Donderdag: Spanje

 De Spaanse regering wil komend jaar miljarden euro’s extra bezuinigen. Dat leidde vandaag weer tot felle protesten. Correspondent Jessica van Spengen doet verslag en presentator Pieter van der Wielen praat verder met drie Nederlandse inwoners in Spanje over de gevolgen van de crisis voor de verschillende regio’s: Edwin Winkels (Barcelona), Martijn Koolloos (Madrid) en Ferry Staleman (Andalusië).

Politiek redacteur Michiel Breedveld doet verslag van de moeizame eerste werkdag van kamervoorzitter Van Miltenburg.

Tijl Beckand is te gast om te praten over klassieke muziek. Hij heeft een CD samengesteld met als thema ‘Tussen Aarde en Hemel’.

In de rubriek 5-voor-12: Hoe lees je het —volgens de Britse pers— ’obscene’ en ‘gruwelijke’ nieuwe boek van JK Rowling netjes voor?

En singersongwriter Nielson komt twee nummers spelen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


11 reacties op “Donderdag: Spanje”

  1. Louis van Rasten zegt: 29-09-12 om 11:39

    Deze felle protesten zijn niet meer dan terecht want extreme bezuinigingen leiden alleen tot nog een hogere werkloosheid. Iedereen is bang zijn baan te verliezen, een gegeven dat niet geheel onterecht is.

    Ipv economisch stimulerende maatregelen door te voeren gaat deze Spaanse regering extreem bezuinigen en dit is nou juist totaal verkeerd want dit leidt tot desastreuse koopkrachtdalingen in bijna alle lagen van de bevolking. Koopkrachtdaling heeft weer tot gevolg dat de financieel economische stabiliteit nog verder afbrokkelt.

    De regering moet nu juist zorgen dat de koopkracht bij het volk wordt aangewakkerd ipv streng te gaan ombuigen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de balastingen te verlagen, produkten worden hierdoor goedkoper waardoor meer mensen deze artikelen zullen gaan kopen hetgeen weer tot gevolg heeft dat er meer BTW vloeit in de staatskas wat deze regering zo graag wil. Verder is het belangrijk in die sectoren te investeren waar veel personeel gevraagd wordt. Bijvoorbeeld in de zorg. Dit is in NL maar ook andere landen niet anders. De overheid dient dergelijke beroepen interessanter te maken door bijvoorbeeld hiervoor betere arbeidsvoorwaarden te scheppen. En als men dan toch de belastingen wil verhogen doe dit dan naar draagkracht: de hoogste inkomens betalen de meeste belasting (Frankrijk dient heeft al een dergelijk systeem ingediend).

    Neen, door extreme maatregelen door te voeren bijvoorbeeld door een hogere BTW bereik je slechts datgene wat je eigenlijk niet zou willen namelijk nog een hogere werkloosheid vanwege de koopkrachtdaling die diezelfde extreme ombuigingsdrift teweeg heeft gebracht. Met een werkloosheid van 50% van de jongeren en 25% van de bevolking is dit dus absoluut geen aanrader.

    Ook bezuinigingen in de sociale zekerheid heeft een compleet averechts effect en bereikt dus niet datgene wat je als regering wil doen namelijk het aanjagen van de financieel economische situatie. Wanneer je bijvoorbeeld bedenkt dat men bij werkloosheid de eerste twee kalenderjaren € 1000,00 per gezin maandelijks ontvangt en daarna niks meer dan is dit een grote catastrofe voor die gezinnen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat heel veel afgestudeerde jongeren naar het buitenland gaan om hier hun heil te zoeken.

  2. Bas zegt: 29-09-12 om 15:38

    @ Louis

    Was het maar zo eenvoudig

    Om te beginnen is de crisis in Spanje voor een heel groot deel het gevolg van een vastgoed bubble, waar veel individuele Spanjaarden aan mee hebben geholpen.

    Veel vastgoed is in 20 jaar verdrievoudigd in prijs, zonder dat er een rechtvaardiging voor bestond. Want de Spanjaarden zijn in de 20 jaar nauwelijks meer gaan verdienen.

    Die bubble moest een keer knappen, en dat gebeurde. Üiteraard op een heel slecht moment, maar dat doen dergelijke bubbels altijd.

    Ook voor het overige is de Spaanse crisis een gevolg van de banken, die tot voor kort niet rechtstreeks steun konden krijgen bij de Europese fondsen.

    Los daarvan, zou Spanje nu heel veel geld gaan steken in de economie, dan zou de staatsschuld ontploffen, met als gevolg dat over 20, 50, 100 jaar er nog afgelost moet worden.

    Keynes is niet alleen als mens dood, maar zijn gedachtengoed is ook in grote mate inmiddels afgewezen. Terecht, een Keyniaanse begroting – stimuleren in krappe tijden, en afbetalen in goede wordt om te beginnen nooit uitgevoerd: er wordt niet afbetaald in goede tijden, maar dat kan ook amper, omdat ook in goede tijden niet genoeg binnenkomt om de gemaakte schulden te betalen

    Daarmee is een Keyniaanse begroting leuk voor nu, en slecht voor de toekomst. Persoonlijk vind ik dat niet verdedigbaar, ook niet voor Spanje.

  3. Ricardo zegt: 29-09-12 om 18:06

    @Louis van Rasten heeft zeker een punt. Maar probleem is dat ook grote tekorten snel weggewerkt moeten worden om het vertrouwen in de euro overeind te houden. Toch jammer dat men vorig jaar niet koos voor een middenweg en EU lidstaten in deze uitzonderlijke economische situatie iets later terug liet gaan naar die -3% BBP. Rutte en de Jager leken een degelijke rol te spelen maar hielden onvoldoende rekening met snelle economische krimp van zwakkere landen waardoor men in een bezuinigingsspiraal terecht komt.

    Ik heb Rutte, de Jager, Merkel, Monti en anderen nooit horen praten over een gefaseerde benadering om juist gewone mensen zoveel mogelijk te ontzien. Zoals ik hen ook nooit hoor over de effectiviteit en goede controle op de besteding van al die hulpgelden. Slechts 4 lidstaten zijn bereid om onafhankelijk toezicht op hun begroting toe te staan. Bijvoorbeeld via een kritische Rekenkamer zoals wij die hebben. En omdat het landen betreft wordt de Europese rekenkamer er niet bij betrokken. Een blinde vlek van schandalige proporties.

  4. Ricardo zegt: 29-09-12 om 23:57

    Ik vergat nog te zeggen dat als men begin 2011 het inzicht en de moed had om direct een groot garantiefonds achter de euro op te tuigen, de ‘renteschade’ voor Spanje en Italie had kunnen meevallen. De euro bleef vooral een politieke munt, vatbaar voor speculanten en vluchtend flitskapitaal. Een slechte zaak omdat vertrouwen belangrijk is om het elders ook weer meer te krijgen. En zo hopelijk beter en sneller tenminste een beetje uit het dal te komen.

  5. Louis van Rasten zegt: 30-09-12 om 10:53

    @Bas,
    dat de schulden ook in goede economische tijden afgelost dienen te worden ben ik het mee eens maar je kunt geen geld weghalen waar al weinig tot niets te halen is.

    Het ware probleem ligt elders: namelijk de corruptie. Deze moet worden aangepakt en men zou moeten beginnen bij de Spaanse overheid zelf. Hierdoor gaat namelijk veel kapot. Kijk bijvoorbeeld maar naar Griekenland. Ipv extreme ombuigingen doorvoeren wordt het probleem corruptie niet aangepakt en gewoonweg genegeerd. Dit is geen goede ontwikkeling en is totaal verkeerd want namelijk door de corruptie is weinig tot geen geld binnengekomen bij de overheid.

    Nu worden de burgers gepakt terwijl het werkelijk probleem bij de overheid ligt: deze heeft namelijk de EU voor de gek gehouden door hun huishoudboekje te mooi voor te spiegelen dan dat het in werkelijkheid is (hier is overigens Brussel ook zelf aan schuld) en ten tweede is er niets gedaan om de corruptie adequaat aan te pakken.Het zou mij overigens helemaal niet verbazen dat het probleem van corruptie zich ook in Brussel zelf voordoet doch hiervoor is niet of onvoldoende bewijsvoering.

    Wat men nu moet gaan doen is de vereiste van de 3%-norm uitsmeren over meerdere kalenderjaren zodat het land de mogelijkheid krijgt om zichzelf te genezen waarbij wel als tegenprestatie wordt gevraagd om een adequate aanpak van de corruptie te bewerkstelligen maar ook om bezuinigingen door te voeren doch niet op korte maar op langere termijn. Deze beide maatregelen zijn voor het volk beter te verteren dan dat je alles in één keer moeten willen.

    @Ricardo
    helemaal 100% met jouw eens! De vereisten uitsmeren over meerdere kalenderjaren waardoor de pijn bij burgers wordt verzacht en het land voldoende de tijd krijgt de meer belangrijke problemen aan te pakken bijvoorbeeld de corruptie (zie ook bovenstaande).

  6. Bas zegt: 01-10-12 om 09:15

    Of Spanje bijzonder corrupt is? IK zou het niet weten

    IK ben het geheel met je eens dat corruptie een land naar de verdommenis helpt, maar corruptie bestrijden heeft natuurlijk alleen zin als er veel corruptie is.

    Voorbeeld: Ik denk niet dat het zinvol is om in NL 2 miljard aan de bestrijding van corruptie uti te geven – want de corruptie – die ook hier zijn tol eist – is denk ik kleiner als die 2 miljard

  7. Ricardo zegt: 01-10-12 om 16:38

    @Bas Volgens mij lang niet zo corrupt als Griekenland of zelfs Italie, maar in Spanje is (was) de regionale autonomie erg groot. Dat wilde nog weleens leiden tot te politiek aangestuurde prestigeprojecten zonder veel rendement zoals een weinig gebruikte hogesnelheidslijn. En in Zuid-Europa stegen met name de lonen en uitkeringen in de collectieve sector jarenlang harder als er feitelijk verdiend werd. Het was immers goedkoop te financieren. Erg zuur wat de mensen nu meemaken en het lijkt door te slaan. En ook wij wij kenden in de jaren 90 en 10 regelmatig wat ‘verjubeljaren’ met veel cadeautjes voor diverse achterbannen. De grote uitdaging is nu flink maar rechtvaardig bezuinigen. De politiek moet gaan beseffen dat heel veel vertrouwen op het spel staat. Rutte en Samson zeggen dit te beseffen, hopelijk met redelijk en dus dragelijk resultaat.

  8. Louis van Rasten zegt: 01-10-12 om 19:03

    @Bas
    Corruptie is in veel Zuid-Europese landen van toepassing en dit is uiterst funest voor een goed huishoudboekje. Als Brussel hier niets tegen doet dan is het dweilen met de kraan open en kun je miljarden euro’s blijven pompen in een land dat in economisch opzicht feitelijk al ten onder is gegaan. Brusssel moet haar blikveld meer hierop focussen.

    Als je alleen al in Griekenland kijkt wat er feitelijk aan belastinginkomsten (aangiftes) binnenkomt dan is dit zeer weinig tot niets. De Trojka heeft dit ook geconstateerd. Verder zijn is er ook een Nederlandse groep van belastingdeskundigen heengestuurd om orde op zaken te kunnen stellen.

    De mogelijkheid tot omkoping moet adequaat worden tegen gegaan want anders heeft het ook geen zin om er miljarden in te blijven pompen. Brussel moet hierbij een rol gaan spelen maar of dit ook daadwerkelijk zal gaan gebeuren weet ik niet. De Eurocraten zijn meer met zichzelf bezig dan om zich te bekommeren om de daadwerkelijke problemen die er heersen……..

  9. Bas zegt: 02-10-12 om 09:22

    @ Ricarco

    Prestigerprojecten zijn weliswaar dom, maart vallen niet noodzakelijkerwijs onder de definitie van curruptie. Ik durf echter ook niet uit te sluiten dat vele prestigeprojecten wel degelijk met corruptie te maken hebben.

    Voor mij zijn cadeautjes voor achterbannen wel een vorm van corruptie, en terecht trek je hiermee ook de lijn naar Nederland. Want ook hier zijn er van die problemen die wel aangepakt moeten worden, maar de achterban wilt het niet. Ik noem alleen de hypotheekrente aftrek.
    Het gaat om gunstgen voor stemmen. Heel erg fout.

    @ Louis

    Alhoewel ik het volledig eens ben met wat je schrijft, ga je , helaas, niet in op evt corruptie in Spanje, integendeel. Je stelt dat het in geheel Zuid Europa een probleem is, en gaat verder over Griekenland.

    Ik wil niets uitsluiten, maar denk dat we de landen wel elk op hun eigen waarde moeten beoordelen danwel veroordelen. De problemen in Spanje zijn geheel anders dan in Griekenland, en daarmee ook de oplossing. Net als de schuldvraag.

  10. Ricardo zegt: 02-10-12 om 13:23

    @Bas en Louis, Laten we hopen dat de EU uiteindelijk door deze crisis komt en dat met name jongeren weer meer kansen krijgen. Wiens schuld het ook is, de trieste extreme cijfers m.b.t. werkloosheid zijn voor voor hen (en ons) een grote bedreiging voor de toekomst. In de jaren 80 had ik er zelf ook veel last van. Als schoolverlater kon je toen niets vinden. In mijn geval duurde het ruim 10 jaar voordat ik er weer wat bovenop kwam. Ik heb sindsdien eigenlijk altijd onder mijn niveau gewerkt. En hoewel ik niet definitief ontevreden werd, het tekende me toch wel.

  11. Bas zegt: 03-10-12 om 09:10

    Ricardo

    Ik ben in 1992 afgestudeerd, en in 1999 had ik mijn eerste baan.

    Volgens mij begrijp ik precies wat je bedoeld met de jeugdwerkloosheid in zuid Europa

Geef een reactie