De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Pedofiel gewoon weer terug in de buurt?

pBurgemeesters krijgen voortaan een melding als veroordeelde criminelen na hun straf weer op vrije voeten komen. Burgemeesters van steden kunnen zo voorzorgsmaatregelen nemen als moordenaars, verkrachters of pedofielen weer terugkeren; in het belang van de openbare orde en in het belang van slachtoffers.
Na jaren weer oog in oog met de dader in het portiek van je eigen flat. Dat overkwam een slachtoffer van een pedofiel in Utrecht. Veel ophef ontstond erover en burgemeester Wolfsen sprak er schande van. Vergelijkbare ophef is ontstaan met ex-tbs’ers die opnieuw de fout ingingen. Mensen en slachtoffers bovenal willen weten wanneer de boosdoener weer vrijkomt en waar ie heen gaan. Maar hen op de hoogte stellen is niet zonder risico’s. Kijk maar wat er met de mensen is gebeurd die op de pedofielenlijst op internet stonden (site inmiddels uit de lucht). Het bleef gelukkig bij bedreigingen, mishandelingen en stenen door de ruit. Maar een openbare opknoping lag op de loer.

Logische maatregel, lijkt het, in zo’n geval dan de burgemeester te verwittigen. Dan kan die in alle wijsheid passende maatregelen nemen. Minister Hirsch Ballin van Justitie heeft een beslissing genomen in belangrijke vraagstukken. Ga maar eens na: Eens een dief, altijd een dief? Of mag na het uitzitten van je straf weer met een schone lei beginnen? Zo ja, geld dat dan ook voor pedoseksuelen waarvan bekend is dat een groot deel weer in herhaling vervalt? En mag die dan gewoon weer terug naar zijn oude huis of is het beter iemand permanent uit de buurt te houden van slachtoffertjes? Weegt het belang van slachtoffertjes in dat geval zwaarder dan recht op een nieuwe start van een veroordeeld crimineel? De Utrechtse burgemeester Wolfsen pleit daarom voor een terugkeerverbod voor pedo’s.

Hoe ver mag een overheid gaan? Nu worden zware criminelen dus extra in de gaten gehouden als ze terugkeren in de samenleving. Gaat dat ver genoeg, of zijn hardere maatregelen nodig. En op welke manier verdient iemand dan nog een kans z’n leven te beteren?

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


10 reacties op “Pedofiel gewoon weer terug in de buurt?”

  1. tineke zegt: 30-06-09 om 11:44

    Een terugkeerverbod voor pedofielen lijkt mij logisch. Maar helaas telt een slachtoffer in de Nederlandse rechtspraak toaal niet mee. Daders hebben in Nederland nu eenmaal meer rechten dan slachtoffers.

  2. bas zegt: 30-06-09 om 12:07

    Als je de vraag van de titel an sich wilt beantwoorden, is het volgens mij niet mogelijk om ‘ja’te zeggen.

    Gewoon weer terug, en vergete nwat er gebeurd is, nee, dat wil je niet – als de misdaad in de buurt gedaan is, tenminste.

    Ik denk dat weinig mensen bezwaar maken tegen een pedofiel die terug mag naar zijn bejaardenhuis

    Maar, in het Nederlandse recht, maar ook, bijvoorbeeld dat van de USA, geldt dat de rechter de straf oplegt, en dat de rechter niet zomaar wat kan beslissen.

    Bij ons KAN een rechter niet de straf opleggen van het moeten verhuizen, en dus kan een verhuisplicht ook niet bestaan voor veroordeelde pedoseksuelen.

    Persoonlijk denk ik dat alle pedo’s gestoord zijn – en dan kunnen ze allemaal levneslang in de TBS. Geen probleem, dus

    Het probleem is, dat die gestoordheid vaak niet uitgesproken wordt – e dan komen ze terug in de samenleving, met alle rechten die ook een veroordeelde dief heeft

    zo zit het systeem in elkaar, en ik denk dat dit systeem niet zomaar omgegooid moet worden.

  3. Tim zegt: 30-06-09 om 12:57

    Weegt het belang van slachtoffertjes in dat geval zwaarder dan recht op een nieuwe start van een veroordeeld crimineel?

    Ja, ten alle tijden. Echter hebben we mensen in Nederland die de regels maken, de zelf geen enkel gevoel in hun donder hebben. Die als een soort emotieloze machines beslissingen nemen. Opzich niet erg dat het rechtssysteem “neutraal” is natuurlijk, maar ik denk dat het traject na de straf nog wel belangrijker is dan de straf zelf als het om misbruik (aanranding/verkrachting/gewapende overval/moord)gaat. En in mijn opinie moet elke crimineel die terugkeert dus maar accepteren dat hij zich eerst moet bewijzen, en dan pas weer rechten krijgt. Zodoende kan je zien of iemand inderdaad eenmalig de fout in ging (moord) om speciale redenen, of dat hij/zij gewoon niet geschikt is om vrij rond te lopen. En dan mag dat best gepaard gaan met controles en verplichte verhuizingen ter bescherming van de bevolking/slachtoffers. Wat mij betreft moeten vooral Pedofielen die zich vergrepen hebben aan kinderen al blij zijn dat ze nog leven.

  4. Arthur zegt: 30-06-09 om 13:48

    De maatschappij beschermen tegen pedo’s en dan met name kinderen daartegen beschermen moet zeker gebeuren, en dat mag best op krachtige wijze. Maar; wel alleen door de Overheid, nooit door b.v een particuliere website of zo. Alleen de rechterlijke macht kan/mag dit doen.
    Maar; het kind heeft in dit geval wel veel meer rechten dan welke pedo dan ook!
    En een pedo zal zich gedurende erg lange tijd moeten bewijzen dat hij/zij weer te vertrouwen valt, dat kan wat mij betreft best wel 10-15 jaar volgehouden worden eerdat een veroordeelde pedo weer enigszins rechten terugkrijgt…..

  5. dikke dennis zegt: 30-06-09 om 15:13

    Over de kwestie van pedo’s ben ik het eens. Deze mensen kunnen niet terugkeren in de maatschappij. Dit komt ook door het feit dat deze mensen een geestelijke afwijking hebben waarvan bijna zeker is dat dat nooit zal genezen.

    Moordenaars vind ik een ander verhaal. Wie zegt dat een moordenaar gestoord is? Sommige mensen plegen een moord niet voor de kick maar puur uit het oogpunt van overleving. Zo heeft een kennis van mij ook de stempel moordenaar gekregen omdat die een junk had geslagen die zijn auto aan het openbreken was. Het lichaam van deze junk was zodanig verzwakt dat deze onderweg naar het ziekenhuis overleden is. Ook hier kwam de rechter tot de uitspraak dat het om doodslag ging en dat heeft hem 3 jaar gekost van zijn leven.

    Mag deze man dan ook niet meer terug in de maatschappij?

  6. bas zegt: 30-06-09 om 20:29

    Dennis, je hebt gelijk het breder te trekken

    Zo ver ik weet, zijn er eigenlijk geen problemen in de samenleving met het terugkeren van mensen met andere misdaden op hun kerfstok

    Ja, draaideurcriminelen, met een hele waslijst. Die moeten ze ook blijven volgen.

    Maar wat jij omschrijft, zo iemand zal, ik denk zelfs door de meest fanatieke polietebemabte, met rust gelaten worden

    overigens, doodslag is geen moord, moord is dood willen maken, doodslag is een ongeluk waarbij iemand dood gaat – en dat kan mij ook overkomen, al hoop ik van niet

  7. Menno zegt: 30-06-09 om 22:37

    Ergens wel logisch, dat vergelding op de loer ligt… Als een pedofiel keer op keer de fout in kan gaan en steeds weer vrij gelaten wordt (al dan niet op proefverlof). Sommige mensen zijn te ziek om in de samenleving losgelaten te kunnen worden. We kunnen pedofielen (nog?) niet genezen, dus levenslang achter tralies. Want we moeten kinderen beschermen!

    Het lynchen van een pedofiel is niet goed, maar als je in je eigen flat de dader tegenkomt die jou of je kind zoiets heeft aangedaan… Dan vraag je je er als overheid om.

  8. Tim zegt: 01-07-09 om 09:30

    Dennis, ik denk dat er een verschil is tussen doodslag en moord, en dat er zelfs in moord verschillende gradaties zijn. Die pedofiel die mijn kind voor haar leven tekent, daar blijf ik ook niet af. En ik sluit niet uit dat ik gericht zal slaan om hem heel erg zeer te doen, zo niet erger. Maar ik ben pas ongeschikt voor de samenleving als ik dat zou doen als iemand op mijn tenen staat in de Metro, of omdat iemand per ongeluk tegen me aan stoot. Ik ben ongeschikt voor de maatschappij als ik het normaal vind dat ik met mijn klauwen aan de bezittingen en de lichamen van anderen blijf zitten zonder toestemming.

    Het is heel erg dat mensen dit soort gevoelens hebben. ik kan me nog voorstellen dat je verliefdheid kan voelen voor een meisje of jongen die te jong is, maar er ouder uitziet. Maar ik kan me niet voorstellen dat je datzelfde met kleuters en peuters hebt. Als je dat wel hebt, lijkt me dat een enorme last om mee te leven en moet je geholpen worden. Maar wel zolang je je in houdt. Ga je die grens over, is er volgens mij geen weg meer terug.

  9. Jan zegt: 01-07-09 om 17:49

    Ik ben tegen de doodstraf, maar als er iemand aan mijn kinderen of aan mijn kleinkind komt ben ik de rechter en de beul.

    Pedofielen niet terug… Waarheen moeten ze dan wel? Misschien dat castratie toch zo gek nog niet is.

  10. beste jan

    ik ben het helemaal eens.
    ook voor mij geld wie aan mijn kinderen of kleinkinderen komen.
    dan ben ik ook ;rechter en beul.
    nderdaad dat is een goed middel,CASTRATIE .
    groetjes marianne

Geef een reactie