De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Hr. Ms. Evertsen richting de piraten

Het weer deze ochtend is zoals de schepen van de marine: grijs. Een malse regen klettert op het achterdek van de Hr. Ms Evertsen. Zo’n 30 kratten met halfvolle melk gaan aan boord, een marinier draagt behalve de plunjezak ook een vishengel over de valreep aan boord. Voor 4 maanden vertrekt het Luchtverdedigings-Commandofregat Hr. Ms. Evertsen richting de Somalische kust. Om piraten te ontmoedigen koopvaardijschepen te kapen. Om piraterij te verstoren en de zeerovers desnoods aan te houden. Sinds januari voert Nederland het commando bij SNMG1. Oftewel: Standing NATO Maritime Group 1. Commandeur Ben Bekkering geeft leiding aan de missie. “De piraten hebben zich door de jaren heen ontwikkeld. Snellere boten, zwaardere wapens en andere tactieken. Daar moeten wij een antwoord op hebben”.

Volgens het Internationaal Maritiem Bureau hebben deze patrouilles effect: het aantal vrachtschepen dat wordt gekaapt is gedaald met 28%. Maar het gevaar bij de golf van Aden is nog steeds groot. “De kapers weten dat het lucratief kan zijn. Ze gebruiken meer geweld en vragen ook steeds grotere bedragen aan losgeld” vertelt Overste Boudewijn Boots, de commandant van de Evertsen.Vorig jaar waren er 142 aanvallen, 18 kapingen en 344 gijzelingen. En voor de kust van Indonesië en Nigeria is de piraterij helaas juist toegenomen. En het gebied dat de marine in de gaten moet houden beslaat een oppervlakte zo groot als Europa. Wie bedenkt dat veel van die piraten gebruik maken van kleine notendopjes waarmee ze snel naar koopvaardijschepen varen snapt dat het onbegonnen werk lijkt om piraterij te voorkomen. Maar het fregat dat vanochtend in Den Helder vertrekt is één van de modernste marineschepen van dit moment, zegt commandant Boots. “We hebben de radarcapaciteit aan boord die gelijk is aan de verkeerstoren van Schiphol. We letten op verdachte scheepvaartbewegingen. Combineren inlichtingen met radarbeelden maar maken ook een praatje als we langszij gaan bij lokale vissers. En als er onraad dreigt kunnen we onze Lynx de lucht in sturen”.

Commandeur Ben Bekkering op de brugEen vader vertelt dat zijn zoon voor het eerst meegaat. “Hij zit bij de wapentechnische dienst en schroeft dingetjes in elkaar”. Wat voor dingetjes blijft geheim deze ochtend. “We hebben wel al zijn papieren in orde gemaakt want je weet het nooit”. Aan boord is een complete operatiekamer en er is een ruimte om gevangen genomen piraten op te sluiten. Midden in het schip de centrale commandovoering- top secret- maar we mogen er toch een blik op werpen. Vaders, moeders en aanstaande echtgenoten lopen met plastic bekers vol koffie achter zoon of dochter aan door de grijze gangen. De vriescellen zitten vol, zelfs de bitterballen ontbreken niet. Het fregat kan kan een maand volledig op eigen krachten draaien en maakt van zout zeewater eigen drinkwater. Het woord saai moet ik vermijden. Commandeur Bekkering vertelt dat vrijwel iedereen aan boord meerdere taken heeft. “Van het ene moment op het andere kan er actie zijn. Dat we snel moeten ingrijpen om een kaping te voorkomen. We hebben mariniers aan boord die getraind zijn om vuurwapengevaarlijke piraten aan te pakken en onschadelijk te maken”. Het EK voetbal moeten ze missen, er zijn voldoende speelfilms aan boord en regelmatig een mooi diner. Tegen het einde van de zomer is de Hr. Ms Evertsen weer terug in Den Helder…

Het weer deze ochtend is zoals de schepen van de marine: grijs. Een malse regen klettert op het achterdek van de Hr. Ms Evertsen. Zo’n 30 kratten met halfvolle melk gaan aan boord, een marinier draagt behalve de plunjezak ook een vishengel over de valreep aan boord. Voor 4 maanden vertrekt het Luchtverdedigings-Commandofregat Hr. Ms. Evertsen richting de Somalische kust. Om piraten te ontmoedigen koopvaardijschepen te kapen. Om piraterij te verstoren en de zeerovers desnoods aan te houden. Sinds januari voert Nederland het commando bij SNMG1. Oftewel: Standing NATO Maritime Group 1. Commandeur Ben Bekkering geeft leiding aan de missie. “De piraten hebben zich door de jaren heen ontwikkeld. Snellere boten, zwaardere wapens en andere tactieken. Daar moeten wij een antwoord op hebben”.

Volgens het Internationaal Maritiem Bureau hebben deze patrouilles effect: het aantal vrachtschepen dat wordt gekaapt is gedaald met 28%. Maar het gevaar bij de golf van Aden is nog steeds groot. “De kapers weten dat het lucratief kan zijn. Ze gebruiken meer geweld en vragen ook steeds grotere bedragen aan losgeld” vertelt Overste Boudewijn Boots, de commandant van de Evertsen.Vorig jaar waren er 142 aanvallen, 18 kapingen en 344 gijzelingen. En voor de kust van Indonesië en Nigeria is de piraterij helaas juist toegenomen. En het gebied dat de marine in de gaten moet houden beslaat een oppervlakte zo groot als Europa. Wie bedenkt dat veel van die piraten gebruik maken van kleine notendopjes waarmee ze snel naar koopvaardijschepen varen snapt dat het onbegonnen werk lijkt om piraterij te voorkomen. Maar het fregat dat vanochtend in Den Helder vertrekt is één van de modernste marineschepen van dit moment, zegt commandant Boots. “We hebben de radarcapaciteit aan boord die gelijk is aan de verkeerstoren van Schiphol. We letten op verdachte scheepvaartbewegingen. Combineren inlichtingen met radarbeelden maar maken ook een praatje als we langszij gaan bij lokale vissers. En als er onraad dreigt kunnen we onze Lynx de lucht in sturen”.

Commandeur Ben Bekkering op de brugEen vader vertelt dat zijn zoon voor het eerst meegaat. “Hij zit bij de wapentechnische dienst en schroeft dingetjes in elkaar”. Wat voor dingetjes blijft geheim deze ochtend. “We hebben wel al zijn papieren in orde gemaakt want je weet het nooit”. Aan boord is een complete operatiekamer en er is een ruimte om gevangen genomen piraten op te sluiten. Midden in het schip de centrale commandovoering- top secret- maar we mogen er toch een blik op werpen. Vaders, moeders en aanstaande echtgenoten lopen met plastic bekers vol koffie achter zoon of dochter aan door de grijze gangen. De vriescellen zitten vol, zelfs de bitterballen ontbreken niet. Het fregat kan kan een maand volledig op eigen krachten draaien en maakt van zout zeewater eigen drinkwater. Het woord saai moet ik vermijden. Commandeur Bekkering vertelt dat vrijwel iedereen aan boord meerdere taken heeft. “Van het ene moment op het andere kan er actie zijn. Dat we snel moeten ingrijpen om een kaping te voorkomen. We hebben mariniers aan boord die getraind zijn om vuurwapengevaarlijke piraten aan te pakken en onschadelijk te maken”. Het EK voetbal moeten ze missen, er zijn voldoende speelfilms aan boord en regelmatig een mooi diner. Tegen het einde van de zomer is de Hr. Ms Evertsen weer terug in Den Helder…

Audio fragment 1
Audio fragment 2
Audio fragment 3
Audio fragment 4
Audio fragment 5
Audio fragment 6

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


1 reactie op “Hr. Ms. Evertsen richting de piraten”

  1. zeer tevreden met deze berichtgeving

Geef een reactie