De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De spierballen van de Fyra

Het was de eerste keer dat AnsaldoBreda een trein helemaal vanaf de eerste schets opbouwde met een cliënt, het Nederlandse en Belgische spoor. Maar wat er daarna gebeurde met de Italiaanse Fyra is wel bekend. Na barre winterweken en een wirwar aan problemen lijkt de hogesnelheidstrein uitgeschakeld. Al laat AnsaldoBreda zijn spierballen zien.

Binnen een week organiseerde het spoorbedrijf twee grote persbijeenkomsten waarbij het om een paar boodschappen ging.  1. De Fyra is veilig. 2. Onafhankelijke certificaten bevestigen dat. 3. Er is onverantwoordelijk met de treinen omgegaan. 4. De Nederlandse en Belgische spoorwegen hebben geheime motieven om van de Fyra af te willen. 5. AnsaldoBreda sleept iedereen voor de rechter die het bedrijf schade toebrengt.

Maar veel is nog onduidelijk. Hoe zit het met de kinderziekten die AnsaldoBreda zelf constateerde? Hoe onafhankelijk kwamen de testrapporten tot stand? Reden Nederlandse of Belgische machinisten werkelijk op hoge snelheid door bergen gevallen sneeuw? Molden ze zo de peperdure treinen? Hoe groot zal de schadeclaim van de Italianen in België zijn?

Het is moeilijk er je vinger op te leggen. Daarnaast krijgen journalisten in Italië onvermijdelijk te maken met de slimme persafdeling van de treinenbouwer. De woordvoering werkt volgens een verdeel-en-heerstactiek: media krijgen informatie in brokken toegeworpen. Maar wie welke hap informatie krijgt wordt er niet bijgezegd. Een interview voor de correspondente van de VRT wordt niet automatisch aan de NOS gegeven. Een rondleiding voor programma X geldt niet voor programma Y. Als gevolg weet je niet altijd wat een ander weet, wat vreemd is omdat het in principe om georganiseerde persmomenten van het bedrijf gaat.

Het spel was donderdag even uit na afspraken tussen de NOS en VRT om een gemaakt interview met topman Maurizio Manfellotto met elkaar te delen. Tot woede van de AnsaldoBreda persafdeling. Razend was ook de woordvoering ook over beelden die de NOS ploeg donderdag in de productiehal draaide. De ploeg stond buiten de gele lijnen op de vloer en filmde beelden die volgens AnsaldoBreda niet ter zake deden, zoals andere modellen treinen en metrostellen.

De ploeg werd bedreigd met verwijdering van het bedrijventerrein. Even later suste de zaak. De woordvoering zag wel in dat dat het offensief van AnsaldoBreda niet zou verstevigen.

Zo bleef het bij de spierballen en de gekrenkte trots van de treinenbouwer. Maar intussen tekent zich voor de Nederlandse spoorwegen een levensgroot probleem af. Als de Nederlanders werkelijk tot in de finesses betrokken waren bij de bouw van de Fyra (zoals de Italianen beweren) is er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. Dan zijn de spierballen van AnsaldoBreda wellicht steviger dan je zou denken.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


10 reacties op “De spierballen van de Fyra”

  1. bas zegt: 14-06-13 om 08:57

    Ik heb in de opnamen alleen maar mensen gezien die Italiaans spreken.

    Nu zullen er best mensen in Nederland zijn die Italiaans spreken en verstand van treinen hebben – maar die zijn op de vingers van en hand te tellen, denk ik.

    De treinenbouwer denkt met een mediaoffensief bezig te zijn – welnu, zolang als ze dart in het Italiaans doen, heb ik het gevoel dat ze niet willen communiceren, en dat het 100 % hun fout is

  2. Onduidelijkheid over de Fyra. Mijn deskundige intuitie zegt dat de Fyrabouwer op de Fyra veel geld voor nog minder waar krijgt. Ze maken op de Fyrta op deze manier meer winst dan wanneer ze op tijd de treinen in orde geleverd hadden, ook al krijgen ze niet de volle pond uitbetaald. In ieder geval hebben ze de goede beschikbare produktiecapaciteit besteed aan treinen die ze wel op tijd in orde afgeleverd hebben.
    Duidelijkheid over de sabotage van de normale treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel, die er eigenlijk elk half uur is en er makkelijk elk half uur zou kunnen zijn. Maar het gebruik wordt perfekt gesaboteerd, op de paar grensoverschrijdende kilometers tussen Roosendaal en Essen. Er komt elk half uur een intercity uit Amsterdam in Roosendaal. De trein naar Essen is dan net vertrokken of men moet heel hard rennen. Men moet een half uur eerder in Roosendaal komen. De trein komt in Essen tien minuten nadat de intercity naar Brussel vertrokken is, die ook maar eens per uur gaat. Dus deze aansluting is een uur en twintig minuten verlengd. Er zou zo makkelijk met zo weinig kosten elk half uur een verbinding A’dam-Schiphol-R’dam-Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen-Brussel kunnen zijn. Goedkoop en betrouwbaar voor de reizigers en goedkoop voor de belastingbetalers. Want dan hoeven die extra treinen tussen Den Haag en Antwerpen ook niet te rijden. Alleen maar die grensoverschrijdende kilometers in orde maken. Dat is alles. Maar deze oplossing wordt door de beslissers absoluut gesaboteerd en door iedereen absoluut genegeerd. Dat is duidelijk.

  3. Piet zegt: 14-06-13 om 12:36

    Misleidende titel. Het artikel gaat over spierballen van AnsaldoBreda, maar in de titel wordt gesproken over spierballen van de Fyra.

  4. Jullie worden totaal op het verkeerde spoor opgezet bij de NOS. Gaf het eerder aan, er zijn bedragen toegeschoven naar elkaar (directies) waar de honden geen brood van lusten. Het ging helemaal niet om die trein waarvan iedereen wist dat het op een dood spoor zou eindigen.

  5. maurice zegt: 14-06-13 om 18:41

    ik ben benieuwd of de hoorziting komende week openbaar zal zijn en dan ondertitelt of met tolk ondersteuning en dan lastige vragen stellen immers als de bedrading tussen treinen niet het zelfde is en assen al roesten voordat de trein eigenlijk een fatsoenlijk stuk gereden heeft is er toch meer aan de hand als wat men vanuit italie laat rondzingen.

  6. claudio zegt: 14-06-13 om 18:41

    een vraag,
    Italiaanse spoor wegen gebruiken treinen van Alstom en niet van Ansaldo Breda waarom?
    Het zelfde gebeurt met Italo snel treinen van Montezemolo, een privee onderneming in Italie .

  7. Bart zegt: 14-06-13 om 23:56

    ‘ Het was de eerste keer dat AnsaldoBreda een trein helemaal vanaf de eerste schets opbouwde met een cliënt ‘

    Een directie welke het al eerder presteerde om treinen te bestellen zonder toiletten ( u kunt gewoon bij de machinist in het stuurhuis, in de plaszak uw plasje doen mevrouw !)
    Dubbeldekker rijtuigen voor mensen welke niet langer dan 1,55 mtr zijn.
    Een instap vloerhoogte van soms wel 40 cm boven perron.
    Kermend van ellende via een STER TV spot moeten vertellen dat er blaadjes op de rail vallen, of sneeuwvlokjes , waardoor u heel erg laat, of helemaal niet op uw werk kunt verschijnen.

    etc. etc.

    Als je dit soort ‘ koekenbakkers ‘ ook nog samen een hoge sneheidstrein laat ontwikkelen, vraag je om ellende , zeer grote ellende.

  8. GSP zegt: 15-06-13 om 08:59

    Allemaal mooi commentaar. maar het gaat niet om wie er aan wie heeft betaald. het gaat er om dat het eind product zo slecht is dat het niet ingezet kan worden. dat hadden ze in italie nooit moeten laten gebeuren. daar krijgen ze spijt van. Zelfs als er Nederlanders bij betrokken zouden zijn, en zelfs als er smeergeld betaald is. Zij zijn de spoorspecialisten en uiteindelijk verantwoordelijk. wat ze ook zeggen.

  9. Martinus zegt: 15-06-13 om 10:17

    Is de naam Breda van dezelfde familie als waar sprake van is in het boek Duitse wortels van Laura Starink?

  10. Zonde van al dat geld.

Geef een reactie

 

    • Over dit weblog

      Vanuit Rome bericht multimediaal correspondent en fotograaf Rop Zoutberg over Italië en Vaticaanstad. Ook op Facebook: NOSRome.
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.