De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Sluis te krap voor jachten XL

Prachtige foto zou ik kunnen maken van het zeewaardige jacht dat nu op de werf van Feadship te Makkum wordt gebouwd. Sauna’s, opbergruimte voor speedboten, zwembad en bioscoop aan boord. Maar de voor mij onbekende toekomstige eigenaar wil niet hebben dat er foto’s worden gemaakt. Exclusieve jachten van dik 80 yoy 100 meter lang. Ondanks de crisis heeft de jachtwerf het druk met het bouwen van deze  zeewaardige luxe jachten. Maar toch is er een nijpend probleem. De schepen worden zo groot dat ze niet meer door de sluis bij de afsluitdijk passen. Het bedrijfsleven waaronder deze werf rammelt samen met gemeente en provincies aan Haagse poorten om geld los te maken voor het bouwen van een nieuw sluiscomplex. Tenslotte is de Afsluitdijk toch toe aan een opknapbeurt en ook in Makkum vinden ze dat je dan voor 65 miljoen een goede investering in de toekomst kunt doen. Maar Den Haag loopt nog niet zo warm voor die plannen. Moeilijk uit te leggen aan de ‘Extra Large’ klanten met dito beurs ‘that there is a problem with the locks of Kornwerderzand”. 

Slapeloze nachten krijgt directeur Sijbrand de Vries ervan als een schip van ettelijke miljoenen door de sluis moet, met aan bak- en stuurboord nog slechts 15 centimeter speling. “Ze worden steeds groter en luxer in dit marktsegment maar er komt een moment dat we ‘nee’ moeten verkopen en dan gaat de klant naar bjvoorbeeld Duitsland”. Als de sirene om 10 over 7 gaat zien we een honderdtal schilders, timmerlieden, lassers en elecromonteurs (m/v) door de loods lopen waar een gemiddeld verkeersvliegtuig met gemak in kan. De werf is een stevige werkgever voor de regio, zegt ook Gedeputeerde Sietske Poepjes van de provincie Friesland. “We proberen ze in Den Haag ervan te overtuigen dat het echt nodig is om de sluis groter en dieper te maken, maar er wordt stevig bezuinigd”. Goede hoop is er op een motie door de PvdA in de Tweede Kamer vandaag.

 

“We kunnen nu soms het schip niet helemaal afbouwen. Denk aan zijvleugels of een balkon dat we er niet aan kunnen zetten omdat er geen ruimte is in de sluis. Dat moeten we dan doen op een werf in Amsterdam”. Maar hoe realistisch is het om aan Rijkswaterstaat een grotere sluis te vragen omdat er 3 keer per jaar een luxe jacht doorheen moet? Gedeputeerde Poepjes: “Maar er zijn veel meer bedrijven die belang hebben bij een grotere sluis. Op de langere termijn is het verstandig hier goed over na te denken. De huidige sluis stamt uit de jaren 30 en is niet meer van deze tijd. Als je nu toch groot onderhoud moet plegen lijkt het ons, samen met Overijssel en Flevoland, slim om die extra uitgaven nu wel te doen”. Maar waarom kan een bedrijf met zulke orders en 3 provincies met geld uit de verkoop van aandelen uit grote energiemaatschappijen niet zelf dat geld opbrengen? “Een provinciale weg wordt ook betaald door de provincie, zo zit dat ook met het sluiscomplex van de Afsluitdijk, dat is een rijksaangelegenheid”.

 

 

Namen kan De Vries niet noemen. Nou ja, Donald Trump was ooit klant. Dat niveau dus. En geen rode loper als ze tussentijds komen kijken naar ‘hun’ schip. “Gewoon door het zaagsel en langs de lasapparaten. Het zijn vaak grote mensen uit het bedrijfsleven die snappen hoe het werkt in een ambachtelijk  familiebedrijf”.  Van een ander schip mogen we wel foto’s maken maar we bekijken ademloos het grootste schip dat nu in aanbouw is en waar tientallen bedrijven uit het hele land toeleverancier zijn. Van elektrotechniek tot het marmer voor de vloeren. De glazen lift door het schip, de whirlpools aan bak- en stuurboordzijde op het zonnedek. Uit de folder van een ander schip: “Callisto offers everythng that one could desire in a 65-meter yacht without compromising the sleekk yet classic exterior lines. A long profile, vast overhanging clipper bow and large architectual windows make her a modern-day classic. Helaas zit Kornwerderzand dwars…

 

Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5
Audiofragment 6

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “Sluis te krap voor jachten XL”

  1. G.B. zegt: 21-06-14 om 13:19

    Je hoeft toch niet perse binnen de sluis te bouwen?
    Er zijn voldoende werven zat buiten de afsluitdijk.

  2. Bas zegt: 21-06-14 om 16:52

    klopt, G.B.

    Maar de werven aan de binnenkant, die balen. Snap ik wel, maar hoeveel gemeenschapsgeld moest ook al weer in die sluizen? Als het zo belangrijk is, waarom betalen de belanghebbers de sluis dan niet zelf?

Geef een reactie