De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Den Helder – Den Hoorn v.v.

De vernieuwde veerhaven in Den Helder zit vol technisch vernuft.

173.000 liter brandstof bespaart Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) dankzij zuignappen die de boot in de haven op z’n plek houden. Hierdoor hoeft de motor in de haven minder toeren te maken: tel uit je winst. Op de miljoenen liters gasolie die TESO jaarlijks verbruikt, lijkt het misschien niet veel maar alle beetjes helpen, zegt Rieuwert Pol van TESO: “We hebben het over enkele procenten per jaar en dat is met de huidige brandstofprijzen zeker de moeite.”

Het betreft een Nieuw-Zeelandse vinding die voor ‘t eerst in Nederland is toegepast in de veerhaven van Den Helder. Die was toch al aan een opknapbeurt toe. Hoewel de renovatie van de haven en de aanleg van het automooring-systeem een ingrijpende klus was, hebben de passagiers er weinig van gemerkt. De veerdienst is gewoon volgens dienstregeling blijven varen.

Totaal heeft de renovatie van de veerhaven ruim 7 miljoen euro gekost. Het grootste deel komt voor rekening van Rijkswaterstaat. Het systeem met de zuignappen kostte 1,7 mijoen euro. TESO betaalde daarvan de helft, en het Waddenfonds legde een aanzienlijk deel (35%) bij. De provincie Noord-Holland betaalde de rest.

Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5
Audiofragment 6

foto’s NOS/Paul Funke

 

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


3 reacties op “Den Helder – Den Hoorn v.v.”

  1. Hessel Visser zegt: 13-06-14 om 08:18

    Mooie foto, Marc-Robin! Heb je de foto’s van die vacuüminstallatie ook al gepost inmiddels? Ben wel benieuwd.

  2. redactie Radio 1 Journaal zegt: 13-06-14 om 08:55

    Ere wie ere toekomt: de foto’s zijn gemaakt door Paul Funke, de radiotechnicus.

  3. Andre zegt: 16-06-14 om 11:12

    Ik vind het allemaal een hoog Halleluja-gehalte hebben.
    Heb me met oversteekjes naar Texel altijd verbaasd dat de veerboot niet gewoon snel met trossen wordt vastgetrokken, maar dat de motor op ‘vol (of desnoods half) gas’ gaat om de boot aan de kade te duwen. Totale energieverslinding!

    Wat dus nu gebeurt is dat een volstrekt energieONzuinig systeem wordt vervangen door een ‘normaal’ systeem, waarbij de motoren niet voluit gaan. Maar zoiets is toch de standaard?

    Ik vind het eerder opmerkelijk dat men ooit het energieverslindende systeem heeft toegestaan!

Geef een reactie