De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Taxííííííííí !!!

 

 

taxi-nyc-04

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is een chaos in de taxiwereld en daar hebben de hervormingen van 10 jaar geleden bepaald geen eind aan gemaakt. Het vrijgegeven van het beroep van taxichauffeur heeft er nu toe geleid dat er veel te veel taxi’s zijn, de meeste chauffeurs niet meer genoeg verdienen, dat gek genoeg een taxi nemen alleen maar duurder is geworden, de klant geen koning meer is en er uiteindelijk dus een dode is gevallen. Alle partijen zijn het er wel over eens dat er heel dringend iets moet veranderen. Ook de staatssecretaris die vandaag haar plannen voor de branche gaat presenteren. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ze al eerder had aangekondigd dat er iets zou gaan veranderen en dat niet de tragische gebeurtenissen van zondag de aanleiding daarvoor zijn.

De gemeenten krijgen weer meer over de taxi te zeggen. Zij zullen weer gaan over het verlenen en intrekken van de vergunningen. En over het beleid op de taxistandplaatsen. En daar mogen straks alleen nog maar chauffeurs gebruik van maken die zijn aangesloten bij een organisatie. De zogeheten “groepsvorming”. We gaan er van uit dat dit zo ongeveer in de “taxibrief” van Huizinga zal staan. Nou wil ik er wel bij vermelden dat het slechte beeld van de taxiwereld enigszins is gecreëerd door de situatie in Amsterdam. Want dat is toch volgens ingewijden wel het Sodom en Gomorra van de branche. Niet overal wordt je zo geschoffeerd, afgeknepen en geweigerd als je niet ver weg gebracht hoeft te worden.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.

En ook niet overal ter wereld is hommeles met de taxi. Sterker nog: in veel wereldsteden is het heel goed geregeld. Roger Strijland vertelt dat ze in Parijs altijd tot je dienst staan. Niet overdreven vriendelijk, maar ook niet te duur. Hieke Jippes legt uit dat het de eer van de Londense chauffeurs te na is om de klanten slecht te behandelen. Ook als je naar de overkant van de straat wilt wordt je keurig afgeleverd. Volgens Conny Keessen gaat het er ook in Athene geciviliseerd aan toe en worden de vertragingen veroorzaakt door de drukte, stakingen en demonstraties waar de chauffeurs niets aan kunnen doen. Kan ik er uit eigen ervaring aan toevoegen dat de Duitse taxichauffeurs welliswaar wat stug zijn maar in mooi gepoetste auto’s rijden voor niet te veel geld en dat het humeur van de New Yorkse collega’s zeer kan verschillen, maar dat er wel altijd eentje in de buurt is tegen schappelijk tarief.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.

Zo begint het er naar uit te zien dat de situatie in Nederland, en met name Amsterdam, de uitzondering op de regel is. En onze wel bereisde correspondenten moeten vanmorgen dan ook nog even hun hart luchten over de taxi in ons land. De één maakt zich oprecht zorgen over de eerste indruk die de toerist van Nederland krijgt, vanwege de slonzige, onprofessionele en dure taxi’s èn chauffeurs. Terwijl de ander zo’n cultuurschok kreeg op een Amsterdamse taxistandplaats, dat ze uit woede burgemeester Cohen een brief schreef en ook nog antwoord kreeg. Kortom… hoogste tijd voor een ingrijpende reorganisatie en niet zeuren over gelijke kansen en vrije markten !!!

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


11 reacties op “Taxííííííííí !!!”

  1. geert hilbolling zegt: 09-07-09 om 12:42

    Dit is dus een voorbeeld van marktwerking die niet werkt, hetgeen te voorzien was. Bij woningbouwberenigingen, gezondheidszorg is het ook wild-west maar dat valt minder op. Tot je weer in het journaal hoort over excessen in salarissen en oprotpremies.
    Met dank aan de conservatieve Nederlandse kiezer, die vooral zelf wil bepalen wat goed voor hem of haar is. Gooi de overheidsbemoeienis overboord en je ziet wat je kunt verwachten. Ik pleit niet voor staatbedrijven, maar een aantal fundamentele zaken moet je als landsbestuur zelf willen regelen en organiseren: onderwijs, gezondheidszorg, energie en OV zijn daar voorbeelden van.

  2. Els Vermijs zegt: 09-07-09 om 13:00

    Weer taxichauffeurs negatief in beeld, ik voel me niet aangesproken want ik weet wat voor chauffeuse ik ben, ik rij alleen maar s’nachts en wil niet anders, maar ik blijf me iedere keer weer verbazen dat den-haag denkt het allemaal te weten met steeds nieuwe regels en wat zo meer, we zien het in de prktijk wel ze werken geen van alle en iedereen word benadeeld, chauffeurs en klanten.

  3. bas zegt: 09-07-09 om 13:46

    Volgens mij is hier niet het probleem dat marktwerking niet werkt, het probleem is dat marktwerking nog niet betekent dat de overheid niets hoeft te doen

    Marktwerking EN toezicht, dat hebben we nodig. Toezicht opdat een taxichauffeur na een klacht zenuwachtig uitlegt hoe hij/zij aankijkt tegen het gebeurde

    Een toezicht dat vergunningen schorst en afneemt waar nodig – en of een chauffeur daardoor in de problemen komt, dat mag niet uitmaken.

    Maar waarom zou ik als potentiële klant niet over de prijs mogen praten???

    Waarom zou ik voor een ritje in een Mercedes hetzelfde moeten betalen als in een Ford mondeo of een Opel vectra?

    De persoon van de chauffeur – spreekt hij/zij Nederlands, en correct, of de auto gewassen is of niet, het heeft allemaal invloed op de vraag of ik überhaupt die taxi wil gebruiken.

    Dus geen taxistandplaats waar de voorste het eerst moet rijden, een plaats waar ik uit kan zoeken welke taxi ik wil hebben

    Dat zou ik goed vinden

  4. Tim zegt: 09-07-09 om 15:14

    @bas

    Net zo´n toezicht als bij de banken ?

    Alles met toezicht werkt niet, want is corrupt en het is mensen teveel werk. Verder kan je geen taxistandplaats hebben zonder rij want dan is het helemaal chaos troef. TCA was misschien niet altijd even netjes, maar je wist wel wat je kreeg. Ik heb dan ook geen probleem met grote organisaties waar je aan strenge regels moet voldoen om taxi te kunnen zijn. Dat scheidt het kaf van het koren. En snorders blijven er altijd wel, daar maak ik me geen zorgen over. Maar nu is het taxi wezen een grote snorder en moeten de goeden weer onder de kwaden lijden. Iedere idioot met een rijbewijs prakt nu een taxiplaatje op zijn ouwe pooierbak en noemt zich taxi. Zuid amerikaanse taferelen, het valt me nog mee dat ze elkaar niet onderweg van de weg drukken.

  5. mario zegt: 09-07-09 om 15:47

    hallo ik ben al 35 jaar werkzaam als taxichauffeur in amsterdam en sinds 4 jaar van de tca overgestapt naar de mta de luxere taxi van amsterdam waar je alleen bijkomt als je van uitgesproken gedrag bent dus meestal via collega,s voorgedragen wij hebben ook onder elkaar sociale controlle en rijden allemaal met auto,s niet ouder dan 6 jaar wij rijden allemaal in pak spreken meerdere talen en accepteren allemaal creditcards merken zoals audi bmw mercedes en chrysler zijn bij ons verplicht dus een voorbeeld zoals het hoort te gaan op de taxi

  6. Marcus zegt: 09-07-09 om 15:51

    Ik herinner me nog de protesten van chauffeurs, toen Annemarie Jorritsma (VVD) die liberalisering er doorheen drukte. Dit was toen een van die typische VVD-punten die zij bij de Paarse coalitievorming hadden binnengehaald.

    Toen was er direct al de kritiek: doe het niet, het is overal in de wereld geprobeerd, en overal is men er van terug gekomen vanwege chaos die ontstond. Maar de VVD hield er starrig aan vast.

    Nu hoor je ze trouwens niet, de rechtse partijen. Laten ze nou ook eens verantwoordelijkheid nemen. Ik snap trouwens ook niet waarom de PvdA dit niet aangrijpt om de VVD een politieke veeg uit de pan te geven. Dit is een goed punt om die PvdA wat meer smoel te geven.

  7. bas zegt: 09-07-09 om 16:27

    @ Tim

    Yep, ook bij de banken was het toezicht falende, maar dat sil niet zeggen dat toezicht per definitie zo slecht moet zijn

  8. Douwina zegt: 09-07-09 om 20:04

    Je moet in Nederland overal een vergunning voor hebben, behalve als het een beroep betreft dat met mensen werkt. Iedere psychopaat kan taxichauffeur worden en iedere oplichter kan een thuiszorginstelling beginnen. Nederland krijgt steeds meer trekjes van een Bananenrepubliek.

    Lang leve de vrije markt, niet dus.

    De politiek, CDA en VVD, is direkt verantwoordelijk voor de dooodgeslagen man in Amsterdam. Ze zouden de verantwoordelijke politici van destijds persoonlijk verantwoordelijk moet stellen voor deze moord en aldus moeten veroordelen.

  9. bas zegt: 09-07-09 om 20:39

    Nee, Douwina

    Die taxichauffeur is verantwoordelijk.

    Al zou ik je provoceren, hetgeen VVD noch CDA heeft gedaan, dan nog mag je niet slaan

    De chauffeur, die is fout. Volgens de geruchten is hetLeidse Plein ingenomen door een groep chauffeurs die zich op grond van hun ethniciteit onderscheiden van anderen.

    Wellicht is het goed die groep dan eens tegen het licht te houden. Veel ethnische groepen hebben namelijk de neiging intern onvoldoende critisch te zijn – waardoor rotte appelen niet uitgeselecteerd worden – en dus de goede appels ook besmet raken

    Gevolg is, dat dergelijke groepen vaak in hun geheel rot blijken

  10. Harald zegt: 09-07-09 om 21:55

    Er zijn wat onjuiste feiten in de berichtgevingen. Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald. En elke belanghebbende in deze gevoelige materie gebruikt hem zo als het hem of haar uitkomt.
    Er wordt gezegd dat na de liberalisering, 10 jaar geleden, iedereen taxichauffeur kon worden. Maar met die nieuwe wetgeving werd dat juist ‘moeilijker’, door de invoering van een persoonlijke taxichauffeurpas, die je na een examen pas krijgt en verlengd moet worden, uitgegeven door het RVI. Vòòr deze nieuwe wet kon iedereen met een B-rijbewijs taxichauffeur worden, ongeregistreerd.
    Het taxibedrijf of taxicentrale, namen vaak zelf een examen af, voordat een chauffeur kon gaan werken bij een taxicentrale.
    Dus ‘…het vrijgegeven van het beroep van taxichauffeur…’, is onjuist.
    Met de invoering van de taxipas heb je juist regulering op het beroep. En dit is te controleren en te handhaven. Als een taxichauffeur zich misdraagt, dan kan zijn persoonlijke taxipas worden ingenomen. Hij kan dus niet meer als taxichauffeur werken. Dit is de enige maatregel die werkt tegen verkeerde taxichauffeurs en om kwaliteit te behouden. Met het intrekken van een taxivergunning bereik je niet dat de chauffeur ergens anders niet meer aan het werk kan gaan. Dan blijf je de cowboy houden alleen op (in) een ander paard!
    Wat men bedoelt is dat id. iedereen een vergunning kon aanvragen en ontvangen na de wetswijziging, liberalisering ter bevordering van een open markt. Dit uiteraard toen tegen het ‘dure zere’ been van taxivergunninghouders die er overdreven (non-conformistische marktprijzen) geldbedragen voor betaalden en leenden toentertijd, die niets meer waard werden. Voor de wetswijziging werden er een beperkt aantal taxivergunningen uitgegeven door de provincie. Dus dit betekende dat als een bedrijf of particulier een vergunning wilde hebben, met veel argumenten dit moest aanvragen. Na de wetswijziging is dit niet meer nodig en geldt de vergunning voor heel het land. Wat als negatief effect heeft dat een taxichauffeur, die niet bekend is in een bepaald gebied of stad geen goede service kan verlenen aan de klant, door gebrekkige kennis van straten en gewoonte van een stad of gebied. En als positief effect heeft, dat systemen als regio-taxi, ov-taxi en Valys (Wmo-vervoer) kan bestaan. Als de gemeenten zeggenschap gaan krijgen over de taxivergunningen, dan wordt dit een moeilijke belangenverstrengelende aangelegenheid voor dit soort systemen.
    Ja , en natuurlijk staan de grote taxicentrales weer te schreeuwen, als er wat veranderd betekent dit weer meer macht en geld voor hun.

  11. Johan zegt: 10-07-09 om 01:01

    In principe ben ik altijd voor marktwerking, echter vind ik de taxi-brache een ander verhaal. Als zelfs New York, de hoofdstad van het kapitalisme, een gemeentelijk taxibedrijf heeft, denk ik dat dat hier ook prima werkt. In New York zijn taxi’s goedkoop, rijden niet om en zijn niet onbeschoft. Dat ze niet altijd het engels volledig beheersen neem ik dan op de koop toe. Lijkt me mooi voorbeeld voor Amsterdam.

    Vriendelijke groet,

    Johan

Geef een reactie