De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Brommers kiek’n

Morgen wordt in Assen de 84e Dutch TT verreden. Er worden meer dan 100.000 bezoekers verwacht.

De TT is meer dan alleen een race: het is een happening waar motorfans vanuit de hele wereld op af komen om te kamperen in de weilanden rondom het circuit. Daar is het nu al gezellig druk.

De in 1922 opgerichte motorclub Assen en Omstreken was in 1925 de organisator van de eerste motorwegrace in Nederland. Start en finish waren op 25 juli in Rolde. In 1955 verhuisde de route naar het circuit van Drenthe waar het evenement sindsdien plaatsvindt. De Asser TT maakt sinds 1949 deel uit van de Grand Prix-series.

Camping Jan & Berta staat al gezellig vol. Nachtwaker Marten Haveman vertelt dat er zelfs midden in de nacht nog motorrijders uit Italië aankwamen: “Die hadden in één ruk gereden dus die waren behoorlijk wiebelig. En toen moesten ze hier de tent nog opzetten.” Het Rotterdamse echtpaar Cor en Bartha komt hier al jaren. Motoren kijken, maar ook voor de gezelligheid. “Vroeger gebeurde er nog wel eens wat op de camping”, vertelt Cor: “Werd er midden in de nacht vlak naast onze tent een matras in de fik gestoken. Maar tegenwoordig is het hier veel rustiger hoor.”

Assen maakt zich op voor de roemruchte Nacht van Assen met tienduizenden feestgangers. Er geldt dit jaar voor het eerst een noodverordening voor de binnenstad van Assen die het verbiedt om ‘s avonds en ‘s nachts met herkenbare kleding en logo’s van motorclubs de straat op te gaan. Om irritaties, vechtpartijen en erger te voorkomen, vertelt burgemeester Abbenhues (PvdA) van Assen: “Het is tot nu toe altijd goed gegaan maar tegenwoordig hebben we die rivaliserende motorbendes erbij. Die wil ik gewoon niet in mijn binnenstad hebben.” 

Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5

Op de foto’s: Nachtwaker Marten Haveman van Camping Jan & Berta en burgemeester Carry Abbenhues (PvdA) van Assen NOS/Eric Mulder

 

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


7 reacties op “Brommers kiek’n”

  1. lex de lang zegt: 27-06-14 om 08:57

    De kop boven de blog dekt de lading van de column in het geheel niet.

    Het gezegde brommers kiek’n is een smoes van geliefden om zich terug te trekken om te zoenen.

    In het oosten en noordoosten van Nederland heeft vrijwel elk dorp zijn jaarfeest, feestweek of zomerfeest, waarbij meestal een grote feesttent wordt neergezet. Brommers kieken is daar ontstaan als smoes om een meisje mee naar de (brom)fietsenstalling te lokken in de hoop dat er iets gaat gebeuren. Seks kan dan soms het gevolg zijn.

  2. Vroem Hinghing zegt: 27-06-14 om 11:17

    He Lex, de TT is de grootste dekmantel aller tijden.. We hebben eigenlijk niks met motoren ;-) ))

    Vai Rossi, vai vai vai! But don’t worry, aaj wiel noo hie ies goo-ieng toe poesj ent poesje voor sjoer, ent in die ent hie wil win jes!

    Interviews met Rossi zijn net zo mooi als zijn races :-)

  3. Bart 2 zegt: 28-06-14 om 08:03

    Al woon ik hier in het westen en rijdt 43 jaar motor, noem ik de motor ook wel eens een ‘dikke brommer ‘ , dus het volk welke van Assen tot Utrecht op zaterdag avond langs de snelweg zich met picknick uitrusting, snacks en dranken zich vermaken is een traditie.

    De TT van Assen werd voor mij minder aantrekkelijk door de gigantische file na vertrek van 100.000 bezoekers,mijn reistijd van Assen naar Den Haag was soms gelijk aan de 750 km lange rit van het circuit van Le Mans na de 24 uren race , welke ik meer bezocht dan de TT van Assen.

    Verkeersafhandeling in Assen blijft ‘piep piep knor op klompen ‘

  4. G.B. zegt: 28-06-14 om 09:47

    @de gigantische file na vertrek@

    Ook voor mij is dat al jarenlang de reden om niet meer te gaan.
    En dan die idioten – meestal snotneuzen die net komen kijken – die op hun eerste motorfiets denken dat ze op de weg hezelfde kunnen als Rossi op het circuit.
    Nee. Lamaar. Ik ben al geweest.

  5. B. Groeneveld zegt: 29-06-14 om 17:46

    Met de file’s valt het tegenwoordig wel mee. Als één van voorgaande schrijvers er 8 uur over doet van Assen tot aan Den Haag is het misschien een idee om toch eens iets anders dan een electromotor te gaan rijden ?
    De TT blijft een uniek evenement voor Nederland en daar hoort nu eenmaal een beetje file bij. Zolang Den Haag het Noorden als afvalbak blijft zien en het geld enkel richting het westen des lands stuurt zal de infrastructuur te wensen overlaten.

  6. G.B. zegt: 29-06-14 om 22:18

    @ één van voorgaande schrijvers @
    @ er 8 uur over doet @

    Waar las u dat?
    Ik zie dat nergens staan…

    @ een electromotor @

    Wie schreef er dat hij / zij daarmee reed?
    Dhr / mw Groeneveld leest dingen die niet geschreven zijn.

  7. Bart 2 zegt: 30-06-14 om 10:34

    @ B.Groeneveld@

    Inderdaad, om 16.00 uit een zompig weiland naar de boeren landweggetjes in dikke lange rijen files, en om 24.00 thuis komen, dacht ik ‘Laat maar…………….. Assen ‘,
    In 1999 nog een laatste uitnodiging voor de TT gedaan, met een extra overnachting op zaterdagavond, maar ja……………dan op zondag bijna het gehele traject van zo’n 250 kilimeter met een maximum snelheid van 100 km/uur op onze rijks-snelwegen weer huiswaarts, met een handje op de tank, en een beetje lachen met je overige 5 in de groep, een soort ‘slow motion ‘ tocht.
    Indien je de max. snelheid overschreid ben je kanshebber van een opname in die populaire TV programma’s ‘Blik op de weg’ en de Politie op je hielen ‘ en dergelijke.

    Overigens die 750 km van Le Mans naar Den Haag, gewoon in 7 uur rijden, met een goede lunch en/’of ontbijt tussendoor. :)
    Om het nog wat aan te dikken, ik geloof zelfs dat je sneller van eht Engelse circuit Brands Hatch thuis bent , dan van Assen.

    Goed dit was weer een ‘beetje dikke motorpraat”

Geef een reactie