Campagnevoeren anno 2010

(bron: www.mydavidcameron.com)

Obama zette de trend. Labour en de Tories keken gretig mee. Speciale ‘war rooms’ werden opgericht die zich enkel bezighouden met de verkiezingscampagnes in het grote multiversum dat het internet heet. Het internet, het slagveld van de 21e eeuw, biedt de Britse politieke partijen in de aanloop naar de Lagerhuisverkiezingen nieuwe mogelijkheden. Maar tegelijkertijd zijn er ook diepe valkuilen, zoals de Conservatieven de afgelopen weken ondervonden.

Het begon allemaal met de levensgrote campagneposters met daarop prominent oppositieleider David Cameron. De slogan (“I’ll cut the deficit, not the NHS”) was nou niet bepaald een stemmentrekker. Maar de kritiek richtte zich vooral op de foto waarop een wel gladde en glanzende Cameron te bewonderen was. “Airbrush”, zo luidde het genadeloze oordeel van bloggers en twitteraars. Het verband was al snel gelegd: Cameron is onecht. De posters, die het officieuze startschot moesten inluiden van de Conservatieve verkiezingscampagne, kreeg zo gelijk een genadeloze tegencampagne over zich heen.

Na de eerste golf van kritiek, begon snel een tweede, meer ludieke tegencampagne. Een linkse webontwerper richtte voor de gein de website www.mydavidcameron.com op en plaatste twee gefotoshopte varianten op originele campagneposters van de Conservatieven, uiteraard met wat minder vleiende teksten dan op het origineel. De grap sloeg aan, verspreidde zich razendsnel via Facebook, Twitter en de blogosfeer en zo ontstond een ware hype. Binnen de kortste keren kreeg de oprichter van de website 150.000 nieuwe posters in zijn inbox. De variaties zijn eindeloos. Een groot deel werd geplaatst.

Ludieke campagneposters (bron: www.mydavidcameron.com)

(bron: www.mydavidcameron.com)

(bron: www.mydavidcameron.com)

(bron: www.mydavidcameron.com)

Het moet het campagneteam van de Tories tot wanhoop hebben geleid. Daar werd de dure postercampagne (kosten: 500.000 pond) even door de plee getrokken. De tegenreactie liet overigens niet lang op zich wachten. Aanhangers van de Tories richtten de website MyLabourPosters op. Het ironische is: de campagnekas van Labour is zo slecht gevuld dat de partij zich geen campagneposters kan veroorloven. MyLabourPosters bevatte dus vooral variaties op de verkiezingslogan van Labour (“A future fair for all”) of variaties op de eigen Conservatieve campagneslogan(“I have never voted Tory before…”).

(bron: MyLabourPosters)

(bron: MyLabourPosters)

Is dit nu hoe we anno 2010 campagne voeren? De meningen onder de oude media zijn verdeeld. The Guardian kondigde in groot achtergrondverhaal met veel fanfare de eerste “e-election” aan . The Daily Telegraph vindt dat de kracht van het internet overschat wordt en voorspelt dat de partijen de strijd nog steeds beslissen op televisie. Maar één medium lijkt zeker het onderspit te delven, zo verwacht oud-spindoctor Alistair Campbell: de tijden van traditionele campagneposter zijn voorbij.

Volg NOS Londen ook op Twitter.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


3 reacties op “Campagnevoeren anno 2010”

  1. Misschien nog leuk om erbij te vermelden dat de eerste originele Tory-poster begon met de zin “We can’t go on like this”, wat er toe wat er toe leidde dat je zodra die poster in beeld kwam met ‘Suspicious Minds’ in je hoofd zat.

  2. Arjen van der Horst zegt: 18-03-10 om 21:38

    @ Linda
    Je bent niet de enige die op die gedachte kwam: http://www.mydavidcameron.com/posters/elvis1

  3. zijn er ook voorbeelden van nederlandse posters? voor de huidige campagnes? Je ziet nl. wel veel debatten op dit moment op TV maar voor mijn gevoel geen posters. Ik zou de abri’s (bushokjes) helemaal vol hangen.

Geef een reactie