Luisteraarsoproep: wie heeft onlangs een brief van DUO gekregen over teveel ontvangen studiefinanciering en moet terug betalen?

Het was eind vorige maand even schrikken voor veel studenten. Ze kregen een brief van DUO (de instantie in Groningen die de studiefinanciering uitkeert) dat ze in 2008 teveel bijverdiend hebben. In 2008 zijn de regels gewijzigd waardoor studenten minder bij mochten verdienen. Maar veel studenten wisten dat niet. Daardoor kwamen ze boven de bijverdien-grens. Gevolg is dat ze nu vaak honderden euro’s terug moeten betalen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


34 reacties op “Luisteraarsoproep: wie heeft onlangs een brief van DUO gekregen over teveel ontvangen studiefinanciering en moet terug betalen?”

  1. Fatiha Aza zegt: 09-03-11 om 16:01

    Ook ik heb een dergelijke brief ontvangen. Ik heb absoluut geen bezwaar om het bedrag wat ik teveel verdiend heb terug te betalen, maar de ov-regeling vind ik onredelijk. Bovendien is deze regeling vanaf 2010 niet meer van kracht. Dat maakt deze kwestie alleen maar nog zuurder.
    2009 zal wellicht ook jackpot worden voor DUO.

  2. Hilda zegt: 09-03-11 om 16:12

    Beste,

    Ze hadden deze studenten hierover duidelijk moeten informeren, anders is het onterecht, en moeten zij ze hiervan vrij stellen!!

  3. Willemien zegt: 09-03-11 om 17:21

    Waar ik nog het meest van baal, is dat ik het net zoals andere jaren mijn bijverdiensten perfect heb bijgehouden en op het -dacht ik- juiste moment stop heb gezet, maar dat voor 2008 opeens het brutoloon gehanteert wordt! Zijn we daar over geïnformeerd? Ik kan mij niet voorstellen dat ik dat soort berichten heb gemist, juist omdat je er zo waakzaam voor bent! Er is niks mis met wat meer informatie verstrekken over dit soort ingrijpende veranderingen.

    Ook zo scheef: waarom mag je, als je je stufi tijdig stop zet, de rest van het jaar zoveel geld verdienen als je wilt, maar als je tijdens je stufi al over die magische grens heen gaat mag je als bonus het hele jaar terug betalen! Waarom niet alleen dat deel van je stufi terugbetalen vanaf het moment van overschreiden?

    Ik heb keihard gewerkt tijdens mijn studie, uiteraard in de eerste plaats voor een leuk leventje, maar ook om na mijn studie de arbeidsmarkt op te kunnen met een hoop werkervaring. Al tijdens mijn studie heb ik mijn steentje bijgedragen voor deze samenleving door het betalen van belastingen, maar dit zijn momenten waarop ik mij afvraag of ik mijzelf niet te kort heb gedaan door het lekkere studentenleventje in te ruilen voor een werkend icm studerend bestaan.

  4. dennis zuidm zegt: 09-03-11 om 17:39

    Ik dus ook, heel het jaar uitgegaan van het nettobedrag en nooit geweten dat duo opeens naar je brutoinkomsten keek, wat een oplichters, lekker miljoenen gaan verdienen van degene die het hardst werken om het een beetje goed te hebben!

  5. redouan zegt: 09-03-11 om 18:01

    Ook ik word buitengewoon benadeeld. Ib groep stelt dat heel mijn inkomen over het jaar 2008 wordt meegenomen, terwijl ik tot en met augustus studiefinanciering (prestatiebeurs) heb gekregen en gebruik maakte van de OV-studentenkaart. Omdat ik vanaf 1 september 2008 niet mijn nullening heb stop gezet, nemen ze ook het inkomen over september tot en met december 2008 mee. En waar bestaat de nullening uit? Uit nul. Nullening gebruik je om je ov-studentenkaart te gebruiken, maar die had ik op 1 september ingeleverd. Ib-groep zegt nu dat ik ook die nullening had moeten stopzetten. Echt bizar. Een periode waarover ik geen cent studiefinanciering heb ontvangen en noch ov-studentenkaart wordt meegenomen voor de inkomstenberekening, terwijl ik over die periode feitelijk gezien geen enkele financiering heb ontvangen. Hierdoor moet ik alle studiefinanciering wat ik in 2008 heb ontvangen, terugbetalen.

  6. Ook hier zo’n brief gekregen. In heb eind augustus mijn studiefinanciering stopgezet ivm bijverdiensten (betaalde stage). In augustus ben ik over het bedrag heen gegaan. Als ik in juli mijn studiefinanciering had gestopt dan was alles goed geweest. Ik had dan alleen een maandje stufi en ov moeten missen.

    Nu ben ik hier 1 maand te laat mee geweest en kan zo een rekening betalen van ruim 2000 euro… Totaal onredelijk.

  7. Joost zegt: 09-03-11 om 19:23

    Ik heb ook een brief ontvangen. met het zeker niet eens met de ov kaart regeling, dat je gelijk een heel jaar moet terug betalen. ook niet met de studifinanciering, ik ben bereid om terug te betalen maar wel pas vanaf de maand waar ik er overheen ben gegaan. in mijn geval februari

  8. Henk zegt: 09-03-11 om 20:35

    Het zoveelste bewijs dat we gewoon een onbetrouwbare overheid hebben .
    Word het niet eens tijd dat we ook in Nederland een revolutie
    organiseren want ik begrijp niet dat de Nederlandse burgers dit
    allemaal pikken . We worden gewoon van alle kanten bestolen en niet
    alleen de studenten maar ook de gewone burger . De enige die in
    Nederland ontzien worden dat zijn die mensen die bonussen opstrijken
    mensen die hun zakken al goed gevult hebben over de rug van de gewone
    burgers die hun hele leven zich al krom gewerkt hebben .
    Wat zijn we toch allemaal verschrikkelijk dom dat we dit allemaal
    pikken . En het word alleen maar erger .Waar houd dit op ?

  9. Tom zegt: 09-03-11 om 20:43

    Ook ik heb deze brief gekregen. Geheel in de veronderstelling dat zaken hetzelfde zouden worden opgelost als het voorgaande jaar (namelijk 2007); stufi terugbetalen over de maanden dat je teveel hebt verdient en ook pas je ov terug betalen over de periode dat je teveel hebt verdiend.

    Extra zuur is dat ik het jaar erna stage heb gelopen en 2008 heb gebruikt om een buffer op te bouwen. Geboefte!!

    Sowieso is de brief zeer onduidelijk; alles terugbetalen? alleen OV compleet terugbetalen, pas terugbetalen over de teveel verdiende maanden??

    Ik hoop dat er coulant wordt omgegaan met deze aantoonbare fout van de IB / DUO….

  10. Petra zegt: 09-03-11 om 21:33

    Ook ik heb een brief ontvangen van de DUO. Nooit geweten deze nu nog te kunnen ontvangen. De berekening op alle mogelijke manieren na gekeken maar op geen enkele mogelijkheid kom ik onder de norm uit. Dit zal betekenen voor mij dat ik mijn gehele studiefinanciering van 2008 (jan – aug)zal moeten terug betalen. Wanneer de norm Netto zou zijn geweest had ik verder waarschijnlijk geen probleem gehad. Er had betere voorlichting moeten worden gegeven!

  11. David zegt: 10-03-11 om 09:22

    Goedemorgen allemaal,

    Vorige week ook bij mij zo’n brief op de mat, ook wist ik niet dat dit om een bruto bedrag ging.
    Ik heb zelfs mijn studiefinanciering en ov kaart stopgezet in september omdat ik toen al wist dat ik over dat bedrag zou gaan.

    Het is echt weer iets voor Nederland, er klopt hier zo weinig!!
    Die mensen die zulke beslissingen nemen kunnen beter hun eigen inkomen onder de loep nemen.
    Als je als student zoveel bij kunt verdienen moeten ze is gaan nadenken waar we die tijd vandaan halen.

  12. Leanne zegt: 10-03-11 om 11:25

    Ook ik heb de brief ontvangen en moet zo’n 2000 euro terugbetalen: een heel jaar aan studiefinanciering en een heel jaar OV kosten.
    DUO heeft de studenten zeer slecht geinformeerd over deze verandering. Bij elke verandering in de hoogte van de studiefinanciering of het inkomen van je ouders krijg je een brief (soms wel meerdere malen per maand) en bij deze ingrijpende verandering in de regelgeving rondom bijverdienen wordt met geen brief gecommuniceerd. Volgens DUO zou het op de site hebben gestaan en er zouden folders hebben gelegen bij het postkantoor. Nu kom ik niet dagelijks op het postkantoor om te zoeken naar formulieren van DUO en ik check ook niet elke week of DUO op de site veranderingen heeft geplaatst. Ik heb nota bene op 5 november 2007 een document uitgeprint van de site van DUO over de bijverdienregels voor het jaar 2007. Daarin wordt met geen woord gesproken over de aanstaande verandering in het bijverienen die per 1 januari 2008 in zouden gaan. Dat is slechts anderhalve maand later! Er wordt wel gesproken over het met terugwerkende kracht vroeger stopzetten van je studiefinanciering. Dit kan helaas tot een half jaar het voorgaande jaar. Vandaar dat niemand die de brief van DUO heeft gekregen nu nog iets kan met deze regel. Je mag toch wel van een overheidsinstelling verwachten dat ze bij zo’n verandering in de regelgeving de studenten hiervan duidelijk op de hoogte brengen? Velen zijn waarschijnlijk voor het jaar 2009 ook gedupeerd, waaronder ik. Alleen worden we daar volgend jaar pas van op de hoogte gebracht…

  13. Thijs zegt: 10-03-11 om 21:35

    Ook bij mij is de brief op de mat gevallen. Wat ik me afvraag: een jaar terug heb ik vanwege het behalen van mijn diploma een brief ontvangen waarin staat dat de prestatiebeurs om is gezet naar een gift. Een gift maakt het mijn eigendom en daarmee heeft het DUO toch niet het recht om er een vordering op te doen!!??

  14. Tja zegt: 11-03-11 om 13:12

    Afgezien van de domme opmerkingen (leker miljoenen verdienen van degene die het hardst werken om het een beetje goed te hebben? Hallo dennis, wij werkenden werken ons het lazarus om jullie stufi te betalen. Helemaal geen probleem hoor, maar ik heb het ook niet goed en ik weet zeker dat ik meer uren maak dan jij. Ik klaag ook amper, behalve wanneer ik stem.) is het natuurlijk slordig dat de voorlichting schijnbaar niet beter is geweest.

    In mijn tijd kregen we nog geen OV, alleen een beurs. En die gaven ze je vervolgens veel te lang waardoor je nog steeds geld kreeg terwijl je al maanden aan het werk was. Alles apart zetten, en terugbetalen. Maar ook dat was heel erg slordig. Heb het idee dat het lastig is om een beetje fatsoenlijk administratie bij te houden daar.

  15. bas zegt: 11-03-11 om 13:44

    Tja

    Als je uren gaat tellen, dan moet je niet alleen de betaalde uren tellen, maar ook de studieuren. En dan denk ik dat de studenten hierboven hele lange weken maken.

    Want een student mag blij zijn met ca 10 euro per uur – en dna moet je toch best veel uren maken om problemen te krijgen

    Zelf ben ik lang geleden afgestudeerd, in 1992. Dat was na de invoering van de OV kaart, waar ik indertijd nogal van baalde: Ik had namelijk geen reiskosten, en moest opeens 60 gulden in de maand betalen voor een kaart waar ik niets aan had – en waar ik, doordat chemie in nijmegen alle tijd kost die je hebt, ook niets mee kon doen

    Maar, toen werd er in elk geval nog redelijk gecommuniceerd. Ee nregeling die niet gecommuniceerd is, zou ik bij de rechter aanvechten. En daar moet je snel mee zijn, want voor je het weet, is het griffierecht voor het aanvechten van deze invordering verhoogd.
    Want ook daar wordt aan gewerkt

  16. Tja zegt: 11-03-11 om 14:13

    bas

    Ik heb ook gestudeerd, en met alle respect maar ik maakte niet van die lange dagen als nu. Ik heb geen medelijden. Zij mogen studeren, ze worden deels gefinancieerd, ze moeten blij zijn. Dat wordt wel anders als we nog een paar kabinetjes gaan krijgen als deze, dan is het niet meer op te brengen en studeren wederom alleen de rijken.

    Maar opmerkingen als “lekker miljoenen verdienen aan” schieten in het verkeerde keelgat. Excuseer, maar ga eerst 20 jaar werken voor een hongerloontje en kom dan zeuren.

  17. Tja zegt: 11-03-11 om 14:20

    En die OV kaart, eens. Dat moet een optie zijn. Ik ging fietsen elke dag. Van mijn ouderlijk huis af, 25km op het fietsje in de ochtend en 25km terug. Lekker je hoofd vrij maken, ging het leren ook beter.

    Wel ironisch: een groot deel van de jeugd stemt (in theorie, ze moegn nog niet stemmen) nu al op partijen die deze afbraak van het onderwijs steunen. Ze maken zelf de beste tijd van hun leven het liefst kapot. Ach ja.

  18. Lize zegt: 11-03-11 om 23:43

    Ook in ben één van de twintigduizend en net als vele anderen ben ook ik niet geïnformeerd over de nieuwe bruto-constructie. Maar! DUO verdient aan mij een extra grote bonus! Ik moet ruim 4000 euro terugbetalen. Tot en met september was ik netjes onder de € 12.916,17 grens gebleven, na september had ik geen recht meer op studiefinanciering en was dus in de veronderstelling dat mijn inkomsten vanaf oktober niet meer meetelden. Toen met de IB-groep gebeld over de mogelijkheden toch een OV-kaart te houden ivm het nog heen en weer moeten reizen naar school. Telefonisch werd mij verteld dat ik een nullening aan kon vragen en dan mijn OV-kaart kon houden. Leuk weetje: als je een lening afsluit bij DUO mag je zoveel bijverdienen als je wilt,.. is dit echter een nullening met OV-kaart, dan gaat ineens weer het regeltje in werking dat je onder de bijverdiengrens moet blijven en anders terug moet betalen… maar dát vertelden ze er niet bij aan de telefoon en was toentertijd ook nergens op de website te vinden. Dus, omdat ik de laatste drie maanden van 2008 een OV-kaart heb gehad, moet ik nu alle studiefinanciering die ik dat jaar heb ontvangen terugbetalen. Ruim 4000 euro!

    P.s.
    Zin in een enerverend telefoongesprek? Bel met DUO en vraag eens naar hoe het zit met een nullening aanvragen: 9 van de 10 keer zegt degene die je aan de telefoon krijgt NIETS over een bijverdiengrens die geldt wanneer je een OV-kaart ophaalt met je nullening, veel gehoorde reactie: “Nee hoor, als je je diploma haalt wordt die OV-kaart gewoon een gift”.

  19. Lize zegt: 11-03-11 om 23:47

    P.p.s.

    Zijn er trouwens meer mensen die deze brief pas de 26ste ontvingen, terwijl bovenaan staat dat de brief op 19 februari is opgesteld?
    Onderaan staat dat je binnen vier weken na dagtekening een bezwaar kan indienen. In mijn geval stelen ze dus ook nog eens een week van mij!

  20. natasja zegt: 13-03-11 om 19:36

    Ik heb de brief van DUO ook ontvangen over 2008. Heb ook poos terug brief gehad dat studiefinanciering is omgezet in een gift, aangezien ik mijn diploma braaf heb gehaald. En nu 3 jaar later in 2008 komt er ineens een vordering? Erg raar…
    En het vervelend is dat ik ongeveer 200 euro teveel heb verdiend over jan tm aug 2008… Als ik dit van tevoren had geweten, had ik wel paar diensten minder gedraaid om mijn werk. Lekker zuur…
    “gelukkig” heb ik 5 jaar over mijn studie gedaan, waardoor ik in mijn laatste jaar in 2008 geen studiefinanciering heb gekregen, maar alleen een ov kaart heb gehad. Ik neem aan dat ik alleen voor mijn ov dus moet betalen.. Iedereen zou wel een brief krijgen over een poosje hoeveel je moet terug betalen ben benieuwd

  21. Robin zegt: 14-03-11 om 14:31

    Ook ik heb deze brief ontvangen.

    Tijdens mijn studie een bijbaantje gehad van 16 uur per week. Ook tijdens mijn afstuderen van 40 uur. (bij elkaar dus 56 uur, dat zijn vrij lange dagen) Maar aangezien ook een afstudeer vergoeding mee telt heb ik in 2008 dus ook te veel verdiend.

  22. Leanne zegt: 17-03-11 om 14:28

    @ Lize
    Ook ik kreeg de brief pas op de 26e in huis. Waardoor er nog maar een termijn van drie weken overbleef om bezwaar in te dienen. Het verbaasde mij dat DUO een bezwaartermijn van 4 weken hanteert. Vaak hanteren bestuursorganen een bezwaartermijn van 6 weken.

  23. Christian zegt: 21-03-11 om 11:56

    Beste allemaal,

    Ook ik ergerde me over het feit dat ik de brief op 26 februari op de mat had liggen terwijl hij op 19 februari ‘getekend’ was. Ook ik heb teveel bijverdiend. Ik heb echter de studiefinanciering stop gezet voordat ik over de bijverdiengrens ben gegaan (oktober 2008). Er wordt met geen woord gerept dat je hele salaris gedeeld wordt door 12 en je dus eerder je stufi stop moet zetten. Het klinkt heel logisch, maar ga maar eens kijken op de website van de ibgroep. Daar staat nergens dat dit zo is. Ook heb ik dit telefonisch nagevraagd (2 keer) en daar kwam altijd naar voren dat alle inkomsten na het stopzetten van je stufi niet meetellen. Ik voel me dus behoorlijk belazerd. Het feit dat het ineens van netto naar brutoloon ging wist ik wel, want er zat ineens een verschil van 2000 euro in, ik kon me bij de beste wil niet voorstellen dat je ineens 2000 euro netto meer mocht bijverdienen. Maar dan nog, er is met geen woord gerept naar de studenten toe dat hier een verandering in zit. By the way, het is toch belachelijk dat we een bedrag netto (keiharde euro’s) moeten terugbetalen terwijl we dat bruto hebben ontvangen!!! We betalen dus in eerste instantie belasting aan het rijk en vervolgens mogen we ook nog eens datzelfde bedrag terugbetalen. Wie wordt er nu beter van? Ik vind het zeer onredelijk!!

  24. Tijmen zegt: 10-04-11 om 09:02

    Ook wij ontvingen de beruchte brief (voor mijn vrouw) en hebben inmiddels bezwaar gemaakt en gelijk gekregen… Ik vraag me namelijk af of alle bovenstaande mensen te veel verdiend hebben voor het moment dat ze de studiefinanciering stopzetten en hun OV inleverden (even afgezien van de mensen die daarna nog een nullening aanhielden).
    Mijn vrouw studeerde, zoals heel veel studenten, af in augustus en ging daarna fulltime aan het werk. Tot en met augustus had ze ook gewerkt, maar bij lange na niet fulltime. Ze is dus pas na augustus over de bijverdiengrens heen gegaan. Wat mijn kwaad maakt is dat me dat een vrij logische gang van zaken lijkt, je toch schuldig wordt bevonden (twee jaar later!) en je dan zelf je onschuld moet bewijzen (binnen vier weken!!).
    Wij hadden geen loonstrookjes meer uit die tijd en moesten een verklaring opvragen bij haar werkgever van destijds. Dat was er gelukkig maar een die heel snel meewerkte. Maar ik dacht dat je in dit land onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, ik vind dit een beetje een omkering van de bewijslast. Wel makke3lijk voor DUO. Ze sturen je een lange dreigende brief, laten jou de boel bewijzen en sturen dan even een heel kort briefje dat je gelijk hebt. Laat ze zelf de maandinkomsten opvragen en analyseren.

    Ik hoop dat van die vele duizenden mensen veel mensen bezwaar hebben kunnen maken en dat ook tijdig hebben kunnen doen…

  25. Eva zegt: 12-04-11 om 08:52

    Ook ik heb een brief over de bijverdiensten over 2008 ontvangen. Daarnaast heb ik ook in januari 2009 (twee jaar geleden!) een brief ontvangen waarin letterlijk staat dat ik niets hoef terug te betalen van mijn gehele prestatiebeurs en dat alles wordt omgezet in een gift. Dit heeft bij mij het vertrouwen gewekt dat alles in orde was en dat er niet twee jaar later een vordering komt. Ik heb reeds bezwaar aangetekend, maar in hun reactie daarop gaan zij niet inhoudelijk om mijn vertrouwenskwestie in. Ook is de brief van januari 2009 niet onder voorbehoud geschreven.
    Ik heb netjes in vier jaar mijn HBo-diploma behaald en in juni 2008 afgestudeerd. Vervolgens ben ik fulltime gaan werken en heb ik hoge (bruto)inkomsten ontvangen. Ik heb pas in augustus mijn studiefinanciering stopgezet. Dit had ik uiteraard eerder moeten doen, maar ik vind het niet terecht dat ik daarom het gehele jaar dien terug te betalen. Ik ben tenslotte pas in juni fulltime gaan werken en daarvoor had ik een maandinkomen van 400,- per maand. Ik zou het terecht vinden als ik slechts het bedrag moet terugbetalen wat ik na de grensoverschrijding heb verdiend.
    Daarnaast ben ik in oktober 2008 naar de universiteit gegaan en heb een lening afgesloten die in oktober begonnen is. Ondanks dat je dat bedrag sowieso terug dient te betalen, gelden ook de inkomsten van deze maanden mee (okt t/m dec). Dit is toch totaal onlogisch. Ik ben blij dat ik inmiddels in m’n derde jaar van m’n rechtenopleiding zit en ga absoluut door tot het einde. Ik vind dat het allemaal niet eerlijk gaat. En als ik uiteindelijk ongelijk krijg, heb ik daar ook geen problemen mee. Als ik maar wel een duidelijke motivatie/uitleg krijg.

  26. Klaas zegt: 28-04-11 om 11:08

    Ook mijn vriendin heeft een brief gehad en inmiddels ook degene waarop het te betalen bedrag staat van bijna € 2.000 excl rente.
    Het dagtekeningsprobleem speelt ook hier.

    Zij heeft al jaren een WAJONG uitkering en is door de aanpassing van bruto naar netto over de grens heen gegaan.
    Het kromme is dat je nu ineens bruto moet terug betalen en dan nog eens een ov-vergoeding van een heel jaar.
    Ze heeft deze week telefonisch contact gezocht met DUO die “leuke” telefoniste wist haar te vertellen dat ze helemaal geen recht heeft op stufi. Schiet mij maar lek als ik de regels na lees heeft ze dat wel en moet ze alleen in december (maand dat ze over de grens heen gaat) haar stufi stop zetten.
    Ze is nu compleet over haar toeren en gaat waarschijnlijk stoppen met de opleiding omdat ze niet meer kan betalen.

    Echt te zot voor woorden dat er zo met mensen om wordt gegaan.

  27. Lukas zegt: 04-05-11 om 10:43

    Ook ik heb een brief ontvangen. In mijn situatie moet ik 2.983,04 terug betalen. Dit is zo een groot bedrag dat ik hier wel even voor wil vechten. Normaal gesproken is DUO vrij langzaam met reageren, maar deze keer niet. Ik heb DUO gebeld en gevraagd om meer uitleg bij deze onzinnig hoge boete. Mijn absolute vraagteken lag hem in het feit dat er een bijverdiengrens wordt ingesteld die niet mag worden gepasseerd. Oke, uitleg gekregen en toen begreep ik dat. Daarna gevraagd of ik niet pas moet terugbetalen vanaf het MOMENT dat ik deze bijverdiengrens gepasseerd ben. Kreeg ik als antwoord dat er een maand op deze brief/boete moet staan vanaf wanneer ik deze grens ben gepasseerd. Stond er uiteraard niet op. Het zou toch logisch zijn dat vanaf het moment dat je de bijverdiengrens bent gepasseerd dat je vanaf dat moment stufi + OV zou moeten terug betalen???? Hier ligt bij mij de meeste frustratie. Daarnaast heb ik bezwaar getekend en heb ik als antwoord gekregen dat ik alles moet betalen omdat je niet over de bijverdiengrens mag zitten. Daar ben ik nu wel achter. Het verbaasd me ook dat wanneer je een LENING (vanaf augustus zat ik over mijn 4 jaar stufi heen) aanhoudt om zodoende gebruik te blijven houden van je OV dat ze die maanden ook meetellen. Heel raar, omdat je hier geen profijt van heb ivm stufi. Wat wel interessant is is het feit dat er “uitsluitend in een zeer bijzondere situatie, waarbij het studerende onmogelijk is geweest om de bijverdiensten te staken of het studiefinancieringstijdvak in te korten, zou met succes een beroep kunnen worden gedaan op de hardheidsclausule”. Ik vraag me af welke situaties ze bedoelen????

    Er zijn dus 2 absolute vraagtekens!!! Waarom wordt er niet pas vanaf het moment dat je deze bijverdiengrens bent gepasseerd een boete opgelegd? Zou logisch zijn toch?
    En
    Over welke bijzondere situaties hebben we het?

    In mijn situaties is dat ik vanaf mijn 17de alles zelf betaalde en dat ik op mezelf woonde(huurappartement). Dit betekent dat je redelijk veel vaste kosten hebt en dat je een bepaalde minimale inkomsten nodig hebt om nog een keer op vakantie te kunnen gaan /te stappen /kleding te kopen /eten aan te schaffen / te sporten /etc.etc. Daarnaast heb ik in 2007 een appartement gekocht waardoor mijn vaste kosten nog hoger zijn geworden. Ik werd dus gedwongen om meer te verdienen om mijn vaste kasten te kunnen betalen. In 2007 heb ik het net kunnen rechtbreien omdat ik hier het gehele jaar stufi kreeg. In 2008 heb ik een half jaar stufi gekregen en het andere half jaar mis je toch 250 euro per maand. dit is een zodanige hap uit je inkomsten dat ik noodgedwongen meer moest verdienen. Ik was ervan bewust dat ik over deze grens heen ging niet wetende dat ze ook een lening meetellen met deze bijverdiensten. Daarom komt deze boete extra hard aan!
    Ik vindt dat ze dit moeten aanpassen: het moment dat je de bijverdiengrens gepasseerd ben vanaf dat moment zou je je stufi + OV moeten terug betalen. Is het niet mogelijk om dit nogmaals in de kamer/media te brengen. Er kan altijd gemaild worden voor contact!

  28. Tja zegt: 04-05-11 om 11:39

    @Lukas

    minimale inkomsten om te stappen/vakantie/sporten..en op je 17 een appartement kopen? Gast, ik heb een gezin met drie kinderen. Ik stap niet, vakantie kan ik op mijn buik schrijven en sporten kan ik ook niet betalen. Ik heb geen medelijden met je, sorry. Ik heb geen zin om te betalen voor jouw stappen, jouw vakantie en jouw sporten en al helemaal niet voor een koop appartement voor iemand van 17.

  29. Tja zegt: 04-05-11 om 11:40

    En ik neem aan dat niemand je gedwongen heeft het appartement te kopen, dus je bent ook niet gedwongen meer te verdienen. Dat heb je helemaal jezelf aangedaan.

  30. Mr. L. Nijssen zegt: 09-05-11 om 20:57

    Vorige maand heb ik de vordering ontvangen van DUO om €2000,- terug te betalen. Afgelopen weekend heb ik de acceptgiro mogen ontvangen om dit terug te betalen voor 24 mei aanstaande. Ik was het natuurlijk niet eens met de regeling zoals die in 2008 is gewijzigd en heb de kwestie nader onderzocht. Wat blijkt nu: in de jaren 2005 t/m 2007 is er altijd een netto bijverdiensgrens geweest van zo’n €10.650,- maar in 2008 heeft de overheid de regeling zodanig gewijzigd dat niet meer naar je netto inkomen werd gekeken maar naar het bruto inkomen. De grens is toen vastgesteld op zo’n € 12.900,- Omgerekend is dit maar € 10.000 netto. De bijverdiengrens is dus in feite veel lager komen te liggen maar hierover is nooit gecommuniceerd. Doordat ik bruto te veel heb verdiend en niet tijdig mijn studiefinanciering heb stop gezet moet ik het bedrag wat ik NETTO aan studiefinanciering heb ontvangen terug betalen en daarnaast nog een boete van € 950,-. Wel een bruto grens stellen maar netto iets terug moeten betalen is niet redelijk jegens de grote groep studenten. Bovendien heb ik zelf een brief mogen ontvangen na mij afstuderen, in januari 2010 dat ik mijn prestatiebeurs en OV-lening was omgezet in een gift. In dit besluit was expliciet opgenomen dat ik deze bedragen NIET terug hoefde te betalen. Helaas dat blijkt nu dus toch niet het geval te zijn. Ook daarom wordt er naar mijn mening in strijd gehandeld met algemene beginselen van behoorlijk bestuur (vertrouwensbeginsel oa). Er zitten dus haken en ogen aan deze gewijzigde regeling waardoor ik mijn twijfels heb of deze stand houdt tijdens een bestuursrechtelijke procedure. Ik ga in ieder bezwaar maken gelet op voorstaande gronden en bovendien ook omdat er geen sprake is van overgangsrecht en de regeling in 2010 opnieuw ten voordele is gewijzigd en DUO te weinig heeft geinformeerd over de gevolgen van de gewijzigde bruto grens in 2008. Ook de vakbond van studenten is deze mening aangedaan. Ik zou zeggen tegen iedereen die ook zo’n vordering heeft ontvangen: MAAK BEZWAAR EN DIEN EEN KLACHT IN BIJ DE NATIONALE OMBUDSMAN!!! Inmiddels heb ik een artikel geschreven over deze regeling waarin de onrechtvaardigheid naar voren komt van de gewijzigde regeling, deze heb ik aangeboden aan diverse kranten/media en naar de politieke partijen gestuurd. Indien jullie ook bezwaar indienen kunnen we wellicht iets bereiken!! Mochten er vragen zijn dan mag je mij altijd mailen op L.nijssen@live.nl
    Groeten Linda Nijssen

  31. Lukas zegt: 10-05-11 om 11:50

    @Tja

    Ik heb even zitten lezen wat jij allemaal loopt uit te kramen… je klinkt behoorlijk gefrustreerd? klopt dit?
    Ik neem aan dat je niet gedwongen 3 kinderen hebt genomen? of wel?! en over mijn thuissituatie, als je moeder alcoholist is en je vader er met een andere vrouw ervandoor gaat dan heb je 2 keuzes. of de straat op, of een appartement huren en daarna kopen. Dat kopen is een keuze geweest klopt en de kosten zijn hierdoor iets opgelopen, maar ik bouw nu wel iets op voor later, voor mijn kinderen (op dit moment 1 kind van 5 maanden)
    Daarnaast ben ik ook sinds mijn 17e bijna niet meer wezen stappen, ik drink niet, rook niet, leef gezond en ja ik sport… o o o, wat een slechte gewoonte. en op vakantie gaan is een keuze die je maakt. Ga alsjeblieft niet iedereen hier bekritiseren en geef nu gewoon toe dat het een trieste regeling is om van de paar studenten die misschien iets ‘luxer’ willen leven in hun studententijd een gigantische boete voor te leggen. Zeker wat betreft de OV kaart is een trieste zaak.

  32. maarten zegt: 11-05-11 om 03:11

    Ik mag ook +4000 betalen voor 10 treinritjes. Nullening puur aangevraagd omdat het ‘gratis’ was. Nog speciaal voor GEBELD met die incapabele debielen in groningen. Ik reisde toch nauwelijks nog met mijn OV. Heb bovendien al 134,- moeten terugbetalen omdat ik op 15 september ben afgestudeerd, maar dit 31 augustus wordt op mijn universiteit. Daardoor heb ik dus ‘onterecht’ gebruik gemaakt van mijn OV.
    Zit momenteel voor een aantal maanden in het buitenland. Dus kan vanuit hier ook weinig doen.

    Gaat hier nog een kamerdebat over plaatsvinden oid?

  33. pascale zegt: 25-05-11 om 22:06

    Ook ik heb mijn bijverdiensten altijd goed bijgehouden. Ik stond dan ook raar te kijken toen DUO bericht gaf dat ik te veel verdient zou hebben in 2008. Ze hebben mij nooit laten weten dat ze de bijverdiengrens in 2008 aangepast hebben naar Bruto ipv netto. Ze geven nu aan dat dat op hun site te lezen was; ze kunnen toch ook wel snappen dat ze op deze manier niet iedere student bereiken!!! Ik kreeg soms 6 x per dag post van de DUO, alleen was een brief over dit onderwerp blijkbaar te veel moeite. Ik vind het onterecht! Omdat ze studenten niet geinformeerd hebben!
    In het kopstukje staat dat studenten honderden euro’s terug moeten betalen, maak hier maar duizenden van!

  34. Guus zegt: 08-06-11 om 21:31

    DUO? Ik heb ook een terugvorderingbeschikking ontvangen ter hoogte van ruim € 5.500,-. Inmiddels heb ik alle politieke partijen benaderd. Ik ben bang dat het weinig zin heeft, maar wie weet.

Geef een reactie