Paralympische inwijding

paralympische_spelen.jpgIn het zwemstadion – ‘the watercube’ – wurm ik me langs een tribune volgepakt met enthousiast klappende Chinezen. De eerste kwalificatiewedstrijden bij het zwemmen voor dames zijn begonnen. Het zijn mijn eerste paralympische wedstrijden, een soort ontmaagding. De laatste maanden heb ik veel gelezen over de Spelen, maar zelf een wedstrijd zíen is andere koek.

Als ik een plek op de tribune heb veroverd, zie ik de deelnemers pas goed. Ze zijn zwaar gehandicapt: de ene vrouw mist een arm, de ander een of twee benen. Ook staan er heel kleine vrouwen tussen. De dames van de laatste categorie worden in het water gehesen om daar te kunnen starten.

Mijn oog valt op een Chinese dame: Fuying Jiang. Een 20-jarige zwemster, die uitkomt op de 200 meter. Ze mist haar rechterarm en haar linker is heel klein – maar een derde van een normale arm. Als zij haar startblok opklimt, krijgt ze een staande ovatie. Terwijl haar concurrenten naar het publiek terugzwaaien, knikt ze glimlachend. ‘Als je al niet kunt zwaaien, hoe kun je dan in godsnaam zwemmen?’ vraag ik mezelf – misschien wat naïef – af.

Het antwoord  krijg ik al snel. Als het startsein klinkt, duikt Fuying Jiang sierlijk het water in. Ze komt boven en blijkt te bewegen als een dolfijn. Haar lichaam schiet in een golfbeweging door het water, dan weer met een holle rug, dan met een bolle, als een voortdurend rollende s-curve. De spieren in haar rug en benen zijn zo sterk, dat ze haar concurrenten ruim voorbij schiet. Als Fuying de waterkant bereikt, tikt ze die niet aan, zoals andere zwemmers: ze duwt gewoon haar hoofd tegen de rand. Ze is glansrijk eerste. Het publiek is door het dolle en ik besef me, hoe verraderlijk vooroordelen kunnen zijn. Vergeef me, Fuying Jiang: ik ben maar een simpele, onwetende journalist uit Nederland.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


49 reacties op “Paralympische inwijding”

  1. Cees Dool zegt: 08-09-08 om 09:25

    En dat is dus weer precies waar ik me zo aan stoor, De vooroordelen die we hebben bij de gehandicaptensport. “Oh wat is dat toch zielig/erg” en daarna pas kijken wat zo’n iemand wél kan.

    Ik blijf het nog altijd schandalig vinden dat de NOS nog niet eens! 30 minuten per dag overheeft (25 minuten is niks) voor samenvattingen van de Paralympische spelen waar het bij de valide sporters niet genoeg kon wezen.

    Mvg,

    Cees Dool
    Haarlem

  2. Martijn zegt: 08-09-08 om 09:57

    Helemaal mee eens Cees, je verwacht op z’n minst filmpjes van de nederlandse sporters……

  3. Jacqueline zegt: 08-09-08 om 10:03

    Zeker schandalig, maar het is de realiteit. Laten we blij zijn dat er een begin is. Vergeleken met de PS Athene 4 jaar geleden, is de maatschappij in Nederland weer een (welliswaar klein, maar toch…) verder.

  4. Gerrie zegt: 08-09-08 om 10:18

    voor jaren terug ben ik in Groesbeek geweest;daar heb ik gehandicapte mensen zien zwemmen,ongeloofijk knap vond ik dat!
    voor top sporters heb ik respect maar voor mensen met beperking destemeer.

    groeten, Gerrie klein Blumink

  5. Arie zegt: 08-09-08 om 10:34

    Ik vind de “belangstelling” van de NOS beneden alle peil. De openingsceremonie wordt niet uitgezonden, er wordt net een half-uurtje per dag aan besteed. Kunnen we i.p.v. het eindeloze gewauwel over voetbal niet wat meer van de paralympics zien?

  6. Arie zegt: 08-09-08 om 10:41

    Wat een onzettend denigrerende titel “ontmaagding”!
    Iemand die zichzelf als sportjournalist beschouwd zou gehandicaptensport moeten kennen en er professioneel over moeten kunnen schrijven.

    Dit artikel is meer een statement voor de onprofessionaliteit en kortzichtigheid van Rik van de Westelaken. Wat doet hij op kosten van de NOS(belastingbetaler) daar? Is er geen echte sportjournalist te vinden?

  7. Tim zegt: 08-09-08 om 10:55

    Ik denk dat hij het ook eerlijk toegeeft, dus meteen zo agressief is niet nodig ? Iedereen moet het “leren”, geef mensen die kans.

  8. Arno Schlösser zegt: 08-09-08 om 11:09

    Ik ben het helemaal met Cees en Arie eens; er wordt op de Nederlandse televisie te weinig serieuze aandacht besteed aan de paralympics. Voor de openingsceremonie heb ik zaterdagmiddag moeten afstemmen op de BBC die deze ceremonie volledig uitzond.
    Er wordt per dag een wel héél klein half uurtje uitgetrokken om wat van de paralympics te laten zien. Wordt voor de valide spelen een heel blik sportverslaggevers open getrokken, moeten we het voor de parlympische spelen doen met Rick van de Westerlaken, bij mijn weten in het dagelijkse leven geen sportverslaggever, en, afgaande op zijn columns, al helemaal geen deskundige wat betreft gehandicapten sport. Tijdens de Olympische Spelen had de NOS een schitterende website waarop je uit wel zes kanalen kon kiezen. De Chinese televisie bood die kennelijk aan en de NOS zond die, zonder commentaar overigens, aan voor geïnteresseerden. Er was zelfs een HD-kanaal via de website beschikbaar. Prachtig was dat. Als je een keer geen zin had om te kijken naar het hockeyen, kon je bijvoorbeeld kiezen voor handboogschieten. Nu kan op een vergelijkbare site van de NOS nog niet één kanaal worden aangeboden. Wie dus in plaats van steeds meer voetbal (van naar mijn mening steeds slechter wordende kwaliteit) naar de paralympics wil kijken, is aangewezen op Eurosport, de BBC en de Duitse televisie. En oh ja, vijfentwintig minuten bij de NOS.

  9. Ina conijn zegt: 08-09-08 om 11:38

    Ik ben het helemaal eens met bovenstaande artikel.
    Ik ben ontzettend boos op de NOS. Ik had zaterdag echt heel veel zin om naar de opening te kijken van de Paralympics. We zette de televisie aan en er was niets we moesten naar een duitse zender. Ik vind het ronduit een belediging voor alle mensen met een beperking in Nederland.
    Bovendien presteren deze sporters echt geweldig. Neem alleen onze rolstoeltennissers. Esther gaat voor haar derde gouden plak en Robin gaat voor zijn tweede. Daar kunnen onze “valide” tennissers slechts van dromen, maar wij worden wel doodgegooid met beelden van die stuppers.
    Kom op NOS laat nu eens echte sporters in beeld. Mensen die er niet grof voor worden betaald maar die er gewoon nog naast een baan hebben dat vind ik een preastatie.

  10. rob zegt: 08-09-08 om 12:14

    Wat u allen hier eerder schreef lijkt mij terecht, de enigste conclusie die ik kan stellen is dat het commercieel niet interessant zou kunnen zijn. Of zou de stelling “het potentieel van aantal kijkers” het aantal zend minuten bepalen?..
    Dat bij de reguliere spelen het keurkorps van de NOS werd afgevaardigd was te voorzien, maar nu Mart weer bij het fietsen is en Jack het voetbal weer heeft omarmd zou het op zijn plaats zijn om bv. Dione haar late night show te gunnen op deze spelen.
    Kritiek op Rik van de Westelaken vindt ik dan ook niet op zijn plaats, als je dan op zoek gaat dan geeft de laatste regel een excuus voor diegene die dat zoeken.

  11. Henk van de Ven zegt: 08-09-08 om 12:38

    Dwalen we nu niet heel ver af van de essentie ? Dat de NOS maar 25 minuten uitzend zal best een reden hebben. Als je het dan toch zo graag wil zien zijn er genoeg andere kanalen die het wel uitzenden.
    Toegegeven, Rik mag dan wel geen sportjournalist zijn, hij doet in ieder geval zijn best en bovendien presenteerd Rik een programma dat zich afspeelt rondom de spelen, en alles wat daarbij hoort.
    Kritiek geven op Rik en de NOS is dan ook naar mijn mening onterecht.

  12. Precies, zondag moest ik ook naar de BBC uitwijken, omdat op Ned1 een verregend fietswedstrijdje plaatsvond. Overdreven? Nee, want die wielerwedstrijden heb je elk jaar, en voor deze spelen mag er best dagelijks een minuutje in het journaal opgenomen worden.

  13. Jolien zegt: 08-09-08 om 12:59

    Deze collumn van Rick is inderdaad gebaseerd op hoe men met vooroordelen naar een persoon kijken. Hij heeft terecht ook zijn excuus hiervoor gemaakt. Maar wat mij opvalt is dat menigeen met enige vooroordelen naar mensen met een beperking/mogelijkheden kijkt.
    En dat het alleen aan de orde komt ten tijde van de sport en speciaal tijdens de paralympische spelen, maar het komt nog alle dagen voor in de gehele maatschappij. Mijn motto is dan ook: een ziende ziet minder dan een visueel gehandicapte. Ik weet het het klinkt hard, maar nog altijd de waarheid in deze maatschappij. Zodra ik met een vriend door de stad loopt staat bij menigeen het verstand stil en de mond open.
    Mensen ga door waar je mee bezig bent, wij zijn dan misschien beperkt, maar wel volwaardig deelnemend lid van de bevolkingsaantallen. Ook wij betalen onze belastingen e.d. en hebben ook onze vaste lasten, maar meetellen in de maatschappij dat schijnt nog altijd niet mee te vallen.
    Wees blij dat je gezond bent en overal op een normale manier aan kunt deelnemen. Ik zou mijn beperkingen/mogelijkheden wel eens met iemand willen ruilen.
    Rik succes in Peking en geniet van de sporten en de sporters (m/v).

  14. Ingrid zegt: 08-09-08 om 12:59

    Ik vind het schandalig dat er zo weinig word uitgezonden over de Paralympics. Ik kwam er niet eens achter waar de openingseremonie te zien was. Zelf ben ik erg geintresseerd in het zitvolleybal van de dames en heb na veel zoeken ontdekt dat ze 2 wedstrijden hebben gewonnen. Wat was het niet leuk om dat te volgen op de TV. Maar ja, zelfs Eurosport laat niets zien. Laten ze over 4 jaar het eens omdraaien, meer Para dan dan de gewone Olympische spelen. Ik heb meer waardering voor de gehandicaptesport.Hier laat ik het bij.Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.

  15. Helena zegt: 08-09-08 om 13:26

    Dit is de eerste keer dat kijkers hun mening kunnen geven tijdens en over de Paralympics. Ik kan alleen maar hopen, dat de NOS de (terechte) kritiek ter harte neemt en over vier jaar ook deze spelen en sporters de plaats geeft die ze verdienen. Meer sport om de sport in plaats van zo veel sport om het grote geld…. Wat zou dat een verademing zijn.

  16. sjoerd zegt: 08-09-08 om 13:30

    Hoe kan ik mijn dochter (ze mist een onderarm) laten zien wat ze WEL allemaal kan bereiken ????

  17. Rik van de Westelaken zegt: 08-09-08 om 13:33

    @ allen: ik ben het eens met de kritiek dat er op dit moment te weinig aandacht is voor de Paralympische Spelen. We doen ons best: vergeleken met vier jaar geleden is het al heel wat, dat we nu een dagelijks sportmagzine maken. Hopelijk zijn we over vier jaar in Londen weer wat stappen verder. Het glas is wat mij betreft half vol, niet half leeg. Hier in Peking reageren de sporters en hun supporters in elk geval heel enthousiast op de manier waarop de NOS het dit jaar doet.

    @ Arno & Arie: ik snap jullie commentaar op mijn blog. Een paar opmerkingen:
    - Ons programma wordt wel degelijk gemaakt door sportjournalisten. Maar we willen naast de sport ook aandacht besteden aan de maatschappelijke positie van gehandicapten. Dat is niet zo heel gek: in China waren er tot voor kort geen gehandicapten op straat te bekennen. Pas de laatste jaren tellen ze hier een beetje mee en worden er speciale faciliteiten voor gehandicapten aangelegd.
    - Ik heb mijn ervaringen bewust zo eerlijk mogelijk opgeschreven. Ik maak – net als de meeste Nederlanders – deze dagen pas echt kennis met (het hoge niveau van) de gehandicaptensport. Ook ik zat – net als de meeste Nederlanders – tjokvol vooroordelen – en misschien nog steeds. Doordat de gehandicaptensport al heel lang weinig aandacht heeft gekregen; niet alleen van de media, maar in de hele maatschappij. Ook van de overheid – daarom trekt staatssecretaris Bussemaker, voor de komende jaren meer geld uit voor de gehandicaptensport. Zoals gezegd: laten we hopen dat dit het begin is van andere ontwikkelingen.

  18. Nancy Evers van den Heuvel zegt: 08-09-08 om 13:40

    Ik vind het ronduit belachelijk dat er nog steeds anno 2008 zo weinig aandacht op de Nederlandse tv zenders wordt besteed aan de Paralympics.
    Beste tv makers van Nederland neem eens een voorbeeld aan de BBC en de ZDF. Op deze zenders was de gehele openingsceremonie van de Paralympics te zien. Tijdens de openingsplechtigheid zond de NOS op Ned.1 de Ronde van Spanje uit. Door het slechte weer konden er geen live beelden van deze wedstrijden uitgezonden worden, waardoor er 2 uur lang een beeld van de finishlijn te zien was. Maar ondertussen overschakelen naar de openingsceremonie van de Paralympics was er niet bij.

    Nee, ik heb geen hoge pet op van integratie van gehandicapten op de Nederlandse tv. Wanneer zie je ook gehandicapte deelnemers in een spelshow of iets dergelijks: Nooit!!!
    Wij, gehandicapten, kunnen het doen met 1 keer per jaar een programma zoals een mis(s)-verkiezing en waarin dan premier Balkenende hoog van de toren blaast van integreren door gehandicapten.

    Geachte NOS het niet uitzenden van de openingsceremonie door jullie is me heel erg vies tegengevallen. En ook het maar slechts 25 min. per dag aandacht schenken aan de Paralympics beoogt van zeer weinig respect voor deze sporters.

    Over 4 jaar krijgen jullie, NOS, weer een nieuwe kans!!!!

  19. henk zegt: 08-09-08 om 14:22

    Als de Nos de uitzendingen nou eens gelijk trok, d.w.z. ook 25 minuten voor de ‘normale’ spelen, wat een tijd zou dat opleveren voor werkelijk belangrijke zaken in de wereld, of wat mij betreft voor echte sport i.p.v voor gedrogeerde klonen.

  20. gerrit gonning zegt: 08-09-08 om 15:08

    Ook ik erger mij elke keer weer hoeveel of beter HOE WEINIG interesse er op TV is voor deze spelen. Je moet echt zoeken bij de NOS en dan vind je nog geen half uur per dag. Dan toch maar zappen naar andere zenders? Heeft de NOS bij de uitzendingen van de “echte Olympische spelen” zoveel geld uitgegeven dat er onvoldoende beschikbaar is voor nu? Wanneer komt ook de NOS tot de ontdekking dat elke sport die beoefend wordt, al dan niet gehandicapt, belangrijk is.
    Zal wel nooit gebeuren of is er nog hoop?

  21. Tim zegt: 08-09-08 om 16:06

    Overigens, mijn zoon is gehandicapped, 10 jaar oud, en weet zich redelijk goed staande te houden tussen de “gewone” jongetjes. Ik ben super trots op hem, maar vooral omdat hij zo sterk is en zo’n doorzettingsvermogen toont. Als ik al deze mensen bezig zie op televisie dan schieten tranen me te kort. En dat is niet omdat ik ze “zielig” vind, in tegendeel. Ik zie wat er kan en wat verwend ik eigenlijk ben, wat mijn zoon eigenlijk verwend is (want hij heeft slechts een lichte handicap in vergelijking met velen). Laten we daarbij stil staan, niet bij de vermeende fouten van anderen. Die fouten en vooroordelen zullen nooit helemaal weg genomen worden. We moeten onze kwaliteit van leven, en die van onze kinderen, daar niet zo door laten verpesten echter en gewoon dat blijven doen wat wij vinden dat goed en juist is.

    Wat mij betreft hulde aan een ieder die de moed heeft een stap te nemen, dus ook naar de NOS. Je zal de nederlanders de kost moeten geven die het onzin vinden en belachelijk dat ze moeten kijken naar in hun ogen “minderwaardige” sport. Doet zeer, ik weet het.

  22. willem-Jan zegt: 08-09-08 om 16:32

    TOPSPORTERS ZIJN HET… HULDE maar,
    net als de paralympics zijn er tal van valide TOPSPORTERS die niet of nauwelijks de aandacht krijgen die ze verdienen.
    Dus onderstreep ik de opmerking van Tim citaat :Tim zegt: 08-09-08 om 16:06 Wat mij betreft hulde aan een ieder die de moed heeft een stap te nemen, dus ook naar de NOS. Je zal de nederlanders de kost moeten geven die het onzin vinden en belachelijk dat ze moeten kijken naar in hun ogen “minderwaardige”.sport. Doet zeer, ik weet het.

    Alle aandacht die er naar uitgaat is meer dan de afgelopen jaren en dus vooruitgang. De mensen bij de NOS die dit voor elkaar gekregen hebben , hebben er op hun manier voor moeten knokken om die prestatie voor elkaar te krijgen, net als die sporter om zich te kwalificeren.

  23. ten eerste heel veel respect voor alle mensen die een bovenmenselijke prestatie neerzetten, gehandicapt of niet.

    ten tweede heel goed dat de NOS ook aandacht schenkt aan deze Spelen. Het is alleen jammer dat het niet heel veel is. Waar ik me aan erger is het feit dat hier een aantal reacties staan over het tekort aan aandacht en dat dat door Rik van de Westelaken (overigens een prima journalist naar mijn idee) ook toegegeven wordt, maar dat nu.nl anderhalf uur eerder dan de NOS komt met berichtgeving over de eerste medailles. Daarnaast staat dat bij nu.nl gewoon bij de sport, in tegenstelling tot bij de NOS, waar het niet eens op de voorpagina staat. Hopelijk verandert dit nog?

  24. Laura zegt: 08-09-08 om 17:50

    Sure, die kritiek over het is terrecht waar het gaat om het aantal minuten uitzenden. Denk alleen niet dat we nu al mogen en KUNNEN zeggen dat het gepresenteerd zou moeten worden door een sportjournalist en niet door Rik. We hebben nog niks gezien, dus die kritiek is nergens op gebasseerd.
    Ik moet wel zeggen dat ik VEEL respect heb voor gehandicapte sporters, zowiezo voor elke sporter, maar als je een arm/ been mist en dan zulke prestaties kan leveren…Echt heel erg knap!

  25. willemijn zegt: 08-09-08 om 18:10

    ik heb helemaal geen probleem hoe Rik zijn column schrijft, het is helder en duidelijk.Mijn eigen moeder is gehandicapt, en ik heb een hoop vrienden in een rolstoel, maar ook ik heb heus nog wel vooroordelen, of vraag me af hoe je het voor elkaar krijgt om met een stompje een handschrift te produceren waar heleboel jaloers op zouden moeten zijn. Maar boos worden over iemands verwondering, ontwikkeling en eerlijkheid is gelijk aan het willen verdegingen van mensen met een beperking, en dat is net zo betuttelend.

  26. john zegt: 08-09-08 om 19:51

    Ik vind de “belangstelling” van de NOS heel mager
    jammer dat er altijd geld aan de pas komt
    maar gehandicapte sporters leveren geen geld op

  27. eddy zegt: 08-09-08 om 19:58

    Ik ben het eens met de eerdere reacties.
    De uitzendingen van de paralympische spelen zijn beslaan slechts 20 minuten. Dit staat in geen verhouding tot de massale zendtijd die de NOS
    aan de olympische spelen heeft besteed. Waar is studio Sportzomer nu met diepte interviews met de sporters?
    Besteed meer zendtijd aan dit evenement. De deelnemers hebben eerst
    hun handicap moeten overwinnen en presteren nu op een hoog niveau
    in hun sport. Ook zij verdienen aandacht voor hun prestaties.

  28. ikkel zegt: 08-09-08 om 20:11

    Ik vind ook dat de PAralympics langer en vaker op de NE=ederlandse televisie moeten worden uitgezodnen, maar dat dat niet gebeurt ligt gedeeltelijk bij ons. De meeste mensen hebben geen intresse in gehandicaptensport en kijkt niet. Zij zien het eerder als leuk voor die mensen, maar weten niet wat voor een topprestaties die mensen leveren.
    In Duitsland en Groot Brittanië is gehandicaptensport al veel meer geacccepteerd door andere mensen, en kan het uitgezonden worden.

    Als mensen niet willen kijken,heeft het weiniog zin om de hele dag live paralympics uit te zenden. Dus om de NOS nou volledig de schuld te geven, vind ik raar. En die reacties hier zijn vaak behoorlijk overdreven heb ik het idee.

    Al is een half uur wel weinig. Miss een uur ofzo in London?

  29. Iris zegt: 08-09-08 om 20:31

    Wat fijn dat de NOS in elk geval tijd besteedt aan de Paralympics! Natuurlijk kan het altijd meer, maar dat is de realiteit van alledag. Dit soort dingen gaan langzaam. Als je bedenkt dat er vier jaar lang geen aandcaht wordt besteed aan de minder valide sporters, is nu een half uur per dag al heel wat! Jammer dat ik dan de eerste uitzending heb gemist, maar gelukkig zorgt de NOS-site voor een tweede kans.
    Het verbaast me dat er zoveel reacties zijn van boos-gestemden… Geniet van wat je ziet of kijk naar de BBC/Duitsland. Ik heb enorm genoten van de OS en zal de PS hopelijk net zo beleven, met dank aan de NOS! Succes met de uitzendingen (ik heb je ontnmaagding gelezen als een “spelen-ontmaagding en niet eens zozeer als een gehandicaptensport-ontmaagding, maar goed, het ligt gevoelig begrijp ik uit de reacties.)

  30. Joop van der Schoor zegt: 08-09-08 om 20:37

    we hebben vanavond kunnen zien, wat er van de toezegging van een half uur per dag is terechtgekomen: een schamele 15 minuten. en de rest wordt besteed aan: jawel…iets wat met voetbal te maken heeft. alsof we al niet veel te veel voetbal moeten slikken. maar laten we op dit moment “tevreden” zijn met de geringe aandacht die aan de sport door minder valide atleten wordt gegeven. ik stel me tevreden met de regelmatige uitzendingen van BBC, ZDF en Eurosport. ik hoop alleen dat na deze Paralympics met alle opmerkingen over integratie, meer aandacht, vooroordelen, etc iets wordt gedaan. bijv met de opmerking van ene meneer M. Smeets als zouden de deelnemers aan de Paralympics “geen topsport” bedrijven. de klacht m.b.t. discriminatie is al onderweg….

  31. Mirjam zegt: 08-09-08 om 21:56

    Ik heb mijn ongenoegen over het sportmagazine al geuit. via http://www.nos.nl/studiosport en dan contact aan klikken.

    En in dit stuk is duidelijk te merken dat deze journalist nooit met mindervalide mensen in aanraking komt en dus duidelijk niet weet waar hij het over heeft.

    Mirjam

  32. Michel zegt: 09-09-08 om 00:29

    Beste Rik, ik wil niet reageren op het gebrek aan aandacht die deze sporters krijgen, daar is hier al genoeg over geschreven. Ik zag ook een enkele reactie op de titel “ontmaagding”. Ik zie hierin typisch hedendaags gedrag. In deze titel staat de beleving van de schrijver en zijn eigen persoon centraal, en niet de sporter. Kies je zelf niet de kop? Je refereert zo aan je vooroordeel of onwetendheid, maar dan zou ontgroening of inwijding beter passen. De titel is dus louter gekozen om aandacht te trekken en dat is goedkoop. Of de titel weerspiegelt de ikgerichtheid van de de schrijver. Of is het juist de bedoeling van de column, dat we meer te weten komen over de columnist. Dat is niet waarom ik deze column lees, dat mag hooguit wat jus op het hoofdgerecht zijn. Net even wat meer stijl en taktvolle terughoudendheid maakt het lezen zoveel prettiger.

  33. Gerard zegt: 09-09-08 om 07:03

    Waarom zijn hier geen filmpjes van online?
    Kleine moeite lijkt me.
    Hoop dat er nog wat op de NOS site komt, en anders gaan we gewoon youtubben…. ;-)

  34. Rik van de Westelaken zegt: 09-09-08 om 15:23

    @ Michel: het was niet mijn bedoeling om goedkoop aandacht te trekken: ik wil juist de lezer meenemen in mijn eigen gedachtengang en in de conclusie dat ook ik vooroordelen heb. Misschien was ontgroening of inwijding inderdaad wel beter. Dank voor de tip…;)

  35. Umut K zegt: 09-09-08 om 17:23

    @allen: Hoewel ik het eens ben met het feit dat er ook wel meer tijd aan zou besteed mogen worden, zeker aangezien “we” in een aantal disciplines ook toppers hebben (tennis b.v., om er maar een te noemen). Aan de andere kant zouden we ook gewoon even de welbekende zoekmachine erbij kunnen pakken, en dan ziet u waarschijnlijk dat er wel een mooie mogelijkheid is om via de site van paralympicsport.tv de spelen wel redelijk goed zijn te volgen. Ik heb bijvoorbeeld zelf zojuist de rolstoelbasketbal wedstrijd tussen de VS en het VK bekeken, en ik heb genoten!! Verder kan ik alleen maar hopen op meer aandacht in de media, maar dit heeft waarschijnlijk gewoon wat meer tijd nodig. Wie weet kunnen we over 4 jaar ook van 12 kanalen genieten zoals bij de “gewone” spelen het geval was, badankt daar voor overigens, zo heb ik (en anderen) (bijna) niets hoeven te missen.

    @nos: excuses als het adres niet is toegestaan om hier te posten, mijn bedoeling was alleen om mensen die het willen volgen de goede weg te wijzen ;) .

  36. ikkel zegt: 09-09-08 om 17:28

    http://os2008.nos.nl/paralympics/ voor Gerard

    Staat nu een filmpje, is nog vrij weinig, maar er komt denk ik meer

  37. Jasper zegt: 09-09-08 om 18:10

    Als geld echt de grootste oorzaak is van de korte uitzending van de PL, dan raad ik de NOS aan om een vragenlijst op te stellen en de Nederlandse bevolking te vragen hoe belangrijk ze de Paralympics vinden. Als daar een positief bericht uit voort komt, kan je dit voordragen aan de bedrijven/ sponsoren. Deze zullen dan waarschijnlijk positief reageren en een overweging maken om meer aandacht te besteden aan de Paralympics.
    Meer geld= meer zendtijd.
    Klinkt simpel, maar misschien is het een begin?

  38. jeanet zegt: 09-09-08 om 19:33

    dit jaar maar liefst 25 min per dag….dat is een giga winst…….wat moet je doen om interessant te worden gevonden in de media??????het ligt dus bij de media!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    waarom doen we er niet iets aan met zn allen???????
    we willen olympiade kunnen volgen , ook nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
    jeanet

  39. Cynthia zegt: 09-09-08 om 20:53

    Ik wil even kwijt dat ik het erg jammer vind dat niet de hele wedstrijd of in ieder geval alle sprongen van Anette Rozen zijn uitgezonden, voor haar trainingsgenootjes en dergelijke die daar wel in geïntereseerd zijn was dat wel plezierig geweest. Daarnaast vind ik het belachelijk dat er niet op de “voorpagina” van studiosport wordt vermeld dat er medailes zijn gewonnen door paralymische sporters. Ik moest op de site van de knau vinden dat mijn trainingsgenootje zilver gewonnen heeft. Toch een beetje jammer. Zijn er misschien ergens hele opnames te vinden?
    Trouwens ook van de gewone olymische spelen, want enkel winnende sprongen zijn voor technische atleten erg frustrerend.
    Maargoed, misschien voor volgende spelen een idee, elke kijker kan zelf mbv een scherm kiezen wat ze willen zien. Jammer dat voetbal steeds voor gaat.

  40. Opa Visser zegt: 09-09-08 om 21:15

    Vind het helemaal schitterend wat jullie ons laten zien in deze te korte uitzendingen,vooral ook de sightseeing van het olympisch dorp.
    Natuurlijk omdat onze kleindochter daar ook tijdelijk woont en dat is toch wel de jongste Nederlandse deelneemster.Jitske Visser Rolstoelbasketbal is van 26-07-1992 en Sanneke Vermeulen is van 29-10-2008 Met sportieve groeten Opa Visser

  41. Dick zegt: 10-09-08 om 00:42

    Ok, ik was iets te snel met m’n oordeel. De NOS deed wel iets aan de paralympics. 25 minuten per dag en een website waar weinig op staat.

    Net alsof die al die sporters in Nederland die niet over alle fysieke en mentale mogelijkheden beschikken vanzelf naar die spelen gaan. Nee, integendeel, al die mannen en vrouwen moeten nog véél meer overwinnen en bevechten en beheersen en whatever. Dat zijn echte topsporters zelfs als ze niet aan topsport doen.

    Geef al die sporters eens waar ze recht op hebben. Erkenning. En doe dat door hun sport en hun toppers te laten zien tijdens hun spelen, tijdens hun sport. En doe dat door uitgebreid verslag te doen, door herhalingen, door een site van dezelfde kwaliteit als die van die andere OS (noem je dat regulier???). Je kan het natuurlijk ook gewoon toegeven, dat daar geen geld voor is, dat de kijkcijfers niet hoog genoeg zijn om uit te zenden, dat gehandicapte sport geen hoge prioriteit krijgt of dat al die olympische reporters nu met vakantie zijn waardoor je geen personeel hebt. Maar zeg dat dan, dat je er geen rekening mee hebt gehouden en geef dan gelijk de uitzendtijden van de BBC door, wel zo makkelijk.

    De media in Nederland kunnen nog wat leren. Altijd een grote mond over de vrijheid van meningsuiting (ben ik ook lekker mee bezig), maar op het moment dat het publiek (ok, misschien een minderheid) iets wil weten over een andere minderheidsgroepering geven ze niet thuis. Huiswerk?

    Gelukkig zijn ze wel soepel genoeg om de blogs op http://os2008.nos.nl/paralympics/ te laten staan. Ik zie dus net dat ze de samenvattingen hebben bijgewerkt. Kan ik eindelijk die van gisteren nog zien.

    Groetjes en sport ze,
    Dick

  42. Marieke zegt: 10-09-08 om 02:39

    Ik denk dat de kritiek breder is dan alleen die van de gehandicaptensport. Behalve de grote sporten (die van tijd tot tijd de uitzendingen zo domineren dat je er zelfs als liefhebber gek van wordt) krijgt vrijwel geen elke sport de ruimte. Er is weliswaar minder belangstelling voor kleinere sporten, maar dat komt voor een groot deel doordat we ze nooit zien! Het enige wat ik op de reguliere uitzendingen van judo zie zijn de laatste seconden van een wedstrijd waar een Nederlander wint of verliest, waarbij vaak al van te voren is gezegd wat de uitslag is.. Zo is sport kijken ook totaal niet spannend. Datzelfde zie je nu ook weer bij de paralympics. Alleen de focus op een sport waar een Nederlander in de finale komt en dan ook alleen de finale uitzenden of slechts een pieterpeuterig deel er van. Zo kan er toch ook geen belangstelling ontstaan?
    Overigens is de verslaggeving volgen bij de BBC weliswaar een prettige uitwijkmogelijkheid, maar zijn ze ook daar zo gefocust op de prestaties van de ‘eigen’ sporters dat dat als Nederlander na een tijdje toch enigszins gaat vervelen. Maar je ziet er wel aan wat het grote verschil is tussen NL en Groot-Brittannië wat betreft de paralympics: als er meer Nederlandse prestaties waren waren de uitzendingen ook langer. En het is ook eigenlijk van de gekke dat we in de reguliere olympische spelen op 15 in het medailleklassement terechtkomen maar de vorige paralympics op plaats 28 stranden! Als je rekent dat Nederland rijk is (dus voorzieningen kan treffen voor speciale aanpassingen) en relatief weinig vooroordelen over handicaps heeft (zodat er geen reden zou moeten zijn om niet in gehandicaptensport te investeren) zouden we niet lager, maar juist hoger moeten staan dan in de Olympische Spelen waar aanleg en bevolkingsaantal een veel grotere rol spelen.

  43. corrie bosshard-bergsma zegt: 10-09-08 om 09:46

    Zelf ben ik een fervent kijker van de olympische spelen, ook de paralympics. De OS kon via de tv (NOS) ca. 20 uur per dag bekeken worden (zelfs de herhalingen werden herhaald) en of dit niet genoeg was kon je nog altijd naar internet.
    De PS heeft een half uurtje per dag op de NOS en er is natuurlijk internet, maar ook buitenlandse zenders. Hoewel minimaal is het in vergelijking met andere jaren een hele verbetering en kijk ik met plezier. Maar het moet me wel van het hart, had ‘meneer Rik’zich niet beter voor kunnen bereiden? nooit eerder van de paralympics gehoord?
    slordig. En over de chinese sporters niets dan lof, maar China heeft er pas de laatste 7 jaar keihard aangewerkt(voor het oog van de wereld), maar ook dit zie ik als een pluspunt, er wordt in ieder geval wat gedaan, hoepn dat het ook zo blijft.

    Corrie

  44. Rien Schijffelen zegt: 10-09-08 om 15:18

    Ik vroeg me af waar de internet streams van de NOS zijn gebleven… heb menig OS-wedstrijd via internet gevolgd en nu kan ik alleen maar samenvattingen vinden… beetje jammer… en waar is het medaille overzicht? we doen het zo goed in Peking en we laten het niet zien :p

  45. ikkel zegt: 10-09-08 om 15:38

    @ Cynthia:

    Op internet kan je live kijken, ik denk dat je de site al kent, maar vor het geval dat: http://player26.narrowstep.tv/.....layer.html

  46. Yvette van Amelsvoort zegt: 11-09-08 om 10:35

    De Olympische Spelen zijn het grootste sportevenement ter wereld. Logisch dat er zoveel aandacht voor is in de media.
    Maar wat is het op-1-na-grootste sportevenement ter wereld? Juist ja…de Paralympics.
    Zoals de schrijvers voor mij al zeiden, het is onvoorstelbaar dat daar niet meer aandacht aan wordt besteed door de media.
    Overigens is er geen voortgang ten opzicht van Athene, want daar besteedde BNN een half uur per dag aan de Paralympische sporters (live vanaf het dak van het Novotel).

  47. Herma zegt: 15-09-08 om 17:55

    Ik vind het ook jammer dat de openingsceremonie niet werd uitgezonden.
    Nu kan de NOS het nog goed maken door wel de sluitingsceremonie uit te zenden. En die 25 minuten zijn ook veel te weinig. Toen de olympische spelen waren werd er wel de hele dag uitgezonden, waarom wordt er nu niet ‘s morgens ergens live verslag van gedaan?
    Ik hoop dat het met de spelen in Londen beter gaat en er wel meer aandacht aan wordt besteed. Ook deze sporters moeten er keihard voor trainen. Niet meer of minder als valide sporters.

  48. Ellen zegt: 16-09-08 om 16:50

    Ik ben het helemaal eens met de kritiek. 25 minuten is belachelijk weinig. En terwijl men merkt dat er meer belangstelling is, wordt er nog steeds niet afgeweken van het geplande schema. Of de sluitingsceremonie door de Nos wordt getoond, het zou me hooglijk verbazen gezien de starheid, maar ik zou er erg blij mee zijn. Ik ben blij met iedere aanmoediging op dit gebied. Maar Nederland kan vanaf nu zijn badinerende toontje over hoe de gehandicapten in China worden behandeld opzij zetten, want we doen het dus niet veel beter. Onze staatssecretaris zegt dat er veel belangstelling voor Nederland is omdat we zo vooruit zijn gegaan en dat China en Nederland willen uitwisselen, wel Nederland kan dus nog veel leren en misschien zelf in gesprek gaan met andere landen zoals Engeland. De BBC doet tenminste meer en snapte dat voor iedereen ook de Paralympische opening van belang was. Dus NOS: we willen een waardige afsluiting van dit festijn!!
    En: deze sporters moeten veel meer doen dan onze “gewone” topsporters. Op het recente pre-olympische congres over Sport in Guangzhou (1-5 aug jl)werd een hele ochtend besteed aan de extra moeilijkheden die er overwonnen moeten worden en hoe een klein ding deze sporters veel meer van hun doel kan afhouden. Dus op zijn minst even veel aandacht voor deze fantastische sporters!!

  49. je bent geinig

Geef een reactie

 

    • RSS Nieuws van Sport.nl

      • Het eerste Raboploeg Twitteruurtje 22/05/2012
        De renners in de Giro schoven op de rustdag aan om de vele vragen te beantwoorden via Twitter. Het eerste Twitteruurtje werd een succes, en smaakt naar meer. […]
      • Anatomieles voor Rabotalenten 22/05/2012
        Tijdens Indoor Brabant werd onlangs het nieuwe Rabo Talententeam gepresenteerd. Het zijn de toppers van de toekomst, die straks moeten gaan schitteren op EK's, WK's en de Olympische Spelen. Voordat het zover is worden ze eerst intensief begeleid. Dat gebeurt onder andere tijdens de instructiedagen op landgoed Balkenschoten in Nijkerk. […]
      • Theo Bos: misschien nog een kans 21/05/2012
        Op de rustdag in de Giro rijden de renners alleen maar even op de roller. Theo Bos vertelt hoe het met hem gaat. Bos denkt dat hij misschien in de 18e rit nog een kans heeft. […]
      • Jan Boven: nu van dag tot dag zien 21/05/2012
        De doelstelling van de Raboploeg was om in een van de massasprints een etappe te winnen. Dat is door veel pech helaas mislukt. Met nog een week te gaan wil ploegleider Jan Boven de handdoek nog niet in de ring werpen. […]
      • Rabo talentendag in Rotterdam 21/05/2012
        Honderden ruitertjes uit de regio Zuid-Holland waren deze week op de talentendag op de Rotterdamse manege. Een speciaal team van topruiters en scouts maakte een voorselectie voor het Rabo talententeam. […]
      • Giger misses chance to qualify 21/05/2012
        For Swiss rider Fabian Giger the UCI worldcup in La Bresse is the last chance to qualify for the Olympics. He had to finish as the first Swiss rider. For a long time he was in second place, then a technical problem swept him back to 5th place. So he did not qualify. […]
      • De hotelcrew van de Raboploeg 21/05/2012
        De logistiek achter een wielerploeg is enorm ingewikkeld. Niet alleen moet alles in de wedstrijd goed geregeld zijn, ook daarna moeten de renners in een gespreid bedje terecht komen. De hotelcrew komt 's middags al aan in het hotel, en maakt daar alles in orde. […]
      • De finale van de Kiteboard World Cup Scheveningen 21/05/2012
        De hoogtepunten van dag zes, de finaledag van de World Cup kitesurfen in Scheveningen. […]