De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De Goede Benen van Utrecht

Als de Tour de France naar Utrecht komt zal dat het verheugende resultaat zijn van een streven met een set elementaire mentale elementen uit de wielersport: moraal, wilskracht en doorzettingsvermogen. Dat is een belangrijk kapitaal gebleken onder de Dom. Halverwege november zal de Utrechtse gemeenteraad in meerderheid instemmen met de komst van ’s werelds grootste wielerspektakel, nu er ook vertrouwen is in de financiering. Het is duidelijk dat Utrecht ook nog andere vermogens heeft.


De basisfinanciering is in orde, dat wil zeggen het deel dat moest komen uit het bedrijfsleven.  Daar was in de zomer nog veel twijfel over. Utrecht reserveerde 5 miljoen euro voor de Tourstart. Er moest nog 5 miljoen uit de markt worden gehaald om het gewenste budget van 10 miljoen te halen. Daarmee is het nog niet klaar. Om het Grand Départ in het midden van Nederland extra luister bij te zetten zijn nog meer partners nodig. In die zoektocht is enige opluchting op zijn plaats na een jaar vol sterke tegenwind.

De Tourambities van Utrecht dateren van begin 2002. De inzet was realistisch, gelet op het grote peloton bedrijven in en om de stad, aangevoerd door Rabobank, met het nationale hoofdkantoor tussen de Jaarbeurs en Hoog Catharijne en het Centraal Station in – een gaaf parcours met grote geldstromen. De sponsor van de gele trui, Crédit Lyonnais, was niet altijd even geamuseerd over de grote Nederlandse concurrent. In Utrecht zelf sloeg de stemming om toen Rabobank eerst stopte met de sponsoring van de profwielerploeg en zich daarna ook terugtrok als steunpilaar voor de Tourstart.
Voor mensen van buiten de Domstad even dit: één van de mindere eigenschappen van Utrecht is dat het een stad is van mopperaars. Die kwamen afgelopen winter ruimschoots aan hun trekken. Met het afhaken van de bank midden in crisistijd leek het gedaan met de Tourplannen onder de Dom. De oppositie kreeg in de lokale media de volle breedte van de weg om ze naar de bezemwagen te verwijzen. Steevast klonk het argument dat het nu wel heel bedenkelijk was om midden in een economische crisis te blijven ijveren voor zo’n geldverslindend en ook nog eens besmeurd sportevenement. Ja, het was bijna onethisch.

Hier brak de tijd aan om onverstoorbaar te blijven. Aleid Wolfsen had in deze sfeer veel steun aan een bijzondere partner onder de Eiffeltoren: Christian Prudhomme. Ver van dat lokale rumoer behield de Tourdirecteur zijn grote interesse in Utrecht. De hem voorheen volkomen onbekende stad was hem vertrouwd geworden bij diverse bezoeken. Nóg klonk de Marseillaise hem in de oren, voor hem gespeeld door het Carillon van de Dom bij zijn komst naar Utrecht op 27 november 2007. Vlak voor de honderdste editie van de Tour kwam hij in juni nogmaals zijn waardering tonen.
Utrecht is het centrum van de sterkst groeiende noordwestelijke Europese agglomeratie. De Tourdirectie is daar danig van op de hoogte. Ze staan versteld van de enorme hoeveelheid fietsen die ze in de Domstad hebben gezien en zijn heel blij met de vele jonge mensen. Bij de ASO hebben ze een fijn oog voor de toekomst. Ze herinnerden zich ook de enthousiaste Nederlandse volksmassa die het parcours van de Tourstart in Rotterdam omzoomde in 2010. Bij zoveel gekrakeel over de nadelen had Utrecht zomaar een aantal grote voordelen.

Als de Tour naar Utrecht komt zal het de stad meer opbrengen dan de investering, naar schatting het drievoudige. Dat was al langer voorgecijferd. En er is meer bedrijfsleven dan de Rabobank. Nóg zijn er geen handtekeningen, er wordt nog met de ASO onderhandeld over onderdelen en het zoeken naar sponsors gaat door.  Maar de grootste problemen zijn achter de rug. Juist in deze tijd is dat een knappe prestatie van Utrecht, stad met goede benen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


1 reactie op “De Goede Benen van Utrecht”

  1. jan smit zegt: 08-11-13 om 09:35

    Graag wil ik een ieder die zich voot het binnenhalen van de Grand Depart in 2015 heeft ingezet Hartelijk Danken. Veel succes en fietsplezier voor ons allen. Met vriendelijke groet, Jan Smit,

Geef een reactie