De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Het kastje en de luisteraars

wegen_snelweg_fileHet kastje. Vrijwel iedereen weet waar je het over hebt als je spreekt van ‘het kastje’. Het ding waarmee de overheid straks de kilometers registreert die we op de snelweg rijden… als het allemaal doorgaat tenminste. Hoe zit het eigenlijk met dat apparaatje? Als we de artikelen in De Telegraaf moeten geloven zijn we vanaf 2012 overgeleverd aan de opsporingsduivel en is niets van wat we op de snelweg doen meer geheim. Bovendien zou je in de gevangenis komen als ‘het kastje’ stuk gaat. Da’s niet helemaal waar, of helemaal niet, zo u wilt.

We trokken vanochtend met het Radio 1 Journaal naar benzinestation Knorrestein langs de A12. Daar spraken we met Eric-Marc Huitema, verkeersspecialist bij IBM. Hij ontwikkelt software voor een van de kastjes die we misschien straks in de auto krijgen. Luisteraars en tweeps (twitteraars) vroegen hem de hemd van het lijf.

Frans van Berckel bijvoorbeeld: Hoe vaak maakt het kastje contact? En waar worden de gegevens opgeslagen? Volgens Huitema zal het inningsbureau van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) een keer per week een telling maken. Dat is ook de enige keer dat via een GSM-verbinding contact wordt gemaakt met de provider om de gereden kilometers te versturen. Vervolgens matcht de RDW uw kenteken met die in de eigen databank en krijgt u een factuur. De gegevens in het kastje zijn afgesloten met een pincode die alleen de eigenaar kent.

Er kwamen veel vragen over privacy binnen. Die van Maarten van Doorn hebben we gesteld aan Eric-Marc Huitema. Zullen de gegevens uit het kastje niet, net als bij de GSM- en internetgegevens, gebruikt worden bij voorkoming en opsporing van terrorisme en misdrijven? Volgens de verkeersspecialist van IBM is het in principe niet mogelijk om zonder toestemming van de eigenaar gegevens te onttrekken. Het kan zijn dat de rechter aanwijzingen heeft voor strafbare feiten, maar dan nog is toestemming van de eigenaar nodig om de informatie uit het kastje te halen. Het is ook niet zo dat de automobilist dag en nacht te volgen is. Alleen het aantal kilometers en het tarief worden doorgegeven. Voor meer informatie moet de eigenaar, zoals gezegd, nadrukkelijk toestemming geven. De gegevens worden in het kastje drie maanden bewaard.

Wat als het kastje gestolen wordt? Dat vraagt Etienne Berends zich af. En wat als hij kapot is? Er gaat een signaal af als het kastje stuk is. Dan, en als hij gestolen is, moeten automobilisten volgens Huitema onmiddellijk contact opnemen met de RDW. Vervolgens heeft de weggebruiker drie weken de tijd om het kastje te vervangen of te laten repareren. In de tussentijd berekent de RDW een gemiddeld aantal kilometers. Automobilisten  krijgen dan dus ook gewoon een factuur.

Wat kost zo’n kastje nou? Uiteraard kwam ook deze prangende vraag langs. Huitema had er niet echt een antwoord op. Minister Eurlings betaalt volgens de IBM-man. Tja, dat doet hij met belastinggeld, dus betalen we het zelf. Wat is de prijs van zo’n kastje? Het is, zegt Huitema, uiteindelijk aan de overheid. Zij maken straks de keus, welk kastje er komt en met welke specificaties. De prijs is van die beslissing afhankelijk.

En houden we tot slot nog een beetje ruimte over in onze kofferbak? Het was de aardige uitsmijter van Bert van Rees. Volgens Eric-Marc Huitema hoeven we ons daar geen zorgen over te maken. Het kastje zal waarschijnlijk zo groot (of zo klein) zijn als een dikke creditcard.

Meer over de kilometerheffing vindt u hier en de gesprekken met de verkeersspecialist van IBM kunt u hier beluisteren.

Tags: , , , , , ,

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


4 reacties op “Het kastje en de luisteraars”

  1. Gisteren verscheen de huidige minister van Verkeer en Waterstaat na zijn onduidelijkheid over de beslissingsbevoegdheid met betrekking tot de “Kilometerheffing” (onder andere) in “De Wereld Draait Door” (VARA), “Moraalridders” (EO) en was hij het onderwerp in “NOVA” (NOS/NPS/VARA).

    Vraag: Wat kostte die PR-campagne van deze minister (bij de verschillende omroepen)? Of … was dat al een voorschot op de beoogde pluriforme, onafhankelijke en efficiënte publieke omroep?

    Noot: “De waarheid behoeft niet veel woorden, de leugen daarentegen heeft er nooit genoeg” [Cicero: De Oratore 1,53,229].

  2. Tim zegt: 27-01-10 om 09:07

    Ik irriteer me echt mateloos aan die ziekmakende arrogante grijns van Eurlings. Hij weet het allemaal beter, het is duidelijk dat hij schijt heeft aan wat “men” zegt. Het is allemaal super grappig wat hij zegt (althans, zijn mening). Bah, wat een waardeloos mens is dat.

  3. Marcel Thewissen zegt: 27-01-10 om 10:11

    Mijn TomTom geeft een melding wanneer ik met mijn auto op een weg harder rijd dan de toegestane snelheid. Vervolg hierop is dat ik melding krijg als ik een verboden straat in rij of dat ik ergens stop/parkeer waar dat niet toegestaan is.

    Het is dus een kleine moeite deze overtredingen door het kastje te laten registreren en door te sturen naar het Justitieel incassobureau. Dit komt er gegarandeerd !!!!!

    Het wordt dus niet alleen kiliometerheffing maar tevens boete-inning.

  4. Pieter Schilder zegt: 27-01-10 om 11:21

    Beste Marcel Thewissen, hoe naief moet je zijn.

    Los van het feit dat ik het zou toejuichen als de echte hufters op de weg op deze manier zouden worden aangepakt zal dit nooit gebeuren. Er is nog zoiets als privacy en daarnaast het vaststellen van de overtreding zelf, zeg maar het flitsen.

    Alleen zij die stelselmatig over de schreef gaan zullen jouw hersenspinsel graag aangrijpen om te ageren tegen de kilometerheffing.

    Wat mijzelf betreft, laat die heffing er (morgen)maar komen. Dan laten de mensen die zich eigenlijk geen auto kunnen veroorloven en makkelijk het OV kunnen gebruiken, deze eindelijk eens staan voor al die onzin kilometers. Weg fileprobleem.

Geef een reactie