Terrorist op gympen

abdulmutallab_1326056hDETROIT – En dan loopt daar ineens een jochie de rechtzaal binnen. Een wat slungelig figuur op gympen, een kaki broek met daarboven een wit t-shirt - allemaal net iets te wijd. Hij heeft de handen vrij, maar zijn voeten zijn geketend. Umar Farouk Abdulmutallab, die wordt verdacht van een poging tot gebruik van een massavernietigingswapen, schuifelt wat onhandig naar zijn plek.

De zitting in de kleine zaal van de rechtbank van Detroit duurt maar een minuut of tien, hooguit genoeg voor een vluchtige indruk. Abdulmutallab is 23 jaar, maar van een paar meter afstand bekeken lijkt hij een stuk jonger. Hij komt uit een gegoede familie, en dat merk je. Hoog opgeleid – hij geeft de rechter antwoord in keurig Engels. Begrijpend knikt hij naar zijn raadslieden, als die hem proberen iets uit te leggen. Af en toe zelfs een glimlach. Maar geen provocaties, geen I-hate-America-houding. Helemaal niets eigenlijk. Alsof hij zelf ook niet helemaal snapt hoe hij in deze situatie verzeild is geraakt.

Toch wacht Abdulmutallab waarschijnlijk een straf van levenslang, plus – voor wat het waard is – nog eens negentig jaar. Twee weken geleden liep hij met explosieven op zijn lijf over Schiphol. Drie uur lang. Hij had toen ook kunnen besluiten om er vanaf te zien, zegt collega Ron Linker naast me in de rechtzaal, als we in afwachting zijn van de zitting. En inderdaad - die jongen wachtte in principe een mooie toekomst. Why? Vermoedelijk heeft de rest van de zaal (waarin ook een passagier van vlucht 253) dezelfde vragen. Maar Abdulmutallab hoeft niets te zeggen, en doet dat ook niet. Behalve dan een paar korte antwoorden op vragen als: begrijp je de aanklacht, is alles goed aan je uitgelegd. Yes, sir.

In de zaal zit, voor zover wij weten, geen familie. Er is wel een aantal Nigeriaanse advocaten die woon- en werkzaam zijn in de Verenigde Staten. Ingehuurd door de familie, om een oogje in het zeil te houden.

Buiten de rechtbank verzamelen zich intussen enkele tientallen moslims. De meesten komen uit Dearborn, net buiten Detroit. Daar huist Amerika’s grootste Arabische gemeenschap. De dag voor de rechtzaak zijn we er gaan kijken. In de moskee van de American Muslim Society hing een oproep. Of zoveel mogelijk mensen zich bij de rechtbank wilden verzamelen, om te laten zien dat ze terrorisme veroordelen. Moskeebestuurder Mahdi Ali hoopt op enkele honderden bezoekers, maar dat blijkt dus ijdele hoop. Op de vraag wat hem nou het meest dwarszit – het feit dat dit soort mensen aanslagen pleegt of dat de islam wordt gestigmatiseerd – twee verschillende zaken – heeft Ali geen duidelijk antwoord.

En dan is er de veiligheid – of is het schijnveiligheid? Kort na de zitting wordt de straat naast de rechtbank afgezet. Een man van de bombrigade – hij lijkt nog het meest op een maanmannetje – wordt de straat in gestuurd om een verdacht pakketje te inspecteren. Het blijkt een simpele envelop te zijn, per ongeluk achtergelaten door iemand die snel even buiten een sigaretje ging roken.

Maar kort daarvoor was ik de rechtbank binnengekomen zonder me ooit te hoeven identificeren. Ik hoefde slechts door een simpele metaaldetector. Werd niet gefouilleerd. Iemand met dezelfde explosieven als Abdulmutallab op Eerste Kerstdag had zich zonder veel problemen op kunnen blazen, leek het.

En toch: het ging de afgelopen weken vooral over metaalpoortjes en Jemenitische schuilplaatsen, maar wat na zo’n dag blijft hangen, is de (ok, wat banale) vraag waarom die jongen in hemelsnaam zijn leven zo vergooid heeft. Vermoedelijk belandt hij voor de rest van zijn leven in de maximum security prison in Florence, een door God en iedereen verlaten dorpje in de Rocky Mountains, waar hij nooit iets van zal zien.

« Terug naar het overzicht


31 reacties op “Terrorist op gympen”

  1. pat zegt: 09-01-10 om 12:11

    Ooit gedacht dat het heel anders kan liggen?
    De NOS loopt zoals gewoonlijk volledig achter persvoorlichters en persbureaus aan. Het NOS journaal wordt meer en meer ongenietbaar vanwege de ongefilterde propaganda die verspreid wordt.

    Special Report: EVIDENCE MOUNTS FOR U.S. COMPLICITY IN TERRORISM

    COULD TERROR WAR BE RESPONSE BY GOP AND ISRAEL AGAINST THREATS TO THEIR GLOBAL PLANS?

    By Gordon Duff STAFF WRITER/Senior Editor

    (STORY CONTINUALLY UPDATING WITH BREAKING NEWS!)

    When nothing adds up, its time we starting looking at what we know. Our recent terrorist, now dubbed “the crotch bomber” is another dupe. He could have been working for anyone, drugged, brainwashed or simply influenced, maybe by crazy Arabs, maybe by the Mossad, maybe by the CIA. We only know the game is falling apart.

    We do know a couple of things. Dad, back in Nigeria, ran the national arms industry (DICON) in partnership with Israel, in particular, the Mossad. He was in daily contact with them. They run everything in Nigeria, from arms production to counter-terrorism. Though Islamic, Muttalab was a close associate of Israel. He has been misrepresented. His “banking” is a cover. Next, what do we know about the two Al Qaeda leaders Bush had released, the ones who planned this?

    (…….)

    http://www.veteranstoday.com/m.....38;thold=0

  2. Dan zegt: 09-01-10 om 13:28

    En er zijn meer vragen…

    Vast staat dat het kennelijk niet de bedoeling was om tijdens de actie te sterven gezien de losse flodder die hij liet afgaan.
    Ook bij de arrestatie waarbij het dacht ik gebruikelijk was om bomterroristen met 10 kogels door het hoofd af te maken (Mossad stijl) is hij niet gedood En dan het verhoor waar hij binnen 2 dagen al verteld dat hij in Jemen opgeleid en geinstrueerd is.

    Daarbij was het een bekende bij alle veiligheidsdiensten…
    Ook de waarschuwingen van zijn vader aan het adres van de VS inlichtingendiensten zijn niet gebruikt…

    Daarnaast had hij niet de juiste papieren om in dat vliegtuig te zitten..

    De VS hebben dus zodoende zeer toevallig een wel heel goede reden om zonder tussenkomst van de VN veiligheidsraad het strategisch belangrijk gelegen Jemen permanent militair te bezetten…

  3. Wat betreft de vraag ‘waarom?’ lijkt de combinatie van de Islam en de existentiele onzekerheid van een bepaald soort jonge mannen het antwoord te zijn. Sexuele frustraties van wat voor aard dan ook, een gevolg van de onderdrukking van sexualteit door de Islam, leiden tot dit soort gedrag. Omdat de Islam voor dit soort problemen een ‘oplossing’ lijkt te bieden (martelaarschap en voor wie daar trek in heeft 72 maagden) doen dit soort jongetjes dit soort domme, gevaarlijke en misdadige dingen. Als het fundamentalistische christendom, dat even onderdrukkend is, een vergelijkbare oplossing zou bieden, in plaats van sexuele onthouding en de ‘genezing’ van homosexuelen te propageren, zouden er ook christelijke zelfmoordenaars zijn. Nu schieten die echter bij voorkeur abortus-artsen dood.

  4. Martijn zegt: 09-01-10 om 19:00

    @Dan,

    Het is natuurlijk logisch dat hij niet is doorzeefd met kogels tijdens zijn arrestatie. Dat zou pas de boel verdacht maken aangezien hij al overmeesterd en geboeid was in het vliegtuig door het personeel (en een paar passagiers). Om dan iemand te vermoorden terwijl hij niks gevaarlijks meer kan uitrichten is natuurlijk zeer nutteloos.

    En ik geloof ook echt dat deze jongen het vliegtuig zou willen laten opblazen. Want waarom zou het hij anders tijdens de landing (misschien wel het meest kritieke moment van de vlucht) doen en niet gewoon op de wc tijdens de vlucht? En zicht dan laten overmeesteren? Hij deed het express tijdens de landing om zoveel mogelijk mensen te kunnen vermoorden.

    Maar je hebt wel gelijk dat de veiligheidsdiensten gefaald hebben. Dat ben ik zeker met je eens. Maar dat dit een complot is om wat terroristen in Jemen te kunnen doden.. Nee. Dat doen ze wel stiekem, daar zijn ze echt geen schijn terrorist voor nodig!

  5. julius zegt: 09-01-10 om 19:14

    This Umar Farouk Abdulmutallab has all the earmarks of a patsy. And if he is a patsy, then it means this whole underwear bomber scneario is a hoax, state sponsored terror if you will. I can’t remember the last time I bought a $ 2800 airline transatlantic ticket in cash, had no luggauge, was on a terror watch list (my father had reported me to the authorities as an extriemist), was escorted on the plain and having bypass security…AND STILL WAS ABLE TO GET ON THE PLANE!!! These are the ugly little details of the patsy you won’t hear from the state-sponsored NOS and the STASI thugs running the Netherlands!!!

  6. julius zegt: 09-01-10 om 19:18

    I forgot:
    Umar Farouk Abdulmutallab didn’t even have a passport in his possession.
    What more evidence does one need to realize this man was planted on that plane?! Wish I had some shares in those boy-scan equipment manufacturing companies!!!

    Maybe we should try a real media outlet, russia today:

    http://www.youtube.com/watch?v=faSIdHaaVPc

  7. julius zegt: 09-01-10 om 19:25

    SO while this patsy is escorted on a flight he paid $ 2800 CASH, ONE WAY, NO PASSPORT, NO LUGGAGE, NO SECURITY CHECK, ON TERROR WATCH LIST …I HAVE TO SUBMIT TO A NAKED BODY SCAN AND RISK RADIATION SIDE AFFECTS??? NO WAY IN HELL!!!!!

  8. H.Z. van der Pol zegt: 09-01-10 om 21:33

    We horen en baseren onze menig slechts wat we aan informatie voorgeschoteld krijgen….
    Veel informatie blijkt veel later fake!
    Wat is Waarheid??? Wie het weet mag het zeggen.

  9. Richard zegt: 09-01-10 om 22:59

    @ Dan 09-01-10 om 13:28
    En de VS heeft ook weer een ‘goede’ reden om de privacy van reizigers verder in te perken d.m.v. body scanners die niet eens zouden helpen tegen dit soort explosief.

    In Nederland wordt er ook flink aan de weg getimmerd trouwens:
    Kilometerheffing – kastje registreert waar je precies bent geweest
    Ov chipkaart – Houd netjes bij welke ritjes je hebt gemaakt met de trein bus en metro
    Elektronisch patiënten dossier, Vingerafdruk bij nieuw reisdocument
    enzovoort

    En we hebben een minister die zegt: “laat het duidelijk zijn, ik ben van de stroming die veiligheid belangrijker vind dan Privacy”

    ///Big Brother is Watching You////

  10. SBD zegt: 10-01-10 om 00:20

    @Hugo Kijne

    Als het spul wel was ontploft dan toch wel 72 zeer teleurgestelde maagden. :D

    Ik ben het eens met de eerste 2 reacties…

  11. pat zegt: 10-01-10 om 00:44

    Het gaat dus uiteindelijk om geostrategie en olie:

    Yemen: Behind Al-Qaeda Scenarios, a Geopolitical Oil Chokepoint to Eurasia]

    By F. William Engdahl, 4 January 2010

    On December 25 US authorities arrested a Nigerian named Abdulmutallab aboard a Northwest Airlines flight from Amsterdam to Detroit on charges of having tried to blow up the plane with smuggled explosives. Since then reports have been broadcast from CNN, the New York Times and other sources that he was “suspected” of having been trained in Yemen for his terror mission. What the world has been subjected to since is the emergence of a new target for the US ‘War on Terror,’ namely a desolate state on the Arabian Peninsula, Yemen. A closer look at the background suggests the Pentagon and US intelligence have a hidden agenda in Yemen. ]

    For some months the world has seen a steady escalation of US military involvement in Yemen, a dismally poor land adjacent to Saudi Arabia on its north, the Red Sea on its west, the Gulf of Aden on its south, opening to the Arabian Sea, overlooking another desolate land that has been in the headlines of late, Somalia. The evidence suggests that the Pentagon and US intelligence are moving to militarize a strategic chokepoint for the world’s oil flows, Bab el-Mandab, and using the Somalia piracy incident, together with claims of a new Al Qaeda threat arising from Yemen, to militarize one of the world’s most important oil transport routes.

    (..)

    http://www.engdahl.oilgeopolit.....yemen.html

  12. Dan zegt: 10-01-10 om 07:09

    @Hugo Klijne,
    Geweldig inzicht kerel.
    Hoe verklaar je nu aan de hand van jouw model dat wij hier in het vrije en verlichte Europa in 2 Wereldoorlogen > 70 miljoen ! mensen hebben vermoord?
    Er moet hier wel erg veel sexuele frustratie heersen.

  13. @Dan: Ik schreef over individuele terroristen, niet over massamoorden uitgevoerd door staatsapparaten, maar ik kan gezien de kwaliteit van jouw bijdragen wel begrijpen dat die nuance jou ontgaat. Overigens komt er heel wat meer bij kijken dan sexuele frustratie, zie daarover “The Terrorist Mind: An Update” in de New York Times van vanochtend. Ik noem de sexuele frustratie alleen omdat de laatste twee terroristen, Hasan en Abdulmutallab, dat gemeen leken te hebben, hoewel ik denk dat de laatste eerder in 72 maagdelijke jongetjes geinteresseerd was. En jij en die andere aanhangers van de extreme complot-theorie moeten mij nog even uitleggen wat het Amerikaanse belang is bij deze aanslag. Een inval en bezetting van Jemen bijvoorbeeld, zo kort na het debacle in Irak, waar het geweld nu al weer oplaait en de VS voorlopig nog wel even vast zit, en terwijl de VS zich in Afghanistan steeds dieper in het moeras begeven? Als je jullie logika doortrekt zit Hugo Chavez of een andere willekeurige tegenstander van de VS achter dit complot, want verder heeft zelfs de Mossad er geen belang bij, hoe kortzichtig daar ook gedacht wordt.

  14. Dan zegt: 10-01-10 om 19:41

    Israelische beveiligingsfirma vergat de bomterrorist te filmen…
    http://news.yahoo.com/s/afp/20.....0110103035

    NB: ICTS International is toevallig dezelfde firma die vergat de 911 verdachten te filmen, deze Israelische beveiligingsfirma was verantwoordelijk voor de beveiliging van alle luchthavens waar de 4 911 vliegtuigen vertrokken.

  15. pat zegt: 11-01-10 om 01:28

    ICTS was ook betrokken bij de 911 aanvallen; google maar op beide zoektermen. ICTS zetelt in Nederland maar bestaat uit louter Israeliers..

    Mislukte aanslag: “Israëlische veiligheidsorganisatie geviseerd”

    Een Israëlische veiligheidsorganisatie wordt geviseerd in het onderzoek naar hoe de mislukte aanslag op een vlucht van Delta/Northwest Airlines tussen Amsterdam en Detroit op kerstdag plaats heeft kunnen vinden. Dat bericht de Israëlische krant Haaretz zondag.
    “De Israëlische onderneming ICTS en twee van zijn filialen maken deel uit van het internationale onderzoek naar hoe de 23-jarige Nigeriaan Umar Farouk Abdulmutallab aan boord van vlucht 253 wist te raken met explosieven onder zijn kleren”, luidt het in de krant.

    ICTS, waarvan de sociale zetel zich in Nederland bevindt, levert met zijn twee filialen I-SEC en PI (Pro-Check international) veiligheidsdiensten aan de luchthaven van Amsterdam en andere internationale luchthavens in onder meer Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Hongarije, Roemenië en Rusland.

    “De leeftijd van de dader, zijn weinig logische traject, de hoge kostprijs van zijn op het laatste moment gekochte ticket, het feit dat hij enkel handbagage had en vele andere aanwijzingen, hadden normaal gezien de argwaan van de veiligheidsdiensten moeten opwekken”, aldus de krant.

    ICTS werd in 1982 opgericht door voormalige leden van de Israëlische veiligheidsdienst Sjin Beth en veiligheidsverantwoordelijken van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El-AL, en stelt zowat 1.300 mensen tewerk. (BAJ)

    12:01 – 10/01/2010 Copyright © Belga

  16. pat zegt: 11-01-10 om 01:38

    Zie over ICTS en 911 ook:
    http://www.dailypaul.com/node/119992

  17. julius zegt: 11-01-10 om 02:56

    @Hugo Klijne:

    Michael Chertoff & co. is werkzaam voor een van de bedrijven die de naked bodyscanners maken…hij verdient dus veel geld aan de verkoop van deze apparaten aan o.a. de amerikaanse overheid. Zoals je als NY Times lezer al weet is Chertoff vormalige minster van homeland security, dat maakt zijn aanstelling als adviseur bij een dergelijke fabrikant die nu de xray kasten aan vleigvelden loopt te slijten een “conflict of interest.” Er zijn meer voorbeelden. Waneer je verder kijjkt voor je nieuws dan enkel de NOS of de New York Times kom je wellicht tot een andere conclusie. Russia Today iets voor jou?

  18. Anne zegt: 11-01-10 om 12:42

    Nou Eelco, ik ben heel benieuwd wat je van alle theorieën van hierboven vindt…
    Ik vind het bizar en vergezocht…

  19. Eelco Bosch van Rosenthal zegt: 11-01-10 om 13:30

    @ Anne: ik ook.

  20. Hugo Kijne zegt: 11-01-10 om 15:05

    @Julius: dus die onderbroekbom was naar de VS gestuurd opdat Chertoff meer bodyscanners kan verkopen? En Dan, van de winst van die bodyscanners wordt wellicht de Mossad gefinancierd? Met alle respect voor jullie diepe inzicht in deze belangrijke kwesties, ik blijf liever bij de New York Times en de NOS.

  21. julius zegt: 11-01-10 om 18:22

    @Hugo: “ignorance is bliss!”. But you have missed the point Hugo!

    Voor alle duidelijkheid, het interesseert mij niet of Chertoff bodyscanners, bodybags of zoute haring verkopen wil. Het gaat mij erom dat ik niet bereid ben afstand te doen van mijn natuurlijke rechten onder de valse belofte van veiligheid, zeker wanneer deze door de staat geleverd moet worden. De geschiedenis schetst een slecht precedent hierin.

    Onder natuurlijke rechten—ik heb het idee dat ik bij Nederlanders in het bijzonder uit moet leggen wat dezen zijn: komt wellicht door onze wat te onduidelijke grondwet af en toe—versta ik de fundamentele behoefte tot zelfbeschikking; uitgedrukt in het recht van vrije meningsuiting, het rechte tot het uitdrukking brengen van die mening in een pers vorm, het recht van vergadering door mensen; recht van integriteit van lichaam en bezittingen, recht van zelf verdediging (d.w.z. het recht deze voorgenoemde rechte te verdedigen met geweld) enz. Dit zijn natuurlijke rechten omdat deze rechten jou niet worden toebedeeld door de staat/staatshoofd (lees de NL grondwet) maar dat deze rechten fundamenteel EN onvervreemdbaar van aard zijn. In het geval van de Amerikaanse grondwet staat vermeld in the bill of rights dat de staat (het congres) geen beperking op deze fundamentele rechten mag instellen. In NL mag dit wel volgens de grondwet (art 4-11, 13, 14 kunnen allemaal door het parliament verder ingeperkt worden). De staat stel dat jij een recht heb zolang de staat die niet inperkt. Is dat nou Polder beleid of iets waar je eigenlijk niet zo veel aan hebt?

    Je kunt je dus wel voorstellen dat in landen waar de (constitutioneel gewaarborgde) zelf beschikking evidenter is dan in Nederland, dat men moeite heeft wanneer er onder een “omgeroepen” behoefte aan meer veiligheid is, de rechten van de mens stelselmatig worden ontnomen.

    Dit is een belangrijk context bepalend argument omdat de hedendaagse discussie over het inperken van rechten in Nederland is eigenlijk overgewaaid vanuit de VS—men zag onder het schrikbewind van caesar Bush en nu onze Deo Obama, hun rechten verdwijnen. En dit in een land waar het zelf bewustzijn van zelf beschikking veel hoger is dan in de veroverde en gedomesticeerde geest van de gemiddelde Nederlandse burger.

    Hugo, wanneer je in deze context begrijpt dat het voor Chertoff (en vele andere boeven) eenvoudig is mensen te manipuleren, te misbruiken en naar eigen zin te sturen, dan zie je ook het belang voor een blijvend opgevoede en kritische burgerij. Dat zijn wij in het westen verloren. De naked body scan is hier een symptoom van.

  22. Ed Harms zegt: 11-01-10 om 18:48

    O maar jullie begrijpen bovenstaande bijdragen nog? Mij gaan ze geheel boven de pet…

  23. Dan zegt: 11-01-10 om 19:31

    je kunt je hier ook afvragen waarom een mislukte aanslag zoveel en zolang de volle media aandacht krijgt terwijl de vele slachtoffers van de Westerse militaire oorlogshandelingen in Pakistan, Afghanistan, Irak, Palestina etc geen enkele of zeer marginale aandacht krijgen.

  24. @Ed Harms: Voor sommige mensen is niets zo aantrekkelijk als het volstrekt onbegrijpelijke, vooral als ze dat zelf produceren. Wat betreft natuurlijke rechten heeft ‘julius’ in een paralel heelal de klok horen luiden, maar hij zoekt de klepel ergens in ons zonnestelsel. Die rechten werden in de VS, o.a. door de ‘Patriot Act’ onder Bush aangetast, en Chertoff was daar instrumenteel in, maar waarom Obama erbij wordt gehaald is mij een raadsel. Het beeld van Chertoff achter een haringkar is natuurlijk wel weer een vondst, hoewel ik daar liever Cheney had gezien.

  25. julius zegt: 12-01-10 om 00:13

    @Ed Harms: Wat begrijp je niet Ed? Dat je een levend, met waarnemingsvermogen bewuste wezen bent en dat je hiermee ook
    fundamentele behoeften kent die een regering, een staatshoofd
    of een politieke partij voor gaan? Dat je dit als goede burger
    in een vrije maatschappij dient te weten, ten einde deze maatschappij vrij te houden? Wat begrijp je hier niet aan?

  26. Ed Harms zegt: 12-01-10 om 16:33

    @Julius: alles. Mijn vrijheid is net zo groot als een samenleving c.q. parlement mij via normen en waarden respectievelijk wetgeving mij toestaat. Ware vrijheid luistert naar de wetten. Ik denk dat wij zo fundamenteel hierover van mening verschillen dat evt. verdere discussie tot niets leidt. Agree to disagree; case closed.

  27. julius zegt: 12-01-10 om 17:20

    Beste Hugo,

    Het constitutioneel fundament van de modern westerse beschaving kent zijn oorsprong o.a. in de Engelse verlichting, de ‘tenants of common law’, de Magna Carta, enz. Ook de franse verlichting gaf haar invloed op de ontwikkeling van de moderne westerse constitutionele democratieën. Dit alles vormt een belangrijk deel van de hedendaagse sociaalgouvernementele context waarin men zich begeeft, zeker in het kader van het inperken van de mensen rechten door het grote gevaar, het terrorisme. De verlichte denkers hebben in die periode een verhouding tussen burger en staat uiteengezet waarbij de rechten van de mens een hogere prioriteit genieten dan de behoefte van de staat. Dus zie je uit die periode een filosofie over menselijke zelf beschikking ontstaan; je ziet een behoefte afscheid te nemen van traditionele regeringsvormen (onbeperkte monarchie), en je ziet de behoefte naar een garantstelling van de al verworven rechten (lees: de grondwet). In deze periode ontstaat een onlosmakelijk verband dat enkel de rechten van de mens gegarandeerd zijn wanneer de macht van de staat beperkt is.

    Als een dergelijke onderbouwing voor jou volstrekt onbegrijpelijke is, zou ik zegen, de volgende keer dat je bij de haringkar staat, bestel er wat uitjes bij en loop na het consumeren hiervan iets verder naar de bibliotheek, waar je hierover meer te weten kunt komen. Daar zul je ongetwijfeld de grote denkers treffen waar wij onze moderne maatschappij aan te danken hebben: John Locke, Thomas Hobbes, Thomas Paine, Descartes, Thomas Jefferson… (uiteraard spelen de Amerikaanse politiekfilosofen van de tweede helft van de 18e eeuw hierin een belangrijke rol—zij hebben in principe de theorie in praktijk gebracht!) En welke geschriften hebben deze verlichte denkers mogen produceren? Déclaration des droits de l’Homme et du citoyen ? The Declaration of Independence/US Constitution? En de principes ? Consent of the governed? Theory of Mind? Je pense donc je suis ?

    Hugo, wanneer je kennis op dit gebied wat opdoet, zul je wellicht ontdekken dat deze grote ideeën niet uit andere helaal hun oorsprong kennen: grote denkers uit de verlichting hebben wij te danken. Wanneer je in de plaats van een slecht geïnformeerde mening te verkondigen ook echt hierover meer komt te weten, zullen meer bewuste (lees: beter geïnformeerde) mensen je dan ook serieus nemen.

  28. Dan zegt: 13-01-10 om 18:14

    @Hugo kleine,
    Jij bent het prototype “ik hoef niet na te denken, er wordt voor mij gedacht door de mensen die ervoor betaald worden”.

    Ziende blind, herkent de leugen niet al staat het nog zo vet gedrukt.

  29. julius zegt: 17-01-10 om 19:39

    @Ed Harms,

    Ik weet niet zo zeer of wij van mening verschillen, of wij een verschillende lezing van geschiedenis kennen. Mijn reeds gepresenteerde verhaal, d.w.z. de onvervreemdbare zelfbeschikking van de mens, is de bloem van de renaissance die zijn bloei kende in de verlichting, met de komst van de moderne parlementaire democratieën, met een grondwettelijke kader.

    Een samenleving is geen parlement. Een parlement is een rationeel instrument, ingesteld naar de behoefte en met de toestemming van de burger, de noodzakelijke wetgeving aan te nemen conform de beperkingen van de grondwet; om de burger in debat en besluit te vertegenwoordigen, om de uitvoerende macht van een regering te controleren, enz. Het parlement, eigenlijk een noodzakelijke kwaad, en de door het parlement aangenomen wetten, volgen dus logischerwijs uit de behoefte van de burger. Wetten zijn dus het product van de burger. Ed, jou vrijheid is dus net zo groot als je dat zelf toestaat, samen met de rest van de burgerij.

    Het is van onmeetbaar belang dat in het realiseren van de democratische ambitie wat de Nederlandse constitutionele monarchie uitspreekt, de burger alert is op het feit dat hij de eerste stap is van besef, beschikking en besluitvorming. De rest volgt. Zijn wil zal, met inachtneming van de grondwet, de wetgeving grotendeels bepalen. Ed, ik denk dat wij vooral in perspectief verschillen: ik zie mijn vrijheid als het resultaat van een proces waaraan ik zelf participeer; uit jou bericht is jou vrijheid een product van een proces waar jij kennelijk geen deelnemer aan bent. Die passieve houding is gevaarlijk voor jezelf en je medeburger, omdat de kwetsbare proces van een parlementaire democratie eist dat burgers geïnformeerd en bewust deelnemen hieraan, om zo grondwettelijk exces door parlement, juridisch orgaan en uitvoerende macht te voorkomen. Kort gezegd, het dun verschil tussen een democratie en een tirannie zit in een goed geïnformeerde, bewuste en proactieve burgerij!

    Ten slotte vind ik het jammer dat je onze discussie vroegtijdig beëindigen wil. Verschillen wij zo fundamenteel? Wanneer men juist blijft praten, komt men tot nieuwe inzichten. Ik hoor het wel.

  30. Ed Harms zegt: 18-01-10 om 17:03

    @Julius: echt nog één reactie dan. Jij schrijft hierboven dat: “Onder natuurlijke rechten (…) versta ik de fundamentele behoefte tot zelfbeschikking [volgt een aantal fundamentele rechten]. Dit zijn natuurlijke rechten omdat deze rechten jou niet worden toebedeeld door de staat/staatshoofd (lees de NL grondwet) maar dat deze rechten fundamenteel EN onvervreemdbaar van aard zijn.” Dat laatste ben ik met je oneens: ook die worden door de volksvertegenwoordiging toegekend, en kunnen dus worden uitgebreid of ingeperkt. Jij noemt het parlement (ofwel de volksvertegenwoordiging) een “noodzakelijk kwaad”, ik zie dat als een recht, en overigens ook één waarvan je deel kunt uitmaken en waarin je dus actief de uitkomst van een besluitvormingsproces kunt bepalen. Je dicht me ten slotte een passieve houding toe die niet klopt: ik was/ben politiek actief.

  31. Dan zegt: 19-01-10 om 19:37

    Precies uitgelegd Julius.
    En dat is nu het probleem tegenwoordig. het publiek eist niet meer zijn recht op informatie en participatie op. Domme decadente consumerende conformisten.
    Toen in de jaren 60 en 70 de VS (Kissinger, Nixon en Ford) bezig waren heel Zuid-Oost Azie plat te bombarderen (Vietnam, Laos, Cambodja) waren er vooral ook veel onafhankelijke journalisten die de wereld de beelden brachten over de (geheime) VS missies, waardoor er een enorme protestbeweging op de been kwam.
    Nu zijn veel journalisten niet meer vrij en idealistisch werken maar verbonden zijn aan de touwtjes van vooral de geopolitieke beleidsmakers. Kijk alleen maar naar de journaliste en media die in ruil voor censuur embedded werken in oorlogssituaties.

Geef een reactie

 

    • Over dit weblog

      Vanuit Washington en de rest van de Verenigde Staten schrijven Eelco Bosch van Rosenthal, Wessel de Jong en Jacqueline Eckmann over het presidentschap van Obama, de economische crisis en alles waar ze verder op stuiten.
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.