De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Veel wind is geen storm

Als het hard waait wordt al snel gezegd dat “het stormt”. Ook vandaag is dat zo, want in veel berichten in de media duikt vandaag de term “storm” op, terwijl er volgens de meteorologische criteria geen storm is. Er is wel veel wind, maar veel wind is niet automatisch storm.

Momenteel (vrijdagmiddag 4 februari) staat er een vrij krachtige tot stormachtige wind, windkracht 5 tot 8. Storm is windkracht 9. Volgens de meteorologische normen is er sprake van storm als er gemiddeld over een periode van 10 minuten op 10 meter hoogte een windsnelheid is van 20,8 tot 24,4 meter per seconde (dit is 75 tot 88 km/uur).

Voor de aanduiding van de windsnelheid wordt de schaal van Beaufort gebruikt. Deze schaal wordt overal ter wereld gebruikt. De schaal van Beaufort is hier te vinden en actuele windgegevens kun je hier vinden.

Windstoten is een heel ander verhaal. Bij windstoten gaat het om de kortdurende variaties in de windsnelheid (korter dan 10 minuten). Windstoten worden ook gemeten op 10 meter hoogte en worden meestal aangeduid in kilometer per uur of in meters per seconde. Windstoten worden ingedeeld in drie categorieën:

  • windstoten (tot 75 km/uur)
  • zware windstoten (75 tot 100 km/uur)
  • zeer zware windstoten (meer dan 100 km/uur)

Niet alle windstoten zijn dus automatisch “zware windstoten”!

Problemen door wind of schade aan bomen en gebouwen worden bijna altijd veroorzaakt door windstoten en niet door de gemiddelde wind. De laatste tijd zijn er enkele “weermannen” die windstoten ook weergeven in windkracht. Dat is voor het publiek bijzonder verwarrend want dan krijg je uitspraken zoals: “krachtige wind, windkracht 6, met windstoten tot stormkracht, windkracht 9″. Een krachtige wind wordt dan al snel vertaald in “storm”. Hoe moet je dan een echte storm gaan benoemen? Door het foute gebruik van termen gaat de zeggingskracht ervan achteruit. Ik pleit daarom voor het gebruik van de juiste termen. Misschien komt het over als muggezifterij, maar bij een snelheidsbeperking van 90 km/h op de snelweg is het ook niet toegestaan om “ongeveer 100″ te rijden.
 
O ja, tot slot nog dit. In het Amerikaans Engels is de term “storm” niet hetzelfde als in het Nederlands. Een Amerikaanse “storm” is een zware bui of een felle windvlaag. “Regenstorm” en “hagelstorm” bestaan dus niet in Nederland en ook niet in de rest van de wereld.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


13 reacties op “Veel wind is geen storm”

  1. Commrad zegt: 04-02-11 om 16:59

    Helemaal mee eens Gerrit.

    Ik ben een zeiler en als het echt stormt ga je dus niet varen!

    Maar bij veel Wind kun je best nog wel met een gereefd zeil en (oeps) storm/rolfok Zo vind ik een dikke zeven nog best zeilbaar, bij acht gaat het wel al erg tekeer.

    Maar ik ben het met u eens, want ook schiphol zegt de hele dag last te hebben van de STORM. Er is helaas slechts veel wind.

  2. Beste Gerrit,

    onlangs (03 ? 02 2011) hoorde ik je aarzelen omtrent de term ‘herfstweer’… nu dacht ik dat het weer de laatste jaren zulke rare trekken heeft, en iedereen schrijft er ook over (klimaatsverandering) dat het wellicht tijd wordt om wat nieuwe termen te introduceren bij de weervoorspelling.

    1. onbepaald (seizoens) weer = nog niet gedefiniëerd (ovw = onbepaald voorjaars weer)
    2. extreem (seizoens) weer = 10 graden / beaufort / over de schreef
    3. bastaard weertype = lijkt ‘n beetje op ‘n andere weersoort

    verder was ik nog niet gekomen …

    ik hoor wel

  3. Rob Hageman zegt: 04-02-11 om 23:57

    Geachte heer Hiemstra,
    In afwijking van uw tekst wordt de schaal van Beaufort niet ‘overal ter wereld’ gehanteerd. Wereldwijd gezien vlakbij – in Zweden – wordt wind bij de dagelijkse weerberichten in de media namelijk in meter per seconde uitgedrukt.
    Hartelijke groeten.

  4. Louis van Rasten zegt: 05-02-11 om 13:04

    De term “storm” wordt inderdaad in de regel vaak gehanteerd terwijl de betekenis van dit woord een geheel andere is.

    Toch moet ik hierbij tevens concluderen dat het hier in Nederland vaker herfstachtig weer is dan normaal het geval en je zou dus in feite ook kunnen spreken van een herfstachtig weertype met een harde, ferme wind.

    Ook over het aspect “Global Warming” heb ik een mening paraat: het is namelijk niet geheel duidelijk te merken gezien de koude en lange winterperiodes van een opwarming. Waarom merken wij dat dan niet? Ik hoor hierover veel mensen spreken. Waarschijnlijk moet je dit gegeven uitsmeren over honderden jaren want dan is het mogelijk dat je het verschil kunt zien/merken. Overigens, ik ben van mening dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen want wij hebben in het verleden -sinds het ontstaan van de aarde- al diverse malen een dergelijke periode gekend maar zeker ook periodes met een extreem koud weertype.

  5. Bas zegt: 05-02-11 om 14:50

    Ik was er ook van overtuigd dat beaufort over de hele wereld gebruikt werd, maar als snel nadat ik naar Zweden verhuisd was, bleek dat toch niet helemaal het geval.

    Hier wordt de windsnelheid eigenlijk vrijwel altijd in meter per seconde vermeld, even wennen en eigenlijk net als de overgang van gulden naar euro: “Wat was dat ook alweer in Beaufort?” :-)

    @Bas en @Rob Hageman: Officieel is meter per seconde de eenheid om de windsnelheid uit te drukken. Het KNMI doet dat ook in de officiele waarnemingen. In de berichtgeving zoals bijvoorbeeld in de scheepvaart wordt nog altijd de Beaufortschaal aangehouden, ook omdat waarnemers op zee aan de hand van de staat van het zeeoppervlak de windkracht in Beaufort schatten.

    Gerrit Hiemstra

  6. H.T.Douwes zegt: 05-02-11 om 21:35

    Beste heer Hiemstra,

    De laatste dagen heb ik u en uw weer collega’s horen zeggen dat de harde wind veroorzaakt wordt doordat de isobaren dicht bij elkaar liggen. Dit is volgens mij maar gedeeltelijk de waarheid. Volgens mij (zo heb ik het althans geleerd ) is een rechte isobaar (misschien wel meer) ook bepalend voor de kracht van de wind. Immers in het hard van een L gebied met kromme isobaren is de wind veel minder als aan de zuidelijke kant van een L gebied tussen het warmtefront en het koufront waar de isobaren recht zijn. Als zeiler heb ik geleerd (zeevaart school) dat ten noorden van zo’n L gebied waar de isobaren krom zijn beter toeven is als in het occlusie gebied met rechte isobaren. Bent u met hier mee eens?
    Gtoeten Hans Douwes

  7. Bas zegt: 06-02-11 om 10:37

    Ik ben een andere Bas :)

    Wat mij opvalt is dat de periode van veel wind zo lang duurt. Stormen duren een uur of 12, dan zijn ze over. Goed, dit was geen storm, maar ca 48 uur lang windkracht 8 lijkt mij toch best uitzonderlijk

    Of speelt mijn geheugen mij nu parten?

    @Bas: U heeft gelijk, zo’n lange periode met zoveel wind is inderdaad uitzonderlijk.

    Gerrit Hiemstra

  8. Gerrit Hiemstra zegt: 11-02-11 om 14:25

    @H.T.Douwes De luchtdrukgradiënt is de drijvende kracht achter de wind en hoe groter de gradiënt (hoe dichter de isobaren bij elkaar liggen), hoe sterker de wind. Bij kromme isobaren komt er een extra kracht in het spel: de centripetale of middelpuntzoekende kracht. Bij cyclonaal gekromde isobaren rond een lagedrukgebied vermindert dat de windsnelheid. Bij anticyclonaal gekromde isobaren (rond een hogedrukgebied) versterkt dat de windkracht.

    In het gebied tussen een warmtefront en een koufront (de zogenoemde warme sector) zijn de isobaren vaak recht. Buiten dat gebied zijn de isobaren meestal krom. Bij een gelijke isobarenafstand staat er in de warme sector dan meer wind dan buiten de warme sector met kromme isobaren (cyclonaal). Onder die voorwaarden klopt uw verhaal dus. Buiten de warme sector zit je echter in de koude lucht en daar heb je vaak sterkere windstoten.

  9. Gerrit mee eens.

  10. Freddy zegt: 03-03-11 om 10:52

    Iets mogelijk voor een nieuw topic.

    Luchtvochtigheid, waarom schommelt die gedurende de dag.
    S’morgens is die relatief hoog, om in de loop van de dag,
    mits zonniger, te dalen!

    Bij gelijke temperaturen wordt het gedurende de dag de gevoelstemperatuur lager.
    Na zonsondergang loopt luchtvochtigheid op.

    Opmerking, ochtendstond heeft geld in de mond.
    Namiddagdip, …. 4 uur … zoute soep drinken…

    Door hoge luchtvochtigheid s’morgens
    En lagere einde middag,
    Bij gelijke temperaturen,
    S’middags warmer kleden bij naar buiten gaan!
    S’morgens joggen prettiger.

    Maar gaarne weerkundige verklaring voor schommeling luchtvochtigheid.

    Freddy de Wildt

  11. Pier zegt: 09-03-11 om 00:45

    “Voor de aanduiding van de windsnelheid wordt de schaal van Beaufort gebruikt”Staat in je stukje,en daar heb ik even een vraag over,Ik meende dat voor een paar jaar geleden overgegaan was op meters/seconde om dat dit een nauwkeuriger aanduiding geeft dan Beaufort!Op Teletekst word het keurig gehanteerd.maar nog niet in het dagelijkse weerbericht,Waarom NIET?.Moest er hier op ijsland een paar maanden aan wennen toen ze overschaakelden, maar nu ben ik er aardig aan gewent die M/Sec!

  12. Pieter zegt: 09-12-11 om 13:25

    Vraag (misschien ook interessant voor avondjournaal): volgens teletekst waren er gisteren in Schotland windstoten van 260km. Is dat uitzonderlijk voor Schotland? Zo ja, kunnen wij in Nederland ook zwaardere stormen verwachten in de nabije toekomst?

  13. beste gerit wanneer kom nou die lente ik ben er klaar mee met die kou gr.giovanni

Geef een reactie

 

    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.