Ombudsman

20 juni 2018
Guikje Roethof

geluidsoverlastplaatjeSommige klachten die ik als ombudsman krijg zijn heel specifiek en komen voort uit bepaalde opvattingen of ervaringen van individuele kijkers, maar er zijn ook klachten die zo herkenbaar zijn, dat ik denk dat het ongenoegen door veel mensen gedeeld wordt. Mevrouw Fornara mailde mij over het hoge geluidsvolume van de reclame. Zij schreef:  ’De geluidssterkte van de reclames is ruim 3 strepen hoger dan de normale geluidssterkte die afgesteld is. Dit is zeer irritant. Door de reclame harder af te spelen op de TV is het niet aantrekkelijk naar de reclame te luisteren, integendeel. Wij zappen naar een andere zender waar nog minder reclame te zien en te horen is.’

Antwoord van Ombudsman:

De NOS Ombudsman gaat hier niet over, zoals ik u in mijn ontvangstbevestiging al liet weten. Gelukkig is de kennis over het opnemen en uitzenden van televisiegeluid wel bij de NOS aanwezig. Wat u aansnijdt is een reëel probleem. Het is het gevolg van geluidscompressie. Uit Amerikaans onderzoek naar de populariteit van radiozenders is gebleken dat de stations die het hardste uitzonden de meeste luisteraars trokken. Dit heeft er toe geleid dat het geluid over de gehele linie harder is geworden en dat de verschillen minder groot zijn geworden. Vergelijk het met klassieke muziek, daarbij hoor je zowel hele zachte als hele harde tonen. Radio en tv kennen die hard en zacht contrasten niet meer. Al het geluid zit aan de bovenkant van het spectrum.

Doordat al het geluid bij opname tegenwoordig veel dichter tegen de bovengrens van het volume aanzit, lijkt alles veel harder. De geluidstechnicus houdt alleen in de gaten of de meter niet over de grens heen gaat en kijkt niet of de meter daar soms al een hele tijd tegenaan zit. In het vakjargon spreekt men over luidheidsindrukken en er wordt onderzocht hoe men die indrukken kan wegnemen.

Het zou best mogelijk zijn het geluid van de STER-blokken, dat kant-en-klaar bij de NOS worden aangeleverd, zodat de NOS geen blaam treft, minder hard op te nemen. Maar adverteerders vrezen uiteraard dat hun boodschap wegvalt als hij te zacht is. Ze zouden zich mijns inziens ook moeten realiseren dat veel mensen meteen naar de afstandbediening grijpen om het toestel op mute te zetten, zodat hun boodschap door het harde volume in het geheel niet gehoord wordt.

 

 

« Terug naar het overzicht


geef een reactie