Oase in de verwoesting van Port-au-Prince

visalodgePORT-AU-PRINCE – Het is misschien nauwelijks voor te stellen, maar veel Europese journalisten in het aardbevingsgebied van Port-au-Prince logeren in een hotel met CNN (met ruis), elektriciteit, bier en sinds vandaag: internet. Het Visalodge hotel heeft een groot terras met tafeltjes waar ‘s avonds de wind als een koele bries doorheen trekt. We slapen met z’n zessen (en waarschijnlijk vannacht met z’n achten) op matrasjes in een kamer in de kelder. Een schril contrast met sommige plekken in Port-au-Prince waar werkelijk geen steen meer op de ander staat.

Bij het academisch ziekenhuis van de stad is geen stroom. Dokter Shifton zucht: “We hebben gewoon te veel gewonden, en dat maakt het werk gecompliceerd”. Een ziekenhuis in een stad waar nog dagelijks naschokken te voelen zijn. De patienten liggen op de binnenplaats van het hospitaal, dus feitelijk in de open lucht. Als ze geluk hebben, hebben ze een ziekenhuisbed gekregen. Anderen liggen op de grond, op een matras, op een plank of op een deur. Dokters en verpleegkundigen lopen heen en weer. Niemand schaamt zich meer voor zijn of haar naaktheid: patiënten worden in het openbaar behandeld.
In de hoek van het ziekenhuis krijst een meisje het uit: “Papa, I don’t like it”. Zo te zien wordt haar been gespalkt. Haar vader kan het niet aanzien en staat om de hoek. Tussen de andere kinderen die in de rij staan voor een behandeling. Een huilende vrouw klampt me aan. Ik kan niet verstaan wat ze zegt, maar ze neemt me mee naar haar dochter die haar rechterarm niet meer kan bewegen. Een grote snee is te zien aan de binnenkant van haar elleboog. Een verpleegkundige zegt streng dat ze niet moet zeuren: “Ze wil dat haar dochter meteen verzorging krijgt, maar net als iedereen moet ze wachten op haar beurt”.

Net als je denkt dat het niet erger kan, zie je een afgesloten gedeelte van het ziekenhuis. Dat is de afdeling waar peuters worden verzorgd.

Bij de ingang liggen potjes met urine, slangetjes en gebruikte rubber handschoenen. Alles stinkt. Binnen huilt een kindje in haar slaap. Een oudere vrouw haalt even de deken van haar been, dat helemaal ingezwachteld is. Het kindje wordt er wakker van, en kijkt me even aan.

Ze heeft kennelijk niet de energie om wakker te blijven, want haar ogen vallen langzaam weer dicht.

Na afloop ben ik blij dat ik weer naar het hotel terugkan. Snel de radioreportage monteren en versturen naar Hilversum. Dit zijn de verhalen die ik snel kwijt wil zijn.

« Terug naar het overzicht


66 reacties op “Oase in de verwoesting van Port-au-Prince”

  1. Jeroen de Vries zegt: 16-01-10 om 10:36

    Het duurt echt te lang met de noodhulp.
    Waarom gaan er geen vluchten naar de Dominicaanse Republiek, en van daar, over de weg, naar Haiti? Of is dat haast niet begaanbaar?

  2. franklin zegt: 16-01-10 om 10:49

    dit zijn verhalen die voor eeuwig in je hart en ziel zullen staan,haiti lijkt wel nooit geluk te mogen hebben in zijn bestaan.
    sommige gebeurtenissen zijn te erg voor woorden,ik hoop dat de hulpverlening goed op gang komt en dat wonderen voor de mensen van haiti zullen bestaan.
    journalisten zorg ervoor dat dit niet in de vergetelheid raakt,en laat de mensen zien en horen dat we in nederland niet zo moeten mopperen als het hier wat minder gaat,waardeer wat je heb en denk aan mensen die getroffen worden met een verschikking zoals nu op haita,

    mijn hart en ziel is met hun

  3. Beste Ron, NOS en CNN,

    Begrijpelijk dat journalistiek nodig is. Zo krijgt de rest van de wereld een beeld van de vreselijk ramp die heeft plaatsgevonden. Toch kan ik niet over mijn verontwaardiging heen stappen. Journalisten waren snel ter plaatse, die konden blijkbaar wel daar komen, terwijl hulpverleners moeten wachten… Jullie zitten in een hotel, dat dus nog staat, met stroom en internet en drinken. Ondertussen worden reportages gemaakt en stukjes geschreven over ‘t ziekenhuis zonder stroom, mensen zonder matrassen en nog veel erger. Moet die elektriciteit niet beter besteed worden? Kunnen daar geen mensen mee gered worden?
    Laat de journalisten maar op deuren slapen en geef de gewonde mensen je matras!
    het
    Verder daar sterkte!

  4. Tom zegt: 16-01-10 om 11:00

    Mijn complimenten voor het feit dat je in deze omstandigheden toch je werk blijft doen. Ik kan mij voorstellen dat je in dit soort situaties volledig dichtklapt of sterk de neiging hebt om van krangzinnigheid dicht te kalppen. Sterkte daar!

  5. frederiek zegt: 16-01-10 om 11:02

    ik zou zeggen; haal die patienten/ kleuters/bevolking gauw naar jouw hotelkelderkamertje en ga zelf met je collega’s lekker buiten slapen…….

  6. Droppen van flesjes water,en direct eetbaar voedsel.
    Zou dat onmogelijk zijn?
    Werd in de oorlog ook gedaan.

  7. bas zegt: 16-01-10 om 11:54

    Gisteren, tijdens Nova werd gesproken over de bijna onmogelijkheid om hulp ter plekke te brengen, terwijl onderin in beeld opgeroepen werd om te geven op 555

    Ik vond dat heel vreemd. Want als mijn bijdrage eigenlijk alleen meer bijdraagt aan het verlengen van de file voor de luchthaven, dan heeft hij toch helemala geen zin?

    Zoals Jeroen schreef, over land vanaf de Dominicaanse Republiek, wellicht (misschien zitten er wel bergen tussen de republieken) of met bootjes

    Guantanamo bay ligt vlak bij Haïti – de zeestraat en nog zo’n stuk. Dan kunnen er toch schepen uitvaren vanaf die haven?

    Op mij komt de hulpverlening nogal gekokert over: alles naar het lokale vliegveld, en als dat niet kan dan weten we het ook niet meer

    Daarnaast vraag ik mij met de hoogleraar hulpverlening af of al die reddingsteams wel zin hebben: de beving is 3 dagen geleden geweest en waarschijnljik zijn er over 3 dage ngeen levenden meer te vinden

    Maar, een invliegend reddingsteam betekent dat er geen toestel met voedsel, water en medicijnen op dat moment had kunnen invliegen

    Alweer zeer amateuristisch

  8. Het is moeilijk voor mensen hun werk onder druk,goed te blijven doen.
    Sterkte !

  9. Marc zegt: 16-01-10 om 12:35

    Mijn eerste reaktie was ook verontwaardiging. Namelijk over het feit dat de journalisten zichzelf onder het mom van ‘de wereld heeft recht op nieuws’ kennelijk belangrijker vinden dan de getroffen mensen en er geen probleem mee hebben resources in beslag te nemen die veel beter besteed zouden kunnen worden.
    Ik kwam bij dit bericht via een link ‘dit zijn de verhalen die ik snel kwijt wil zijn’. Ik dacht dat dat refereerde aan de psychische effecten die de omstandigheden op de echte betrokkenen zouden hebben, maar nee: het gaat gewoon over een journalist die wil ‘scoren’. Bah!
    Aan de reakties van Pien en Frederiek te zien zijn er gelukkig zijn er meer die er zo over denken.

  10. Bea zegt: 16-01-10 om 12:56

    Ik werk bij een ontwikkelingsorganisatie en wij werken onder meer in Haïti. Ook wij hebben contact gehad met onze partner daar (overigens doen wij geen noodhulp, wij kunnen dus niks doen daar). Het is zo’n grote ravage en erg moeilijk om hulp te verlenen. Wegen zijn er niet meer, benzine is op en nauwelijks goederen. Met man en macht wordt er alles aan gedaan door de autoriteiten. Via de Dominicaanse Rep. reizen is onmogelijk; het gebied is onbegaanbaar en bovendien erg gevaarlijk (overvallen, plunderingen enzovoorts)

    Ik vind het altijd zo makkelijk om te zeggen dat er niet op een goede manier hulp wordt verleend. Hiermee doe je de mensen van het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen enzovoorts echt tekort. Ze werken daar dag en nacht door om alle mensen zo goed mogelijk op te vangen. Logisch dat alle puinhoop niet in drie dagen weg is.

    Respect voor die mensen daar! (ook voor de journalisten!)

  11. rob zegt: 16-01-10 om 13:00

    Sluit me helemaal aan bij Pien en Frederiek.
    Het is gewoon te gek voor woorden dat een hotel wel stroom heeft en
    een ziekenhuis niet. Zou je dat hotel dan eens niet gaan gebruiken als
    tijdelijk ziekenhuis. Of is journalistiek belangrijker dan levens.

  12. Annemieke zegt: 16-01-10 om 13:04

    Ik wil me aansluiten bij een vorige schrijver. Het is volkomen logisch dat er journalisten naar dit land gaan, want alleen beelden en verhalen helpen om ons allen de portomonnee te laten trekken voor dit veel geplaagde volk. Maarrrrrrrrrrr….

    Waarom Ron en Eelco en 1tje van 2 vandaag, en 1tje van de wereldomroep, nova, wereldomroep, kranten etc. et. Jullie moeten allemaal eten, drinken, electriciteit gebruiken. En daar is daar zo ontzettend gebrek aan. Waarom geen gezamenlijkheid om 2 journalisten te sturen die voor ons allemaal verslag doen. Dat scheelt een hoop ruimte op het vliegveld en in de hotels en bespaart een boel geld, eten, water en energie.

    Nogmaals mijn bewondering voor jullie werk, maar dit is toch een gevoel wat bij mij speelt.

  13. vink zegt: 16-01-10 om 13:15

    Het is vreemd dat je helemaal niets van de Dominicaanse republiek hoort. Je zou toch verwachten dat daar de eerste hulp en opvang vandaan zou komen.
    Hoe zit dat eigenlijk?

  14. Keegstra zegt: 16-01-10 om 13:36

    Natuurlijk, het zal jullie enorm aangrijpen. Dit laat geen mens onberoerd. Maar waarom moest correspondent Eelco op een ingestort pand klimmen terwijl een paar meter verderop de ellende op straat lag!? Wat een rotvorm van journalistiek, wat een effectbejag! Misschien lagen er wel mensen onder dat puin. En ijdele Eelco lat zich zo filmen. Geen woorden voor.

  15. sjoiske zegt: 16-01-10 om 13:37

    Dit soort tegenstrijdigheden blijft inderdaad altijd en overal een dilemma……

  16. Will zegt: 16-01-10 om 14:00

    Hoeveel Nederlandse journalisten alleen al lopen er rond in Haiti ? In elke nieuws of actualiteiten programma zie ik weer een ander gezicht, ik vindt dit een grote schande, hulpverleners moeten wachten, slachtoffers kunnen daardoor niet gered worden en jullie zitten in een hotel met een biertje en internet ! Ik zou willen voorstellen dat er bij de volgende ramp alleen nog een 1 pool reporter gaat en de rest thuis blijft !

  17. Jacqueline zegt: 16-01-10 om 14:06

    Juist door zo gedetailleerd mogelijk verslag te doen van de ellende daar komt er actie en structuur. De hele wereld moet meehelpen. Dit besef komt alleen door intensieve verslaglegging.

  18. Marlies zegt: 16-01-10 om 14:08

    Iedereen die daar aan het werk is doen wat ze kunnen als ik dat zo leest. Van uit hier is het wel makkelijk om te zeggen kan het niet beter maar daar is de werkelijkheid voor de mensen in Haiti.
    Hoop dat de journalisten die er nu zijn en onder moeilijk omstandigheden hun werk doen ook straks als alles uit Haiti wat minder aandacht krijgt in de media, er toch journalisten zijn die van tijd tot tijd berichten uit dat land. Laten zien aan de wereld hoe het dan gaat met de mensen. Maar voor nu veel sterkte aan de mensen daar en aan iedereen die daar aan het werk zijn

  19. Roberto zegt: 16-01-10 om 14:33

    De meeste Haitianen die worden verpleegd op de Dominicaanse Republiek ik ben zelf ook Dominicaans en ik lees elke dag de kranten van daar. En daar staat het ook aangegeven dat daar veel patienten zijn! Hier in Nederland word er niks over gezegd maar als ik kijk naar het nieuws zender van spanje (TVE) daar word het wel gezegd. Raar dat ze dat niet hier in Nederland zeggen.

  20. aad zegt: 16-01-10 om 14:37

    hebben al die mensen die hier commentaar plaatsen, al tijd gehad om in ELK geval een donatie op 555 over te naken ?????

  21. valerie zegt: 16-01-10 om 14:39

    Vind hier alle reacties bull..gewoon weer het nieuws diep in julie hartjes klopt de zak van sinterkaas wie zoet is krijgt lekkers
    beter is het nog te schrijven ik wou dat het mij was overkomen.

  22. Karin zegt: 16-01-10 om 15:18

    Een deel van de journalisten zou misschien beter kunnen proberen om de stad Léogâne te bereiken, want daar is de situatie nog veel erger dan in Port-au-Prince, en daar zijn helemaal nog geen hulpverleners! Léogâne lag dichter bij het epicentrum dan Port-au-Prince, en daar liggen nog een heleboel mensen levend onder het puin. Ook is er geen voedsel en water. Laten de journalisten proberen om de toestand daar te laten zien en hun best doen om te zorgen dat daar ook zo snel mogelijk hulpverlening komt!

  23. Henry zegt: 16-01-10 om 16:47

    Allereerst even, ik ben en blijf Nederlander! (waarom deze opmerking zal later duidelijk worden) 4,5, of 6 Nederlandstalige journalisten begrijp ik ook echt niet!?, je zou zelfs met de Vlamingen (Belgen) zaken moeten doen in deze, en ja verslag is wel erg belangrijk!
    Verder valt me van Nederland altijd weer op, dat we met ons allen te veel treuzelen voor we eens actie ondernemen, wij staan na allerlei voorschriften en regels overwonnen te hebben, te haperen op het vliegveld in Nederland, en ondertussen trekken onze zuiderburen al mensen onder het puin vandaan.
    Over financiele bijdrage!! Jullie mogen weten dat ik met de tsunami zodanig geraakt was, dat ik voor mijn doen een aanzienlijk bedrag heb gestort, destijds. Hoor ik 2 weken terug dat daar nog miljoenen in de pot zitten, waarvan ze niet weten waar het te besteden. Is dat allemaal al weer 100 punten in het getroffen gebied!!!!!! Volgens mij verre van?!
    Misschien zouden we alle werklozen tussen 20 en 40 daar in moeten vliegen om te helpen, tetanus-spuit ticket, verplicht wegwezen, helpen

  24. Henry zegt: 16-01-10 om 16:56

    Wacht even gaan we de berichten nog sensureren?!
    Met euro’s kun je in het begin niet veel, mankracht, eerste hulp, levenden onder het puin vandaan, en zo snel mogelijk lijken ruimen.
    Dan mankracht voor het herstellen van (tijdelijke) infra voor snelle bevoorrading eerste levensbehoeften en medicijnen.
    Hoe kan het in godsnaam dat ik op de beelden van het vliegveld heli’s zien stilstaan, het vervoermiddel bij uitstek in zo’n situatie????????

  25. Jolanda zegt: 16-01-10 om 17:00

    Met vingertjes wijzen is wel heel makkelijk. Mijn petje gaat af voor alle hulpverleners. Wat zij moeten zien, doorstaan en meemaken is met geen pen te beschrijven. De geur komt bijna van de tv af, vreselijk. Dat zij alle ruimte krijgen om naar alle vermogen de bevolking te helpen in deze enorme bizarre situatie.

  26. Joke zegt: 16-01-10 om 17:40

    Al dit gekissebis ….. kan iemand me zeggen wat we daadwerkelijk kunnen doen. Welke hulp zet zoden aan de dijk??

  27. valerie zegt: 16-01-10 om 18:59

    Wat zou ik graag met jullie allen die matrasjes delen in de kelder.
    Het lijkt me allemaal zo spannend vooral als niemand meer schaamte voelt voor naaktheid met cnn-ruis op de achtergrond en een biertje er bij.
    Het lijkt wel een mega-sniff-movie met stoute stoere journalisten die met rode aderen op het voorhoofd rotsen beklimmen .
    Met als enig houvast een dikke microfoon met gele dop stevig omsloten door een wilskrachtige journalisten hand……..ooowh zouden julie ook niet allemaal zo verslagen willen worden .

  28. Mariska zegt: 16-01-10 om 21:15

    Ik wil jullie heel veel sterke wensen bij de berichtgeving over deze ramp. Het moet voor jullie heel zwaar zijn om dit allemaal te zien en mee te maken. Hopelijk draagt jullie berichtgeving bij aan verbetering van de hulp en een snelle verbetering van de situatie.

    Zet hem op!

  29. Hoe is het mogelijk dat commercieele vluchten met touristen naar de Dominicaanse Republiek voorrang heeft op noodhulp? Wouter Bos Wakker worden!

  30. Jeanette zegt: 16-01-10 om 22:42

    Net als Henry vraag ik me af waarom er niet meer gebruik wordt gemaakt van helikopters, dat is toch het meest voor de hand liggende transportmiddel in een situatie als deze? Kunnen er geen vliegdekschepen met heli’s die kant op?

  31. Kan Ron Linker uitzoeken wie verantwoordelijk zijn voor al die gebouwen die niet tegen aardbevingen kunnen? En wie beheert de elektriciteitsvoorziening en dergelijke basisvoorzieningen?

    Vaak zijn dat westerse bedrijven die er goed op verdienen, met behulp van corrupte lokale machthebbers en ambtenaren.

  32. SBD zegt: 17-01-10 om 05:37

    Wie zal de winnende World Press foto maken…?
    En wie de winnende documentaire…?

    Echt een situatie die je carriere evt. vleugels zou kunnen geven! ;)

    Ontruimen dat hotel en een nood-hospitaal van maken.
    Dat koele briesje op het terras, waar je over schrijft, zal toch inmiddels wel de stank van lijken in je neus blazen!?
    Ik hoop dat je er kotsmisselijk van wordt.
    Dat werd ik namelijk ook van je artikel!

    Alle respekt voor de hulpverleners! En mijn welgemeend medeleven en donaties voor de slachtoffers.

  33. Jan Tjalling zegt: 17-01-10 om 14:47

    Iemand al opgemerkt dat de teller van giften en hulp uit de Islamitische wereld precies op NUL staat?

    Veelzeggend….

  34. Jan Arieson zegt: 17-01-10 om 19:27

    Marcel Haenen schrijft in “Met Haiti komt het niet meer goed” In de achttiende eeuw stond Haïti bekend als de ‘Parel van de Antillen’. Het was een rijke kolonie van Frankrijk, tot het land zich na een oorlog tegen de Fransen in 1804 onafhankelijk verklaarde. Voordat het zover was had het Frankrijk van Napoleon Haïti beroofd van zijn rijkdom.
    Graag wil ik hier een commentaar aan toevoegen. Haiti is niet beroofd van hun rijkdom (suiker en koffie) maar moest jaren en jaren zwaar betalen voor de onafhankelijk van Frankrijk (150 miljoen francs). Dit was zoveel dat ze er nooit meer bovenop gekomen zijn. Ik geloof dat het nu tijd wordt dat Frankrijk dat geldt even terug stort met de nodige inflatie correctie en rente. Dan heeft Haiti een kans er weer bovenop te komen. Wij Nederlanders kunnen dan ook de slaven transporten kompenseren.

  35. Eric zegt: 17-01-10 om 20:08

    Jan Tjalling donder lekker op met je xenofobe gelul. Deze hulpgoederen zijn zeker overgeplakt met andere labels of zo?

    http://twitpic.com/yj4op

  36. Jannus zegt: 17-01-10 om 20:31

    @Jan Tjalling zegt: 17-01-10 om 14:47

    Enkel je onderbuik gevoelens zijn -nogal- veelzeggend. Ga je schamen, walgelijke Islamofoob.

  37. vander F zegt: 17-01-10 om 20:42

    @Jan Tjalling,
    tja,
    negers hè.
    Die ‘doen’ het niet zo goed in de Arabische wereld.

  38. vander F zegt: 17-01-10 om 20:43

    @Jeanette,
    die Imperialistische Amerikanen er voluit bijhalen?
    Dat mag niet van de SP.

  39. Richard zegt: 17-01-10 om 20:43

    Helaas is tegen dit natuurgeweld niets opgewassen. Dit is een most worst case scenario. In dit geval kunnen we niets meer doen dan ruim te geven aan helden die er ter plekke het beste van proberen te maken. Giro 555 of bijv. kleinschalige projecten als http://www.projecthulp.nl of haitiproject.wordpress.com waar een aantal nederlandse HELDEN op dit moment actief zijn. Lees op deze sites wat er op dit moment aan de hand is.

  40. Lava Croft zegt: 17-01-10 om 21:08

    Ga eens een verlengsnoertje regelen voor dat ziekenhuis.

  41. Doortje Messing zegt: 17-01-10 om 21:10

    @Jan Tjalling:
    Kijk eens hier: http://twitpic.com/yj4op. Uit Marokko.
    Over percentages en bedragen weet ik niets, da’s waar.

    @Harry:
    Het Nederlandse reddingsteam heeft inderdaad problemen gehad, en er was bureaucratie, maar inmiddels hebben ze reeds enkele mensen levend gered. Dat is andere Europese teams bij mijn weten nog niet gelukt.

    @bijna iedereen hier, en de NOS.
    Ik heb inderdaad ook een beetje een dubbel gevoel bij al die actualiteitenrubrieken en hun eigen verslaggevers. Je ziet aan ze, bij die live-verbindingen, dat het ze enorm raakt. Maar de vraag is inderdaad: waarom daar met z’n allen heen. Nova werkt samen met VRT, P&W zendt regelmatig BBC-materiaal uit, dus helemaal alles zelf willen doen is het ook niet. Maar toch: Als elk ontwikkeld land 6 verslaggevers stuurt, zijn dat samen toch tientallen mensen. Hier wreekt zich een beetje ons Omroepbestel, net als bij de enorme horde Haagse Correspondenten, terwijl het niet veel toevoegt. Het gaat met name om de beelden, en die komen van Merel Miedema (Nova), of ingehuurde amerikaanse cameramensen.
    Tja. Ik weet het niet zo goed eigenlijk.

  42. Michiel zegt: 17-01-10 om 21:10

    Goed stukje journalistiek. Jammer van de reacties van sommige mensen die waarschijnlijk niet verder zijn gegaan in hun leven dan Spanje.

  43. Johan zegt: 17-01-10 om 21:21

    Wat een hypocriete reacties, zeg. Zonder media hadden we helemaal geen idee gehad van wat er zich afspeelde op Haïti. Als je commentaar hebt op journalisten die elektriciteit gebruiken voor de nieuwsvoorziening, ga dan eerst eens bij jezelf te rade. Waarom hebben jullie allemaal nog een internetabonnement? Zeg het direct op en stort alles wat je ermee bespaart op 555.

  44. Karin zegt: 17-01-10 om 21:28

    Beste Jan Tjalling,
    ik vraag me af wat jou reactie op deze weblog doet. Het maakt me misselijk te lezen dat je door middel van deze ellende in Haiti de kloof en haat voor moslims probeert te vergroten. Ik woon in de Islamitische wereld en kan je vertellen dat het nummer 1 nieuws is op tv en dat de mensen hier erg meeleven met de mensen op Haiti.
    En dat de teller op nul staat volgens jou…ach ja…je zult je onderzoek daarnaar wel niet goed gedaan hebben, want wat jij zegt klopt niet en ik kan je daar voorbeelden van geven als je die wilt, maar daarover gaat het nu niet. Haiti staat nu voorop en heel veel respect heb ik voor de hulpverleners daar ter plaatse, ook zo voor de journalisten die het mogelijk maken ons te informeren.

    Laten we gewoon meeleven en bidden voor de mensen in Haiti en liefdevol met elkaar omgaan i.p.v. haat te zaaien.

  45. djrq zegt: 17-01-10 om 21:49

    En alle mensen die vinden dat de hulpverlening niet voldoende is en dat journalisten vreselijke dingen doen op Haïti? Waar zitten jullie op dit moment je stukje te typen dan? Niet op Haïti, of wel? Niet zeuren en respect hebben voor de mensen die wél wat doen voor dit geplaagde gebied!
    De hulpverleners doen goed werk! Het volgende geldt vooral voor de mensen die enkel de Telegraaf lezen: laat je niet gek maken door eenzijdige media en denk zelf na voordat je domme dingen gaat lopen roepen (jullie verspillen kostbare internet-bits en bytes)

  46. Michael Sijbom zegt: 17-01-10 om 22:14

    Ik heb groot respect voor onze verslaggevers ter plekke. Het is daar letterlijk de hel op aarde en het lijkt me enorm zwaar dit werk te doen. Dit doe je niet voor je lol of uit ijdeltuiterij zoals hier en daar gesuggereerd lijkt te worden. Deze beelden zullen ze nooit meer vergeten. De wereld mag Haitie niet vergeten en daarvoor is de media cruciaal. Diep respect aan iedereen die daar en hier hulp verleend. Ons rest de portemonnee te trekken.

  47. ja ik zag net ook alle fotos op http://www.aardbeving-haiti.nl. echt verschrikkelijk!!!!

  48. Ik heb er geen verstand van, maar verbaas me wel over het feit dat er geen apparatuur naar Haiti is gebracht, graafmachines, shovels, dat gaat toch veel sneller i.v.m. het redden van mensen?

  49. Robert zegt: 17-01-10 om 23:09

    Blijkbaar is journalistiek belangrijker dan ziekenhuizen, want als jullie geen plaatjes zien zoals van Darfur of de aardbeving in Pakistan wordt er ook niks gestort op 555. Dus soigneren die journalisten, zij zorgen ervoor dat jullie geld geven.

  50. Thijs zegt: 17-01-10 om 23:19

    In een land waar corrupte zwendelaars al eindeloos lang ongestoord de macht mogen hebben (waarom daar wel? oja, geen olie zeker) en de bevolking in diepe armoe gedompeld is, lijkt het mij aannemelijk dat het grootste deel van het geschonken, goedbedoelde geld in de verkeerde zakken terecht komt. Hoeveel miljoenen zijn er ook al weer van de Tsunami-hulp verdampt? Ik hoop van harte dat het dit keer beter verloopt. Wat een diep treurige toestand daar. Laat het bier je smaken.

  51. joeptuin zegt: 17-01-10 om 23:39

    http://www.tyred.weebly.com

  52. JvW zegt: 18-01-10 om 00:04

    @Jan Tjalling en vandaag is er een groep turkse dokters inclusief een noodhospitaal, medicijnen etc in Haiti aangekomen. Overigens via de grens met de dominicaanse republiek. Begeleid door beveiligers en lokale bevolking om op de juiste plaats van bestemming te komen.

    @joke welke hulp? Ik weet het niet, voor nu geld? Voor straks spullen…er zijn overigens genoeg lokale initiatieven in Haiti die nu medicijnen etc nodig hebben. Of je dat hier kan inzamelen en of het dan op tijd is? Ik weet het niet…

    Maar mensen alsjeblieft, wees toch allemaal niet zo verschrikkelijk kortzichtig. Het is logisch dat alle journalisten er naar toe gaan en natuurlijk zitten die enigszins goed. Als die er niet zouden zijn dan wordt Haiti aan zijn lot overgelaten. Natuurlijk kan het efficienter…ik hoop alleen maar dat de journalisten hun tijd daar niet alleen gebruiken voor het schieten van mooie plaatsjes maar dat ze zichzelf drie slagen in de ronte werken om te helpen. Maar ja, dat moet je overigens ook maar kunnen, het is natuurlijk wel een verschrikkelijke ellende daar.

  53. C.K. Rt. zegt: 18-01-10 om 00:36

    Ach, er zijn zoveel mensen op deze wereldbol, die 200.000 maken niet zoveel uit. Alleen het lijden, dat maakt het erg. Het wordt weleens tijd dat de Westerse wereld eens een aardige ramp te verduren krijgt. De wereld bevolking stijgt momenteel met 2.6 individuen per seconde. In Zweden worden wolven afgeschoten, in Zuid-Afrika olifanten en leeuwen, in Nederland zwijnen en herten, en het gaat maar door. Laten wij mensen eens gaan denken, dat kunnen wij, deze planeet is te klein voor de mensheid.

  54. Vriendjespolitiek zegt: 18-01-10 om 06:27

    Wat mij nou zo irriteert is dat ik zelf geen geld wil overmaken omdat types zoals Herfkens (pvda) er dan met de poet vandoor willen gaan.

    Welke organisatie is wel zuiver tot op het bot en huurt geen zeer dure interim-managers of zwaarbetaalde artsen in? In de volkskrant peiling wilde 80% geen geld storten om deze reden.

    Herkens zit daar voor de UNited Nations en leidt een zeer decadent leventje. Ze wordt dubbel betaald via slinkse regeltjes en er zijn veel meer gevallen zoals zij. Waarom zitten slapjanussen als Ad Melkert bij de UN? Niet omdat hij zoveel ervaring heeft met het redden van mensen en leiden van dergelijke organisaties. De UN is de speelbal van uitgepoepte politici geworden die wegens groot falen een dure verweg functie hebben gekregen via een vriendjesnetwerk.

    Ook snap ik niet waarom er geen helicopters naartoe zijn gevlogen om voedsel en water en medicijnen te droppen. We vliegen hordes journalisten erheen die alleen maar in de weg lopen voor de echte mannen die het echte werk moeten doen.

  55. Bart zegt: 18-01-10 om 07:08

    @ Jan Tjalling : walgelijk commentaar van een typische neoliberaal

  56. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by LinkerUSA: Blog over schril contrast tussen onderkomen van de journalisten en de slachtoffers van de aardbeving: http://tinyurl.com/yhld6j9 #haiti…

  57. Tim zegt: 18-01-10 om 09:57

    Ik snap heel veel reacties, maar als je er niet geweest bent dan snap je de logistieke ellende niet denk ik. Ik ben zelf 2x in de DR geweest en alhoewel heel veel mensen het zien als een volwaardig land door de vele vakantietripjes die je er heen kan maken is dat het absoluut niet. 15 jaar geleden was dat ook nog 3e wereld eerst, met luxe eilandjes waar rijke amerikanen en canadezen de bevolking voor een kwartje en een kauwgompje als halve slaven aan het werk hadden. Logistiek wordt er aleen gewetkt aan die stuken land die iets opleveren, snelwegen? Think again, als er een weg fatsoenlijk is, misschien 2, dan mag je je handen dichtknijpen. Beschaving is er op die plaatsen waar het toerisme dat nodig acht, de rest van het land is nog gewoon een achtergesteld gebied. Als je dat voor je ziet, en dan bedenkt dat Haiti ongeveer 100x erger is dan weet je dat over de weg even hulp sturen gewoon heel erg lastig is. Misschien in grote Jeeps, met kleine konvooien, maar geen vrachtwagens etc. Bruggen zijn ingestort of bestaan niet, die worden zowiezo ieder jaar weggespoeld door orkanen enzo. Mensen hebben niets, al tientallen jaren niet, en zullen dus ook op een overmaat aan goederen heel anders reageren dan wij denken. Velen zullen ook denken: toen we niets hadden kwamen jullie niet, nu we dood gaan opeens wel. En eigenlijk hebben ze daar ook wel een beetje gelijk. Haiti heeft al veel langer hulp nodig dan nu alleen en de buren uit de DR die soms voor 15 dollar per dag 12 uur op hun benen staan kunnen dat ook niet “even” oplossen voor ze.

    De journalistiek levert in dit geval aandacht op. Dat is opzich goed voor Haiti. Alleen heel erg jammer dat daar eerst 70,000+ slachtoffers voor nodig zijn.

    Aan de andere kant: zonder de beschaving zouden er minder slachtoffers zijn. Dat is ook best ironisch. Want de slachtoffers liggen onder het puin. Puin van huizen die de meeste mensen helemaal niet kunnen betalen daar. Die leven in houten en bananenbladeren huizen. Liever een bananenblad op mijn hoofd dan een bakstenen muur. Dus als we ze nu helpen, moeten we het goed doen en moeten er gebouwen komen die een aardbeving kunnen weerstaan (deels) anders heeft het nog geen enkele zin.

  58. Peter zegt: 18-01-10 om 14:57

    Haïti is gewoon een francofone versie van Schokland… ook een eiland (vroeger dan) waar niets meer aan te doen is en dat gewoon ontruimd moet worden.

    Deze mensen kunnen beter naar Senegal vertrekken, de president daar heeft ze al opvang aangeboden.

  59. Ik was met mijn gezin een week op vakantie in de Dominicaanse Republiek met de kerst, maar ik kan me niet voorstellen dat je daar op dit moment enig plezier zou kunnen hebben. Tegelijkertijd hebben de inwoners van de DR de inkomsten van de toeristenindustrie ook hard nodig, dus het is iets gecompliceerder dan te zeggen schrap al die toeristenvluchten maar.

    De kritiek op de aanwezigheid van veel journalisten in Haiti is absurd. De meesten doen hun best om Haitianen in de VS te helpen familieleden te vinden, zij geven kritisch verslag van de probemen bij de distributie van hulpmiddelen, en door hun berichtgeving worden mensen geinspireerd om meer te geven aan het Rode Kruis en andere hulp-organisaties.

    In gesprekken met Haitiaanse studenten en collega’s valt mij op hoe weinig zij naar excuses zoeken voor de problemen in de hulpverlening, hoe makkelijk dat ook zou zijn, en hoezeer zij geneigd zijn de hand in eigen boezem te steken. De kritiek op Haitiaanse politici is niet mals, maar tegeljkertijd zijn mijn gesprekspartners zich ervan bewust dat de Haitianen die politici hun gang hebben laten gaan. Ik heb vaak de neiging om te zeggen ‘wees niet zo hard voor jezelf’, maar dat wilen ze niet horen. Het enige goede van de huidige situatie is dat iedereen zich er nu van bewust is dat Haiti veel te lang een puinhoop is geweest, en dat daar fundamentele verandering in moet komen. Tweehonderd duizend doden is een hele hoge prijs om tot dat bewustzijn te komen, maar beter laat dan nooit.

  60. J.Oostrijck zegt: 18-01-10 om 18:46

    Huur of vorder passagiersschepen in de Caribean. 10 a 20 schepen ledigen de nood (water en voedsel voor 40 a 50.000 slachtoffers

  61. Koos zegt: 18-01-10 om 19:03

    Wat ik niet begrijp is dat men geen voedseldroppings en van water en medicijnen vanuit vliegtuigen organiseerd zoals hier in Nederland aan het einde van de Tweede wereld oorlog. Zo kan men denk ik slecht bereikbaar gebied bereiken.

  62. Roos zegt: 18-01-10 om 19:49

    In begrijp heel goed dat bijna elke omroep een verslaggever naar Haiti stuurt. Dat is nu eenmaal de plek waar hét gebeurt op dit moment. De belangrijkste en meest nieuwswaardige gebeurtenis. En hoe gruwelijk die ook is, we willen er allemaal van op de hoogte blijven. Journalisten zorgen ervoor dat wij die mogelijkheid hebben. Denk maar niet dat het voor hen zo’n pretje is om in Port-Au-Prince te zijn. Bier en elektriciteit kunnen echt de beelden van de opgestapelde lijken en neergeschoten plunderaars niet uitwissen. Bovendien lopen verslaggevers zelf ook gevaar, met de vele naschokken en de besmettelijke ziektes die al die lijken snel zullen gaan verspreiden. Respect dus voor jullie goede werk!

    Ik ben in september vorig jaar in Haiti geweest tijdens een vakantie naar de Dominicaanse Republiek. Al voor de aardbeving was de situatie er schrijnend. Ik begreep ook dat de verstandhouding tussen Dominicanen en Haitanen erg slecht is. Ze schijnen elkaar het licht in de ogen niet te gunnen. Het gebied tussen beide landen is inderdaad bergachtig, maar volgens mij niet onbegaanbaar. Als ik er met een bus kon komen, moeten hulporganisaties dat ook kunnen lijkt me.

  63. heleen zegt: 19-01-10 om 11:07

    wat een gelul over een hulpverlening die traag op gang komt, dat journalisten hun eigen ego willen strelen. Geloof mij maar, die journalisten zijn nodig, mee eens dat het er niet tig hoeven te zijn, maar ze zijn wel nodig. En die hulpverleners…wees blij dat ze er zijn! En laten we ophouden met al het gemekker en gezeur over wie er hier beter oid van wordt. Het is verschrikkelijk allemaal en laten we eens stilstaan bij het verdriet en gemis van een ieder die een dierbare verloren heeft, of die nog niet gevonden is….

  64. JanWillem zegt: 19-01-10 om 14:20

    Heere God weest deze mensen genadig. weest ons genadig. Hulde aan de hulpverleners.

  65. Hugo Kijne zegt: 19-01-10 om 14:53

    PS. En er is nog een andere reden waarom de kritiek op de journalisten die op Haiti zijn absurd is: Is er echt iemand die goed bij zijn verstand is die denkt dat die journalisten daar voor de lol zijn?

  66. r.wolters zegt: 25-01-10 om 13:58

    alle lof,heel veel sterkte,hopenlijk komt de hulpverlening snel op gang,als ik de berichten lees laat dat nog wel te wensen over.
    Aan het Nederlandse volk ligt het niet die hebben massaal geld gegeven,laat het nu eens een keer snel ter plaatsen zijn,vanuit Nederland veel liefs en heel veel sterkte

Geef een reactie

 

    • Over dit weblog

      Vanuit Washington en de rest van de Verenigde Staten schrijven Eelco Bosch van Rosenthal, Wessel de Jong en Jacqueline Eckmann over het presidentschap van Obama, de economische crisis en alles waar ze verder op stuiten.
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.