De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Miljoenenpubliek voor NOS WK site en NOS apps

De NOS WK site is door 10,8 miljoen unieke bezoekers bezocht. Een absoluut record. Het ‘Sotsji-record’ voor de NOS Olympische Spelen site (6,1 miljoen unieke bezoekers in totaal) is hiermee voorbij gestreefd. En dat met een toernooi waar geen enkele wedstrijd overdag is uitgezonden. De site werd vooral goed bezocht op de dagen na succes van het Nederlands elftal. Video’s, het WK speelschema, liveblogs, artikelen en de Playercam stonden dagelijks in de top 10 van best bezochte pagina’s.
 

NOS WK app

De NOS FIFA WK app, waarmee o.a. alle goals vanuit verschillende camerastandpunten konden worden teruggekeken, was eveneens een succes: al na het eerste weekend telden deze app meer dan een half miljoen gebruikers. Nooit eerder was een app van de NOS zo snel zo succesvol. In totaal is de app 900.000 keer gedownload, had de app ruim 12 miljoen contacten en 50 miljoen pageviews. De app stond lang op nummer 1 in de app stores van Apple en Google. De NOS FIFA WK ontving resp. 3,5 en 4 sterren in de Apple en Google stores en vele enthousiaste reacties van gebruikers.

Ook de NOS apps (NOS.nl/app) profiteerden van het WK en werd aanzienlijk meer gedownload én gebruikt tijdens het WK.

 

Op Facebook en Twitter hebben de NOS accounts veel aandacht gekregen, het NOS Sport account op Twitter is meer dan verdubbeld in volgers. NOS artikelen en video’s zijn vele malen ‘geliked’ en gedeeld op Facebook.

 

HbbTV WK app

De NOS Sport app op connected TV is fors meer gebruikt tijdens het WK. De HbbTV WK app heeft aangetoond dat er tijdens grote evenementen ruimte is voor extra content en informatie op het TV scherm.

 

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


7 reacties op “Miljoenenpubliek voor NOS WK site en NOS apps”

  1. Jos van Lierop zegt: 15-07-14 om 07:50

    om te lezen: mooi!
    qua lay-out: mooi!
    maar voor ons, Nederlanders met buitenlands IP -adres (zelfs 2 km over de grens!): “kijken, maar aankomen niet”; wel bewegende reclame zien, geen bewegende sportbeelden…..behoorlijk kinderachtig aspect van deze app’s. En daarover geen woord. Maar misschien is 10.800 K visits genoeg en dan gaat de blik van de makers weer op de eigen navel..

  2. IJsbrand van Rijn zegt: 15-07-14 om 11:53

    In Reactie op Jos van Lierop:
    De NOS heeft alleen de rechten om de beelden uit te zenden in Nederland. Op het moment dat je dan met een niet-Nederlands IP adres de app gebruikt is het logisch dat je ook geen beelden krijgt. Heeft niets te maken met het de wil van de makers, maar meer met regelgeving.
    Zelf heb ik veel gebruikt gemaakt van de NOS app, werkt fantastisch. Ook nu met de Tour de France is het een goed alternatief als je tijdelijk geen TV kunt kijken.

  3. Jos van Lierop zegt: 15-07-14 om 13:59

    Dat snap ik uiteraard. Maar de app-makers gebruiken beelden van gebeurtenissen in het buitenland, zetten ze in Nederland online en vervolgens maken ze het voor een deel van de doelgroep die (tijdelijk) in het buitenland verblijft onmogelijk om die beelden via die app te zien. Makers van die mooie app zouden de regelgever erop attent moeten maken dat zoiets anno “digital era” not done is (niet alleen de makers van deze app!) .
    Ik stelde het reeds eerder: de vesting Nederland is flink bezig de ophaalbruggen omhoog te halen!

  4. Joep zegt: 15-07-14 om 17:25

    @Jos van Lierop:

    Ik vind het wel erg bijzonder dat je de NOS de schuld geeft van regelgeving omtrent licenties waaronder de NOS de beelden mág verspreiden. Wat is daar in godsnaam kinderachtig aan?

    Ik heb het idee dat je de ballen verstand hebt van licenties en hoe die in elkaar zitten, en met die achtergrond maar de NOS af gaat zeiken omdat je ook niet weet wat je anders met je frustratie moet doen.

  5. Willian zegt: 16-07-14 om 11:16

    Ben het met Jos wel eens dat dit niet meer van deze tijd is. Voorstel: geef iedereen die in NL lid is van een publieke omroep een login/password waarmee je ook in het buitenland licentiegebonden uitzendingen kunt bekijken. Voordeel: het maakt niet meer uit waar ter wereld je je bevindt, de uitzending wordt niet door meer mensen bekeken dan die, die er toch al recht op hebben, meer mensen zullen zo lid van een publieke omroep willen worden.

    Dit geldt tevens voor de NPO-app voor iOS. Het is toch absurd dat je via je telefoon bijv. het Journaal niet live in het buitenland kunt bekijken (“vanwege rechten”) maar enkele minuten na de uitzending kun je het in nota bene diezelfde app wel terugkijken. Dat slaat toch helemaal nergens op?

    Kortom: met de tijd meegaan en zulke uitzendingen voortaan voor alle Nederlanders, waar ze zich ook bevinden, mogelijk maken. Bij nieuwe onderhandelingen zou dat toch mogelijk moeten zijn. Degene die de licentie afgeeft weet met bovenstaande oplossing dat het aantal potentiele kijkers hetzelfde blijft als wanneer ze zich in Nederland zouden bevinden en dus niet ongelimiteerd toeneemt.

  6. Martijn zegt: 16-07-14 om 13:46

    Jos, de FIFA heeft het nou eenmaal zo geregeld dat in elk land een zender het alleenrecht krijgt voor het aanbieden van de beelden, en dat de zenders het niet buiten hun eigen land mogen aanbieden. Het was waarschijnlijk voor de NOS: daarmee akkoord gaan, of helemaal geen ‘official broadcaster’ zijn.

    De FIFA kan zo de rechten per land verkopen. Dat is natuurlijk zo gegroeid toen er nog geen internet was. Ja, waarom nog steeds zo? Kwestie van zoveel mogelijk eraan verdienen waarschijnlijk.

    Ik zou zeggen, ga hier klagen: http://www.fifa.com/contact/form.html

  7. Bas zegt: 17-07-14 om 12:39

    @ Martijn,

    Alweer een reden om die FIFA een dikke middelvinger te tonen.

    In NL maken wij uit wat er gebeurt, niet die $#@!%$ FIFA

Geef een reactie