De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Zonder oortje

oortje-gogh-01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De “oortjes” moeten uit in de Tour. In de tiende en dertiende etappe zijn oortjes niet toegestaan in de koers. De internationale Wielerunie wil bij wijze van experiment de renners op pad sturen zonder communicatiemiddelen. Want, zo is de redenatie, dan krijgen ze geen instructies meer van de ploegleiders en moeten ze zelf de taktiek bepalen. Dat zal de koers interessanter maken. Veel ploegleiders en ook renners zijn woedend. “Onveilig, terug naar de oertijd, moeten we ook weer wollen truien aan, of zonder helm gaan rijden, experimenteren doe je niet tijdens de Tour.” Er dreigen zelfs akties van het peloton. Maar de organisatie blijft bij het plan: Geen oortjes tussen Limoges en Issoudun (morgen) en tussen Vittel en Colmar (vrijdag).

De Internationale Wielerunie -UCI- heeft het idee dat met behulp van de oortjes de renners te goed weten hoe ver een kopgroep voor ligt en dat daardoor de ontsnapte renners bijna altijd terug gepakt worden. Bovendien worden de ploegen nu wel erg gestuurd door de ploegleiders, die goed overzicht hebben over het verloop van de koers. Maar ik vraag me af of het nou wel echt zoveel uitmaakt. Want werden in het verleden niet ook bijna alle kopgroepjes tijdig teruggehaald??? De verschillen werden toen doorgegeven via schoolborden en krijt van een motor (gebeurt trouwens nog) en ook in die omstandigheden eindigden net zoveel etappes als nu in een eindsprint van het peloton.En stel dat ze de oortjes gaan verbieden, zouden de renners en ploegleiders dan geen andere manieren vinden om met elkaar te overleggen?? Dat deden ze voor de oortjes tenslotte ook en zullen toch niet alle renners vooraf op bezit van mobieltjes gaan controleren…

oortjes-lance-011

De kritiek op het besluit is niet van de lucht. De meeste ploegleiders vinden het belachelijk dat er tijdens de tour wordt ge-experimenteerd. Bovendien vinden ze het onveilig omdat via de oortjes ook vaak wordt gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties en ongemak voor de renners. De meeste renners willen er ook niet van af. Lance Armstrong had het al over postduiven en denkt dat ‘ie binnenkort de reservebanden weer over de schouder mee moet gaan nemen. Anderen vragen zich af of er dan nog meer ontwikkelingen van de laatste jaren zullen worden teruggedraaid, of dat ze het volgende keer eens zonder remmen moeten proberen. Dat maakt de etappe zeker spectaculairder !!!

 

 

De meeste ploegleiders hebben een petitie getekent tegen het experiment en dreigen zelfs met akties morgen. Dat lijkt me nou weer niet nodig (en het komt er waarschijnlijk ook niet van), maar ik vind het een onzinnig experiment. Je kunt de vooruitgang namelijk niet tegenhouden en al helemaal niet terugdraaien. Dan had je vanaf de introductie de communicatiemiddelen moeten verbieden en ze niet nu afpakken als iedereen er mee vertrouwd is en ook de tactiek erop heeft aangepast. Daarbij komt dat dat soort oortjes (een soort walkietalkies) nou niet bepaald heel geavanceerd zijn. Fietscomputertjes en mobietjes liggen natuurlijk voor de hand als andere communicatiemiddelen en het wachten is op de volgende vinding. En als het allemaal verboden wordt dan duikt het in de illegaliteit en moet er gefouilleerd gaan worden, gecontroleerd, gestoord en beboet. Lijkt me een heilloze weg. Er zijn vast andere middelen om de Tour spannend te houden en laat ze dan lekker rijden en spelen met hun oortjes…

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


49 reacties op “Zonder oortje”

  1. glazenwasser zegt: 13-07-09 om 14:17

    aan de ene kant denk ja geen oortjes je zag dit ook in de formule 1 hoe op een ogenblik shumacher zijn team genoot inhaalt om 2 puntjes extra te krijgen en je zag ook zichtbaar dat zijn teamgenoot het hier niet mee eens was.
    aan de andere kant denk ik ook dit hadden ze ook wel jaaren geleden kunnen bedenken

  2. Anneke zegt: 13-07-09 om 14:24

    Enige manier op veilig te telefoneren als je zo snel fietst is idd… met een oortje, anders wordt het pas gevaarlijk… Maar voor paar etappes in de tour is het wel grappig… kunnen ze weer met schoolbord+krijt in de weer en kunnen ze hun grijze cellen weer wat activeren en aanspreken.

  3. bas zegt: 13-07-09 om 14:45

    De oortjes leiden ertoe dat de renners beter weten wat er gaande is, en daardoor worden slapstick-achtige zaken (renner weet dat het peloton hem gaat grijpen, verschuilt zich achter een schuur en voegt later achter in in het peloton, opdat de andere ploegen zich langer gaan inpannen, bijvoorbeeld) voorkomen

    Zaken waar niemand op zit te wachten

    Daarnaast, zou een renner in een ravijn duiken, of materiala pech hebben, dan is er makkelijker contact te leggen – opdat de technische mankementen zo min mogelijk invloed hebben op de wedstrijd

    Vroeger werd er een mannetje naar de ploegleider gestuurd, en dat mannetje moest vervolgens het gehele peloton weer voorbij.

    Inderdaad hebben de oortjes het wielrennen veiliger gemaakt. En commentatoren die daar niet van houden, die hebben pech

  4. a3ana zegt: 13-07-09 om 15:24

    Prima zaak, dan wordt het weer ‘gewoon’ aan de sporters zelf overgelaten.

  5. Marjolein ten Wolde zegt: 13-07-09 om 15:52

    Lijkt mij fantastisch. Kan misschien iedereen is voor z’n eigen kansen gaan zonder dat ze door een ploegleider worden teruggefloten! De renners/ploegleiders mogen van mij best protesteren maar dat hadden ze eigenlijk moeten doen bij al die zeer gevaarlijke situaties die de renner maar voor lief neemt!

  6. Douwina zegt: 13-07-09 om 17:05

    Misschien wordt profwielrennen ooit nog weer eens een sport.

  7. henk k zegt: 13-07-09 om 18:21

    Ben helemaal voor. Geen techniek in de sport. Wat is er nou leuker dan een foute beslissing bij voetbal of zo. Straks hebben we nog computergestuurde sporters, kun je vooraf uitrekenen wie wat wint en wie er het meest geschikt is voor welke sport. Het gaat er bij sport uiteindelijk niet om wie de beste is qua spieren, maar wie het best in staat is de ander een loer te draaien. De held is bij voorkeur een miezerig persoon, die desondanks iedereen te slim af is.

  8. henk k zegt: 13-07-09 om 18:28

    Probleem is natuurlijk dat er veel ‘belangen’ op het spel staan. Dure spelers of in dit geval wielrenners en klinkende namen van sponsoren e.d.. Daar moeten we zo snel mogelijk vanaf. Want er is tenslotte niets leuker dan dat zo’n jongen s’morgens met een sinaasappel de deur uitgaat, en ze allemaal voorbijrijdt, waarna hij s’avonds met een vetleren medaille bij moeder de vrouw thuiskomt. Weg met al die over het paard getilde ‘proffessionals’. Geef mij maar amateurs, wat liefhebbers betekent.

  9. Ellard zegt: 13-07-09 om 20:02

    @Marcel: Een paar vragen.

    Is de aandacht voor de Tour bij de NOS niet een beetje overdreven? Iedereen lijkt er mee bezig te zijn. Ben je als journalist nog wel in staat om objectief te oordelen over een sport wanneer je werkgever tot aan zijn oksels staat in een evenement dat bol staat van financiele belangen? Waar komt de belangstelling eigenlijk vandaan? Zo best doen de Nederlanders het niet. Ik ben benieuwd naar je antwoorden.

  10. Ron zegt: 13-07-09 om 21:33

    Oortjes liegen niet!
    Wielrennen is een team sport voor individuen met opdrachten van de coach, waar ieder individu zich aan moet houden.(astana)Wie zich hier niet aan houdt is een individu(contador)en dus buitenstaander.
    Ik vraag me af of wielrenners beseffen dat het een t.v. kijksport is geworden. Oortjes zijn eerlijk maar verpesten de romantische kijker zijn spanning. Kijk naar de F1 waar de spanning terug moest. Wielrenners moeten zich schikken in de eerlijkheid. De sport moet weer een spetakelstuk worden met meer tv kijkers waar de renners het spelletje moeten mee spelen om het grote geld,maar dar komen ze nog wel achter.Weg met de oortjes,alles draait om geld!

  11. bas zegt: 14-07-09 om 09:36

    Ron

    Je erkent dat wielrennen een teamsport is, geen individuele sport

    Welnu, die oortjes zijn nodig om communicatie te waarborgen over de afstanden die nu eenmaal bij het wielrennen horen. Zonder oortjes wordt het wielrennen individualistischer, en in mijn ogen veel minder interessant

    En gevaarlijker, maar ik ben bang, dat jij als liefhebber van spektakel daar weinig interesse in hebt

  12. Martin zegt: 14-07-09 om 14:33

    Oortjes in de tour is prima, maar niet ten behoeve van coaching. Gebruik de oortjes alleen t.b.v. veiligheid aspecten, gezondheids- en materiaalproblemen. Communicatie kan centraal (jury?) uitgevoerd worden. Ook om bijvoorbeeld het tijdsverschil tussen een of meer kopgroepen en het peloton aan de renners door te geven. Op die manier kan die ene motorfiets met dat bordje ook aan de kant blijven. Ik ben een fervent motorliefhebber, maar in de Tour de France rijden er al veel te veel rond.

  13. Het gebruik van oortjes haalt zowel een deel van het vak van het wielrennen (concentratie, sluwheid, tactisch inzicht, parcourskennis) uit de wielerronde als het element van toeval. Daarmee verliest een wielerwedstrijd een aantal ingrediënten die haar mede bepalen en aantrekkelijk maken voor de toeschouwer of luisteraar. Het is dus een gotspe dat die dingen al niet veel eerder zijn afgeschaft. Wat vervelend blijft – of er nu oortjes gebruikt worden of niet – is de onzekerheid van de uitslagen. Als toeschouwer of luisteraar volg je een koers. Je leeft mee. Je neemt kennis van de uitslag. Vervolgens slaat het meteoor van de doping in en is alles weer anders. Dat wielrenners tegen oortjes protesteren, siert ze. Maar een bewustzijn van wat wielrenners hun publiek aandoen door doping te gebruiken en de consequentie daaruit trekken door dat achterwege te laten, dat zou ze pas echt tot eer stekken.

  14. maurice zegt: 14-07-09 om 15:17

    weg met die oortjes! laat de sport maar gewoon de sport blijven en geen technisch schaakspel tussen ploegleiders.

    btw, kunnen ze met het verbieden van die oortjes ook niet die maarten “nog wat”, de nederlandse commentator, verbieden. wat een vervelende man om naar te luisteren zeg, echt een verschrikkelijke betweter.

  15. Geert van faassen zegt: 14-07-09 om 15:37

    Geen oortjes straks zitten voetballers en andere sporters ook met oortjes en is sport geen sport meer.

  16. wim zegt: 14-07-09 om 15:40

    Slechte actie van de ploegleiders, ik stel dat m.i.v. volgend jaar individuele sponsoring moet kunnen om dit “gedoe” te voorkomen. Daarnaast graag bergetappes zoveel als mogelijk bergop laten finishen en geen drama etappes zoals afgelopen zondag. Schande!

  17. gerard zegt: 14-07-09 om 15:49

    Waarom zullen we niet meegaan met de tijd. Het commentaar wat nu gegeven wordt tijdens de reportage is niet om aan te horen. Ik heb nu al tien keer gehoord : “we maken er geen woorden meer aan vuil…” en ondertussen lullen ze maar door. De enigste verstandige opmerking was dat ze overwogen om commentaar a la Theo Komen te gaan geven!!

  18. gerard zegt: 14-07-09 om 15:52

    Het zal altijd een spelletje van de ploegen / ploegleiders blijven. Er is GEEN ENKELE renner meer die ALLEEN het verschil kan maken. En met de hoeveelheden geld die ermee gemoeid zijn is het maar normaal dat de ploegen controle willen over hoe en wanneer en door wie er gekoerst gaat worden. Zonder sponsors geen Tour de France of Zonder sponsors gee sport meer heden te dage. Misschien lullig, maar wel de “harde” waarheid. GET REAL….

  19. Het is wel saai nu, maar komen ze dan niet later aan dan normaal?

  20. Hans zegt: 14-07-09 om 16:09

    Morgen is er een oortjes-radio storing, wat nu?

  21. Annet zegt: 14-07-09 om 16:13

    Maarten Ducroux en Herbert Dijkstra hebben zeker niks beters te doen dan te blijven kletsen over de oortjes.Ik erger me dood aan dat geouwehoer van die twee heren.
    MIJN MENING IS LAAT DAT LEKKER AAN DE ORGANISATIE EN DE PLOEGLEIDERS OVER.
    Vroeger vond ik het veel leuker met Mart Smeets en Theo Koomen in de tour.

  22. Waar kan je vragen stellen? aan die ouwe lullen.

  23. Riet zegt: 14-07-09 om 16:15

    Helemaal prima zo…weg met die oortjes!!! Veiligheid.kom op zeg..met een oortje in kan je ook uit de bocht vliegen in de afdaling.
    En ik vind het wel wat hebben hoor…zo,n motor rijder met een ronde-bord.

  24. marjan zegt: 14-07-09 om 16:16

    Wat een vervelende dag zeg voor de tour.Weten ze niet dat wij er zitten om ervan te genieten.Laten die ploegleiders eens wat anders verzinnenze deden het vroeger ook zonder al die hulpmiddelen.

  25. sas zegt: 14-07-09 om 16:16

    Zonde van de uitzend tijd zo’n saaie tour.
    Er zijn volgens mij meer leuke sporten zend die lekker uit.
    Boycot die tour, gaan de sponsors vanzelf wel klagen dat dit geen stijl is.

  26. Marina zegt: 14-07-09 om 16:16

    Vlug terug die oortjes want ze rijden nu hersendood rond ze kunnen niet zonder die vervloekte oortjes mischien kan het ze worden geleerd door voorlopig zonder oortjes te gaan rijden.
    Wat een schijnvertoning zeg het lijken wel verwende kleuters die zelf nog niets kunnen bedenken.

  27. Weet je wat ze moeten afschaffen die gele motor die tijden aangeven

  28. Frank de Coster zegt: 14-07-09 om 16:22

    Zou het niet beter zijn zoals in de formule 1 wedstrijden het radiocontact tussen ploegleider en renners door te geven op het scherm. Daar hoor je wanneer een renner binnenkomt in de pilane of wanneer ze harder of trager rijden. Dan snapt een gewoon mens ook wat er gaande is. Dan is dat gezeik over oortjes direct opgelost en weten alle ploegleiders en kijkers wat er gaande is. Zou best leuke televisie kunnen opleveren.

  29. rene zegt: 14-07-09 om 16:24

    oortjes mogge van mijn terug in de tour. En die 2 oude mannen die commentaar geven . Mogge van mijn naar het bejaardehuis en daar zonder oortjes de tour te volgen. Want je hoort op andere zenders niet zoveel onzin over de oortjes.
    Gewoon terug met oortjes

  30. Jan zegt: 14-07-09 om 16:25

    Met oortjes veiliger koersen? Onzin. Onderzoek heeft vele malen uitgewezen dat bellen in de auto onveiliger is dan niet bellen.
    En handsfree communiceren de renners ook al niet. Je ziet ze steeds met gebogen hoofd ter hoogte van hun borst een knopje in drukken. Levensgevaarlijk!

  31. Over 8 km dan begint het pas denk ik

  32. Arjan Dekkers zegt: 14-07-09 om 16:31

    Wielrennen is een individuele sport met een team belang dat voornamelijk gevormd word door sponsors en andere mensen die hier hun belangen bij hebben. Door de oortjes is het totale beeld van individuele sporter en dus eigen kunnen weg gevaagd, en lijkt het wel of we naar een poppentheater aan het kijken zijn waar de touwtjes worden bediend door de teamleiders en niet door de renners zelf!!

    ik zeg weg met die oortjes!!!

  33. rene zegt: 14-07-09 om 16:32

    oortjes terug en lekker rijden met elkaar …. Willen Maarten Ducroux en Herbert Dijkstra straks nog de oude stale fiets ook weer terug…..wrijft het er maar lekker in Meegaan in de tijd mannen……. en als je niet bij kunt houden gewoon meestoppen met commentaar.

  34. sjaak van t wout zegt: 14-07-09 om 16:32

    een hoop geleuter over de oortjes. natuurlijk wordt dat mede veroorzaakt door het uitblijven van spannende ontwikkelingen dankzij de actie van de renners.
    maar met name de beide heren commentatoren werken al dagenlang op mijn zenuwen met hun quasi intellectueel en vakkundig commentaar.
    Volgend jaar graag anders NOS!

  35. Guy Schuitemaker zegt: 14-07-09 om 16:33

    Ik kan me niet herinneren dat de 7 tours van Armstrong en de tours daarna saaie vertoningen waren, integendeel, met oortjes en ploegleidersregie en al waren het steeds prachtige wedstrijden. Het moment dat de tourorganisatie “maatregelen” neemt om de boel op te leuken wordt het foute boel. De ploegentijdrit over halve knollenvelden met alle valpartijen van dien, de Aspin en de Tourmalet in een etappe met finish bergaf – slaapt u lekker, de oortjes weg want anders bepalen de ploegleiders te veel de koers, wat een onzin allemaal. Het is niet terecht dat de ploegleiders en renners over de etappe van vandaag iets kwalijk wordt genomen. Het werd tijd dat ze een statement maakten en dat die tourbazen eens een beetje verstand bijgebracht werd.

  36. Jan Westhoeve zegt: 14-07-09 om 16:35

    Bij Nascar gebruiken ze de radio, met spotters op de tribune deze vertelt aan de coureur wat hij moet doen enz.
    Volgens mij bij american football gebruiken ze ook “oortjes”.
    Is het ook “oortje” niet veiliger? Nu hoeft de ploegleider zich niet met zijn auto door alles heen te wurmen om een renner te spreken.

  37. Hans Okker zegt: 14-07-09 om 16:39

    Bij het schaatsen hebben ze trainers en geen ploegleiders. Ieder vecht voor zijn eigen plaats. Het zou de etapes veel aantrekkelijkermaken.

    Het verhaal over veiligheid is dubbel wanneer ik naar afdalingen en eindsprints kijk.

  38. bas zegt: 14-07-09 om 16:44

    @ Arjan

    Wielrennen is juist geen individuele sport, maar een teamsport. Inderdaad gaat het er om dat 1 man van jouw team als eerste over de streep gaat, en niet de plek van nummer 5 of 6.

    MAAR hoe krijg je jouw renner als eerste over de streep? Door hem uit de wind te houden, door hem fris de finale in te brengen. Dat is team werk

    Natuurlijk is het hierbij handig als meerdere ploegen hetzelfde belang hebben en samenwerken – het derdegraads ploegenspel

    Het is telkens communicatie, en als communicatie verboden wordt, dan is er geen fluit meer aan. Want alleen hardfietsen, daar is eigenlijk geen bal aan

    Dus, lang leve de oortjes

    En als Maarten Ducrot een baantje kan krijgen waarbij we zijn mening niet meer hoeven te horen, dan zou ik dat zeer zeker toejuichen. Wat een zeurkous – daarbi vergeleken is Mart Smeets nog draaglijk.

  39. veel renners geven aan een oortje te willen gebruiken vanwege de veiligheid. Dan kan de organisatie deze informatie toch geven, en dan hoeft dit niet via de ploegleider te gaan…

  40. joris Leijten zegt: 15-07-09 om 08:01

    Net als Vincent Van Gogh !! zijn oor afsneed als stunt om aandacht van de maatschappij doen de wielrenners het nu ook. Prachtige vergelijking NOS in plaatje!!
    Heibel om niets mijns inziens

  41. Jan zegt: 15-07-09 om 09:39

    Hebben oortjes het wielrennen veiliger gemaakt? Hoe zat “hoe heet ie zo gauw”, van Rabo, erbij, toen hij in de afdaling op één oor gelegen had? Of hij zijn laatste oortje versnoept had. Dus weg met die oortjes.
    En als de oortjes verdwenen zijn, dan ook weg met de auto’s met reservewielen: de renners nemen maar weer, in zwart – witbeelden, een tube mee om de nek en een pot lijm in de zak van de trui. En wat kunnen we nog meer afschaffen?

    Onzin natuurlijk. Wielrennen anno 2009 is gestoeld op de technologie en de mogelijkheden van 2009. Dat moet je niet willen terugdraaien.

  42. ENM zegt: 15-07-09 om 11:56

    Zou het niet heel tof zijn gewoon alle regels omtrent materiaal los te laten? Dan krijg je zeg maar een tour met ligfietsen en mag iedereen zo veel pilletjes slikken als hij zelf wil. De enige die ze ermee schaden zijn zijzelf, want hun hart zal een derde van hun lichaamsomvang aannemen en de lever de rest om het nog een beetje te kunnen afbreken. Hulks in ligfietsen! Wauw!

  43. Tim zegt: 15-07-09 om 12:59

    In tegenstelling tot een heleboel van jullie is wielrennen in mijn ogen in eerste instantie een individuele sport, en geen teamsport. Natuurlijk kan je als team invloed hebben op een wedstrijd en is een team belangrijk voor support etc, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Anders waren er geen kopmannen en knechten, dat wordt niet uitgezocht op leuke blauwe ogen maar wel degelijk op vermogen. Voor mij is het hele heroische man tegen man gevecht er compleet af. Of dat komt door de oortjes, of omdat de ene ploeg betere “medische begeleiding” heeft dan de ander ..ik weet het niet. Maar de strijd van vroegah is ver te zoeken. Ik verwijt echter ook de organisatie dat de ritten niet zwaar genoeg zijn. Alles onder de 200 kilometer, bijna geen finish berg-op en schijnbaar geen motiverende redenen om de andere teams meer pijn te doen.

  44. Koen vd Laan zegt: 15-07-09 om 14:19

    …Machtsbalans…

    Tegen de oortjes! Bedenkt een systeem die de veiligheid omhoog schroeft, maar niet de regie van de koers bepaald! Maarten Ducrot heeft toch immers gelijk?

    Deze discussie is hetzelfde als de discussie over afschaffing van buitenspel bij voetbal. Het gaat over een machtsbalans binnen een wedstrijd.Wanneer een peleton steeds maar te sterk blijkt tegenover een paar aanvallers, en dat komt door de oortjes, tja…. Wielrennen heeft soms meer spanning nodig en het is toch goed om experimenten uit te voeren die deze spanning kunnen verhogen?!

  45. Gerard van Bezij zegt: 15-07-09 om 18:26

    Waar maken we ons druk om. Het zijn allemaal professionals die betaald worden door een bedrijf, dus de werkgever maakt uit hoe en wat.

  46. Jannenman zegt: 15-07-09 om 19:17

    Ik vind het wel een goed plan en jammer dat zoveel fietsers het niet zien zitten en de boel boycotten. De tijd van informeren was vroeger veel langer, zodat fietsers zelf moeten bedenken wat ze doen. En dat is leuker.

    Maar ja, techniek is toch niet tegen te houden. Over een paar jaar stoppen ze zo’n ding bij de geboorte al in je hoofd.

    En dan heb je dat bij alle sporten. Voetballers zonder cup en toch met oortjes, die massaal aanvallen als de trainert t zegt. Dan hoeven ze niet meer opzij te kijken of ze voor moeten geven, het tettert dan al in het oor: Geef AF! Geef AF! Leg breed! Leg breed!

    Dat lijkt me ook een stuk minder leuk.
    Maar ja.

  47. Jan zegt: 15-07-09 om 19:45

    Toch moet er iets gebeuren in het wielrennen, want zeg nu zelf: Dit jaar hebben we toch (tot en me vandaag in elk geval) de meest saaie tour sinds mensenheugenis?
    De kaarten zijn geschud in de proloog en de daarna heeft geen renner het aangedurfd om ook maar iets te doen wat op een aanval leek.
    -De bergetappe werd beslist in een sprint.
    -Een etappe start om een uur of een ‘s middags en om vijf uur half zes zijn ze er alweer; en dan hebben ze ook nog rustdagen…

    Waarom niet eenentwintig etappes van elk 300 a 350 km. Een bergetappe is een etappe met een aankomst bergop. Dat scheidt de mannen en de jongens, en laat wielrennen zien zoals het bedoeld is. Afgematte koppen, bloeddoorlopen ogen, schuim op de bek en kweil op de kin.

  48. henk k zegt: 15-07-09 om 21:44

    Schaf de ploegleiders helemaal af! Wie lek rijdt gaat maar plakken, en dan maar zien wie het eerst aankomt. Dat is sport! Probleem is wel dat je dan weer sporters nodig hebt met hersens, dus dat wordt lastig

  49. Tim zegt: 16-07-09 om 09:16

    “Waarom niet eenentwintig etappes van elk 300 a 350 km. Een bergetappe is een etappe met een aankomst bergop. Dat scheidt de mannen en de jongens, en laat wielrennen zien zoals het bedoeld is. Afgematte koppen, bloeddoorlopen ogen, schuim op de bek en kweil op de kin.”

    Meer Jan, meer…. maak me gek *grijns*

Geef een reactie