Het thema van de workshops dit jaar is ‘persoonlijke betrokkenheid’. Nederlandse en buitenlandse documentairemakers vertellen in sessies van ongeveer een uur hoe zij dit thema verwerken in hun producties en waaruit die betrokkenheid kan bestaan: door voortdurend zelf in beeld te zijn of juist door sterk te sturen op de achtergrond?

De documentairemakers die workshops zullen geven zijn:

Tom Fassaert
Tom Fassaert (1979) heeft als jonge onafhankelijke filmmaker in de afgelopen jaren verschillende korte en lange films gemaakt. Bekend is zijn laatste in zwart-wit geschoten documentaire ‘De Engel van Doel’ (2011), een film over de laatste bewoners van het dorpje Doel bij Antwerpen, dat gesaneerd wordt om havenuitbreiding mogelijk te maken. De film ging op het Filmfestival van Berlijn in wereldpremière en was – ondanks het hoge artistieke karakter – zeer succesvol in het Nederlandse bioscoop- en filmfestivalciruit.

Op INPUT vertelt Tom Fassaert aan de hand van recent gemaakte filmopnames ook over het werkproces van zijn nieuwe film ‘De Erfenis’. In deze documentaire onderzoekt de maker de persoonlijke verhoudingen binnen zijn eigen familie. Naar aanleiding van de breuk tussen zijn vader en zijn oma begint hij aan een nieuwsgierige speurtocht die plots gecompliceerd wordt wanneer blijkt dat zijn oma verliefd is op haar kleinzoon.

Aliona van der Horst
Na een studie Russisch studeert Aliona van der Horst (1970) regie aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Haar eindexamenfilm ‘Dame met het Witte Hoedje’ (1997) wordt onder meer bekroond met de Tuschinski Award. In 2001 maakt ze ‘Na de Lente van ’68’, over de liefde van haar Russische moeder en Nederlandse vader tijdens de Koude Oorlog, en in 2003 voltooit de filmmaker de vijfdelige documentaire ‘Passie voor de Hermitage. Voor beide werken sleept zij een Gouden Beeld in de wacht. In 2006 zorgt de film ‘Voices of Bam’ voor een international doorbraak. Een Zilveren Wolf op het IDFA is de kroon op haar film Boris Ryzhy (2008).

Tijdens het INPUT festival spreekt Aliona van der Horst over haar meest recente film ‘Water Children’, een essay/documentaire over vruchtbaarheid. Ze volgde de eigenzinnige Japanse pianiste Tomoko Mukaiyama die een groot kunstwerk maakte rond dit intieme thema, dat Japanse mannen en vrouwen uitnodigde om over vruchtbaarheid te praten. De ontwapenende reacties van bezoekers op het kunstwerk prikkelden Van der Horst tot het maken van deze film, waarin haar persoonlijke verhaal -naarmate het filmproces vorderde- zijn eigen plaats afdwong. Bekijk hier de trailer van ‘Water Children’. (foto: Carla van de Puttelaar)

Frans Bromet
Frans Bromet (1944) is sinds 1964 actief als cameraman, documentairemaker en programmamaker. Sinds 1972 heeft hij zijn eigen bureau dat het karakter heeft van een familiebedrijf en makerscollectief. Frans Bromet werkt veel samen met zijn dochters Laura en Silvia.

In de beginperiode van zijn carrière zoekt Bromet de onderwerpen voor zijn documentaires al dicht bij huis. Zo maakt hij in 1972 ‘De Noord 20-29’ over een straat in zijn nieuwe woonplaats Ilpendam en over zijn ouders filmt hij in ‘Drielandenpunt’ (1974). In het werk van Bromet staat de mens vrijwel altijd centraal. Het liefst vindt hij zijn hoofdpersonen in zijn directe omgeving. Met de camera op de schouder gaat hij aan de slag om zo min mogelijk afstand te creëren tussen hem en zijn ‘onderwerp’.

Bromet’s nieuwste film verschijnt deze winter in de bioscoop. Voor deze lange documentaire heeft hij zijn persoonlijke onvrede met de uitwassen van de hedendaagse ‘managementcultuur’ als startpunt genomen. Zijn dochter Laura kreeg in deze film een belangrijke rol als antagonist en contragewicht van Frans Bromet.

Roar Christiansen
Roar Christiansen (1955) is een Noorse fotograaf én de regisseur van de film ‘I Want to Thank Life’. Deze film, die tijdens INPUT wordt vertoond in de Human zaal, vertelt het verhaal over de aan drugs verslaafde en met HIV geïnfecteerde Wenche. Christiansen volgde haar 15 jaar lang en raakte sterk persoonlijk betrokken bij haar leven. Ze zijn in al die jaren goed bevriend geraakt.

    • Programma

      Klik hier voor het programma van INPUT 2011
      (wijzigingen onder voorbehoud)
    • Organisatie

    • Twitter #INPUT2011

    • Facebook

    • Met dank aan