Verborgen onder zwarte smurrie

De ontdekking is spectaculair nadat iedereen twee eeuwen dacht dat het een ordinaire kopie betrof. Maar de versie van de Mona Lisa in het Pradomuseum van Madrid is authentieker dan je zou vermoeden. Vrijwel zeker werd het doek gemaakt door een leerling terwijl de grote meester Da Vinci zijn Gionconda schilderde. Daarmee heeft het Prado ineens de oudste kopie van het werk in huis.

Het werk van de leerling van Da Vinci werd vandaag in Madrid aan de wereldpers gepresenteerd. Het verhaal is te mooi om waar te zijn. Onder een laag zwarte verf om het lichaam van Mona Lisa bleek het originele landschap van het werk verscholen. Opvallend is hoe de bergmassa op de achtergrond veel gedetailleerder is dan het doek van Da Vinci in het Louvre. Ook andere details van het wereldberoemde schilderij zijn nu zichtbaar, omdat de kopie in het Prado in ongekend goede staat is.

Volgens het Prado is er geen twijfel meer aan hun Mona Lisa op hetzelfde moment als het meesterwerk door een leerling van Da Vinci werd geschilderd. Daarvoor bevat de kopie teveel details die je onmogelijk kunt weten als de maker zich alleen op het origineel had gebaseerd. Ook heeft de Madrileense Giaconda een aantal correcties (vingers, hoofd, buste) die hetzelfde is als Da Vinci uitvoerde.

Het blijft gissen hoe de zwarte laag verf op het doek in Pradomuseum kwam. Als was het halverwege de achttiende eeuw niet ongebruikelijk om – uit esthetische overwegingen -achtergronden van schilderijen weg te schilderen. De zwarte laag olieverf werd eind vorig jaar opgelost met verdunners en zo langzaam weggepoetst. Dat ging betrekkelijk simpel omdat over het schilderij een vernislaag zat die het doek min of meer afschermde. In vier maanden was de zwarte verf weggehaald.

De Madrileense Mona Lisa hangt nu weer tussen tijdgenoten in het Prado. Ze keek vol spot naar de honderden journalisten die zich vanmiddag aan haar vergaapten. Met zo’n blik die haar tweelingzus in Parijs ook heeft.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “Verborgen onder zwarte smurrie”

  1. Harald van Perlstein zegt: 22-02-12 om 22:35

    Fantastisch voor het Prado en voor Madrid. Hopelijk komen er veel toeristen naar Madrid. De stad kan de eventuele extra inkomsten voortvloeiende uit het Mona Lisa-toerisme goed gebruiken!

  2. pierre ansems zegt: 13-03-12 om 12:21

    Wat een schoonheid.
    Het Prado heeft daadwerkelijk een nieuw kunstwerk toegevoegd aan haar collectie.
    Met dank aan de wetenschap.

Geef een reactie