De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Vrijdag: verplichte anticonceptie voor zwakbegaafden?

Pieter van Vollenhoven is voorstander van een discussie over verplichte anticonceptie voor ongeschikte ouders, zoals zwakbegaafden, psychiatrische patienten of verslaafden. Tijs van den Brink praat hierover met Suus Jonker, kind van zwakbegaafde ouders. Christel Jansen is ook in de studio. Zij schreef een boek over Suus Jonker.

Nederland wil de Zeeuwse Hedwigepolder deels ontpolderen als compensatie voor het uitdiepen van de Westerschelde. Staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw heeft dat vanavond aan de Europese Commissie en de Tweede Kamer laten weten. CDA Tweede Kamerlid Ad Koppejan reageert.

Politiek redacteur Hans Andringa sprak met minister-president Rutte over de verhoudingen tussen het CDA, de PVV en de VVD bij de onderhandlingen in het Catshuis.

Zaterdag is het ‘Landelijke Stiefmoederdag’. Want stiefmoeders hebben het moeilijk. Dat weten vrijwilligers bij de helpdesk Stichting Stiefmoeders Sandra Boer en schrijfster (en stiefmoeder) Renate Dorrestein.

In de rubriek 5-voor-12: Wikileaks voorman Julian Assange gaat een talkshow presenteren. Maar kan hij dat wel? Hans Laroes doet een voorspelling.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


31 reacties op “Vrijdag: verplichte anticonceptie voor zwakbegaafden?”

  1. Moolhuizen zegt: 13-04-12 om 22:50

    Vraagje? Had Hitler ook niet zo’n programma?

    Wordt een enge discussie

  2. peter zegt: 13-04-12 om 23:09

    verplicht aftreden voor megalomane bestuurders

  3. Jelmer zegt: 14-04-12 om 07:06

    En zo verkondigt meneer Pieter van Vollenhoven het vooroorlogse ‘Eugenics’ programma. Waar is het eind? Wie bepaalt uiteindelijk wie ‘geschikt’ is om zich voort te planten en wie niet? Doet me sterk denken aan hoogmoedswaanzin.

  4. Ik vind het erg dapper van Pieter van Vollenhoven dat hij zo’n statement durft te maken.

  5. lotte zegt: 14-04-12 om 13:15

    vind het erg voorbarig om bepaalde doelgroepen te verplichten, dit geeft bij mij een beetje het idee dat er maar bepaalde doelgroepen zijn die bv hun kinderen mishandelen terwijl jou buurman met zijn universitere opleiding ook niet van zijn kind af kan blijven is dat dan wel nomaal en goed terwijl er ook mensen zijn met een verstandelijke beperking die hun kind wel normaal opvoeden of vergeten we die maar even voor het gemak

  6. jos zegt: 14-04-12 om 13:47

    Natuurlijk een moreel probleem.
    Maar eenaml dit geaccepteerd dan het een eigen fascistische weg.
    Wat gaan we den als ze tocjh zwanger worden? Steriliseren?
    Wettelijk toegestane mutilatie?Dan ook voor allen die niet voldoen aan het Herrenvolk?Dat gedoe kennen we van eerder.
    Volgens mij past het niet in de Rechten van de Mens(Geneve,Jeruzalem)

    Natuurlijk weer zo’n soort Endlösing want die gezinnen kosten 40.000 per jaar aan bemoeienis(recente publikatie vóórdat onze flapoorbrein dit bedacht)

    Doet me ook denken aan het Leidse buurtjesonderzoek van Milikowski,waaruit naar voren kwam dat de “gegoed burgerij” asocialer naar hun kinderen was dan de minderbedeeld die verwassen kleren droegen..Er was bijna gene promotor voor hem vinden..De arrogantie van de superklasse..zoals Van Vollenhove?
    Het herinnert me ook aan de studie bij Poolse ouders, die in verhouding tot de middenstandburgers in de USA veel minder neurotisch waren..

    Van Volenhove gaat zich eventjes te buiten aan “vrij-veiligheid”.
    Schoenmaker hou je bij je leest zou ik zeggen.

    En wat die anticonceptie betreft zou hij toch eens te rade moeten gaan bij de hulpverleners..
    Ik ben benieuwd wat er nog allemaal meer tussen zijn toch wel forse oren beweegt..Zitten we nu op dit soort grappen te wachten van dat soort volk?

  7. Dit is een uiterst dubieus vraagstuk, want waar ligt de grens? Overigens herinner ik me het in de vorm van artikel rond 1978 in een tijdschrift.

  8. Boer zegt: 14-04-12 om 15:52

    @Pieter
    Dat zou betekenen gezien de zwakbegaafde regering die we nu hebben en de zwak
    begaafde regelgeving die ze met desastreuse gevolgen voor ons ontwikkelen zoals
    deze regel……dat ze zich niet meer mogen voortplanten ?
    Mooi dan.

    De boer

  9. v. dijk zegt: 14-04-12 om 21:18

    het lijkt een beetje op de sterilsatie wet uit 1912 . amerika.

  10. isabel zegt: 14-04-12 om 23:02

    Groot gelijk jongen/\. Kind gaat voor.

  11. Johan zegt: 14-04-12 om 23:06

    @ Lotte: natuurlijk is de groep van zwak begaafden niet de enige groep mensen die misbruik pleegt of geen goede zorg kan leveren. Je moet je daarentegen wel realiseren dat het percentage zwak begaafden dat daadwerkelijk hun kind verwaarloost of misbruikt zó groot is dat het belachelijk is als de overheid hier niet ingrijpt. De kinderen die hieruit voort komen zijn zo beschadigd dat ze op hun beurt ook weer slechte ouders zullen zijn. Het verplichten van anticonceptie van die groep kan enorm veel voordelen opleveren.

    Wat betreft de niet zwak begaafden die ook misbruiken: deze moeten gewoon op een andere manier gestrafd worden (bijvoorbeeld met gevangenisstraf). Het percentage niet zwak begaafde ouders die hun kinderen misbruiken is nu eenmaal véél lager!

    Waar de grens ligt is inderdaad een goede vraag. Maar laten we dit onderwerp in de politiek inderdaad eens goed bediscussiëren, dan vinden we de juiste grens wel.

  12. Jan zegt: 14-04-12 om 23:50

    Dit is 1 van de ideeën waar Hitler ooit mee kwam. Vraag me af wat de volgende stap dan is.

  13. Suzanne zegt: 15-04-12 om 09:40

    @Lotte: wanneer jouw buurman met universitaire graad niet van zijn kinderen af kan blijven behoort hij tot wat jij noemt ‘de doelgroep’, toch?

    @Jos: de discussie roept allerlei associaties op, probeer dat eens los te laten en te kijken naar de realiteit van vandaag. Jouw argumenten kracht bij zetten door Pieter van Vollenhoven te kwetsen zwakt eerder af dan dat het iets toevoegt.

    Wat mij betreft gaat deze discussie niet over een bepaalde ‘klasse’ mensen maar over mishandelde kinderen, soms zo ernstig dat de dood er op volgt. We vinden dat met z’n allen verschrikkelijk en precies daar ligt de grens. Waarom is het zo moeilijk om als samenleving hierin onze verantwoordelijkheid in te nemen? Sinds de anticonceptie kunnen we kiezen voor kinderen. Iedereen kan dat, mag dat en gelukkig maar. Zo moet het ook blijven. Maar dit recht staat boven het recht van een ongeboren kind waarvan je in sommige gevallen bij voorbaat weet dat mishandeling, fysiek en/of mentaal volgt. Met z’n allen blijven we roepen hoe verschrikkelijk dat is. We denken aan de slachtoffers en onze harten krimpen ineen bij de gedachte aan wat deze kinderen overkomen is. We staan er bij, kijken er naar en we laten het keer op keer gebeuren. Zie ik iets over het hoofd dat ik denk dat het allang tijd is voor ingrijpen?

  14. Bas zegt: 15-04-12 om 10:10

    Het is een moreel dilemma, maar neem nu een extreem voorbeeld, een stel dat al 8 keer een kind heeft geproduceerd, dat direct na de geboorte weggenomen wordt

    In dit geval ben ik voor het voorkomen van nog meer kinderen, en als de anticonceptie ontlopen wordt zou ik voorstander zijn van sterilisatie.

    Gelukkig zijn de meeste gevallen minder extreem, en dus zal de vraag moeilijker zijn.

    Maar we hebben rechters die ervoor gekozen hebben om moeilijke vragen te beantwoorden, dus daar komen we wel uit. Ik zou zeggen, kom met een wetsvoorstel.

  15. henk janse zegt: 15-04-12 om 12:17

    Gevaarlijke discussie. Moet gelijk denken aan ubermenschen. De rillingen lopen over mijn rug. Big brother is watching you

  16. Dave Langers zegt: 15-04-12 om 13:33

    Veel verontwaardigde reacties hier, maar op zijn minst het idee om het op te leggen aan ouders die al in de fout zijn gegaan met een eerder kind lijkt me redelijk. Beetje langs de lijnen van de pedofiel die niet meer vlak bij een school mag wonen: de kat op het spek binden.
    (Overigens vermoed ik dat we het binnen onze levensdagen nog gaan meemaken dat we een discussie krijgen over de ongebreidelde groei van de wereldbevolking, waar ook vroeg of laat paal en perk aan zal moeten worden gesteld, dus laten we er maar aan wennen dat onbeperkt kinderen krijgen geen mensenrecht kan blijven.)

  17. Jara zegt: 15-04-12 om 16:12

    Steriliseren of anticonceptie gebruiken moet een eigen keuze zijn. Als wij als overheid gaan bepalen wie wel en wie niet een kind mag krijgen gaan we te ver. Het baart mij zorgen dat dit misschien wel de makkelijkste en goedkoopste weg is. Deze weg is dus makkelijk in te slaan terwijl de consequenties groot zijn. Ik vind dat er maar weinig ideeën zijn over het verbeteren van de zorg voor deze kinderen of van de pleegzorg.

  18. John zegt: 15-04-12 om 17:58

    Precies ! Sterilisatie 100 jarige viering ! 1912-2012.
    Hitler herrijst uit zijn graf.
    Agenda 21 de nieuwe eugenistische orde.
    Komt hier ook net als greenzones (zeeland)
    Worden we wakker ze vermoorden ons…..meestal via wat in amercia
    populair “soft kill” genoemd wordt.
    Geneesmiddelen, euthanasie, uitdroging van oudjes, chemtrails, vaccins, virussen die
    uit laboratoria komen, slecht voedsel, GMO, rampen zoals fukushima, aardbevingen door
    HAARP, weersbeïnvloeding, gulf of mexico manmade, etc. etc.

    johnvanprooijen7@gmail.com

  19. John zegt: 15-04-12 om 18:08

    The Main stream media verslaat het werkelijke verhaal rond julian niet goed zegt hij zelf.
    Alleen RT (Russia Today) die ook een RT new york hebben en affectie hebben met
    diverse onorthodoxe contacten zoals Alex Jones die 20 miljoen luisteraars heeft.
    Regelmatig Ron Paul die op de terroristenlijst staat aan het woord laat of senator
    Bernie Sanders. Ook Nigel Farage (De europesche terrorist)

    Gevaarlijk zendertje die RT…….
    Nu begint er as Dinsdag een show op RT door Julian Assange.
    Ik ben erg benieuwd en ga kijken ! Er komen grote onthullingen begrijp ik.
    Down with the criminal elite !
    Hier de link waar het Disdag te zien is en nu een trailer bevat.
    youtube.com/user/RTAmerica?ob=0&feature=results_main

    johnvanprooijen7@gmail.com

  20. peter zegt: 16-04-12 om 17:25

    moeten modelburgers dan ook verplicht kinderen nemen?

  21. peter zegt: 16-04-12 om 18:51

    als pieterje 150 jaar later was geboren,was abortus voor zijn persoontje maatschappelijk aanvaardbaar en algemeen geaccepteerd zijn geweest vanwege zijn flaporen.
    ergens begint een onbenul iets te roepen en voor je het weet is het over de top doorgevoerd.
    voorbeeld; onze maatschappij.
    daar zit je dan met je verplicht leventje,een gedetineerde kan in zijn cel tenminste nog dromen over een liefelijk zandstrandje met palmboompjes.
    er is toch al mandaat genoeg zoals bijvoorbeeld jeugdzorg ed, de regering kan onze kindjes toch al afpakken om te brainwashen voor hun(niet de onze) economie als wij ouders falen.
    anticonceptie is ook slecht voor de vergrijzing,haha,bijna kapitaalvernietiging of bezuinigingsbeleid.
    tsjonge,wat is de mensheid ver afgezakt zeg.

  22. rene zegt: 17-04-12 om 10:12

    Ongelofelijk wat n kortzichtige reacties. Om de rechten van mensen maar niet te beperken, doen we maar niets? Zeker zembla niet gezien? Op zijn minst moeten ouders die al eerder gefaald hebben, dat recht afgenomen worden. Je hebt een kans verknal die dan niet. Bij sommigen kan je onheil vooraf voorspellen, waarom mag dat kind wel bij vreemden opgroeien met alle twijfel op n gelukkig bestaan. Die mensen moeten tegen zichzelf beschermd kunnen worden. Maar nee vooral niets opleggen, iedereen moet vrij zijn zelf te kiezen,met alle gevolgen die we nu in de krant lezen.

  23. John zegt: 17-04-12 om 15:09

    om te brainwashen voor hun(niet de onze) economie ?

    Was dat maar het enige….
    Ik had begrepen dat er ook sexueel misbruik van kinderen is binnen de jeugdzorg,
    kinderbescherming en rechters tot hooggeplaatsten in justitie aan toe.
    Misschien nog wel een hoger percentage dan binnen de oorspronkelijke maatschappij.
    Mensen tegen zichzelf beschermen is te vaag.

  24. John zegt: 17-04-12 om 15:30

    Zie hoe de staat met je kinderen omgaat als we ze niet stoppen.
    Ja eugenistische hitler ideëen dat wel.
    Steriliseren sederen of afmaken that´s the coming question.
    Als je niet meewerkt ………..

    youtube.com/watch?v=5-Mw5_EBk0g

    Dit filmpje was promotie voor de inmiddels als scam betitelde klimaat opwarming.
    Ron Paul zegt als je een kikker in kokend water doet springt hij eruit.
    Maar als je hem in koud water doet wat je dan langzaam aan de kook brengt kun je
    hem met succes doden. Dat is nu precies wat ze met ons doen.
    We worden langzaam gewend aan eugenistische methodes.
    Terwijl we hadden afgesproken nooit meer !

  25. Bas zegt: 17-04-12 om 17:12

    Er wordt hierboven verwezen naar de eugenetica, en eigenlijk nog terecht ook.

    Maar wat was de eugenetica? In essentie het toepassen van genetische kennis op mensen. Het verbod om met je broer of zus te trouwen is in essentie ook eugenetisch.

    Daarom is eugenetica niet op zich zelf vuil en voos, me moet alleen oppassen dat je er geen vuile besluiten mee gaat goedpraten.

    Want dat is wat Hitler deed: de eugenetica schrijft niet voor dat mensen vermoord worden, zelfs niet als je een hele fanatieke lijn aanhangt, waarbij je van sommige mensne wilt ontraden dat ze zich voortplanten. Hitler misbruikte de eugenetica, zoals hij meer misbruikte. Eugenetica is niet vuil, dat was Hitler.

    Daarnaast, het ging in dit debat niet om het verbieden van het voortplanten van mensen die een IQ hebben van een bepaalde waarde, nee het ging om het verbieden van het krijgen van kinderen door mensen die hebben aangetoond hun kinderen niet te kunnen verzorgen.

    Die planten zich in een natuurmens situaltie ook niet voort, daar zouden de kinderen allemaal vermoord worden. Dat bloedbad willen we niet, en dus verbieden we deze mensen zich voort te planten.

    Persoonlijk vind ik dat logisch, maar dat heb ik al eerder aangegeven

  26. John zegt: 18-04-12 om 00:47

    Je zou het woord eugenetica kunnen vergeten. Wat er overblijft is het vermoeiende stellen
    van normen en dus regels die dan vervolgens door derden weer een interpretatie krijgen
    die niet in de lijn der bedoeling lag. Zeker waar god -dat moeilijke begrip- ooit zegde gij
    zult niet oordelen. Knap om daar verre van te blijven. Vooralsnog raken wij al in de knoop
    als je zou moeten definiëren wat zwakbegaafd is. Een laag IQ ? Of wat Hitler was.
    Was dat een slechte man of was hij gek gepraat door geheime ordes die hem geheimen
    toespeelden en toegang tot kapitaal verschaften. Geheimen over het belang van het
    elimineren van bepaalde bloed lijnen of DNA structuren. Weten wij eigenlijk wel voldoende
    om te kunnen oordelen of zijn sommige details nog steeds zo goed verborgen dat wij
    opnieuw in de greep kunnen raken van de gedachte god te zijn door toedoen van die
    zelfde geheime ordes ?
    Stel Pieter had zwakbegaafde ouders die hem niet genoeg liefde konden geven.
    Dan is Pieters gedachte verklaarbaar geworden. Elite is naar mijn mening vaak verstoken
    van gevoel of compassie ja té vaak zelfs aantoonbaar psychopaat. Ik zou dan kunnen
    vinden dat die zich niet voort mogen planten om eeuwen misstanden tot een eind te brengen
    en eindelijk deze aarde de langgewenste kans op de liefderijke tijd te geven.
    Maar juist zo een wens zou mij tot psychopaat verklaren.
    Want god zei niet zonder reden gij zult niet oordelen. Wij kunnen het gewoon niet en dat wordt
    bijna ook bewezen door de geschiedenis. Nee opgeblazen worden omdat je niet meewerkt aan
    CO2 vermindering is crimineel om zelfs maar te overwegen.
    Maar dat vind ik van verplichte anticonceptie ook.
    Zoals iemand al zei in deze blog er zijn al regels genoeg om in te kunnen grijpen in
    schrijnende situaties. Individuele gevallen door de rechter. Een van te voren opgezette regel
    voor verplichtte abortus of anticonceptie is te algemeen en kan dan verkeerd geïnterpreteerd
    worden en of uitgebreid naar……uitkeringsgerechtigden…..werkelozen…..criminelen…joden…
    etc. vandaar die kikker, het is niet nodig maar het is alsof we langzaam door een plan eraan
    gewend worden zo te denken, opnieuw, opnieuw door secret orders. Die zelf god denken te
    zijn. Daar moeten we voor oppassen laat het maar hoe het is. Mogelijkheden genoeg, zoveel
    dat voor mij dit op zo een precair onderwerp niet ook nog machinaal hoeft te worden gemaakt.

  27. John zegt: 18-04-12 om 01:05

    Ahh wat dom van mij…..
    De hele kop van het artikel misverstaan.

    Vrijdag: Verplichte anticonceptie.

    Dus de rest van de week staat het licht op groen.

    johnvanprooijen7@gmail.com

  28. rene zegt: 18-04-12 om 09:11

    Bas, perfect uitgelegd. Ik ben het helemaal met je eens.

    Ik begrijp dan ook niet wanneer mensen zich hierin een beetje verdiepen, dingen kunnen roepen die verwijzen naar het verleden. Dit speelt nu en wat gaan we daar aan doen? Niets?

  29. John zegt: 18-04-12 om 17:01

    Precies ! Het verleden leert ons…… 10:10 is nu….. Agenda 21 evenzo.

    Amerika is bijna en ik bedoel echt bijna….. een politiestaat waar in de versgebouwde
    FEMA kampen die heden bemand worden met personeel zéér waarschijnlijk ook mensen
    gedood gaan worden volgens uitgelekte plannen, die mensen hebben dan code rood.

    Ook in Europa wat immers immer achter Amerika aanloopt gaat het langzaam fout.
    Met name in de UK. Wat kunnen we doen ?
    Doe niet meer mee lees hun kranten niet kijk geen tv, stem met je geld tegen de
    farmaceutische industrie en andere grote bedrijven en de grote banken.
    Europa door Nigel Farange ook beschuldigd van een geheime facistische agenda is nu al
    overgenomen door dezelfde banken die ook Amerika en de regering daar in hun greep
    hebben.

    Ja ja……ik weet ook niet wat we ertegen kunnen doen…..de straat op en niet meer
    weggaan tot het is geregeld. Corruptie en geheime genootschappen opsporen en verwijderen
    uit alles dat te maken heeft met de staat of regering, banken of wetgeving. Maar hoe ?
    Ron Paul gaat goed maar in Nederland is oproep tot revolutie zelfs verboden terwijl in
    Amerika dit verplicht is bij wet als de regering vals is geworden !

    We leven in een tijd waar leugen en bedrog de macht hebben tot “wij” dat stoppen.

    johnvanprooijen7@gmail.com

    volg deze man…. youtube.com/user/astonisher1

  30. siegfried zegt: 19-04-12 om 23:19

    Henk Bleeker………..wie? HENK BLEEKER! Oh ja, is dat die man die onder bepaalde condities geen konijnen maar briefjes uit de binnenzak tovert?

    Lieve mensen, ga te rade bij Rijkswaterstaat in Middelburg. Daar lopen mensen rond die weten waarom de waterberging voor het Schelde-estuarium zo belangrijk is. Die houden zich al de hele tijd stil en buiten het onderbuikgeweld betreffende ontpolderen en populistisch zieltjes winnen van diverse lieden. O.a. de volkomen verdwaalde Zeeuw:Koppige Jan.

  31. Dabekaussen Norbert zegt: 20-04-12 om 10:47

    playlist 13 april
    ED – Face Down
    Home
    Kyteman – Sorry
    Daniel Powter – Bad Day

    Jammer de naam van de zangeres van Home staat er niet bij?
    Zou het nog kunnen.??
    dank
    Norbert

Geef een reactie