De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

WK kijken in het buitenland

schermafbeelding-2010-06-28-om-091920We hebben de afgelopen week veel kritiek gekregen dat de livestreams en WK-video’s op onze website niet in het buitenland te bekijken zijn. Dat begrijp ik volkomen, want ook ik was de afgelopen dagen buiten de landsgrenzen en baalde dat ik de reportages van Studio Sport niet op onze website kon terugkijken.

Ook het alternatief dat we hadden ingericht via www.eurovisonsports.tv, hebben we helaas uit de lucht moeten halen. Ook daar zijn de uitzendingen van Nederland 1 dus niet meer live te volgen. Ik zal uitleggen waarom.

De NOS heeft een contract met de FIFA voor het uitzenden van het WK Voetbal. We mogen dat (zowel via TV als internet) alleen doen binnen de landsgrenzen van Nederland.  Ook Nederlanders in het buitenland hebben dus pech en kunnen onze uitzendingen niet volgen. Dat is geen keuze van de NOS, maar een harde contractuele verplichting naar FIFA toe. Niet onderhandelbaar, wat betekent dat als we met die eis niet akkoord gaan, we het hele WK niet kunnen uitzenden.

Europarlementsleden willen overigens dat EU-commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) optreedt tegen deze gang van zaken. CDA’er Lambert van Nistelrooij wil bijvoorbeeld van Kroes weten of er op deze manier sprake is van ongeoorloofde beperking van concurrentie. Als omroepen zo hun eigen monopolie beschermen, meent hij dat Europa kan optreden.

Voor de NOS speelt het beschermen van onze ‘markt’ geen enkele rol. Wij zouden het liefst al onze streams beschikbaar maken voor Nederlanders in het buitenland en zouden er ook geen moeite mee hebben als buitenlandse omroepen dat ook hier in Nederland zouden doen. Tot op heden kon de NOS via een omweg (lees: via het Eurovisieplatform) nog een aanzienlijk aantal landgenoten in het buitenland van dienst zijn. Na hierop te zijn aangesproken door een aantal buitenlandse zendgemachtigden – die dit als oneerlijke concurrentie zien – is de NOS helaas genoodzaakt ook de doorgifte van de Nederland 1-stream via de Eurovisie per direct te stoppen.

Hoe kunnen Nederlanders in het buitenland de WK-wedstrijden wél volgen?

Televisie/internet

Nederlanders die in het buitenland verblijven kunnen de beelden van het WK nog steeds ‘gewoon’ bekijken via de omroep (televisie of internet) die in het land waar zij verblijven de WK-uitzendrechten heeft. Hierbij is geen Nederlands commentaar te beluisteren.

Radio

Luisteren naar de (live-) wedstrijdverslagen kan ook. NOS Langs de Lijn is op internet via Radio 1 (www.nos.nl) te beluisteren. De radioverslagen van de Oranjewedstrijden zijn bovendien rechtstreeks en in z’n geheel te beluisteren via Radio Nederland Wereldomroep (zie wereldomroep.nl/frequenties voor de precieze frequenties).

Is de NOS WK-site wel gewoon toegankelijk buiten Nederland?

De NOS WK-site is wel gewoon toegankelijk buiten de landsgrenzen, maar de video’s (die WK-beelden bevatten) en livestreams kunnen om eerder genoemde contractuele redenen niet worden afgespeeld buiten Nederland. Dat is geen keuze van de NOS, maar een verplichting. De NOS schermt daarom op internet de (live-) WK-beelden af door middel van ‘geoblocking’, een systeem waarbij we controleren vanaf welk IP-adres een gebruiker ons bezoekt. Elke computer heeft een uniek IP-adres en we weten welke IP-adressen binnen Nederland beschikbaar zijn.

Wat zijn de consequenties als de NOS wel WK-beelden buiten Nederland uitzendt?

De FIFA ziet er, net als andere organisaties zoals het IOC tijdens de Olympische Spelen, zeer streng op toe dat de omroepen niet (via internet of op andere manieren) buiten hun eigen landsgrenzen uitzenden. De redenering daarachter is dat buitenlandse omroepen miljoenen euro’s hebben betaald voor de exclusieve televisierechten van het WK-voetbaltoernooi. Als wij (of andere omroepen) dan streams gaan aanbieden in (één van) deze landen, concurreren we met de zender(s) die nu juist heel veel geld heeft betaald voor de exclusieve rechten. Houdt de NOS zich niet aan deze contractuele bepalingen, dan staan hier (hoge) boetes op. Andersom geldt dat in Nederland verblijvende buitenlanders ook geen WK-beelden kunnen zien via de site van hun ‘eigen’ nationale omroep.

Kan de NOS niet de uitzendrechten kopen voor Nederland én het buitenland?

Dat zou in theorie wel kunnen, maar dat zou de NOS dan enkele miljarden euro’s kosten.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


136 reacties op “WK kijken in het buitenland”

  1. Arts zegt: 28-06-10 om 10:38

    Misschien goed om er bij te vermelden dat een land als Italie slechts de rechten heeft om maar 1 wedstrijd per dag uit te zenden. Het zou dus raar zijn als je in Italie alle wedstrijden kunt bekijken en ze maar hebben betaald voor 1 wedstrijd. Zo kon je in Italie dus ook niet de wedstrijd van Nederland op de televisie zien. Dit kon slechts via betaal Tv.

  2. Martijn zegt: 28-06-10 om 11:02

    Er zijn vast wel proxy servers in Nederland die je vanuit het buitenland kunt benaderen. De proxyserver (in Nederland) communiceert met nos.nl, en geeft de beelden netjes door aan de buitenlandse kijker.
    De NOS voldoet aan zijn verplichtingen, de kijker heeft zijn zin en de FIFA heeft het nakijken. Kan niet beter.

  3. M.H. Brugman zegt: 28-06-10 om 11:24

    Het is zeer onprettig, dat de webcasts op deze manier geblokkeerd worden. Ik heb zelf vanuit Duitsland de wedstrijden met Radio 1 commentaar geluisterd. Op zich prima te doen, ware het niet dat de webcast van Radio 1 een paar seconden achterloopt op de directe TV uitzending. Dat geeft bijzonder helderziende momenten op, zeker bij penalties :)

    Je kunt natuurlijk altijd je familie, vrienden en buren vragen een proxy in Nederland op te zetten om zo om het geoblocken heen te werken. De vraag is dus of geoblocken een geschikte methode van restrictie is. Ik zou eerder pleiten voor ongelimiteerde uitzendrechten van een stream in zeer lage kwaliteit. Dat heeft twee voordelen: zulke lage kwaliteit kan niet met goed fatsoen op een beamer oid worden vertoond, dus de nationale zenders hebben geen last van concurrentie, en de in het buitenland verblijvende voetballiefhebber kan zijn favoriete commentator horen en wel zonder vertragingen.

  4. Thomas zegt: 28-06-10 om 11:25

    Tja, de NOS kan er niets aan doen. Wel is dit stukje nonsens door de Fifa weer een voorbeeld waarom de rechten van auteursrecht en copyright drastisch gereduceerd moeten worden.

  5. Zou een collectief vam omroepen geen vuist moeten maken tegen deze FIFA-eisen? Sterker nog: FIFA zou uitgedaagd moeten worden om zélf de wedstrijden te streamen via internet, met advertenties uiteraard. Valt echt wel wat aan te verdienen. Geef de bezoeker daarbij de keuze welk commentaar hij/zij wil horen. Of geen commentaar.

    Dan is misschien het argument: omroepen willen dat niet, want dan zetten minder mensen hun tv aan, en dat betekent minder kijkcijfers. Eens. Maar de oplossing lijkt me simpel: vertraag de stream met 30 sec. Niemand die daar vrijwillig naar gaat kijken, maar dan liever de tv aanzet of naar een stream van de lokale omroep gaat kijken.

    Technisch gezien goed te doen middels inzet van een peer-to-peer streamingoplossing :)

  6. egbert zegt: 28-06-10 om 11:30

    hier kan je alles gemakelijk alles zien, http://www.rojadirecta.com/
    in elk land waar je maar zit.

  7. A.N. Yzelman zegt: 28-06-10 om 11:30

    Heeft de FIFA wel door dat het technisch triviaal is om vanuit elke lokatie in het buitenland te doen alsof je in Nederland zit? Ik snap dit soort bizarre restricties nooit; digitale rechten moeten duidelijk eens een keer op de schop worden genomen.

  8. Walter zegt: 28-06-10 om 11:30

    Jammer, geldgeil wat anders ?

  9. Koen zegt: 28-06-10 om 11:31

    Welkom in de wereld van het auteursrecht, misschien wel het moeilijkste en minst te begrijpen ‘recht’ wat er bestaat. Er zijn zelfs speciale opleidingen voor!

  10. Mark Eilander zegt: 28-06-10 om 11:34

    Op mijn MDA van T-Mobile krijg ik de beelden ook niet te zien. Een zelfde melding als hierboven wordt dan getoont. Nu weet ik dat het met T-Mobile te maken heeft, maar het is wel erg frusterend om dan terwijl je in Nederland bent niets te kunnen zien.

  11. Rene zegt: 28-06-10 om 11:38

    Als je dan naar een buitenlandse zender op TV gaat kijken, geluid uit en het geluid van Radio 1 aan dan zijn we er toch !

  12. Het blijft een rare regel. Via de kabel kan ik immers wel gewoon de tv-beelden van de Belgen, Duitsers en Britten zien. Er wordt duidelijk met twee maten gemeten. Ik mis in elk geval waarom een televisiekanaal dat WK-beelden uitzendt wel doorgegeven mag worden in andere landen, maar een internetstream beperkt moet blijven tot de eigen landsgrenzen.

  13. Bart de Jonge zegt: 28-06-10 om 11:40

    Mijn familie in Canada belt in via een VPN-verbinding naar Nederland die ze hier hebben geregeld bij vrienden. Ze zijn elke avond nog blij met Jack van Gelder. :-)

  14. H. Stevens zegt: 28-06-10 om 11:41

    Geachte heer Stekelenburg,

    Bedankt voor de toelichting. Ik kan mij prima voorstellen dat de wedstrijden niet rechtstreeks getoond kunnen worden, maar dat dit ook geldt voor interviews en beelden nadat de wedstrijd gespeeld is vind ik moeilijker te bevatten. Is dit ook zo specifiek in het contract vastgelegd? Ik zou graag op zijn minst in staat willen zijn de mening van de NOS journalisten en experts na een wedstrijd te kunnen zien.

  15. Bas zegt: 28-06-10 om 11:41

    Gegeven dat het systeem is zoals het is, is het beleid van de NOS logisch

    Maar, zou het zo zijn dat feitelijk alle landen rechten gekocht hebben, EN de nationale uitzender zich realiseert dat het grensoverschreidend kijkgedrag relatief gering is, dan zouden van niemand de rechten geschonden worden als er voor een andere aanpak gekozen zou worden:

    Zijn er rechten voor land X en voor land Y verstrekt, dan kunnen de rechthebbenden voor die landen elkaar een gratis sublicentie verstrekken.

    Zodat Nederlanders in Duitsland, die voetbal willen kijken, dat op zijn Nedelrands kunnen doen, terwijl de Duitsers in Neerland dat op zijn Duits kunnen

    Maar dat is iets voor een volgende keer

  16. Pieter zegt: 28-06-10 om 11:44

    Ik vond de manier waarop ik het schaatsen afgelopen winter vanuit Duitsland via eurovisionsports kon volgen prima. Het zou erg mooi zijn wanneer dat ook voor het WK zo geregeld zou kunnen worden, In Eurovisieverband moet er toch wel iets dergelijks te regelen zijn? Het kost misschien moeite de FIFA-dinosauriers ervan te overtuigen, maar het is een probleem(pje) dat alle Europeanen treft. Misschien is er wel steun van de Europese Commissie voor te vinden.

  17. Koen zegt: 28-06-10 om 11:44

    Dus waarschijnlijk kun je wel gewoon je favoriete voetbalwedstrijd kijken in het buitenland als je een vpn verbinding naar Nederland maakt.

  18. Marcel zegt: 28-06-10 om 11:45

    Hoe kan het dat je wel via http://tenchistv.com/ de wedstrijden live kunt bekijken uit Mexico, Amerika en/of Argentinië?

  19. Mirjam zegt: 28-06-10 om 11:47

    Erg jammer, hier in Italië heeft de RAI de rechten van 1 wedstrijd per dag gekocht en dus gisteren Eng-Dui volgen was er niet bij en vandaag NL-Slo ook niet. Gelukkig een goed alternatief gevonden waar alle zenders op 1 webpagina staan en waar de streaming perfect werkt! Dank aan atdhe.net !
    Zo is het toch nog mogelijk om de wedstrijd te volgen voor Nederlanders in het buitenland!

  20. Alain Pinxt zegt: 28-06-10 om 11:48

    Ik snap de maatregel wel, maar is het niet mogelijk studio sportzomer te zien want deze is ook geblokt?
    daar werd normaal de eredivisie beelden uitgeknipt, is dat in deze niet mogelijk?
    groet
    Alain Pinxt
    Madrid

  21. maurice zegt: 28-06-10 om 11:48

    het is goed om te weten hoever de invloed van de fifa tijdens een wk rijkt alvorens wij als democratisch land ons tot loonslaaf van blatter veranderen gedurende een eventueel wk dat door belgie en nederland georganiseerd zou worden het blijkt dus inderdaad dat zodra de fifa zo een groot event organiseert de voorzitter van die organisatie effectief de de onderkoning van de werled wordt het is goed om te weten dat deze corrupte mafia bende dus de baas is over alles wat we te zien krijgen nog een klein woder dat de wedstrijden niet enkele minuten vertraagd worden uitgezonden zodat ze de blunders zoals tusen duitsland en engeland en mexico argentinie er uit kunnen knippen .

  22. Jan Pothof zegt: 28-06-10 om 11:55

    Het is gewoonweg een schandaal, dat de FIFA ook op dit terrein decennia achterloopt. Wie wordt ermee geschaad als ik via internet nederlands kommentaar bij de wedstrijden van “ons” elftal luister? Ik denk dat het in eerste instantie voor de FIFA belangrijk zou moeten zijn de fascinatie voor de sport te ondersteunen. Ik hoor veel liever de emotiegeladen kommentaren van de eigen kommentatoren als dat van “neutrale” (in mijn geval duitse) “Beobachter”.

  23. Floris71 zegt: 28-06-10 om 12:02

    Tja…het geld regeert, zeker bij de FIFA

  24. Judith zegt: 28-06-10 om 12:05

    De kniebuigingen die de wereld/NOS maakt tegenover FIFA ‘koning’ Blatter zijn meer dan misselijk makend. Nationale equipes, nationale coaches, worden betaald door dezelfde belasting betaler, ook door de belasting betalende Nederlander in het buitenland, die zodoende ook de NOS onderhoudt.
    Deze FIFA moet dringend een halt toegeroepen krijgen!!Onder dergelijke ‘niet onderhandelbare’ voorwaarden moest de NOS helamaal niet willen uitzenden. Belasting heffing kent ook geen landsgrenzen. Iedereen voor allen, allen voor iedereen. Geen FIFA in Nederland dus! We kunnen best een alternatief bedenken voor deze door en door verdervelijke zichzelf verrijkende ‘ballentent’die FIFA heet.

  25. Mirjam zegt: 28-06-10 om 12:24

    @arts OF de wedstrijden kijken via streaming op bv atdhe.net :) (je kunt er commentaar in iedere taal kiezen)

  26. irma zegt: 28-06-10 om 12:26

    Als er één start: iplayer BBC

  27. Noud zegt: 28-06-10 om 12:27

    Duidelijke uitleg, maar blijft jammer natuurlijk. Hoe zit dat nou met de beelden via de Eurovisie website? Zijn andere (buitenlandse) omroepen ook gestopt met het verspreiden van de beelden via dit platform, of is de NOS hierin het braafste jongetje van de klas? Ik zie bijvoorbeeld Sporza en de ZDF nog wel in het rijtje staan…

  28. jeroen zegt: 28-06-10 om 12:42

    allemaal leuk en aardig maar waarom is het verdorie niet eens mogelijk om studio sportzomer of een interview met bert van marwijk (buiten het stadion) te zien? voorbeeld. studio voetbal is wel te zien in het buitenland (belgië) en dan zijn de gerechtigde beelden van de competitie opgedeeld in een soort van fotocollage. niet ideaal maar je kunt tenminste nog altijd naar het zeikende smoel van Hugo Borst en consorten kijken. nu ben ik aangewezen op het gezever en triviaal gelul op Sporza, aangevuld door de dagdagelijkse – pompeuze – aanwezigheid van ene meneer Boskamp.

  29. Jan-Jaap Abbink zegt: 28-06-10 om 12:43

    Hallo, het gaat dus NIET alleen om het wk voetbal. Zo volgde ik vroeger altijd pinkpop. Ik woon in Denemarken. Maar die guppo’s van de NOS hebben dat ook geblokkeerd. Ja Ja geef de fifa maar de schuld. Maar wat heeft de fifa met Pinkpop te maken. En ik noem Pinkpop maar even als een voorbeeld. Kom eens met de waarheid NOS. Je negeert gewoon de Nederlander die in het buitenland woont gewoon het recht om te genieten van de Nederlandse Kultuur.

  30. Remco zegt: 28-06-10 om 12:46

    De FIFA – een club van arrogante kwasten die zich klaarblijkelijk boven alles verheven voelt – moet eens wat minder hoog van de toren gaan blazen. Er wordt veel teveel gedicteerd van hen uit.

  31. Ruben zegt: 28-06-10 om 12:46

    Probeer http://www.fromsport.com eens. Ik weet niet of het in het buitenland werkt, maar hier kan je zo’n beetje alle sportevenementen live zien, niet alleen voetbal.

  32. mengsel zegt: 28-06-10 om 12:51

    Het is nogal naïef om te denken dat anno 2010 videobeelden ‘beperkt’ kunnen worden verspreid op het internet. http://www.google.nl/search?q=.....cup+online

    Ze moeten bij FIFA eens hun ogen open doen. Àls ze nog iets aan webcasts willen verdienen moeten ze maar op hun eigen site streams aanbieden. Anders is het dikke #fail.

  33. Sebastiaan zegt: 28-06-10 om 12:55

    Een rondje internet leert mij dat Sporza ook blokkeert en de ZDF ook. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de NOS het braafste jongetje van de klas is in dit geval, omdat het hier om harde contractuele verplichtingen gaat met hoge boetes. Aangezien de controle vrij groot is, zal het wel zo zijn dat vrijwel alle omroepstichtingen zich hier aan houden.

    Ik vind het niet vreemd dat de NOS meegaat in de contractuele verplichtingen van de FIFA. Mensen hier doen of het simpel is om een vuist te maken tegen dit soort organisaties. Dat is het niet. Pas als een groot aantal landen gezamelijk weigert, zal er wat veranderen. Maar dit zal niet snel gebeuren, omdat de meeste kijkers geen last hebben van de restricties en het wk (of andere evenementen) wel willen zien. Want dat zou het gevolg zijn van een boycot. Daarnaast is de NOS niet de enige omroep in Nederland en zal een boycot van de NOS betekenen dat er wel een andere zender is die aan de haal gaat met de rechten. Je moet dan dus zowel internationaal als nationaal in een heleboel landen een blok vormen “als één man” tegen de FIFA. Succes.

    Daarnaast draait het om geld, en niks dan geld. We zien het bij veel organisaties, het gevecht ASO/UCI (wielrennen), de uitzendrechten FIFA (voetbal), de monopolieperikelen bij Microsoft (computers), de leveranciersafspraken in de horica, de bouwfraude, marktwerking in ziekenhuizen. Dat heet kapitalisme. Een hoop zaken zijn niet uit te drukken in eigendom (kapitaal), zoals geluk, plezier, kwaliteit, en zal daarom op het tweede plan komen. Want bij kapitalisme draait het om bezit.

  34. ReinderVLC zegt: 28-06-10 om 13:04

    Tsja, als de MaFIFA met dit soort onzin doorgaat, dan is het natuurlijk heel logisch dat wij allemaal gaan kijken naar illegale streams. Eigen schuld dikke bult. Hier in Spanje zit namelijk ook het overgrote deel van de wedstrijden bij Canal+. Ik heb gister genoten van de BBC (ZONDER RECLAME!!!) via één of ander livestreampje.
    Het blijft natuurlijk behoorlijk kansloos van de MaFIFA dat ze zelfs commentaar op een wedstrijd onder de rechten vinden vallen, dat Nederlandse commentaar wil ik nog wel graag zien. Was wel benieuwd wat Hiddink over de MaFIFA had te zeggen over hun 3e eeuwse gedachten over technologie.

  35. Frank zegt: 28-06-10 om 13:05

    Fifa wil geen videobeelden tijdens wedstrijden, Fifa laat Durban hardhandig schoonruimen van straatkinderen anders schaadt dat het imago, Fifa laat wetten toevoegen in Z-Afrika zodat dames in oranje jurkjes als zware criminelen een tijdje achter slot en grendel verdwijnen om na een vette schikking weer op vrije voeten te mogen, et cetera et cetera. En nu dit weer. Fifa ziet alleen maar dollartekens en de rest zal ze echt worst wezen ook al doen ze anders vermoeden. Blatter is een dictator eerste klas van dit schurkenbedrijf. Deze man heeft zijn beste tijd al eeuwen terug gehad (of misschien wel nooit gehad). Het is tijd voor verjonging en toegankelijker voetbal voor jong en oud, arm en rijk zonder mierenneukerij!

  36. Ingrid zegt: 28-06-10 om 13:09

    Inderdaad erg jammer dat het niet mogelijk is de wedstrijden via de NOS te kunnen volgen. Ik ben nu in Moldavie en heb uitgevonden dat er ook een groot voordeel aan zit.
    Nu zit ik samen tussen alle lokale mensen Nederland aan te moedigen op een groot plein. Goed om mijn Roemeens te oefenen en ook nog eens veel gezelliger! Wat dat betreft zitten er aan elk verhaal 2 kanten.

    Misschien nog een tip voor mensen die dit niet zien zitten. Wellicht werkt het om het voetbal te kijken op de lokale tv maar met het commentaar van de Nederlandse radio..

  37. HupHolland zegt: 28-06-10 om 13:21

    Mensen die in het buitenland Nederlandse TV willen kijken zouden een Digizon kunnen overwegen. Dit is een kastje van een paar honderd Euro dat radio/TV signaal aftapt en via internet verstuurt. Met de Digizon-mediaplayer kun je aanloggen op je kastje en kanalen kiezen. Uiteraard heb je hier een (snelle) internet verbinding voor nodig zonder datalimiet en een adres in Nederland om het kastje te plaatsen.

  38. Richard zegt: 28-06-10 om 13:26

    VPN oplossing naar NL werkt :-)

  39. FIFA: KRIJG DE KLOTE!

    Laat ze het toch gewoon uitzenden!

    Wat ik dom vindt: Je kan de hele wedstrijd terug kijken op nos.nl, maar via het nos.nl nieuws kan je het niet bekijken (vanwege rechten).

    Waarom dan wel gewoon op de site: Samenvatting, 1ste helft, 2de helft????

    WAAROM MOET DIE KLOTE FIFA NU WEER ALLES VERPESTEN!!!

    Reageer snel!

    Groeten,

    Mike

  40. Vincent Buijtendijk zegt: 28-06-10 om 13:47

    Ook in woon in het buitenland, Spanje, waar slechts 1 wedstrijd per dag gratis wordt uitgezonden (de rest op Canal Plus). Maar gelukkig kan ik met een betaalde proxy via Engeland alsnog de westrijden bekijken via BBC en ITV in goede kwaliteit.

    Kan de NOS het commentaar niet via een audiostream uitzenden? Kunnen we zelf wel weer combineren met de beelden uit onze eigen bron, hebben we iig Nederlands commentaar. Of liggen er ook rechten op de audiostream?

    Overigens is de situatie wel krom, want met een schotelantenne en een familielid met een adres in Nederland kan je gewoon de wedstrijden via CanalDigitaal volgen op Ned. 1.

  41. mark zegt: 28-06-10 om 13:55

    Het gaat mij niet eens zo om de wedstrijden (bekijk ze op bbc) maar meer om alle uitzendingen er om heen. Nu kan ik de sfeer en commetaar op wk/wedstrijden niet zien. Oranje is niet te volgen vanuit het buitenland, echt jammer!
    Radio 1 heb ik geprobeerd te beluisteren met de bbc aan maar dit werkt niet echt omdat de tv een paar seconden vooruit loopt.
    OK blok wk wedstrijden maar laat ons wel de rest van de filmpjes zien pls!

  42. Eduard Gerritsen zegt: 28-06-10 om 14:00

    Ik begrijp dat ik de wedstrijden niet kan zien. Ik kijk de wedstrijden wel met Duits commentaar. Maar voor alle interviews en analyses heb ik geen alternatief.
    En die paar wedstrijd fragmenten die in de interviews verwerkt zijn, zullen de commerciele belangen van de FIFA waarschijnlijk geen schade toebrengen.

  43. Hier kan je gewoon kijken hoor http://www.eurovisionsports.tv/

  44. Bas zegt: 28-06-10 om 14:06

    Ik vind de reacties hier over het algemeen kortzichtig. Nu klopt het wel dat het financiele beleid van deze organisaties niet water-dicht positief is, maar met dit soort evenementen betalen zij ook al het liefdadigheidswerk voor jongeren en ander zeer positief werk. Er is niets mis met jouw evenement verkopen, mensen in het stadion zelf kopen ook een toegangskaart. Dat zij af willen dwingen dat een nationale zender zijn waren ook nationaal houdt en niet aan iedereen geeft, is niet heel raar. Daarnaast zou de rel nog veel groter zijn als heel Italië de NOS-stream aangezet had op die wedstrijd die niet publiekelijk toegankelijk zijn en de maximum behaald zou zijn.

    Nu kan ik me voorstellen dat als jij in het buitenland zit en je belastingcenten nog aan de Nederlandse staat geeft, je je achtergesteld voelt. Dit komt ook mede omdat Nederland geen kijk&luistergeld meer heeft en je dus geen keuze hebt. Ik woon in Zweden, ik ben verplicht om de SVT hier mijn geld te geven omdat ik een TV heb. Belasting in NL betalen is voor veel mensen in landen met belastingkeuze ook een eigen keuze… er zijn voordelen en nadelen aan deze constructies en in dit geval is het dus duidelijk pech hebben.

    Maar er zijn natuurlijk ook oplossingen te verzinnen…

    Ik vind het niet erg om hier lokaal te kijken en ik zou het geweldig vinden als het internationaal geregeld kan worden om video en audio te combineren. Hier gewoon de webstream aan van de SVT en dan het NL-commentaar selecteren. Hoe geweldig zou dat zijn. Technisch wel een uitdaging.

    Daarnaast is het voor de NOS misschien een optie om als DigID het voor elkaar heeft om buitenlandse Nederlanders te registeren daar mee te controleren of je wel of niet recht hebt om de webstream aan te zetten?

  45. Esther zegt: 28-06-10 om 14:52

    Ik baal er ook ontzettend van de NOS alles blokkeert en heb hier ook al eerder over geklaagd. En zoals iemand al vermeldde t gaat niet alleen om het WK, maar ook de Giro D’Italia kon ik niet volgen op de website (zelfs geen samenvattingen…) en dat zal ook wel weer zo zijn bij de Tour D’France. Maar goed die live beelden kan ik hier in de VS ook wel op een andere manier (ESPN, Universal Sports, kroeg) zijn, het gaat mij om de praatprogramma’s! Dat zijn unieke Nederlandse programma’s die ze hier niet kennen en waar ik veel waarde aan hecht. Ik hoor graag meningen van anderen en ze maken leuke reportages over allerlei onderwerpen die met het WK te maken hebben, nogmaals het gaat mij dan niet om de voetbalbeelden!

    NOS: knip die beelden eruit en zend de praatprogramma’s alsnog uit!

    En voor alle andere Nederlanders in het buitenland: veel plezier met de wedstrijd vandaag, met welk commentaar dan ook!

  46. rob stahl zegt: 28-06-10 om 14:53

    Ik neem aan dat de FIFA afhankelijk is van zijn leden. Als alle leden nu eens niet meer akkoord gaan met de bizarre voorwaarden die de FIFA stelt, kan het een en ander veranderen. Het lijkt me echter dat de nationale voetbalbonden een te grote baat hebben bij de eisen die de FIFA stelt. Allemaal een nadelig gevolg van de commercie. Hoeveel meer geld wil men nog verdienen aan het voetbal? Wanneer realiseert de mens zich eens dat genoeg, genoeg is?

    Hoe kun je als FIFA nu een pakket aan een land aanbieden waarbij je maar een wedstrijd mag uitzenden?? Dat is toch niet de bedoeling van zo een mooi toernooi. Iedereen moet toch elke wedstrijd kunnen volgen. Dan is het toch duidelijk dat de financiële vergoedingen buiten proportie zijn als een landelijke omroepen zich niet meer kunnen veroorloven alle wedstrijden uit te zenden. Je kunt dit soort evenementen toch niet verkopen aan betaal televisie kanalen, daarvoor is het toch te belangrijk om eens in de zoveel tijd als mensheid een evenement te hebben waardoor iedereen een soort verbondenheid voelt. De gewone man is in dit geval belangrijker dan de rijke betaaltelevisie kijkende minderheid.

    Aan de FIFA wil ik alleen maar zeggen dat ze weer normale eisen moeten gaan stellen en niet zo een toernooi volledig aan een paar sponsoren moeten verkopen. Ze organiseren het toernooi voor de mensen die plezier beleven aan het voetbal en niet voor de mensen die er nog meer geld mee willen verdienen. Natuurlijk moet het hele circus betaald worden, maar het aantal controversiële beslissingen en reacties van de FIFA neemt nu wel heel erg toe. Dat snapt niemand meer. De beste voetballers en de grootste fans zijn vaak mensen die niets hebben. Niets hebben. NIETS HEBBEN. Niets dan misschien voetbal hebben. Daar ligt een verantwoordelijkheid. Daarvoor doen we dit. Iedereen moet mee kunnen doen. FIFA mag niemand uitsluiten, dat neemt de kracht weg van het toernooi en kan zelfs tot het einde ervan leiden. Als iedereen meedoet is de winnaar groots. Is de FIFA groots.

    De Sponsoren moeten zich ook minder hard opstellen en delen. Dat zou hun naam ook goed doen. En ook een bierbrouwer uit Nederland moet gewoon de regels respecteren, dan gebeuren er niet van die vervelende dingen. Als je de aandacht tijdens zo een evenement wilt krijgen, moet je dit niet ten koste van mensen doen. Ook niet OK.

    Weten de mannen van de FIFA eigenlijk nog wel wat ze aan het doen zijn?? Wat ook voor een heleboel andere organisaties geldt. We hebben het goed, we moeten meer delen. Alleen dan hebben we het beter. Delen van emoties, delen van welvaart, delen van energie. Delen van juist dit soort sport evenementen. Het succes van een WK hangt niet af van de gemaakte winst, maar van het aantal mooie wedstrijden en het aantal mensen dat ervan genoten heeft. Dat zouden ze bij de FIFA moeten meten. Madonna en talloze andere vedetten komen van de straat waar dit soort spelletjes er alleen toe leiden dat het nog een hele lange tijd zal duren voordat ze dezelfde mogelijkheden hebben als mensen uit het financieel rijke westen.

    Ik wens iedereen het inzicht dat we er bij gebaat zijn als we het leuk voor elkaar maken. Als iedereen blij is, is iedereen blij.

    Rob

  47. johan zegt: 28-06-10 om 14:57

    http://www.wedden-op-sport.com/livestreams.php vind je ook vaak goeie links.

    Wel jammer idd voor iedereen in buitenland. But can’t blame the NOS. Wel jammer dat studio sportzomer niet gewoon geknipt wordt en de uitzening dan zonder wk-fragmenten te bekijken valt. Dat is WEL mogelijk maar doen ze dus niet..

  48. Arjen Buikhuizen zegt: 28-06-10 om 15:00

    Dus de Nederlander in het buitenland die jarenlang land is ontvlucht om minder belasting te betalen word hierbij gestraft? Hierbij mag mevr. Croes wel gaan uitleggen waarom de Engelsen/Ieren/Duitsers/Italianen en zo ken ik nog een paar EU landen opnoemen wel gewoon via http://www.eurovisionsports.tv/ het WK kunnen kijken. Voor een sneller antwoord van de EU graag met z’n allen het volgende formulier invullen: http://ec.europa.eu/europedire.....dex_en.htm
    WAARSCHUWING: U mag niet schelden op dit formulier maar u mag wel politiek correct onbeschoft zijn!

  49. yvette zegt: 28-06-10 om 15:00

    ik woon in italie en nu nederland door is kost het mij 50 euro om op de pay tv de boel te blijven volgen

  50. goof de jong zegt: 28-06-10 om 15:10

    Natuurlijk beschermt FIFA haar sponsors. Gratis meeliften is puur diefstal. Bij Bavaria hebben ze daar kennelijk geen moeite mee. Ik wel, en drink het dus niet meer.
    Mike is typisch zo iemand die bij een buurtfeestje stiekum gaat flyeren om zijn 2e hands scootertjes aan de man te brengen.
    Door dit aso gedrag kunnen we de Belgie – Holland bid voor de WK wel vergeten.
    De dominee en de marktkoopman gezamenlijk op pad om FIFA een loer te dragen? Dat zal niet lukken heren!

  51. Bas zegt: 28-06-10 om 15:10

    Vorige week heb ik – via de NOS – naar de wedstrijd Nederland – Japan gekeken… in een Antwerps café.

  52. Frits zegt: 28-06-10 om 15:20

    mbt de beelden: omzeil dit idd mbv proxy in NL of zet een VPN op met netwerk in NL.
    Wat ik erger vind, is dat de FIFA blijkbaar zo invloedrijk is dat de arbitrage een echt doelpunt niet als zodanig durft te erkennen en ook geen beroep kan/mag doen op (technologische) hulpmiddelen. Die overigens in veel andere sporten met succes wel worden gebruikt.

  53. Harold zegt: 28-06-10 om 15:26

    Ik kan dit nog wel enigszins begrijpen. Wat ik niet begrijp is dat de NOS volgens KPN de beelden niet door wil geven voor Mobiele TV, wat alleen in Nederland te ontvangen is via mobiele telefoons. Hoe zit dat?

  54. Rob zegt: 28-06-10 om 15:40

    @Harold: de NOS heeft niet de rechten om het via mobiel uit te zenden. Daar wil de FIFA namelijk ook weer geld voor zien….

  55. Marjo zegt: 28-06-10 om 15:43

    geoblocking!Wat een macht bezit zo’n voetbalclubje. Daar moet aan wat worden gedaan.
    Het zou om te beginnen heel goed zijn om in de EU, in het kader van het vrije verkeer van goederen en diensten, toe staan dat een inwoner van een land ook de televiebeelden uit een ander land kan ontvangen, een situatie die in praktijk al veelvuldig voorkomt.
    Het is toch absurd dat wij twee jaar geleden de OS wel via een Duitse zender kon volgen, maar niet via BVN. Wij betalen omroepbelasting in Frankrijk en in Nederland. De Franse TV zendt wel alle wedstrijden uit.

  56. Logic zegt: 28-06-10 om 15:43

    Dan doe je toch gewoon een nederlands ip adres na, het leven is zo simpel, jammer dat de mensen het zichzelf altijd weer zo lastig maken.

  57. Marielle zegt: 28-06-10 om 15:50

    Wonend in Quebec, Canada heb ik een oplossing gevonden (uitgevonden tijdens de Winterspelen): volg radio 1 via internet en kijk de beelden op tv met geluid uit!

  58. Jos Schaap zegt: 28-06-10 om 16:00

    Dit is niet alleen met voetbal zo, maar ook met tv series. Ik kan vanuit Nederland bijvoorbeeld geen midsomer murders bekijken die via stream op canvas.be, zdf.de en itv wordt aangeboden. De streams van de KRO zijn in het buitenland niet te zien van midsomer murders.

  59. Harrie Nak zegt: 28-06-10 om 16:18

    Lang leve de VPN-tunnel naar een Nederlandse lokatie om deze oplichterij te ontlopen!

  60. MeZelf zegt: 28-06-10 om 16:44

    Hoe krijg je de FIFA op zijn knieen?
    Kritiek punt is wel dat *alle* landen/clubs er in mee moeten gaan maar het kan:
    1. Zeg nee tegen FIFA wanneer zij een WK orginiseren.
    Als elke tegen de FIFA zegt dat zij niet deelnemen aan het WK omdat ze het niet eens zijn met de gang van zaken is het snel gedaan met de FIFA.
    Want dan heeft de FIFA namelijk opeens een groot te kort in begroting.

    Andere manier:
    2. Richt een nieuwe FIFA op.
    Als de landen/clubs de FIFA links laten liggen en zich onder een nieuwe FIFA aansluiten is het in 1 klap gedaan met de FIFA.
    Let wel dat men niet in moet gaan op dreigingen van de FIFA of de EUFA (en die andere regionale afgeleiden).

    Want let: voetbal opzich is niemands eigendom
    Het staat een ieder vrij om een voetbalpartij te houden.
    Het zijn instellingen als KNVB, EUFA en FIFA die willen je je aan hun regels houdt en overigens ook nog even geld afdraag want anders is het niet officieel.

    Dus de FIFA killen is te doen, maar het vergt wel de ballen van iedereen om een blok te maken tegen de godden.

  61. albert van emden zegt: 28-06-10 om 17:06

    Begrijp reakties niet goed.Als je kiest om in het buitenland te gaan wonen,zoals wijzelf,dan heb je ook met alle gevolgen daarvan rekening te houden.Wij kunnen hier tenslotte ook geen haring aan de kar om de hoek meer gaan halen……….Kijk nu gewoon maar naar je lokale,nationale,(commercieel of niet),t.v.netwerken,in de taal van het land waarvoor je gekozen hebt.Moeten tenslotte alle buitenlanders in NL tegenwoordig ook leren;heet:integratie.

  62. BeSt zegt: 28-06-10 om 17:31

    dat valt wel even tegen zeg, dat ik het hier (Dld)niet kan zien

  63. Anders zegt: 28-06-10 om 18:01

    Duidelijke verklaring, maar het gaat in dit geval niet alleen om livestreams van wedstrijden. Veel (niet alle) korte reportages, interviews en uitzendingen van bijvoorbeeld sportzomer zijn vanaf mijn lokatie (DK) ook niet beschikbaar, en dat is erg zonde. Hoeveel moeite is het om de FIFA-content eruit te knippen en alleen de gesprekken over te laten?

  64. Youssef zegt: 28-06-10 om 18:13

    1. Koop een schotel
    2. Sluit Schotel aan
    3. Neem Canal Digitaal Abbo
    4. Kijk wk live via de NOS

  65. Jelle Stekelenburg zegt: 28-06-10 om 18:24

    Duidelijke uitleg, grote broer. Wel balen dat ik hier in Tanzania de samnevattingen, etc. niet kan bekijken. In februari lukte het nog wel om in Oostenrijk die mooie race van Sven Kramer (foute wissel) te zien via eurovisionsports. Gelukkig vlieg ik zo naar huis. Samen de laatste drie wedstrijden bekijken?

  66. Patrick Willart zegt: 28-06-10 om 18:37

    Begrijpelijk en verder ook niet zon probleem. Het is trouwens niet alleen de Fifa maar ook andere organizaties zoals het IOC, ASO, etc. hebben dit soort regels in de rechten beschreven.
    Wel jammer is dat de NOS regelmatig videos blokeerd die geen enkel officieel FIFA beeld bevatten. Dat kan dus wel beter.

  67. Luuk zegt: 28-06-10 om 18:47

    De verklaring die de NOS bovenstaand geeft bevreemd mij niet en zou logisch moeten zijn. Alleen is die het niet. Ik woon op Bonaire waar zowel Nederland 1,2 en 3 via de TV-zender Telbo gewoon te zien zijn. Dus ook het WK voetbal door de NOS.

    Bonaire ligt (nog) niet binnen de landsgrenzen van Nederland zoals de verklaring van de heer Stekelenburg luidt, maar wel binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

    Nu is Telbo ook mijn internetprovider hier. Je zou dus denken dat als voetbal door hetzelfde dunne kabeltje naar de TV kan worden doorgegeven, dit NOS-signaal ook via internet moet kunnen worden ontvangen. Telbo betaald kennelijk voor de NOS-rechten.

    Helaas alleen via TV te volgen, NIET via internet hier want ik heb geen Nederlands IP-adres. Overigens alternatieven voorradig, want er zijn genoeg aanbieders van streaming via het wel op internet kan worden gevolgd.

  68. Anders zegt: 28-06-10 om 19:00

    hoe de NOS het verder ook uitlegt, het is en blijft belachelijk dat ik de reactie van Bert van Marwijk na de zojuist gespeelde wedstrijd niet kan bekijken omdat ik niet in de juiste geografische locatie zit. Dat heeft verder niets met de Fifa of wat dan ook te maken. Zoals een aantal andere bezoekers al aangaven heeft het wel of niet streamen van wedstrijden niet zoveel te maken met de onvrede. Daar kun je zelf wel een online oplossing voor vinden. Het gaat juist om de Nederlandse sfeer en reportages en die verantwoording ligt toch echt bij de NOS en wat dat betreft laten ze hier een grote kans liggen.

  69. Tom zegt: 28-06-10 om 19:18

    Ik kijk nu noodgedwongen via eurovisionsports Schweizer Fernsehen, omdat de ORF hier vrijwel niks uitzendt. Maar wat ik me nu wel afvraag: Hoe krijgen die andere omroepen het voor elkaar om WEL gewoon via Eurovisionsports hun streams aan te bieden? Ik neem niet aan dat de FIFA voor elke omroep aparte voorwaarden hanteerd? Blijkbaar een kwestie van de poot stijf houden? Of kan iemand mij dit uitleggen…?

  70. Vincent zegt: 28-06-10 om 19:19

    Gewoon een proxy of VPN gebruiken doe ik ook..live wedstrijden, sportzomer alles lekker terugkijken vanuit Spanje! helemaal top en voor de NOS lijkt het alsof je gewoon in Amsterdam zit :)

  71. Raoul zegt: 28-06-10 om 19:38

    Ik woon in Bolivia en na de wedstrijd van Nederland tegen Slowakije zou ik graag wat van de commentaren willen zien van de verschillende verslaggevers. Wat denken ze bijvoorbeeld van het niveau van het Nederlands team en is dat voldoende om nog een ronde verder te komen?
    Het is jammer dat de meningen van de “voetbalgeleerden” niet op internet te zien zijn.

  72. Sebas zegt: 28-06-10 om 20:40

    Gewoon niet uitzenden dan!
    FIFA ……’s

  73. Arjan zegt: 28-06-10 om 20:44

    wel vreemd dat je in Nederland de Duitse, Engelse, Belgische Televisie Zenders kan ontvangen.

  74. oplossing: heb je een thuisadres met een internetlijn in nederland zet dan vanuit het buitenland een vpn op naar je thuisadres. stel het zo in dat je de internet verbinding vanuit thuis vervolgens opzet, en wallah; je kunt gewoon kijken. ik doe dit regelmatig en het omzeilt perfect de ip check.

  75. Tom zegt: 28-06-10 om 21:09

    Via BVN/Wereldomroep is ook de wedstrijd in het Nederlands te volgen.

    Leuk om te lezen dat enkele mensen niet begrijpen dat het niet om de beelden gaat, maar om het Nederlands commentaar. In ieder land ter wereld is wel een site die de wedstrijd streamt via internet. Overigens zijn alle alternatieven sites met streams (muv eurovision) illegale sites, dus is het niet zo verwonderlijk dat je daar wél streams kan vinden

  76. Zend dan géén voetbal uit. Sterker nog, we moeten als Nederland een vuist slaan tegen de FIFA. Gewoon NIET meer aan WKs / EKs meedoen zolang Fifa zich zo gedraagt.

  77. En daarmee bedoel ik ook acties als die tegen de BAVARIA meisjes..

  78. reagerend op tom: ik heb gewoon nederlands commentaar van nos en doe niets illegaals!!!

  79. Joop Laenen zegt: 28-06-10 om 22:21

    Tja dat is dus weer de FIFA die de wereld probeert te regeren. Ik zie graag een goede pot voetbal maar nu ben ik dus in Spanje. En ik kan geen Spaans!!!!!. Wordt het niet eens tijd dat er herfst komt bij de FIFA en het geheel zoals dat in dat jaargetijde hoort eens af”blatter”d
    Voetbal is sport en sport is voor iedereen zelf allover the world.
    Reclame is leuk als inkomsten maar als er nu eens niemand meer kijkt?
    Dan zal het rap afgelopen zijn met de sport en dus de verbroedering!!!!

  80. anne zegt: 28-06-10 om 22:48

    arts: woont u niet in rome? zo wel dan is het vele malen leuker om de wedstrijden in het fifa fan fest te bekijken dan op televisie :) maar inderdaad jammer dat italie maar 1 wedstrijd per dag mag uitzenden… wat dat betreft is het geheel eerder: fifa “fan” fest.

  81. erik scheltes zegt: 28-06-10 om 23:08

    na corespondentie met NOS door verwezen naar deze site. We zijn met onze zeilboot onderweg in de Baltische landen. Begrijp 2 zaken niet;
    1) waarom kon ik vorige week wel via eurovisionsports.tv naar de NOS kijken en nu niet meer? Terwijl ik wel bijvoorbeeld met Iers of Oostenrijks commentaar via deze site de verschillende wedstrijden kan volgen.
    2)Als iedereen wel op deze site naar de algemene beelden kan kijken maar alleen de NOScommentaren zijn geblokkeerd dan begrijp ik de contractuele verplichtingen niet, eurovisionsports.tv zou dan toch ook de beelden niet op het net mogen zetten?
    graag verheldering.
    m.vr.gr.Erik

  82. M.de Heer zegt: 28-06-10 om 23:42

    Even een vraag aan de NOS. Ik woon op Bonaire dat vanaf 10 oktober as bij Nederland gaat horen en dus binnen de landsgrenzen gaat vallen. Zal ik vanaf dan wel toegang hebben tot de zgn geblokkeerde uitzendingen (lees: eredivisie/ champions league)??

  83. Lennart Hoek zegt: 28-06-10 om 23:52

    @erik scheltes NOS heeft de rechten direct van de FIFA gekocht en zenden NIET uit onder de rechten van eurovision (EBU)

    Ook is het zo dat voor de stream reclame zit wat weer geld oplevert vandaar deze geoblock

  84. jonathan zegt: 28-06-10 om 23:57

    Zoals al vaker hierboven wordt gezegd is dat oplossing van een vpn connectie. Je IP-adres wordt dan verandert in een Nederlandse en kan je gewoon alle voetbalwedstrijden op nos.nl bekijken. Het is dan geen verantwoording meer van de NOS, maar toch maakt de NOS je blij. Ik woon in Spanje en reis bovendien veel, ideaal dus.

  85. Ik heb gezocht naar proxy IP adressen maar niets gezonden wat werkt. Ik zit in Canada. Als iemand was IP adressen heeft gelieve het naar mij emailt?
    janaalt [at] gmail dot com.

    Ook raar dat sommige interview wel speelbaar zijn, maar andere niet.

  86. stefan zegt: 29-06-10 om 01:21

    Een oplossing:

    Ik heb vanuit de VS de afgelopen 14 dagen een proefabo bij http://www.vpnywhere.com gehad. Even gratis aanmelden en rustig de instructies lezen (Mac is ff puzzelen) en je hebt een VPN verbinding met een NL ip adres. Je kan dan ongelimiteerd alle video’s op http://www.nos.nl bekijken. Ik heb door slechte internetverbindingen af en toe wat last van dat beetje verlies wat aan bandbreedte optreed door de VPN en zit soms met de buffering. Ik gebruik het puur voor de achtergronden en sportzomer videos. De wedstrijden hoef ik echt niet persee met NL commentaar en hier bij ESPN hebben ze het prima voor elkaar met Britse duo commentatoren die echt wel weten waar ze het over hebben.

    Mijn mening:
    Ik ben het volkomen eens met de NOS. Auteursrecht zit nu eenmaal zo en het is de keuze van de FIFA om deze (kapitalistische) houding aan te nemen richting de fans. De NOS heeft gewoon geen andere keuze en boos op de NOS zijn is dus ook erg dom (zie sommige comments). Verder vind ik wel dat (net zoals bij de normale Studio Voetbal uitzendingen op zondag) er een ‘geknipte’ versie online zou moeten komen die voor iedereen beschikbaar is. Het commentaar op het voetbal door Jack, Hugo en kornuiten valt toch niet onder de FIFA rechten, of snap ik er dan ook niets van? Een onderdeel van het Oranje gevoel is toch het geouwehoer over het voetbal en de filmpjes van Bert Maalderink en co zijn daar natuurlijk ook een wezenlijk onderdeel van. Het lijkt mij een kleine moeite om een redacteur/editor/stagiair te laten doen en men doet er de buitenlandse Nederlanders heel erg veel plezier mee. De wedstrijden zelf kunnen we dan inderdaad lokaal wel zien. Volgens mij is er geen TV in de wereld waar het WK niet wordt uitgezonden. Ik vlieg vanavond terug naar Amsterdam dus het was gelukkig van korte duur. Hopelijk kan de NOS dit dit WK nog oplossen of voor komende toernooien in orde maken.

  87. stefan zegt: 29-06-10 om 01:24

    Met geknipt bedoel ik dus zonder de FIFA beelden waar het auteursrecht op van toepassing is…

  88. Anne zegt: 29-06-10 om 02:06

    Probeer http://www.fromsport.com. Werkt voor bijna alle sport evenementen en was mijn redding tijdens de Olympische Spelen, die in de V.S maar matig en nauwelijks live werden uitgezonden.

  89. Dave zegt: 29-06-10 om 02:21

    Genoeg “live streams” van alle wedstrijden online te vinden, die dus ook vanuit ‘t buitenland werken.

  90. Jan zegt: 29-06-10 om 02:42

    uir duitsland……..helaas pindakaas (die je hier overigens ook heel erg slecht krijgt *lach*):

    Access Restrictions – 2010 FIFA World Cup South Africa™
    2010 FIFA World Cup South Africa™ video content on the European Broadcasting Union (EBU) streaming video portal may only be viewed in certain EBU territories as noted below:

    Albania, Armenia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Belgium, Bosnia And Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Georgia, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Israel, Kazakstan, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Macedonia, Malta, Moldova, Montenegro, Netherlands, Portugal, Romania, Russia, Serbia, Slovakia, Slovenia, Switzerland, Turkey and Ukraine.

    As we cannot confirm that you are accessing this service from within these territories we regret that you will be unable to view the content.

  91. GJ Zwiers zegt: 29-06-10 om 02:48

    Ik heb nog enigszins begrip voor het feit dat er geen rechtstreekse beelden kunnen/mogen worden uitgezonden. Wat ik niet begrijp is waarom programma’s als Sportzomer niet bekeken kunnen worden. Waarom hier niet een format zoals dat bestaat bij Studio Voetbal. Dus wel mogelijk maken om te kijken maar met weglaten van de wedstrijdbeelden.

  92. Reinout zegt: 29-06-10 om 07:27

    Ja studio sportzomer wil ik kijken!

  93. Joep zegt: 29-06-10 om 08:46

    Ook ik mis hier in Griekenland juist de nabeschouwingen en programma’s als sportzomer. In het verleden waren er ook videos van de nabeschouwingen met bv Joeri Mulder waarin de wedstrijdbeelden werden vervangen door foto’s. Als dat te arbeidsintensief is, zet het beeld op die momenten dan gewoon op zwart!
    Met een beetje meer inventiviteit zijn er volgens mij dus best oplossingen te verzinnen. En dat ik dat heerlijke Nederlandse naleuteren dan niet live kan zien (maar bv met een dag vertraging) dat heb ik er graag voor over.

  94. Rob de Vries zegt: 29-06-10 om 10:10

    Aanpakken Neelie, Microsoft heb je in je vorige termijn op de knieën gekregen, dan moeten die wandelende brokken Alzheimer uit Zürich toch ook geen probleem zijn?

    P.S. excuses aan degenen die aan die ziekte lijden dat ze zomaar ongevraagd worden vergeleken met S.B. en zijn vriendjes.

  95. Alex zegt: 29-06-10 om 10:25

    JA precies! Ik zit in Duitsland en zie alle wedstrijden heerlijk buiten in allerlei Biergartens, maar wil bij thuiskomst heel graag Studio Sportzomer terugkijken! NOS, ontloop je verantwoordelijkheid niet langer! Hup, aan de slag. Hou op met die terugspeelballen op de FIFA.

  96. Nico zegt: 29-06-10 om 11:18

    Zag gisteren tijdens wisselen een GROEN LAZERLICHT op het gezicht van Snijder, heb dit ook al eerder gezien.
    vrg.Nico

  97. Sandra zegt: 29-06-10 om 13:19

    Jammer,ik woon in de Nederlandse Antillen,waarom daarvoor ook deze blokkade?
    Via BVN zijn alleen achteraf de wedstrijden te zien.
    Nos.nl radio werkt door het slechte internet verbindingen ook niet.
    Gelukkig hebben we espn maar ik mis het Nederlandse commentaar wel.

  98. Gio zegt: 29-06-10 om 14:10

    Ik ben zeer tevreden over uitzendingen van NOS op tv en op site vergeleken met buitenland.Ik hoop dat NOS ook zo blijft uitzenden dat is al genoeg kosten voor NOS.

  99. Albert van Geelen zegt: 29-06-10 om 14:20

    Natuurlijk heb ik, als Nederlander in de VS, begrip voor het feit dat wedstrijdbeelden van de NOS niet naar het buitenland gestreamed kan worden. Maar als Nederlanders hebben we juist tijdens een WK veel behoefte aan de beelden van intervieuws, achtergronden, en voetbal praatprogrammas. Deze zijn vaak ook niet te zien, en dat is erg jammer. Volgens mij is dit niet in strijd met jullie rechten, maar een resultaat van een overijverige NOS burocraat. Denk aan je landgenoten, aub
    Albert van Geelen

  100. Joost zegt: 29-06-10 om 14:41

    Ik zit niet in het buitenland en toch “denkt” de NOS site dat die streaming niet mag hier op basis van het domein waarop gekeken wordt.

    Blijkbaar is de technologie die gebruikt wordt te primitief om te bepalen waar iemand zich bevind.
    In ieder geval zou het hebben van domein naam *.com geen reden moeten zijn om de streaming te blokkeren.
    En dat is het nu wel.

    Ruimte voor verbetering binnen de regels lijkt me.

    groeten
    Joost

  101. Syl zegt: 29-06-10 om 14:59

    In het buitenland verblijvende Nederlanders kunnen toch gewoon kijken in dat land? Ik kijk bijv. op de BBC, geen enkel probleem. Als ik geen Engels wou horen dan was ik wel in Nederland gebleven, toch? Het is wel jammer dat ik de interviews van Oranje na de wedstrijd achteraf ook niet kan zien. Dat lijkt me toch geen concurrentie? Het is tenslotte na de wedstrijd…

  102. De oplossing zegt: 29-06-10 om 15:20

    jongens jongens…..lees hier dat iedereen wel iets te zeggen heeft. Er zijn genoeg websites die live wedstrijden uitzenden via peer to peer tv..

    zoek deze optie…mocht het niet lukken dan is er een website met meerdere channels waar je wel live…ja echt live voetbal kan kijken. soms met buitenlandse spreker, maar ja wat maakt dat uit he…

  103. Kees zegt: 29-06-10 om 15:41

    Het lijkt erop dat live-streams via Linux/Ubuntu in NL ook geblokkeerd worden en dat is toch niet de bedoeling lijkt me.

  104. Ach een geruststelling voor al die mensen: het niveau is meestal niet om aan te zien en Brazilië rolt Oranje a.s. vrijdag zo wreed op dat je er geen getuige van wil zijn ook. Game over na vrijdag. Brazilië wordt de terechte kampioen!

  105. De oplossing zegt: 29-06-10 om 15:55

    http://livesport1tv.info/tv1.html
    http://livesport1tv.info/tv2.html
    http://livesport1tv.info/tv3.html

    even kijken als je streamt welke site er wordt gebruikt voor streaming

  106. http://www.LiveSport1.Tv super stream

  107. De oplossing zegt: 29-06-10 om 17:37

    ik hoor geeen bedankjes…..:P

  108. Wouter zegt: 29-06-10 om 18:05

    Dat verklaart ook waarom in de NOS-journaals geen WK-beelden te zien zijn!

  109. Paco zegt: 29-06-10 om 20:13

    Ik woon in het buiteland en ben dus ook hiervan betroffen, en dit ergert mij enorm.
    Het is een schandaal dat zulke ondemocratische instanties als de FIFA en IOC zulke dingen van landen afdwingen kunnen.
    Naar mijn mening is dit gewoon censuur en volgens mij ook niet helemaal met de persvrijheid in overeenstemming.
    Goed om te horen, dat de EU er hetzelfde overdenkt en maatregelen er tegen nemen wil.
    Met alle respect voor hun prachtige evenmenten, maar desondanks vind ik gelden bepaalde normen en waarden ook voor hun!

  110. danny zegt: 29-06-10 om 20:48

    Rare gang van zaken. Neem mijn geval, ik woon in het buitenland waar ik de taal nog niet 100% onder de knie heb, hetzelfde geld voor honderden andere nederlanders die ergens anders wonen, of op een business trip zijn of vakantie of etc. etc. In dit soort gevallen wordt er gewoon gebruik gemaakt van andere lifestreams (zoals boven vermeld). Fifa kan hier niet tegen op, en forceren zo alleen maar het gebruik van illegale lifestreams… Is dat nu hun strategie, of mis ik nu iets?

    Hoe zit het nu met de intervieuws van Jack of Hugo over het WK, samenvattingen, intervieuws die door de spelers + staf gegeven worden, kleine videofragmenten van wedstrijden? Waarom kan dit niet bekeken worden? Valt dit nu ook onder het contract?

    Trouwens het is niet alleen bij de NOS maar ook bij RTL. Het ligt gewoon aan de auteursrechten die tussen bedrijven met daarbij de rechten per land vastgestelt zijn. Het leuke hiervan is, ze kunnen het maar niet onder controle krijgen!

    Dus NOS misschien een samenswerking verband met andere zenders in het buitenland en stel je sterk op! Het FIFA management krijg je wel onder je duim! (Zo geniaal lijken ze me echt niet)

  111. Stefan Van Camp zegt: 29-06-10 om 21:02

    Hier in Vlaanderen zit Nederland 1 gewoon op de kabel en zijn alle beelden op televisie gewoon te bekijken terwijl de NOS wel de internetstreams blokkeert. Als de NOS de beelden dan toch niet buiten Nederland mag verspreiden, waarom worden ze dan ook niet op de televisie geblokkeerd? Overigens vind ik dat de NOS de internetstreams ook in Vlaanderen moet aanbieden, desnoods gaan ze een samenwerkingsverband aan met de VRT om de kosten te delen.

  112. Dini zegt: 29-06-10 om 21:08

    Dit is niet nieuw. Ik woon in Amerika and volg nederlandse sport via de NOS website. Dit gebeurd tijdens the Olympsche spelen, de Tour de France, andere grote sport evenementen.

    Wat ik erg jammer vind is dat ik ook niet de korte interviews die door de NOS zijn gedaan niet kan volgen.

    Begrijp dat de “feeds” onder the controle staan van de organisaties maar waarom ook interviews?

  113. Teveel reacties om op alles te kunnen reageren.
    @stefan je hebt gelijk waar het gaat om de video’s waar geen wedstrijdbeelden inzitten. Die horen niet voorzien te zijn van geoblocking. Ik heb de redactie daar op aangesproken. Een versie van Studio Sportzomer maken zonder de beelden is erg tijdrovend en we zitten helaas een beetje krap ……
    @stefan van camp Klachten van Belgische kabelaars waren de reden dan we de verspreiding van streams die Eurovsionsports hebben moeten beëindigen.

    Overigens heb ik persoonlijk geen enkele bezwaar tegen pogingen van mensen om de geo-ip beperkingen te omzeilen. Veel succes allemaal!

  114. Jan Aalt zegt: 29-06-10 om 21:19

    nl.vpnywhere.com werkt perfect!!!!! Bedankt!

  115. Lennart Hoek zegt: 30-06-10 om 00:21

    @Roeland Stekelenburg ik snap één ding niet waarom mag sporza (VRT) wel via Eurovsionsports uitzenden en de NOS niet. Als de NL kabelaars gaan klagen dan wordt sporza ook verwijderd?

  116. rmerciers zegt: 30-06-10 om 15:02

    In tegenstelling tot veel reacties ben ik wel tevreden met de NOS dit jaar. In voorgaande jaren werden tijdens de Olympische Spelen en/of voetbalkampioenschappen de uitzendingen van het Journaal en Journaal24 gewoon op zwart gezet. Dit jaar is het tenminste nog mogelijk om kennis te nemen van het overige nieuws.

    Dat gezegd hebbende, het blijft natuurlijk raar dat zelfs een 10-seconden fragment tijdens het journaal niet uitgezonden mag worden. Is dat niet gewoon nieuws? En waar ligt de grens? Als een tribune tijdens een van de wedstrijden instort, mag het NOS journaal daar ook geen beelden van uitzenden? En what’s next? Binnenkort alleen uitslagen van de verkiezingen bij de omroep die daar het meeste geld voor heeft betaald?

  117. Tom zegt: 30-06-10 om 20:53

    Ligt het aan mij of is dit geen ONeerlijke, maar eerlijke concurrentie? Als de Belgische kabelaars zoveel kijkers verliezen aan de NOS, dan doen zij blijkbaar iets niet goed!?

    Verder sluit ik me aan bij de vraag van Lennart Hoek hierboven. Hoe kan het zo zijn dat ALLEEN de NOS stopt met het gebruik van het eurovisionportaal, terwijl alle andere zenders gewoon doorgaan met uitzenden?

  118. Sjoerd Ory zegt: 30-06-10 om 22:25

    De uitleg begrijp ik, hoewel het jammer blijft dat je als Nederlander in het buitendland (in dit geval Canada) niet naar een programma als Sportzomer kan kijken.

    Het lijkt echter alsof de regels niet consequent worden gehanteerd: een FIFA persconferentie met Dunga kan op nos.nl wel worden bekeken, maar een interview met Sneijder niet. Beelden van wedstrijden zijn op journaal24 wel zichtbaar terwijl deze elders op de site geblokt worden.

    Nu lijkt mij daarnaast een interview met een speler of coach buiten de muren van een stadion of officiele FIFA locatie een goed voorbeeld van het uitoefenen van recht op vrije nieuwsgaring. Maar dat is schijnbaar niet aan de orde tijdens het WK. Helaas.

    Gelukkig hebben we hier in Canada uitstekende zenders met deskundig commentaar. Maar toch zou het mooi zijn als we in het buitenland ook konden genieten van onze Johan’s, Jack’s, etc.

  119. Bastiaan zegt: 01-07-10 om 05:50

    De VRT plaatst haar journaals gewoon integraal online met voetbal, terwijl de NOS alles wat in Z-Afrika opgenomen wordt censureert. De VRT betaalt echt geen miljoenen meer en kan wel leveren. De journaals van BVN zijn gratis per schotel te ontvangen over heel de wereld en dan zijn de rechten opeens weer geen probleem. Dit zaakje stinkt en de door het publiek betaalde omroep verzaakt maar weer eens.

  120. De oplossing zegt: 01-07-10 om 19:34

    Licentietechnisch mag de NOS zijn WK-streams op internet niet aanbieden aan internetgebruikers in het buitenland. Maar voor de technische neuzen zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

    “Bij toeval kwamen wij erachter dat de website van het NOS de IP-adressen van zijn bezoekers bekijkt”, schrijft Chris Horeweg op zijn blog. “Komt deze in de regio van Nederland, dan krijgt de bezoeker de live-stream te zien en anders niet. FireFox heeft een prachtige add-on genaamd “X-Forwarded-For Spoofer“, waardoor oude systemen kunnen worden omzeild. Door een “nederlands” IP mee te geven (bijvoorbeeld “83.160.70.100″) kun je dus alsnog de stream bekijken

  121. @Lennart Dat is precies hoe het werkt. Op het moment dat wij zouden gaan klagen over wat de VRT doet moeten ze het gaan verwijderen. Maar ik vind dat allemaal net zo’n onzin als jullie. Als wij zouden gaan klagen over alle andere streams binnen het Eurovisie-platform, dan worden die allemaal stopgezet. Maar dat was ik dus niet van plan ;-)

  122. Paul zegt: 04-07-10 om 10:08

    Roeland, kan je nou eens uitleggen waarom we de meeste interviews en all nabesprekeningen niet mogen zien. Een opzet als studiovoetbal moet toch mogelijk zijn.

  123. cris koerts zegt: 05-07-10 om 12:37

    hallo roeland,
    ten eerste bedankt voor je duidelijke uitleg, dit neemt echter niet weg dat het maar een deel van het probleem betreft.
    okee, live beelden mogen we niet bekijken ,maar volgens mij neemt dat niet weg dat de nos eenvoudig de programma,s die na het voetbal worden uitgezonden ook niet wil beschikbaar stellen voor kijkers in het buitenland.
    ik bedoel dus de praatprogramma,s na de wedstrijden.
    hoeveel moeite kan het zijn om deze via uitzending gemist een dag later te tonen waarbij het eenvoudig is net als in het journaal de beelden te verwijderen/blinderen.
    trouwens het aanpassen van het journaal is ook flauwekul want op nos24 is het normaal te bekijken.
    ik sluit me hierbij dus aan bij de vorige spreker die het zelfde vraagt.
    alleen betreft het ook studio voetbal van de nos die we niet mogen zien via uitzending gemist terwijl voetbal internatiaal normaal wel te zien is.
    het is dus niet alleen een gevolg van de fifa maar volgens mij ook bewuste politiek van de nos.
    cris

  124. mark zegt: 05-07-10 om 16:21

    hoi iedereen, of je koopt een decoder van canaaldigitaal via iemand in nederland en dan kan je via de schotel gewoon alle beelden kijken !!

  125. Beste NOS,

    Ik woon dus niet in het “buitenland” maar gewoon op Bonaire een deel van nederland en daar kan het dus ook niet, dan maar radio maar ik blijf het idioot vinden.

    Sylvia van Vliet
    Bonaire

  126. Edwin zegt: 06-07-10 om 18:28

    Ik snap dat ik in Noord-Ierland voor de BBC of ITV moet kiezen om de WEDSTRIJDEn te zien. Vind ik ook niet erg. Maar waarom kan ik de andere NOS video’s niet zien (Zoals interviews met NL spelers gemaakt door NL interviewers in het NL, gemaakt door de NOS)?

  127. A3aan zegt: 07-07-10 om 14:38

    Mag ik de NOS er op wijzen dat nederlanders, of zij nu met vacantie in het buitenland zijn of in het buitenland wonen, via de belasting de omroepbijdrage betalen, derhalve recht hebben op het bekijken van de door de NOS uitgezonden life-stream. Dat e.e.a. voor de NOS lastig is door o.a. een buitenlans IP adress is niet mijn zaak maar een zaak van de NOS. Nogmaals, ik betaal de omroepbijdrage, en heb, hoe de NOS dat ook doet, recht op het zien van een NOS-life stream.

    Ben overigens benieuwd hoe Mw. Kroes, die nu voor de EU “Internet” in haar portefeuille heeft, deze zaak beziet.

  128. Karin zegt: 07-07-10 om 18:40

    Belachelijk zeg. Jajaja ik snap het allemaal wel maar vindt het nog steeds belachelijk. Ik wilde zo graag hier in Canada de wedstrijden met Nederlands commentaar zien. Er gaat toch niets boven dat enthousiasme in je eigen moedertaal. En voor die zeikerd die zei dat als je in het buitenland woont, je dan ook maar een buitenlandse zender moet gebruiken omdat dat ‘integratie’ is. Fout! Ik ben geintegreerd genoeg maar dat wil niet zeggen dat ik niet bere-trots ben op Oranje en graag op ‘Nederlandse stijl’ van ze wil genieten! Nederland is en blijft mn moederland en Nederlands mn moedertaal!

  129. Rob zegt: 07-07-10 om 21:06

    Wat een humor. Zelfs het WK lied van Guus en Youp wordt geweigerd vanuit het buitenland. ;)
    Gelukkig zijn er legio mogelijkheden om het voetbal toch te kunnen zien vanuit het buitenland.
    Kan de NOS niet een soort registratie organiseren voor Nederlanders die op vakantie zijn??

  130. MTK zegt: 08-07-10 om 10:34

    als je het buitenland afschermt van beelden…doe het dan wel goed.

    ik zit in Nederland….op een nederlandse KPN verbinding…en krijg de melding dat kijken vanuit het buitenland niet toegestaan is!!!!!!!!

  131. MTK zegt: 08-07-10 om 10:36

    nog iets vergeten:

    geen idee hoe en waar ik dat recht zou kunnen laten zetten…..nergens info over te vinden?!?!?!?!?

  132. Vib zegt: 08-07-10 om 13:11

    O o o Dit bericht is zeeeeeer misleidend voor de snel ingepakte lezer :) .
    quote NOS:
    “Ook Nederlanders in het buitenland hebben dus pech en kunnen onze uitzendingen niet volgen. Dat is geen keuze van de NOS, maar een harde contractuele verplichting naar FIFA toe.”

    Wel zo netjes zou zijn om te vermelden dat de Nederlanders in het buitenland WEL recht hebben om de streams te bekijken aangezien deze Nederlanders de gehele NOS financieren maar de NOS nog geen technische oplossing heeft weten te verzinnen om de klanten te geven waarvoor ze betalen. Het woord ‘pech’ is mooi gekozen maar hiermee is de schuld van de NOS niet verdwenen.
    NOS: stel een proxy server op en laat een wachtwoord via DIGI-D protocol genereren zodat NL’ers in het buitenland netjes kunnen bewijzen via DIGI-D dat ze NL’er zijn en geef ze vervolgens een wachtwoord voor de proxy en beperk de mogelijkheden van de proxy tot live NOS streams.
    NOS is dan wel niet geintereseerd in het waarborgen van de markt maar het is duidelijk dat ze onvoldoende hebben nagedacht hoe ze de klanten kunnen geven wat ze verwachten. Zelfs Jack mag je niet zien in het buitenland… belachelijk!
    P.S.
    Precies ditzelfde verhaal geldt voor de Tour d France. Aub NOS verzin hier zo snel mogelijk een oplossing voor

  133. Nick zegt: 08-07-10 om 23:37

    Ik vind het belachelijk voor woorden dat in deze tijd er nog een blokkering is. Als je bekijkt dat andere landen het gewoon uitzenden, maar de NOS moet belachelijk doen en zich verschuilen onder “contracten”. Het is dan zelfs nog eens slecht gemaakt omdat je kan zien dat zelfs in nederland de stream niet werkt.
    NOS, ga eens mee met je tijd!!

  134. Michel zegt: 09-07-10 om 19:02

    Ik woon op Aruba, dat is nog steeds Nederlands grondgebied. Waarom is het ook daar niet mogelijk de beelden te bekijken? Zijn Ameland en Texel ook afgesloten?…

  135. Roland zegt: 12-07-10 om 15:12

    Ik woon in Maastricht en heb ook geen toegang tot livestream! Ik zit volgens de mededeling in het buitenland. Ik weet dat Maastricht voor Hilversum erg ver weg is, maar het is toch echt nog Nederland!
    SCHANDE Geen WK, geen Tour, NIKS!

  136. Ik woon in Brunssum (zuid-Limburg) altijd alle beelden kunnen terug kijken, maar vanaf vandaag krijg ik konstant de mededeling dat ik in het buitenland zou wonen !!???

Geef een reactie