Pakistaanse Jihadisten waarschuwen voor nieuwe opstand Kashmir

PAKISTAN-INDIA/MILITANT De bomaanslag van afgelopen zaterdag op een Duitse bakkerij in de stad Pune zou het werk zijn geweest van een nieuw groep Jihadisten, die zichzelf de Lashkar-e-Toiba al-Almi noemen. Een afsplitsing van de Lashkar-e-Toiba die achter de aanslagen een jaar geleden in Mumbai zat. In de bakkerij, die vooral een ontmoetingsplek voor buitenlanders is, ging zaterdag een bom af die in een rugzak zat verstopt. Vanochtend overleed het elfde slachtoffer, een student, aan de gevolgen van zijn verwondingen.

De aanslag was bedoeld om opnieuw de dialoog tussen Pakistan en India, die voor volgende week op de agenda staat, te verstoren. Na de aanslagen in Mumbai weigerde Delhi nog langer met Islamabad te praten, tot alle daders in Pakistan zouden zijn berecht. India heeft gezegd dit maal door te zullen gaan met de besprekingen.

De leider van deze nieuwe groep Jihadisten belde met een Indiase krant, de Hindu, en stelde zichzelf voor als Abu Jindal. Hij beweerde uit Noord-Waziristan te komen, een van de zeven tribale gebieden langs de grens met Afghanistan, waar de Pakistaanse Taliban zich verschuilen. Abu Jindal vertelde dat zijn groep klaar staat voor een nieuwe Jihad in de noordelijke Indiase deelstaat Kashmir.

De Kashmir vallei, die voor bijna driekwart – volgens Pakistan – bezet wordt door India, is al meer dan zestig jaar de inzet van de strijd tussen Pakistan en India. Na de opdeling van het Brits Indiase rijk in 1947, eisten beide landen de vallei op. Pakistan viel er een jaar later binnen en ‘pikte’ volgens India een deel van Kashmir in. India beloofde na de oorlog tussen beide landen aan de Verenigde Naties dat de bevolking zich in een referendum mocht uitspreken. India hield zich niet aan die belofte.

India en Pakistan zullen volgende week opnieuw over Kashmir onderhandelen. Tegen de zin van Pakistaanse militante bewegingen, zoals de Laskah-e-Toiba, die al jaren voor de bevrijding van het Indiase deel van Kashmir strijden. Ze zijn tegen een dialoog.

In de Pakistaanse stad Muzaffarabad, die in het Pakistaanse deel van Kashmir ligt, was vorige week een ontmoeting van verschillende Jihad groeperingen. Ze noemen zichzelf de Verenigde Raad van Jihadisten. De voorzitter is de enorm bebaarde Salahuddin, van de Hizbul Mujahideen, die achter tal van terreuraanslagen in India zit.

In de aanloop naar de besprekingen tussen India en Pakistan wordt het onrustiger in de Kashmir Vallei. Vorige week kwam tijdens een betoging tegen Indiase veiligheidstroepen een jongen van zestien jaar om, de derde in een maand tijd.

Sinds de dood van deze drie tieners groeit de opstand tegen India. De bevolking was al sinds vorig jaar in alle staten toen buiten het dorp Shopian twee lichamen van jonge vrouwen werden gevonden. Volgens de dorpsleider waren ze verkracht en vermoord door Indiase militairen. Maar de Indiaas politie zegt dat de vrouwen verdronken.

Gesteund door de Pakistaanse Jihadstrijders is een nieuwe opstand in Kashmir uitgebroken.

De voormalige Pakistaanse legerchef Mirza Aslam Beg beweert dat de Taliban met de Jihadisten samenwerken. Talibanleider Mullah Omar zou een nieuwe groep strijders hebben samengesteld, een jonge generatie ‘diehard lashkars’, die klaar staan om de grens met India over te steken Beg heeft er nooit een geheim van gemaakt de Pakistaanse Jihadisten in Kashmir te steunen. De oud-legerschef waarschuwt dat als Indiase troepen zich niet snel terugtrekken uit de Kashmir, de groene vallei zal veranderen in het Vietnam van India.

« Terug naar het overzicht


8 reacties op “Pakistaanse Jihadisten waarschuwen voor nieuwe opstand Kashmir”

  1. Hamza zegt: 17-02-10 om 10:08

    het is waar, Mensen zijn het beu dat ze onder de duim worden gehouden door India. Als mensen worden achtergesteld dan komen ze in opstand. Pakistan en India moeten Kasjmir met rust laten (of dat gebeurt betwijfel ik) en Kasjmir moet een onafhankelijke staat worden. Mede door
    een referendum.

  2. Usha zegt: 17-02-10 om 13:04

    mede door een referendum? en dit soort van geweld bedoel je?
    als je daar woonde zou je anders piepen , Hamza…
    en ook als jij lekker een kopje koffie zat te drinken (of 1 van je boers , zussen , vrienden of je geliefde etc) in de bakkerij en genoot van een heerlijk croissantje tijdens je zuurverdiende vacantie ineens..boemmmmm….
    of dood of verminkt was..
    doe ff normaal, Hamza, come on…laten ze het uitvechten voor het Internationale Hof ipv 60 jaar lang bloed vergieten…

  3. Peter zegt: 18-02-10 om 02:39

    Ehmm ik weet niet of je ervan op de hoogte bent, maar wat maakt het uit of je door de ene of de andere partij onderdrukt wordt?

    Net als zeggen dat je Balkenende een bloedkop vindt, en daarom bij Duitsland gevoegd wil worden, en ff vergeet dat Angela Merkel daar kanselier is….

    Verder is India voorzover ik kan na gaan, een stabieler en democratischer land dan Pakistan. In India worden weliswaar van tijd tot tijd wat ministers vol lood gepompt, maar het is er geen opeenvolging van falende regimes, staatsgrepen, en massale instabiliteit.

    Ben blij dat India er heerst, want verwacht maar niet dat een onafhankelijk Kashmir een stabiele staat zou worden. Dan heb je 2 buurlanden die op je territorium azen, een staatsbestel dat nieuw is, en dat alles in een zeer instabiele regio waar een Kalashnikov makkelijker verkrijgbaar is dan een pakje condooms.

  4. pietervs zegt: 18-02-10 om 04:12

    Ik wens beide partijen veel succes en hoop dat de Kashmir Muur gaat vallen. Vroeg of laat.

    Waarschijnlijk laat…

  5. A Bosscher zegt: 25-02-10 om 21:41

    Ik heb (als nederlander) 6 jaar bij de UN in India gewerkt en bijna aansluitend 2 jaar in Pakistan. Ruimschoots gelegenheid om me ECHT te verdiepen in een wereldvrede bedreigend probleem!
    Hamza je hebt gelijk maar je had het wel sterker kunnen formuleren.
    IEDEREEN die DE MOEITE NEEMT zich te verdiepen in wat daar sinds 1947 gebeurt is zal UNANIEM van mening zijn dat Pakistan en de Kashmiri bevolking, althans in deze issue, volledig, maar dan ook VOLLEDIG, het recht aan zijn kant heeft.
    Usha en Peter hebben geen notie waar ze het over hebben. Gezwets!
    Jullie verontreinigen het net!
    INdia was, is en blijft een gevaarlijke agressor zulks itt. Pakistan. Ondanks z’n goeroes en andere dwaallichten! Vergis je niet. LEES over Kashmir.
    En dat geldt ook en in het bizonder voor Wilma van der Maaten (zie nieuwsitem NOS-Journaal 25 febr)
    A Bosscher.

  6. Hamza zegt: 27-02-10 om 23:01

    even terug op de reactie van Meneer A. Bosscher

    U heeft gelijk.
    ik kon het beter en breder formulieren, maar dat heeft toch geen zin bepaalde groepen begrijpen alles maar willen het gewoon niet accepteren.

    Kortom, ik ben voor een referendum in Kasjmir. Beter voor Pakistan, beter voor India en dan kunnen we ons 100 % richten op de extremisten.

  7. Eve White zegt: 17-03-10 om 16:16

    Meneer Bosscher,
    Ik begrijp uw standpunt, maar wat is uw argumentatie dan? U vraagt Hamza om argumentatie, maar uw argumentatie is dat anderen niet weten waar ze het over hebben.
    Ik lees al jaren over kashmir, maar kom niet tot dezelfde harde conclusie.(ook niet tot het tegenovergestelde overigens) Wat zou ik dan gemist moeten hebben?

  8. Kumar zegt: 13-04-10 om 01:44

    Meneer A Bosscher, kent u de geschiedenis van het Indiase subcontinet, waaronder Kashmir behoort, wel? Weet u dat Kashmir eeuwenlang werd bewoond door hindoes en boeddhisten voordat de islam was ontstaan? Weet u wel hoe de islam in India is aangevangen?
    De Amerikaanse historicus Will Durant schreef in zijn boek The Story of Civilisation: “The Mohammedan Conquest of India is probably the bloodiest story in history.”
    Tussen de 13e en 18e eeuw werd India namelijk door de moslims bezet. Moslims hebben de oorspronkelijke hindoe en boeddhistische bewoners in de loop der tijd verdreven en uitgemoord. Kent u bijvoorbeeld Muhammed Ghazni en zijn gruwelijkheden? U mag nu raden hoeveel boeddhisten er in het heden in Kashmir wonen. Weet u dat hindoes en boeddhisten in de islam nog lager dan dhimmi’s zijn? Alleen christenen en joden behoorden oorspronkelijk tot de dhimmi’s, omdat zij dezelfde God aanbidden. Hindoes zijn polytheistisch en de boeddhisten bidden niet eens een god aan (Budda is geen god) en staan daarom nog een tree lager in de islam. Naar schatting zijn er 80 miljoen hindoes en boeddhisten vermoord en tienduizenden tempels verwoest tijdens de islamitische bezetting van India.
    De historicus Francois Gautier zegt: “Let it be said right away: the massacres perpetrated by Muslims in India are unparalleled in history, bigger than the holocaust of the Jews by the Nazis; or the massacre of the Armenians by the Turks; more extensive even than the slaughter of the South American native populations by the invading Spanish and Portuguese.”
    Daarna werd India door de Engelsen veroverd. In de aanloop naar de onafhankelijkheid telde India een moslimminderheid van 30%. Deze moslimminderheid, onder leiding van Ali Jinnah, wilde een eigen moslimstaat, genaamd Pakistan. Door een dreigende burgeroorlog (o.a. de Calcutta Riots, ook wel de Direct Action Day genoemd, bent u daarvan op de hoogte?) tussen hindoes en moslims werd besloten om de moslimminderheid van India een eigen islamitische staat te geven. Besloten werd dat de deelstaten met een moslimmeerderheid naar Pakistan gingen en de deelstaten met een hindoe- of een sikhmeerderheid bij India bleven. Het probleem was dat hindoes en moslims door elkaar leefden. Zo kende Sindh (wat nu in West-Pakistan ligt) een hindoemeerderheid en verschillende staten in midden India kende een moslimmeerderheid. Omdat de nieuwe islamitische staat anders uit losse stukjes zou bestaan, werd besloten om de aan de westzijde van India (wat nu Pakistan is) een islamitische staat te stichten. Ook aan de oostzijde van India (wat nu Bangladesh is) werd een islamitische staat gesticht. De staten in die twee gebieden met een hindoemeerderheid behoorden vanaf toen tot Pakistan. De staten in het midden van India met een moslimmeerderheid bleven bij India. Kashmir werd bestuurd in 1947 door een hindoe koning. Kashmir kende in 1947 inderdaad een moslimmeerderheid, maar de moslims zijn aan een meerderheid gekomen door de niet-moslims uit te moorden, wat ik u in de vorige alinea’s heb verteld. De hindoe koning van Kashmir koos toendertijd om zich aan te sluiten bij India. Pakistan was het daar niet mee eens en zendde een troepenmacht naar Kashmir. India zendde ook een troepenmacht. Derest van het verhaal staat in het artikel vermeld.
    Weet u hoe Pakistan vanaf 1947 om is gegaan met haar niet-islamitische minderheden? Hindoes maakten 20% uit in 1947. Tegenwoordig vormen hindoes nog slechts 1% van de bevolking. Moslims hebben hindoes verdreven, vermoord of met geweld bekeerd in Pakistan. Evenzo in Bangladesh is het hindoepercentage gedaald en dat gaat nu nog steeds door als u de actualiteiten in Zuid-Azie volgt. In India is het tegenovergestelde gebeurd: het moslimpercentage in 1947 was 8% (niet alle Indiase moslims zijn naar Pakistan gegaan), het moslimpercentage is vervolgens gegroeid tot 13% anno 2010.
    In Kashmir zijn de moslims na 1947 verder gegaan met het uitdrijven van de hindoes. In 1989-90 werd vanuit moskeeen in Kashmir opgeroepen dat alle hindoe priesters de Kashmir Vallei moesten verlaten. Nu nog, na te zijn uitgedreven door de moslims, leven deze hindoe priesters in vluchtelingenkampen in India net buiten de grens met Kashmir.

    Met andere woorden: de strijd in Kashmir en de strijd tussen India en Pakistan is een eeuwenoud hindoe-moslim conflict. Waarbij de islam eeuwenlang met geweld huisgehouden heeft in India. Zowel in Pakistan en India zijn er hedendaags hindoe-moslim spanningen. Kashmir werd bewoond door hindoes en boeddhisten. Nu woont er vrijwel geen enkele boeddhist meer in Kashmir, en slechts 4-5% hindoes zijn er in Kashmir aanwezig. Wat denkt u dat met de weinige niet-moslims in Kashmir zal gebeuren als Kashmir wordt toegevoegd tot Pakistan?

Geef een reactie