Ierland, Brown en het Verdrag van Lissabon

Ierse campagneposter tegen het Verdrag van Lissabon (foto: Infomatique)Alle ogen in de Europese hoofdsteden zullen de komende maanden gericht staan op de eilanden in de noordwesthoek van Europa. Er zijn namelijk twee ontwikkelingen die van invloed zijn op het Verdrag van Lissabon. De ene kan de Europese-grondwet-die-geen-grondwet-mag-heten weer op de rails zetten, de andere kan het weer onderuit halen.

Allereerst de Ieren. Die haalden vorig jaar met een ferm ‘nee’ een dikke streep door de Europese rekening. Maar na wat toezeggingen vanuit Brussel heeft de Ierse regering besloten komende herfst een tweede referendum te organiseren en dit keer zouden de Ieren wel eens ‘ja’ kunnen zeggen tegen Lissabon.

Die verschuiving in de publieke opinie kunnen we niet los zien van de economische crisis waarin Ierland verkeert. Die crisis is veel heftiger dan in de meeste Europese landen. De verwachting is dat de werkeloosheid zal stijgen tot 17 procent en dat de economie dit jaar bijna met 10 procent zal krimpen.

Vorig jaar zomer ging het ook al slecht met Ierland, maar nog niet zo slecht. Toen zag je dat de Ieren bang waren dat het verdrag van Lissabon zou leiden tot hun aantasting van identiteit en onafhankelijkheid. Die angst heeft plaatsgemaakt voor een heel andere angst, namelijk dat Ierland weer de arme boerenstaat wordt die het vroeger was. De Ieren zien Europa weer als een reddingsboei. Als Ierland bijvoorbeeld niet lid was geweest van de eurozone was de crisis waarschijnlijk nog erger geweest, zo is de Ierse overtuiging. Vandaar ook de omslag in de publieke opinie.

Dat beeld wordt bevestigd door opiniepeilingen. Volgens de meest recente peiling zou nu 54 procent van de Ieren voor het verdrag stemmen en 28 procent tegen. So far, so good.

Komen we aan bij het volgende hoofdstuk, want bij de Britse buren is namelijk ook wat aan de hand. Gordon Brown is in het nauw gekomen door de bonnetjesaffaire en de dramatische nederlaag bij de Europese verkiezingen en zijn positie wankelt. Zijn val zou mogelijk tot nieuwe parlementsverkiezingen leiden. Het Britse parlement heeft vorig jaar het verdrag al goedgekeurd, maar dat kan op losse schroeven komen te staan. De Conservatieven, die een goede kans maken de verkiezingen te winnen, hebben namelijk beloofd dat ze alsnog een referendum gaan houden als zij aan de macht komen.

De uitslag van zo’n referendum zou voorspelbaar zijn: een grote meerderheid van de Britten zou het verwerpen. De voorstanders van het verdrag hopen dan ook dat Brown het in ieder geval volhoudt tot Ierland weer naar de stembus gaat. Als de Ieren ‘ja’ stemmen, zullen naar verwachting Polen en Tsjechie (ook twee landen die het nog niet geratificeerd hebben) snel over de brug komen. Als het verdrag in werking treedt zal het moeilijker -zo niet onmogelijk- voor de Consertieven worden om het terug te draaien. Het worden spannende maanden voor Europa.

Morgen op deze blog antwoord op de vraag hoe Brown het heeft kunnen volhouden.

« Terug naar het overzicht


25 reacties op “Ierland, Brown en het Verdrag van Lissabon”

  1. Paul zegt: 12-06-09 om 18:32

    Moraal van dit verhaal de EU is een terroristische organisatie die met angst zaaien het verdrag van Lissabon door de europese strot probeert te rammen.

  2. Ton zegt: 12-06-09 om 18:54

    Grappig hoe ze de economische crisis aanvoeren en het lidmaatschap van de EU als reddingsboei neerzetten!

    Schrijf dan ook eens hoe Noorwegen en Zwitserland het hoofd boven water houden!!!

    @Paul…Absoluut mee eens!

  3. bas zegt: 12-06-09 om 20:25

    Ton

    Noorwegen is een oliestaat. Die lui halen zoveel olie uit de zee, dat zeons net zo hard nodig hebben als Saudi Arabië, bijvoorbeeld

    Zwitserland heeft zoveel crimineel geld in huis, dat het land niet om KAN vallen. Van corrupte staatshoofden, drugssmokkelaars, belasting ontduikers, noem maar op.

    en voor de lol maken ze SWATCH horloges

    Voor ons beide geen optie

  4. Ted zegt: 13-06-09 om 08:09

    Duitsland heeft ook nog niet geratificeerd

  5. dirk zegt: 13-06-09 om 09:36

    De EU is gewoon een tweede snelweg van betalen betalen, en nog eens betalen, willen ministers een wet? stuuren ze hem in, en word mede met de andere staten bepaalt, parlament is een zeer duure niks zeggende dekmantel, een langduurige rust oort voor politieke vriendjes staten, niemand heeft inzicht, en als je bedenkt dat je dat landelijk al niet eens hebt? wat moeten wij dan met zo een fascisten bolwerk?

  6. Erwin Teusink zegt: 13-06-09 om 11:49

    Toch fijn dat 75% van de Nederlanders pro Europa heeft gestemd.

  7. Ton zegt: 13-06-09 om 12:42

    @Bas

    Dus een locale economie is het antwoord… ;)

  8. bas zegt: 13-06-09 om 14:45

    Ton

    Nederland heeft traditioneel een handelseconomie. Welnu, de EU maakt het makkelijker om te handelen, en daarom profiteert Nederland zoveel vande EU.

    Zouden wij nu de EU uitstappen, dan zou de EU zonder ons met elkaar gaan handelen. Dan zouden wij, in 5 jaar tijd, terugvellen tot dieper als Ierland was voor toetreding tot de EU

    Ikzelf ben totaal niet gelukkig met het idee dat wellicht straks anderen over ons homohuwelijk, abortus, euthanasie en koffishop beleid gaan beslissen. Daarom ben ik voorstander van een actieve opstelling binnen de EU. Maar wij Nederland hebben veel baad bij het lidmaatschap van de EU.

    Dat willen sommigen, zoals ik hierboven zie, niet erkennen, maar het is wel zo

  9. Benjamin zegt: 13-06-09 om 18:43

    Hoe kan David Cameron nu zoiets stompzinnigs voorstellen? Als het verdrag door Groot-Brittannië al is geratificeerd, kan het toch niet daarna weer gederatificeerd worden?! Ik denk niet dat Barroso dat over zijn kant zou laten gaan. Ik snap eigenlijk sowieso niet voor wat de Britten in de Unie zitten: ze doen niet mee met Schengen, ze doen niet mee met de euro en nou gaan ze ook nog eens moeilijk doen over een verdrag dat ze al ondertekend hebben. UKIP doe uw ding, zou ik zeggen.

  10. Roel zegt: 13-06-09 om 23:42

    @ dirk zegt: 13-06-09 om 09:36

    Wilt u alstublieft uitleggen wat voor u fascisme betekent, dit vervolgens nagaan in naslagwerken (wat mij betreft gebruikt u hier zelfs wikipedia voor) en dan eens heroverwegen of u de term ‘fascistisch bolwerk’ nog steeds gepast vindt.
    Mocht u nog steeds ervan overtuigd zijn dat dit de correcte bewoordingen zijn, wilt u dan eens nagaan of u hiermee constructief aan een, voor u, beter Europa hebt bijgedragen. U kunt het nog zo oneens zijn met het ‘fascistische bolwerk’, maar u kunt niet ontkennen dat zij effectiever zijn Europa naar hun idee te vormen.

  11. Ton zegt: 14-06-09 om 14:09

    @Roel

    Dat was Hitler ook…

    @Bas

    Dat kan dmv verdragen en afspraken gedaan worden, net zoals Noorwegen en Zwitserland dat doen, zonder dat we daar een overkoepelend apparaat voor creeren en onze financiele en politieke soevereigniteit verkwanselen!
    Wat jij beweerd is dat Nederland in weze geen souvereign bestaansrecht heeft als staat. Economisch niet zou kunnen bestaan. Onzin en pure propaganda om mensen bang te maken en de situatie maar te accepteren!

  12. Roel zegt: 14-06-09 om 17:11

    @ Ton zegt: 14-06-09 om 14:09
    Leg eens uit…

  13. Ton zegt: 14-06-09 om 21:50

    Jij schrijft:
    “…U kunt het nog zo oneens zijn met het ‘fascistische bolwerk’, maar u kunt niet ontkennen dat zij effectiever zijn Europa naar hun idee te vormen…”

    Ik schrijf:
    Dat was Hitler ook…

    Wat is hier niet aan te begrijpen!

    Het gaat er niet om of ze wel of niet effectief(er) zijn. Het gaat er om of ze het recht hebben! En net zoals met Hitler hebben ze dat recht niet. Dat is niet te ontkennen… ;)

  14. Roel zegt: 15-06-09 om 01:26

    @ Ton zegt: 14-06-09 om 21:50

    Nouja ik wilde even zeker hebben of u de huidige Europese instituties inderdaad met Hitler, of in ieder geval met de politieke situatie van toen, vergeleek.

    Mijn vraag aan iedereen die de Europese Unie met fascisme, nazisme, Hitler of op een andere manier vergelijkt met de politieke situatie is of dit echt gemeend is of slechts een ‘grappige’ opmerking tussendoor.

    Ton, ik hoop dat je nog een vader, moeder, danwel opa of oma hebt die je kunnen vertellen dat de macht van de Europese Unie geenzins te vergelijken is met de NSDAP in de jaren 30 van de vorige eeuw.

  15. dirk zegt: 15-06-09 om 04:50

    http://henrysturman.com/englis.....glies.html hier zie je het, in het engels, nederlands kan ook

  16. dirk zegt: 15-06-09 om 04:53

    ga onderaan naar zijn home page, klik op gezondheidsdictatuur, en schrik

  17. Marcel zegt: 15-06-09 om 13:02

    @Erwin
    zijn er ook mensen anti-Europa dan?

    Wel anti-EU, want de EU is slecht voor Europa en is 100% ondemocratisch gezien dat er geen EU-demos is.

    EU is niet Europa.

    Duitsland heeft ook nog niet geratificeerd, het grondwettelijk gerechtshof moet nog steeds uitspraak doen.

    Er is dus nog hoop voor parlementaire democratie. Want waar vetorecht is, is het nationale parlement leidend, waar géén vetorecht is, is het antidemocratische EU Politburo (Commissie) leidend qua wetgevend initiatief.

  18. Marcel zegt: 15-06-09 om 13:19

    Eén van de rechters van het Duitse grondwettelijk gerechtshof sprak eerder dat met het Lissabon Verdrag de nationale verkiezingen in Duitsland een soort “Fassadenwahl” zouden worden. Oftewel, een verkiezing die er niet toe doet aangezien het nationale parlement (in dit geval de Bundestag) feitelijk niets meer te vertellen zou hebben.

    http://www.focus.de/politik/de.....03782.html

    Mensen het gaat ook om onze parlementaire democratie, maar gezien het verraad dat CDA, PvdA en consorten pleegden kunnen wij alleen nog maar hopen op “schützenhilfe” bij het redden van onze parlementaire democratie.

  19. Marcel zegt: 15-06-09 om 14:06

    Zonder EU:
    kiezer –> stem –> nationaal parlement –> wet

    Met EU inclusief Lissabon verdrag:
    kiezer –> stem –> nationaal parlement <– wet (mag niet meer veranderd of tegengehouden worden) <– Europese Raad (nationale regeringen) + Europese Commissie

    Met andere woorden, door de EU en het Lissabon verdrag worden de nationale parlementen feitelijk overbodig. Dit is dus een de facto afschaffing van de parlementaire democratie.

    Schande dat de media hier nooit over bericht, want ja ook de NOS weigert uit te leggen hoe middels de EU de nationale regeringen en de Europese commissie de facto de wetgevende macht van de nationale parlementen over te nemen.

    In Duitsland noemde men dit in 1933 ook wel ‘Ermächtigung’. De nationale regering nam de wetgevende macht van het nationale parlement over. Het enige verschil is het afwezig zijn van geheime politie en concentratiekampen. Maar puur politiek gezien, is het hetzelfde idee, maar dan met 27 regeringen in plaats van één.

  20. pannenkoek zegt: 15-06-09 om 16:03

    @ Marcel

    Het lijntje nationaal parlement –> regeringsfracties –> Europese Unie Raad + Europese Commissie en het lijntje kiezer –> Europees Parlement –> Europese Commissie moeten hier ook nog bij. Waarbij elk afzonderlijke instituties voor een bepaalde termijn verkozen is. Er is nog niemand geweest, in elk van de lidstaten die ook maar een poging heeft gedaan deze termijnen af te schaffen. Eerst moeten 27 lidstaten unaniem beslissen (ook onder Lissabon) om de democratie af te schaffen om een situatie zoals in Duitsland in de jaren 30 te krijgen.
    Vergelijk tussen de Europese Unie en Duitsland jaren 30 gaat echt niet op!

  21. Ton zegt: 15-06-09 om 16:19

    @Roel

    Mijn (Groot) ouders vochten en werkten voor een sociaal en duurzaam Nederland!
    Als de heren politici bij de oprichting van de Kolen en Staal Unie, dat is waarom nu (2 jr geleden) 50 jaar EU werdt gevierd, hadden uitgelegd dat de huidige EU constructie hun doel zou zijn dan waren ze stuk voor stuk door de Europese bevolking aan de hoogste boom opgeknoopt!
    De mensen in Europa waren en zijn voor samenwerking maar hebben nooit hun wens uitgesproken voor een Verenigde Staten van Europa of wat voor overkoepelende politieke organisatie dan ook.

    Een politieke macht, want dat is het nu, die zonder toestemming van de bevolking is opgericht en handelt (zelfs als de bevolking een andere wens uitspreekt) is absoluut te vergelijken met dictatoriale en/of tyranieke regimes uit het verleden!
    Het feit dat er (nog) geen internerings kampen zijn en er (nog) geen razzia’s zijn van de geheime staatspolitie is mogelijk slechts een kwestie van tijd. Als we teveel ageren tegen de EU zal die situatie zeker komen. We hebben nu in ieder geval niet meer de macht in handen om dat te stoppen!

    Onze soevereiniteit is al verkwanselt en waarschijnlijk krijgen we deze nooit meer terug!
    Mijn (groot) ouders draaien zich om in hun graf… :(

  22. duivjuh zegt: 21-06-09 om 01:11

    Volgens mij deed NL het prima toen we nog de Europese Economische Gemeenschap (EEG) hadden. Ook toen was NL 1 van de welvarendste landen van Europa.

    Dus dat we straks zonder EU terug zouden vallen tot een economisch niveau lager dan Andorra is klinklare onzin.

    Het gaat niet over de NLse economie. Het gaat over macht en economien van armere landen. Die worden er wel beter van.

  23. Arjen van der Horst zegt: 21-06-09 om 17:18

    @ Duivjuh
    Even advocaat van de duivel spelen. Was het niet zo dat onder de Europese Economische Gemeenschap het democratische gat niet vele malen groter was dan nu? De bevoegdheden van de EEG waren weliswaar kleiner dan de huidige EU, maar er werden nog steeds belangrijke (economische) beslissingen genomen in Brussel.

  24. Beau zegt: 24-06-09 om 06:23

    Ook wat betreft Europa toont Brown zich een weinig moedig politicus. In het manifest waarmee Labour in 2005 de verkiezingen won, werd een referendum beloofd over de Europese Grondwet. Okay, volgens de kleine lettertjes is er nu geen Grondwet, maar het gaat om de geest. Het wordt tijd dat de Conservatieven aan de macht komen, waarmee een einde komt aan de meest rampzalige periode uit de Britse politieke geschiedenis.

  25. Wilma zegt: 23-07-09 om 22:17

    Het verdag vann Lissabon is door Frankrijk en Nederland verworpen en nooit voorgelegd aan de Britse bevolking in een referendum. Balkenende en consorten hebben het in onze plaats getekend en ook onze 2e kamer ging tegen de wens van het Nederlands volk akkoord. Art. 48 van het verdrag schaft bovendien de mogelijkheid tot het houden van een referendum totaal af. Dat is nog eens democratie! Bij de Europese verkiezingen heb ik daarom op Libertas gestemd die de Nee-campagne in Ierland heeft georganiseerd. Dat wil niet zeggen dat ik tegen Europa ben, maar wel graag baas in eigen land.

Geef een reactie