20 maart 2010
Sander van Hoorn

Safwat links - Foto: Mahmoud al AjramiMijn fixer in Gaza mag van Egypte na een reis naar Europa niet terug naar huis. Daardoor heb ik nu een fixer in Nigeria. Een van de vele Palestijnen gevangen in het web dat voor ze gesponnen is.

Of hij al terug was in Gaza, wilde ik weten. “Nee, ik zit in Nigeria! Fuck everybody”, antwoordde hij. Safwat al Kahlout is mijn fixer , mijn tolk en regelneef, mijn steun en toeverlaat in Gaza. Hij vertaalt ter plekke en regelt de afspraken die ik wil hebben. Zo iemand noemen we een fixer, een nogal oneerbiedige naam voor een man wiens kinderen het leuk vinden om tijdens een van de vele stroomstoringen in Gaza collectief op me te klimmen.

Nu zit hij dus in Nigeria. Die kinderen, waarvan er een nogal ziek is, en zijn vrouw zijn niet bij hem.

Safwat werkt niet alleen voor mij maar bijvoorbeeld ook voor NRC Handelsblad, ANSA (het Italiaanse persbureau) en de Israëlische krant Ma’ariv. Door de Italianen was hij naar Europa gehaald voor cursussen, gesprekken met de bazen en vooral ook om eens even weg te zijn uit de grote openluchtgevangenis die Gaza voor hem is.

Naar Italië via Israël of Egypte
Via Israël lukte het niet, ondanks vele verzoeken. De Israëli’s gaven hem om hem niet bekende redenen geen toestemming om via Israël te reizen. De standaard reden is meetal dat iemand een ‘veiligheidsrisico’ is. Zijn vrouw is dat gelukkig kennelijk niet. Zij is het afgelopen jaar meerdere malen in Tel Aviv geweest om haar jongste zoontje te begeleiden naar een ziekenhuis waar hij verpleegd kon worden voor diverse long- hart- en rugaandoeningen. Niets is hier logisch.

Het werd dus Egypte. Officieel is de grens met Egypte voor personen uit Gaza gesloten, maar af en toe mogen er mensen door. Het is complete willekeur. Safwat kon via Caïro met een Schengen-visum in zijn paspoort naar Italië. La Dolce Vita was het, in zijn vloeiende Italiaans. Tot het tijd was om terug te gaan. Dat het ingewikkeld kon worden wist hij als journalist in Gaza als geen ander. Veel Palestijnen zitten weken, soms zelfs maanden aan de Egyptische kant van de grens te wachten tot ze terug mogen naar huis. Willekeur, nogmaals.

Maar zo ver is hij niet eens gekomen. In Cairo werd hem verteld dat hij als Palestijn een special visum nodig heeft. Hoe hij dat kan krijgen, kon men hem niet vertellen. Dat hij via Cairo naar Italië gegaan was, mocht niet baten. Dat hij niet verder kon naar de grens met Gaza om daar te wachten, was duidelijk.

Everybody fucks us
Terug naar Italië met een inmiddels bijna verlopen Schengen-visum kan niet. En dan blijken er opeens weinig landen waar je als Palestijn zonder een van tevoren geregeld visum naartoe kunt. Nigeria blijkt een van die landen.

Safwat aan het werk aan de goede kant van de grens - Foto: Sander van HoornHoeveel mensen er in Egypte wachten om Gaza binnen te komen is niet in te schatten. Hoeveel mensen er net als Safwat niet eens zo ver komen is nog onduidelijker.

“Israel fucks us. Our ‘brothers’ in Egypt do. And the Arabs, Americans and you Europeans do it too by remaining silent”.  Een oordeel waar weinig tegen in te brengen valt. Ik hoor het vaak in Gaza, en nu dus zelfs vanuit Nigeria.


29 reacties op “Een Palestijnse fixer in Nigeria?”

  1. Dan zegt: 04-02-10 om 09:27

    Dat bedoel ik dus: schending van de mensenrechten in het kwadraat, en het ergste is: wij doen eraan mee.

    Onverkwikkelijke situatie.
    En Verhagen vindt het goed, de medeplichtige, schande voor onze democratie en voor ons mensenrechtenstandpunt.

    Israel smoort de Palestijnen en hoopt door dit soort pesterijen de Palestijnse gebieden te draineren.

  2. Sander van Hoorn zegt: 04-02-10 om 10:30

    @ Dan
    … en de blokkade van Egypte gaat dus verder dan het bouwen van een ondergrondse muur. Ik snap dat ook Egypte niets op heeft met Hamas. Maar het cynische is dat een Hamas-hardliner als Al Zahar wel naar Caïro mag als hij daar meedoet aan de de door Egypte gesponsorde (!) onderhandelingen met Fatah. Het belang voor Egypte van gewone mensen is wat minder evident en dat zie je dus op deze manier. Dat cynisme, bij Egypte, Israël, maar dus ook bij ‘ons’ zien ze hier haarscherp.

  3. Dan zegt: 04-02-10 om 11:36

    @Sander,
    De motieven voor Israel zijn duidelijk.
    Die van het Westen laten zich raden, hier lijkt vooral de lijn Tel Aviv-Washington-EU belangrijk te zijn.
    Egypte is voor mij minder inzichtelijk.
    Gezien het feit dat Egypte een dictatuur is vraag ik me af wat hier het persoonlijke belang van Hosny Mubarak is om Israel zo ter wille te zijn.

  4. Sander van Hoorn zegt: 04-02-10 om 23:12

    @Dan
    Zouden we eigenlijk aan Nicole le Fever moeten vragen, de correspondent aldaar. Maar om een voorschot te nemen lijkt me dat ‘Israel ter wille zijn’ het minst zwaar weegt op de prioriteitenlijst van Mubarak. Belangrijker is Amerika, met zijn geld- en wapensteun, en het feit dat Mubarak helemaal niets opheeft met de Moslimbroeders in eigen land. Als het zusje daarvan in Gaza, Hamas, het veld zou ruimen is dat voor hem net zo belangrijk als het voor Israel is. Dan heb je nog de altijd kunstmatige verdeling tussen gematigde en radicale moslimlanden. Egypte zit, met alles wat daar misschien op af te dingen is, in het gematigde kamp. Daar zit Fatah (Westbank) ook, en Hamas (Gaza) niet. De enige reden waarom Mubarak zich niet nog veel openlijker achter Fatah schaart is omdat Egypte een bemiddelaarsrol tussen die twee wil blijven spelen. Egypte als macher in het Midden Oosten.

    En als het Israel terwille wil zijn, lijkt het me louter als gevolg van het bovenstaande:
    - als vriend van Amerika is Israel je vriend, zeker als dat een voorwaarde is om tot het gematigde kamp te behoren
    - als macher balanceer je continu tussen twee partijen (dus de grens in Rafah is dicht, maar toch niet altijd; je vindt af en toe eens een smokkeltunnel maar lang niet allemaal)
    - de gezamenlijke vijand: Hamas/moslimbroederschap.

    Ik moet steeds denken aan de kaart van de regio die in Na’ama bay (het toeristencentum van Sharm El Sheikh) in de stoep gemetseld staat. Het is een nieuwe stoep, maar historisch Palestina staat er in zijn geheel op. En het heet Palestina, niet Israël. OK, misschien heeft ‘de bevolking’ het er neergelegd. Maar in een land als Egypte was het al lang weggeweest als ‘de staat’ er een probleem mee zou hebben gehad.

  5. Dan zegt: 05-02-10 om 21:16

    Mja,
    redelijke verklaring, geld van de VS hoewel Egypte niet zo heel veel ontvangt is voor Mubarak wel welkom.
    Het succes van de Islamitische beweging Hamas zou weleens kunnen overwaaien naar Egypte en daar een soort revolutie kunnen veroorzaken, en mogelijk is dat terecht in de ogen van vele Moslims in Egypte aangezien Mubarak heult met de dief van de olie van het Midden-Oosten / Islamitische naties(de VS) en hij zijn eigen volk onderdrukt met een impossante veiligheidsdienst die niet terugschrikt om voor de VS te martelen.

    Wat dat betreft is er een analogie met Iran in de tijd van de Sjah.

    Zolang de Mubaraks aan de macht zijn ziet het er voor Gaza en de West-Bank niet erg levensvatbaar uit. Hooguit nog enkele decennia van stuiptrekkingen en dan is het over. En die stoeptegel in Sharm es-Sheikh krijgt dan hooguit een onbegrepen geschiedkundige waarde.

  6. Dan zegt: 05-02-10 om 21:20

    Het probleem voor de individuele Palestijn is daarmee natuurlijk niet opgelost.
    Waar is Safwat nu?

  7. Yoram zegt: 08-02-10 om 19:54

    @ Sander
    Egypte zit tussen twee vuren in, enerzijds steunt het land om diplomatieke en economische redenen het westen en is het daarnaast een tegenstander van Hamas om de rust in de regio te waarborgen, daarnaast tikt de Arabische liga Egypte voortdurend op de vingers. Ik denk dat je de houding van Egypte daarom niet cynisch kan noemen maar een nationaal dilemma ;)

  8. Dan zegt: 09-02-10 om 10:53

    Overigens Hamas hardliners…
    Geweld en onderdrukking kweekt radicalisme en verzet tot de dood erop volgt.

    Andersom werkt ook: welvaart en gebrek aan vijandschap leidt tot decadentie en gezapigheid.

    In dit conflict ligt wat dat betreft het initiatief toch helemaal bij Israel.

  9. Sander van Hoorn zegt: 09-02-10 om 11:44

    @Dan
    Cairo, inmiddels, na een financiële prikkel uitgedeeld te hebben. Nu de tweede horde.

  10. righteousness for palestine zegt: 09-02-10 om 21:31

    mijn wens, stop doden palestijnen kinderen, omdat ik kon het niet geloven hoe Europese Unie steunde Israel de palestijnen te doden.

    De Israeli moeten stoppen met doden van palestijnen mensen en geven de landen terug, de palestijnen heeft ook rechten als mens, waarom steunde israel met Clusters Bommmen om palestijnen mensen te vermoorden.

    stop doden palestijnen mensen in refugees kampen.

  11. Marcel zegt: 10-02-10 om 21:36

    Wat een onzin hier allemaal weer. De islamitische landen zijn juist de agressors geweest tegen Israel.

    Israel is een mensenrechtenparadijs vergeleken met ieder willekeurig land waar de meerderheid islam aanhangt.

  12. Simon Soesan zegt: 12-02-10 om 17:21

    @righteouness for palestine: you want to make a list of who killed more? or who suffered more? do you want to talk about who gave more land back? or maybe do you want to discuss how to end this? how to ensure no-one kills? how to ensure we all can lead a quiet and happy life here? or is that too difficult for you? maybe it is easier just to shout these empty phrases? because, if you want to discuss real solutions: i am here and ready.

  13. Sander van Hoorn zegt: 12-02-10 om 17:56

    De grens in Rafah was open volgens de officieuze dienstregeling. Safwat is dus weer thuis. Nauwelijks te verstaan vanwege de kinderen om hem heen.

  14. Dan zegt: 12-02-10 om 19:04

    Hoera voor Safwat en zijn familie!.

    Inmiddels lees ik in ons vakblad Medisch Contact (65e jaargang, no 6) het trieste verhaal bij het onderzoeksverslag van een Nederlandse Studente Geneeskunde over de situatie in Betlehem:
    moedwillige pesterijen en onnodig oponthoud bij controleposten, soldaten die een vrouw net zolang ophouden totdat de arts haar volgens hun instructie hoer noemt.
    Een kleine jongen met acuut nierfalen die uren moet wachten bij een checkpoint zodat hij daar uiteindelijk bezwijkt etc.

  15. Simon Soesan zegt: 13-02-10 om 09:44

    @Dan:
    Zonder meer ware verhalen. Maar dan moet je ook vertellen over de diverse ambulance met “spoedgevallen”, waar bommen in zaten, “zwangere vrouwen” met bom gordels onder hun jurk, kinderen van 12 die bom gordels moesten smokkelen… er zijn twee zijden aan deze verhalen, hoewel pesterijen en grof gedrag nooit kan worden goed gepraat. Nogmaals: de oplossing zit hem niet in het neerzetten van aardige soldaten, maar door het om de tafel gaan zitten van de leiders, zonder pers, en aan het werk gaan om deze hele toestand te beëindigen.

  16. Corrie zegt: 13-02-10 om 16:27

    @ Marcel zegt: Wat een onzin hier allemaal weer. De islamitische landen zijn juist de agressors geweest tegen Israel.

    Israel is een mensenrechtenparadijs vergeleken met ieder willekeurig land waar de meerderheid islam aanhangt.

    Marcel, lees “De etnische zuivering van Palestina” van Ilan Pappe eens.Als je dat gelezen hebt weet je wie de werkelijke agressors zijn en hoe mensenrechtenparadijs Israel is. Van “De oneindige oorlog”van Stan van Houcke kun je ook nog veel leren.

  17. Dan zegt: 13-02-10 om 23:21

    @Simon,
    Ik noem het pesterijen, maar nattuurlijk is het sadistische moord en oorlogsmisdaad, begrijp je?

  18. Simon Soesan zegt: 15-02-10 om 06:25

    @Dan,
    Nee. Begrijp ik niet.
    Maar misschien kun je me dan zeggen hoe jij het opblazen van schollbussen, winkelcentra, restaurants, scholen en ziekenhuizen noemt?
    Wil echt een dergelijke discussie?
    En ik maar wachten tot je met een voorstel voor een zinnige oplossing komt….

  19. Yoram zegt: 16-02-10 om 10:24

    Ik ben het helemaal met Simon eens, woorden als ‘zuivering’ en ‘oorlogsmisdaden’ zijn echt totaal nergens op gebasseerd, boeken als ‘de etnische zuivering’ slaan dan ook totaal nergens op, er is helemaal geen kindermoord, geen slachting etc. nergens op gebasseerd, Hamas kan wel leuk foto’tjes rondzenden van dode mensen, maar dat maakt ze nog niet objectief ;) en wat nog opmerkelijker is dat juist de bomaanslagen en het laatst nog neerhalen van een jongen met een bijl door een arabier worden door zulke onobjectieve mensen als ‘een incidentje’ en ‘logisch’ geinterpreteerd, het is hier de wereld op zijn kop ;)

  20. Tim zegt: 16-02-10 om 11:05

    Waar twee vechten, hebben twee schuld. En als daar onschuldige slachtoffers bij moeten vallen, dan zegt dat meer over de mentaliteit van de beide regeringen dan over de inwoners. Ik geloof ook niet dat Simon niet gelooft in “samen” vn de twee volken die er al eeuwen wonen. Alleen zegt hij dat dat op de Westelijke oever wel gebeurt terwijl Gaza (Hamas) dit klaarblijkelijk minder ziet zitten.

    Ik snap ook Dan´s keiharde repliek wel maar het komt inderdaad niet met een oplossing. Wil je morgen alle joden Israel weer uitgooien dan? En die mensen gaan dan waar wonen? Ik heb helemaal niets met “heilige plaatsen”, al zal ik ze altijd met eerbied betreden en wil ik ze graag bezoeken. Jeruzalem is zo´n plek, voor beide volken. Toevallig of niet?

    Verder @Yoram: Als iemand morgen mijn dorp in komt en mijn huis afpakt en vervolgens mijn vrouw en kinderen iets aandoet kan hij ook mijn wraak verwachten. En dat wordt ook geen rechtzaak, maar keiharde vendetta. Dus “logisch” komt inderdaad wel in me op, maar zeker niet in alle gevallen. En we zijn hier het stadium van “hij begon” al zo lang voorbij. De generaties van nu hebben vaak niets meer te maken met de fouten die voorouders hebben gemaakt. En toch blijven we doorgaan en doorgaan, van beide kanten. De enige verklaring waarom de wereld het stilzwijgend goed vindt ligt gevoelig, maar neigt wel naar andere oorzaken en agenda´s en niet gewoon de souvereigniteit van een staat.

  21. Dan zegt: 16-02-10 om 18:41

    Ik heb het over een West-Bank zonder kolonisten conform de conventie van Geneve en conform de vele VN resoluties.

    Ik heb het over een Oost-Jeruzalem waar nu huizen worden onteigend en weggegeven aan kolonisten.

    Ik heb het over de bouw van een muur op Palestijns grondgebied waardoor de grenzen van 1967 niet meer gerealiseerd kunnen worden.

    Het effectief hinderen en tot minuscule stukjes opdelen van de West Bank door Israel is gelijk aan annexatie, economische belemmering, sociale belemmering, verhinderen van toegang tot gezondheidszorg etc.

    Met andere woorden: over enkele decennia is mijn voorspelling, bestaat de West-Bank niet meer, althans niet voor de Palestijnen.
    In enkele verstedelijkte enclaves zullen dan nog wat ommuurde ghetto’s voor Palestijnen resteren.

    Ook andere West-Bank bezoekers vragen zich af waar de Palestijnen nog voor leven, en inderdaad leidt zo’n situatie van constante bedreiging van gezin, familie en bestaan tot de ultieme verzetsdaad zonder uitzicht op succes maar het is voor velen de enige acceptabele manier om niet zonder verzet aan je eind te komen.

  22. Dan zegt: 16-02-10 om 18:42

    Ook soldaten van de Israelische bezettingsmacht vragen zich soms af waarom ze nachtenlang mortiegranaten afvuren op woonwijken van Betlehem, Hebron en andere plaatsen…

  23. Dan zegt: 16-02-10 om 18:47

    @ Tim,
    de reden waarom het doorgang moet vinden is vrij duidelijk, Israel wil en zal de West Bank in handen krijgen, dartoe moet de bereidheid tot dodelijk verzet van de huidige resterende Palestijnen aangewakkerd moeten worden en krijgen Kolonisten en militairen vrij spel bij het opvoeren van hun dodelijke druk p de bevolking die dan weer reageert maar uiteindelijk flinkhet onderspit zal delven.
    En het heeft effect, kijk oa naar de fors gedaalde geboortecijfers onder de Palestijnse bevolking van de West-Bank. De emigratie is moeilijk maar hoog, en wie eenmaal weg is keert niet meer terug.

  24. Dan zegt: 16-02-10 om 18:54

    @Simon,
    De oplossing:
    Geef de Palestijnen alles terug volgens de grenzen die de VN hanteert.
    Laat de vluchtelingen terugkeren.
    Geef ze vrije toegang tot de zee.
    Laat de luchthaven weer functioneren en gun die mensen een economisch perspectief.

    Of anders, ga zo door en zoek telkens weer een reden om Gaza te bombarderen en wekelijks buitengerechtelijke liquidaties uit te voeren op random Palestijnen en hun familie, wacht tot zieken creperen aan de checkpoints en zorg dat ze geen toegang krijgen tot meer dan net genoeg drinkwater in kleine tankwagentjes zodat bevloeiing van landbouwgrond ook niet mogelijk is.

  25. Simon Soesan zegt: 17-02-10 om 15:57

    @Dan:

    Geef de Palestijnen alles terug volgens de grenzen die de VN hanteert.
    >Lees de VN resoluties eerst: er zijn nog geen resoluties over Palestina. De VN eist de wetsbank terug te geven aan Jordanie, die het heeft geweigerd.

    Laat de vluchtelingen terugkeren.
    >Dat wordt jaren van discussies wie eigenlijk een vluchteling is. De 68.000 van 1948? Laat eerst Libanon, Syrie en Egypte de vluchtelingen kampen opheffen? En die mensen zelf laten kiezen hoe en waar ze willen leven?
    Geef ze vrije toegang tot de zee.
    Palestijnen uit de Westbank hebben vrije toegang tot de zee via Jordanië. Ze vliegen ook via Jordanië naar het buitenland en staan in de rij om in Israel te werken.
    Laat de luchthaven weer functioneren en gun die mensen een economisch perspectief.
    Er is geen luchthaven op de Westbank, is ook niet om gevraagd.

    Ik begrijp wel dat jij het over Gaza hebt, maar je ziet kenbaar over het hoofd dat Hamas een international erkende terroristenclub is en niet bepaald leiding geeft. Nu ook duidelijk is geworden dat de miljarden in geld van de EU, VS en VN gewoon achterover is gedrukt (ik neem aan dat je op de hoogte bent?), zul je moeten toegeven dat de Hamas iets anders is dan wat er op de Westbank gebeurt. Vraagje: ben je wel eens hier geweest?
    Ik behoor toe aan een brede groep die graag ziet dat Jeruzalem een internationale stad wordt, dat de Westbank direct ontruimt wordt, dat onze Arabische burgers gelijke rechten moeten krijgen (en dezelfde plichten) en ik werk en woon hier om dat te bevorderen. Ik heb vrienden in Gaza en op de Westbank, we zijn in contact en samen met anderen proberen we te helpen.
    Heus de oplossing is niet terrorisme, en ook lege frases schrijven helpt niet. Vind je dat de burgers in Gaza het slecht hebben? Ga ze helpen! kom in een ziekenhuis werken, ga voor ze koken! Weet je waarom er maar slechts honderden vrijwilligers zijn in Gaza? Vraag het aan mensen die er zijn geweest, neem het niet van mij aan, okee?
    Bijna 100 jaar hebben Joden en Arabieren geprobeerd elkaar hier af te maken. En dat is schijnbaar niet gelukt. Ons voorstel is, in plaats van elkaar te vermoorden, te proberen met elkaar te leven. Aan beide kanten zijn er meer dan genoeg mensen die hierin geloven en het gaan proberen en blijven proberen.
    Maar niet aankomen met haat-teksten. Geen rare dingen zeggen. Controleer de feiten. Ik kan het verleden niet veranderen. Maar ik kan wel wat aan de toekomst doen.
    Wat doe jij ervoor?

  26. Yoram zegt: 22-02-10 om 11:44

    @ Dan

    De huizen in Oost-Jeruzalem zijn gewoon GEKOCHT op Arabieren, niet weggenomen zoals ze doen vermoeden ;)

  27. Irshaad Abdoelbasier zegt: 23-02-10 om 15:00

    Haha verkocht op Arabieren ? Vraag de mensen in gaza, ze hebben nog steeds de eigendomspapieren van al die huizen waar nu Israeliers in wonen.

    En hoezo is Hamas meer terreur dan Israel ? Het enige verschil is dat Hamas wapens heeft van lagere kwaliteit. Ik ben de 1200 Palestijnen die Israel van kant maakte in slechts twee weken niet vergeten. De gene die begonnen is met geweld zijn de zionisten die denken dat ze alles mogen doen omdat ze als slachtoffertje spelen vanwege de 2e WW.

    Het westen wilt toch zo graag democratie, wel dit is jullie democratie, en respect de realiteit: Hamas is democratisch gekozen als de winnaar van de regeringsverkiezingen over de gaza-strook en het westbank.

    Waarom? Omdat Fatah zo corrupt is als ik weet niet wat.

    Er was jarenlang vrede in Palestina, tot na de 2e Wereldoorlog, toen de “slachtoffers” naar Israel kwamen. Nou dan is het niet moeilijk om te bepalen wie weg uit Israel/Palestina moet. Het is overduidelijk dat Israel geen vrede wilt.

  28. Dan zegt: 23-02-10 om 21:07

    @Yoram,
    gekocht, laat me niet lachen man.
    En dan die keer dat een Israelische rechter beslist dat een 400 jaar oude moskee mag worden gebuldozerd omdat er geen bouwvergunning voor was afgegeven en meer van dat soort Zionistische Witzen.

  29. Dan zegt: 23-02-10 om 21:13

    @Simon,
    Jerusalem is ook een internationale stad aan het worden, maar dan alleen voor de internationale Joden.
    Toegang tot zee via Jordanie? Ben je gek? de handvol Palestijnen die naar Jordanie mogen reizen hebben bij Aqaba een kuststrook van 2 km.

    De Palestijnen in Gaza mogen van de Israelische marine niet de zee op.
    Zelfs op het strand worden families aan stukken geschoten door de Israelische marine als ze daar zitten te pick nicken.

    De enige optie voor zelfverdediging zijn zelfmoordacties als je niet door Israel wil worden gesmoord of vermoord.

geef een reactie