Wekdienst 19/7: uitspraak zaak-Lieke S. en Touretappe finisht op Alpe d'Huez 19/07/2018
        Goedemorgen! Lieke S., die ervan wordt verdacht dat ze naar Syrië wilde afreizen, hoort de uitspraak in haar zaak en de renners in de Tour de France hebben een zware etappe voor de boeg. Vandaag schijnt de zon weer vaak tussen de wolken door. Het wordt 23 tot 30 graden, daarmee is het bijna overal zomers warm. De wind waait zwak of matig uit het noorden. Moe […]
      • Gewenste salaris Randstad-klanten was tijdelijk te zien voor anderen 19/07/2018
        Als je je inschrijft bij een uitzendbureau en opgeeft hoeveel geld je wil gaan verdienen, verwacht je niet dat anderen dat kunnen inzien. Toch was dat wel mogelijk bij uitzendbureau Randstad. Ook adresgegevens en mobiele-telefoonnummers waren voor onbevoegden in te zien. Beveiligingsonderzoeker Dennis Veninga van Networking4all ontdekte het beveiligingsprobl […]
      • Ook basisschooldirecteuren willen meer salaris, en gaan actievoeren 19/07/2018
        Basisschooldirecteuren gaan na de zomer voor zichzelf actievoeren. Ze zijn ontevreden met de uitkomst van de salarisonderhandelingen voor leraren. Zo verdienen in de nieuwe cao de bestbetaalde leraren meer dan de meeste adjunct-directeuren. "Het is nu tijd om voor onszelf op te komen", zegt Petra van Haren van de Algemene Vereniging Schoolleiders. […]
      • Inwoners uit rebellengebied Syrië worden geëvacueerd 19/07/2018
        In twee dorpen in de provincie Idlib in Syrië is begonnen met de evacuatie van inwoners en strijders. De dorpen al-Foua en Kefraya worden al jaren belegerd door rebellen die tegen Syrische president Assad strijden. Assad zegt in ruil voor de evacuatie honderden gevangenen vrij te laten. Meer dan honderd bussen zijn afgelopen nacht het dorp ingereden, meldt h […]