De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Bent u ook al te oud?

Meer dan een derde van de werkloze 55-plussers voelt zich gediscrimineerd op de arbeidsmarkt.

Ouderen voelen zich gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Vermoedens die al langer bestonden, worden nu bevestigd door een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Het SCP vroeg 12.552 mensen of zij het gevoel hebben dat ze worden gediscrimineerd. Het gaat er dus om wat mensen zelf als discriminatie voelen en benoemen. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Camiel Fennis (57) is nu drie jaar op zoek naar werk. Hij voelt zich gediscrimineerd. Een baan in loondienst voor hem is een utopie, denkt hij.  Toch snapt hij wel dat ouderen het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Werkgevers kiezen liever jongere, meer “plooibare” en ook: goedkopere werknemers…

Bij het UWV (Uitkeringsinstituut Werknemersverzekeringen) spreken we met Peter Stoks, landelijk projectleider 55+: “Wij krijgen ook signalen dat het uiterst moeizaam is om weer aan het werk te komen. Er zijn ongelooflijk veel vooroordelen over oudere werkzoekenden”. Robert Rotschäfer probeert in de regio Almere 55-plussers aan werk te helpen en vertelt over hoe hij te werk gaat: “Ik vertel dan dat een oudere werknemer ook voordelen kan bieden. Ervaring, loyaliteit en inzet bijvoorbeeld. Veel werkgevers hebben het idee dat oudere werknemers minder dynamisch zijn, minder weten van automatische systemen, wat vaak absoluut niet het geval is.”

Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5

afbeelding SCP

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


52 reacties op “Bent u ook al te oud?”

  1. Ik heb niet alleen het gevoel, maar het is ook letterlijk tegen mij gezegd dat ik te oud ben. Ik werd afgewezen omdat de voorkeur uitging naar een jongere persoon en dat ik te oud was, verder gingen de voorkeur uit naar een man. Ik ben opzoek naar een leidinggevende functie in de zorg.

  2. Jose Kolkman zegt: 24-01-14 om 06:55

    Mijn man is ontslagen op 56 jarige leeftijd omdat hij overbodig is. In het verweer dat hij tegen de werkgever voerde stelt de werkgever dat mijn man op “gevorderde” leeftijd is aangenomen. Mijn man was toen 43!

  3. Vincent zegt: 24-01-14 om 06:57

    Vanaf welke leeftijd wordt er eigenlijk gediscrimineerd? Wat is oud? En wat nou als de teammanager rekening wil houden met de leeftijdsopbouw in zijn team, is dat dan wel te begrijpen?

  4. Menno zegt: 24-01-14 om 06:57

    Bij de bakker krijgen de kindertjes een bolletje. Ik niet. Pure leeftijdsdiscriminatie!

  5. Slobodan zegt: 24-01-14 om 06:57

    Die ervaring heb ik ook. Subtiel door laten schemeren dat de leeftijd het probleem is. En ik kreeg dan te hiren dat ze liever een vrouw hadden. Dat laatste is opmerkelijk, want een vrouwelijke lotgenoot die ik ken en die op dezelfde vacature had gereageerd kreeg te horen dat ze liever een man hadden. Ook bij haar speeld de leeftijd “subtiel” mee. Het wordt tijd dat de overheid niet allen de druk op werkzoekenden opvoert, maar ook eens wat meer druk op de werkgevers zet.

  6. Roel zegt: 24-01-14 om 07:01

    Ik ben net 50, en ook ik heb dit leeftijdsgevoel. Heb onder andere gehoord dat ik te veel ervaring heb, of dat de voorkeur uitgaat naar een jong persoon gezien de leeftijd van huidig personeel. Ik krijg soms ook het idee dat snel gedacht wordt oud==duur.

  7. Maarten zegt: 24-01-14 om 07:08

    Jeannet heeft gelijk. HR-mensen zullen het niet op radio met naam en toenaam zeggen, maar ze zoeken (meestal) uitsluitend onder de 45 en boven de 30. Als je ze kent, of als je aangeeft bij het navragen dat je niet naar de rechter zal gaan, blijkt dat 45+ niet gewild is. Het scheelt ook een hoop lezen als je kan ophouden na de geboortedatum. Ik ben inmiddels 64, maar zoek al sinds mijn 58ste. En het maakt weinig uit: op niveau, er onder, er boven, vast of zzp-er.
    Natuurlijk er is door de crisis ook een overaanbod, de vrager bepaalt, maar het blijft zuur. Extra zuur als je ziet dat dezelfde functie in een half jaar tijd nog 2 keer opduikt, omdat bij navraag de gelukkige wel in het profiel paste, maar de klus niet aankon.

  8. Aziz zegt: 24-01-14 om 07:08

    Goedemorgen. Ik ben op dit moment 58 jaar oud. Ik ben werkloos geworden toen ik 54 was. Na bijna 500 sollicitatie is mijn hoop verzwakt. Ik ben nu beland in de bijstand na 25 jaar werkervaring. Mijn gevoel wordt omgezet in een soort machteloosheid zodat je haat gevoelens krijgt tegen de omgeving waar je bevindt. In mijn situatie speelt de afkomst ook een rol bij het niet vinden van een baan.

  9. Ik ben 37, man en ben 4 maanden werkloos en ik ben al te oud . Werkgevers willen op het moment alleen maar mensen onder de 30 omdat ze daarvoor een subsidie krijgen in het kader van de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. In de vacaturekrant van het UWV staan bij sommige vacatures zelfs dat het werkervaringsplaatsen zijn voor jongeren tot 27 jaar. Hoe moet je als 37-jarige daarop reageren?

  10. h. bongers zegt: 24-01-14 om 07:28

    Waarom moest Elsbeth Gruteke ook al weer weg bij radio 1?

  11. Jan zegt: 24-01-14 om 07:29

    Een ex-collega die in executive search zit waarschuwde me al geregeld. Ik ben universitair opgeleid maar hij zei ik kan je niet plaatsen. 40+ krijgt geen kans meer ook niet bij eventuele demotie. Men kan je CV niet eens bij werkgevers kwijt. Dan hoeft de HR intermediair niet terug te komen.

  12. Hester zegt: 24-01-14 om 07:29

    Als freelancer altijd werk gehad todat ik in 2011 (crises) door 3 werkgevers wegbezuinigd werd. Meestal na 3 maanden weer werk. Nu half jaar. Door mijn leeftijd (toen 45) en ervaring ben ik te ‘duur’. In NL wil men liever jonge onervaren kneedbare ontwerpers. Letterlijk gezegd tegen me. Uiteindelijk ben ik in Duitsland terecht gekomen. Daar staan kennis en ervaring hoog in het vaandel en wordt ook gewaardeerd. Hadden we die ethiek ook maar in Nederland ipv van die VOC handelsmenthaliteit van voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Dan zou het met de Nederlandse economie net zo goed gaan als met de Duitse.

  13. Wil Woudman zegt: 24-01-14 om 07:30

    Sinds bijna twee jaar ben ik op zoek naar een leuke job, mijn achtergrond ligt m.n. binnen de hotellerie als eindverantwoordelijke bij grotere hotels. Na ruim 200 sollicitaties mag ik wel zeggen dat er wel degelijk gediscrimineerd wordt op leeftijd. Ook voor veel passende functies wordt ik te zwaar geacht of pas ik niet binnen het profiel of wordt er niet gereageerd, daarom ben ik vorig als (part-time) ZZP’er aan de slag gegaan, vaak de enige mogelijkheid met verschillend resultaat en weinig perspectief! Vreemd dat je langer moet blijven werken maar je carrière ruim voor je 67e tot stilstand komt!

  14. Hester zegt: 24-01-14 om 07:30

    Financieel ook goed gewaardeerd

  15. Anne Mieke Willebrands zegt: 24-01-14 om 08:26

    Sinds 4 jaar ben ik op zoek naar een baan als docent geschiedenis.
    Afgaande op de berichten over een dreigend lerarentekort dacht ik een goed keuze gemaakt te hebben en begon ik, toen ik net 51 was geworden de opleiding. Na 2.5 jaar rondde ik enthousiast en met mooie cijfers de 4-jarige studie af. Daarna zeker 40 keer gesolliciteerd in het onderwijs, maar nooit wordt ik uitgenodigd voor een gesprek. Eenmaal is gezegd ( toen ik een open sollicitatie deed op de school van mijn jongste kind) dat “leerlingen liever jonge mensen voor de klas zien staan”. Dat vond ik totale onzin, leerlingen letten op heel andere dingen. Ik ben nu 58 en heb de hoop bijna opgegeven…
    Het gevoel door de maatschappij als afgedaan te worden beschouwd en tegelijk de eis van de regering om tot mijn 66ste door te werken is een nare contradictie die inmiddels tot een paar flinke depressies heeft geleid.

  16. Willem zegt: 24-01-14 om 08:27

    Ik ben een man van 60 jaar.
    Na ruim 38 jaar te hebben gewerkt kwam ik in 2009 op straat.
    Wat betekend, ik was toen 56 jaar en dus volgens de statistieken: 45 +
    Niet bemiddelbaar, uitgerangeerd, telt niet meer mee in het arbeid proces.
    Ik heb bijna altijd in de procesindustrie gewerkt, waarvan 29 jaar in de ploegendienst.
    Heb mijn VAPRO, diverse cursussen gevolgd en had mij opgewerkt van operator tot teamleider.
    Heel veel mensen heb ik met training on the job opgeleid, heb kennis van diverse kwaliteitssystemen en had buiten mijn eigen functie, ook preventie (ARBO / R.I.E) taken.
    Gelet op mijn opleiding en ervaring, mag ik rustig zeggen, dat ik een goed opgeleide proces operator ben met meerdere competenties.

    Helaas !! is het tot op heden niet gelukt, een werkgever te vinden, die in mijn persoontje een nuttige werknemer ziet.
    Natuurlijk ga je eens bij je zelf ten rade: wat doe ik niet goed, wat is er mis met mij.

    Twee belangrijke factoren zijn zeker van kracht !
    1) Ik heb geen rijbewijs / auto) dus gebonden aan Deventer e.o.
    2) Mijn leeftijd

    Ik heb via het UWV diverse trainingen gevolgd, sollicitatie training, netwerk training, het schrijven van een (goede) sollicitatie brief, rollenspel .
    Met een regelmaat, heb ik bij zo’n training / cursus zelf voor de klas gestaan, want vanuit mijn verleden als leidinggevende, heb / had ik meerder competenties welke weer konden worden gebruikt bij de training (voor andere cursisten dan wel)

    Toen ook het UWV na ruim een jaar inzag, dat via de reguliere weg er geen betaalde baan voor mij inzat, mocht ik naar een reïntegratie bureau.
    Ik mocht er zelf 1 uit 3 kiezen.
    Schijnbaar heb ik toch een slechte getroffen, want ze deden niet echt veel voor mij.
    Dit traject wat een halfjaar duurde, heeft slechts 1 gesprek opgeleverd.
    De 1e in anderhalf jaar dan wel.
    Dit is niets geworden, daar deze werkgever (een hotelketen) mij een heel positief en prettig persoon vond maar niet aan het gestelde profiel deed.
    Een uitdrukking welke ik zoveel ben tegen gekomen in de loop der jaren, maar daarover straks meer!

    Na meer dan 600 sollicitatie brieven te hebben verstuurd, ben ik maar gestopt met tellen.
    Van elke 10 sollicitaties, hoor je dus van 7 helemaal niets !!
    Geen ontvangst bevestiging, geen afbericht, geen feedback … echt helemaal niets.

    Bij alle uitzendbureaus ben ik langs geweest.
    Leuke, vaak gezellige intake gesprekken gehad.
    98 % van alle uitzendbureaus gaf mij een compliment hoe ik mijn C.V had opgemaakt en waren lyrisch over mijn kennis en ervaring.
    de meeste uitzendbureaus beloven van alles, maar doen gewoon voor een oudere helemaal niets !!
    Uit zeer betrouwbare bron, dan wel uit 1e hand weet ik, dat als een oudere langs komt, de data wel in de PC wordt gezet, maar er eerst !!! uit eigen, reeds bestaande bestand wordt geput.
    Als er een jongere langs komt voor een intake, gaat deze weer voor.
    Uitzendbureaus passen dan ook wel degelijk oudere discriminatie toe !

    Elke dag zoek ik het internet af op beschikbare vacatures
    Elke dag pluis ik kranten uit ( in de bibliotheek)
    Elke dag controleer ik mijn netwerk.

    Je ziet gewoon, zeker de laatste anderhalf jaar, dat er heeeeeeeeeeeel weinig vacatures zijn.
    En als ze er zijn, dan gaat het voor 80 % via een uitzend bureau.
    Die zelfde uitzend branche die oudere discrimineert.
    (Uit interne hand: dat ze niet in ouwe knarren zijn geintereseerd.)

    De afgelopen twee en half jaar, solliciteer ik op zoveel als mogelijke functies.
    Dan heb ik het OOK over functies, die niets met de proces industrie / eigen opleiding te maken hebben, zoals huismeester, conciërge, uitvaart medewerker, alval medewerker (Circulus) en ga zo maar door.

    Als ik de reacties / feedback van de laatste 3 jaar terug lees, dan wordt er veelal standaard afwijzingzinnetjes gebruikt, zoals:
    * voldoet niet aan de gestelde eisen om producten te verpakken
    * We hebben geen vacatures !!!
    * Naar aanleiding van uw sollicitatie moeten wij u helaas mededelen dat u niet wordt uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.
    De reden hiervoor is gelegen in het feit dat u niet in het profiel past.
    * In relatie tot de vacature van machine bediende word je niet uitgenodigd voor een nadere kennismaking omdat u een te zwaar profiel heeft t.o.v. het gevraagde profiel. (het bekende over-gekwalificeerd)
    * Andere pasten meer in het bedrijfsprofiel !!
    * afgewezen i.v.m. onvoldoende aanknopingspunten
    * Zoals besproken hebben we je CV voorgelegd voor de dagdienst functie in Deventer bij xxx Wij hebben echter op dit moment veel kandidaten die beter aansluiten en zullen je daarom niet uitnodigen voor een gesprek.
    * over-gekwalificeerd om die reden afgeschreven.
    Door de samenstelling van de groep vragen wij alleen 16 jarigen te solliciteren.

    Ook via het UWV, waar ik 4 x per week in de mailbox de beschikbare vacatures behoor te ontvangen, krijg ik elke keer een standaard mailtje:
    * Helaas zijn er geen nieuwe vacatures gevonden die passen bij uw cv.

    Om de zoveel tijd heb ik een gesprek / overleg met de werkcoach van het UWV en heeft ook regelmatig mijn C.V doorgelopen en vind het nog steeds perfect ! en up to date.
    maar toch nog steeds:
    * Helaas zijn er geen nieuwe vacatures gevonden die passen bij uw cv.

    Ach, wat heb ik al niet geprobeerd.
    Voor elke sollicitatie pas ik mijn sollicitatie brief aan. dan wel bedrijf gericht.
    Ook printing van de C.V gaat veelal op speciaal papier, alleen maar om anders te zijn dan de standaard, om … op te vallen!

    Vele honderden open sollicitaties verstuurd, zowel per post als per e-mail.
    Ook vele bedrijven rechtstreeks telefonisch benaderd.
    ALLES … met 0 als resultaat.
    Het ergste is wel: Je wordt niet eens uitgenodigd, je krijgt dus GEEN kans !!

    Geprobeerd iets voor m’n zelf te gaan doen als ZZP-er maar krijg de bank (klein krediet) niet mee.

    Zelfs geprobeerd te verhuizen naar Tilburg, want daar is er misschien een kans .
    Maar zie daar maar eens een huis te krijgen. (9 jaar wachttijd en geen hypotheek mogelijkheid)
    Echt daar alles geprobeerd, maar de gemeente werkt ook absoluut niet mee en om op je 59e op een kamertje van 3 x 4 te zitten met 2 personen voor € 800.- zie ik toch echt niet zitten.

    We moeten aan het werk, zegt onze minister President.
    Geachte minister President,.. Ik wil zo graag, … maar ze willen mij niet !!

    Ik heb ook regelmatig aangeboden ( zo hoog zit het dus al) om 2 maanden voor niets te werken, zodat ik kan laten zien, wat ik kan, wat mijn bijdrage in het geheel zou kunnen zijn.
    Nee hoor, niets !!
    Maar we moeten aan het werk, zegt onze minister President.

    Mijn WW periode is nu 12 maanden geleden afgesloten en ontvang nu een bijstand (IOAW) uitkering !
    Buiten de financiële aderlating, brengt het enorm veel stress mee.
    Mijn instelling is altijd geweest, er moet gewerkt worden voor de centen.

    Ik wil helemaal niet in de bijstand en weet zeker, vele lotgenoten met mij.

    Maar we moeten aan het werk, zegt onze minister President.
    Ik wil gewoon werken in Deventer, heb een gezond verstand, 2 goede handen (links en rechts) en zoek gewoon een KRUIWAGEN / WERKGEVER die mij, als 60 jarige, een KANS wil geven.
    Mijn enige gebrek is het vervoer (geen rijbewijs) dus ben aangewezen op openbaar vervoer en fiets.

    Geloof me:
    Een uitkeringtrekker is niet altijd een lui varken .
    Een uitkeringtrekker wil niet altijd uitslapen
    Maar een uitkeringtrekker wil ook vaak aan het werk.
    Werk wat er niet is … of niet wordt gegund.
    We moeten aan het werk, zegt onze minister President.

  17. Op deze manier wil ik mijn ervaring kenbaar maken.
    Per 01-91-2014 zou ik mijn baan in de zorg kwijtraken,ik had een jaarcontract met mondeling toezegging voor een vast dienstverband,door bezuiniging en overschrijding vsn budgetten,ging dit niet door. Grote paniek!
    Nog steeds had ik contact met mijn vorige werkgever,waar ik altijd met heel veel plezier heb gewerkt,ben destijds weggegaan omdat ik was verhuisd,maar vertrok met pijn in mijn hart,maar wat schertst mijn verbazing…. Ik kon terugkomen!! opdezelfde basis als ik was weggegaan!!!! Met een vast contract!!
    In mei dit jaar hoop ik 60 jaar te worden!!! Wat een fantastische werkgever!!! Ik ga opnieuw met heel veel plezier naar mijn werk!!
    Hoeze leeftijd- discriminatie???? Ik werk bij zorgspectrum t’ Zand,een goede plek,zowel voor cliënten als personeel

  18. Peter zegt: 24-01-14 om 08:37

    De nieuwe generatie wil af van de oude generatie. Koot en Bie zongen het al: Oude lullen moeten weg want ze zitten voortdurend in de weg, En verder: er is door de voortschrijdende automatisering steeds minder werk. En onze maak industrie hebben we in de jaren negentig uitbesteed aan China ( en later aan andere lage lonen landen) en nu zitten we met de gebakken peren.

  19. Margreet Mulder zegt: 24-01-14 om 08:38

    Ik ben 58 en heb tot nog toe vergeefs gesolliciteerd. De opgaaf van reden voor mijn afwijzing is meestal vaag en weerlegbaar. Dat geeft mij het gevoel dat de ware reden niet genoemd wordt ; mijn leeftijd.
    Het valt mij op dat de mensen die over mijn toekomst beslissen vaak jonger zijn dan ik. Dat maakt het voor hen moeilijk zich de voordelen van de oudere werknemer (ervaring, geen jobhopper, mensenkennis, doorzettingsvermogen) voor te stellen. Ik pleit voor een project waarbij leeftijdgenoten voor leeftijdgenoten (50+ssers) bemiddelen in het verkrijgen van betaalde werkervaringsplekken die bij goed resultaat omgezet wordt in een aanstelling. De werkgever kan daarvoor de premie gebruiken die nu al voor het aanstellen van ouderen beschikbaar is.

  20. Ingrid zegt: 24-01-14 om 08:44

    Ben een vrouw, 58 en nu 2 jaar zoekend naar een baan. Ik ben er van overtuigd dat ik meestal wordt afgewezen vanwege mijn leeftijd.
    Het UWV geeft een netwerktraining voor 55+ dat is prettig.
    Ik vind het wel erg jammer dat het UWV verder weinig te bieden heeft. Er bestaat een ‘mobiliteitsbonus’, die geeft belastingvoordeel aan werkgevers die een 50+er met een uitkering in dienst neemt. Waarom hoor je daar nooit iets over? Wel over een subsidie voor jongeren, maar deze merkwaardige naam voor een ‘subsidie’ voor ouderen wordt nooit genoemd.

  21. René zegt: 24-01-14 om 08:47

    Als Nederlands werkzoekende veertiger werkte deze werk.nl afgelopen najaar een bevreemdende indruk: http://www.trouw.nl/tr/nl/4504.....rije.dhtml

    Dit in politieke rumoer dat Bulgaren en Roemenen per 1 januari 2014 naar Nederland zouden komen. Deze Europese arbeidscarrousel doet het ergste vrezen, want welke rechten bouw je als Nederlander in Bulgarije op als je ooit nog terug zou willen komen naar de Nederlandse arbeidsmarkt?

    Het heeft toch veel te maken met de regionale levensstandaard waar je naar betaald wordt? Betaald volgens Bulgaarse normen hoef je in Nederland niet veel meer te verwachten. Ik ervaar dit ook als geboren Randstedeling in Oost Groningen: indeling in lagere CAO loonschalen.

    Om met minister Kamp in zijn vorige rol op “sociale zaken” te spreken: http://www.elsevier.nl/Politie.....ER322625W/
    Het verbaast mij dan ook hoe hij in zijn nieuwe rol op economische zaken geen handreiking wil doen naar zo’n groot bedrijf als Aldel in Delfzijl. De provincie wordt met gasboringen en het volplempen met windmolens uitgerookt.

    Als je het ergens anders beter kan krijgen, ga je toch weg? Een taal die veel moderne (interim)managers op personeelszaken (de “puinruimers” tijdens de zoveelste reorganisatie) ook communiceren. Voor jou vele tientallen anderen. Ik ben zo wel op sollicitatiegesprekken geweest waar 300-500 mensen ook op bescheiden functies als facilitair medewerker (conciërge school, nachtportier hotel) ook op hadden gereageerd. Het geeft aan dat we met z’n allen in een steeds kleiner wordende vijver van vacatures zitten te vissen.

    Hark je eindelijk uit zo’n vervelende uitkeringssituatie een geadverteerd baantje van 24 uur binnen, blijkt het contractueel toch een 0-uren contract te zijn met “misschien” een gemiddelde van 24 uur. Het UWV houdt mij om die reden voor de niet gewerkte uren dan ook nog steeds aan een sollicitatieverplichting elders. Dat maakt dan niet dat je je erg “thuis” kunt voelen op de nieuwe werkplek.

    Eerder als dertiger wel geprobeerd mij met de aanvang van een lerarenopleiding op eigen kosten om te laten scholen, waarop een brief via sociale zaken en werkgelegenheid kwam dat ik gestart was met “een niet noodzakelijke opleiding en mij fulltime beschikbaar diende te houden voor de arbeidsmarkt”. Het was in de tijd dat er meer (mannelijke) rolmodellen voor het basisonderwijs werden gezocht. Enfin, dergelijke ervaringen dragen niet bij aan studiezin en motivatie.

    Mer de opsomming gisteravond op Radio 1 journaal van de top 5 van verdwijnende banen als accountant, callcentermedewerker en winkelpersoneel door toenemende automatisering en online-verkopen wordt het er helaas niet beter op. De sociale structuur van steden en dorpen valt met de toenemende financiële en geestelijke druk op de gezinnen uit elkaar met alle rampzalige gevolgen voor de BV Nederland van dien.

  22. joke zegt: 24-01-14 om 09:02

    wat mij opvalt is niet alleen dat ouderen niet meer aan het werk komen maar ook dat op dit moment heel veel mensen, en dan ook veel oudere werknemers, boventallig worden verklaard.
    Maakt niets meer uit of je al jaren in dienst bent. men schrapt funkties en dan ga je del aan uit.

    De journalistiek zou eens iets moeten doen met dat hele leger aan ‘boventalligen’ dat nu in Nederland rondloopt dunkt mij.
    Je wordt als werknemer van de ene op de ander dag afgeschreven en dat heeft veel effect op een mens.

  23. Anouk Mulder zegt: 24-01-14 om 09:50

    De Argumentenfabriek heeft een keer een overzicht gemaakt met alle argumenten voor en tegen het aannemen van 55-plussers.
    Is ook behulpzaam voor werkzoekenden, weten wat overwegingen van werkgevers zijn.. Zie
    http://www.argumentenfabriek.n.....55-plusser

  24. Het is zelfs zo erg dat het bij een interne sollicitatie bij de rijksoverheid al moeilijk is om een andere functie te krijgen als je wat ouder bent.

  25. Metin zegt: 24-01-14 om 10:13

    In een maatschappij dat mensen steeds ouder worden / vergrijzing, is dit een serieus probleem. We moeten steeds langer werken, maar je komt vanwege je leeftijd bijna niet aan het werk. Er zijn bedrijven die gewoon open en eerlijk tegen hun personeel zeggen dat zij opzoek zijn naar jonge, frisse medewerkers… Als je ergens jaar of 7-8 gewerkt hebt, dan is het heel erg normaal dat je zelf vertrekt en opzoek gaat nieuwe uitdaging. Het is dus allang niet meer zo (in ICT) althans, dat je ergens begint en denkt dat je tot je 65/67ste daar kunt blijven werken.

  26. Bas zegt: 24-01-14 om 10:50

    @Anouk

    Ik denk – interessant. Blijkt dat ik de argumenten kan KOPEN

    Dat doen we dus niet.

    Persoonlijk denk ik dat er een groot verschil is tussen een oudere werknemer die aan de verwachtingen van ouder zijn voldoet – dus een natuurlijk gezag heeft, inderdaad rustiger is en mensen die dat niet hebben.

    Heel concreet, was ik leidinggevende over een groep van 20 mensen van 20-30 jaar oud, en er zou een vacature vrijkomen, dan zou ik hopen op een oudere collega, die aan deze verwachtingen voldoet.

    Om een beetje rust in het kippenhok te brengen. Maar dan moet het wel iemand zijn die dat in zich heeft. Die dus ook het hogere salaris waard is.

    Ik zie best veel mensen van mijn leeftijd, ik ben 47, die niet aan deze verwachtingen voldoen. Maar die ook niet goed omgaan met jongeren.

    Tsja, die mensen hebben een probleem. Een probleem dat in mijn ogen hun eigen schuld is. Want wil je een baan, dan moet je een probleem van de werkgever oplossen. Ben je zelf een probleem, dan zal je nooit een baan vinden.

  27. Asimov zegt: 24-01-14 om 11:24

    @Bas

    “Want wil je een baan, dan moet je een probleem van de werkgever oplossen. Ben je zelf een probleem, dan zal je nooit een baan vinden.”

    Werkgever en werknemer staan op gelijke voet. De werkgever heeft de werknemer nodig voor zijn bedrijf. Als er te weinig werknemers zouden zijn ipv teveel zou je het ook om kunnen draaien:

    Een werkgever heeft een werknemer nodig, wil je een werknemer dan moet je aan de verwachting van de werknemer voldoen, anders zal je nooit werknemers krijgen.

    Helaas is die situatie nu niet zo.

  28. Bart zegt: 24-01-14 om 12:15

    Zelf nog voor de economische crisis van zomer 2008 , op 57 jarige leeftijd nog voor die tijd, veel gevraagd, en had soms de mogelijkheden om tussen 3 verschillende bedrijven te kiezen.

    Echter de crisis , nu al 6 jaar durende , geeft geen enkele ruimte meer voor ouderen om de ‘concurrentie ‘met jongere werkzoekende aan te gaan.

    Nederland heeft geen cultuur om werkende mensen tot aan het pensioen respectvol aan het werk te houden, slechts een beperkt aantal van die bedrijven kennen nog deze tradities , en hebben de faciliteiten en draagkracht .

    De Duitse en Japanse bedrijven hebben bijvoorbeeld , in tegenstelling tot de Nederlandse moraal, wel een maatschappelijke verantwoording naar hun personeel om deze tot het pensioen actief te houden, een alleen Andre Rieu mocht ik een dit horen zeggen, dat hij ook een verantwoordelijk heeft naar zijn muzikanten om daar voor te zorgen, zoals in een Japans bedrijf.

    De Duitsers en Japanners zijn een volk van werkers, waar respect en aanzien voor ambachtelijke werk is , Dit is in Nederland nooit aanwezig geweest, en ook niet gestimuleerd door de overheid, men keek altijd met een soort minachting naar de ‘boerenpummel met een hamer’.

    Wel is een bloeiende handel ontstaan, de laatste 30 jaar in z.g. consultant welke met gladde adviezen mensen onbelemmerd ziek kunnen treiteren, en ongevraagd uit een bedrijf kunnen ‘ verwijderen’

    De ‘Fata Morgana ‘ van de overheid om mensen tot hun AOW leeftijd van 67 of 71e jarige leeftijd door te laten werken, vraagt wat uitleg van die zelfde overheid denk ik.

    Ook is geen enkel geluid uit Den Haag waarneembaar, hoe je de nu meer dan EEN MILJOEN werklozen ( totaal van : Werklozen, WAJONG en bijstand ontvangers ) een perspectief kunt geven op echt werk.

    In een artikel en documentaire kunnen zien, het Groningse Eems regio, de werkloze en bijstand ontvangers in Groningen , handdoekjes vouwen, verder geen enkele activiteiten daar, in het Duitse deel ene dynamische industrie van autofabrieken, vele toeleveranciers en dienstverleners, en het bouwen van grote schepen en industrie installaties.

    Dit ook gerealiseerd door oudere werknemers.

    Dat is het grote verschil !

  29. Bas zegt: 24-01-14 om 14:25

    @Asimov

    Daar heb je helemaal gelijk in, en dat hebben we ook gezien: ICT bedrijven die wervingsdagen op een circuit organiseerden. Het circuit moest dan de mensen lokken, en na tekenen gratis racen :)

    Nu is het anders, nu zijn er weer meer gegadigden dan banen. Maar ik denk dat we binnen 10 jaar weer wevingscampagnes zullen zien.

    De beroepsbevolking krimpt, heel eenvoudig, er zijn meer mensen die in 1949 zijn geboren – die gaan met pensioen dan in, zeg, 1994 – die beginnen net.

    En dus zullen we met minder handen hetzelfde moeten doen. De tijd van de werknemer komt er, dus, aan.

    Dat verklaart ook waarom, ondanks de crisis, er geen maatregelen zoals deeltijdwerk, ATV worden ingevoerd: We hebben straks alle handen nodig, en werken nu gemiddeld reeds minder dan 40 uur in de week

    Dat moet niet nog lager worden, langere termijnvisie, hoezeer het op de korte termijn prettig zou zijn.

    Meer on topic, voor degenen die nu 57 zijn is het natuurlijk wel zuur: die hebben grote kans met pensioen te zijn voordat ze weer nodig zijn.

  30. Atahuallpa zegt: 24-01-14 om 14:40

    Een ander geluid.

    Door omstandigheden ben ik eind 2010 onder het motto van ‘ wederzijds goedvinden ‘ met ontslag gegaan in het voortgezet onderwijs. Ik was toen 60 jaar. Drie weken later had ik al voor enige weken, via een uitzendbureau, invalwerk op een basisschool in Rotterdam. Omdat er door het uitzendbureau geen pensioenafdracht plaatsvond naar het ABP besloot ik om niet verder in zee te gaan met dit uitzendbureau. Ik heb gesolliciteerd op andere scholen (open sollicitaties) en begin 2011 werd ik gevraagd om tot aan het einde van het schooljaar in te vallen in groep 4. Dit nadat ik enkele keren ervoor al voor enkele dagen naar tevredenheid op dezelfde school in de bovenbouw had ingevallen. Op dit moment ben ik 63,5 jaar en werk ik nog steeds op deze school en ben inmiddels in het bezit van een vaste aanstelling. In mijn functioneringsgesprek afgesproken om tot de kerstvakantie 2015 door te gaan. Nog een tip voor oudere ww- ers die hun pensioen opbouwen bij het ABP. Breng het voorwaardelijk pensioen niet in gevaar door vanuit een ww- uitkering met pensioen te gaan. Ga dus met pensioen vanuit een situatie waarbij pensioenafdracht plaatsvindt.

  31. Natuurlijk ben ik te oud. Helemaal mee eens. Ik ben moe maar ik zit op de plek waar een jongere hoort te zitten die nu werkloos is.

    Dus de VUT moet terugkomen.
    Dan stop ík ermee en de jeugdwerkloosheid is opgelost. Twintig – vijfentwintig jaar geleden werkte dat toch ook?

  32. Ricardo zegt: 24-01-14 om 18:17

    Volgens mij ben je op dit moment ongeacht ervaring en CV al boven de 45 te oud. Het is dus nog erger geworden. Toch logisch, werkgevers kunnen immers ‘zeer diep putten’ uit een vrijwel onbegrensd reservoir van goedkope werknemers. Le- of illegaal, vakkracht of ongeschoold, als dagloner of nuluren kracht. Ideaal voor werkgevers. Deels eens met @GB op voorwaarde dat werkgevers niet langer 2/3 van de VUT hoeven te betalen. En inderdaad bezetten ouderen contractueel te stevig plaatsen waar jongeren al veel goedkoper zijn. Ik ben zelf ruim 55plus maar vind het ook oneerlijk dat mijn generatie minder als jongeren betaalt voor een beter pensioen. Dit kabinet en hun zo geliefde oppositie van D66, CU en SGP maakt op de meeste terreinen vooral halve keuzes.

  33. marti zegt: 24-01-14 om 19:43

    Ik ben bijna 44 jaar en heb 22 jaar werkervaring in mijn huidige professie. Ik ben te oud en te ervaren volgens sommige HR managers. Na 1,5 jaar solliciteren heb ik nog steeds geen baan. Onze samenleving heeft toch juist in de crisis mensen nodig die ervaring hebben om mee te denken?
    In mijn omgeving lopen degenen die ook wegbezuinigd zijn, tegen ditzelfde probleem aan.
    Wij hebben de helft van ons werkende leven nog voor ons. Onze opgroeiende kinderen raken eraan gewend, dat wij thuis zijn. Dat is toch niet het voorbeeld, dat je wilt voorleven?

  34. @vind het ook oneerlijk dat mijn generatie minder als jongeren betaalt voor een beter pensioen@
    Dat is helemaal niet oneerlijk, Ricardo.
    Mijn en uw generatie heeft de VUT gefinancierd, zodat de generatie voor ons er met 57,5 uit kon. Wij hebben toen, in ons polderoverleg, afgezien van loonsverhogingen, zodat de VUT betaald kon worden.
    Nu kunnen we door. Ik tot 65 plus drie maanden, anderen nota bene tot 67.
    Wat een beleid.

  35. Bart zegt: 25-01-14 om 09:07

    Mensen,

    Ga toch lekker varen! Degene die kan natuurlijk.
    Altijd werk op zee! Nederland is groot geworden door zeevaart, en kan dat ook blijven door zeevaart. Rederijen schreeuwen om mensen.

  36. @Rederijen schreeuwen om mensen@
    Hahahaha… Ook om mensen met versleten ruggen en knieen van het stratenmaken – om maar wat te noemen – ?

  37. jan-willem zegt: 25-01-14 om 12:49

    Aan bart,

    Ik ben werkzaam als loods, ik hoor en zie dat de banen hier ook niet voor het oprapen zijn. Vooral 50+ mensen hebben veel angst om hun Baan in de zeevaart te verliezen omdat zij ook weten dat het moeilijk wordt om weer een Baan in de zeevaart te krijgen.

  38. Louis van Rasten zegt: 25-01-14 om 13:09

    @Bart,

    Wat een fantasieverhaal! “Rederijen schreeuwen om mensen”. Rederijen schreeuwen om JONGE mensen!

    Leeftijdsdiscriminatie is een uiterst treurige noot in de geschiedenis van sollicitatieland met name tijdens perioden van crisis wanneer het arbeidsaanbod oneindig groot is.

    Ik denk dat wij de oorzaken van de werkloosheid moeten gaan aanpakken want hiermee pak je tegelijkertijd ook het discriminatieprobleem aan. De overheid dient er voor te zorgen dat bestaande banen behouden blijven en dat er weer werk komt voor diegenen die langs de kant staan m.a.w.: er dient -door innovatie- nieuw werk gecreëerd te worden. Zo had Nederland in de jaren zestig van de vorige eeuw voldoende eigen productiecapaciteit -bijna 25%- en dit moet terugkomen. Een goed voorbeeld hiervan is de productie van een eigen automobiel namelijk de DAF.

    Onderzoek naar nieuwe producten en diensten dient door onze overheid te worden gestimuleerd. Wij lopen achter op de ons omringende landen. Innovatie stimuleert economische groei hetgeen een belangrijk paradigma is.

    Helaas zit het huidige kabinet teveel op de stoel van Brussel hetgeen betekend dat het beleid teveel gefixeerd is op het begrotingstekort. Hierdoor verlies je het zicht op de totale situatie. Wij zien namelijk nu waartoe deze excessieve bezuinigingsdrift leidt.

    Door onze blik meer te richting naar nationale productie d.m.v. innovatie kunnen wij uit de crisis komen. Wij zijn teveel afhankelijk van het buitenland (doorvoerland) maar alleen hiermee kom je niet door de crisis. Een goed voorbeeld is Duitsland die met een eigen staal en auto-industrie in 2015 zelfs beneden de 3%-norm uitkomt.

    Ook moeten wij minder afhankelijk worden van Europese wet en regelgeving want dit leidt alleen maar tot meer ergernis en afhankelijkheid. Europa moet niet het beleid in Nederland gaan bepalen maar Nederland zelf. Alleen door onafhankelijkheid en het opschroeven van autarkische mogelijkheden kun je uit deze financieel economische dilemma komen. Hiervoor is wel geld nodig maar dit huidige kabinet wil alleen maar bezuinigen i.p.v. de doelen te richting op innovatieve verbeteringen, op nationaal niveau wel te verstaan.

  39. Een werkgever zoekt het liefst iemand van 16 jaar met 20 jaar ervaring. Een schande zijn de argumenten waar werkgevers mee aankomen. Zeg gewoon dat ze te duur zijn en dat jezelf meer over wilt houden aan het eind van de maand.

  40. Prat zegt: 26-01-14 om 00:04

    Willem is niet lui dat zie je wel aan zijn lange brief.

    Mensen zouden weer wat meer solidair kunnen worden.

    Wanneer wordt de eerste robot nu eens ontslagen ?

    Als iedereen nu eens zou gaan staken met als onverbiddelijke eisen
    dat de robotwinst beter verdeeld moet worden en dat iedere
    laaglonige 20% meer krijgt en de (te) veelverdieners 10% minder.

    En dat dan tegen maximaal 20 uren werk per week.
    Dan heeft iedereen weer werk en is de werkloosheid opgelost.

    Dit is zeker een voorbeeld van goed nadenken en sociaal bewustzijn.
    Ouderen krijgen zo hun plek weer terug in het leven.
    Het sociaal stelsel functioneert weer waarvoor het bedoeld was.
    Namelijk alleen voor mensen die echt niet kunnen.

    Ja minder robots kan best, immers die stalen ons werk.
    “Killing a robot a day keeps the dead away”

    O ja die 1000 miljard fraude binnen europa die opgesppord
    kan worden met (alweer) door nieuw te scheppen banen.
    En het fraudebedrag dat dan afneemt. Allemaal winst. Een winwinwinwinwin situatie.

    Ja dit getuigd van sociaal denken. Iedereen gelijke behandeling.

    Het sociaal systeem afbreken (De koning in de troonrde) lijkt me niet zo slim.
    Sociale solidairiteit is wel slim. Interesse voor elkaars situatie tonen.
    Een rokende uitkeringsgerechtigde drie maanden zonder inkomen zetten
    lijkt mij niet slim voor de economie.

    Waar zijn de wijzen, de stamoudsten, de ervarenen nog in het geheel.
    Zijn we nu collectief gek geworden ? En niemand kan het van gekte nog bemerken ?

    Die cursus solliciteren om dan vervolgens op leeftijd gediscrimineerd te worden ?
    Gaat daar wel geld heen dan ? Valse banen zijn dat, Onnodige verspilling.

    Er zijn huishoudens met twee banen en anderen geen dat is toch ook niet eerlijk ?
    Niet sociaal…….

    Neen ik ga niet zeggen dat veel vrouwen nu werken en vroeger niet. Dat kan wel.

    Als iedereen werkt worden de werkgevers weer slaaf van de werkenden i.p.v.
    andersom.

    Als iedereen 20 uur per week werkt heeft iedereen weer werk en meer tijd
    om mens te zijn en echte dingen uitvoerig en gedegen te doen.

    Dat is toch goed sociaal gedacht ? Ik ga er zelf wel voor

    Ik denk er goed diep over na zodat alles hier gezegd wel klopt.

    Als er 1% belasting geheven word op beleggings winst is dat een aardig bedrag
    dunkt mij. Daar kunnen we het gasgat mee dichten en de dijken verhogen.
    Wat weer meer werk is.

    Als het crisis is moet alles eens bekeken worden en zo kan in mijn model
    hier geschetst de inkomstenbelasting wel omlaag en we hebben meer tijd en geld
    om geld uit te geven.op alle manieren.

    Mensen zouden weer wat meer solidair moeten kunnen worden.

    Wanneer wordt de eerste robot nu eens ontslagen ?

    Het is tijd voor een sociale omwenteling.

    Daar ga ik prat voor.

    Conspiracies bestaan.

    Gaan we slachtoffer worden of nemen we ons leven terug in eigen hand.
    Het was toch nooit de bedoeling van onze voorouders dat alles door de overheid
    geregeld wordt ? Waar hebben die zo hard voor gevochten ?
    Laten we onze sociale normen zakken en de crisis in zakken ?

    De leugens zijn evident.

    Doe er niet meer aan mee, Zoek je zelf op en sta fier en recht en zeg nee.
    Zo kan het niet langer. Wij willen allemaal werk.

    Dat de werklozen geen werk hebben dat is een samenzwering.
    Het is discrimminatie van velen.

    Ongeacht de leeftijd !

  41. Wim zegt: 26-01-14 om 08:10

    Dag Willem,

    Hoewel ik je jammer genoeg ook niet kan helpen, wil ik je wel zeggen dat ik veel bewondering heb voor al je pogingen om weer lekker aan de slag te komen! Ook als het nog niet lukt, verdien je alle respect want uit je hele bericht spreekt hoe graag je wilt. Heel veel succes om toch wat te vinden, het is je van harte gegund!

    groet Wim

  42. jan-willem zegt: 26-01-14 om 11:34

    Wanneer de chef en het midden Management tegenwoordig al jong zijn, durfen ze vaak geen ouderen aan te nemen. Die jongeren kunnen ze nog intimideren de ouderen moeten er dan toch alleen om lachen. Ze nemen mensen aan die ze nog kunnen kneden en vormen. Dit alles in het eigenbelang en niet in het bedrijfsbelang.
    Het likken naar boven en schoppen naar onderen proces, wordt hierdoor verstoort. De leidinggevende kwaliteiten moeten nu naar boven komen om een oudere werknemer te kunnen sturen, deze kwaliteit is vaak niet aanwezig. Dus wordt de weg van de minste weerstand gekozen en een jongere kneedbare sollicitant uitgenodigd.

  43. A3iaan zegt: 26-01-14 om 13:05

    Zeker is er sprake van leeftijdsdiscrinatie. Zelf ben ik 55 en al 6 jaar werkloos. Tot nu toe 1.150 sollicitaties gedaan. Geen enkele kans dat ik word aangenomen. Wrange is dat ik 49 jaar en 10 maanden was toen ik mijn 1e WW-uitkering ontving. Gevolg ik ben nu een NUGGER, een Niet Uitkerings Gerechtigde. Heb sindsdien mijn spaartegoed op moeten maken, mijn levensverzekering af dienen te kopen en mag binnenkort mijn eigen huis gaan opeten. De arrogantie waarmee je bij de Sociale Dienst wordt behandeld is een verschrikking. En dan zitten daar MOE-landers en andere immigranten die doodleuk geld krijgen voor een flatscreen, inrichting van hun woning en een riant voorschot. Hoezo, discriminatie? Ja van de Nederlandse bevolking. Heb de hoop opgegeven dat ik ooit nog aan betaald werk kom en doe daarom al 4 jaar lang -met veel plezier- onbetaald vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis voor maximaal 32 uur per week. Levert geen euro op maar wel waardering van personeel, bewoners en familie. Mijn leven is dus gestructureerd en ik heb het idee dat ik nog iets voor de maatschappij beteken.

  44. Frans zegt: 26-01-14 om 13:17

    Als ik zo om me heen kijk en zie wat er aan Nederlandse ervaring en kennis door buitenlandse bedrijven wordt weggekocht hier in Nederland verbaasd het me eigenlijk dat de Nederlandse bedrijfsleven hier nog niet over weet te klagen. Dit zijn namelijk wel mensen die weten waar ze het over hebben. En sorry dat ik het zo zeggen moet maar maagd in het hoerenhuis spelen komt altijd met een prijskaartje dames en heren ondernemers. Jullie hebben de deur met leeftijds discriminatie wagenwijd opengezet, wij de ervaren werknemers deze keer niet.

  45. Lisette Spaargaren zegt: 26-01-14 om 15:39

    Dag Willem,

    Ik zou je aannemen, als ik het kon!
    Ik wil je ook een riem onder je grote hart steken!
    Misschien kunnen mensen die jouw bericht lezen en rond Deventer werken je helpen? Stuur het bericht naar je baas! Mensen doe iets voor deze man!!
    Succes.

  46. A3iaan zegt: 26-01-14 om 16:47

    Even ter aanvulling op mijn eerdere reactie. Als ik de leeftijd van 50 jaar had gehad bij mijn 1e WW-uitkering was ik niet al mijn spaargeld en levensverzekering kwijtgeraakt. Sinds november 2010 heb ik totaal GEEN inkomen meer. Heb 28 jaar premies betaald en dan word je zo weggezet. De bedoeling is dan ook dat ik voor mijn 67e de pijp uit ga zodat ik ook niet kan profiteren van de AOW. Regering…..ik zal mijn best doen om voor die tijd dood te gaan. Dat ik geen geloof meer heb in welke partij dan ook zal duidelijk zijn.

  47. Bogan zegt: 27-01-14 om 05:26

    het is niet een typisch Nederlands probleem :
    Australian Bureau of Statistics figures show about one-third of older people who have given up looking for work say it is because employers think they are too old.
    Sixty-eight per cent of all age discrimination complaints to the Human Rights and Equal Opportunity Commission in Australia are about employment.
    meer op http://www.abc.net.au/news/201.....ce/5065854

  48. Bart 2 zegt: 27-01-14 om 07:41

    Dit is niet de ‘ga maar allemaal lekker varen op zee Bart ‘ vandaar nu Bart2 , overigens er zijn maar een beperkt aantal banen voor senioren om rondvaartboten te besturen.

    Wat ik al jaren mis , is de visie , maar ook het debat , hoe je een land aan het werk moet houden tot hun 67 of 71 jarige leeftijd om het ‘rijkspensioen ‘ AOW te mogen ontvangen.

    De beleidsmaker van nu , hebben altijd wel een baantje na de kabinetsperiode als hoofd kampeerraad , of Koninklijk verbond van caravan stallinghouders , of raad voor toezicht op rubber doppen op trekhaken, veelal zeer dik betaalde banen in het ‘old boys network ‘.

    Dit veelal met afkoopsommen bij ontslag van een half miljoen euro, zie de door meneer Loek Hermans geleide zorginstelling ,met een toonvoorbeeld van wanbeleid, en verkwisting van geld.

    Dus na een kabinetsperiode zal het de politici een worst zijn hoe het land wordt achtergelaten, dit is ook de reden dat het al 6 jaar nu in de crisis zo ongelofelijk stil is in Den Haag , en geen enkele concrete maatregel voor stimulering van werkgelegenheid waarneembaar is.

    Uit diverse reacties in dit blog lees ik ook de ontreddering van baanverlies op relatieve jonge leeftijd , met beperkte duur van WW uitkering, het ‘ópeten van het huis ‘ en levensverzekering.

    Dit dan ook na vele honderden sollicitatie brieven gedurende jaren.

    Een andere briljante truck van de overheid is het cijfer van WW uitkeringen, en werkzoekenden, de vele tienduizenden welke na een periode van 2 of 3 jaar WW, de bijstand in vallen, of door alle ellende in een WAO situatie komen, worden niet meer meegeteld , verdwijnen in de anonimiteit, afgevoerd , weg ……………vergeten.

    Graag bij de volgende verkiezingen de politici confronteren met het feit van meer dan EEN MILJOEN werkzoekenden ( WW uitkeringen, WAJONG, en bijstanduitkeringen ) die tot hun 67e of 71e jarige leeftijd nog zouden moeten kunnen werken .

    En bedrijven welke hun productie naar Oost Europese landen verplaatsen, en Oost Europeanen welke hier de banen van Nederlander s overnemen.

  49. Ricardo zegt: 03-02-14 om 20:33

    Extra bedroevend is dat ook dit kabinet eigenlijk weer geen maatwerk levert of het lef heeft om de diverse eigen instanties te dwingen om dit te doen. Men denkt helaas als vanouds steeds weer in bepalingen voor de grootste gemene deler, ‘plempt’ vrijwel kritiekloos weer vele miljoenen in een bewezen weinig rendement leverende en bevoogdende inefficiente bemiddeling die vooral de ambtenaren en bedrijven aan het werk houden. Verder gaat de ‘creatieve maakbaarheid’ m.i. nog steeds meestal niet. Ik zou dus bijna pleiten voor voor een PGB voor werklozen waardoor zij eindelijk zelf meer greep krijgen op hun situatie zonder al die algemen regels, handige bemiddelinsbedrijven en (ambtenaren van) anonieme overheidsinstellingen. Ware het niet dat ook dit vast weer nieuw misbruik in de hand werkt. Maar de huidige politiek en bestedingen zal vast ook weer laten zien dat de rendementen tegenvallen.

  50. yvonne zegt: 28-02-14 om 12:19

    Ik ben 58 jaar. In de afgelopen 2 weken heb ik 3x meegemaakt dat ik letterlijk op leeftijd gediscrimineerd werd. In gesprekken meld ik mijn leeftijd niet en men geeft aan dat er concreet een vacature is. Op het moment dat men naar mijn leeftijd vraagt hoor ik letterlijk: “Oh nee, dan niet. Goh, je ziet er jonger uit en bent dynamisch en enthousiast.” Het frappante is dat men dan in één adem door vraagt of ik een ander onbezoldigd project wil oppakken, omdat ik zo dynamisch ben. Het getal 58 is not done, gooit de deur meteen voor mijn neus dicht en geeft het gevoel alsof ik een besmettelijke ziekte heb waarvoor ik mij zou moeten schamen. Het frappante is dat de gesprekpartners ook vrouwen van mijn eigen leeftijd zijn. Ik denk dat ook meespeelt dat in de tegenwoordige maatschappij “oud/ouder” gelijkstaat aan de norm van lelijk, traag, niet waardevol. Jeugd is de norm. Of zoals Cisca Dresselhuys eens (spottend) zei: “jong = schoonheid en oud=lelijk”.

  51. Louis van Rasten zegt: 01-03-14 om 12:08

    Bij een te hoog aanbod op de arbeidsmarkt en wanneer dus bedrijven en organisaties het voor het kiezen hebben stijgt in zijn algemeenheid ook helaas het verschijnsel discriminatie. Hoe dit op te lossen?

    De overheid dient hierbij een sleutelrol te vervullen. Zij kunnen door voorlichting en propaganda ook de positieve kanten belichten en accentueren die het in dienst nemen van een oudere werknemer met zich meebrengt. De vooroordelen hieromtrent zullen weliswaar niet geheel verdwijnen doch er kan wel meer besef en kennis worden gecreëerd bij werkgevers/organisaties.

    Helaas hebben wij een overheid, beter gezegd een rampenkabinet dat alleen maar bezig is met het bedienen van de Brusselse eurocraten m.a.w.: het nastreven van de beruchte 3%-norm i.p.v. zich bezig te gaan houden met de meer relevante vraagstukken die er zijn zoals bijvoorbeeld bovenstaand dilemma.

    Men zou feitelijk kunnen zeggen dat Brussel annex Europa belangrijker voor het kabinet zijn dan de talloze problemen die er heersen in de eigen achtertuin. Het is niet meer dan een complete farce wanneer men bedenkt dat het eigen land verkommert alleen slechts enkel omwille van de extreme wensen die er heersen bij de decadente eurocraten van de EU. Nederland heeft niets aan de onzinnige doelstellingen van Europa, helemaal niets! Het levert voor ons land geen enkele voordelen op.

    Wanneer onze eigen overheid meer zal gaan doen om de vooroordelen te bestrijden die er heersen rondom het aannemen van ouder personeel bij bedrijven en organisaties dan wel het doorvoeren van financiële prikkels (bijvoorbeeld korting premies) dan zullen er ook meer ouderen aangenomen worden.

    Helaas heeft dit huidige kabinet andere prioriteiten op haar verlanglijstje staan…….

  52. Hans zegt: 23-03-14 om 23:15

    Zo , hier word je ff opgevrolijkt , heb al wel in de gaten dat werkgever me 1 maand en 10 dagen te vroeg heeft ontslagen , mocht ik geen werk weer vinden , Als ik zie dat mensen meer dan 1000 sollicitatie brieven hebben verstuurd ? dat is enorm , ik ben al blij dat ik mijn 4 in de 4 weken kan doen , want het heeft voor mij geen zin om op HBO functies te solliciteren . En dan blijft er weinig keus over , uit betrouwbare bron ( ex collega v/d administratie ) blijkt dat sollicitatie brieven die binnenkomen . zonder dat er een vacature is , gelijk in de versnipperaar gaan ( mocht je nog echte brieven sturen ) en anders komen ze in de prullenbak van de computer , maw , het heeft gewoon geen zin om open sollicitaties te doen , die kans is op dit moment gewoon nog nul , maar ja , verplaatst u zich eens in de werkgever , een beetje grote werkgever zou er speciaal iemand voor in dienst moeten nemen , He !!! ik weet naar welke functie ik ga solliciteren : sollicitatie brief vernietiger , daar moet toch werk genoeg in zijn . ( geintje natuurlijk ) Neemt niet weg dat ik ook graag weer aan de slag ga , maar bij sommige functies . als ik naar het loon kijk die ze bieden , dan weet je als dat ze een schoolverlater zoeken .
    Ik hoop dus op mijn 50ste nog een goede baan te krijgen .

Geef een reactie