De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Spoor 7

De stations spelen een centrale rol in het spel. Begin december vond er een grote wisseling van de wacht plaats in Nederland. Nieuwe trein- en busmaatschappijen, bussen die niet alleen een andere kleur, maar soms ook een ander nummer kregen.

Station Oost in het spel is zo’n station waar we opeens andere treinen zien. De mensen op station Ommen zijn vooral tevreden over de kleuren van de trein. “Er komen hier best wel mensen hoor”, laten de passagiers die uitstappen weten. “En die crisis is best goed voor ons, want de mensen gaan minder in het buitenland op vakantie en daar profiteren wij hier van.”

Ze doen er wel alles aan om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De uitbater van het restaurant aan het spoor heeft het aan het begin van de crisis gekocht. De naam roept vragen op, want Ommen heeft slechts twee sporen en toch heet het restaurant Spoor 7. “En we zijn ook zeven dagen in de week open”, zegt ze. “Bovendien zijn we het zevende station vanaf Emmen.”

Het loopt goed in Ommen. Het oude pand uit 1903 heeft een kleine opknapbeurt gekregen en het loopt zo goed dat ze ook het pand van het volgende station in Mariënberg heeft gekocht. “Zelfde formule, zelfde prijzen, alleen een ander station.”

Ze slaan zich redelijk door de crisis heen. Aan de andere kant van het land gaat dat heel anders. Rotterdam is net nog in het nieuws geweest met een heel nieuw gebouw ontworpen door Rem Koolhaas, maar even verder op aan het Hofplein verpietert het oude Shell-gebouw. Het staat nog net niet helemaal leeg, maar wel bijna. De bewaker voelt zich een oppasser van leegte. De postbode kan zich nog goed herinneren dat hij veel werk had op het Hofplein, maar tegenwoordig is hij snel klaar. De Rotterdammers die we spreken zijn niet echt optimistisch, ze zien het gebouw aan het Hofplein niet snel vol raken.

Gelukkig zijn er nog steeds goede cijfers over de havenoverslag dit jaar. Daar houdt iedereen zich maar aan vast.

In Oost-Nederland vertrekt ondertussen de trein naar Mariënberg, slechts 14 km verderop. “Ik hoop op de zomer”, zegt de reiziger. “Dan is het hier hartstikke druk. Soms denk ik wel eens dat onze bevolking verdubbelt, zoveel toeristen zijn er dan. Dat is goed voor ons en het is mooi hier.” De wervende teksten rollen als VVV-zinnen uit z’n mond. De trein zet zich in beweging weg van de crisis.

Oh ja; morgen is de laatste dag van ons Monopoly-spel en dan wordt duidelijk wie gewonnen heeft!

Radioreportage NOS Monopoly deel 1: de spelregels

Radioreportage NOS Monopoly deel 2: de Steenstraat

Radioreportage NOS Monopoly deel 3: bonussen

Radioreportage NOS Monopoly deel 4: het Spui in Den Haag

Radioreportage NOS Monopoly deel 5: dure winkelstraten in Amsterdam

Radioreportage NOS Monopoly deel 6: wie gaat er nog naar de Leidsestraat?

Radioreportage NOS Monopoly deel 7: huizen bouwen

Radioreportage NOS Monopoly deel 8: de Barteljorisstraat

Radioreportage NOS Monopoly deel 9: pensioenfondsen

Radioreportage NOS Monopoly deel 10: belastingteruggave

Radioreportage NOS Monopoly deel 11: stations

Radioreportage NOS Monopoly deel 12: Akerkhof

Radioreportage NOS Monopoly deel 13: de gevangenis

Radioreportage NOS Monopoly deel 14: Griekenland

Radioreportage NOS Monopoly deel 15: Utrecht

Radioreportage NOS Monopoly deel 16: gevangenis Middelburg

Radioreportage NOS Monopoly deel 17: station Breda

Radioreportage NOS Monopoly deel 18: zorgpremie

Radioreportage NOS Monopoly deel 19: parkeren

Radioreportage NOS Monopoly deel 20: station Ommen

Radioreportage NOS Monopoly deel 21: Hofplein in Rotterdam

Radioreportage NOS Monopoly deel 22: hotels bouwen

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


Geef een reactie