Record voor NOS.nl

De STIR-maandrapportage van februari is vandaag verschenen. Daaruit blijkt dat we afgelopen maand een flinke groei hebben gemaakt in maandbereik. In februari bedroeg ons maandbereik 39,2% (in januari was dit nog 32,7%).  Dat komt overeen met ca 5,5 mln. Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat is niet alleen een grote stijging t.o.v. januari en de maanden daarvoor, maar het is een record. Nooit eerder haalden wij een dergelijk bereik. Het laatste record dateert van juni 2010 (35,1%).

Deze stijging heeft uiteraard te maken met nieuws over Friso en ook de Elfstedenkoorts, maar de andere nieuwssites hebben hier in verhouding minder van geprofiteerd. In februari zijn we in maandbereik erg dicht bij Nu.nl gekomen (42,9%) en is het verschil met Telegraaf.nl (28,9%) een stuk groter dan voorgaande maanden.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


15 reacties op “Record voor NOS.nl”

  1. Erik zegt: 20-03-12 om 20:13

    Is dat ook de reden dat de livestreams op jullie site steeds vaker hapert? Ik weet niet of dat de oorzaak is, maar het zou me niet verbazen. Het haperen gebeurt namelijk opvallend veel tijdens het achtuurjournaal, voetbal of zoals nu tijdens het debat over het opstappen van Brinkman bij de PVv (precies toen hij begon viel het debat weg en ik heb de livestream nog niet kunnen herstarten).

  2. Joris zegt: 20-03-12 om 22:16

    Goed nieuws. Gefeliciteerd mevrouw Ankersmit. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de nieuwe NOS site een verbetering vind. Ik kijk uit naar wat de NOS site voor innovatieve toevoegingen brengt tijdens deze sport zomer.

  3. Lara Ankersmit zegt: 20-03-12 om 22:20

    De Live streams worden ook steeds beter bezocht. Dat gaat helaas niet altijd goed. Wij gaan de komende maanden ook over naar een ander streaming platform.

  4. Hans zegt: 20-03-12 om 22:38

    Nos.nl is uiteraard mijn startpagina. Mooie layout, prettig om te lezen, maar vooral van een journalistiek hoog niveau.
    Daar kunnen de websites van de grote kranten een voorbeeld aan nemen.

  5. Henk zegt: 21-03-12 om 00:45

    NOS en AD zijn de nieuwsites die ik dagelijks bekijk. Wat ik vooral fijn vindt bij de nos is dat 99% van het nieuws waarheid is. Dat is bij het AD wel anders, als ik daar iets lees wat me intereseert kijk ik altijd op nos om de feiten en zekerheid van dat nieuws te krijgen.

    Wat ik jammer vindt is dat de nieuwste video’s niet meer getoond worden op de startpagina.

  6. wolsny zegt: 21-03-12 om 01:50

    Persoonlijk vind ik nos.nl steeds meer op de website nu.nl gaan lijken. Veel meer non-news items, minder achtergrond. Nos.nl is nóg mijn startpagina.

  7. Bor de Wolf zegt: 21-03-12 om 02:59

    MSN was ooit startpagina maar super irritant. Filmpjes met verwijizingen naar RTL bladiebla. Pffff.
    NOS daarom mijn startpagina.
    Reclames aan het eind van video vind ik ok.
    Het is vriendelijker omdat je als kijker de keus hebt zelf te kunnen beslissen of je wil kijken of niet. Dit vind ik een positievere benadering tav reclame en ben je minder gauw geirriteerd omdat het niet door je strot geduwd wordt. Ook goed voor de reclamemakers lijkt me.
    Je kijkt met een positieve instelling/ gevoel omdat je zelf de keuze hebt.
    De mogelijkheid om het geluid uit te zetten van een reclame en dan toch nog het item te horen helemaal top!
    Reclames aan het begin vind ik toch nog wel erg irritant.
    Snelheid van de video’s zijn volgens mij echt verbeterd en lekker snel.

    Het enige dat me soms zorgen baart zijn de cookies die geplaatst worden.
    Ik vraag me dan echt af waar dat voor nodig is. Wat willen ze dan weten? Wordt aan de hand van mijn IP adres bv bijgehouden waar mijn nieuws voorkeur naar uit gaat en wordt er een “profiel” aangemaakt of zo? Of krijg ik net als bij bv buienradar een banner afgestemd naar mijn interesse er stiekum doorheen geloodst ?
    Ik zou weleens willen weten hoe het zit met mijn privacy bij de NOS.
    Dat zou van mij weleens mogen worden toegelicht.
    Maar goed al met al NOS nieuws-garing echt goed !!

  8. rogier zegt: 21-03-12 om 03:08

    Waarom worden er steeds vaker belabberde foto’s gebruikt van ‘derden’ onder Creative Commons en zijn de onderschriften vaak nog bedroevender? ‘t Valt echt op dat daar relatief weinig zorg voor is.

  9. Bor de Wolf zegt: 21-03-12 om 03:10

    ps. Nu.nl tov nos. Hahaha. Layout is bij NOS veel beter.
    Bij nu.nl alles veel teveel in de lengte. Flatgebouw layout.
    En ook ruimte verpest door reclame ipv nieuws.
    Banners die kennen we nu wel. Helemaal irritant die banners die geluid gaan maken als je er met de muis overheen gaat. Het werkt averechts. Je irriteert je juist aan een reclame.

  10. Marcus Collins zegt: 21-03-12 om 07:35

    Leuk voor de NOS, misschien dat een professionalisering helpt in het voorkomen van talloze dagelijkse storingen die het plaatsen van media op de website soms met dagen vertraagd.

    Aan de andere kant is een diepe buiging naar het Nederlandse volk op haar plaats. Waar anderen het moeten rooien met betrekkelijk weinig geld, heft de NOS ongelofelijke bedragen gespendeerd die rechtstreeks uit de zak van Jan Modaal komen. Met zoveel belastinggeld kunnen we het waarschijnlijk allemaal.

  11. Ted zegt: 21-03-12 om 11:39

    bij mij viel de stream ook weg toen Brinkman begon, ik ben toen overgeschakeld naar 2ekamer.nl

  12. Als ik STIR nou eens aanhoudt tegen Google Trends dan zie ik een stijging voor NOS.nl maar loopt ze nog ver achter bij nu.nl en telegraaf.nl. En ik denk dat ik Daily Unique Visitors meer op waarde schat dat een panel van 9500 leden, wat mij al tijden verbaasd bij de STIR metingen…

    http://trends.google.com/websi.....&sa=N

  13. ton landman zegt: 21-03-12 om 12:06

    Ondanks alle lof voor de NOS blijf ik bezwaar hebben tegen het nieuws wat gepaard met een achtergrond gebrom en het leveren van commentaar door plaatselijken in het Frans,Engels of Spaans je verstaat er geen bal van mede door extra achtergrond geluiden.Waar dient dit voor. Kan de luisteraar niet de rust gegeven worden om het nieuws in zich op te nemen. Zou dit spelletje soms te maken hebben met een Nederlandse mentaliteit van veel en hard schreeuwen.
    Het staat ook erg onfatsoenlijk tegen over de buitenwereld waar veel meer rust in de presentatie op de radio heerst. Weet U die Damschreeuwer kreeg straf maar de media zijn bijna allemaal Damschreeuwers.

  14. André zegt: 21-03-12 om 13:46

    Al jarenlang maak ik, als vrijwilliger, senioren wegwijs op Internet en als vast onderdeel is daarbij de startpagina instellen. Standaard geef ik daarbij de NOS nieuws site als voorbeeld. Het lukt niet altijd die “er door te krijgen” (opvallend hoeveel mensen een voorkeur hebben voor de Telegraaf site), maar ik denk toch een aardig steentje bijgedragen te hebben aan het huidige succes.

  15. Zie: http://www.rethinkingmedia.nl/.....ine-winst/

    “De conclusies hier zijn het gevolg van een mooi partijtje goochelen met cijfers: Ankersmit gaat namelijk uit van het bereik in procenten, alsof elke Nederlander maar eenmaal per maand een site bezoekt en er daarna niet meer toe doet. NOS bereikt dan 39.2% van de bevolking, tegen 42.9% voor Nu.nl en 28.9% voor Telegraaf.nl

    Kijken we naar het aantal bezoeken per maand, dan verbleekt het record van NOS.nl al snel. Ten opzichte van 2011 trok Nu.nl in februari 33 miljoen extra bezoeken, Telegraaf.nl 13 miljoen extra en NOS groeide met 12 miljoen bezoeken. Op basis van die cijfers is de achterstand van NOS groter geworden. NOS slaagt er kortom in om meer mensen naar zijn site te trekken dan de Telegraaf, maar die mensen komen naar verhouding slechts sporadisch langs. Bestel die champagne nog maar even af.”

Geef een reactie