Niet spijbelen: premie cadeau

euro1Niet spijbelen kan een leuk geldbedrag opleveren. Wie keurig de lessen volgt, wordt beloond met een premie die kan oplopen tot tienduizend euro per schoolklas. Een oplossing om het massale spijbelen in de Franse banlieues tegen te gaan. In Frankrijk bleven vorig jaar 440 duizend leerlingen weg van school. Soms ging dat om één spijbeldag, soms verschenen ze helemaal niet meer.
Het grootschalige experiment is nu al omstreden. ‘Is naar schoolgaan niet gewoon een plicht?’ , vraagt een verbijsterde  minister van Hoger Onderwijs Valérie Pécresse zich af in het televisieprogramma C politique van France 5. Toch staat collega Luc Chatel, minister van Onderwijs, helemaal achter de premieproef.
Deze week begint op drie middelbare scholen in voorstad Creteil – ten noorden van Parijs -  het experiment met beloningen. Het testprogramma wordt met 65 miljoen euro door de Franse regering gesubsidieerd.

Hoe gaat het in zijn werk? Aan het begin van het schooljaar krijgt elke klas een startpremie van tweeduizend euro. Hoe minder er gespijbeld wordt, hoe hoger het bedrag oploopt.  Aan het eind van het jaar kunnen de kinderen maximaal tienduizend euro verdienen. Daarvoor moet er minder dan 5 procent gespijbeld worden. Nu is dat nog gemiddeld 10,9 procent. De leerlingen krijgen het geld niet contant uitgekeerd. Er worden speciale projecten mee betaald, zoals een schoolreis of bijzonder lesmateriaal.  ”

“We willen kinderen verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen,” verklaart een woordvoerder van het experiment. ”Ze leren solidair te zijn en ergens samen voor te vechten.”

Het premieproject duurt een jaar. Als het een succes is, wordt het uitgebreid naar andere scholen. Ouders en Franse internetbezoekers reageren verontwaardigd:  “Wij kregen straf en geen geld als we spijbelden.”

« Terug naar het overzicht


23 reacties op “Niet spijbelen: premie cadeau”

  1. Tim zegt: 05-10-09 om 13:17

    Moet ik mijn bankrekening vast opgeven ? Als mijn kids spijbelen van school (dwz niet legitiem ziek zijn incl. controle thuis om voor ze te zorgen) dan krijgen ze een flinke straf. betaal niet voor Jan met de korte achternaam zoveel schoolgeld en zoveel afdracht van salaris om studie van anderen mogelijk te maken. Dat is ook wat me zo irriteert aan die AOW discussie en jongeren die griepen dat ze niet willen betalen voor ouderen. Die ouderen betalen nu ook jullie studie waardoor jullie werken KUNNEN. Lamzakken…

  2. bas zegt: 05-10-09 om 14:34

    Tim zegt:

    Dat is ook wat me zo irriteert aan die AOW discussie en jongeren die griepen dat ze niet willen betalen voor ouderen. Die ouderen betalen nu ook jullie studie waardoor jullie werken KUNNEN. Lamzakken…

    Dit is extreem off topic, en persoonlijk erger ik mij hier mateloos aan. Wie dit uit zijn vingers kan krijgen, zou op 0,0 AOW gezet moeten worden, met als straf afname van evt pensioenrechten

    Maar, ik hoop dat dit verwijderd wordt, met het beledigende deel van Tim

    Ik lees dat het plan klasgericht is. Dat betekent, dus, dat klasgenoten op elkaar moeten letten, in een milieu waar geweld, laten we zeggen, niet ongekend is

    Dus, wie spijbelt wordt in elkaar gestampt door de klasgenoten. Lijkt mij geen goed plan

  3. Thorsten zegt: 05-10-09 om 14:36

    Het klinkt allemaal heel bizar en tegennatuurlijk. Het enige wat mij zou kunnen overtuigen dat dit een goed idee is is als het werkt. De problemen in de banlieue’s zijn, zoals we meerder malen hebben mogen horen, enorm en de gevolgen daarvan voor de kinderen die daar opgroeien duren levenslang. Als dit werkt en er meer kinderen van school komen met een diploma dan is het dit experiment wel waard.

    Wel vraag ik me af of dit een goede kans van slagen heeft. Er word een beroep gedaan op het gevoel van gemeenschap van de leerlingen en ik vraag mij af hoe groot die is onder deze groep.

  4. Jannenman zegt: 05-10-09 om 16:25

    Het kan blijkbaar toch weer nóg gekker.

  5. Anne zegt: 05-10-09 om 17:54

    “Er worden speciale projecten mee betaald, zoals een schoolreis of bijzonder lesmateriaal.” (schoolreisjes daar zijn geen tripjes naar de Efteling of een dergelijk park). Harstikke goed, om het onderwijs in Frankrijk weer op poten te krijgen. Wel een wanhoopsdaad in mijn ogen, maar als het werkt is het investeren in de toekomst; kinderen zien direct wat het oplevert als ze niet spijbelen. Daar leren ze veel meer van dan van flinke straf en andere routine-zaken.

    En Tim, een kleine reactie: natuurlijk willen jongeren niet de AOW van ouderen betalen, niemand wil voor een ander betalen. We moeten er dus met elkaar uitkomen.
    En “die ouderen betalen nu ook jullie studie waardoor jullie werken KUNNEN.” klopt niet. Wanneer je de term ‘studeren’ correct gebruikt (dus het bekwaam worden in de wetenschap) betreft het de Universiteiten. Overheidsbijdrage aan een studie is slechts een fractie van het totaal. De gemiddelde student heeft na afstuderen een forse studieschuld (15 tot 20.000 euro is normaal), die de alumnus zelf dient in te lossen, naast een hypotheek en zekerheid. Niet zo gek dat er na het inlossen weerstand is om voor de belasting op te draaien. Zeker niet wanneer deze harde werkers die een bijdrage leveren aan de kenniseconomie, de bron van een maatschappij, vervolgens “lamzakken” worden genoemd. Dat wekt namelijk irritatie op!

  6. Klaas zegt: 05-10-09 om 18:36

    Toen ik dit vannacht hoorde via de radio, had ik op de eerste plaats dat het een goed idee is om zo weer de spijbelaars in de schoolbanken terug te krijgen. Echter het genoemde geld bedrag vond ik daarin tegen wel heel erg hoog. Ik zat meer te denken aan dat wanneer de politie eens wat vaker zich zelf op straat laat zien en of stadswachten met meer bevoegdheid, om die kinderen van straat af te plukken en naar school brengt.

    Dat wanneer er een bepaalde punten systeem van gemaakt wordt dat hoe vaak iemand van straat is geplukt, op den duur bij een maximaal 5 keer mee genomen kan worden naar het politie bureau en die dag ingesloten wordt.

  7. Jannenman zegt: 05-10-09 om 18:57

    De Banlieu zijn voor zover ik weet de Franse tegenhanger van de prachtwijken hier. De wijken waar veelal allochtonen wonen en autochtonen die om een of andere reden niet maatschappelijk succesvol zijn. Traditioneel zijn zulke plaatsen (óók naar VS voorbeeld) geen plaatsen met een positieve leerattitude. Op deze manier goochelen met belastinggeld zal niets uithalen. Het is het resultaat van een te hoge instroom vreemden, die niet de waarden van je maatschappij hebben.

    @Anne:
    ‘Studeren’ (latijn: studere, maar ook Van Dale 1864) geldt niet uitsluitend voor universitair onderwijs.
    Overheidsbijdrage is alles behalve een fractie van de kosten.
    hypotheek op wat?
    harde werkers? Het onderwijs haalt bij lange na het niveau niet meer van 20 a 30 jaar geleden en eerder. Oók universitair niet (over het geheel genomen)
    Welke kenniseconomie? En waar is dat bron voor de maatschappij?
    Het zijn gewoon lamzakken. Lui die snel hun zakken willen vullen vaak en eigenlijk niets kunnen. De basis, mevrouw, zijn de mensen die écht werken; metselaars, fabrieksarbeiders, boeren, e.d. Dát is de basis, niet de lullers die tegenwoordig en masse van school komen en eigenlijk alleen hebben geleerd om a-sociaal te zijn.

  8. Amber zegt: 05-10-09 om 22:05

    Zojuist hoor ik op het nieuws (radio) dat een school in Marseille een andere oplossing hanteert: als het spijbelen minder wordt, dan krijgen de betreffende leerlingen kaartjes voor de thuiswedstrijden van voetbalclub Olympique Marseille…ik denk dat een kaartje voor l’OM meer aanslaat bij de spijbelende jeugd dat een geldbedrag dat besteed moet worden aan een goed doel. In de banlieu van Parijs zou dat dan natuurlijk wel met een andere club geregeld moeten worden: PSG.

    Blijkbaar is het spijbelen een enorm probleem als dergelijke (creatieve) oplossingen bedacht worden.

  9. Klaas zegt: 06-10-09 om 03:48

    Nou bijvoorbeeld

    1. Er zou eerst een meldpunt (stadswacht of Politie) moeten komen dat welke leerlingen spijbelen.
    2. leraren maken een notitie ervan wie spijbelt en hoe vaak dit gebeurd.
    3. Na verificatie zal de dienstdoende agent of stadswacht de hang plekken moeten controleren op ID.
    4. Bij bingo, de leerling direct meenemen naar een plantsoen bedrijf en hun aldaar aan het werk zetten.
    5. Loopt de leerling daar alsnog van weg, wederom de politie of stadswacht met meer bevoegdheden aanroepen. Nadat de zelfde persoon is aangehouden, meenemen naar het bureau en opsluiten.
    6. Stadswacht en of politie zouden contact op moeten nemen met de ouders, dat zij naar het bureau moeten komen en met hen gaan praten voor een oplossing.
    7. Na wederom een verval daarin, zijn er denk ik nog wel oplossingen zoals een soort strafkamp of zo iets dergelijk.

    Een boete naar de ouders zoals is gebleken heeft geen zin, gezien dat het kind toch doet dat hij/zij wilt. Hierdoor worden de ouders in een positie gebracht financieel wat niet nodig behoefd te zijn. Echter is het wel zo, dat er ook ouders bij zitten die het helemaal niet kunnen schelen dat wat hun kind op die dag doet. Ik denk in zo’n situatie dat de ouders dan wel degelijk een behoorlijke boeten moeten krijgen, en wellicht het ontnemen van hun ouderlijk gezag.

    Maar kinderen zoals ik in mijn eerste stuk schreef, dom kinderen te belonen dat als zij zich dan wel in school laten zien, vind ik geen goed idee. Gezien het feit dat wij geld moeten besparen dan uitgeven. Maar ja de oplossingen daarboven kosten ook geld, tenzij alsnog de boetes wegens school verzuim wordt ge-int. Het is wel zo, dat de oudere en aankomende ouderen juist afhankelijk zijn van de nieuwe generatie kinderen voor ieders zoals hun eigen pensioen wat nu al een behoorlijk probleem is.

    Maar ja het zijn maar wat ideeën.

  10. Tim zegt: 06-10-09 om 10:37

    Ouders moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen, klaar. Ik zie het punt niet ? Oh wacht, ik zie het wel. Ouders hebben het te druk met zichzelf en vergeten voor het gemak maar dat ze die plicht hebben. Die letten zowiezo niet op hun kinderen.

    @bas

    In mijn wereld is studeren maar al te vaak expres langer over je studie doen. Liever stappen dan je schouders eronder. Mooi weer spelen en zielig lopen doen terwijl een klein deel van je medestudenten zich uit de naad werken. En als puntje bij paaltje komt baantjes onder je opleidingsniveau niet aannemen. Al beginnen met zeuren dat je voor een ander moet betalen terwijl je nog geen 5 minuten gewerkt hebt. Die mentaliteit begint al op de middelbare school, zelfs soms al op de lagere. Als je het niet met me eens bent dat dat een lamzakken mentaliteit is, dan spijt me dat voor je en neem ik speciaal voor jouw belevingswereldje mijn woorden terug. Maar in de wereld van mij staat die opmerking en blijft hij staan. Als je nog steeds van mening bent dat ik geen recht heb op pensioen, ach ja. Ik werk nu 22 jaar, ben 41. Kon niet wennen aan de mentaliteit van het studentenwezen dus heb mijn studies vaarwel gezegd en ben gewoon onderaan begonnen. Bewust, niet omdat ik het niet kon (6 vingers in mijn neus) maar omdat ik niet mee gezogen wilde worden in die negatieve spiraal. Zal komen door mijn ouders die altijd eigen zaken hebben gehad en die ik zag zweten voor hun geld, om mij te kunnen onderhouden. Ik doe nu hetzelfde voor mijn gezin, en voor mijn ouders als dat nodig mocht zijn. Kansloos, ik weet het. Maar je kan me niet verwijten dat ik niets doe voor mijn geld en mijn verantwoordelijkheden mbt mijn kinderen niet neem. Ze gaan naar school, PUNT ! Ze moeten blij zijn dat ze naar school mogen, er zijn landen in de wereld waar ze dat niet kunnen en graag zouden willen.

  11. Ruben zegt: 06-10-09 om 17:15

    Het is inderdaad belachelijk, ik ging en ga gewoon altijd, waarom niet?

    @ Anne & Janneman: 3 definities van studeren volgens de ‘laatste’ van Dale, dus niet een zwaar verouderd ding (we zitten immers in 2009).
    1.) (een studie) volgen aan een universiteit of hogeschool
    2.) zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om deze beter te leren kennen
    3.) intensief denken over, met inzet bestuderen
    Trouwens in het Latijn Studere? Niet in van Dale Latijn/Nederlands (complot?)

    Ik ben het zeer met Valérie Pécresse eens, het is gewoon een plicht. 5% spijbelen vind ik nog veel.

    @ Tim: Helemaal mee eens. Maar dat studenten er expres te lang over doen is vrees ik een issue van jou generatie die inderdaad eindeloos konden studeren. Moet je voor de grap eens kijken hoelang onze ministers hebben gestudeerd en wij moeten het er nu in 3/4/5 jaar (afhankelijk van welke studie en BA of MA) er doorheen rammen. En dan lopen er van die pseudokenners te miepen over het niveau, ja ik ha mij graag wat dieper willen storten op bepaalde onderwerpen, maar helaas.
    Hard werken is trouwens een zege.

    @Janneman: “De basis, mevrouw, zijn de mensen die écht werken; metselaars, fabrieksarbeiders, boeren, e.d. Dát is de basis, niet de lullers die tegenwoordig en masse van school komen en eigenlijk alleen hebben geleerd om a-sociaal te zijn”

    De basis, meneer, is een combinatie waarin beide elkaar nodig hebben. Zonder bouwvakkers geen huizen om in te wonen en zonder wetenschap geen medicijnontwikkeling. Maar dat is vaak voor pseudo-intellectuelen wat moeilijk te accepteren.

  12. Ruben zegt: 06-10-09 om 17:17

    studeō, studēre, studuī, -
    1. zich toeleggen op, zich wijden aan, beoefenen, streven naar

    Kijk streepjes, mijn fout!

  13. Jannenman zegt: 06-10-09 om 22:24

    @Ruben:
    Van Dale 14 (2005)
    studeren

    stu·de·ren

    studeerde; h. gestudeerd

    (1265-1270 ‘zich toeleggen, (be)studeren’) <Lat. studere (z’n best doen)

    woordvormen
    1
    ·

    onovergank. werkw.
    zich met iets, m.n. een vak van wetenschap of kunst bezighouden om er (verder) in door te dringen

    ijverig, hard, veel studeren
    zich ziek studeren

    1
    ·
    voor een examen studeren
    1
    ·
    op iets studeren
    -
    het bestuderen, peinzen, denken over –
    op een preek studeren
    daar moet ik eerst nog op studeren
    hij studeert op de middelen, hier vandaan te komen
    -
    zich toeleggen (op iets), doen, zich beijveren
    ik geloof dat je erop studeert, iedereen onaangenaamheden te zeggen
    -
    met aandacht, van nabij bekijken
    je moet er erg op studeren om eruit wijs te worden

    2
    ·
    overgank. werkw.
    het genoemde tot onderwerp van studie hebben
    geologie studeren
    3
    ·
    overgank. werkw.
    (muziek) zich praktisch in de muziek oefenen
    piano studeren
    in geen drie dagen had ze gestudeerd
    4
    ·
    onovergank. werkw.
    een zekere leergang of studie volgen, student zijn (vroeger alleen aan een universiteit of hogeschool, thans ook mbt. het hoger beroepsonderwijs)
    zij heeft in Leiden, hij in Gent gestudeerd
    zijn zoon laten studeren
    de studerende jeugd
    4
    ·
    in de talen, in de letteren, in de medicijnen studeren
    4
    ·
    studeren voor ingenieur
    5
    ·
    overgank. werkw.
    zich als student in een bep. vak bekwamen
    Italiaans, medicijnen studeren

    Aangezien de oorspronkelijke (latijnse) betekenis steeds verder af staat ga ik niet mee in eventuele nieuwe definities. Los daarvan zegt ook jouw versie niet dat het uitsluitend universitaire studie zou betreffen.

    1864:
    Studeren, bw. ow. gel. (ik studeerde, heb gestudeerd), zich (inz. in de geleerde vakken) oefenen; zich toeleggen om (iets) te weten, te kennen; zijne les -, van buiten leeren; overpeinzen, overdenken.

    De basis:
    Een metselaar kan een huis metselen en heeft daarmee een woning. Een boer kan aardappels verbouwen en heeft daarmee te eten. Een fabrieksarbeider is doorgaans een schakel in een proces met hierarchie. Niettemin lijkt me duidelijk dat een manager op zich, niets produceert.

    De tegenstelling was ook niet onderwijs vs werk, maar de vermeende kenniseconomie als basis. Wel gek dat dat de basis zou kunnen zijn, aangezien dat woord nog maar 20 jaar bestaat hooguit. Daarvoor was er dan geen basis? Dat is de gehele geschiedenis van de mensheid. Ongeveer 106,9 miljard mensen zullen dat wel heel erg vinden om nu te horen. ;]

    Nergens staat dat ik tegen wetenschap zou zijn. Integendeel. Het niveau van het onderwijs is behooorlijk gedaald, muv sommige richtingen (mn harde beta studies). Daarom zei ik ook ‘over het geheel genomen’.

    Wel moedig van je om mij quasi intellectueel te noemen, na je voorgaande fiasco’s.

  14. Jannenman zegt: 06-10-09 om 22:43

    Eigenlijk ben jij nu precies het soort mensen waar ik over val Ruben. Je bent 2e jaars student en doet hier zonet alsof je al afgestudeerd bent en jarenlang ervaring hebt in je vakgebied.

    Uit welke versie Van Dale komt je definitie trouwens? Het lijkt me niet de Dikke Van Dale.

    Je studeerde geschiedenis, geloof ik. Wat zou een reden kunnen zijn om de definitie van ‘studeren’ te veranderen richting de exclusiviteit van de universiteit itt de gebruikelijke betekenis? Dat is deels geschiedenis. Denk er eens over.

  15. Tim zegt: 07-10-09 om 10:09

    Gesciedenis… *jaloers*

    Wilde ik ook gaan doen, maar maakte de fout om eerst gymleraar te kiezen. De rest is…geschiedenis. Denk aan herscholing, maar geen tijd en geen geld. Moet werken. Bah……… (Maar aan de andere kant, ik heb werk en velen anderen niet dus ik moet niet zeuren).

    Misschien is “verder” studeren nu zwaarder, maar ik heb een kind op de middelbare school inmiddels en ik moet zeggen dat ik de gemiddelde motivatie van de middelbare school leerling niet best vind. Niet allemaal, maar in de breedte. Zal wel een teken van deze tijd zijn waarin motivatie zowiezo een issue is en verloedering eerder normaal is en door ouders wordt aangemoedigt door het te negeren, dan dat er stappen tegen worden ondernomen.

    Afgelopen weekend weer een schoolvoorbeeld ervan. Dochter speelde handbal bij vereniging A maar ging er weg wegens sfeer/bestuur. moest nu weer tegen A spelen. Meisjes van haar oude team kwamen MET OUDERS vroeger naar het handbalveld om haar uit te lachen. Waar ben je dan mee bezig ? Dochter won, 15-6. Dikke neus naar de tegenpartij maar het vergalt wel je plezier. En zo gaat het overal, ook op scholen.

  16. Leon, Amsterdam-Noord zegt: 07-10-09 om 11:35

    De beloning voor niet spijbelen is altijd al aanwezig geweest, en dat is het verkrijgen van kennis en een diploma.

  17. Ronald zegt: 08-10-09 om 04:41

    Het moet niet gekker worden, een financiele beloning om maar niet de fout in te gaan en er dan een groepsdruk opleggen.

    Misschien moeten we andere problemen in het land ook zo aanpakken, bijvoorbeeld plegers van misdrijven ook maar geen straf meer geven maar een schikkingsvoorstel doen van een mooi geldbedrag als hij/zij alsjeblieft wil stoppen met zijn/haar maatschappelijk storende acties.
    En natuurlijk een jaarlijkse BBQ voor de “jail buddy’s” het moet natuurlijk wel een groeps ding blijven.

    Pffff Men begint echt door te slaan met pedagogie en vrijheden…. die schop onder mijn hol van mijn vader heeft mij ook op het goede spoor gebracht(ja ik heb gespijbelt)… en dat is toch een stuk goedkoper als een premie oplopend tot € 10.000 per klas.

    Misschien ben ik wel te porren voor het plan, maar dan moeten de ouders van de spijbelende “kinderen” de premie betalen. Misschien dat men dan gaat beseffen dat het begint bij OPVOEDEN.
    Verder zal de echte spijbelaar zich volgens mij niks aantrekken van welke premie dan ook.

    Groetjes,

    Ronald

  18. Anne zegt: 09-10-09 om 15:14

    wat een reacties, het is nooit de bedoeling ook maar iemand persoonlijk te treffen op een (offtopic) bericht. Moet zeggen dat jullie wel hard tegen hard gaan, beetje respect is op zijn plaats.

    In nederland gaat het zo te zien wel om de lusten, en zeker niet de lasten. Niet zo gek dat universitair geschoolden naar het buitenland trekken om daar onderzoek te doen naar de zogenaamde “harde beta’s”. Medicijnen, technische ontwikkelingen; men neemt het ervan, maar wanneer het gaat om het prijskaartje vallen jullie af. Laf.

    Wat Ruben zegt; iedereen draagt bij aan de maatschappij, dus niet alleen de metselaars en de bouwers maar ook de studenten. En zo ook de banlieu-jongeren die op de een of andere manier naar school moeten blijven gaan. Dat bereik je niet alleen door het te zeggen, daar moet je blijkbaar wat voor gaan bieden. Die cultuur hebben ze zichzelf niet aangeleerd, het is slechts een trend die doorgezet wordt.

  19. Jannenman zegt: 09-10-09 om 21:55

    Lul niet zo politiek correct Anne. Staaf je beweringen met feiten en ken je plaats. Daar begint respect.

    JIJ begon over kenniseconomie. IK vraag hoe je ziet dat dat de basis is van de economie. Geen antwoord.
    Je lult wat in de ruimte dat we moeten investeren in de banlieux, suggererend dat daar het intellect zit en dat dat de kennis een vlucht zal geven. Onzin. Er is wel kennis, maar die wordt geremd door gelijkheidsdenkers, een hele cultuur van denkers die niet kunnen denken. Ja, de betere vluchten naar andere landen ja, omdat juist die waanzin te ontwijken. Gentech (stamcelonderzoek) is een waanzinnige groeimarkt, maar dat mag hier niet om ethische redenen (door quasi linkse types als jij) en dus is ook dat al lang gevlucht naar Oost Azië, waar het al wordt toegepast (ethisch bezwaarlijk of niet). Evenals kledingindustrie, auto industrie, enfin, de hele metaal, petrochemie voor zover die fabrieken aan vernieuwing toe waren, electronica, enz enz. Er is nog wel eea over, maar ook dat neemt in rap tempo af. Als het zo doorgaat is NL over een paar decennia aan de bedelstaf, ondanks je ‘kenniseconomie’.

    Als je nu eerst eens je studie afmaakt en dan een jaar of 20 werkt en dan nog eens voorzichtig je mond open doet? Komt er misschien iets zinnigs uit.

  20. Jannenman zegt: 09-10-09 om 22:04

    Enfin, je zult t nog wel niet snappen:

    Je denkt hier op te komen voor een etnische minderheid, vermoed ik. Een minderheid die geen kansen zou krijgen en die gezien wordt als dom.

    Wat denk je dat mensen in China zijn? Blanke europeanen? Nee, het is geen minderheid nee, maar wel een etnische groep, een ander ras en niet een ras om zo maar even uit te vlakken. De bulk IT sector zit al 15 jaar in India, remote networking voor servers e.d. gebeurt gewoon vaak vanaf daar. Die mensen kunnen óók studeren. Chinezen kunnen óók studeren. Ik geloof dat je de etnocentrische fout maakt te denken dat wij europeanen een patent hebben op intellect oid.
    Negroïde volken hebben een flinke achterstand, waarschijnlijk is dat niet genetisch, dus die kunnen ze inlopen door verandering van cultuur, als dat al wenselijk zou zijn, wat nog maar zeer de vraag is. Aziatische volken zitten qua iq al heel lang op ons niveau.
    Dat ze economisch niet concurrerend waren tot voor kort kwam door geheel andere zaken. Inmiddels zijn zij onze grootste concurrenten. Kennis? Exporteren heeft geen nut. Een kennisvoorpsrong hebben we al niet meer. Wat lul je nou?
    Daarnaast kun je niet al je kaarten op 1 ding zetten; kennis. Dat gaat gegarandeerd fout. Enfin, het is al bezig.

  21. Saskia Dekkers zegt: 09-10-09 om 22:10

    @Jannenman: waarom mensen beledigen? Er kan toch op een gewone toon een discussie gevoerd worden. Ik probeer alles te plaatsen, maar dan graag met respect reageren op anderen. Dank u.

  22. Ronald zegt: 10-10-09 om 03:29

    Volgens mij is behalve aan gebrek aan respect van sommige bloggers ook de essentie van het topic “niet spijbelen: premie cadeau” hier voorbij gegaan.

    Leraren, leerlingen en ouders moeten er gewoon bovenop zitten.
    Spijbelen is een vorm van “ongewenst gedrag” een actie waarvan je weet dat het niet de bedoeling is en blijkbaar toch doet.
    Zou de spijbelaar niet meer “bang” zijn voor de gevolgen? of is de spijbelaar niet bezorgd dat zijn acties opgemerkt worden?
    Hoe dan ook moet er op de basis school al een basis gelegd worden voor gedrag.
    Als er dan toch geld in gepompt moet worden, dan maar in de basis.

    Groetjes,

    Ronald.

  23. Jessica zegt: 24-01-10 om 02:06

    Creteil ligt ten zuiden/zuidoosten van Parijs

Geef een reactie